خاطرات شيخ مصطفي رهنما
به كوشش: مسعود كرميان/ ناشر: انتشارات سوره مهر/ چاپ اول: ۱۳۸۴/ شمارگان: ۲۲۰۰ نسخه/ ۲۰۸ صفحه، رقعي/ قيمت: ۱۸۰۰ تومان.
شيخ مصطفي رهنمايي، معروف به رهنما از جمله مبارزان دوره پهلوي است. بعد از كودتاي ۲۸ مرداد، علي رغم آن كه وي يكي از منتقدين حكومت دكتر مصدق بود، به مقابله با كودتاچيان پرداخت و بارها توسط حكومت نظامي و ساواك دستگير، شكنجه، زنداني و تبعيد شد.
شيخ مصطفي رهنما در يكي از خاطراتش چنين مي نويسد: شبها عده اي را مأمور مي كردند به خوابگاه زندانيان بيايند.
سروان وحدت حتي از جيره زندانيان نيز نمي گذشت و هميشه مقداري از آن را به سرقت مي برد. من در حالي به خارك تبعيد شدم كه هنوز در دادگاه محكوم نشده بودم...
رهنما در عين حال كه با حكومت پهلوي دوم مخالف بود، به همان اندازه در مبارزه با اسراييل و حمايت از مردم مظلوم فلسطين نيز پايمردي به خرج داد كه اتفاقاً وجهه بين المللي او بيشتر مرهون مبارزه با موجوديت اسراييل و حمايت از تشكيل كشور فلسطين است، به طوري كه در دوره شاه، نام شيخ مصطفي رهنما، مترادف با حمايت از مردم فلسطين بود. اين كتاب، به همراه مدارك و اسناد خواندني، از تلاش هاي پسنديده در حوزه تاريخ شفاهي كشورمان است كه مسعود كرميان به خوبي از عهده آن برآمده است.
چهار فصل كوچ
كتاب «چهار فصل كوچ» به كوشش دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
اين كتاب مشتمل بر پنج فصل: مديريت و رهبري، بهداشت و درمان، ورزش و سرگرمي ها، ادب و هنر و سوگواري، قرآن، روزه مي باشد. كه در هر كدام از اين بخش ها از زبان تعدادي از آزادگان (اطلاعات مربوط به زمان اسارت، نام منطقه، اردوگاه و... هر كدام از اسرا نيز آمده است) خاطرات مربوط به آن فصل آورده شده است.
در مقدمه كتاب آمده است: اسارت يكي از پيامدهاي ناخوشايند و ناخواسته هر جنگي است كه به وقوع مي پيوندد. از هنگامي كه شخص اسير مي شود در وضعيت جديدي قرار مي گيرد كه تا آن زمان تجربه نكرده است. به مرور واقعيت اسارت برايش معنا پيدا مي كند و مفهوم ديگري از «خودي او» شكل مي گيرد و...
گفتني است اين كتاب بخش اندك انجام يافته از طرح تحقيقاتي كلاني است كه به منظور گردآوري و تدوين موضوعي خاطرات اسيران ايراني در عراق با نام «فرهنگ آزادگان» فراهم شده است.
اين كتاب در ۴۱۹ صفحه، به شمارگان ۲۲۰۰ نسخه، در قطع رقعي و با قيمت ۲۷۰۰ تومان به بازار كتاب عرضه شده است.
پل نامرئي از هنر به سياست
چاپ اول «پل نامرئي از هنر به سياست»، به كوشش سيد حسين زرهاني و با همكاري پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
اين كتاب كه به بررسي آموزش مفاهيم ديني، سياسي و اخلاقي دين يهود از طريق هنر مي پردازد، از دو بخش «آشنايي با مؤسسان و اهداف» و «شرح برنامه هاي درسي و عناوين آنها» تشكيل شده كه در مقدمه آن اهداف صهيونيزم در تعليم و تربيت، نهادهاي تعليم و تربيتي صهيونيستي، سازمانهاي جوانان، رسانه هاي گروهي و ... مورد توجه قرار مي گيرد.
در قسمتي از كتاب مي خوانيم: «.... صهيونيزم از طريق تعليم و تربيت، در راه گسترش باور ممتازبودن يهود از غير يهود تلاش مي كند و به يهوديان مي قبولاند كه سرنوشت آنها از جهت فردي و اجتماعي وابسته به سرنوشت اسرائيل است و زندگي يهوديان را در دياسپورا (تبعيد به سرزمين هاي غير از« ارض موعود» از نگاه يهوديان) تحقير مي كند. دستگاه تعليم و تربيت صهيونيستي احساس نارضايتي از زندگي بدون هويت يهودي در خارج از اسرائيل را از خردسالي به كودك تلقين مي كند و بر محال بودن زندگي يهودي در پراكندگي تاكيد مي ورزد و در اين راه ستم ها و كشتارهايي را كه يهوديان در طول تاريخ در معرض آن بوده اند، در كانون توجه قرار مي دهد...»
قابل ذكر است اين كتاب در ۱۸۳ صفحه، به شمارگان ۲۲۰۰ نسخه، در قطع رقعي و با قيمت ۱۲۵۰ تومان عرضه شده است.
مجموعه مقالات فيزيك
(نگرشي بر مناسبات محيط آموزشي و مفاهيم)
مؤلف: جهانگير رياضي/ ناشر، سازمان آموزشي و انتشاراتي فرهيختگان علوي/ چاپ اول، ۸۴/ شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه/ ۱۵۲ صفحه، مصور/ قيمت ۱۲۵۰ تومان/
كتاب مجموعه مقالات فيزيك اصل كوششي در پاسخگويي به بعضي از معضلات موجود بر سر راه آموزش است. در ابتداي اين كتاب «مناسبات محيط آموزشي» مورد بحث قرار گرفته است، با اين تاكيد كه هر گاه مناسبات عاطفي بين معلم و دانش پژوه در مسير صحيح هدايت شود، مي توان به پشتوانه اي اساسي در آموزش كيفي تبديل شود.
در ادامه اين مجموعه تجربه هاي مربوط به «مفاهيم و آموزش فيزيكي» مطرح مي شود . با تاكيد بر اين اصل كه مفاهيم علمي از انسجام و وحدت دروني برخوردار باشد.
در فصل آخر اين كتاب اصول نگارش گزارشي از كارهاي پژوهشي ارائه شده است. جايگاه رابطه عاطفي در پيشبرد كيفي آموزش، اخلاق علمي در پرسش و پاسخ بين دانش پژوه و معلم، جايگاه نگرش مفهومي در آموزش فيزيك، جايگاه انديشه منظم در برخورد با طبيعت، جايگاه الگوهاي رياضي در آموزش فيزيك، مقايسه دو روش اندازه گيري شتاب گرانش. معرفي سايت هاي فيزيك و... از جمله عناوين اين مجموعه است.
جهانگير رياضي، از دبيران پرسابقه فيزيك كشورمان و مدرس مراكز تربيت معلم استان خوزستان است كه تاكنون مقالات متعددي را در مطبوعات آموزشي به چاپ رسانده است. وي در دومين دوره جشنواره مجلات رشد، به سبب نگارش مجموعه مقالات خود در مجله رشد آموزش فيزيك، در زمره برگزيدگان قرار گرفت.