عميد نمازي خواه
جنگنده چيني
در دو دهه اخير، پيشرفت هاي صنعتي بسيار جالبي را از كشور چين ديده ايم كه يكي از اين موارد، صنعت هوافضاست. شركت هواپيمايي شنيانگ چين چندين سال بود كه تحقيقات مربوط به ساخت يك هواپيماي جنگنده را شروع كرده بود. نام اين هواپيما جي- ايكس است و لقب آزادي مردم چين را براي آن انتخاب كرده اند. هفته نامه دفاعي جينز در يكي از شماره هايش مطلبي در آن مورد نوشته و درباره خصوصيات رادار گريزي جي- ايكس توضيحاتي ارائه كرده است. نيروي هوايي چين هنوز زمان اولين پرواز آزمايشي را اعلام نكرده است، ولي هفته نامه جينز اين طرح را تا اواخر سال ۲۰۰۸ ميلادي عملي فرض كرده است. شكل ظاهري و مشخصات جي- ايكس، بسيار شبيه هواپيماي جنگنده ۲۲-A/F است و تمامي تسليحات در داخل بدنه تعبيه شده است.
آچار فرانسه آينده
شركت نورثروپ گرومن، علاوه بر ساخت هواپيماهاي نظامي، در زمينه ساخت كشتي ها و جنگ افزارهاي دريايي نيز تخصص دارد. اين شركت يك كشتي ضربتي (جنگنده) را تحت پروژه اي به نام دي دي ايكس ساخته و اولين نمونه عملي آن را با نام دي دي۲۱۰ براي عمليات هاي چندين منظوره ساخت. اولين هدف آن پشتيباني نيروهاي زميني و يا نزاع هاي دريايي بود. توانايي هاي اين شناور با طول ۲۰۰ متر بسيار زياد است، به گونه اي كه مي تواند هر مأموريتي كه از طرف فرماندهي برايش در نظر بگيرد را انجام دهد.
از جذاب ترين قسمتهاي ۲۱- DD توانايي انجام مأموريت در روي خشكي، سطح دريا و حتي اعماق درياست كه تاكنون در جنگ افزار ديگري ديده نشده است.
از بهترين و گران ترين مواد در ساخت بدنه استفاده شده و سيستم هاي هدايت و كامپيوتري آن به قدري كامل است كه تنها احتياج به ۹۵ الي ۱۰۵ خدمه دارد.
تمامي خصوصيات رادارگريزي در دريا و خشكي را داراست و در صورت تكميل پروژه ديگر احتياجي به ساخت چندين گونه جنگ افزار مانند كشتي، تانك و زيردريايي نيست و دي دي-۲۱ قدرت انجام تمامي عمليات هاي آنها را دارد.
هفت ميليارد دلار براي دو منظور
ساخت هواپيماهاي نظامي براي منظورها و عمليات هاي گوناگوني انجام مي گيرد و هر كدام از آنها با يكديگر تفاوت هاي بسياري دارند. به عنوان مثال هواپيماهاي رهگير شكاري بايد سرعت بالا و قدرت مانور بسيار خوبي داشته باشند، در صورتي كه در اكثر هواپيماهاي بمب افكن ميزان برد بسيار مهم تر از سرعت است و يا در هواپيماهاي شناسايي- جاسوسي ميزان ارتفاع و سرعت از مسائل ديگر مهم تر است.به همين دليل ساخت هواپيماهاي چند منظوره، كاري بس دشوار است، زيرا مهندسان بايد توسط طرحشان، كارآيي هاي گوناگون و مختلفي را لحاظ كنند.
در اوايل سال ۲۰۰۲ ميلادي شركت لاكهيد مارتين تحقيقاتي براي ساخت يك هواپيماي جنگنده بمب افكن را آغاز كرد. پروژه ساخت در حدود ۵ تا ۷ ميليارد دلار تخمين زده شد و هدف پروژه ساخت يك هواپيماي جنگنده بمب افكن پيشرفته براي قرن آينده بود. نيروي هوايي آمريكا يك هواپيماي جنگنده به نام اف-۲۲ در اختيار دارد كه از نظر مهندسي از طرح هاي منحصر به فرد است و شركت لاكهيد مارتين نيز قصد دارد تا از طرح اف-۲۲ استفاده كرده و يك هواپيماي جنگنده بمب افكن بسازد.
خصوصيات آن تقريباً مانند مدل جنگنده است به عنوان مثال بالهاي مثلثي شكل و ميزان نيروي برآي (lift) بسيار خوب با قدرت مانور خوبي داشته باشد. ولي هنگامي كه بخواهند از آن يك بمب افكن بسازند بايد ميزان برد و يا قدرت حمل تسليحاتي را افزايش دهند.
در نيروي هوايي آمريكا هواپيماها با پيشوند حرف اف نشان دهنده جنگنده بودن، حرف B نشان دهنده بمب افكن و R نشان دهنده شناسايي است.
طرح جديد نام اف بي- ۲۲ را دارد كه نشان دهنده نوع تلفيقي جنگنده- بمب افكن است.
اين پروژه ۷ ميليارد دلاري قصد ساخت يك هواپيماي ميان برد با سرعت ۸/۱ ماخ را دارد و موتورهاي اف بي- ۲۲ به دو شركت جنرال الكتريك و پرت و ويني با مدل اف- ۱۳۶ سفارش داده شده است.
هواپيماي عمليات ويژه
مركز فرماندهي عمليات ويژه نيروي هواپيمايي آمريكا به دنبال يك جانشين اصلح براي هواپيماي ام سي- ۱۳۰ است. سالها قبل طرح تلفيقي هواپيما- چرخبال ۲۲-V به انجام رسيد و چندين نمونه عملي از آن ساخته شد، ولي تا اواخر سال ،۲۰۱۰ اين طرح نيز كاملاً پايان نمي پذيرد و به همين دليل شركت مك دانل داگلاس سازنده هواپيماهاي جنگنده با نظارت نيروي هوايي آمريكا در حال تكميل طرحي به نام ام سي- ايكس است يك هواپيماي رادارگريز كه طرحش در سال ۱۹۹۷ تسليم نيروي هوايي شد.خصوصيات رادارگريزي مانند استفاده از مواد جاذب امواج راداري و عدم نشان دادن حساسيت در مقابل اشعه مادون قرمز از جمله فن آوري رادارگريزي در اين هواپيما است.خصوصيات ظاهري هواپيماي مذكور بسيار شبيه هواپيماي سي- ۱۳۰ (كشور ايران نيز چندين فروند از اين مدل در اختيار دارد) است ولي از لحاظ اندازه كوچكتر است. سرعت آن نيز به سرعت هاي نزديك سرعت صوت مي رسد و داراي قدرت مانور بالايي است. از مهم ترين خصوصيات هواپيماي ام سي- ايكس، برخاست عمودي و نشست در باندهاي بسيار كوتاه است. تاكنون هيچ آماري از اندازه ها و يا نيروي پيشران از طرف شركت مك دانل داگلاس ارائه نشده است.