شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۰۳
بارش برف نگران كننده نيست اگر...!
۲۴ نكته برف روبي از دفترچه خاطرات
سيدمحمد فياض
000414.jpg
عكس: محمد رضا شاهرخي نژاد
غافلگير نشويم
برف سنگين سال قبل يادتان هست . ماشين هايي كه در كوچه و پس كوچه هاي محله هاي شمال تهران مدفون شده بودند و كوچه هايي كه تا اواخر اسفند آثار يخ و برف را برخود داشتند .يكي از آن شب ها حتي در بزرگراه هاي پر ترددي مثل چمران هم رفت وآمد ماشين ها چنان ناممكن شد كه صف طولاني ماشين ها تا چند كيلومتر كشيده شد.شهرداري تهران چندي قبل براي جلوگيري از غافلگيري و همچنين نظم دادن به برنامه برف روبي، مانوري انجام داد.البته برگزاري اين مانورها آمادگي نيروهاي خدمات شهري را افزايش مي دهد، اما هيچ گاه نمي تواند درنقش يك تجربه عملي ظاهر شود.
بالاخره اولين بارش هاي زمستاني در آخرين روزهاي دي ماه، شهر تهران را سپيدپوش كرد و خداوند باري تعالي با نعمت سفيد برف، اين بندگان مانده در سياهي آلودگي هوا را خوشحال و شادمان كرد، اما اين خوشي و شادي با نگراني هايي همراه است كه با پيش بيني ساز و كارهاي مورد نياز مي توان آن را به حداقل ممكن كاهش داد.
مجموعه مديريت شهري به ويژه كاركنان خدوم حوزه معاونت خدمات شهري در كاهش اين دغدغه ها نقش بسزايي ايفا مي كنند و با اقدامات موثر خود مي توانند درخشش روزهاي برفي تهران را براي شهروندان، درخشان تر كنند.
هنگام بارش برف و نشستن آن بر سطح زمين، يكباره همه چيز عوض مي شود؛ زنگ تلفن ها و پيام بي سيم ها خبر از تصادف و ترافيك مي دهند، گريدرها ناپديد مي شوند، تيغه خودروهاي برف روب مي شكند، سوخت ماشين آلات سبك و سنگين تمام مي شود و...!
با توجه به موارد فوق، مديريت شهري حتما قبل از فصل زمستان در قالب يك برنامه ريزي منسجم و با تدارك لازم مي بايست به نحوي اقدام كند كه بارش برف براي شهروندان خاطرات تلخ بر جاي نگذارد. بخشي از نكاتي كه  بايست در تهيه و تدوين اين برنامه جامع مورد توجه قرار گيرد، به صورت فهرست وار به شرح زير هستند.
۱ - خودروهاي برف روب را شماره گذاري كنيم و جهت كنترل آنها همواره يك فرد با بي سيم، همراه خودرو حضور داشته باشد. بديهي است استفاده از سيستم GPS ايده آل خواهد بود.
۲ - خيابان ها براساس اهميت، درجه بندي شوند و با افزايش بارش برف، معابر درجه سه و دو از برنامه برف روبي حذف و پس از كاهش بارش، در دستور كار قرار گيرند.
۳ - مسيرهاي حركت خودروهاي برف روب براساس تجارب قبلي در خصوص شدت بارش، از قبل مشخص شده و در مواردي كه دسترسي ها ايجاب مي كند مرزهاي ميان نواحي تغيير كند.
۴ - حضور رانندگان خودروهاي برف روب در طول زمستان در محل نواحي الزامي است، چرا كه بارش برف خبر نمي كند و اگر راننده اي به موقع در محل كار خود حاضر نباشد، خودرو وي عملا بدون استفاده باقي مي ماند.
۵ - در طول بارش برف، پيمانكاران مربوط به خودروهاي برف روب ملزم به تامين رانندگان جايگزين باشند.
۶ - خودروهاي برف روب، مجهز به زنجير چرخ باشند و اقدام لازم در جهت تجهيز سيستم گرمايش خودروها پيش بيني شود.
۷ - از وجود سوخت به ميزان كافي براي خودروهاي برف روب اطمينان حاصل شود.
۸ - خودروهاي برف روب داراي چراغ هاي گردان باشند تا در زمان مه موجب حادثه نشوند.
۹ - لباس هاي زمستاني كارگران، از قبل تدارك ديده شود و حتما به تعداد كارگران، اين لباس ها موجود باشد.
۱۰ - از سالم بودن خودروهاي برف روب قبل از بارش، اطمينان حاصل شود و بدون اعلام قبلي در فواصل زماني معين، همه خودروها را به حركت درآورده و تجهيزات آنها را مورد بررسي قرار دهند.
۱۱ - از قبل، محل دريچه ها و سرعت گيرهايي كه از سطح خيابان بالاتر هستند و امكان صدمه زدن به تيغه هاي خودروهاي برف روب را دارند، شناسايي شود.
۱۲ - لوازم يدكي خودروهاي برف روب مانند تيغه كه احتمال خرابي آن زياد است، از قبل تهيه شده و در نواحي، موجود باشد.
۱۳ - طبق توافق، خيابان هاي منتهي به جنوب منطقه، متعلق به مناطق شمالي هستند، لذا با توجه به تراكم بارش برف در مناطق شمالي، عمليات برف روبي خيابان هاي مذكور به مناطق جنوبي واگذار شود.
۱۴ - در محل هاي حساس، دپوهاي كوچك شن _ به منظور تسريع در پخش كردن آنها _ پيش بيني شود.
۱۵ - اندازه شن ها آن  قدر كوچك باشد كه در برف گم شود و نه آنقدر بزرگ كه در برخورد با خودروها به آنها صدمه بزند و لذا حتما در محل دپوي اصلي بايد سرندي به منظور جداسازي شن هاي درشت كار گذاشته شود.
۱۶ - خودروهاي برف روب مي بايست قبل از ساعات اوج ترافيك مشغول به كار شوند، چرا كه در غير اين صورت كارايي لازم را نخواهند داشت.
۱۷ - پخش شن در سطح خيابان مي بايست بعد از
تيغه زدن و برف روبي صورت گيرد تا تاثيرگذاري بيشتري داشته باشد، چرا كه اگر قبل از تيغه زدن، صورت گيرد توسط تيغه خودرو برف روب جمع آوري مي شود.
۱۸ - عمليات برف روبي در خيابان هايي كه داراي شيب زيادي هستند به لحاظ ايمني، به صورت پايين به بالا انجام شود.
۱۹ - برف حاشيه خيابان ها قبل از يخ زدن مي بايست جمع آوري شده و از ريختن آن در سطح خيابان به لحاظ احتمال يخ زدگي، جدا پرهيز شود.
۲۰ - افزايش روحيه نيروهاي خدمات شهري بسيار مهم است، چرا كه اين عزيزان عموما چند روز متوالي در شرايط سخت فعاليت مي كنند و پيش بيني غذاي گرم و مقوي، حداقل كاري است كه براي ايشان مي توانيم انجام دهيم.
۲۱ - بهار را به ياد بياوريم و درختان را فراموش نكنيم. با استفاده از چوب هاي بلند چند متري كه از قبل آماده كرده ايم و از طريق بالابرها يا حتي خودروهاي كانتينردار (با رعايت موارد ايمني) قبل از يخ زدگي و شكستن شاخه درختان، برف ها را از روي درختان به پايين بريزيم و به اصطلاح بتكانيم.
۲۲ - هنگام بارش برف، رانندگان به لحاظ روحي با احتياط حركت مي كنند، در حالي كه بيشترين آمار تصادفات پس از بارندگي و بر اثر لغزندگي به ويژه در ساعات اوليه صبح كه درجه حرارت پايين است رخ مي دهد. شناسايي اين نقاط و شن پاشي آنها در تمام طول شبانه روز نكته اي اساسي به شمار مي آيد.
۲۳ - جمع آوري برف از سطح پياده روها، به ويژه در مجاورت مدارس، بيمارستان ها، مساجد و... قبل از يخ زدن و متراكم شدن مهم است، چرا كه اگر برف ها يخ بزند با سختي مي توان اين كار را انجام داد.
۲۴ - حتي الامكان از جابه جايي در نواحي خدمات شهري در فصل زمستان جلوگيري به عمل آيد.در خاتمه جهت داشتن زمستاني شاد و ايمن، شهروندان نيز مي بايست ضمن مجهز كردن خودروهاي خود به تجهيزات زمستاني از قبيل زنجير چرخ، لاستيك يخ شكن و...، حتي المقدور هنگام برف روبي و پخش شن به خودروهاي برف روب و شن پاش نزديك نشوند تا نيروهاي خدماتي بتوانند با خيال آسوده و به راحتي نسبت به انجام وظايف خود اقدام كنند.

اعداد اساسي
۱۳۵۰۰۰
000405.jpg
135هزار، تعــــداد سفرهاي درون شهري است كه توسط پيك بادپا در هر روز انجام مي شود. در حقيقت 7هزار و 200دستگاه وانت و موتورسيكلت پيك بادپا روزانه 135هزار سفر درون شهري را شكل مي  دهد.
به گفته مدير عامل شركت پيك بادپا، ناوگان اين شركت در جهت ساماندهي حمل ونقل بار در شهر تهران و با هدف كاهش سفرهاي درون شهري و همچنين حذف سفرهاي زائد، مشغول ارائه خدمات به شهروندان است. روزانه 5/13 ميليون تقاضا در تهران وجود دارد كه حدود 5/3ميليون آن زائد است.
از اين رو گلرخي معتقد است اعمال مديريت در تقاضاي سفر و حركت به سمت كاهش تقاضا و حذف سفرهاي زائد با استفاده از ناوگان پيك بادپا ضروري است. سفرهاي زائد موجب اتلاف انرژي، استهلاك خودروها و معابرشهري، ترافيك و افزايش آلاينده ها مي شود.
مديرعامل پيك بادپا با اشاره به تمايل سازمان ها و ادارات دولتي و خصوصي در بهره گيري از خدمات پيك بادپا گفت: تاكنون بيش از 180قرارداد همكاري با سازمان هاي دولتي و خصوصي در جهت استفاده از خدمات پيك بادپا منعقد شده كه ظرفيت هاي لازم براي افزايش خدمات به سازمان ها و ادارات بخش هاي دولتي و خصوصي نيز ايجاد شده است.
۶۰‎/۰۰۰‎/۰۰۰
000387.jpg
مصرف بنزين كشور بار ديگر از مرز 60ميليون ليتر در روز شنبه عبور كرد. حالا مي توانيد به اهميت اين عدد پي ببريد. از آنجايي كه در روز شنبه 24دي ماه 60ميليون  و 300هزار ليتر در سراسر كشور مصرف شد، اين در حالي است كه طي روزهاي چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه هفته گذشته مصرف بنزين به طور متوسط حدود 55 ليتر در روز بوده است.
به اين ترتيب در اولين روز كاري هفته گذشته مصرف بنزين، رشد شديدي را تجربه كرده است.
براساس آمارهاي رسمي شركت هاي پخش فرآورده هاي نفتي، در اين روز 24ميليون ليتر نفت سفيد، 80ميليون و 800هزارليتر نفت گاز و 46ميليون و 500هزار ليتر نفت كوره در سراسر كشور توزيع شد.
همچنين در روز شنبه در استان تهران 12ميليون و 500 هزار ليتر بنزين، 2ميليون و 500هزار ليتر نفت سفيد، 7ميليون و 600هزار ليتر گاز و دو ميليون و
800 هزار ليتر نفت كوره به مصرف رسيده است.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
علمي
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |