سه شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۶ - Jan 24, 2006
نخستين بيمارستان فوق تخصصي
درمان سرطان كودكان كشور راه اندازي شد
نخستين بيمارستان فوق تخصصي درمان سرطان كودك ايران و يكي از پيشرفته ترين و مجهزترين بيمارستانهاي فوق تخصصي سرطان كودك خاورميانه امروز با حضور معاون وزارت بهداشت و جمعي از خيرين در شهرستان شميرانات به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين بيمارستان داراي بخش هاي كلينيكي و پاراكلينيكي، اورژانس، آزمايشگاه، فيزيوتراپي، بخش هاي تصوير برداري (ام.آر.آي - راديولوژي - سي تي اسكن)، بخش مراقبتهاي ويژه، بخش جراحي، بخش بعد از پيوند و مجهز به تجهيزات سونوگرافي، راديوگرافي و راديوتراپي از نوع شتاب دهنده (كه در درمان تومورهاي سرطاني نقش اساسي دارد) است.
صمد طاهري، مدير عامل موسسه خيريه حمايت از كودكان مبتلا به سرطان (محك) در حاشيه مراسم افتتاح اين بيمارستان درباره منابع مالي تامين هزينه ساخت اين مركز گفت: تمام هزينه هاي ساخت مركز مذكور از محل كمكهاي مردمي و خيرين تامين شده است و همچنين بانك مركزي با دادن ارز به نرخ دولتي و شهرداري با دادن تراكم رايگان در ساخت اين مركز مشاركت داشتند.
وي اضافه كرد: هزينه هاي جاري اين مركز نيز توسط مردم و خيرين تامين مي شود و كاملا غير دولتي است.
همچنين اين مركز علاوه بر خدمات رساني به كودكان سرطاني به بزرگسالان نيز خدمات رساني مي كند و كليه عوايد حاصل از خدمات اين بيمارستان به غير كودكان سرطاني، صرف درمان كودكان مبتلا به سرطان مي شود.
اين بيمارستان كه در بلوار اوشان، نرسيده به چهار راه ميني سيتي، خيابان جهت واقع است، ۱۸ هزار متر مربع بنا دارد و داراي ۱۲۰ اتاق خصوصي با تجهيزات كامل است.
شايان ذكر است، موسسه خيريه محك در سال ۱۳۷۰ به ثبت رسيد و از بدو تاسيس تاكنون ۹۴۰۰ كودك مبتلا به سرطان را تحت پوشش قرار داده است و در حال حاضر ۴۳۰۰ كودك سرطاني را تحت درمان دارد.

رئيس ستاد دهه «هنگام مهرورزي»خبرداد
پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي
با جذب كمك ها و هداياي مردمي
001245.jpg
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار: پيام هاي (SMS) در طول دهه «هنگام مهرورزي» مبلغ ۶۰۰ ميليون تومان به حساب سازمان بهزيستي واريز كرده است.
حجت الاسلام سيدمهدي سيدمحمدي رئيس ستاد «هنگام مهرورزي» ضمن اعلام اين مطلب در نشستي مطبوعاتي در سازمان بهزيستي گفت: در دهه مهرورزي سازمان بهزيستي تلاش كرد تا با ارائه شيوه اي جديد براي جلب مشاركت هاي مردمي از روش هايي نوين استفاده كند، كه يكي از آنها، جذب كمك هاي مردمي از طريق «SMS» بود. اين روش اولين بار در كشور در اين حوزه به اجرا درآمد و طبيعي است كه با برخي مسائل از پيش تعيين نشده اي نيز روبرو شود.وي افزود: تلاش ما بر اين است كه اين راه همواره براي كمك خيّرين و نيكوكاران باز باشد و هر كس مايل به كمك است به راحتي بتوان كمك خود را به اين سازمان ارسال نمايد. ضمن اينكه كساني كه با شوخي (SMS) از طريق افرادي مواجه شدند، نبايد نگران باشند به دليل اينكه پيام هايي براي آنها ارسال مي شود و چنانچه مايل به كمك نيستند مي توانند به وسيله عدد ۷ اين مبلغ را حذف كنند. در مورد افرادي هم كه از طريق تلفن همراه مشكلشان حل نشد در قبوض تلفن آنها مبلغ ذكر مي شود و راهي براي كم كردن آن در نظر گرفته خواهد شد و هيچ جايي براي نگراني وجود ندارد.
سيدمحمدي همچنين افزود: تمام تلاش براي جلب مشاركت خيّرين با رضايت كامل آنهاست و اگر غير از اين باشد، هيچگونه ارزشي ندارد. كمك هاي مردمي كه از طريق نيكوكاران از راههاي مختلف جذب مي شود آنگونه كه مورد نظر شخص خيّر باشد مصرف مي شود و از اين بابت هم هيچگونه نگراني وجود ندارد.وي گفت: از ۲۷۰ هزار (SMS) فرستاد شده ۱۶۰ هزار مورد عدد ۷ را انتخاب كرده اند كه مبلغ ۶۰۰ ميليون تومان از ۱۱۰ هزار موردي كه با رضايت كمك كرده اند دريافت شده است.دبير ستاد مهرورزي ضمن اشاره به رشد ۴۵ درصدي كمك هاي مردمي در چند ماهه اخير و رشد ۸۰ درصدي بودجه سازمان بهزيستي گفت: عليرغم اين رشد قابل توجه اما ما همچنان به دليل گستردگي جامعه هدف سازمان بهزيستي به حمايت هاي خيلي بيشتر از اينها نيازمنديم. وي گفت: مهمترين هدف ما در برنامه ريزي هايي كه مسئولين سازمان بهزيستي در نظر گرفته اند، گسترش سياست هاي  پيشگيرانه است. اعمال سياست هاي پيشگيري منجر به اين مي شود كه افراد تحت پوشش بهزيستي كمتر شود و جامعه كمتر با  آسيب هاي اجتماعي روبه رو باشد.
سيدمحمدي همچنين افزود: سازماني مانند بهزيستي به دليل تنوع موضوعات كاري كه جامعه هدفي ۲ ميليوني را تحت پوشش دارد، نيازمند حمايت همه دستگاههاي دولتي و غيردولتي و همت جدي و مشاركت مردم است. زيرا اين سازمان و افراد تحت پوشش آن در واقع متولي رسمي همه آسيب ها و رسوبات اجتماعي است.وي افزود: مهمترين اولويت بحث آگاهسازي و اطلاع رساني است و اگر هر موضوعي در زمان خود اطلاع رساني شود، از بسياري مشكلات از جمله معلوليت ها جلوگيري خواهد شد. در مورد ديگر آسيب هاي اجتماعي نيز وضع به همين شكل است ما بايد بيشتر به دنبال علت ها باشيم و قبل از مواجه شدن با مشكل از بروز آن جلوگيري نماييم.
حجت الاسلام سيدمحمدي همچنين گفت: هدف ما درگير كردن و حساس ساختن همه مردم با مشكلات اجتماعي است ويكي از اين راهها، مشاركت مالي و اعتباري و راه گشايي مسائل مالي براي نيازمندان است كه به وسيله شفاف سازي عملكرد سازمان و نحوه هزينه مي توانيم نقش موثري در ارتقاء اين مشاركت داشته باشيم، ضمن اينكه تلاش مي كنيم از شيوه هاي سنتي فاصله گرفته و از مدلهاي جديد استفاده كنيم و از مشاركتهاي هموطنان خارج از كشور نيز غافل نبوده ايم و ستاد جذب مشاركتهاي برون مرزي نيز تشكيل داده ايم و شاهد اخبار خوبي هم هستيم.
راه ديگر مشاركت از طريق پايگاه اينترنتي سازمان است كه جمعيتي كه مايل به كمك داوطلبانه هستند از طريق آدرس سازمان «www.behzisti.ir» مي توانند ثبت نام كرده و كمك و همكاري خود را از طريق اين سايت اعلام نمايند.راه ديگر، مشاركت در مديريت و اداره مراكز سازمان است كه افرادي كه مايل به اداره مراكز هستند برابر قوانين جاري و شرايط سازمان مديريت مي توانند اعلام آمادگي كرده و در صورت احراز شرايط لازم مسئوليت اين مراكز را به عهده بگيرند، لازم به ذكر است كه در حال حاضر ۶۰ درصد از واحدهاي سازماني وابسته توسط موسسات خيّريه و نيكوكاران اداره مي شود.وي افزود: در حال حاضر ۱۳۰ هزار از جمعيت تحت پوشش سازمان نياز به مسكن دارند كه با روند فعلي ما سالانه تنها مي توانيم ۱۵۰۰ دستگاه تحويل اين افراد بدهيم كه آماري بسيار ناچيز است و در اين زمينه بشدت نيازمند همكاري همه دستگاهها و مشاركت مردم هستيم.
دكتر حسن زاده مشاور رئيس سازمان بهزيستي نيز در اين نشست گفت: برگزاري دهه مهرورزي كه يكي از اهداف مهم دولت نهم است، بسيار مورد استقبال مردم در تهران و ديگر شهرها قرار گرفته و براساس گزارش هاي كارشناسان، برنامه تلويزيوني كه براي اين دهه در نظر گرفته شده بود توانست، ارتباط خوبي با مردم برقرار كند، هدف ما از اجراي چنين برنامه هايي مشاركت همه مردم در امور بهزيستي است، تا بتوانيم با تجليل از خيّرين و وارد كردن افراد تحت پوشش به اين برنامه شرايطي براي ملموس تر شدن مشكلات و آسيب هاي اجتماعي براي همه مردم فراهم كنيم.

تشكيل بيش از ۲۴۰ مدرسه علميه
خواهران در سراسر كشور
ايسنا: تشكيل بيش از ۲۴۰ مدرسه علميه از دستاوردهاي مركز مديريت حوزه علميه خواهران است.حجت الاسلام سيدمحسن قدسي پور مدير روابط عمومي اين مركز اظهار داشت: تشكيل مكاتب خواهران نخستين گام براي راه اندازي حوزه علميه خواهران است.اكنون بيش از سي هزار طلبه خواهر در حوزه هاي علميه مشغول به تحصيل اند و بيش از پانزده هزار طلبه با اولويت شهرهاي مرزي به امر تبليغ دين مي پردازند. قدسي پور پشتيباني سخت افزاري و نرم افزاري حوزه هاي علميه متناسب با نيازهاي خواهران را از مهم ترين اهداف اين مركز بيان كرد و گفت: اين وظيفه به دوش گروه صد نفري است كه در صدد هستند حوزه هاي علميه را بارانداز فرهنگي جامعه قرار دهند. قدسي پوردر ادامه برگزاري اردوي طلاب ورودي با عنوان «طليعه حضور» را از ديگر كارهاي معاونت فرهنگي برشمرد و افزود: از كارهاي بسيار اساسي و بي سابقه، تأسيس دفتر مطالعات و تحقيقات زنان بوده است. اين مركز جهت فعال سازي، شناخت فعاليت هاي حوزوي، پاسخ به شبهات و ارائه يافته هاي فكري به جامعه زنان تشكيل شده است.

بودجه مبارزه با اعتياد در ايران كافي است
مهر: چنانچه بودجه كمكي ستاد مبارزه با مواد مخدر درست هزينه شود، بودجه اختصاصي پيشگيري، درمان و كنترل اعتياد در كشور كافي خواهد بود. حميد صرامي مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بودجه امسال ۵۶ ميليارد تومان بوده است كه نسبت به سال ۸۳ تغيير چنداني نداشته است.بودجه سال آينده نيز تقريباً در حد بودجه سال ۸۴ است. بودجه امسال به عنوان بودجه كمكي مبارزه با مواد مخدر در جهت هزينه كردن در ۳ شاخه مقابله، درمان و پيشگيري در اختيار ستاد قرار مي گيرد؛ چرا كه از سوي دولت بودجه هاي جداگانه اي نيز به زندانها به عنوان مراكزي كه ۴۵ درصد افراد آن معتاد هستند و به وزارت بهداشت و بهزيستي براي ترك و درمان مستقيماً پرداخت مي شود كه از بودجه كمكي مجزا است.

معاون طرح و توسعه وزارت علوم خبر داد:
افزايش ۱۰۰ميليارد توماني بودجه جاري
دانشگاهها در سال ۸۵
ايسنا: معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از افزايش ۱۰۰ ميليارد توماني بودجه جاري دانشگاه ها در سال آينده خبر داد.
دكتر حميدرضا رازقي، با بيان اينكه كسري بودجه ۲۲۷ ميلياردي وزارت علوم همچنان باقي است  ، گفت: البته جبران قسمتي از اين كسري در هيأت دولت تصويب و به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است.
وي با بيان اينكه بودجه جاري دانشگاه ها براي سال آينده ۱۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است، اظهار كرد: با اين  حال برخي از رديف هاي متمركزي كه از طريق وزارت علوم در حوزه هاي مختلف پژوهشي، دانشجويي و طرح و توسعه توزيع مي شود و در مواقع ضروري و غيرمترقبه بسيار كارساز بود، حذف شده  است.
وي اعتبار مصوب دانشگاه ها در سال جاري را ۴۷۷ ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: البته با توجه به تصويب قسمتي از كسري هاي امسال در هيأت دولت در حدود ۱۶۰ ميليارد تومان، مجموع اعتبار دانشگاهها در سال ۸۴ به مبلغ حدود ۶۳۷ ميليارد تومان مي رسد، لذا بودجه جاري دانشگاهها در سال آينده به پيشنهاد سازمان مديريت حدود ۷۴۰ ميليارد تومان خواهد بود.
وي با اشاره به سرانه اي شدن بودجه دانشگاه ها از سال آينده، تصريح كرد: تنظيم بودجه دانشگاه ها براساس سرانه دانشجويي اقدامي مثبت و به نفع دانشگاه هاست، ولي بايد فرمول فعلي سازمان مديريت براي چگونگي تعيين سرانه اصلاح شود.
وي با بيان اينكه در نظر گرفتن يك رقم ثابت در سرانه دانشجويي يك گروه آموزشي در يك مقطع تحصيلي براي كليه دانشگاه ها نادرست است، تصريح كرد: بايد كليه شاخص ها و معيارها در دانشگاه هاي بزرگ و دانشگاه هاي تازه تأسيس و مناطق محروم براي تعيين سرانه دانشجويي لحاظ شود، اين در حاليست كه در فرمول سازمان مديريت متوسط شاخص هاي كليه دانشگاه ها ملاك قرار گرفته و مشكلات و مسائل خاص هر دانشگاه را مدنظر قرار نداده است.
دكتر رازقي با بيان اينكه برقراري عدالت در ميان دانشگاه هاي كشور جزو سياست هاي دولت نهم است، گفت: مشكلات دانشگاه هاي مناطق محروم بيشتر كمبود بودجه بخش هاي عمراني و تجهيزاتي است و از آنجا كه حمايت از دانشگاه هاي مناطق محروم و تازه تأسيس جزو سياست هاي قطعي دولت جديد است، مي توان با افزايش بودجه هاي عمراني و تجهيزاتي اين دانشگاه ها به بهبود وضعيت آنها كمك كرد.
دكتر رازقي از بازنگري ساختار و تشكيلات نظام آموزش عالي كشور در جهت افزايش بازدهي و كارآمدي آن خبر داد و گفت: اين بازنگري با هدف تحقق اهداف برنامه چشم انداز بيست ساله كشور انجام مي شود و در حال حاضر كميته هاي كارشناسي اين طرح براي تهيه نقشه هاي راهبردي و ارائه راهكارهاي مناسب بازنگري نظام آموزش عالي كشور در وزارت علوم تشكيل شده است.
معاون طرح و توسعه وزارت علوم با بيان اينكه اين بازنگري شامل كليه فرآيندهاي موجود در سطح ستاد وزارتخانه و دانشگاه ها خواهد شد، گفت: در اين راستا چارت تشكيلاتي و ساختار نيز تغيير مي كند كه اين تغيير مي تواند ادغام دو معاونت و يا افزايش يك معاونت جديد به ساختار وزارت علوم و همچنين تغيير و تحول در فرآيندهاي اداري، آموزشي و پژوهشي همچون پذيرش و ثبت نام، انتخاب واحد و حتي نحوه برقراري ارتباط دانشجويان با مسئولان و مسئولان با يكديگر باشد. دكتر رازقي با بيان اينكه ساختار جديد با توجه به وظايف وزارت علوم و در جهت تسريع و تسهيل امور تشكيل مي شود، گفت: به طور عام و جامع بررسي مي شود كه چند معاونت و يا اداره كل بايد در ساختار وزارت علوم وجود داشته باشد و پس از آن وضعيت پست ها نيز مشخص مي شود.

توسط پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي
سرويس «گزارش هاي استنادي نشريات
علمي- پژوهشي كشور» راه اندازي شد
ايسنا: رئيس مركز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي از طراحي و راه اندازي سرويس «گزارش هاي استنادي نشريات علمي - پژوهشي كشور» (JCR) مشابه با سرويس پايگاه ISI براي نشريات علوم انساني و در كلان براي نشريات علوم اسلامي در منطقه توسط اين مركز خبر داد.
دكتر محمد صادق حاجي تاروردي اظهار كرد: آمار مقالات علمي منتشر شده ايرانيان در پايگاه ISI در طول سال هاي اخير، حاكي از رشد چشمگير تحقيقات علمي در كشور است. حفظ و توسعه اين رشد علمي، علاوه بر پشتيباني از مراكز تحقيقاتي، مستلزم حمايت و پشتيباني از پايگاه هاي اطلاع رساني علمي روزآمد و پويا توسط مسئولان ذي ربط است كه متأسفانه به دليل به روز و جامع نبودن پايگاه هاي اطلاع رساني نشريات و مقالات داخلي، بيشتر دانشگاهيان اجباراً به پايگاه هاي اطلاع رساني خارجي مراجعه مي كنند.
وي در بيان اهداف راه اندازي پايگاه اطلاعات علمي گفت: جهاد دانشگاهي براي حل اين مشكل و با هدف گسترش پايگاه هاي علمي كشور، ترويج و اشاعه اطلاعات علمي و ارائه دستاوردهاي محققان كشور به بخش صنعت جهت رشد كيفي، گسترش، ارتقاء و تسهيل خدمات اطلاع رساني علمي، افزايش ثمربخشي تحقيقات در كشور، افزايش تعامل علمي ميان اساتيد و محققان كشور و تبادل اطلاعات و گسترش همكاري علمي و مبادلات الكترونيكي با كشورهاي اسلامي نسبت به راه اندازي «پايگاه اطلاعات علمي» (SID) براي ارائه مقالات علمي - پژوهشي (چكيده و متن كامل) از سال ۱۳۷۹ به طور روزآمد اقدام كرد.
رئيس مركز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي در پايان اساتيد دانشگاه ها و محققان كشور را به بازديد از پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي به نشاني اينترنتي www.sid.ir و اظهار نظر در اين خصوص، دعوت كرد.

اعلام مدت و نحوه افزايش اعتبار دفترچه هاي درماني
گروه اجتماعي: مدير عامل سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: با صدور بخشنامه اي به منظور تسهيل در فرايند انجام امور، افزايش رضايت مندي، احترام و اعتماد به بيمه شدگان، كاهش مراجعات و جلوگيري از اتلاف وقت، مدت تأمين اعتبار دفاتر درماني بيمه شدگان، مستمري بگيران و افراد تحت تكفل آنها افزايش يافت.
داوود مددي افزود: بر اين اساس ظرف يكسال قبل از تاريخ درخواست با حداكثر يك ماه سابقه ، مدت تامين اعتبار ۶ ماه ، با بيش از يك ماه و كمتر از ۶ سابقه، براي افراد حقيقي ۶ ماه و حقوقي ۱۲ ماه ، ظرف دو سال قبل در تاريخ درخواست با بيش از ۶ ماه و كمتر از يك سال سابقه ، براي افراد حقيقي ۱۲ ماه و حقوقي ۲۴ ماه و با بيش از يك سال و كمتر از دو سال سابقه براي افراد حقيقي ۱۸ و حقوقي ۳۰ ماه ، دفاتر بيمه تامين اعتبار خواهد شد. وي خاطرنشان كرد: همچنين ظرف سه سال قبل از تاريخ درخواست با بيش از دو سال و كمتر از سه سال سابقه براي افراد حقيقي و حقوقي به ترتيب ۲۴ ، و ۳۶ ماه ، ظرف ۴ سال قبل از تاريخ درخواست با بيش از ۳ سال و كمتر از ۴ سال براي افراد حقيقي و حقوقي به ترتيب ۳۰ و ۴۲ ماه ، ظرف ۵ سال قبل از تاريخ درخواست با بيش از ۴ سال سابقه و كمتر از ۵ سال براي افراد حقيقي و حقوقي به ترتيب ۳۶ و ۴۸ ماه و ظرف ۶ سال قبل از تاريخ درخواست با بيش از ۵ سال سابقه تا آخرين برگ دفاتر بيمه تامين اعتبار خواهد شد. مددي افزود: تامين اعتبار دفاتر درماني در خصوص بيمه شدگان كارگاههايي است كه ليست حق بيمه خود را به روش جاري «ماهانه» ارائه مي كنند، در زمان درخواست (مراجعه) بيمه شده بايد در ليست دو ماه قبل از كارگاه موصوف داراي كاركرد باشد. همچنين در صورتي كه روش ارسال ليست به كارگاه دو ماه باشد بيمه شده بايد در ليست سه ماه قبل كاركرد داشته باشد. وي افزود: مدت تامين اعتبار دفاتر درماني بيمه شدگان اختياري ، حرف و مشاغل آزاد و نويسندگان بر اساس نوع قرارداد و ميزان حق بيمه پرداختي سرانه درمان تا آخرين روز دوره پرداخت خواهد بود و با توجه به تغيير تعرفه هاي حق بيمه هاي آنها از ابتداي هر سال و جلوگيري از اختلالات محاسباتي صرفاً در خصوص بيمه شدگاني كه حق بيمه خود را تا اسفند هر سال پرداخت كرده اند اعتبار دفاتر درماني تا فروردين سال بعد منظور مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |