سه شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۴
با اين تجهيزات رادارگريز وپيشرفته آشنا شويد
چهارجنگ افزارفوق سري
عميد نمازي خواه
000066.jpg
جنگنده چيني
در دو دهه اخير، پيشرفت هاي صنعتي بسيار جالبي را از كشور چين ديده ايم كه يكي از اين موارد، صنعت هوافضاست. شركت هواپيمايي شنيانگ چين چندين سال بود كه تحقيقات مربوط به ساخت يك هواپيماي جنگنده را شروع كرده بود. نام اين هواپيما جي- ايكس است و لقب آزادي مردم چين را براي آن انتخاب كرده اند. هفته نامه دفاعي جينز در يكي از شماره هايش مطلبي در آن مورد نوشته و درباره خصوصيات رادار گريزي جي- ايكس توضيحاتي ارائه كرده است. نيروي هوايي چين هنوز زمان اولين پرواز آزمايشي را اعلام نكرده است، ولي هفته نامه جينز اين طرح را تا اواخر سال ۲۰۰۸ ميلادي عملي فرض كرده است. شكل ظاهري و مشخصات جي- ايكس، بسيار شبيه هواپيماي جنگنده ۲۲-A/F است و تمامي تسليحات در داخل بدنه تعبيه شده است.
000069.jpg
آچار فرانسه آينده
شركت نورثروپ گرومن، علاوه بر ساخت هواپيماهاي نظامي، در زمينه ساخت كشتي ها و جنگ افزارهاي دريايي نيز تخصص دارد. اين شركت يك كشتي ضربتي (جنگنده)  را تحت پروژه اي به نام دي دي ايكس ساخته و اولين نمونه عملي آن را با نام دي دي۲۱۰ براي عمليات هاي چندين منظوره ساخت. اولين هدف آن پشتيباني نيروهاي زميني و يا نزاع هاي دريايي بود. توانايي هاي اين شناور با طول ۲۰۰ متر بسيار زياد است، به گونه اي كه مي تواند هر مأموريتي كه از طرف فرماندهي برايش در نظر بگيرد را انجام دهد.
از جذاب ترين قسمتهاي ۲۱- DD توانايي انجام مأموريت در روي خشكي، سطح دريا و حتي اعماق درياست كه تاكنون در جنگ افزار ديگري ديده نشده است.
از بهترين و گران ترين مواد در ساخت بدنه استفاده شده و سيستم هاي هدايت و كامپيوتري آن به قدري كامل است كه تنها احتياج به ۹۵ الي ۱۰۵ خدمه دارد.
تمامي خصوصيات رادارگريزي در دريا و خشكي را داراست و در صورت تكميل پروژه ديگر احتياجي به ساخت چندين گونه جنگ افزار مانند كشتي، تانك و زيردريايي نيست و دي دي-۲۱ قدرت انجام تمامي عمليات هاي آنها را دارد.
000072.jpg
هفت ميليارد دلار براي دو منظور
ساخت هواپيماهاي نظامي براي منظورها و عمليات هاي گوناگوني انجام مي گيرد و هر كدام از آنها با يكديگر تفاوت هاي بسياري دارند. به عنوان مثال هواپيماهاي رهگير شكاري بايد سرعت بالا و قدرت مانور بسيار خوبي داشته باشند، در صورتي كه در اكثر هواپيماهاي بمب افكن ميزان برد بسيار مهم تر از سرعت است و يا در هواپيماهاي شناسايي- جاسوسي ميزان ارتفاع و سرعت از مسائل ديگر مهم تر است.به همين دليل ساخت هواپيماهاي چند منظوره، كاري بس دشوار است، زيرا مهندسان بايد توسط طرحشان، كارآيي هاي گوناگون و مختلفي را لحاظ كنند.
در اوايل سال ۲۰۰۲ ميلادي شركت لاكهيد مارتين تحقيقاتي براي ساخت يك هواپيماي جنگنده بمب افكن را آغاز كرد. پروژه ساخت در حدود ۵ تا ۷ ميليارد دلار تخمين زده شد و هدف پروژه ساخت يك هواپيماي جنگنده بمب افكن پيشرفته براي قرن آينده بود. نيروي هوايي آمريكا يك هواپيماي جنگنده به نام اف-۲۲ در اختيار دارد كه از نظر مهندسي از طرح هاي منحصر به فرد است و شركت لاكهيد مارتين نيز قصد دارد تا از طرح اف-۲۲ استفاده كرده و يك هواپيماي جنگنده بمب افكن بسازد.
خصوصيات آن تقريباً مانند مدل جنگنده است به عنوان مثال بالهاي مثلثي شكل و ميزان نيروي برآي (lift) بسيار خوب با قدرت مانور خوبي داشته باشد. ولي هنگامي كه بخواهند از آن يك بمب افكن بسازند بايد ميزان برد و يا قدرت حمل تسليحاتي را افزايش دهند.
در نيروي هوايي آمريكا هواپيماها با پيشوند حرف اف نشان دهنده جنگنده بودن، حرف B نشان دهنده بمب افكن و R نشان دهنده شناسايي است.
طرح جديد نام اف بي- ۲۲ را دارد كه نشان دهنده نوع تلفيقي جنگنده- بمب افكن است.
اين پروژه ۷ ميليارد دلاري قصد ساخت يك هواپيماي ميان برد با سرعت ۸/۱ ماخ را دارد و موتورهاي اف بي- ۲۲ به دو شركت جنرال الكتريك و پرت و ويني با مدل اف- ۱۳۶ سفارش داده شده است.
000075.jpg
هواپيماي عمليات ويژه
مركز فرماندهي عمليات ويژه نيروي هواپيمايي آمريكا به دنبال يك جانشين اصلح براي هواپيماي ام سي- ۱۳۰ است. سالها قبل طرح تلفيقي هواپيما- چرخبال ۲۲-V به انجام رسيد و چندين نمونه عملي از آن ساخته شد، ولي تا اواخر سال ،۲۰۱۰ اين طرح نيز كاملاً پايان نمي پذيرد و به همين دليل شركت مك دانل داگلاس سازنده هواپيماهاي جنگنده با نظارت نيروي هوايي آمريكا در حال تكميل طرحي به نام ام سي- ايكس است يك هواپيماي رادارگريز كه طرحش در سال ۱۹۹۷ تسليم نيروي هوايي شد.خصوصيات رادارگريزي مانند استفاده از مواد جاذب امواج راداري و عدم نشان دادن حساسيت در مقابل اشعه مادون قرمز از جمله فن آوري رادارگريزي در اين هواپيما است.خصوصيات ظاهري هواپيماي مذكور بسيار شبيه هواپيماي سي- ۱۳۰ (كشور ايران نيز چندين فروند از اين مدل در اختيار دارد) است ولي از لحاظ اندازه  كوچكتر است. سرعت آن نيز به سرعت هاي نزديك سرعت صوت مي رسد و داراي قدرت مانور بالايي است. از مهم ترين خصوصيات هواپيماي ام سي- ايكس، برخاست عمودي و نشست در باندهاي بسيار كوتاه است. تاكنون هيچ آماري از اندازه ها و يا نيروي پيشران از طرف شركت مك دانل داگلاس ارائه نشده است.

خبر كوتاه
واكسن و نانوتكنولوژي
يقيناً همه واكسن ها براي اين كه بتوانند براي مدت طولاني تري پايدار بمانند، مي بايست در دماهاي پايين قرار گيرند، در غير اين صورت قدرتشان را از دست خواهند داد.
اما اخيراً در يك كار پژوهشي، دانشمندان دانشگاه كمبريج توانسته اند واكسني را توليد كنند كه نه تنها در درجه حرارت اتاق، بلكه حتي در درجه حرارت هاي بالاتر از ۵۵ درجه سانتي گراد، براي ماه ها پايدار مانده و حيوانات آزمايشگاهي ايمن شده با اين واكسن ها، مانند حيواناتي كه با انواع تازه آن ايمن شده بودند، مصون شدند.
در اين واكسن ها، با خشك كردن بيومولكولها در گلوله هاي شيشه اي قندي به عنوان ماده حامل پايداري شگفت آوري به آنها داده مي شود. در اينجا قند موجود در واقع نقش خشك كننده محيط ميكروسفري كه بيومولكول در آن قرار مي گيرد را به عهده دارد و باعث مي شود كه حامل بيومولكول ها يك محيط محلول با ويسكوزيته خيلي بالا نزديك به جامد باشد.
تاكنون پژوهشگران توانسته اند اين واكسن پايدار را براي عوامل بيماري هايي مانند تتاتوز و بوتوليسم و چند مورد ديگر توليد كنند.به هر حال شرايط نگهداري و استفاده آسان واكسن ها، مي تواند سلامتي را در شرايطي كه دسترسي به مراكز درماني مشكل است، تضمين كند.
واكسن خوراكي براي درمان آلزايمر
اخيراً  مقاله اي در ارتباط با توليد يك واكسن خوراكي به طريقه مهندسي ژنتيك با استفاده از آدنوويروس براي درمان بيماري  آلزايمر به چاپ رسيده است.
اين كار كه توسط پژوهشگران NCGG ژاپن و دانشگاه هاروارد در ژورنال Alzheimerشs Disease به چاپ رسيده، اشاره شده است كه اين واكسن جديد باعث كاهش آسيب هاي ناشي از بيماري آلزايمر مي شود.
در بيماري آلزايمر،  وجود يك سري از مواد مضر به تدريج اعمال مربوط به آميلوئيد- بتا موجود در سيستم عصبي مركزي را كاهش داده و در نهايت از بين مي برد.ايمن سازي فرد با اين واكسن خوراكي، باعث توليد آنتي بادي جهت حمله به اين عوامل مضر شده و در نتيجه وجود آنها به حداقل رسيده و سيستم عصبي آسيب كمتري مي بيند.
نانوتكنولوژي و سرطان
بعد از سالها كه دانشمندان در تلاش براي دستيابي به درمان هاي مؤثرتر عليه سرطان با كاهش عوارض جانبي آنها بوده اند، اكنون توانسته اند با استفاده از روش نانوتكنولوژي، مولكول هاي دارو را به صورت بسته هايي در مقياسي مولكولي جهت از بين بردن سلول هاي سرطاني به صورت اختصاصي، تهيه كنند.
اين روش جهت درمان سرطان به شدت مورد نياز است، چرا كه در روش شيمي درماني ممكن است سلولهاي سرطاني به طور قطعي از بين نروند و حتي گاهي بالاترين دوزهاي دارويي در شيمي درماني به بعضي تومورها بي اثر است.از طرف ديگر در اين روش درماني، سلولهاي غيرسرطاني فرآيند درماني قرار نگرفته و عوارض جانبي آن بر بدن فرد كمتر خواهد بود.
منبع: تكنولوژي ريويو
ترجمه: طوبي منصوري

همايش ها
همايش  ستون فقرات و درمان هاي تزريقي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۸-۱۷ فوريه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ ممفيس
۳- پست الكترونيكي: reyes@spine.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.Spine.org/Hands-on-1.cfm
۵- نيم نگاه: دردهاي عضلاني يكي از مشكلات رايج در جوامع مختلف است كه در صورت عدم درمان به بيماري مزمن تبديل شده و نياز به درمان هاي ويژه اي خواهند داشت. اين همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره شرح و بررسي تزريق و شيوه هاي صحيح تزريق براي درمان دردهاي عضلاني در بيماران مبتلا به بيماريهاي ستون فقرات، بررسي برهم كنش داروهاي مصرفي در درمان بيماري هاي عضلاني؛ تشخيص شيوه صحيح درمان، بررسي ظرفيت ها، قابليت ها و مشكلات درمان بيماري هاي استخوان به ويژه ستون فقرات با استفاده از تزريق دارو، طراحي شيوه هاي جديد درمان و بحث و تبادل نظر در اين زمينه، راديولوژي شيوه اي كارا براي جهت يابي صحيح تزريق دارو، بررسي بيماري هاي مختلف ستون فقرات به ويژه بيماري هاي ناشي از كار، تزريق هاي Facet و Sij و... برگزار مي شود.
همايش بين المللي عملكرد مغز و توان حركت
۱- تاريخ برگزاري: ۵-۳ فوريه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: اسپانيا/ مادريد
۳- پست الكترونيكي:
rnesbitt@Kenes.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.Kenes.com/gait
۵- نيم نگاه: در اين همايش اساتيد بيش از ۵۰ كشور جهان شامل اساتيد رشته هاي روانشناسي، روانپزشكي با گرايش ويژه عصب شناسي، پزشكي سالخوردگان، روانكاوان و فيزيوتراپ ها حضور داشته و درباره مسائلي چون؛ زوال عقل و تأثير آن بر راه  رفتن؛ افسردگي و عدم تعادل در حركات به ويژه راه رفتن، ترس هاي عصبي- رواني در سالخوردگان و اثرات آن بر توان حركت و انجام امور شخصي؛ راه رفتن و درك فاصله در سالخوردگان، اختلال مشاعر و تأثير آن بر راه رفتن، درك مسافت، نحوه آگاهي از موقعيت و شرايط؛ علايم مغزي و شروع بيماري پاركينسون و اختلالات حركتي، رابطه بين آتاكسي (ناهماهنگي و بي نظمي در حركت عضلات كه ناشي از ناتواني در كنترل عضلات است) و كاهش و توقف عملكرد عضلات؛ علل بروز آتاكسي؛ مشكلات مغزي و ناتواني در درك و تجزيه و تحليل؛ عملكرد مغز در بيماران شيزوفرن و ديگر بيماري هاي رواني، عملكرد مغز و وضعيت بدن در بيماران عقب مانده ذهني؛ بررسي وضعيت مغز در بيماران مبتلا به افسردگي مزمن و رفتارهاي اين بيماران؛ بررسي عملكرد مغز در بيماران مبتلا به نوعي عادت چون وسواس، اضطراب و... بحث و گفت و گو مي كنند.
سي و يكمين همايش بين المللي ساليانه كايروپراكتيك و قوانين آن
۱- تاريخ برگزاري: ۲۸-۲۵ مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ واشنگتن
۳- دورنگار: ۱۰۱۳۰۱۲۱۵۷۷۰۴+/ تلفن: ۱۰۱۳۰۱۲۱۵۶۷۱۰+
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.aca-nclc.com/
۵- نيم نگاه: كايروپراكتيك شيوه اي جهت درمان بيماري هاي عضلاني به ويژه ناحيه ستون فقرات و كمر است. در اين شيوه درمان پزشك تنها با استفاده از ماساژ(مانور) بيماران را درمان مي كند. از محورهاي اصلي بحث مي توان به بررسي ساختارهاي اصلي بدن و شيوه هاي مناسب درمان براي هر بخش، بررسي راهكارهاي دسترسي به شيوه هاي بهتر و جديدتر در درمان بيماران و اعتماد متقابل بيمار و پزشك و تأثير آن بر روند درمان؛ شيوه هاي جديد ماساژ به ويژه ماساژ نواحي چون ستون فقرات و كمر؛ ماساژ نوعي فيزيوتراپي با دست، يافته هاي جديد درباره درمان كايروپراكتيك؛ بررسي جنبه هاي روانشناسي درمان با شيوه  كايروپراكتيك و... اشاره كرد.
همايش بين المللي كاربرد كامپيوتر(IADIS 2006)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۸- ۲۵ فوريه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: اسپانيا/ سن سباستين
۳- صفحه الكترونيكي:
http://www.iadis.org/ac2006
۴- پست الكترونيكي: ac_Sec@iadis.org
۵- نيم نگاه: بشر قرن حاضر استفاده از كامپيوتر و اينترنت را بخشي از زندگي خود دانسته و بسياري از پژوهش ها و پيشرفت هاي خود را مرهون استفاده از اينترنت و كامپيوتر است. در اين همايش به بررسي نكاتي چون، سيستم هاي عامل و دستيابي به اطلاعات، الگوريتم ها، سيستم هاي اطلاع رساني و شيوه  استفاده از آنها، بيوانفورماتيك؛ مطالعات موردي و دستيابي به اطلاعات مورد نياز، برقراري ارتباط از طريق اينترنت و كامپيوتر به منظور تبادل اطلاعات و يافته ها؛ استخراج و جمع آوري اطلاعات، سيستم ها يا پايگاه هاي داده ها و طراحي اين پايگاه ها و بانك هاي اطلاع رساني؛ سيستم هاي مخفيانه دست يابي به اطلاعات محرمانه و آشنايي با ساختار اين سيستم ها؛ بررسي علل تمايل افراد به استفاده از كامپيوتر؛ شبكه هاي كامپيوتري؛ بازسازي و اصلاح مجدد اطلاعات بدون آسيب  به داده هاي پيشين؛ سيستم هاي هوشمند؛ موبايل و سيستم هاي اينترنتي، كامپيوتري؛ سيستم هاي چندرسانه اي؛ شبكه سازي؛ امنيت سيستم ها؛ تكنولوژي آموزش از راه دور؛ ويژگي  و موانع، مهندسي نرم افزار؛ لرزه نگاري و شبكه هاي اطلاع رساني كامپيوتري؛ زبان هاي برنامه نويسي؛ تصويرسازي كامپيوتري و... مي پردازند.
مهتاب خسروشاهي

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |