سه شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۱
نمايشگاه نقاشي به بهانه ميلاد مسيح
زير آسمان قرمز خدا
008214.jpg
بهانه ها براي اينكه چند هنرمند نقاش مسيحي دور هم جمع شوند تا نمايشگاهي از آثارشان را برپا كنند خيلي كم است شايد فقط در روزهاي زمستاني ژانويه روزهايي مثل تولد مسيح و جشن سال نو ميلادي بهانه هر ساله يكي از فرهنگسراهاي پايتخت است تا نمايشگاهي از اين دست برگزار كنند.
سعيده امين- وقتي وارد نمايشگاه مي شوي از شمايل در همان ابتدا پيداست كه تصويرگر و هنرمند، بايد يك مومن به دين مسيحيت باشد. در گوشه و كنار، تابلوها يا آثاري از واقعه قتل عام 1915 ارامنه و صليب است.
مردان تنهايي زير آسمان قرمز رنگ خدا گريه مي كنند و زناني با شال هاي سفيد دورتوري در كنج خانه پنهان شده اند. همه چيز خاطره اي از آن روز غم انگيز است. انگار كه بغض آسمان تابلوي نقاشي ها عن قريب تركيدن است.
نمي دانم حكمت اين رنگ قرمز در فرهنگ ارامنه چيست، شايد نشاني از خاطرات روزهاي قتل عام است؛ روزهايي كه هرگز از ذهن ارامنه پاك نخواهد شد.
براي هر سه نفر آنها غيرمنتظره بود وقتي از مديريت فرهنگسراي ملل با تالين اميريان، ايوت تجريان و واهيك  هاراطونيان تماس گرفته شد كه آثارتان را بياوريد؛ مي خواهيم براي سال نو مسيحي يك چشمه از هنر ارامنه را به مردم نشان دهيم. تالين اميريان 13قطعه از تابلوهايش را گذاشت و خودش به ارمنستان سفر كرد تا براي ژانويه آنجا باشد.
واهيك هاراطونيان 9 اثر قديمي خود را ارائه داد. او فرصت نكرد تا ويدئوآرت جديدش كه به لحاظ تكنيكي بسيار به آن مباهات مي كرد را به نمايشگاه برساند كه از اين مسئله بسيار نيز گله مند بود. اما ايوت تجريان كه چندي پيش از ايروان به ايران سفر كرده بود، توانست 9 قطعه از آثارش در آخرين روزها به نمايشگاه برساند. حالا اين نمايشگاه با 40قطعه اثر حجم و نقاشي برپا شده است و علاقه مندان مي توانند تا 18دي ماه از گالري فرهنگسراي ملل ديدن كنند.
آثار واهيك
بيشتر تابلو به قرمزي مي زند؛ قرمزي به رنگ خون هزاران ارامنه و گونه هاي سيب سرخ عشق شايد رنگي از نماد شور و زندگي. اين رنگ حداقل در آثار واهيك هاراطونيان رنگ غالب است، تعبيرش هم واقعه قتل عام ارامنه است. او اين ماجرا را مثل هزاران مسيحي ديگر فراموش نخواهد كرد.
موضوعاتش همه حول محور كشيش محبوب او كميتاس است كه سال ها تحت تاثير وي بود. كميتاس موسيقيدان برجسته ارمني كه يك كشيش هم بود سال هاي درازي در ميان مردم حضور پيدا كرد و آوازهاي محلي آنها را تبديل به نت مي كرد.
اين دسته از آثار هاراطونيان به تصوير كردن بخشي از زندگي كميتاس اختصاص دارد به ويژه آن زمان كه در لباس مبدل ميان ايشان مي ايستاد تا آوازهاي محلي را از آنها ياد بگيرد. كميتاس محبوب وي در قتل عام ارامنه مشاعرش را از دست مي دهد، او مي گويد: من كميتاس را دوست دارم به خاطر مردمي بودنش و قطعات موسيقي وي كه موسيقي ارامنه تاثير زيادي از بركت وجودش برده است .
6سال قبل آثار واهيك تحت تاثير وي قرار گرفت و حالا آنها را در اين نمايشگاه ارائه داده است. آثار وي بيشتر با تكنيك رنگ و روغن و اكرليك است و براساس مكاتب متنوعي چون مدرنيسم، كلاسيك و رئاليسم طراحي شده است.
هاراطونيان متولد 1343 در ايران است، 17سال است كه نقاشي مي كند و در سال هاي اخير چندين ويدئو  آرت نيز توليد كرده است. اولين استاد وي هانيبال الخاص بوده كه تمام مكاتب هنري را نزدش آموخته است. چندين نمايشگاه انفرادي و چيزي حدود 20 نمايشگاه گروهي از جمله فعاليت ها وي بوده است.
اغلب آثار فعلي وي نيز متاثر از جنگ است، بهانه اش جنگ و پيامدهاي آن است و او هرگز جنگ را در هيچ شكل و شمايلي نمي ستايد.
آثار ايوت
ايوت تجريان عاشق آثار هنري مردمان كشورش است. او متولد ايروان است، تحصيلاتش را در همان جا ادامه داده و حالا هم همانجا زندگي مي كند. 9 اثر هنري وي كه بيشتر معطوف به صنايع دستي و مناظر طبيعي است در اين گالري به نمايش درآمده است.
چاه بزرگ و قديمي در قره باغ است كه من زمان هاي زيادي را بالاي سر آن مي رفتم. چند تابلوي من با طرحي از اين چاه است البته آن را با صنايع دستي و گليم ارمني زينت داده ام .
ايوت شجريان خيلي جوان است متولد 1354 و فارغ التحصيل رشته هنرشناسي از دانشگاه ملي ايروان. او در ماه فوريه دكترايش را از همين دانشگاه خواهد گرفت. نقاشي را از طبيعت ياد گرفتم. استاد خودم بودم و هرگز نزد هيچ مربي كار نكرده ام. وقتي به دانشگاه رفتم با سبك ها آشنا شدم و حالا هم سبك خاصي ندارم و آثار تلفيقي از ناتوراليسم، رئاليسم و سورئاليسم است . 40اثر اين سه هنرمند گوياي يك بخش از فرهنگ ارامنه است كه به بهانه ميلاد مسيح و سال نو ميلادي به نمايش گذاشته شده است.

درشهر
مسابقات نقاشي در سطح استان ها
سركارداشتن با آثار كودكان، آدم را سرذوق مي آورد؛ حتي اعضاي كانون هاي پرورش فكري كودكان و نوجوانان 19 استان را.
مرضيه سبزعليان- نمايش آثار نقاشي اعضاي فعال كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سراسر كشور در مجتمع فرهنگي- هنري آفرينش از پنجم دي ماه آغاز شد و تا 15 اين ماه ادامه دارد.
در اين نمايشگاه بيش از 100 اثر از 19 استان كشور، با موضوعات ورزش و بازي كودكان، آداب و رسوم قوم هاي مختلف ايراني، آثار باستاني ايران و همچنين موضوعات آزاد تخيلي به نمايش گذاشته شده است.
در نگارخانه آفتاب، استان اصفهان با 35 اثر، تهران با 18 اثر، آذربايجان شرقي با 10 اثر، آذربايجان غربي با 18 اثر، خراسان با 9 اثر، گلستان با پنج اثر، سيستان و بلوچستان با 20اثر، لرستان با يك اثر، كرمان با 21 اثر، خوزستان با سه اثر، زنجان با يك اثر، همدان با يك اثر، فارس با هشت اثر، كرمانشاه با دو اثر، چهارمحال و بختياري با چهار اثر، بوشهر با يك اثر، مركزي با يك اثر و اردبيل با 6 اثر، حضور دارند.
رستمي زاده- مسئول نگارخانه آفتاب- درباره نوع گزينش آثار راه يافته به نمايشگاه مي گويد: همه مربيان نقاشي در مراكز كانون پرورشي كشور موظف هستند كه پس از پايان هر دوره آموزش نقاشي يك يا چند اثر انتخاب شده از هنرجويان را به دفاتر مركزي كانون در استان ها برسانند. سپس از ميان اين آثار ارسال شده تعدادي انتخاب و در دفتر هماهنگي امور استان هاي كانون پرورش نگهداري و آرشيو مي شود و پس از آن كانون هاي هر استاني مي توانند از آرشيو آثار ارسال شده استفاده كرده و نمايشگاه برپا كنند، اما ويژگي خاص اين نمايشگاه در تنوع موضوع و محتواي آثار ارسال شده است . مراكز كانون پرورش تجربه زيادي در برگزاري نمايشگاه دارند و به عنوان نمونه در آبان سال جاري تعدادي از همين آثار با موضوع ايران شناسي و آداب و رسوم و فولكلور مناطق مختلف ايران در كشور تاجيكستان به نمايش گذاشته شد.
رستمي زاده هدف از برگزاري اين نمايشگاه را آشنايي كودكان و نوجوانان تهران با آداب و رسوم و عقايد بومي و محلي مردم استان هاي ديگر كشور ذكر كرد.
علاقه مندان مي توانند همه روزه از ساعت 10 تا 12 صبح و 14 تا 16 بعدازظهر به نشاني تهرانپارس، مابين فلكه سوم و چهارم ، خيابان 212شرقي، مجتمع فرهنگي هنري آفرينش، نگارخانه آفتاب، مراجعه كرده  و از نمايشگاه بازديد كنند.

مائده هاي زميني
يك غذاي دريايي ديگر
گفته بوديم كه هر هفته يك غذاي دريايي در اين ستون آموزش خواهيم داد، چون ماهي هم فسفر دارد هم پروتئين.
ساراي قشقايي- بارها شده در يخچال را باز كرده و مواد مناسبي براي تهيه غذا در آن پيدا نكرده ايد آن موقع است كه با بي حوصلگي در يك قوطي كنسرو را باز كرده و چند لقمه تن ماهي ميل مي كنيد.
ما اينجا به شما آموزش مي دهيم كه چطور از كنسرو ماهي مي توان يك غذاي لذيذ و مقوي درست كرد.
فكرش را هم نكنيد، درست كردن اين غذا به مواد زيادي احتياج ندارد و اغلب از سبزيجات و ذرت درست مي شود.
مواد لازم براي تهيه اين غذا از اين قرار است:
كنسرو تن ماهي يك عدد.
نصف پيمانه برنج شسته شده.
دو حبه سير خرد شده.
يك عدد پياز متوسط.
دو عدد گوجه فرنگي متوسط.
يك عدد فلفل دلمه اي متوسط در صورت دلخواه.
نصف پيمانه ذرت پخته شده.
نصف پيمانه نخود فرنگي پخته شده.
روغن و نمك و فلفل و سبزيجات معطر(ترخون، نعنا، جعفري، مرزه) و چند عدد زيتون كنسروي به مقدار دلخواه.
تهيه اين غذا خيلي سخت نيست، كافي است يك بار آن را درست كنيد و بعد هميشه آن را به خاطر بسپاريد.پياز را خلال كرده و با سير خرد شده كمي تفت مي دهيم.
سپس فلفل خرد شده و برنج شسته شده خام را به آن اضافه و كمي تفت مي دهيم. سپس گوجه فرنگي خرد شده و ذرت و نخود فرنگي و تن ماهي را نيز اضافه كرده و شعله اجاق گاز را كم كرده و مواد را هم مي زنيم و سبزي معطر و زيتون را به آن افزوده و در ماهيتابه را گذاشته و 20 دقيقه بعد كه برنج از حالت خشكي در آمد، غذا را در داخل ظرفي كشيده و با خيارشور و گوجه تزئين مي كنيم، نوش جان. گفتني است اين غذا سرشار از امگا 3 بوده و شامل انواع ويتامين هاست و بسيار سريع آماده مي شود.
نكته خانه داري:
هنگام پختن گوجه فرنگي مقدار خيلي كمي شكر به اندازه يك نوك انگشت به آن اضافه كنيد، طعم گوجه فرنگي حفظ خواهد شد.

كتابخانه
يك دفتر شعر خوب
008208.jpg
اگر در ماه هاي اخير به نتايج كنگره ها و همايش هاي ادبي، خوب دقت كرده باشيد، نام محمدجواد آسمان را به عنوان نفر برتر بخش شعر، بارها ديده ايد. همين نكته بهانه اي شد كه امروز مجموعه شعر اين شاعر جوان را براي معرفي در اين بخش انتخاب كنيم.
ايليا اصفهاني - مجموعه شعر تجربه هاي تا حالا همان طور كه از نام آن پيداست، حاوي بخشي از تجربه هايي است كه آسمان تا 20 سالگي پشت سرگذاشته است. شايد بگوييد كه مگر 20سال چقدر هست كه تازه بخشي از آن صرف تجربه هاي ادبي شده باشد و مگر اين تجربه ها چقدر بوده اند و چقدر موفق بود ه اند كه بتوانند در يك مجموعه قابل قبول گردآوري شوند؟ براي اينكه پاسخ سؤال هايتان را بدانيد، مي توانيد اين مجموعه 86 صفحه اي را ورقي بزنيد و حتي به شكلي سرسري هم كه شده، نگاهي به بعضي از شعرها بيندازيد. مطمئن باشيد كه بالاخره حداقل يكي از شعرها گريبان شما را خواهد گرفت و مجبورتان خواهد كرد كه مجموعه را دقيق تر بخوانيد؛ خصوصا اينكه آسمان خود را به قالب خاصي محدود نكرده و در قالب هاي شعري گوناگون خوب از عهده برآمده است.
تجربه هاي تا حالا به همت انتشارات منوچهري تهران و با قيمت 800 تومان منتشر شده و حاوي 56 تجربه كوتاه و بلند از سروده هاي آسمان است.
در آثار آسمان آنچه بيشتر از همه ويژگي ها، خود را به رخ مي كشد، پيوند محكم نوآوري و تكيه بر سنت ادب فارسي است. اگرچه آسمان در همه تجربه هايش دغدغه درك و ارائه تازه اي از هستي را دارد ولي اين دغدغه (خصوصا در غزل ها) هيچ گاه باعث نشده كه شاعر جوان به ورطه بازي هاي سطحي بيفتد و خواسته هايش به پيشنهادهايي خام و سردرگم محدود شود. قدرت تصويرگري، اشراف بر زبان و حفظ سلامت آن، بهره وري از طنز، عاطفه درخشان و شاعرانه ، شناخت صحيح موسيقي كلام، گستره وسيع واژگاني، نوآفريني در مضامين و... همه و همه از محسنات سروده هاي آسمان هستند، اگرچه دراين مجموعه مي توان به معدود آثاري نيز برخورد كه قدري بوي خامي و جواني مي دهند. با خواندن اين مجموعه دلتنگي هايتان براي خواندن چند قطعه شعر خوب و تازه، قدري تسكين خواهد يافت.

سينماي خانگي
اولين بازي
008154.jpg
فيلم محصول سال هايي  است كه تازه تب جوانگرايي در سينماي ايران همه گير شده بود. سومين ساخته بلند همايون اسعديان با همه حال و هواي جوانانه اش، چنان كه بايد در اكران ديده نشد، ولي حالا و در قاب كوچك به نظر مي رسد بيشتر با اقبال روبه رو شود. به خصوص اينكه آخر بازي اولين بازي سينمايي دو بازيگري است كه بعدها به شهرت رسيدند؛ پوپك گلدره و حامد بهداد.
شهاب مهدوي- آخر بازي فيلمي با دو نيمه كاملا مشخص است. در نيمه اول فيلمساز كوشيده تا كاراكترهايش را به تماشاگر معرفي كند، جوان هايي كه قرار بوده ملموس و باوركردني باشند.قتل ناخواسته اي كه در ميانه فيلم رخ مي دهد (و زمينه چيني درستي هم دارد) آخر بازي را در مسيري ديگر مي اندازد. به همين خاطر است كه مي توان فيلم را به دو نيمه قبل و بعد از قتل تقسيم كرد. نيمه اول كه زمينه سازي و معرفي فضا و شخصيت ها را برعهده دارد، با مايه اي از سرخوشي و طنز، آشكارا موفق تر است و طراوت بيشتري دارد. فيلم اما از نيمه دوم دچار افت محسوسي مي شود. به نظر مي رسد فيلمساز نمي داند با جسدي كه روي دستش مانده چه كار كند.
در حالي كه باتوجه به سير روند حوادث به نظر مي رسد اساسا قتلي اتفاق نيفتاده و همه چيز حكايت از يك بازي از پيش طراحي شده دارد (مسئله اي كه نام فيلم هم آن را تشديد مي كند) پايان بندي فيلم پاسخ چندان مناسبي به انتظار تماشاگر نمي دهد.
همين ها و لحن بيش از حد نصيحت گر فيلم (كه به جاي مخاطب قراردادن جوانان گويا قصد دارد هشدارهايي به والدين بدهد) موجب شد تا فيلمي كه بيش و پيش از ديگر فيلم ها جوانان را ملموس و پذيرفتني به تصوير كشيده بود، مورد اقبال جوانان قرار نگيرد. هرچند با ورود فيلم به شبكه ويدئويي گويا اتفاقات ديگري افتاده است. نكته جالب توجه فيلم، بازي پوپك گلدره و حامد بهداد است؛ دو بازيگري كه در اولين حضور سينمايي شان نشان دادند كه خوش قريحه اند. بخصوص حامد بهداد كه در آخر بازي پرسونايي كاملا دور از آنچه بعدها او را به شهرت برساند، ارائه داده است.
مجيد مشيري هم اولين بار با آخر بازي نشانه هايي از يك بازي سينمايي و هوشمندانه را ارائه داد.

عكس روز
عكاسي در بي برقي
008145.jpg
اين عكس ها حاصل يك رفاقت است. در لوكيشن سريال اولين شب آرامش برق رفته و نور براي عكاسي كافي نيست . علي زارع هم كه عشق رفاقت است، مهدي پاكدل را مجبور كرده پروژكتور را بغل بگيرد و به اين ترتيب در كادرهاي عكس روز ما نقش ببندد.
عكس ها:علي زارع

آب وهوا
008148.jpg

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
صدا و سيمايي ها به سياق اين چند سال و در اثر استقبال بينندگان از مجموعه هاي مناسبتي، باز هم دست به كار شده اند و با توجه به نزديكي ماه محرم در حال آماده كردن مجموعه هايي ويژه آن روزها هستند. يكي از اين مجموعه ها كه براي شبكه 3 آماده مي شود غريبه اي در شام نام دارد كه فريدون جيراني ـ كارگردان و مطبوعاتي قديمي ـ داستان آن را نوشته و محمدحسين لطيفي آن را كارگرداني مي كند. پوريا پورسرخ هم در نقش اصلي سريال بازي مي كند كه همراه با ديگر اعضاي گروه، اين روزها در لبنان آخرين مراحل فيلمبرداري را پشت سر مي گذارد. در كنار اين مجموعه، بهمن زرين پور هم سريال پايان نمايش را براي شبكه يك آماده كرده كه مضمون و حال و هوايش بيشتر درباره وقايع 15 خرداد 42 است و امين زندگاني نقش اصلي آن را بازي مي كند. از ديگر بازيگران اين مجموعه مي توان به سولماز غني، مينا جعفرزاده، اسماعيل شنگله و محمود عزيزي اشاره كرد. همچنين شبكه دويي ها هم از قافله عقب نمانده اند و باز دست به گريبان حسين سهيلي زاده شده اند تا پس از مجموعه پيله هاي پرواز ـ كه يكشنبه ها از اين شبكه پخش مي شود ـ مجموعه و اما عشق را براي محرم آماده كند. در اين سريال كه داستانش در دهه 30 مي گذرد و در حال حاضر در شهرك سينمايي آخرين مراحل فيلمبرداري را پشت سر مي گذارد، پژمان بازغي، سارا خوئيني ها، كيهان ملكي و رضا توكلي حضور دارند. همان طور كه گفتم براي ديدن اين سريال ها ـ كه البته تضمين نمي دهم آثار قابل توجهي باشند ـ بايد حدود يك ماهي صبر كنيد.
اما در عوض امروز مي توانيد در حوالي ساعت 13:40 تكرار گارد ساحلي را ببينيد يا اينكه ساعت 15:10 از شبكه يك راز نرگس را ببينيد كه اگر اتفاق غيرمنتظره اي نيفتاده باشد ديشب قسمت اول آن از اين شبكه پخش شده. شبكه تهران هم در ساعت 19 هشدار براي كبرا 11 را پخش مي كند كه پس از تماشايش مي توانيد به سراغ مهران مديري و شب هاي برره برويد كه مانند شب هاي گذشته در ساعت 19:45 از شبكه 3 پخش مي شود. اما به جد پيشنهاد مي كنم در ميانه هاي شب هاي برره به سراغ شبكه يك برويد و نيمكت را ببينيد كه ساعت 20:30 پخش مي شود و واقعا يكي از بهترين برنامه هايي است كه اين روزها مي توان در صدا و سيما پيدا كرد. شبكه۲ هم مانند هر سه شنبه  در ساعت 9 شب يك فيلم سينمايي پخش مي كند كه هنوز نامش اعلام نشده. اما در عوض مي توانيد ساعت 23:30 از همين شبكه سينماي حرفه اي را ببينيد كه جزو برنامه هاي سينمايي پرطرفدار تلويزيون است. اما نيم ساعت زودتر از اين برنامه يعني در حوالي ساعت 23 شبكه تهران قسمت اول مجموعه پاي پياده را كه جمعه از اين شبكه پخش شده بود، دوباره پخش مي كند؛ مجموعه اي كه اصغر توسلي آن را كارگرداني كرده و محمد كاسبي، عنايت بخشي، فرخ نعمتي، شبنم مقدمي و شهره سلطاني در آن بازي مي كنند و البته هنوز زود است كه درباره آن اظهارنظر كرد. در كنار اينها پليس PSI هم در ساعت 20:45 از شبكه 3 مي شود و شبكه يك هم سريال پرطرفدار پرستاران را در حوالي ساعت 22:10 پخش مي كند. اين سريال پايان ناپذير با من بمان هم گويا همچنان ساعت 1:15 بامداد از شبكه يك پخش مي شود كه مي دانم اصلا پيشنهاد قابل توجهي نيست، اما براي آنهايي كه گاهي اوقات دچار بي خوابي مي شوند شايد درمان بدي نباشد.
درضمن اگر پيشنهادهاي راديويي دو روز قبلم هم يادتان مانده باشد، مي توانيد امروز در حوالي ساعت 13:30 از شبكه جوان برنامه نمايش جوان نمايشنامه از ياد رفته را گوش كنيد كه ژاله علو آن را كارگرداني و براي پخش از راديو آماده كرده است.

امروز
نقاشي
دوره هاي فراگير ويژه كم شنوايان و ناشنوايان برگزار مي شود.
اگر شما يكي از اين دو مورد معلوليت را در اطراف خود مي شناسيد آنها را به خانه فرهنگ ابوسعيد واقع در ميدان منيريه، بلوار ابوسعيد، جنب مسجد دارالسلام بياوريد.
كتابخانه شيخ صدوق با 22هزار جلد كتاب و دو سالن مجزا، ويژه خواهران و برادران وهمچنين بخش سمعي و بصري عضو مي پذيرد.
علاقه مندان مي توانند به نشاني شهرري، ميدان دولت آباد، جنب پارك مهران مراجعه كنند.
مسير سعادت
مسير سعادت   در خانه فرهنگ تلاش، راه اندازي شد و شهروندان مي توانند براي آشنايي با هشدارهاي پليسي در زمينه مسائل امنيتي جامعه در نمايشگاه عكسي با همين نام شركت كنند. نشاني اين نمايشگاه: خيابان خاني آباد، بلوار ميلاد، خيابان شهرداري، جنب پارك 22 بهمن، خانه فرهنگ تلاش.

سينما تئاتر
مكس ( سامان مقدم)
سينماهاي كانون، قدس، جوان، قيام، عصر جديد،۲ ماندانا، پارس 1، جمهوري، ايران 3

هشت پا( عليرضا داوود نژاد)
آفريقا، آستارا، شهر تماشا،۱ كارون، ميلاد، پايتخت، فلسطين 2، فرهنگ،۲ شاهد، اروپا، تهران،۲ جي،۳ ايران،۱ آسيا

يك بوس كوچولو
(بهمن فرمان آرا)
بلوار، عصرجديد،۱ صحرا، جي،۱ فرهنگ،۱ سپيده،۲ ايران،۲ مركزي 3، مركزي۱

پيشنهاد پنجاه ميليوني
(مهدي صباغ زاده)
بهمن 1، حافظ، شيدا، فردوسي، استقلال، شهرتماشا،۲ شهر قشنگ، فلسطين،۳ دهكده المپيك

حكم (مسعود كيميايي)
فلسطين،۱ ناهيد، مركزي 2، رودكي، شقايق، سعدي، شيرين، موزه سينما، جي 2، گلريز،۱
پيام انقلاب، سپيده 1

يك زن، يك مرد(آزيتا حاجيان)
تئاترشهر، تالار اصلي

از مدينه تا غدير
۱۶ روز تا عيدغدير
دكتر عدنان درخشان
شنبه دوم ذي الحجه سال 10 هجري قمري، 14 اسفند سال 10 هجري شمسي، دوم مارس سال 632 ميلادي
در هشتمين روز، كاروان حجه  الوداع به قديد رسيده است. در اينجا توقف مي كنند. اميرمومنان علي(ع) و همراهان او كه به فرمان پيامبر(ص) براي دعوت به حق و جمع آوري زكات و جزيه (1) به نجران و يمن رفته اند- هم اينك با سپاهيان خود به سمت مكه ره مي سپارند.
نجران- كه منطقه اي مسيحي نشين در مرز يمن و حجاز است- خود حكايتي در فضيلت خاندان وحي در خاطره دارد.
چند ماه پيش، هيات نمايندگي مسيحيان نجران، مركب از 60 نفر از برگزيدگان اين قوم در پاسخ به نداي پيامبر(ص) كه آنها را به قبول اسلام و در غير اين صورت، پرداخت جزيه مكلف كرده بود- وارد مدينه شدند و وقايع و گفت وگوهاي بسياري بين آنها و آخرين فرستاده خدا پيش آمد. سرانجام رهبران مسيحي نجران از قبول اسلام سرباز زدند و حاضر به پرداخت جزيه نشدند.
رسول خدا(ص) ايشان را به مباهله فرا خواندند؛ بدين سان كه از هر يك از دو طرف، برگزيده ترين ها، در نقطه اي خارج از مدينه به نفرين برخيزند تا خداوند دروغگويان را از رحمت خويش دور سازد و بر آنان عذاب فرو فرستد.
قرآن چنين مي فرمايد:
(... فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبناءكم ونساءنا و نساءكم و أنفسنا و أنفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علي الكاذبين)
(آل عمران‎/۶۱)
پس بگو: بياييد حاضر شويم تا پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فرا بخوانيم. سپس دعا كنيم تا خداوند دروغگويان را به لعنت (و مجازات) خويش گرفتار سازد .
لحظات مباهله فرا رسيد و ديدگان حيرت زده مسيحيان سيماي مطمئن و آرام پيامبر(ص) را مشاهده كردند كه قدم به ميدان مباهله مي گذارد، در حالي كه كودكي را در آغوش دارد و دست گلبوته اي ديگر را در دست مي فشرد.
بانويي در پس حضرتش حركت مي كند و در پشت سر آنها شوي افتخارآفرين اين بانو، چهره آشناي عبادت و رزم، گام برمي دارد. به راستي پيامبر(ص) تا چه اندازه به دعوت و دعاي خير خود اعتقاد دارد كه عزيزترين كسان خود را به وادي بلا و خطر آورده است؟!
... چنين بود كه نجرانيان از بيم هلاك شدن، جزيه دادن را پذيرفتند و از در صلح درآمدند و شاه مردان به گواهي همين آيه به نفس پيامبر و جان رسول خدا شهرت يافت.(2)

۱ - مالياتي كه مسيحيان و يهوديان به حكومت اسلامي مي پردازند.
۲ - بحارالانوار / ج 25/ ص 223 و برخي از مدارك اهل تسنن:  صحيح مسلم‎/ باب فضائل الصحابه؛ صحيح ترمذي‎/ ج۲‎/ ص 300؛ مسند احمد‎/ ج۱‎/ ص۱۸۵

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |