پنجشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۳ - Jan 5, 2006
مقام معظم رهبري:
مي توانيم به صادر كننده
محصولات كشاورزي تبديل شويم
012150.jpg
فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار هزاران نفر از كشاورزان سراسر كشور، شغل كشاورزي را بسيار مهم و برخوردار از عزت و احترام و عظمت دانستند و با تبيين اهميت اساسي آن در زندگي مردم و استقلال كشور افزودند: با اتكاء به كار و روحيه جهادي مي توانيم ضمن خودكفايي در محصولات اساسي كشاورزي به صادر كننده اين محصولات تبديل شويم.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار با تبريك هفته جهاد كشاورزي، نقش كشاورزان و دامداران را در تامين امنيت غذايي، آرامش روحي و اطمينان راهبردي مردم و نيز استقلال و عزت كشور، افتخارآميز و بي نظير دانستند.
حضرت آيت الله خامنه اي، خودكفايي در توليد گندم را عيدي بزرگ و نتيجه همت و تلاش كشاورزان و برنامه ريزي مسؤولان خواندند و با اشاره به تاثير اساسي اين گونه كارها در كاهش وابستگي به بيگانگان زياده طلب و سياست باز افزودند: ايران بزرگ بايد در ديگر محصولات اساسي مانند روغن، برنج، گوشت و لبنيات هم خودكفا شود و به جايگاه صادر كننده محصولات كشاورزي دست يابد كه اين هدف مهم در پرتو توانايي و سختكوشي كشاورزان و تدبير مسؤولان، محقق خواهد شد.
ايشان جوانان كشور به ويژه جواناني را كه در مناطق كشاورزي زندگي مي كنند به حضور پرنشاط در اين بخش فراخواندند و خطاب به آنان گفتند: جوانان عزيزم، شغل كشاورزي در زندگي مردم، بسيار تاثيرگذار، با ارزش و پر كرامت است و نبايد جاذبه هاي مشاغل ديگر، اين ارزشها را در ذهن شما كمرنگ كند، بنابراين با كسب آموزشهاي لازم و فنون جديد، به جمع پرافتخار كشاورزان بپيونديد و بركات بي شمار الهي را از دل سرزمين عزيز ايران استخراج كنيد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، در بخش ديگري از سخنانشان در تشريح وظايف مسؤولان در قبال بخش كشاورزي، خاطرنشان كردند: اين بخش يك محور اصلي در اداره كشور و شريان اصلي زندگي مردم است و مسؤولان دستگاههاي مختلف بايد با درك اين اهميت، براي همه مسائل و موضوعات مؤثر در ارتقاي جايگاه بخش كشاورزي از جمله تخصيص بودجه و امكانات _ توجه به تحقيقات و آموزشهاي دانشگاهي و غيردانشگاهي، گماردن افراد توانا در راس كارها و حل مشكلات كشاورزان، اهميت خاصي قائل شوند.
نكته دومي كه حضرت آيت الله خامنه اي به مسؤولان گوشزد كردند: لزوم حركت جهادي در بخش كشاورزي بود.
ايشان در تبيين ويژگيهاي حركت جهادي به توكل به خدا، اخلاص، باور عميق به توانايي فردي، گروهي و ملي - اعتماد به جوانان، به كارگيري نيروهاي مجرب، كار و تلاش بي وقفه و استفاده از همه ظرفيتها اشاره كردند و افزودند: پيشرفتهاي باور نكردني ملت از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون به بركت روحيه و كار جهادي ممكن شده است و حفظ و استمرار همين روحيه، تحقق همه اهداف را امكان پذير مي كند.
ايشان رفتن جوانان آموزش ديده و فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي را به مناطق كشاورزي مهم دانستند و روستاييان و كشاورزان را به استقبال از اين امر و استفاده از آموخته ها و دانش اين جوانان توصيه كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان، حركت مبارك و رو به پيشرفت كشور را در همه زمينه ها از جمله تحقيقات، دانش هسته اي، صنعت، كشاورزي و رشته هاي مختلف علوم را، از جمله بركات انقلاب و نظام اسلامي برشمردند و تأكيد كردند: اين حركت سرشار از اميد و طراوت، با وجود همه اقدامات دشمنان زياده خواه، به ياري پروردگار و در پرتو برنامه ريزي و تلاش مسؤولان و مردم ادامه خواهد يافت و ملت ما و جوانان ما در پايان اجراي سند چشم انداز ۲۰ ساله،  شاهد كشور پرعظمتي خواهند بود كه به كمك اسلام، قله عظيم زندگي مدني و افتخارات تمدني را فتح كرده است كه اين امر، خود بهترين مروج اسلام و معنويت خواهد بود و اسلام عزيز را سربلندتر خواهد كرد.

رئيس جمهور در نشست مشترك مجلس و دولت:
هيچ معاهده اي نمي تواند ايران را از تحقيقات هسته اي محروم كند
012147.jpg
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري از ارسال نامه جديد جمهوري اسلامي ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص آغاز فعاليت تحقيقاتي در زمينه انرژي هسته اي توسط انديشمندان كشورمان خبر داد.
احمدي نژاد كه در دومين نشست مشترك مجلس شوراي اسلامي و دولت در مجموعه بهارستان سخن مي گفت، افزود: امروز پس از گام اول، گام دوم را برداشته و در نامه اي به آقاي البرادعي اعلام كرديم كه قصد داريم به تحقيقات هسته اي خود كه پيشتر آن را معلق كرده بوديم، ادامه دهيم.
احمدي نژاد تأكيد كرد: هيچ پروتكل و معاهده اي نمي تواند جمهوري اسلامي ايران را از تحقيقات درخصوص چرخه سوخت هسته اي محروم نمايد.
رئيس جمهور همچنين به پيشنهاد اخير خود درخصوص مناظره انديشمندان ايراني و اروپايي براي بررسي وضعيت حقوق بشر در كشورهاي مختلف دنيا اشاره كرد و گفت: به آنهايي كه ما را جنگ طلب معرفي مي كنند پيشنهاد كرديم گروهي را به ايران بفرستند و به ما نيز اجازه دهند گروهي را به كشورهاي آنها اعزام كنيم و هر دو گروه در نهايت گزارش خود را در اين زمينه در اختيار افكار عمومي جهان قرار دهند.
وي با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد روسيه را نيز بررسي مي كند، اظهار داشت: همان طور كه گفتم درخصوص مسئله هسته اي كار را با جديت و حوصله دنبال كرده و از هرگونه مشاركت و سرمايه گذاري در اين زمينه استقبال مي كنيم اما خط اصلي خود را كه اتكاء به توانمندي هاي جوانان اين مرز و بوم در ايران اسلامي است، فراموش نخواهيم كرد.
وي با بيان اين كه بايد محكم بر سر مواضع خود بايستيم و در داخل نيز كشور خود را بسازيم، تصريح كرد: امروز هم در دنياي اسلام و هم در ميان انسان هاي آزاده جهان، موج اميد و شور و شعف و اتكاء به ملت ايران برپا شده و اين خواسته امام راحل ما بوده است.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود به موضع گيري اخيرش درخصوص ملت فلسطين و دولت نامشروع اسرائيل اشاره و تأكيد كرد: ما از مدعيان حقوق بشر سئوال كرديم كه بالاخره مسائلي را كه درخصوص هولوكاست بيان مي كنند واقعيت دارد يا خير و آنها به جاي پاسخگويي هياهو كرده و البته آبروي خود را مي برند.
وي افزود: سئوال ما مشخصاً اين است كه اگر ادعاي آنها درخصوص هولوكاست صحت دارد چرا آنها كه خود مدعي حقوق بشرهستند اين جنايات را مرتكب شده اند و اگر مرتكب شده اند چرا بايد ملت مظلوم فلسطين و مردم منطقه تقاص آن را پس بدهند.
احمدي نژاد افزود: اگر آنها واقعاً مرتكب اين جنايات شده باشند ديگر صلاحيت ندارند كه صاحب حق وتو باشند يا بگويند كه مي خواهيم امنيت را در جهان ايجاد كنيم.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به ادعاهاي اين كشورها مبني بر اينكه اسرائيل با مصوبه مجمع عمومي سازمان ملل متحد به رسميت شناخته شده است، گفت: كدام مصوبه مجمع عمومي اجرا شده است و مگر مي شود به رأي اين مجمع كه معلوم نيست از چه روشي به دست آمده، ملتي را بي وطن كرد.
احمدي نژاد با بيان اينكه دولت و ملت ايران در مقابل زورگويي زورگويان و داد و فريادهاي آنها هراسي به خود راه نمي دهد، افزود: مگر مي شود اين دولت برآمده از اراده ملت در مقابل زورگويي كوتاه بيايد؛ مثل اين كه آنها هنوز ملت، دولت و مجلس ايران را به خوبي نشناختند.
وي با بيان اين كه در سياست خارجي مي خواهيم فعالانه عمل نماييم، اظهار داشت: در اين راه همه امكانات و توانمندي و اقتدار ملي را به كار مي گيريم و با شناخت محيط بين المللي از موضع تأثيرگذار مثبت با دنيا تعامل خواهيم كرد.
رئيس جمهور به عملكرد دولت هاي گذشته در حوزه سياست خارجي اشاره كرد و گفت: در دولت هاي گذشته حداكثر همكاري مسالمت آميز و بزرگواري با اين كشورهاي مدعي انجام شد، اما نتيجه اي كه مي خواستيم نگرفتيم و آنها از همراهي و كوتاه آمدن هاي ما سوءاستفاده كرده و هر روز توقعات سيري ناپذير خود را ابراز كردند.
احمدي نژاد افزود: كساني كه در كشور خود زندان مخفي دارند و افراد را از نقاط مختلف جهان مي ربايند و در اين زندانها شكنجه مي كنند در برابر ملتي كه هزاران نفر از خود و سران كشورشان را توسط تروريست هايي از دست داده اند كه امروز كشورهاي آنها مأمن اين گروهك ها شده و ۸ سال جنگ را تحمل كردند و مظلومترين ملت دنيا هستند، دم از حقوق بشر مي زنند اما بايد بدانند هيچ فرد مسلمان و ايراني آزاديخواهي اين مناسبات ناعادلانه را نمي پذيرد.
رئيس جمهور تصريح كرد: امروز قدرت ملت ها و بيداري اسلامي با شلاق بر كمر سياست هاي نظام سلطه مي كوبد و به زودي آنها را از هستي ساقط خواهد كرد.
احمدي نژاد در خاتمه در بخش ديگري از سخنان خود به سياست هاي داخلي دولت اشاره كرد و اظهار داشت: دغدغه هاي مجلس و دولت با يكديگر هماهنگ است و اطمينان دارم اين همدلي گره ها را مي گشايد و سرعت پيشرفت توسعه را دوچندان مي كند و ما مي توانيم با همين سازوكار موجود در كشور تحرك بسيار بالاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي ايجاد نماييم.
سايرين چه گفتند
* در جلسه مشترك دولت و مجلس فرهاد رهبر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: كسري بودجه مربوط به دولت نهم نيست، كسري بودجه از تراكم كسري بودجه سالهاي قبل است كه به ما تحميل شده است.
فرهاد رهبر در پايان سخنان سخنرانان و قبل از سخنراني حداد عادل و رئيس جمهور و در پاسخ به سئوالات مطرح شده، گفت: بودجه ريزي عملياتي بر مبناي برنامه اي است كه فرآيند فعاليت هاي آن تعريف شده است تا در انتها به محصول برسد و هزينه تمام شده محصول را بتواند محاسبه كند و نتيجه آن اين است كه ما مي توانيم ناكارآمدي ها را كشف و بهبود كارآيي را به دنبال داشته باشيم.
* قدرت الله عليخاني عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي گفت: عدم حضور اعضاي اين فراكسيون در نشست مشترك مجلس و دولت كه شب گذشته برگزار شد، اعتراض به تصميم هيأت رئيسه مبني بر ندادن وقت به آنها براي اظهارنظر بود.
وي افزود: در جلسات گذشته، به نمايندگان جريانات سياسي مختلف فرصت مي دادند تا نظرات و ديدگاههاي خود را اعلام نمايند، اما در جلسه شب گذشته به نماينده فراكسيون خط امام (ره) فرصت صحبت داده نشد.
نماينده بويين زهرا تصريح كرد: محور بحث جلسه ديشب، بودجه ۱۳۸۵ و وضعيت اقتصادي كشور بود و ما هم در كميسيون اقتصادي عضو داريم و مي توانستيم در اين خصوص نظر دهيم.
* وزير امور خارجه نيز در نشست مشترك دولت و مجلس عنوان كرد: در بحث سياست خارجي روابط با كشورهاي اسلامي مورد تأكيد ويژه دولت است.
منوچهر متكي گفت: در بودجه امسال تأثير متقابل روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي به عنوان يك استراتژي تعريف شده است.
وي با اشاره به ديدار هيأت دولت با مقام معظم رهبري، اظهار داشت: در اين ديدار رهبر معظم انقلاب و همچنين رئيس جمهور بر تأثير متقابل اين روابط با كشورها تأكيد داشتند كه در دولت به صورت برنامه  نهادينه شده است.
وزير امور خارجه با بيان اين كه روابط با همسايگان بسيار مهم است، افزود: همراه روابط چه سياسي، اقتصادي، دفاعي و امنيتي با اين نگاه در كميسيون مشترك با اين كشورها در دولت طراحي شده است تا فرصت هاي خوبي براي حل هر مشكل احتمالي ايجاد شود.
* رئيس مجلس شوراي اسلامي  با اشاره به همكاري دولت و مجلس براي فقر زدايي در كشور گفت: اين فقر انباشته  شده قرون روي دوش ما قرار گرفته كه با تلاش بايد آن را بزداييم.
غلامعلي حدادعادل در نشست مشترك مجلس و دولت گفت: اين ديدارها قواعد گوناگون دارد و حكايت از اتحاد دولت و مجلس مي كند كه در داخل براي دوستان و ملت اميدبخش است و در خارج نيز دشمنان را مأيوس مي كند.
وي بابيان اينكه اين ديدارها مي تواند مقدمه همكاري هاي جدي را فراهم كند، ادامه داد: وقتي مي گوييم دولت و مجلس هماهنگ هستند منظور نشستن در جلسه نيست، بلكه دست به دست هم دادن و فكر و كار كردن است.

لاريجاني : تحقيقات علمي را جزو مذاكرات نمي دانيم
فارس: دبير شوراي عالي امينت ملي ايران اعلام كرد «تحقيقات هسته اي» به تعليق درآمده ايران كه در روزهاي آينده از سر گرفته خواهد شد در دستور كار مذاكرات آتي ايران و اروپا نخواهد بود و تهران حاضر نيست در مورد آن مذاكره كند.
علي  لاريجاني سه شنبه شب در گفت وگو با شبكه جام جم، گفت كه تحقيقات هسته اي ايران زيرنظر آژانس بين المللي انرژي اتمي است و دوربين ها و بازرس هاي آژانس بر آن نظارت دارند.
وي گفت: هيچ دليلي وجود ندارد تا ما دانشمندان مان را از تحقيقات علمي محروم كنيم.
مگر ممكن است براي تحقيقات علمي در كشور حد و مرز و محدوديت قائل شد؟ وي بار ديگر اطمينان داد كه از طريق تحقيقات علمي، انحرافي در مسير هسته اي ايران ايجاد نخواهد شد.
لاريجاني در پاسخ به اين سؤال كه «آيا آغاز مجدد تحقيقات هسته اي ايران مي تواند اقدامي براي در دست گرفتن ابتكار عمل درمذاكرات آينده با اروپا تلقي شود؟» گفت: من قبل از آغاز مجدد مذاكرات ايران و اروپا هم اعلام كرده بودم كه ما تحقيقات علمي را جزو مذاكرات نمي دانيم.
وي بار ديگر تأكيد كرد كه تحقيقات اتمي در مذاكرات آينده ايران و اروپا جايي ندارد و تهران حاضر نيست درمورد آن گفت وگو كند.
لاريجاني در پاسخ به سؤالي درباره طرح روسيه و سفر معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي اين كشور به تهران گفت كه ما در جريان مذاكره با روسها، طرح آنها را خواهيم شنيد و سپس آن را بررسي خواهيم كرد.
دبير شوراي عالي امينت ملي ايران گفت كه طرح روسها طرح مدوني نيست و ابهامات زيادي دارد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه «آيا ايران حاضر است به صورت موقت غني سازي اورانيوم در خاك روسيه را بپذيرد؟» جواب صريحي نداد اما در عين حال تأكيد كرد: ايران مايل به فرصت سوزي نيست و هيچ وقت از حق خود در غني سازي اورانيوم در داخل كشور نمي گذرد.
لاريجاني درمورد مذاكرات آينده با اروپا گفت كه به اين مذاكرات بدبين نيست اما در عين حال به اروپاييها هشدار داد ايران را وادار به در پيش گرفتن «سناريوي دوم» نكنند.وي درمورد «سناريوي دوم» توضيحي نداد اما گفت كه «ما براي هر شرايطي سناريوي خاص خود را طراحي كرده ايم.»
لاريجاني تأكيد كرد: سناريوي ما طوري طراحي شده كه اگر ما باخت داشته  باشيم ديگران هم در «منطقه» بازنده خواهند شد.

سفير آمريكا در تركيه:
هيچ طرحي براي حمله نظامي به ايران وجود ندارد
مهر: در حالي كه برخي رسانه ها مدعي درخواست واشنگتن از آنكارا براي مشاركت در حمله نظامي عليه ايران شده بودند، سفير آمريكا در تركيه هرگونه طرح كشورش براي چنين حمله اي را رد كرد.سفير آمريكا در تركيه گفت: «آمريكا در اين زمان هيچ برنامه اي براي مداخله نظامي در ايران و سوريه ندارد» .
«راس ويلسون» افزود: «آمريكايي ها مي خواهند مشكلات مربوط به اين دو كشور را از طريق كانالهاي ديپلماتيك حل كنند و آنها در اين باره با تركيه اتفاق نظر دارند.»
اين در حالي است كه روزنامه تاگس اشپيگل در ادامه تلاش براي القاي تفكر حمله احتمالي آمريكا عليه ايران مدعي شده است كه كاندوليزا رايس در سفر آتي خود به تركيه براي جلب حمايت اين كشور از حمله نظامي واشنگتن عليه تهران تلاش خواهد كرد.
روزنامه آلماني تاگس اشپيگل نوشت: «كاندوليزا رايس» وزير امورخارجه آمريكا در نظر دارد در ماه فوريه (بهمن) سال جديد ميلادي به منظور ديدار و گفتگو با مقامات تركيه راهي آنكارا شود.
اين روزنامه مدعي شد: بر اساس بررسي هاي انجام شده سفر رايس به تركيه بيش از هر چيز ديگر با هدف گفتگو درباره حمله احتمالي آمريكا به ايران انجام مي شود.
تاگس اشپيگل در يك گزارش اختصاصي همچنين نوشت : تلويزيون دولتي ان تي تركيه در گزارشي پيرامون سفر آتي رايس به اين كشور اعلام كرد كه وزير امورخارجه آمريكا گفتگوهاي مهمي را با مقامات ترك در پيش دارد.
تلويزيون تركيه با بيان اين مطلب كه اين دومين سفر رايس در مدت ۶ ماه به آنكارا است ؛ خاطر نشان كرد: سفر «پيتر گاس» رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا ( سيا ) و «روبرت مولر» رئيس پليس فدرال آمريكا ( اف بي آي ) در ماه دسامبر و ديدار آنها با مقامات ارشد تركيه نيز در همين راستا صورت گرفته است.
تاگس اشپيگل در ادامه ادعا كرد: آمريكا از اعزام مقامات مختلف خود به تركيه درصدد جلب حمايت آنها براي حمله احتمالي نظامي اين كشور به ايران است.
تاگس اشپيگل در ادامه افزود : سفر «جك استراو» وزير امورخارجه انگليس در ماه جاري ميلادي به تركيه نيز مي تواند در همين راستا صورت گيرد. به نوشته اين روزنامه، ايران به تازگي براي چندمين بار متوالي از تمايل خود براي ادامه و از سرگيري برخي فعاليتهاي هسته اي خبر داده است.
مقامات آژانس بين المللي انرژي اتمي و اتحاديه اروپا اوايل ماه نوامبر سال گذشته ميلادي بار ديگر ايران را به افزايش سطح همكاريهاي خود دعوت كردند.
روزنامه تاگس اشپيگل چند روز پيش نيز در گزارشي به نقل از برخي منابع خبري سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ( ناتو ) ادعا كرد: با افزايش اختلاف نظرهاي موجود بر سر فعاليتهاي هسته اي ايران احتمال حمله نظامي آمريكا به اين كشور رو به افزايش گذاشته است.
اين روزنامه آلماني در ادامه گزارش خود آورده بود: متحدان غرب اين اطلاعات را دريافته اند كه كارشناسان نظامي بار ديگر در صدد بررسي موقعيتهاي مختلف به منظور حمله نظامي به ايران هستند.
در همين حال پايگاه اينترنتي مجله آلماني اشپيگل نيز چند روز گذشته با اعلام خبري مبني بر اينكه آمريكا در حال آماده سازي حمله موشكي به ايران در سال ۲۰۰۶ ميلادي با همراهي متحدان خود است توضيح داد : اين خبر مخفيانه در اختيار «ادو اولف كوته» از كارشناسان و اعضاي سابق تحريريه روزنامه فرانكفورترآلگماينه قرار گرفته كه البته هنوز جاي شك و شبهه دارد.
بر اساس اطلاعات ارائه شده وي ، «پيترگاس» رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا( سيا ) درديدارهفته گذشته خود با «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه در آنكارا خواستار حمايت آنها از حمله احتمالي واشنگتن به ايران شد.

حميد رضا آصفي:
سازمان كنفرانس اسلامي به توهين رژيم صهيونيستي
به مقدسات مسلمانان واكنش نشان دهد
مهر: سخنگوي وزارت امور خارجه اقدام يك شركت صهيونيستي در توهين به مقدسات مسلمانان را نهايت بلاهت مسئولين اين شركت دانست و با ابراز انزجار از آن گفت: اقدام اين شركت غرض ورزي و كينه صهيونيستها نه تنها به مسلمانان بلكه كليه موحدان جهان را آشكار مي كند.دكتر آصفي اضافه كرد: كارت چاپ شده كه به ظاهر مسلمانان و شعاير مذهبي ايران را به سخره گرفته است، نشان عميق از بي اعتمادي كامل پيروان مكتب بي اساس صهيونيسم نسبت به حرمت مسجد الاقصي به عنوان قبله اول مسلمانان و مكان مقدس همه اديان ابراهيمي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه از سازمان كنفرانس اسلامي و دبير كل سازمان ملل مي خواهد تا نسبت به محكوم كردن اين بي پروايي واكنش قاطع از خود نشان دهند.

مصوبه مجلس در ممنوعيت فعاليت شركت هاي
هرمي اصلاح شد
گروه سياسي: نمايندگان به اصلاح كميسيون قضايي و حقوقي درباره طرح ممنوعيت فعاليت شركتها و مؤسسات با ساختار هرمي از قبيل گلدكوئيست كه از سوي شوراي نگهبان اعاده شده بود براي تأمين نظر آن شورا رأي مثبت دادند.
براساس اين اصلاحيه، يكي از بندهاي طرح قبلي به اين صورت اصلاح شد. تأسيس/ قبول نمايندگي و عضو گيري در بنگاه / موسسه / شركت يا گروه به منظور كسب درآمد ناشي از افزايش اعضا به نحوي كه اعضاء جديد جهت كسب منفعت/ افراد ديگري را جذب كرده و توسعه زنجيره يا شبكه انساني تداوم يابد به عنوان اخلال در نظام اقتصادي كشور تلقي و طبق قانون براي آن مجازات تعيين مي شود. نمايندگان همچنين به اصلاحات كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات درباره لايحه اصلاح مواد قانون برنامه چهارم توسعه كه معروف به تأمين كسري يارانه بنزين از سوي شوراي نگهبان اعاده شده است براي تأمين نظر آن شورا رأي مثبت دادند.
مخبر كميسيون در توضيح اشكال شوراي نگهبان گفت: چون اساسنامه شركت ملي نفت ايران به تصويب نرسيده است بنابراين بندهايي كه در اين لايحه شركت مذكور را موظف به انجام كاري كرده بود مورد اشكال شوراي نگهبان قرار گرفت لذا براي تأمين نظر شوراي نگهبان وزارت نفت جايگزين شركت ملي نفت ايران شد كه نمايندگان نيز به آن رأي دادند.
هم چنين يكي از بندهاي لايحه مبارزه با پولشويي اعاده شده از سوي شوراي نگهبان براي تأمين نظر شورا رأي مثبت آورد اما در مورد يكي ديگر از بندهاي مورد اشكال شوراي نگهبان نمايندگان بر مصوبه قبلي خود اصرار كردند.
بنابراين اين لايحه براي اعلام نظر مجدد شوراي نگهبان در خصوص بند اصلاح شده، ابتدا به شوراي نگهبان ارجاع شد و پس از آن به دليل اصرار نمايندگان بر مصوبه قبلي خود در بند ديگر، به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع مي شود.
محدوده و حريم شهر، روستا و شهرك در كشور مشخص شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز همچنين ادامه رسيدگي به مواد لايحه تعاريف محدوده و حريم شهر، روستا و شهرك و نحوه تعيين آنها را در دستور كار خود قرار دادند و با بررسي و تصويب پنج ماده ديگر از اين لايحه كار رسيدگي به اين لايحه را پايان دادند.
براساس ماده ۸ اين لايحه، محدوده ها و حريم هاي تعيين شده براي شهرهاي مجاور، محدوده روستاهاي مجاور و محدوده شهرك هاي مجاور نبايد با هم تداخلي داشته باشند و در صورت تداخل، مرجع حل اختلاف و رفع تداخل مراجع تصويب كننده طرح هاي هادي و جامع حسب مورد خواهد بود.
در بخش ديگري از اين لايحه مصوب شده هر گونه تخلف از احكام موضوع اين قانون به عنوان تجاوز به حقوق عمومي، جرم محسوب شده و مرتكبين علاوه بر اعاده وضع و رفع اثراز تخلفات به مجازات مربوطه برابر قانون مجازات اسلامي محكوم خواهد شد.
در حاشيه
* ۲۰۱ نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه اي آمادگي خود را جهت تشكيل فراكسيون حمايت از حقوق بازنشستگان در مجلس اعلام كردند و به دلايل تشكيل اين فراكسيون اشاره كردند.
* سعيد ابوطالب، نماينده تهران با انتقاد از اينكه در تشكيل بسياري از كميته هاي تحقيق و تفحص پيشنهاد دهندگان عضويت ندارند گفت: چون كميسيونهاي مربوطه كه مسئول تشكيل كميته هستند با دستگاههاي اجرايي مورد سؤال تعامل دارند پيشنهاد دهندگان تحقيق و تفحص را درهياتها راه نمي دهند لذا اعضاي اين كميته ها انگيزه كافي براي امر تحقيق و تفحص ندارند. حداد عادل با تقدير از اين تذكر افزود: اينكه پيشنهاددهندگان انجام تحقيق و تفحص از دستگاهي در هيأت مربوطه عضويت ندارند و در مقابل افرادي عهده دار اين امر هستند كه اصلا متقاضي نبوده اند بسيار تعجب آور است.
* سايت بازتاب با ارسال جوابيه اي به مجلس نسبت به اتهاماتي كه سليمان جعفرزاده نماينده ماكو در خصوص اين سايت در نطق پيش از دستور خود ايراد كرده بود آورده است: اينجانب با رد درخواست عذرخواهي آقاي جعفرزاده اعلام مي كنم كه سايت بازتاب نه تنها از اخبار و گزارشهايي كه راجع به وي منتشر كرده عدول نمي كند بلكه در حال پيگيري ديگر فعاليتهاي اقتصادي وي است كه گزارشهاي مربوط به آن پس از تكميل در بازتاب منتشر خواهد شد. سايت بازتاب حق شكايت كيفري را براي خود محفوظ مي داند، مدير مسئول سايت.
*در جلسه علني ديروز، شاهين محمد صادقي عضو هيأت رئيسه طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري و سؤال اكبر اعلمي نماينده تبريز از وزير امور خارجه درباره مباني و رويكرد راهبردي سياست خارجي و مواضع اخير رئيس جمهور با مؤلفه هاي سياست خارجي و امنيت ملي و طرح جامع امنيت ملي و سياست خارجي را اعلام وصول كرد.
* غلامعلي  حداد عادل  با اشاره  به  ديدار روز سه شنبه  اعضاي  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  با مقام  معظم  رهبري ، گفت : ايشان  در اين  ديدار فرمودند كه  براي  مقابله  با بازيهاي  رايانه اي  و اين  تهاجم  فرهنگي ، يك  موسسه  مقابله  به  مثل  تشكيل  شود.
حداد عادل  افزود: در اين  ديدار مساله  بازي هاي  رايانه اي  كه  از سوي  آمريكا طراحي  مي شود تا جوانان  را به  دشمني  بيشتر با كشورهاي  مستقل  تحريك  و تشويق  كنند، مطرح  و بر ضرورت  مقابله  با آن تأكيد شد.

احمدي نژاد پيروزي «مورالس» را به وي و ملت
بوليوي تبريك گفت
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد ضمن ابراز خوشحالي از به قدرت رسيدن دولتي مردمي در بوليوي گفت: ملت ايران در كنار ملت بوليوي است.
رييس جمهوري اسلامي ايران بامداد چهارشنبه در تماسي تلفني با رييس جمهور منتخب بوليوي ضمن تبريك پيروزي قاطع «مورالس» در انتخابات رياست جمهوري بوليوي اظهارداشت: ما اين انتخابات را با دقت پيگيري مي كرديم و خوشبختانه ملت بوليوي در اين انتخابات با قاطعيت به پيروزي رسيد و ما خود را در شادي مردم بوليوي شريك مي دانيم.رييس جمهوري بوليوي نيز با ابراز خشنودي فراوان از اين مكالمه خواستار استفاده از تجربيات ايران در زمينه انرژي شد.
همچنين رئيس جمهوري اسلامي ايران در گفت وگوي تلفني با رئيس جمهوري ونزوئلا ابراز اميدواري كرد در سفر آينده تعدادي از وزيران ايراني به كاراكاس زمينه بهتري براي ارتقاي سطح همكاري  هاي دوجانبه و عملياتي شدن توافقات گذشته فراهم شود. رئيس جمهوري ونزوئلا نيز با ابراز خشنودي فراوان از اين مكالمه به موقعيت ونزوئلا در تامين منابع انرژي و منابع غني بوليوي در زمينه نفت و گاز اشاره كرد و خواستار همكاري سه جانبه ايران، ونزوئلا و بوليوي در زمينه انرژي و كمك فني و علمي به بوليوي براي ملي شدن صنعت نفت و گاز اين كشور شد.
مكالمه احمدي نژاد با كاسترو
دكتر احمدي نژاد در مكالمه تلفني با فيدل كاسترو رئيس جمهوري كوبا، ضمن ابراز خوشوقتي از گفتگو با وي، به روابط مستحكم ميان دو كشور اشاره كرد و ادامه روابط دوستانه را در جهت منافع ميان دو كشور و دو ملت برشمرد.

البرادعي :حق ايران براي استفاده صلح آميز از
فناوري هسته اي را به رسميت مي شناسيم
البرادعي :حق ايران براي استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي را به رسميت مي شناسيم
مهر: مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در پي تصميم ايران مبني بر آغاز تحقيقات در زمينه فناوري هسته اي خطاب به ۳۵ عضو شوراي حكام بيانيه اي به شرح زير صادر كرد: سازمان انرژي اتمي ايران تصميم گرفته است از ۹ ژانويه (۱۹ دي) تحقيق و توسعه برنامه انرژي اتمي صلح آميز را از سر گيرد كه به عنوان بخشي از تعليق داوطلبانه و نه قانوني در توافق قبلي با اتحاديه اروپا تعليق شده بود. دبير خانه آژانس در پروسه جستجوي شفافيت از جانب ايران در زمينه تصميم اتخاذ شده است.رويترز نيز نوشت: اين بيانيه مي گويد البرادعي بارديگر بر اهميت نگهداشته شدن تعليق همه فعاليت هاي مربوط به غني سازي _ يكي از مهمترين بخش هاي مربوط به ساخت بمب اتمي- به منظور حفظ اعتماد بين المللي تاكيد كرد.بيانيه آژانس مي افزايد: دكترمحمد البرادعي حق ايران براي استفاده صلح آميز از تكنولوژي هسته اي را به رسميت مي شناسد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: البرادعي همچنان از ايران مي خواهد گام هايي را درباره درخواست هاي آژانس براي حل و فصل موضوعات باقي مانده در مورد ماهيت برنامه هسته اي ايران بردارد.بيانيه آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: در همين حال البرادعي همچنين از ايران مي خواهد تدابيري داوطلبانه را براي اعتمادسازي اتخاذ كند و از سرگيري گفتگو با همه طرف هاي مربوطه را امكان پذير كند.

واكنش كاخ سفيد در برابر تصميم منطقي تهران
مهر: پس از واكنش كاخ سفيد در برابر تصميم منطقي ايران به از سرگيري تحقيقات مربوط به فناوري هسته اي، وزرات امورخارجه آمريكا نيز با ادعاي اينكه صبر جامعه جهاني در برابر تهران رو به اتمام است، ايران را تهديد كرد كه چنانچه تحقيقات در فناوري هسته اي را از سرگيرد، در پي عكس العملي بين المللي برضد اين كشور برخواهد آمد.شين مك كورمك سخنگوي وزارت خارجه آمريكا ايراني ها را به رقص پا در مذاكرات متهم كرد و گفت: ايراني ها مي خواهند از فرصت ايجاد شده استفاده كنند و به غني سازي بپردازند.
مك كورمك به خبرنگاران گفت: ديدگاه ما اين است اگر ايران گام هاي ديگري را براي غني سازي اورانيوم بردارد، جامعه بين الملل تدابيري جدي را بر ضد اين كشور در نظر خواهد گرفت.وي در حالي اين اظهارات را بيان مي كرد كه ايران اعلام كرده بود قصد دارد پس از دو سال، تحقيقات در زمينه سوخت هسته اي را از سر بگيرد.مك كورمك گفت: تمايل به طفره رفتن از سوي ايراني ها سبب شده است كه حتي تحقيقات را نيز براي آنها منع كنيم.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا خاطرنشان كرد: ما برخي خطوط قرمز را براي برنامه هاي هسته اي ايران در نظر گرفته ايم.وي تاكيد كرد: صراحتا بايد اعلام كنم صبر«جامعه جهاني» در برابر برنامه هاي هسته اي ايران رو به اتمام است و تهران بايد به اين موضوع توجه داشته باشد.
مك كورمك به پيشنهاد روسيه به ايران نيز اشاره كرد و گفت: ما اعتقاد داريم پيشنهاد مسكو پيشنهادي بسيار جالب است و ايران بايد به آن توجه كند.
كاخ سفيد در واكنش به نامه ارسالي تهران به آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره شروع تحقيقات هسته اي، شب گذشته از ايران خواست به تعهدات خود احترام بگذارد و حسن نيت خود را نشان دهد.اسكات مكللان سخنگوي كاخ سفيد ديروز در اظهاراتي تصريح نمود: (ايراني ها) توافقنامه هايي را امضا كرده اند كه بايد به اين توافقات پايبند باشند، و با حسن نيت در مذاكرات رفتار كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |