دوشنبه ۲۶ دي ۱۳۸۴
مصاحبه بكن باوئر با ورلد ساكر
جراح قلب فوتبال جهان
000231.jpg
علي راد
به هر جا كه پا مي گذارد عملكردش همراه با موفقيت است. از زماني كه بازيكن بود تاكنون به عنوان سرمربي، رئيس باشگاه، و رئيس كميته برگزاري جام جهاني به كار گرفته شده و در تمامي آنها كاملاً موفق بوده است. او به عنوان بازيكن در سه جام جهاني حضور داشته و هجده بازي نيز انجام داده كه موفق شده پنج گل به ثمر برساند. او در هر سه جام جهاني به همراه تيم ملي آلمان جزء چهار تيم برتر جهان قرار گرفته و نخستين بازيكني است كه موفق به انجام يكصد بازي ملي براي تيم ملي كشورش شده است كه افتخاري بزرگ محسوب مي شود. او در تمام مسئوليت هايي كه در طول دوران زندگي اش در فوتبال برعهده داشته همواره كانون توجه بوده و در رأس امور قرار گرفته و هرگز تزلزلي از خود نشان نداده است.
اين دستاوردها شايد به اين دليل باشد كه او بلافاصله پس از كسب يك موفقيت از آن كناره مي گيرد و جاي خود را به ديگران مي دهد كه به هيچ عنوان نمي توانند جايگزيني مناسب براي او باشند. مصداق بارز اين مسأله به جام جهاني ۱۹۹۰ ايتاليا بازمي گردد كه پس از پايان بازي فينال و قهرماني آلمان در حالي كه بازيكنان سرگرم شادي بودند و توجه همگان به آنها بود، او به تنهايي در زمين چمن قدم مي زد و به نظر مي آمد كه از همان لحظه به فكر كناره گيري از سمت سرمربيگري تيم ملي آلمان است، و همين طور هم شد و فرداي همان روز او استعفاء كرد. در كسوت بازيكن نيز او درست پس از جام جهاني ۱۹۷۴ و قهرماني آلمان در حالي كه كاپيتان تيم ملي آلمان بود باز هم از تيم ملي آن هم در سن ۲۹ سالگي كناره گرفت. در حال حاضر پس از كسب افتخاراتي بي شمار از آقاي فوتبالي اروپا گرفته تا قهرماني جهان هم به عنوان كاپيتان و هم به عنوان سرمربي و نيز كسب جامهاي مختلف به همراه بايرن چه به عنوان بازيكن و چه سرمربي با كمال شايستگي به عنوان رئيس كميته برگزاري فعاليت مي كند تا به عنوان ستاره درخشان فوتبال كشورش در طول تاريخ، افتخاري ديگر كه همانا برگزاري مناسب جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان است، كسب كند. به نظر مي رسد آلمانها كه همواره به عنوان سمبل نظم و تكنولوژي در جهان شناخته مي شوند با رهبري بكن بائر بتوانند يكي از بهترين رقابتهاي جام جهاني در طول تاريخ را برگزار كنند. از برگزاري قرعه كشي مسابقات مشخص شد كه بي جهت نيست كه از اين جام به عنوان جالب ترين جام جهاني تاريخ فوتبال نام برده مي شود. تمامي مردم جهان بي صبرانه منتظرند تا جام جهاني برگزار شود و نحوه عملكرد كميته برگزاري مشخص شود كه به وضوح مشخص است، نتيجه آن با حضور شخصي چون بكن باوئر مثبت خواهد بود.
* عملكرد يورگن كلينزمن را در طول يك سال گذشته به عنوان سرمربي تيم ملي چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- بايد به روش كلينزمن و نحوه عملكرد او در تيم احترام گذاشت. او بازيكنان جديد و جواني را به تيم آورده و نيز نحوه تمرينات را متحول كرده است. يورگن روحيه مثبت تيمي را در تيم افزايش داده و در كل انگيزه بازي گروهي در تيم بهبود يافته است. مردم از قرارگرفتن تيم ملي در رده هاي پايين رده بندي جهاني نگران هستند و دوست دارند با بازي كردن با تيم هاي مطرح دنيا سطح خود را ارتقاء دهد.
* آيا از تماشاي بازي هاي تيم ملي در جام كنفدراسيون ها در خاك خودتان لذت بردي؟
- بله، فكر مي كنم هواداران نيز با من هم نظر باشند. اين خبر خوبي براي ما قبل از جام جهاني به شمار مي رود. تصور كنيد كه اين چقدر براي يك كشور كه ميزبان جام است مهم است، زيرا اگر به دوره گذشته نگاه كنيم، كره كه يك كشور آسيايي است به بازي نيمه نهايي راه يافت. ميزبان بودن اين مزيت را براي تيم ميزبان دارد كه در خانه بازي مي كند و حمايت تماشاگران را در اختيار دارد. براي مثال فرانسه در سال ۱۹۹۸ مثل ما در ۱۹۷۴ توانست جام جهاني را فتح كند. تنها عيب ميزبان بودن اين است كه يك اثر بوم رنگي دارد يعني خواه ناخواه توقع از تيم ميزبان بالاست.
* رئيس كميته برگزاري جام جهاني بودن چگونه است؟
- زماني كه بازيكن بسيار جواني بودم، سرگروه بايرن مونيخ بودم. از سن بيست سالگي دائماً در پست هاي كليدي به كار گرفته شدم و در حال حاضر نيز به همين منوال است. البته در حال حاضر موقعيت بسيار خوبي دارم، زيرا از حمايت و همكاري يك تيم بسيار خوب در كميته برگزاري برخوردار هستم.
* دبيركل فيفا همواره پس از برگزاري جام جهاني اذعان مي كند كه اين بهترين جامي بود كه تا به حال برگزار شده است. آيا ممكن است كه سپ بلاتر پس از برگزاري جام در سال آينده اين مطلب را با كمي دقت بيشتر بيان كند؟
- من متولد ماه سپتامبر(شهريور) هستم و ذاتاً خوش بين هستم. هميشه و در هر زماني گفتم كه ما جام فوق العاده اي را برگزار خواهيم كرد، البته مي دانم كه رسانه هاي آلمان اين قدر خوشبين نيستند، اما من دائماً در حال سفر هستم و با توجه به تجربياتي كه در طول سفرها كسب كردم نظرم كاملاً با رسانه ها متفاوت است. استانداردهاي بالاي زندگي و نظم هنوز هم در آلمان وجود دارد.
* از جام جهاني ۲۰۰۶ چه انتظاري داريد؟
- به مدت دو ماه، آلمان مركز توجهات دنيا خواهد بود و اين فرصت بزرگي براي كشور محسوب مي شود. اين رقابت ها مجال كاملاً مناسبي در اختيار آلمان قرار مي دهد تا ما تأثيري فوق العاده بر فرهنگ ورزش بگذاريم كه تا پنجاه سال آينده باقي بماند.
* اين تنها يك رقابت ورزشي نيست؟ اين طور نيست؟
- فوتبال قلب جام جهاني است. بدون فوتبال، جام جهاني وجود نخواهد داشت. در هيچ يك از دوره هاي گذشته هرگز چنين برنامه اي براي برگزاري جام وجود نداشته است. اين واقعيت زماني مشخص است كه تنها چند صنعت هستند كه فوتبال برآنها تأثير نمي گذارد.
* بزرگترين دغدغه شما چيست؟
- فروش آسان بليت. ما مي توانيم حتي چند برابر بليت بفروشيم اما هنوز بزرگترين مسأله اين است كه ما بايد از پرشدن ورزشگاه ها اطمينان پيدا كنيم. در جام هاي جهاني گذشته و نيز در رقابت هاي اروپايي حتي در بازي هاي بزرگ نيز ديده شده كه صندلي هاي خالي بسياري وجود دارد و وقتي اين صحنه ها در تلويزيون نمايش داده مي شود خشم آنها را برمي انگيزد. چون موفق به تهيه بليت نشده اند. اگر اين اتفاق در جام جهاني نيز بيفتد بسيار ناراحت كننده خواهد بود. زماني كه احساس كنيم ممكن است چنين اتفاقي بيفتد بايد هرچه زودتر دست به كار شويم و عكس العمل نشان دهيم.
* چطور؟
- مهم ترين مسأله اين است كه اطمينان پيدا كنيم تمامي اسپانسرها و فدراسيون هاي ملي در زمان مناسب موقعيت خود را به ما اعلام مي كنند. من مي توانم حمل و نقل و ساماندهي مناسب توريست ها را تضمين كنم اما تا آخرين لحظه بازي ها نگران بليت خواهم بود.
* سه سال پيش عنوان شده بود كه شما قصد داريد ۳۵ هزار مكان اضافي براي توريست هاي خارجي در نظر بگيريد!!
- تمامي گروه هاي توريستي كه به جام جهاني مي آيند بايد مكان مناسبي براي استقرار در اختيار داشته باشند كه در اين صورت برگزاري رقابت ها هم براي ما و هم براي آنها ساده تر خواهد بود. ما دوست داريم كه همگان اوقات خوبي را در آلمان سپري كنند و البته همه امور نيز درست ساماندهي شود. انتظارات زيادي از ما دارند و من اميدوارم تمامي هواداران از مسابقات لذت ببرند و نگران بدي هوا و مسايل حاشيه اي نباشند و تنها به فكر اقامت در هتل نباشند.
* مبالغ زيادي صرف مسايل امنيتي شده اما در جام كنفدراسيون ها ما ديديم كه حداقل سه تن از هواداران به زمين مسابقه آمدند، به همين دليل سپ بالاتر چندان راضي نبود، آيا شما تدابير بهتري اعمال خواهيد كرد؟
- اطمينان دارم كه تدابير امنيتي ما در بهترين شرايط ممكن خواهد بود و پيش بيني هاي لازم را انجام خواهند داد. ما سال گذشته زماني كه چند هوادار هوليگان آلماني در جريان بازي با اسلواكي در براتيسلاوا وارد زمين شدند بسيار ناراحت شديم. اين اتفاق هرگز ديگر تكرار نخواهد شد. هوشياري ما در مورد هواداران در بالاترين سطح قرار دارد و اطمينان دارم كه هيچ مسأله اي براي تماشاگران واقعي اتفاق نخواهد افتاد. البته كنترل كردن آنهايي كه قصد ايجاد دردسر را دارند مشكل است، به خصوص خارج از ورزشگاه ها، اما يقيناً داخل ورزشگاه ها و حوالي آن همه چيز تحت كنترل خواهد بود.
* آخرين دوره رقابت هاي جام جهاني تحت الشعاع مسايل مالي و انتخاب رئيس جديد فيفا قرار گرفت! آيا اين دوره بازهم آن مسايل تكرار مي شود؟
- براي انتخاب رئيس جديد فيفا از هم اكنون تاريخي خارج از جام جهاني در نظر گرفته شده است، پس اين مسأله وجود نخواهد داشت. در مورد مسايل مالي نيز، هدف ما به عنوان برگزاركنندگان مسابقات اين است كه تعادل را در هزينه ها برقرار كنيم. ما تنها به دنبال كسب درآمد نيستيم اما حداقل بايد مبالغ صرف شده جهت ميزباني را پوشش دهيم. دولت كمك فراواني به كميته برگزاري كرده، يعني حدود چهارصدوسي ميليون يورو به ما كمك كرده است و يك و نيم ميليارد يورو نيز صرف بازسازي ورزشگاه ها شده است. همچنين دولت سه ميليارد و نهصد ميليون يورو صرف بازسازي جاده ها كرده و نيز پانصد ميليون يورو صرف بهبود سيستم ترافيكي نموده است.
* بعد از اتمام رقابت هاي جام جهاني آيا شما را در مقام رياست يوفا خواهيم ديد؟
- در حال حاضر لنارت يوهانسون رئيس يوفاست. او كارهاي بزرگي انجام داده است و اتفاقاً يكي از دوستان من است. اگر او تصميم به كناره گيري داشته باشد در سال ۲۰۰۷ بايد اين تصميم را بگيرد. من به اندازه كافي در مورد كاري كه تنها يك بار آن را انجام خواهم داد مشغله فكري دارم و آن هم برگزاري جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
آلبوم
انديشه
سياست
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  آلبوم  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |