آينده خودروسازي چين
دانشگاه ميشيگان و موسسه IBM در مطالعه اي مشترك، آينده خودروسازي در چين را بررسي كرده اند.
در اين مطالعه آمده است توليدكنندگان خودرو به چين به عنوان بزرگ ترين تركيب بازار خودرو و توليدات ارزان قيمت مي نگرند و همگي در تلاشند كه كارخانه هاي خود را به اين كشور منتقل كنند. در حالي كه خيل عظيمي از اين خودروسازان را شركت هاي آمريكاي شمالي تشكيل مي دهند، اين شركت ها نمي دانند كه نظر چيني ها در مورد آينده خودروسازي خود چيست.
اين مطالعه نشان داده است كه چيني ها آينده خودروسازي خود را با تمركز بر نظر پيشگامان صنعت چين، دولت و متخصصان اين كشور پيش مي برند. ورود خيل عظيم شركت هاي خودروسازي به چين در 10 سال گذشته، به اين كشور نشان داده است كه طعم واقعي تبديل شدن به يك توليدكننده خودرو در سطح و كيفيتي جهاني چگونه است.
در عين حال اكثر صاحبنظراني كه در اين مطالعه مورد مصاحبه قرار گرفته اند بر اين باور بوده اند كه خودروسازان چيني تا رسيدن به سطح كيفيتي جهاني فاصله فراوان دارند و دست كم، دو دهه طول مي كشد كه اين كشور بتواند به چنين جايگاهي دست يابد. در نتيجه اين مطالعه نسبت به نحوه سرمايه گذاري خودروسازان در اين كشور هشدار داده اند.
اين مطالعه شواهد مفصل فراواني را مبني بر اينكه چيني ها هنوز با مسائل اوليه اي در نحوه فروش و ارائه خدمات مواجه هستند، ارائه كرده است.
انتظار مي رود رشد توليد خودرو به طور مداوم ادامه داشته باشد اما اين رشد هيچ گاه تصاعدي نيست.
از ديگر مشكلاتي كه در پيش روي صنعت خودرو چين قرار دارد گران شدن قيمت سوخت و از سوي ديگر كمبود فضاي پاركينگ است.
در مقابل، دولت چين با سرعت فراوان در حال جاده سازي است و از سوي ديگر با در پيش گرفتن استراتژي هاي مختلفي سعي دارد با وضع ماليات هاي بيشتر بر سوخت به كاهش آلودگي هوا كمك كند.
ضرردهي خودروسازان اروپايي و آمريكايي
در ماه نوامبر امسال فروش خودروهاي فورد در آمريكا 201هزار و 711واحد بوده كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افتي 15درصدي را نشان مي دهند. در نتيجه اين افت، فورد تصميم گرفت توليدات خود در سه ماهه اول سال 2006 را به ميزان 23هزار واحد كاهش دهد.
بدين ترتيب در سه ماهه اول سال 2006، فورد 320هزار دستگاه سواري و 565 هزار كاميون توليد خواهد كرد.
جنرال موتورز نيز در اين ماه با افت 11 درصدي فروش محصولات خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد و اين كارخانه توانست تنها 281 هزار و 288 خودرو خود را بفروشد.
همچنين در اين ماه، شركت دايملركريسلر و با افتي كمتر نسبت به فورد و جنرال موتورز، شاهد كاهش 7/2درصدي فروش محصولات خود بود. اين در حالي است كه رونق فروش خودروسازان آسيايي همچون تويوتا همچنان ادامه دارد و فروش توليدات آنان در حال افزايش است.
همكاري صنايع خودروسازي روسيه و ژاپن
مقامات دولت روسيه اعلام كردند، اين كشور با فعاليت كارخانه ژاپني تويوتا موافقت مي كند.
بدين ترتيب از دسامبر سال 2007 ميلادي، كارخانه خودروهاي سواري تويوتا با نام كمري، با ظرفيت 20 هزارواحد در سال، كار خود را در روسيه آغاز خواهد كرد.
به گزارش رويترز محل ساخت اين كارخانه در سنت پترزبورگ، دومين شهر بزرگ روسيه خواهد بود. اين كارخانه كه با افتتاح آن، 500 فرصت شغلي ايجاد مي شود، به تدريج ظرفيت توليد خود را تا سقف 50هزارواحد افزايش خواهد داد.
تويوتا در اوايل سال 2005 اعلام كرده بود كه قصد دارد مبلغ 140 ميليون دلار براي ساخت اين كارخانه سرمايه گذاري كند.
شركت ژاپني تويوتا كه دومين شركت بزرگ توليد خودرو در جهان است، به دليل سوددهي بالا و عمكرد موفقي كه اخيرا نسبت به ساير شركت هاي بزرگ خودروسازي جهان داشته، انتظار مي رود كه تا دو يا سه سال آينده، گوي سبقت را از جنرال موتورز آمريكا كه در حال حاضر بزرگترين شركت خودروسازي جهان است بربايد و به بزرگترين شركت خودروسازي جهان تبديل شود.
كارشناسان دليل اين پيشرفت را اين مي دانند كه تويوتا برخلاف ساير شركت هاي بزرگ خودروسازي جهان، به جاي مشغول شدن به فرآيندهاي ادغام سازي و تصاحب گري شركت هاي خودروسازي كوچك تر، به بالا بردن كيفيت محصولات خود توجه كرده است.
خودرو هيبريد چيني
سرمايه گذاري مشترك شركت تويوتا موتور و گروه چيني FAW با نام FAW تويوتا موتور سيچوان، نخستين خودرو سواري هيبريدي تويوتا پريوس را در شانگهاي چين مونتاژ خواهد كرد. قرار است صدها مدير چيني و ژاپني در مراسمي به مناسبت بيرون آمدن نخستين اتومبيل تويوتا هيبريد چيني از خط توليد در كارخانه گرد هم آيند. اين نخستين تويوتا هيبريدي است كه در خارج از ژاپن مونتاژ مي شود.