پنجشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۳ - Jan 5, 2006
شكايت ۲ هزار جانباز شيميايي روي ميز قاضي دادگاه صدام
012183.jpg
فارس: رئيس دبيرخانه كميته ملي حقوق بشردوستانه از ارائه شكايت دو هزار جانباز شيميايي به عنوان اولين گروه شاكي، در هفته جاري به سفارت ايران در بغداد و به منظور ارائه به دادگاه صدام خبر داد.
محمدطاهر كنعاني، دادگاه رسيدگي به جرايم صدام را دادگاهي كيفري عنوان كرد و با بيان اين كه دادگاه جايگزين بين المللي ديگري در اين زمينه ندارد، اظهار داشت: اين دادگاه فقط به جنايات جنگي و نقض حقوق بشردوستانه رسيدگي مي كند.
وي با بيان اين كه طبق قانون اصول محاكمات عراق، دولت ها و اشخاص زيان ديده مي توانند در دادگاه صدام به طرح شكايت پرداخته و اقامه دعوي كنند، خاطرنشان كرد: تا به حال شكايتي از سوي دولت ايران به اين دادگاه ارائه نشده است.
رئيس دبيرخانه كميته ملي حقوق بشردوستانه با اشاره به برگزاري جلسات كارشناسي مفصل در خصوص طرح دعوي از ناحيه دولت ايران به اين دادگاه گفت: با توجه به اين كه استقلال و بي طرفي دادگاه عراقي در رسيدگي و صدور حكم محرز نيست و چه بسا مصالح و منافع دولت جمهوري اسلامي را در نظر نگيرد؛ از اين رو بنا به مصالحي عنوان شده است كه طرح دعوي از ناحيه دولت ايران به صلاح نيست.
اين كارشناس ارشد حقوق خصوصي در ادامه به تنظيم شكواييه مفصلي توسط قوه قضائيه در جلسات متعدد و با حضور كارشناسان و قضات ديوان عالي كشور اشاره كرد و يادآور شد: ولي اين شكايت تا به حال به عربي ترجمه نشده و به دادگاه هم داده نشده است. وي با بيان اين كه افراد زيان ديده مي توانند در اين دادگاه طرح دعوي كنند، اين افراد را شامل جانبازان شيميايي و جانبازاني كه در نتيجه شكنجه و نقض قوانين جنگ مصدوم يا شكنجه شده اند (هر جانبازي نمي تواند شكايت كند)، اسرايي كه شكنجه، شهيد يا مفقود شده اند، مردم مناطق مسكوني و اماكن عمومي غيردولتي كه مورد بمباران واقع شدند و بازداشت شدگان و افراد غيرنظامي كه در خلال اشغال مناطقي از خاك ايران به طور غيرقانوني بازداشت شد ه اند، عنوان كرد.
كنعاني با بيان اين كه براي شاكيان خصوصي هيچ گونه استدلال مخالفي از نظر تئوري و عملي وجود ندارد و از نظر حقوقي و قانوني اشخاص مي توانند شكايت كنند، گفت: اگر شكايت اين افراد هم اثبات نشود ،ضرري نخواهند كرد.
وي با اشاره به اوضاع امنيتي حاكم بر دادگاه و خطرناك بودن مراجعه گسترده شاكيان به آن، تنها راهكار را آن دانست كه شاكيان خصوصي از طريق وزارت امور خارجه ايران و يا سفارت ايران در عراق شكايت هاي خود را به وزارت امور خارجه عراق ارائه دهند.
رئيس دبيرخانه كميته ملي حقوق بشردوستانه با اشاره به اصل حمايت از اتباع و حقوق كنسولي در وزارت  امور خارجه گفت: اين وزارت خانه هم حق و هم وظيفه دارد اين خدمت حقوقي را به اتباع خود ارائه دهد.
كنعاني گفت: ما به عنوان اولين گروه، شكايت خود را به نمايندگي از ۲ هزار جانباز شيميايي كه در حين عمليات نظامي جانباز شده اند روز شنبه هفته جاري به سفارت ايران در بغداد ارائه كرده  و منتظر نتيجه هستيم. وي اضافه كرد: در اين سفر چند جانباز شيميايي را به همراه خود برديم و آنها شكايت خود را در حضور كاردار ايران در بغداد امضا كردند.
اين كارشناس ارشد حقوق خصوصي با بيان اين كه اين شكايت در اختيار سفارت ايران در عراق امانت است و كاردار سفارت ايران در بغداد نيز قول مساعد براي تسليم اين شكايت به دادگاه عراق را داده است، اظهار داشت: تاكنون خبري به ما داده نشده و انتظار داريم اين شكايت به دادگاه عراق تحويل داده شود.
كنعاني با اشاره به تشكيل ۱۴ كميسيون در اين دادگاه براي رسيدگي به جرائم صدام يادآور شد: كم حجم ترين پرونده مربوط به ايران است؛چون هيچ مستندات و دلايلي تاكنون ارائه نشده است.

۱۸ دي آخرين مهلت دريافت كارت
آزمون استخدام معلمان حق التدريس تهران
ايسنا: معاون اداري مالي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: آزمون تخصصي ۵۰۰ معلم حق التدريس داراي سه سال سابقه كار مشمول شركت در آزمون تهران، ۲۸ بهمن ماه سال جاري برگزار شود.
حسين فرزانه با اعلام اين كه دريافت كارت شركت در آزمون تخصصي معلمان حق التدريس داراي سه سال سابقه كار شهر تهران از سه شنبه ۱۳ دي ماه آغاز شده است، گفت: مهلت دريافت كارت شركت در آزمون اين دسته از معلمان تا پايان روز يكشنبه ۱۸ دي ماه است.
وي در خصوص حذف آزمون استخدام ادواري و تكليف استخدام حق التدريسي ها در سال آينده تصريح كرد: با حذف آزمون استخدام ادواري براي استخدام آزاد اين دسته از معلمان هيچ مشكلي پيش نيامده و طبق روال گذشته، استخدام بر اساس ضوابط موجود صورت مي گيرد.

اعلام نحوه تمديد اعتبار كارت بين المللي دانشگاهيان
ايسنا:مدير طرح ارايه كارتهاي بين المللي دانشجويي با اشاره به اتمام مهلت استفاده برخي از كارت ها تا پايان سال ميلادي، گفت: متقاضيان براي تمديد كارتهاي خود بايد به باجه هاي پستي سراسر كشور مراجعه و نسبت به درخواست مدارك تمديد كارت اقدام كنند.
احسان چيت ساز افزود: دانشجوياني مي توانند نسبت به تمديد كارت خود اقدام كنند كه رابطه دانشجويي خود را با يكي از مؤسسات آموزش عالي كشور حفظ كرده باشند. وي تاكيد كرد: دانشجويان متقاضي تمديد كارت بايد علاوه بر مدارك ذكر شده در فرم درخواست، كارت قبلي خود را كه تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي اعتبار داشته است نيز ارسال كند و به درخواستهاي تمديد بدون  ارسال كارت فعلي ترتيب اثر داده نمي شود.
وي از جمله خدمات كارت هاي بين المللي دانشگاهيان را تخفيف پروازها ، اتوبوس ها، قطارها و وسايل نقليه در يكهزار و دويست آژانس در سراسر دنيا، تخفيف بازديد در دو هزار و ۸۰۰ موزه و مكان فرهنگي، تخفيف در دو هزار و ۷۰۰ مكان تفريحي، تخفيف در دو هزار و ۴۰۰ هتل و اقامتگاه سراسر جهان عنوان كرد.چيت ساز در خاتمه خاطرنشان كرد: متقاضيان براي كسب اطلاعات بيشتر درباره مراكز خدمات داخلي مي توانند به پايگاه هاي اطلاع رساني www.itic.ir يا www.isic.ir مراجعه كنند.

سازمان ملل، كميسيون حقوق بشر را مورد تجديدنظر قرار مي دهد
ايسنا: مقامات سازمان ملل تصميم گرفته اند كه طي چند هفته  آتي بديل مناسبي براي كميسيون حقوق بشر ايجاد كنند تا موجبات افزايش اعتبار سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ را فراهم آورند.
اين مقامات معتقدند كه كميسيون حقوق بشر كه مقر آن در ژنو قرار دارد، از اين جهت بي اعتبار است كه عضويت آن براي كشورهايي كه حقوق بشر را شديداً نقض مي كنند،  محدوديتي قائل نيست و حتي در سال ۲۰۰۳ رياست اين كميسيون در اختيار ليبي بود.
كنث روث، مدير اجرايي ديده بان حقوق بشر گفت: اين امر موجب مي شود كه كشورهاي ناقض حقوق بشر مانع از محكوم شدن خود و امثال خودشان شوند. در اكثر موارد آنها موفقند. مسلما اگر شما تبهكار باشيد، مي خواهيد در كميته اي كه در تلاش است تبهكاران را محكوم كند، حضور موثر داشته باشيد.
مارك مالوك براون، رييس دفتر كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل نيز خاطر نشان ساخته كه دو اقدام جدي براي اصلاح كميسيون مطرح است. يكي عبارت است از ايجاد كميسيون جديد ايجاد صلح براي كمك به كشورهاي جنگ زده و ديگري تصويب بودجه اي دو سالانه تا ژوئن ۲۰۰۶ براي ايجاد شرايط لازم جهت تغيير گسترده مديريتي. وي افزود: براي افكار عمومي جهان اجرا يا عدم اجراي اصلاحات در كميسيون حقوق بشر به مثابه  محكي براي احيا و اصلاح ساختار سازمان ملل محسوب مي شود، اما ما نمي توانيم درباره  پيروزي مان در اين اصلاح در ماه ژانويه پيش بيني دقيقي ارايه دهيم.
مذاكره كنندگان قرار است گفت وگوهاي خود را در ۱۱ ژانويه بر سر اصلاحات كميسيون آغاز كنند و بايد هر چه زودتر درباره  چند و چون شوراي حقوق بشر پيشنهادي كوفي عنان به توافق برسند تا در نشست ماه مارس كميسيون بررسي شود.
مطرح شده است كه شوراي حقوق بشر پيشنهاد عضويتش يك ساله خواهد بود، دستش در برخورد با ناقضان حقوق بشر بازتر است، به صورت متناوب اجراي اصول حقوق بشر در كشورها را مورد توجه قرار مي دهد و در طول سال جلسات مختلفي خواهد داشت.

رئيس دانشگاه علوم  پزشكي شهيد بهشتي:
نخستين «دانشگاه بين المللي علوم پزشكي»
در جنوب كشور تاسيس مي شود
ايسنا: رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از تاسيس نخستين دانشگاه بين المللي در جنوب كشور خبر داد.
دكتر محمدرضا زالي افزود: «فروش آموزش» از مباحثي است كه امروزه در ميان دانشگاه هاي علوم پزشكي رواج يافته است، به عبارت ديگر آموزش پزشكي به يك نوع تجارت در دنيا تبديل شده است، از سوي ديگر دانشگاه هاي علوم پزشكي توانمند مي توانند از طريق فروش مواد آموزشي خود با ساير كشورها از نظر اقتصادي ارتباط برقرار كنند.
وي با اشاره به شعبه بين المللي دانشگاه، گفت: دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي مي تواند تا ۳۵ درصد ظرفيت جديد آموزشي در دانشگاه ايجاد كند كه تحقق آن مي تواند به ارايه خدمات آموزشي و پژوهشي به كشورهاي منطقه بينجامد.
وي با بيان اينكه شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در يكي از جزاير جنوبي كشور داير مي شود گفت: شعبه بين المللي دانشگاه با پذيرش دانشجوي جديد و خارجي ظرفيتهاي مناسب آموزشي دانشگاه را به بالفعل تبديل مي كند.
دكتر زالي با اشاره به مراحل تاسيس شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تصريح كرد: موافقت اصولي تاسيس شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در هيات رييسه دانشگاه تصويب شده و در صورت تصويب در هيات امناي دانشگاه و موافقت وزارت بهداشت، اين دانشگاه در سال تحصيلي آينده با ظرفيت محدود نسبت به پذيرش دانشجو اقدام مي كند. كار كارشناسي براي احداث شعبه بين الملل دانشگاه شهيد بهشتي در جزاير جنوبي كشور نيز انجام شده است.

اسناد خليج فارس در اختيار پژوهشگران قرار مي گيرد
گروه اجتماعي: مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران به پژوهشگران خليج فارس پيشنهاد راه اندازي مركز فرهنگي خليج فارس با استفاده و استناد به اسناد موجود در مركز اسناد را ارائه كرد.
صفي پور معاون مركز اسناد و كتابخانه ملي در چهارمين روز از نشست گفت وگوي پژوهشگران و نويسندگان خليج فارس گفت: پژوهشگران مي توانند با عضويت در مركز اسناد به سرويس هاي دستي و رايانه اي اسناد بدون محدوديت دسترسي پيدا كنند.
وي در مورد اسنادي كه مربوط به خليج فارس است، گفت: ويژگي اسناد سواحل جنوبي و جزاير آن تنوع و گستردگي اسناد است كه از وزارتخانه هاي مختلفي چون بهداشت، كشور، دارايي و يا نخست وزيري سابق و ... جمع آوري شده است.
وي بيشترين اسناد خليج فارس را مربوط به دوره قاجار و پهلوي دانست و گفت: عناوين اصلي اسناد خليج فارس مربوط به حضور بيگانگان در منطقه، امتيازات و قراردادهاي تجاري، حضور انگليسي ها در منطقه، بهره برداري از منابع و معادن، مسائل مربوط به جنگ جهاني اول و دوم، اسناد مربوط به محيط زيست و آلودگي هاي زيست محيطي، فعاليت هاي عمراني، فرهنگي، آموزشي و ... دولت است.
وي ادامه داد: در بين اسناد خليج فارس، مداركي محكم و قابل قبول در مجامع بين المللي دال بر حقانيت ايران بر مالكيت به درياي پارس يا خليج فارس وجود دارد.
وي ديگر اسناد خليج فارس را نقشه هاي تاريخي و عمراني از منطقه خليج فارس عنوان كرد و افزود: اسناد صادرات و واردات كشتي راني و حمل و نقل و حتي مدارك وجود قاچاق كالا در منطقه در ساليان دور در مركز اسناد نگهداري مي شود.

احتمال ازدواج ۱۰۰ ميليون دختر زير ۱۸ سال در ۱۰ سال آينده
012186.jpg
ايسنا: سازمان ملل متحد پيش بيني كرده كه در ۱۰ سال آينده ۱۰۰ ميليون دختر كمتر از ۱۸ سال ازدواج خواهند كرد.
نسل جوان كنوني با تقريبا ۳ ميليارد نفر جمعيت زير ۲۵ سال بزرگترين جمعيت در طول تاريخ است كه ۸۵ درصد آنها در كشورهاي فقير زندگي مي كنند، به گونه اي كه اين كشورها بالاترين درصد جمعيت جوان را دارند كه در اين ميان بيش از ۵۰۰ ميليون جوان با روزي كمتر از ۲ دلار زندگي مي كنند.
از سوي ديگر دوران نوجواني (۱۰ تا ۱۹ سال) از حساس ترين مراحل زندگي است كه اين دوران را زماني براي فرصتها و در عين حال آسيب ها و خطرها مي دانند، در اين دوران نوجوانان دختر بويژه در خطر خشونت جنسي، استثمار، رفتارهاي زيانبار، بارداري زودهنگام و ابتلا به اچ.آي.وي قرار دارند.
بسياري از اين دختران مجبورند كه ترك تحصيل كرده و در خانه بمانند تا به كارهاي خانه و نگهداري از خواهران و برادرانشان كمك كنند، اين در حاليست كه پيش بيني مي شود در ۱۰ سال آينده احتمالا ۱۰۰ ميليون دختر قبل از سن ۱۸ سالگي ازدواج خواهند كرد.
همچنين گفته مي شود كه همه ساله ۱۴ ميليون نوجوان بچه دار مي شوند و احتمال مرگ آنها در اثر پيچيدگي هاي ناشي از زايمان ۲ تا ۵ برابر بيشتر از زناني است كه سن بالاي ۲۰ سال دارند، در مقابل هر دختر كه در اثر زايمان مي ميرد، تعداد بسياري از دختران نيز از جراحتها، عفونت ها و بيماريهاي مزمن مثل فيستول هاي زايمان در رنجند.
از سوي ديگر اگرچه پسران ممكن است در دوران نوجواني از آزادي بيشتري برخوردار باشند، اما آنها نيز در خطر استثمار، خشونت و اچ.آي.وي هستند؛ به گونه اي كه يك چهارم افراد مبتلا به ويروس اچ.آي.وي كمتر از ۲۵ سال دارند در حالي كه نيمي از موارد جديد ابتلا به اچ.آي.وي در ميان افراد جوان بين ۱۵ تا ۲۴ سال رخ مي دهد.
به گزارش ايسنا، در كشورهاي افريقايي ماوراء صحرا زنان مبتلا به اچ.آي.وي ۶/۳ برابر مردان مبتلاي همسن خود هستند، در كشورهاي كارائيب، خاورميانه و شمال آفريقا ۷۰ درصد افراد جوان مبتلا به اچ.آي.وي زن هستند با اين حال دسترسي بسياري از اين جوانان به برنامه هاي پيشگيري بسيار محدود است.
بتدريج سياستگزاران و جامعه بين المللي متوجه ضرورت سرمايه گذاري بيشتر براي جوانان، آموزش، آموزش مهارتهاي بهداشت باروري و اشتغال آنها مي شوند؛ از اين رو تصميم گيري امروز بر نسلهاي آينده اثرگذار خواهد بود.

رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان:
بودجه زنان در سال ۸۵ نيازمند اصلاح است
فارس: رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان با بيان اينكه، برنامه جامع و هدفمندي در امور زنان و منطبق بر اهداف نظام وجود ندارد، گفت: ضرورت دارد مجلس، قبل از تصويب بودجه سال ۸۵ بخش زنان را در برنامه چهارم بازنگري كند.
منيره نوبخت افزود: متاسفانه، مسئولان امور زنان در كشور كه آقايان هم از آن مستثني نيستند، توجهي به امور زنان ندارند و اگر بنا باشد در جهت اهداف نظام، سند چشم  انداز و برنامه چهارم حركت كنيم بايد بين اجراي برنامه و پروژه هاي عملياتي با سياستگذاري ها تفاوتي ديده نشود. وي گفت: آنچه كه به صورت محدود در برنامه  چهارم در ارتباط با امور زنان مطرح شده مبتني بر سياستهاي ما نيست و معتقدم منشور حقوق و مسئوليتهاي زنان كه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده و بايد در همه بخش ها مبناي برنامه ها قرار گيرد در برنامه چهارم در حد خيلي كم و نزديك به صفر بوده است.
نوبخت ادامه داد: بر اين اساس، شوراي فرهنگي اجتماعي زنان با توجه به وقت محدودي كه در اختيار داشت در خصوص زنان و برنامه چهارم نقدي را تهيه كرده است كه در آن پيشنهادهايي را هم مطرح مي كند، هرچند كه جاي كارشناسي بيشتري براي اين منظور وجود دارد.
وي با بيان اينكه ضرورت دارد نمايندگان مجلس قبل از تصويب بودجه سال ۸۵ انتقاد اين شورا را نسبت به برنامه چهارم مورد توجه قرار دهند، گفت: هم اكنون انتقاد شوراي فرهنگي اجتماعي زنان نسبت به برنامه چهارم به رياست مجلس تقديم شده است.

وزارت  بهداشت  اعلام كرد:
ممنوعيت مصرف  نوشابه هاي  گازدار در مراكز دولتي
گروه اجتماعي: مديركل  دفتر بهبود تغذيه  جامعه  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ،گفت : براساس  مصوبه  شوراي  عالي  سلامت ، مصرف  نوشابه هاي  گازدار در وزارتخانه ها و سازمان هاي  دولتي ، ممنوع  است .دكتر سيد مرتضي  صفوي  افزود: براساس  مصوبه  جلسه  شوراي  عالي  سلامت ، دوغ هاي  بدون  گاز و كم  نمك ، آب  و يك  نوع  آبميوه ، جايگزين  نوشابه هاي  گازدار در مراكز دولتي  خواهد شد.وي  گفت  :مصوبه  يادشده  در قالب  دستورالعملي  به  سازمانها و ادارات  دولتي  ابلاغ  مي شود.
بر اساس  مصوبه  شوراي  عالي  سلامت ، نوشابه هاي  گازدار از عوامل  تهديدكننده  سلامت  انسانها محسوب  شده  و سازمانهاي  دولتي  بر همين  اساس  موظف  به  جلوگيري  از مصرف  آن  در بين  كاركنان  هستند.مدير كل  دفتر بهبود تغذيه  جامعه  وزارت  بهداشت  گفت : همچنين  تمامي  سازمانها و ادارات  دولتي  موظف  هستند به  منظور اصلاح  الگوي  تغذيه اي  جامعه، ميوه  و خشكبار سالم  و بهداشتي  را جايگزين  كيك ، كلوچه ، بيسكويت  و ساير محصولات  غذايي  قند و شكر كنند.
وي  افزود: در جهت  اصلاح  الگوي  تغذيه اي  در سازمانها و ادارات  دولتي  اين  سازمانها موظف  هستند از ميان  وعده هاي  باارزش  تغذيه اي  بالا، براساس  دستورالعمل  تغذيه  در مراكز عمومي  دفتر بهبود تغذيه  جامعه  وزارت  بهداشت  استفاده  كنند.

لايحه  ۹/ ۳ ميليارد دلاري  مقاوم سازي  مدارس    تقديم مجلس   شد
گروه علمي فرهنگي: رييس  سازمان  نوسازي ، توسعه  و تجهيز مدارس  كشور گفت : لايحه  برداشت  ۹/ ۳ ميليارد دلار از صندوق  ذخيره  ارزي  براي  مقاوم سازي  مدارس ، توسط  دولت  به  مجلس  شوراي  اسلامي  تقديم  شد.
حبيب الله  بوربور شامگاه  سه شنبه  در حاشيه  همايش  بانوان  خيّر مدرسه ساز آذربايجان  شرقي  در تبريز در جمع  خبرنگاران  افزود: اين  لايحه  توسط  كميسيون  هاي  آموزش  و پرورش  ، عمران  و بودجه  و برنامه ريزي  مجلس  تصويب  شده  است .وي  پيش بيني  كرد كه  لايحه  مزبور در جلسه  هفته  آينده  مجلس  مورد بحث  و بررسي  قرار گيرد.وي  اظهار داشت : در صورت  تصويب  نهايي  لايحه  ياد شده  ۷۰۰ ميليون  دلار آن  براي  مقاوم سازي  ۱۳۰ هزار كلاس  درس  غيرمطمئن  اختصاص  مي يابد.وي  اضافه  كرد: بقيه  اعتبار مزبور نيز صرف  تخريب  و نوسازي  ۱۲۰ هزار كلاس  درس  خواهد شد.بوربور يادآور شد: هم اكنون  حدود ۴۸ هزار مدرسه  معادل  ۶۰ درصد مجموع  ۸۸ هزار و ۸۶۰ باب  مدرسه  موجود در كشور غيرمطمئن  مي باشند.
وي  همچنين  با ابراز نگراني  از وجود مدارس  دو نوبتي  در كشور ، از آن  به  عنوان  ظلم  در حق  نسل  آينده  ياد كرد.همايش  يكروزه  بانوان  خيّر مدرسه ساز آذربايجان  شرقي  عصر سه شنبه  در تبريز برگزار شد.
هدف  از برگزاري  اين  همايش  تقدير و تجليل  از تلاش هاي  بانوان  خيّر استان  در زمينه  مدرسه سازي  و فراهم  كردن  بستر آشنايي  فعالان  اين  بخش  با همديگر بود.

كارت هوشمند جايگزين دفترچه هاي بيمه خدمات درماني
گروه اجتماعي: مشاور وزير رفاه و تأمين اجتماعي، گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده از سوي سازمان بيمه خدمات درماني مقرر گرديده كه جايگزيني كارت هوشمند به جاي دفترچه هاي بيمه خدمات درماني براي اولين بار در استان يزد به صورت آزمايشي (پايلوت) اجرا شود.دكتر موسوي مهم ترين محاسن اجراي اين طرح را در مواردي چون: رسيدگي الكترونيك و سريع، دريافت اسناد به صورت مكانيزه، در اختيار داشتن پرونده سلامت بيماران، نظارت رايانه اي بر عملكرد مراكز درماني، پرداخت به روز پزشكان و مراكز درماني و... خلاصه نمود.

راه اندازي آزمايشگاه خواب
012180.jpg
گروه اجتماعي: آزمايشگاه خواب بيمارستان بهارلو با هدف تشخيص و درمان انواع اختلالات خواب فعاليت خود را از اول دي ماه آغاز نموده است.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران، اختلالات خواب يكي از اختلالات شايع در جوامع انساني است كه در سالهاي اخير با ابداع روش پلي سومنوگرافي امكان تشخيص آن براي جامعه پزشكي محقق شده است.
پيچيدگي هاي تشخيص و هزينه هاي بالاي اين روش درماني باعث شده است تا اين روش كمتر در كشور مورد توجه قرار گيرد، وليكن اهميت اختلالات خواب آن در بروز سوانح و حوادث، دانشگاه علوم پزشكي تهران را بر آن داشت تا به عنوان دانشگاه مادر و متولي علوم نوين پزشكي در اين راه نيز پيش قدم شده و اقدام به راه اندازي اولين آزمايشگاه خواب در سيستم هاي دولتي و دانشگاهي نمايد.

آمادگي كميته امداد براي دريافت وجوه «قرباني»
ايرنا: كميته امداد امام خميني(ره) با صدور اطلاعيه اي در آستانه فرارسيدن عيد سعيد قربان، جهت دريافت وجوه «قرباني» در سراسر كشور اعلام آمادگي كرد.كميته امداد از هموطنان نوعدوست كه در روز عيد سعيد قربان تمايل به ذبح گوسفند دارند، اما هزينه كل آن را ندارند خواسته است، با پرداخت هر ميزان از وجوه مورد نياز به پايگاه هاي اين نهاد در سراسر كشور در اين امر خير و خداپسندانه شركت كنند.

روكش دندان با فلز تيتانيوم
گروه اجتماعي: همزمان با پيشرفته ترين كشورهاي جهان در زمينه دندانپزشكي، شيوه استفاده از ايمپلنت هاي اس. ال. اي اكتيو در همايش دندانپزشكي شيراز به طور زنده بر روي دندانهاي پيشين از دست رفته بيمار آموزش داده مي شود.
جنس ايمپلنت ها از فلز تيتانيوم است كه سازگاري مناسبي با بافت طبيعي دهان پيدا مي كند اما براي پيوند اين فلز با فك انسان بايد سلولهاي استخواني فعال شوند كه اين فرايند نياز به سه تا چهار ماه زمان دارد و پس از موفقيت آن مي توان روكش دندان را نصب كرد، اما در شيوه جديد به دليل پوشش جديد آن تحريك استخوان سازي به سرعت روي مي دهد؛ به طوري كه در كمتر از سه هفته فلز تيتانيوم  ايمپلنت به استخوان فك جوش مي خورد و آماده نصب روكش دندان مي شود.

۴۵ درصد تهراني ها كارت ملي ندارند
فارس: مديركل ثبت احوال استان تهران گفت: ۴۵ درصد از شهروندان تهراني فاقد كارت ملي هستند و براي صدور كارت ملي هيچ گونه مراجعه اي به ثبت احوال استان تهران نداشته اند. سيداحمد قشمي افزود: بيش از ۷ميليون و ۱۷۷هزار نفر در استان تهران واجد شرايط براي دريافت كارت ملي هستند ولي از اين تعداد فقط ۳ ميليون و ۶۷۷ هزار نفر كارت ملي دريافت كرده اند. قشمي يادآور شد: در شهر تهران حدود ۷۵ درصد افراد جزء واجدين شرايط دريافت كارت ملي هستند كه براي سهولت كار شهروندان، توافقنامه اي امضا كرده ايم تا شهروندان با مراجعه به نزديكترين باجه پست مدارك مورد نياز جهت صدور كارت ملي را ارائه دهند و حتي بعد از صدور كارت ملي اداره پست كارت ها را جلوي در منازل تحويل مي دهد بدين ترتيب اصلاً لازم نيست شهروندان به اداره ثبت احوال مراجعه كنند.

۳۰۰ هزار مددجوي جديد
ايرنا: رئيس سازمان بهزيستي گفت: ۳۰۰ هزار مددجوي نيازمند سال آينده تحت پوشش مراكز توانبخشي سراسر كشور قرار مي گيرند.
دكتر ابوالحسن فقيه گفت: سازمان بهزيستي براي تحت پوشش قرار دادن معلولان و آسيب ديدگان اجتماعي پنج هزار ميليارد ريال درخواست بودجه براي سال ۱۳۸۴ نمود و در صورت تأمين اعتبار لازم تعداد بيشتري جذب خواهد شد.

نتيجه آزمايش هاي ژنتيك قطعي نيست
گروه اجتماعي: مديرعامل انجمن حمايت از بيماران تالاسمي گفت: نتيجه مشاوره ژنتيك در تمامي كشورهاي دنيا هيچ گاه قطعي نيست، به گونه اي كه نمي توان همه بيماري هاي مادرزادي را تشخيص داد بلكه بيشتر شامل بيماريهاي شايع مي شود.
دكتر محمود هادي پور با بيان اينكه مشاوره ژنتيك به طور حتم باعث كاهش تعداد كودكان مبتلا به بيماري هاي مادرزادي مي شود، گفت: در كشور افراد خاص براي علم ژنتيك تربيت نمي شوند به گونه اي در كنار ساير فعاليت هاي پزشكي، مشاوره ژنتيك هم انجام مي شود در صورتي كه افراد در بسياري از كشورها علم ژنتيك را به صورت مستقل در دانشگاه فرا مي گيرند.
وي با بيان اينكه هنوز فرهنگ مشاوره ژنتيكي پيش از ازدواج به ويژه قبل از بارداري در كشور نهادينه نشده است، گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده در كشور ۹۵ درصد مردم به علت عدم آگاهي، فرد داراي ژن منجر به بيماري را بيمار تلقي مي كنند در صورتي كه ممكن است اين فرد فقط اين ژن را به صورت نهفته داشته باشد اما خودش بيمار نباشد. مديرعامل انجمن حمايت از بيماران تالاسمي با بيان اينكه در مورد برخي بيماري هاي شايع مادرزادي نظير بيماري تالاسمي مردم موظف به انجام آزمايش هاي ژنتيك هستند اما آزمايش در مورد بيماري هاي غير شايع مادرزادي صورت نمي گيرد.

دانشگاه  پيام نور براي  نيمسال  دوم  سال  تحصيلي 
جاري  دانشجو مي پذيرد
دانشگاه  پيام نور براي  نيم سال  دوم  سال  تحصيلي  ۸۵- ۱۳۸۴ در مقطع  كارشناسي از بين  دانشجويان  مجاز به  انتخاب  رشته  در آزمون  سراسري  سال  ۱۳۸۴ دانشجو مي پذيرد.
به  گزارش  روز چهارشنبه  روابط عمومي  دانشگاه  پيام نور، اين  دانشگاه  در راستاي سياست هاي  جديد وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  در مورد افزايش  پذيرش  دانشجو از طريق  آزمون  سراسري ، اين  تصميم  را اتخاذ كرده  است . داوطلبان  مي توانند بر اساس  اطلاعيه هاي  بعدي  كه  توسط سازمان  سنجش  آموزش كشور در نشريه  پيك  سنجش  منتشر مي شود اقدام  به  تكميل  فرم  مربوطه  نمايند تا پس  از بررسي  از سوي  سازمان  سنجش  آموزش  كشور اسامي  پذيرفته شدگان   نهايي  اعلام شود. اطلاعيه هاي  دانشگاه  پيام نور در اين  خصوص  در شماره هاي  جديد نشريه  پيك سنجش  منتشر خواهد شد.

فرمانده نيروي انتظامي خبر داد
تشديد برخورد با موتورسواران متخلف
012189.jpg
ايرنا: فرمانده  نيروي  انتظامي كشور از آغاز اجراي  مقررات  جديد و برخورد شديد اين  نيرو با موتور سواران  متخلف  خبر داد.
سردار اسماعيل  احمدي  مقدم  در فرودگاه  رشت  افزود: اقدامات  انتظامي  در اين  زمينه آغاز شده  است  و انتظار ما از موتورسواران  رعايت  قانون  است .
وي  اضافه  كرد: در سال  جاري  ۲۷ هزار مورد تلفات  براثر وقوع  تصادف  دركشور داشته ايم  كه  بخش  قابل  توجهي  از آنان  مربوط به  موتورسواران  بوده  است .
به  گفته  وي ، بيشترين  موتور سواران  فوت  شده  براثر وارد آمدن  ضربه  به  سر، جان  خود را از دست  داده  اند.
وي افزود: هدف  از اجراي  اقدامات  انتظامي جديد براي  موتورسواران ، كاهش  خسارات  و تلفات  جاني  و آسيب هاي  اجتماعي  و ضابطه مند كردن  رفتار آنان است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |