پنجشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۳ - Jan 5, 2006
شهري
Front Page

۵۰۰ ميليارد ريال براي بهسازي آسفالت معابر هزينه شده است
شهردار تهران: چرخه توليد و كيفيت
آسفالت را متحول مي كنيم
ايرنا: شهردار تهران  با نامطلوب  خواندن  كيفيت  آسفالت  توليدي  در كشور، گفت : درچرخه  توليد آسفالت  بايد تجديد نظر شود.
محمدباقر قاليباف  افزود:براي  توليد آسفالت  بايد از علم  جديد استفاده  كنيم  و بحث  فني آن  نيازمند توجه  جدي  دست  اندركاران  است .
وي  اظهارداشت : در دنيا افزودني هايي  وجود دارد كه  موجب  افزايش  طول  عمرآسفالت  مي شود، بايد دنبال  كرد كه  اين  افزودني ها در آسفالت  توليدي  كشور نيز استفاده  شود.
شهردار تهران  درخصوص  وضعيت  كيفيت  آسفالت  معابر تهران  گفت : در دستور كار داريم  تا با راهكارهايي ، كيفيت  آسفالت  توليدي  تهران  و زمان  ماندگاري  آن در پايتخت  افزايش  يابد.
قاليباف  با بيان  اينكه  امسال  بيش  از ۵۰۰ ميليارد ريال  براي  بهسازي آسفالت  معابر و خيابان هاي  تهران  هزينه  شده است ، افزود: اين  رقم  در سال گذشته  حدود ۴۰۰ ميليارد ريال  بود كه  نشان  از كاهش  كيفيت  آسفالت  دارد.
وي  با تأكيد براينكه  بايد نظارت  دقيق  بر كيفيت  آسفالت  مصرفي  در معابرصورت  گيرد، خاطرنشان  كرد: با وجود اينكه  فعاليت هايي  براي  افزايش  كيفيت آسفالت  توليدي  كارخانه هاي  داخلي  در سال هاي  اخير صورت  گرفته ، اما هنوز هم به  استانداردهاي  لازم  نرسيده  است .
شهردار تهران  به  كيفيت  نامطلوب  قير توليدي  در برخي  كارخانه ها اشاره  و تأكيد كرد: معابر تهران  با توجه  به  حجم  بالاي  تردد درون  شهري  و تغييرات جوي  نياز به  آسفالت  مناسب  و با كيفيت  بالا دارد.
قاليباف  انجام  نشدن  كار تخصصي  و فرسودگي  كارخانه ها را از علل  كيفيت نامطلوب  آسفالت  توليدي  در داخل  كشور دانست .

كوفي عنان اعلام كرد:
،۲۰۰۶ سال جهاني بيابان زدايي
دكتر كردواني: برداشت بي رويه آب از سفره هاي زيرزميني، چراي بي رويه دام و خشكسالي از عوامل مهم بيابان زايي در ايران است
012246.jpg
گروه شهري: كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۶ را به عنوان سال بين المللي كوير و كويرزدايي نامگذاري كرد.
مركز اطلاعات سازمان ملل متحد اعلام كرد: گسترش كويرها و خشكسالي سالانه ۴۲ ميليارد دلار از ارزش توليدات كشاورزي كاسته و باعث عدم امنيت غذايي، قحطي و فقر مي شود.
اين امر همچنين باعث افزايش تنش هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي مي شود كه در نهايت به گسترش فقر و فرسايش زمين كمك مي كند.
كوفي عنان اعلام كرده اين اقدام به منظور افزايش آگاهي عمومي مردم جهان به منظور حمايت از تنوع زيستي سرزمين هاي خشك كه يك سوم كره زمين را تشكيل مي دهند و نيز حمايت از دانش بومي ۲ ميليارد انساني كه در كوير زندگي مي كنند صورت گرفته است.
به مناسبت اعلام سال ۲۰۰۶ ميلادي به عنوان سال بيابان زدايي، با دكتر پرويز كردواني استاد دانشگاه تهران و كارشناس برجسته حوزه زمين شناسي، گفت وگويي انجام داديم.
دكتر كردواني درباره بيابان زايي در ايران گفت: درگذشته تخريب پوشش گياهي مهم ترين عامل بيابان زايي در كشور بود اما امروز افت سطح آب هاي زيرزميني در دشت ها به دليل حفر بيش از حد چاه و برداشت بي رويه آب، خشكسالي و چراي بي رويه دام و صدور پروانه چراي غيرمجاز دام مهم ترين عوامل بيابان زايي در كشور است.
وي افزود: اگر روند برداشت آب هاي زيرزميني با همين شدت ادامه يابد ۲۰-۱۰ سال ديگر تمام دشت هاي ايران فاقد آب مي شوند و كشاورزي و دامپروري به طور كلي نابود مي شود. در عين حال علي رغم اجراي طرح هايي مثل طرح تعادل دام و مرتع، باز هم آينده خوبي را متصور نيستم چون با اين شدتي كه طرح در حال پيشرفت است اشكالات زيادي هم به آن وارد است.
وي افزود: انتقال دام از يك منطقه به منطقه ديگر و يا اسكان دامداران و عشاير در دشت ها هركدام تبعات اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي خاصي دارند كه در اين طرح و ازجمله طرح خروج دام از جنگل ناديده گرفته شده كه من شخصا با طرح خروج دام از جنگل هم به شدت مخالفم، زيرا، به جاي ايجاد تعادل در توزيع جغرافيايي دام، با سرازيركردن دام ها از يك مرتع به مرتع ديگري كه وضعيت نسبتا خوبي دارد و صدور پروانه چرا، منطقه جديد در معرض تخريب قرار مي گيرد. وي خاطرنشان ساخت: برداشت بي رويه آب از سفره هاي زيرزميني در دشت ها در حال حاضر يك معضل جدي است كه حتي جنوب تهران و شهر ري را هم تهديد مي كند. در چنين شرايطي اسكان عشاير در مناطق دشتي، آن هم بدون در نظر گرفتن ساير نيازمندي هاي ساكنان آن تبعات ديگري به دنبال دارد.

از سال آينده آغاز مي شود
اكباتان تا ميدان شهيد كلاهدوز مهمترين خط متروي تهران
012252.jpg
فارس: احداث خط ۴ متروي تهران به عنوان مهمترين مسير مترو از سال آينده آغاز مي شود . اين خط كه تا شش سال ديگر به بهره برداري كامل مي رسد ، از شهرك اكباتان تا ميدان شهيد كلاهدوز امتداد خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، معاون پشتيباني شركت راه آهن شهري تهران و حومه ( مترو ) با بيان اين مطلب افزود : برنده مناقصه خط ۴ متروي تهران شركت چيني «نورينكو» است كه پس از مذاكرات بسيار سرانجام در سال ۸۳ قرارداد احداث خط ۴ با اين شركت بسته شد و در حال حاضر نيز در جريان مذاكرات نهايي براي تامين منابع مالي خط ۴ هستيم كه به محض نهايي شدن مذاكرات بين بانك هاي ايراني و خارجي ، عمليات اجرايي خط ۴ آغاز خواهد شد.
جعفر ربيعي در توضيح كريدور خط ۴ متروي تهران با بيان بيان اينكه خط ۴ متروي تهران محور شرقي _ غربي تهران را به طول ۲۰ كيلومتر تحت پوشش قرار خواهد داد، اظهار داشت : اين خط از شهرك اكباتان در غرب تهران آغاز و در مسير خود از خيابان آزادي و ميدان آزادي ، ميدان انقلاب ، خيابان انقلاب ، پل چوبي ، ميدان شهدا، خيابان پيروزي تا انتهاي پيروزي و ميدان شهيد كلاهدوز عبور خواهد كرد.
وي با تاكيد بر اينكه خط ۴ از نظر ترافيكي ، مهمترين خط مترو خواهد بود بطوريكه پس از راه اندازي به تنهايي روزانه ۵/۱ ميليون مسافر در اين مسير جابجا خواهند شد ، ادامه داد : اين خط داراي ۲۱ ايستگاه و تمام مسير آن زيرزميني خواهد بود كه بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته قرار است در سه فاز بهره برداري شود.
ربيعي توضيح داد: فاز اول ۳ سال بعد از شروع عمليات اجرايي، فاز دوم ۵/۱ سال بعداز فاز يك و فاز ۳ نيز يك سال و نيم پس از فاز دو به بهره برداري مي رسد، يعني طي ۶ سالي كه اين خط احداث خواهد شد، سه بخش آن به طور مجزا به بهره برداري رسيده و كل مسير ظرف ۶ سال عملياتي خواهد شد. معاون پشتيباني شركت مترو با بيان اينكه به محض نهايي شدن توافقات بانكي بين ايران و بانك چيني ، عمليات اجرايي خط ۴ آغاز خواهد شد، تصريح كرد: پيش بيني مي شود اوايل سال آينده شاهد كلنگ زني خط ۴ متروي تهران باشيم.

شناسنامه افراد بالاي ۱۵ سال رايانه اي مي شود
012249.jpg
مدير امور حقوقي سازمان ثبت احوال كشور گفت: در صورت تخصيص اعتبار از سوي دولت، شناسنامه افراد بالاي ۱۵سال نيز رايانه اي مي شود.
احسان پورمنتي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه سازمان ثبت احوال براي كاهش درصد جعل شناسنامه فعاليت هاي قابل توجهي داشته است تصريح كرد: رايانه اي  كردن شناسنامه افراد زير ۱۵ سال و صدور كارت هاي شناسايي ملي از جمله اين فعاليتها بوده است. وي افزود: با رايانه اي شدن شناسنامه افراد زير ۱۵سال امكان جعل كاهش يافته و سيستم صدور چاپ شناسنامه تفاوت ماهوي پيدا كرده است.

دفترچه بيمه براي ۵ هزار راننده تاكسي
012264.jpg
فارس: از ابتداي سال جاري تاكنون ۵۵۴۵ راننده تاكسي مدارك بيمه خود را به سازمان تاكسيراني شهر تهران تحويل داده اند كه از اين تعداد ۵۴۸۳ نفر براي گرفتن دفترچه بيمه خود به شعبات بيمه معرفي شده اند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران و بر اساس اعلام سازمان تاكسيراني، تاكنون ۱۵ هزار و ۷۲۱ راننده تاكسي براي دريافت وام قرض الحسنه ثبت نام كرده اند كه براي ۴۰۲۳ نفر معرفي نامه صادر شده و ۳۸۶۲ نفر نيز معرفي نامه خود را دريافت كرده اند كه بر اساس آخرين آمار از اين تعداد تاكنون ۳۶۲۵ راننده تاكسي موفق به دريافت وام قرض الحسنه خود شده اند.

دستگيري شكارچيان خارجي در هنديجان
012261.jpg
ايسنا: دادگستري استان خوزستان از دستگيري شكارچيان خارجي در هنديجان خبر داد.
دو نفر از اتباع كشور كويت كه به قصد شكار پرنده به طور غيرمجاز وارد حريم مرز آبي كشورمان شده اند توسط مرزبانان دريايي نيروي انتظامي شهر هنديجان دستگير و تحويل مقام قضايي شده اند.
طبق اين گزارش از متهمين يك قبضه اسلحه شكاري، يك قبضه كلت كمري، تعدادي فشنگ و دو عدد دوربين كشف شده است.
پرونده متهمان در شعبه سوم دادياري دادسراي شهر هنديجان در حال پيگيري است.

شهرداري به مناسبت عيد قربان اختصاص داد
۴۰ جايگاه موقت عرضه بهداشتي دام
012267.jpg
گروه شهري: در آستانه عيد سعيد قربان، شهرداري ۴۰ جايگاه موقت را براي عرضه بهداشتي دام اختصاص داد.
مهندس حسن طاهري _ مديرعامل سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران گفت: به منظور تأمين سلامت خانواده و بهداشت عمومي، شهرداري ۴۰ نقطه در سطح مناطق بيست و دوگانه براي عرضه دام تعيين كرده است و شهروندان مي توانند نذورات خود را در اين مراكز تهيه كنند.
وي مكانهاي عرضه بهداشتي دام زنده را بدين شرح اعلام كرد:
منطقه ۱
۱- خيابان ازگل _ بلوار اوشاني ۲ _ خيابان ازگل ضلع شمال ميدان ميوه و تره بار
منطقه ۲
۱- خيابان مديريت تقاطع فرهنگ
۲- ميدان بوستان
منطقه ۳
تقاطع نيايش _ كردستان
منطقه ۴
۱- خيابان وفادار شرقي
۲- تقاطع استقلال _ هنگام
۳- تقاطع فرجام _ سراج
منطقه ۵
۱- شهرزيبا _ خيابان تعاون
۲- ميدان الغدير كن
منطقه ۶
خيابان باقرخان تقاطع خيابان بعثت
منطقه ۷
۱- تقاطع خيابان شهيد مدني _ طيراني
۲- ميدان سبلان
منطقه ۸
خيابان گلستان _ تقاطع ۴۶ متري
منطقه ۹
جاده مخصوص كرج _ ۶۵ متري بزرگراه فتح _ بعد از پل كن
منطقه ۱۰
خيابان شهيد رنجبر _ تقاطع گلستاني
منطقه ۱۱
خيابان زربافيان
منطقه ۱۲
خيابان ري _ خيابان انبار گندم
منطقه ۱۳
۱- خيابان صفاي شرقي
۲- ميدان ميوه و تره بار منطقه ۱۳
منطقه ۱۴
پارك سوار شهيد محلاتي _ خيابان خسروي
منطقه ۱۵
۱- انتهاي خيابان ۱۷ شهريور _ مقابل ايستگاه اتوبوس برقي
۲- خيابان شهرزاد _ خيابان ابراهيمي
۳- بزرگراه امام رضا _ تقاطع خيابان امام خميني
۴- خيابان ابومسلم خراساني _ خيابان پيام
منطقه ۱۶
۱- خزانه بخارايي _ خيابان محقق _ خيابان شهيد عراقي
منطقه ۱۷
۱- خيابان زمزم _ تقاطع خيابان فيروزي
۲- ميدان پاسگاه نعمت آباد _ نبش كوي يادگاري
منطقه ۱۸
۱- جاده ساوه _ ضلع جنوبي بازار آهن نعمت آباد
۲- بلوار معلم _ ابتداي خيابان بهار
منطقه ۱۹
۱- خيابان آموزگار _ تقاطع قيانوري
۲- جوانه _ ابتداي كوچه هفتم
۳- خيابان شكوفه
۴- آزادگان _ نرسيده به ميدان جهاد
۵- ميدان ميوه و تره بار منطقه ۱۹
منطقه ۲۰
۱- سيزده آبان _ ميدان شهيد خالقي
۲- دولت آباد - خيابان شهرزاد
۳- جاده ورامين _ ابتداي جاده نظامي
منطقه ۲۱
شهرك تهرانسر _ بلوار نيلوفر
منطقه ۲۲
ميدان اميركبير
مديرعامل سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران تصريح كرد: به منظور رفاه حال شهروندان و رعايت اصول بهداشتي، تيم دامپزشكي در هر يك از اين مراكز مستقرند.
شهروندان مراقب بيماري هاي پنهان دام  هاي زنده باشند
ايرنا :مديرعامل  سازمان  سردخانه  و كشتارگاه  شهرداري  تهران  گفت : شهروندان  مراقب  بيماري هاي  پنهان  در دام هاي  عرضه  شده  در سطح  شهر باشند.طاهري  با بيان  اينكه بيماري هاي  بسياري  در دام هاي  عرضه  شده  از سوي «چوب  دست  ها» پنهان  است ، تصريح  كرد: شهروندان  از خريد دام هايي  كه  سلامت  جسمي  مناسبي  ندارند، خودداري  كنند.وي  اظهار داشت : در مناطق  مختلف  تهران  مراكزي  وجود دارد كه  در قالب  گاراژ و يا باغ  به  عرضه  غيرقانوني  دام  زنده  مي پردازند كه  مشكلات  بسياري  را به  همراه  دارد.
طاهري  تأكيد كرد: از آنجا كه  هيچ  گونه  نظارتي  بر توزيع  دام ها از سوي اين  مراكز توسط دستگاه هاي  مسئول  صورت  نمي گيرد، شهروندان  بايد مراقب  دام هاي  عرضه  شده  به خصوص  در حوالي  ميدان  بهمن  (كشتارگاه  سابق ) باشند.

تلاش مديريت شهري تهران براي كاهش
سفرهاي با هدف خريد كالا و خدمات
012258.jpg
گروه شهري: گسترش دامنه فعاليت و تقويت ناوگان و ساماندهي موتور سيكلت هاي شركت بادپاي شهرداري موجب كاهش شديد انگيزه سفرهاي درون شهري با هدف خريد كالا و خدمات به هسته مركزي تهران شده است.
مهندس علي اكبر گلرخي- مدير عامل شركت بادپاي شهرداري تهران با اين مطلب كه مديريت شهري در صدد كاهش سفرها و از سويي تشويق شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي به جاي خودروهاي شخصي است، افزود: در اين راستا با ساماندهي بيش از هفت هزار دستگاه موتور سيكلت و وانت روزانه ۱۳۰ هزار سفر با هدف جا به جايي كالا انجام مي شود و اين مهم موجب كاهش سفر با خودروهاي شخصي، كاهش مصرف بنزين و نيز صرفه جويي در زمان شهروندان شده است.
وي خاطر نشان كرد از مجموع ۴۸/۱۳ در صد توليد سفر با هدف خريد كالا و خدمات، منطقه ۲۲ با ۱۵ صدم درصد كمترين و مناطق ۲ و ۴ به ترتيب ب ۴۸/۱ در صد و ۳۵/۱ در صدر بيشترين توليد سفر با هدف مذبور را دارا هستند.
همچنين مناطق ۱۲و۶ به ترتيب با ۷۵/۱ و ۷۴/۱ در صد بيشترين و منطقه ۲۲ با ۵ صدم در  صد كمترين جاذبه هاي سفر با هدف خريد كالا و خدمات را دارند.

معاون آبخيزداري سازمان جنگل ها و مراتع:
سالانه ۲۳۶ ميليون مترمكعب از ظرفيت سدها كم مي شود
012255.jpg
ايسنا: تخريب مراتع در حوزه هاي بالادست سدها و عدم انجام برنامه هاي آبخيزداري، هرساله ۲۳۶ ميليون مترمكعب از ظرفيت سدهاي كشور مي كاهد.
دكتر فرود شريفي، معاون آبخيزداري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري ضمن بيان اين مطلب گفت: در سال ۸۵ مبلغ ۸۷ ميليارد تومان براي آبخيزداري در حوزه سدها پيش بيني شده و بر اساس ماده ۶۹ قانون برنامه چهارم مقرر شده كه ۲۰ درصد از حوزه سدها و ۱۰ درصد از حوزه هاي سيل خيز و بياباني خارج سد و ۵/۱ ميليون هكتار عمليات بخش سيلاب در آبخوان و آبخوان داري انجام شود.
وي افزود: علاوه بر اعتبارات مذكور به دليل ضرورت توجه به مناطق بحراني و كاهش افت سطح سفره هاي آب و جلوگيري از شوري بيشتر آب پيشنهاد شده تا در اجراي مصوبات برنامه چهارم توسعه رديفي جديد تحت عنوان آبخيزداري در حوزه هاي سيل خيز و بياباني در سال آينده برقرار شود كه موافقت اوليه با آن نيز صورت گرفته است.
شريفي تأكيد كرد: بر اين اساس عرصه اي به مساحت دو ميليون و ۲۵۰ هزار هكتار بايد تحت پوشش آبخيزداري قرارگيردكه بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار ملي نياز خواهد داشت و بقيه به كمك تسهيلات بانكي و مشاركت مردمي تكميل خواهد شد.
او در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر حدود ۸۲ سد در دست ساخت و ۸۹ سد ساخته شده و در حال بهره برداري و حدود ۱۷۲ سد در دست مطالعه در كشور وجود دارد كه حوزه سدهاي موجود و در دست ساخت  حدود ۳۸ ميليون هكتار است و در اثر انجام نشدن آبخيزداري هر ساله ۲۳۶ ميليون مترمكعب از ظرفيت اين مخازن كم مي شود.
شريفي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه در بسياري از سدها وقتي ۲۵ درصد مخزن از رسوب پرشود، عملا دريچه هاي تخليه براي آب كشاورزي و نيروگاه مسدود مي شود، حدود نيمي از ظرفيت سد سفيدرود و سد ميناب و... از رسوبات انباشته شده است و علاوه بر اين حدود ۴۵۰ هزار حلقه چاه، ۳۲ هزار و ۶۰۰ رشته قنات و ۵۲ هزار چشمه در كشور وجود دارد كه تامين كننده بخشي از ۷۰ درصد آب براي مصارف كشاورزي و غيره هستند كه نياز به رسيدگي و انجام عمليات آبخيزداري در حوزه آنها است.وي با اشاره به سيل هاي ويرانگر سال ۸۰ تا ۸۴ در استان گلستان اذعان كرد: متاسفانه تنها ۲۴ درصد از اعتبارات پيش بيني شده براي پيشگيري و كنترل سيل در حوزه آبخيز گلستان تحقق يافته كه انتظار داريم براي جلوگيري از خسارت احتمالي آتي در سال ۸۵ اعتبارات اسمي اين منطقه افزايش پيدا كرده و در عمل نيز تحقق يابد.

تقدير از راننده تاكسي امانت دار
سما: راننده تاكسي امانت دار و متعهد قمي كه مبلغ دو ميليون و بيست هزار تومان جا مانده در تاكسي را به صاحبش بازگردانده بود، مورد تقدير مسئولان سازمان تاكسيراني شهر قم قرار گرفت.
محمدحسين صباغيان در حين فعاليت روزانه متوجه جا ماندن كيفي در تاكسي خود شد كه حاوي دو ميليون و بيست هزار تومان شامل ۲۰ عدد چك پول، مقداري وجه نقد به همراه گواهينامه و ديگر مدارك گرديد كه نامبرده پس از اطلاع، كيف به جا مانده را تحويل سازمان تاكسيراني قم نمود كه پس از پيگيري هاي سازمان، كيف با تمامي محتويات به صاحبش بازگردانده شد.

محيط بانان مصدوم نيازمند كمك هاي فوري اند
گروه شهري: جمعيت زنان مبارز با آلودگي محيط زيست با ارسال نامه اي به رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس، خواستار حمايت بيشتر مجلس از محيط بانان و جنگلبانان حافظ محيط زيست و عرصه هاي طبيعي شد.
اين جمعيت با اشاره به وضعيت اسفبار محمد احمدي، محيط بان منطقه سهند در آذربايجان شرقي كه سال گذشته بدست يكي از شكارچيان هدف اصابت گلوله قرار گرفته و از ناحيه دو چشم نابينا شده مي افزايد: در جريان درگيري با شكارچيان متخلف و متعرض به منطقه حفاظت شده كه سال گذشته رخ داد، بهرام حنيفي محيط بان جوان آذري بعد از مصدوميت شديد سرانجام به شهادت رسيد.و محمد احمدي كه مصدوم اين درگيري بود، اينك با دو چشم نابينا، در انتظار مساعدت مسئولان است.
اين محيط بان فداكار در گفتگو با همشهري گفت: هنوز ۵۰ عدد ساچمه در سرم باقي مانده است و از ناحيه صورت، دست و سينه نيز كماكان در حال درمان هستم و با حمايت هاي سازمان محيط زيست در روزهاي اول حادثه فشار چنداني از نظر هزينه هاي درمان متحمل نشدم ولي اكنون با توجه به اينكه بنياد جانبازان، هنوز جانبازي ام را نپذيرفته ، از نظر پرداخت هزينه هاي درمان، در مضيقه شديد قرار دارم.
مه لقا كاشفي، يكي از اعضاي پيگير وضعيت محيط بانان مصدوم جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط زيست گفت: ظرف كمتر از ۲ دهه بيش از ۴۰۰ نفر از حافظان عرصه هاي طبيعي را از دست داديم. اين انسان هاي شرافتمند از حقوق ميليونها ايراني و نسل هاي آينده در حفظ آب و خاك و هوا و حيات وحش كشور مي  كوشند اما در شرايط اقتصادي سخت، حقوق اندك و بدون تجهيزات كافي كار مي كنند و هنگامي كه در عرصه هاي دفاع از محيط زيست و حقوق ملت،  در درگيري با متجاوزان جان مي بازند، مورد حمايت لازم قرار نمي گيرند و محيط باناني كه در جريان اين قبيل درگيري ها زخمي و مصدوم شده اند مجبورند، با تني آسيب ديده و هزينه هاي سرسام آور درماني و در بدترين شرايط اقتصادي روزگار بگذرانند.

نقض حقوق شهروندي
اسدالله افلاكي
قريب به يك ماه از اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها مي گذرد، راهكاري كه برخي مسئولين از جمله فرمانده نيروي انتظامي آن را در وضعيت موجود، مناسب ترين راهكار براي كاهش آلودگي هوا مي داند و مي گويد چنانچه پيشنهاد بهتري ارائه شود از آن استقبال مي كنيم.
مهندس واعظي آشتياني _ عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز معتقد است، توليد بي رويه خودروهاي فاقد استاندارد جهاني و پافشاري خودروسازان داخلي بر اين سياست، همچنين بي توجهي مسئولان به زيرساخت ها و عدم تجهيز شبكه حمل و نقل عمومي در سال هاي گذشته، باعث بروز معضل آلودگي هوا و ديگر مشكلات ترافيكي موجود شده است. به اعتقاد وي طرح نوبتي تردد خودروها، تدبيري كارساز براي كاهش آلودگي هواست.
اما در مقابل، ديدگاههاي قابل تأمل ديگري مطرح است؛ از جمله، شماري از كارشناسان و برنامه ريزان شهري معتقدند پيش از اجراي اين طرح شايسته بود، مسئولين، وسايل نقليه عمومي را افزايش دهند. افزون بر آن، به منظور كاهش تردد خودروهاي تك سرنشين براي آن دسته از خودروهايي كه مبادرت به حمل مسافر مي كنند امتيازاتي قائل شوند. براي نمونه تردد خودرو با ظرفيت كامل سرنشين در محدوده طرح مجاز اعلام شود. تا ساير خودروهاي تك سرنشين به جابجايي مسافر تشويق شوند.
گروهي نيز با اشاره به ناكارآمدي بزرگراهها بر اين باورند كه اين معابر به دليل طراحي نادرست فاقد عملكرد خاص خود است و از اين رو، ضروري است به جاي گسترش شبكه بزرگراهي، اصلاح هندسي اين معابر در اولويت قرار بگيرد و صد البته گسترش شبكه مترو و تسريع در امور اجرايي آن و تجهيز و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي راهكار ديگري است كه همه مسئولان و كارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند.
نتيجه: گرچه معضل آلودگي هوا با معضلاتي چون بازسازي بافت هاي فرسوده و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده تفاوت اساسي دارد به طوري كه نمي توان با سهل انگاري از كنار آن گذشت و تنها به صدور بخشنامه اكتفا كرد، با اين همه نبايد اجراي طرح تردد نوبتي خودروها به تنها گزينه مسئولان براي مقابله با آلودگي هوا منجر شود چرا كه اين طرح به رغم كارساز بودنش فقط با ايجاد محدوديت براي شهروندان در استفاده از خودروي شخصي و در نتيجه محروم ساختن آنها از يكي از حقوق مسلم شهروندي قابل اجراست؛ رويكردي كه نه در شأن مسئولان و نه در شأن شهروندان است.
بر اين اساس، شايسته است مسئولان با دورانديشي زمينه استفاده از شبكه حمل و نقل همگاني را به شيوه اي فراهم سازند كه شهروندان نه به اجبار كه داوطلبانه استفاده از وسايل نقليه عمومي را بر خودروهاي شخصي ترجيح دهند.

نگاه
012243.jpg
مانا نيستاني

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |