سه شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۱
تحولي درتوليد خودروهاي ژاپني
ارابه جديد چشم بادامي ها
008142.jpg
ساسان گلفر
راه حل شركت هوندا براي مسئله توليد قدرت زياد با يك موتور كوچك يك نام كوچك است: هوندا سيويك Si 2006. موتور جديد دو ليتري 4 سيلندر خطي Si مي  تواند در دور موتور 7 هزار و 800 دور در دقيقه (كه رقمي انقلابي است) 197 اسب بخار قدرت توليد كند و اين همه به يمن سيستم قابل اطمينان زمان  بندي متغير سوپاپ i-VTEC امكانپذير شده است. نكته جالب اينكه دور موتور هوندا سيويك Si شما بالاتر از اين هم مي  رود و در 8 هزار و 200 دور در دقيقه بايد به دنده شش برويد و البته بايد از دنده دستي استفاده كنيد، چون تنها امكان انتخاب شما هنگام خريدن اين اتومبيل شش دنده دستي است.
برخلاف توليدكنندگان ديگر كه معمولا سيستم سوپرشارژ يا توربوشارژ را براي رسيدن به قدرت موتور بيشتر مورد استفاده قرار مي  دهند و با روش ورود هواي تحت فشار به موتور به اين هدف دست مي  يابند -كه به عنوان نمونه  هايي از آنها مي  توان به فولكس واگن GTI، شورولت كوبالت SS و ميني كوپر S اشاره كرد- هوندا به سيستم زمانبندي متغير سوپاپ خود اتكا كرده است و حاصل سال  ها كار و آزمايش مهندسان اين شركت همين هوندا سيويك Si است كه الان زير پاي شما نيست!
در خط توليد نسبتا گرانقيمت و همواره تند و تيز Si سيويك، دور موتور بالا هميشه حرف اول را زده است. قدرت موتور هميشه به عنوان مزيت اين خودرو ژاپني مطرح بوده، اما جنبه  اي كه در نسل  هاي قبلي به عنوان يك نقطه ضعف محسوب مي  شد، طراحي بدنه نه چندان زيبايي بود كه توسط Air Jordan انجام مي  شد. البته طراحي داخلي نيز چندان چنگي به دل نمي  زد. اين بار هوندا تصميم گرفته است كه آن خطا را جبران كند و دستي به سروگوش اين سلطان خودروهاي كوچك و جمع و جور بكشد.
آنچه در داخل كابين مي  توان ديد، حكايت از موفقيت اين خودروساز در رسيدن به اهداف زيبايي  شناسانه و عملكردي خود دارد. داشبورد نبراسكا، ترتيب قرارگيري باسليقه نمايشگرهاي دور موتور و سرعت  سنج ديجيتال و نمودارهاي ميزان سوخت و دماي موتور، از جمله اين اقدامات مثبت هستند. شكل و محل قرارگيري صفحات نمايشگر، هم چشم  نواز است و هم اطمينان  بخش براي راننده اي كه درون اتومبيلي قوي و محكم و به قول خودمان كاردرست نشسته است. البته طراحي بدنه آن هم چنان  كه مي  بينيد، به قدر كافي خوب هست. لااقل آنقدر كه عابر يا سرنشين اتومبيلي كه از كنارتان مي  گذرد يا راننده كاميوني نگاهي به ماشينتان بيندازد و بگويد: بابا، كار درست! . البته حق دارد؛ با آن شيشه جلو طرح لامبورگيني و تايرهاي ضخيم 18 اينچي، من هم اگر بودم، همين را مي  گفتم!
امسال سيويك Si بيستمين سال تولد خود را جشن مي  گيرد. به عنوان يك جوان 20 ساله خوب پيشرفت كرده است. كدام جوان 20 ساله  اي را مي  شناسيد كه حدود 200 اسب بخار قدرت داشته باشد، دور موتورش به 8000 دور در دقيقه برسد و موتور 16 سوپاپ دوميل سوپاپ رو i-VTEC داشته باشد؟!
خط توليد هوندا سيويك 2006 كه پاييز امسال به راه افتاد، شامل سدان چهار در، كوپه دو در و Si كوپه و دو اتومبيل سازگار با محيط زيست سيويك هيبريد و سيويك GX با سوخت گاز طبيعي است، اما گل سرسبد اين خط توليد، همين جوانك 20 ساله  اي است كه امروز زير ذره  بين ما رفته. جان مندل، معاون مدير هونداي آمريكا مي  گويد: سيويك Si 2006 كوپه قدرتمندترين، سريع  ترين و براي راننده لذت  بخش  ترين Si است كه ما تا به حال روي جاده فرستاده  ايم و اين سيويك Si مفهومي، از نظر زيبايي طرح، كارايي و عملكرد، توجه همه را به خود جلب خواهد كرد. اين عضوي از خانواده جديد خودروهاي سيويك است كه بر مبناي ارزش  هاي موردنظر در اين كلاس از قبيل ايمني، طراحي بدنه، عملكرد و صرفه  جويي در مصرف سوخت ساخته شده است .
در طراحي بدنه سيويك Si جديد آنچه در نظر اول چشم  ها را خيره مي  كند، خط سقف خوش  تراش و همان  طور كه گفتيم شيشه جلو طرح لامبورگيني است و بعد عريض بودن و فاصله اندك با سطح جاده و ايروديناميك بسيار عالي و استادانه آن جلب نظر مي  كند. بعد مي  رسيم به چرخ  هاي 18 اينچي آلومينيوم، تايرهاي با كارايي بالاي 18R 40/522 و ديسك  ترمزهاي عريض و چهار پيستون Brembo كه البته براي ديدنشان مجبوريم كمي خم شويم! طراحان تصميم داشته  اند كه فاصله تاير با بدنه را به حداقل برسانند، بنابراين براي ديدن لنت ترمزها خم شدن هم كافي نيست!
قيمت پايه  اي كه براي سيويك Si 2006 تعيين شده، 20 هزارو۵۴۰ دلار است كه حدود 4 هزار دلار از هوندا RSX تيپ S هم ارزان  تر است و اين به زبان بازار بين  المللي خودرو يعني مفت! با اين قيمت، امكانات رفاهي بسيار خوبي در اختيار خواهيد داشت؛ از جمله كيسه هواي جانبي جلو و كيسه  هاي جانبي برزنتي، سقف آفتابگير برقي و سيستم صوتي هفت بلندگوي 350 وات استريو.اين سيستم صوتي آنقدر صداي نافذ و تميزي دارد كه اگر شما از آن دسته اشخاصي باشيد كه شب  ها با چشم بسته فقط دياگرام  هاي آمپلي  فاير را مي  بينند، با داشتن آن به چيز ديگري نياز نداريد. فقط مواظب باشيد اگر شب رانندگي مي  كنيد، چشم  هايتان را نبنديد!
امكانات ديگري كه با افزودن حدود 2 هزار دلار بر قيمتي كه مي  پردازيد، به دست خواهيد آورد عبارتند از سيستم جهت  يابي همراه با حافظه كارت  خوان براي پخش فايل  هاي موسيقي ديجيتال و تايرهاي مخصوص سفرهاي تابستاني. با اين امكانات، قيمت كل اتومبيل به 22هزارو 490 دلار مي  رسد كه از من مي  شنويد، باز هم مفت است!
صحبت از اعداد و ارقامي مانند 8 هزار دور در دقيقه و 197 اسب بخار البته براي من و شما كه مي  خواهيم در اين ترافيك و روي جاده  هاي پرچاله و چوله برانيم، كمي فانتزي به نظر مي  رسد. واقعيت اين است كه در عملكردهاي معمولي و سفرهاي شهري روزمره معمولا دور موتور 4 هزار دور در دقيقه و حدود 100 اسب بخار به كار مي  آيد. با اين حال مي  توانيد دلخوش باشيد كه اتومبيلي با چنين امكانات بالقوه  اي زير پا داريد، اما چيزي كه هنگام رانندگي واقعا مايه خشنودي شما خواهد شد، جعبه دنده روان و دنده سبك و نرمي است كه به راحتي مي  توانيد عوض كنيد. فرمان چرمي كوچكي كه با يك اشاره به اتومبيلتان تغيير جهت مي  دهد، صندلي  هايي راحت با يك علامت قرمزرنگ Si روي آن و سيستم تعليق كاملا مستقلي كه ضربه  هاي جاده بر اين اتومبيل تقريبا خوابيده بر سطح جاده را به خوبي جذب مي  كند و كمتر تكاني را به راننده و سرنشين منتقل مي  كند. با اين تفاصيل، باز هم تكرار مي  كنم مواظب باشيد موقع رانندگي چشم  هايتان را نبنديد؛ ممكن است يك هوندا سيويك Si 2006 در خواب ببينيد!

معاملات پنهاني فورد
در حالي كه كارگران كارخانه مونتاژ ويكسوم (وابسته به فورد) خود را با اخبار جديد مبني بر جدا شدن اين كارخانه از فورد در دور بعدي كاهش هزينه هاي اين شركت انطباق مي دهند، فورد اخيرا اعلام كرد كه با ايالت جورجيا به توافق رسيده تا به جاي بستن كارخانه اش، آن را توسعه دهد.
در عين حال با توجه به فروش بسيار پايين توليدات فورد، هيچ يك از اين دو كارخانه از خطر جدا شدن از اين شركت، نجات نيافته اند.
فورد در قراردادي 30 صفحه اي با مسئولان ايالت جورجيا به توافق رسيده كه در ازاي دريافت محرك هاي مالي و تخفيف مالياتي، كارخانه مونتاژ آتلانتا را تعطيل نكرده و آن را گسترش دهد.
محرك مالي كه قرار است از طرف جورجيا به فورد تزريق شود بايد توسط مجمع عمومي اين ايالت به تصويب برسد.
كارخانه آتلانتا مدل هاي تاروس (Taurus) و مركري سيبل
(Mercury Sable) را مي سازد و كارخانه ويكسوم مدل GT ، دو مدل سواري لينكولن و مدل هاي توان كار و LS را مي سازد.
مقامات فورد تا كنون از اعلام طرح نهايي خود در مورد اين دو كارخانه خودداري و همه چيز را به زمان اعلام طرح تجديد ساختار فورد در ماه ژانويه موكول كرده اند.
از طرف ديگر كارگران سعي دارند اميد خود را حفظ كنند.
به عنوان مثال پل براون 53 ساله كه از سال 1974 در كارخانه ويكسوم كار كرده، مي گويد: من خوشبين هستم .
در عين حال برخي از كارشناسان خودرو مي گويند اگر فورد در ماه ژانويه هر دو كارخانه را تعطيل كند، نبايد تعجب كرد. برخي ديگر هم مثل مجله وال استريت ژورنال و اوتوموتيونيوز پيش بيني مي كنند تعطيل شدن تنها نصيب يكي از اين دو كارخانه خواهد شد.
از طرف ديگر نشريه فري پرس از امكان تعطيلي چند كارخانه ديگر فورد، از جمله در سنت لويز، سنت پل، مين و مكزيكو خبر داده است.
فروش فورد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به شدت افت كرده است. علاوه بر اين در حالي كه ظرفيت توليد فورد 4 ميليون دستگاه خودرو در سال است، اين كارخانه كمتر از 4/3 ميليون خودرو در سال توليد مي كند.
وقتي كارخانه اي تمام خودروهايي را كه مي تواند بسازد توليد نكند، تجهيزات آن كارخانه به صورت بهينه مورد استفاده قرار نگرفته اند و حتي خرج خود را درنياورده اند. اين امر مثل اين است كه يك كارفرما به كارگران نيمه وقت خود، دستمزد تمام وقت بدهد.
اين امر يكي از عواملي است كه براي فورد دردسرساز شده و در سپتامبر گذشته ضرري معادل 2 ميلياردو۱۰۰ ميليون دلار را روي دست فورد گذاشت. اريك مركل يكي از كارشناسان سرشناس خودرو مي گويد: فورد هم اكنون بين آتلانتا و ويكسوم عقب و جلو مي رود، اما من فكر مي كنم به احتمال، هر دو آنها را تعطيل كند .
فورد هيچ وقت اعلام نكرده كه كارخانه 7/4 ميليون فوت مربعي ويكسوم را تعطيل خواهد كرد، اما خودروسازان حاضر در اين كارخانه و كارشناساني كه در صنعت خودرو مطالعه مي كنند، مدت هاست كه انتظار مي كشند فورد اين كارخانه را تعطيل كند.
در حالي كه در ويكسوم شك و ترديدها در مورد بقاي كارخانه ادامه دارد، در جورجيا احتمال اينكه قرارداد محرك مالي به تصويب برسد بعيد به نظر مي رسد، به ويژه اينكه تاكنون هيچ جزئياتي در مورد اين قرارداد به پرداخت كنندگان ماليات اعلام نشده است.
به گفته روزنامه آتلانتا، مسئولان ايالت جورجيا 18 ماه است كه در مورد اين قرارداد با فورد در حال مذاكره هستند.
يكي از مشكلاتي كه پيش روي كارخانه آتلانتا قرار دارد اين است كه دورافتاده است و به تعدادي از عرضه كنندگان دسترسي ندارد كه همين امر ممكن است در قرارداد، مورد اشاره قرار گيرد.
جنرال موتورز نيز كه بزرگ ترين شركت خودروسازي جهان است اخيرا اعلام كرده كه قصد دارد كارخانه دوراويل را كه بيش از 3 هزار نفر در آن كار مي كنند، تعطيل كند.خطر تعطيلي كارخانه فورد ممكن است قانونگذاران را بر آن دارد كه از طرح تزريق محرك مالي به فورد حمايت كنند.
چيزي كه هم اكنون در صنايع خودروسازي آمريكاي شمالي ديده مي شود، موجي از تعطيلي كارخانه هايي است كه تا چندي پيش سودآورترين بخش هاي شركت هاي خودروسازي به شمار مي آمدند. آيا اين سير منفي نتيجه ادغام هاي بيش از حد اين شركت ها و توسعه نامتناسب و در نتيجه پايين آمدن كيفيت توليدات اين كارخانه ها نيست؟
به نظر مي رسد زمان آن رسيده كه خودروسازان آمريكايي و اروپايي از آسيايي ها درس بگيرند و به جاي ادغام و توسعه، بازهم به فكر ارتقاي سطح توليدات خود باشند.

نمايش اولين مدل هاي اسپورت
فيات اولين خودروهاي اسپورت خود را در نمايشگاه خودرو بولوگناي ايتاليا به نمايش گذاشت. يكي از اين مدل هاكه سدي سي (Sedici) نام دارد قرار است در فوريه سال آينده وارد بازار شود. فيات قصد دارد پيش از آنكه اين خودرو را در ايتاليا به فروش بگذارد آن را در اختيار برگزاركنندگان بيستمين دوره بازي هاي المپيك زمستاني كه در تورين برگزار مي شود، قرار دهد.
سقف پهن و قسمت برآمده پشت سدي سي، اين خودرو را از بقيه متمايز كرده است. به گفته رئيس نمايشگاه بولوگناي، ظاهر سدي سي به گونه اي است كه آن را كمتر شبيه به ماشين مسابقه نشان مي دهد و به آن ظاهري متعارف داده است. اين مدل، خودرويي مد روز و در عين حال بسيار قوي است و مي توان گفت كه مثل يك لوله اطمينان كار مي كند. فيات، سدي سي را با همكاري واحد لهستاني سوزووكي مي سازد. اين شركت قصد دارد
۲۰ هزار دستگاه از اين مدل را به فروش برساند، اما برخلاف مدل SX4 اين مدل تنها در اروپا عرضه مي شود. طول سدي سي، 4 متر و 11 سانتي متر، عرض آن يك متر و 76 سانتي متر و طول محوري آن 2 متر و 50 سانتي متر است. فنربندي جلوي سدي سي مجزاست و در عقب آن چراغ هاي مجهزي تعبيه شده است. قدرت موتور سدي سي 120 اسب بخار است و با 4 هزار دور در دقيقه 206 پوند بر فوت گشتاور توليد مي كند. در اين مدل فن آوري مولتي جت فيات استفاده شده كه با تزريق چند تايي سوخت به ازاي هر دو موتور، عملكردي روان تر و كم صداتر را دارد. زمانبندي دريچه اطمينان در اين موتور بنزيني متغير است. مدل ديگر خودرو اسپورت فيات كه در نمايشگاه بولوگنا به نمايش درآمده، مدل پانداكراس است. پانداكراس از همين ماه به بازار عرضه مي شود و يكي از انواع خودروهاي B پاندا كه در سال 2003 ساخته شد به شمار مي آيد. تا كنون فيات 500 هزار دستگاه از اين مدل را توليد كرده است. پانداكراس با همكاري شركت فورد آمريكا ساخته شده است. طول پانداكراس 3 متر و۵۳ سانتي متر، عرض آن
يك متر و 61 سانتي متر و طول محوري آن 2 متر و 30 سانتي متر است. فنربندي آن همانند سدي سي است و موتور آن با استفاده از فن آوري مولتي جت طراحي شده و در هر 4 هزار دور در دقيقه، 70 اسب بخار نيرو و 107 پوند بر فوت گشتاور توليد مي كند.

پشت صحنه
008169.jpg
آينده خودروسازي چين
دانشگاه ميشيگان و موسسه IBM در مطالعه اي مشترك، آينده خودروسازي در چين را بررسي كرده اند.
در اين مطالعه آمده است توليدكنندگان خودرو به چين به عنوان بزرگ ترين تركيب بازار خودرو و توليدات ارزان قيمت مي نگرند و همگي در تلاشند كه كارخانه هاي خود را به اين كشور منتقل كنند. در حالي كه خيل عظيمي از اين خودروسازان را شركت هاي آمريكاي شمالي تشكيل مي دهند، اين شركت ها نمي دانند كه نظر چيني ها در مورد آينده خودروسازي خود چيست.
اين مطالعه نشان داده است كه چيني ها آينده خودروسازي خود را با تمركز بر نظر پيشگامان صنعت چين، دولت و متخصصان اين كشور پيش مي برند. ورود خيل عظيم شركت هاي خودروسازي به چين در 10 سال گذشته، به اين كشور نشان داده است كه طعم واقعي تبديل شدن به يك توليدكننده خودرو در سطح و كيفيتي جهاني چگونه است.
در عين حال اكثر صاحبنظراني كه در اين مطالعه مورد مصاحبه قرار گرفته اند بر اين باور بوده اند كه خودروسازان چيني تا رسيدن به سطح كيفيتي جهاني فاصله فراوان دارند و دست كم، دو دهه طول مي كشد كه اين كشور بتواند به چنين جايگاهي دست يابد. در نتيجه اين مطالعه نسبت به نحوه سرمايه گذاري خودروسازان در اين كشور هشدار داده اند.
اين مطالعه شواهد مفصل فراواني را مبني بر اينكه چيني ها هنوز با مسائل اوليه اي در نحوه فروش و ارائه خدمات مواجه هستند، ارائه كرده است.
انتظار مي رود رشد توليد خودرو به طور مداوم ادامه داشته باشد اما اين رشد هيچ گاه تصاعدي نيست.
از ديگر مشكلاتي كه در پيش روي صنعت خودرو چين قرار دارد گران شدن قيمت سوخت و از سوي ديگر كمبود فضاي پاركينگ است.
در مقابل، دولت چين با سرعت فراوان در حال جاده سازي است و از سوي ديگر با در پيش گرفتن استراتژي هاي مختلفي سعي دارد با وضع ماليات هاي بيشتر بر سوخت به كاهش آلودگي هوا كمك كند.
ضرردهي خودروسازان اروپايي و آمريكايي
در ماه نوامبر امسال فروش خودروهاي فورد در آمريكا 201هزار و 711واحد بوده كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افتي 15درصدي را نشان مي دهند. در نتيجه اين افت، فورد تصميم گرفت توليدات خود در سه ماهه اول سال 2006 را به ميزان 23هزار واحد كاهش دهد.
بدين ترتيب در سه ماهه اول سال 2006، فورد 320هزار دستگاه سواري و 565 هزار كاميون توليد خواهد كرد.
جنرال موتورز نيز در اين ماه با افت 11 درصدي فروش محصولات خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد و اين كارخانه توانست تنها 281 هزار و 288 خودرو خود را بفروشد.
همچنين در اين  ماه، شركت دايملركريسلر و با افتي كمتر نسبت به فورد و جنرال موتورز، شاهد كاهش 7/2درصدي فروش محصولات خود بود. اين در حالي است كه رونق فروش خودروسازان آسيايي همچون تويوتا همچنان ادامه دارد و فروش توليدات آنان در حال افزايش است.
008205.jpg
همكاري صنايع خودروسازي روسيه و ژاپن
مقامات دولت روسيه اعلام كردند، اين كشور با فعاليت كارخانه ژاپني تويوتا موافقت مي كند.
بدين ترتيب از دسامبر سال 2007 ميلادي، كارخانه خودروهاي سواري تويوتا با نام كمري، با ظرفيت 20 هزارواحد در سال، كار خود را در روسيه آغاز خواهد كرد.
به گزارش رويترز محل ساخت اين كارخانه در سنت پترزبورگ، دومين شهر بزرگ روسيه خواهد بود. اين كارخانه كه با افتتاح آن، 500 فرصت شغلي ايجاد مي شود، به تدريج ظرفيت توليد خود را تا سقف 50هزارواحد افزايش خواهد داد.
تويوتا در اوايل سال 2005 اعلام كرده بود كه قصد دارد مبلغ 140 ميليون دلار براي ساخت اين كارخانه سرمايه گذاري كند.
شركت ژاپني تويوتا كه دومين شركت بزرگ توليد خودرو در جهان است، به دليل سوددهي بالا و عمكرد موفقي كه اخيرا نسبت به ساير شركت هاي بزرگ خودروسازي جهان داشته، انتظار مي رود كه تا دو يا سه سال آينده، گوي سبقت را از جنرال موتورز آمريكا كه در حال حاضر بزرگترين شركت خودروسازي جهان است بربايد و به بزرگترين شركت خودروسازي جهان تبديل شود.
كارشناسان دليل اين پيشرفت را اين مي دانند كه تويوتا برخلاف ساير شركت هاي بزرگ خودروسازي جهان، به جاي مشغول شدن به فرآيندهاي ادغام سازي و تصاحب گري شركت هاي خودروسازي كوچك تر، به بالا بردن كيفيت محصولات خود توجه كرده است.
خودرو هيبريد چيني
سرمايه گذاري مشترك شركت تويوتا موتور و گروه چيني FAW با نام FAW تويوتا موتور سيچوان، نخستين خودرو سواري هيبريدي تويوتا پريوس را در شانگهاي چين مونتاژ خواهد كرد. قرار است صدها مدير چيني و ژاپني در مراسمي به مناسبت بيرون آمدن نخستين اتومبيل تويوتا هيبريد چيني از خط توليد در كارخانه گرد هم آيند. اين نخستين تويوتا هيبريدي است كه در خارج از ژاپن مونتاژ مي شود.

تكنولوژي
اولين خودرو سوخت تركيبي
محمد جواد شمسعلي- شركت هيونداي، براي اولين بار خودرو سوخت تركيبي خود را با نام آكسنت به نمايش گذاشت.
در سومين نمايشگاه بين المللي خودرو چين، گوانگ ژوو كه مهمترين نمايشگاه خودرو چين به شمار مي آيد، خودرو سواري سوخت تركيبي آكسنت براي اولين بار به نمايش درآمد. موتور اين خودرو سوخت تركيبي به دريچه اطمينان زماندار مجهز است و 90 اسب بخار نيرو توليد مي كند. موتور برقي آن نيز 16 اسب بخار نيرو توليد مي كند. طبق اعلام هيونداي، اين نوع موتور 44 درصد در مصرف سوخت صرفه جويي مي كند، در اين نمايشگاه همچنين شركت تويوتا موتورز، مدل سوخت تركيبي پايروس را به نمايش گذاشت. توليد اين مدل در اواخر سال جاري آغاز مي شود. علاوه بر اين تويوتا 23 مدل در حال توليد و رو به توليد خود را در اين نمايشگاه عرضه كرد. چشمگير ترين اين مدل ها، مدل آي سوينگ بود كه براي اولين بار در خارج از ژاپن به نمايش درمي آمد.
همچنين تويوتا مدل توليدي خود در چين را به نام كمري (Camry) نامگذاري كرد كه توليد آن از سال آينده آغاز مي شود. نام همين مدل كه در ژاپن توليد مي شود، جيامي است. تويوتا همچنين اعلام كرده نام دووجنرا كه در چين توليد مي شود، در چين شورولت لووا نامگذاري مي شود. اين مدل در بسياري ديگر از نقاط جهان به Aveo شهرت دارد. توليد اين مدل در چين، از ماه آوريل آغاز خواهد شد و در بهار سال آينده اين خودرو وارد بازار مي شود. در سومين نمايشگاه بين المللي خودرو چين، جنرال موتورز، مدل بيوك اكسل استيشن خود را به نمايش گذاشت. اين مدل يك طرح محلي از مدل GMDAT سوزوكي فورنزا در آمريكا، شورولت نوبيرا در غرب اروپا و لاستي واگن در شرق اروپاست. انتظار مي رود فروش اكسل استيشن واگن كه توسط جنرال موتورز در شانگهاي توليد مي شود، به زودي آغاز شود.
ولكس واگن در حركتي شگفت انگيز تصميم گرفت مدل محلي پاسات لينگيو را كه چندي پيش به بازار چين عرضه شده، به نمايش نگذارد. در سومين نمايشگاه بين المللي خودرو چين شركت خودرو شانگهاي مپل، تنها شركت چيني بود كه مدل جديد خود را عرضه كرد.
008211.jpg
سيستم هشدار دهنده
در آينده اي نزديك حتي اگر رانندگان ولوو در هنگام رانندگي به خواب هم بروند، جاي نگراني نيست، زيرا طبق طرحي كه اين شركت قصد اجراي آن را دارد تا دو سال ديگر، خودروهاي ولوو به سيستم هشدار به راننده مجهز مي شوند. در اين سيستم يك دوربين بين شيشه جلو و آينه بغل راننده تعبيه مي شود كه به چند حسگر و پردازشگر مجهز است. اين دوربين به طور دائم فاصله بين خودرو و خط كشي هاي جاده را كنترل مي كند و در صورتي كه خودرو در حال خارج شدن از مسير باشد با پخش آژير و فرستادن هشدار بر صفحه اي كه در مقابل راننده قرار دارد، او را نسبت به خطر آگاه مي كند.
همچنين اگر به دلايلي از جمله وجود بچه در خودرو، صداي بلند موزيك يا هر دليل ديگري حواس راننده پرت شود،  اين سيستم به كار مي افتد.دكتر بيرك مدير اجرايي اين طرح- مي گويد: ما مي خواهيم به جاي تكيه بر فرمان و دنده و حركات چشم راننده، بر روند حركت ماشين بر جاده نظارت كنيم. به اين ترتيب قبل از اينكه اشتباهي رخ دهد كه براي جبران آن خيلي دير شود، مي توانيم راننده را آگاه كنيم. ما نمي خواهيم بر رفتار افراد كه بسيار متنوع است نظارت كنيم، بلكه آنچه كه مورد نظر ماست اثر اين رفتارهاست كه بايد مورد نظارت قرار گيرد . بيرك مي گويد: آزمايش هايي كه در مدل هاي ساختگي و شرايط واقعي روي اين سيستم صورت گرفته، همگي موفقيت آميز بوده اند و در همه آنها از به خواب رفتن جلوگيري شده است .شركت ولوو ابراز اميدواري كرده كه خودروهاي مجهز به اين سيستم را تا دو سال ديگر روانه بازار كند.
راديوي ديجيتال ماهواره اي
در تحولي كه آن را بزرگ ترين پيشرفت از زمان ارائه باند FM راديو ناميده اند، دو شركت Sirius
و Radio Xmدر آمريكا تكنولوژي ماهواره را به بازار استريوي ماشين وارد كرده اند. به اين ترتيب رانندگان به بيش از يكصد كانال برنامه راديويي دسترسي خواهند داشت كه نيمي از آنها رايگان  هستند!
امنيت ماشين ها
روزگار دزدگيرهاي آژيركش در حال به سر آمدن است. نسل بعدي دزدگيرها ماشين دزديده شده را رديابي و بازيابي خواهند كرد.
شركت هايي مثل كليفورد، آلپاين و جنرال موتورز بر سر تكنولوژي جديد توافق كرده اند.
سيستم شركت كليفورد الكترونيكز كه موبايل تريس 1 (mobile Trace 1) نام دارد و از امسال وارد بازار مي شود از تكنولوژي GPS براي مكانيابي و رديابي ماشين ها در محدوده اي 10متري استفاده مي كند. سيستم موبايل مي دي شركت آلپاين كه از سال پيش فروشش آغاز شد نيز داراي سيستم رديابي GPS براي كشف دزدي  است و همچنين داراي يك سيستم كمك به رانندگاني است كه دچار مشكل مي شوند. لمس يك دكمه روي داشبورد، راننده را به يك مركز پاسخ اورژانس 24ساعته On Ganrd متصل مي كند.
سرويس Onstar جنرال موتورز هم كه روي ماشين هاي اين شركت نصب شده( و قرار است بعضي مدل هاي تويوتا هم به آن مجهز شوند) خصوصيات مشابهي دارد. اين سرويس ها با پرداخت اشتراك ماهانه در اختيار متقاضيان قرار مي گيرند.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |