سه شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۶ - Jan 24, 2006
آزمايش هاي استاندارد تشخيص مواد مخدر ممكن است غير قابل اعتماد باشند
تشخيص اشتباه كوكائين
سه جوان در توكيو بعد از آزمايش مثبت كوكائين با تست اسكات بازداشت شدند اما بعد معلوم شد كه آن مواد داروي توهم زايي به نام فوكسي- متوكسي بوده كه در ژاپن غير قانوني نيست
001239.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفراقدمي: ترديدهايي وجود دارد كه آزمايش هاي بين المللي براي تشخيص كوكائين غيرقابل اعتماد هستند. اين آزمايش ها نه تنها وجود مواد در بعضي نمونه ها را تشخيص نمي دهند، بلكه همچنين ممكن است وقتي هيچ كوكائيني در نمونه مورد آزمايش وجود ندارد، به اشتباه جواب مثبت بدهند.
تست اسكات كه در ۱۹۷۳ معرفي شد، توسط بسياري از نيروهاي پليس به عنوان يك آزمايش مقدماتي برروي موادي كه مشكوك به كوكائين هستند استفاده مي شود. جواب مثبت اين آزمايش براي محكوميت كسي كه آن مواد را حمل مي كند كافي نيست، اما مي تواند منجر به بازداشت مظنونين شود تا وقتي كه آزمايشگاه قضايي با استفاده از طيف سنجي جرمي آزمايش هايش را كامل كند. براي همين است كه نتايج غيردقيق ممكن است منجر به دستگيري هاي اشتباه و اتلاف نيروهاي تحقيقاتي شود. در حال حاضر يك آزمايش جايگزين و بسيار گران تر توسط بعضي از نيروهاي پليس استفاده مي شود. اما دستور نامه سازمان ملل براي آزمايش مواد مخدر همچنان استفاده از تست اسكات را توصيه مي كند.
قابل اعتماد بودن تست اسكات با برخي گزارش ها از مواردي كه براي مواد بي خطري مثل شير خشك، پنير پارمزان و چسب كفش هاي ورزشي جواب مثبت مي دهد، زير سئوال رفته است. سال گذشته، سه جوان در توكيو بعد از آزمايش مثبت كوكائين با تست اسكات بازداشت شدند اما بعد معلوم شد كه آن مواد داروي توهم زايي به نام فوكسي- متوكسي بوده كه در ژاپن غير قانوني نيست. اين جريان يوكاري سومورا و همكارانش را در اوزاكا واداشت تا با دقت بيشتري به شرايطي كه آزمايش جواب اشتباه مي دهد نگاه كنند. تست اسكات يك فرايند سه مرحله اي است كه در آن يك معرف در هر مرحله افزوده مي شود. اگر كوكائين وجود داشته باشد، رسوب آبي كه در مرحله اول ظاهر شده است در مرحله دوم ناپديد و در مرحله سوم دوباره ظاهر مي شود. گروه سومورا دريافتند كه اگر مقدار زيادي از نمونه براي آزمايش استفاده شود، تست اسكات غيرقابل اعتماد است. براي نمونه هايي بزرگتر از يك ميلي گرم، محققان نتايج منفي براي كوكائين به دست آوردند و براي ديگر مواد مخدر مثل هروئين نتايج مثبت گرفتند.
كمپاني انگليسي تشخيص پزشكي كوزارت در آكسفوردشاير، يك آزمايش جايگزين طراحي كرده است كه مبتني بر پادتن هايي بر ضد كوكائين است. اين آزمايش در حال حاضر توسط پليس انگليس در مرحله آزمايشي استفاده مي شود. پليس ويرجينيا هم از آن استفاده مي كند و كمپاني كوزارت اميدوار است نيروي پليس ديگر ايالت هم از آن را به كار ببرند. اما همچنان اكثر نيروهاي پليس در ديگر كشورها استفاده از تست اسكات را ادامه مي دهند كه توسط دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل توصيه شده است. سازمان ملل مدعي است كه محدوديت هاي كشورها را در نظر مي گيرد و به خاطر گران بودن آزمايش كوزارت قصد ندارد آن را به جاي تست اسكات توصيه كند. آزمايش كوزارت در هر مورد ۹ دلار تمام مي شود در حاليكه قيمت آزمايش اسكات كمتر از ۲ دلار است. سازمان ملل همچنين استدلال مي كند موثر بودن آزمايش كوزارت در شرايط مختلف آب و هوايي به اثبات نرسيده است. در حاليكه آنها ادعا مي كنند آزمايش اسكات را حتي در پست مرزي افغانستان يا محيط هاي جنگلي هم انجام داده اند و نتايج قابل اعتمادي گرفته اند.
منبع:NewScientist, 17 Dec 2005

سمينار تخصصي مراقبت وضعيت ماشين آلات
گروه دانش و فناوري: سومين سمينار تخصصي مراقبت وضعيت ماشين آلات و تجهيزات از طريق آناليز روغن، روز پنج شنبه، ششم بهمن ماه جاري در محل مجموعه فرهنگي ورزشي وزارت كار و امور اجتماعي برگزار مي شود. معرفي روش هاي پيشرفته نگهداري و تعميرات ماشين آلات و تجهيزات، مزاياي اقتصادي برنامه Condition Monitoring، پارامترهاي مؤثر بر كيفيت روغن و بررسي نمونه هاي واقعي Case Study به عنوان محورهاي اين همايش اعلام شده است. علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت Seminar@tavankar.com مراجعه كنند.

دستگاه شبيه ساز پمپ قلب
گروه دانش و فناوري: دستگاه شبيه ساز قلب توسط عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي و ساخته شد. دكتر ناصر فتورايي با اشاره به دقت كار دستگاه در شبيه سازي ضربان ناشي از پمپ قلبي گفت: «اين دستگاه به پژوهشگران امكان مي دهد تا برخي بيماريهاي قلبي و عروقي مانند گرفتگي رگها، آنوريسم يا تورم جدار عروق و همچنين برخي روش هاي درماني مانند گذاشتن است و آنژيوگرافي را در خارج از بدن مطالعه و بررسي كنند. سازندگان دستگاه هاي تصويربرداري عروق نيز مي توانند براي تنظيم كاركرد اين دستگاه ها، از پمپ مصنوعي قلب استفاده كنند.»
فتورايي كاركرد دستگاه را بسيار دقيق ذكر كرد و گفت:« ابتدا كاربر اطلاعات مربوط به خروجي قلب، ضربان و فشار را به كمك كامپيوتر به بخش مبدل ارسال مي كند و بخش مبدل نيز فرامين حركتي را به موتور دستگاه مي فرستند. سيال جايگزين خون نيز در يك استوانه و توسط پيستون به داخل لوله ها هدايت مي شود.»

تردستي با حباب  صابون
001242.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفر اقدمي: در كارتون ها گاهي ديده ايم كه شخصيت هاي داستاني توانايي درست كردن حباب به هر شكلي را دارند، از هشت پا گرفته تا سوسيس. اما فيزيك سطح اطمينان داده است كه در جهان واقعي چنين كلك هايي غيرممكن است. با اين حال اخيرا گروهي از پژوهشگران توانسته اند تحت شرايط خاصي چنين حباب هايي را توليد كنند. حباب ها به شكل كره هستند، زيرا اين شكل بيشترين حجم را در كمترين سطح دارد. به دلايل مشابه يعني كم شدن سطح و افزايش حجم، حباب دوتايي وقتي تشكيل مي شود كه دو حباب هم اندازه با هم در تماس باشند و يك حباب بزرگتر را تشكيل مي دهند. اما وقتي در سطح حباب هاي اوليه اپلي استيرن يا دانه هاي زيركونيم در حدود ۳ ميكرومتر كاشته شود، اتفاق ديگري مي افتد. آناند سابرامانيام و همكارانش در دانشگاه هاروارد كشف كرده اند كه در اين شرايط به جاي اينكه دو حباب براي تشكيل يك حباب بزرگتر با هم يكي شوند، دانه هاي روي حباب ها آنها را پايدار نگه مي دارند، زيرا وقتي دانه ها به هم نزديك مي شوند نيروهاي سطحي وارد عمل مي شوند و نمي گذارند دو حباب به هم نزديك شده و يكي شوند. اين تيم با استفاده از كاشت اين دانه ها و با باد كردن حباب هاي به هم پيوسته بوسيله پي پتهاي بسيار كوچ، توانسته اند حباب هايي به شكل مكعب، زين و حتي لوله بسازند. بزرگترين حبابي كه تا به حال ساخته اند قطري حدود ۲ سانتي متر دارد. آنها نشان داده اند از لحاظ نظري امكان ساخت حباب هاي شكل دار بزرگتر را هم دارند، اما هنوز به طور عملي اين كار را انجام نداده اند.
منبع:NewScientist, 17 Dec 2005

نمونه آسان
جدول اعداد ۴
001257.jpg
001260.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم.
مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهد شد.

كمبود داروهاي ضد ايدز در زيمبابوه
فقر فزاينده و بحران هاي اقتصادي، باعث شده است تا ۹۵% بيماران مبتلا به ايدز، به داروهاي مورد نياز دسترسي نداشته باشند
001230.jpg
گروه دانش و فناوري- مسعود حقيقت ثابت:آنها با دلي پراميد، نام دخترشان را پروگرس (به معني پيشرفت) گذاشتند؛ غافل از اين كه شش سال بعد، هر دوشان، دختر كوچكشان را به دليل بيماري ايدز تنها خواهند گذاشت. ديگر پروگرس سيبانداي كوچك، كسي را نداشت تا از او مراقبت كند. ناچار او را به يك مركز نگهداري از مبتلايان به ايدز سپردند. خانه اي در بولاوايا، دومين شهر بزرگ زيمبابوه. دخترك تنهاي تنها بود. در دستان كوچكش هيچ نداشت. تنها دارايي اش، لباس مندرسي بود كه به تن داشت و شانه كوچكي كه پدرش، پيش از مرگ به او هديه داده بود. هيچ كس هم به عيادتش نمي آمد. پرستاران در طول دوره درمان وي، هيچ گونه واكنش احساسي در برابر شرايط غيرقابل تحملي كه داشت، از او نديده بودند. او، حتي گريه هم نمي كرد. به گفته پرستاران مركز، در بدن پروگرس، نشانه هاي ظاهري ابتلا به ايدز ديده مي شود، ولي به دليل كمبود امكانات مورد نياز در اين مركز، آزمايش خون دقيق براي تشخيص قطعي بيماري ميسر نيست. او نيز به مانند تمامي بيماران مشابه، تنها داروي «آنتي رتريوال» را مصرف مي كند كه اندكي دردهاي مبتلايان را تسكين داده و مرگشان را مدتي به تأخير مي اندازد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، هزينه مراقبت و نگهداري اين بيماران در يك كلينيك خصوصي، هزينه اي بالغ بر پنجاه دلار در ماه را در بر دارد. زيمبابوه، جزو چند كشوري است كه بيشترين آمار مبتلايان به ايدز در دنيا را در خود جاي داده است. حدود ۸/۱ ميليون نفر از جمعيت بين سنين ۱۵ و ۴۹ سال، يعني رقمي در حدود ۲۰ درصد كل جمعيت اين كشور، آلوده به ويروس اچ آي وي هستند. طبق آخرين آمار سازمان ملل، اين رقم تا دو سال پيش، چيزي در حدود ۲۴ درصد كل جمعيت بوده كه به دليل بهبود رفتارهاي جنسي در اثر آموزش هاي صورت گرفته، تا اين مقدار كاهش يافته است.
اقتصاد ورشكسته زيمبابوه، با تورمي  بالغ بر۵۰۰ درصد و نرخ بيكاري حدود ۷۰ درصد، باعث پديد آمدن بحران هاي بي شمار و كمبودهاي اساسي در نيازهاي بنيادي اين كشور فقير آفريقايي شده است. علاوه بر كمبود مفرط غذا و سوخت، اين كشور با بحران كمبود داروهاي آنتي رتريوال نيز دست به گريبان است. دارويي كه بيماران پرشمارش، به شدت بدان نيازمندند. بر اساس آخرين آمار سازمان جهاني بهداشت، ۹۵ درصد از مبتلايان به ايدز در زيمبابوه، به اين دارو دسترسي ندارند. مقامات بهداشتي زيمبابوه، دليل اصلي كمبود اين دارو را ضعف در تجارت خارجي اين كشور عنوان مي كنند. كمبود شديد اعتبارات و بودجه، باعث شده است تا توليدكنندگان داخلي نيز، قادر به وارد كردن مواد اوليه مورد نياز براي توليد اين داروي حياتي نباشند. علاوه بر اين، وزير دارايي زيمبابوه، آقاي هربرت مورروا نيز عنوان مي دارد كه بيشتر تجهيزات و بيمارستان هاي دولتي نيز فرسوده و از رده خارج هستند و توانايي خدمات رساني به اين همه بيمار را ندارند.
با وجود آمار بالاي مبتلايان به ايدز در زيمبابوه، اين كشور تا همين اواخر نيز هيچ گونه كمك بين المللي دريافت نداشته بود. مقدار كمك هاي خارجي به اين كشور در اين مدت، براي هر نفر رقمي در حدود چهار دلار در سال است كه در مقايسه با كمك هاي صورت گرفته به ساير كشورهاي جنوب آفريقا (چيزي در حدود ۷۴ دلار در سال براي هر نفر) رقم بسيار ناچيزي است. به گفته مقامات سازمان جهاني مبارزه با بيماري هاي ايدز، سل و مالاريا كه زير نظر سازمان ملل فعاليت مي كند، امكانات زيمبابوه براي مبارزه با اين بيماري هاي مهلك، در حد صفر است.
بحران هاي اقتصادي و رشد فزاينده ايدز باعث شده است تا زيمبابوه داراي ميانگين عمر ۳۸ سال، يعني كمترين ميزان در ميان كشورهاي آفريقايي باشد. از سال ۱۹۹۰ تاكنون، زيمبابوه شاهد بيشترين ميزان مرگ ومير كودكان زير پنج سال بوده است. به طور ميانگين، از هر ۱۰۰۰ كودك پسر، ۱۱۳ نفر و از هر۱۰۰۰ كودك دختر، ۱۳۳ نفر تلف شده اند و اين آمار همچنان در حال افزايش است. بر اساس گزارش يونيسف، در اين كشور، در هر پانزده دقيقه، يك كودك در اثر بيماري ايدز جان خود را از دست مي دهد.

بستگان پروگرس، وي را سه ماه پيش به اين مركز سپردند. آنان از اين هراس داشتند كه علاوه بر تقبل هزينه سنگين داروهاي مورد نياز كودك، مجبور شوند تا هزينه كفن و دفن او را نيز در صورت فوت احتمالي بپردازند! پروگرس، خود مي گويد: «اوايل مادربزرگم به ديدنم مي آمد، ولي مدتي است كه به ملاقاتم نيامده است. هيچ كس ديگري هم نمي آيد. ديگر مادربزرگم را هم دوست ندارم. نمي خواهم او را ببينم.»
مركزي كه پروگرس اكنون در آن به سر مي برد، وابسته به مؤسسه خيريه اي  است كه در سال ۲۰۰۳ و به منظور كمك رساني به كودكان مبتلا به ايدز تأسيس شد. فعاليت اين مركز در اوايل كار بسيار محدود بود، ولي هم اكنون به عنوان مجهزترين مركز نگهداري اين بيماران در زيمبابوه شناخته مي شود و علاوه بر كودكان، از افراد بزرگسال نيز نگهداري مي كند. تعدادي از بيماراني كه در اين مركز تحت درمان قرار دارند، پس از مدتي آن را ترك كرده و به خانه هايشان مي روند، زيرا كه نمي توانند از عهده مخارج سنگين تأمين داروهاي آنتي رتريوال بربيايند.
محلي كه پر از انسان هاي در حال مرگ است، به هيچ وجه مكان خوبي براي زندگي يك كودك نيست. پروگرس به تازگي به عفونت ريه هم مبتلا شده است و پزشكان از اين هراس دارند كه در صورت نرسيدن داروي آنتي رتريوال، وي به ساير عفونت هاي مرتبط با ايدز نيز مبتلا شود. اين مركز تنها بر كمك هاي مردمي  و افراد خير استوار است و با اين كه گنجايش نگهداري از هفتاد بيمار را داراست، ولي به دليل كمبود پرستار امكان خدمات رساني به بيش از هفده نفر را ندارد.
دكتر مارك ديكسون، پزشك بيمارستان امپيلو در بولاوايو مي گويد: «اكنون بيماراني داريم كه شش ماه است كه در ليست انتظار براي بستري شدن هستند. گاهي اوقات بيماراني كه پس از ماه ها نوبت بستري شان فرامي رسد، آن قدر بيماري شان پيشرفت كرده كه ديگر اميدي به درمان شان نيست. به همين دليل به طور ميانگين مبتلايان به ايدزي كه به اين بيمارستان مراجعه مي كنند، به دليل تأخير زياد در پذيرش، دو ماه پس از بستري شدن، جان خود را از دست مي دهند. بيشتر كساني كه در اين بيمارستان تحت مراقبت هاي پزشكي قرار دارند، از بستگان پرسنل اينجا هستند كه خارج از نوبت بستري مي شوند و در اولويت قرار دارند. اين نيز يكي ديگر از دلايل طولاني شدن مدت انتظار بستري براي مبتلايان عادي است.»
منبع: LA Times,
۲۶Dec 2005

تكنولوژي جديد افزايش ظرفيت هارد ديسك ها
001233.jpg
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: شركت سي گيت، تكنولوژي جديدي براي هارد ديسك هاي كامپيوتر و نوت بوك ابداع كرده است كه با استفاده از اين روش بسياري از مشكلات و موانع در زمينه گسترش فضاي هارد ديسك ها از بين مي رود. اين امر تحولي در زمينه ذخيره سازي اطلاعات به شمار مي رود.
روش جديد، رديف كردن بيت ها و ديتاها به صورت عمودي و از بالا به پايين است و بسيار سريع تر از روش افقي است كه شركت سي گيت قادر به طراحي و ساخت آن شده است. پس از اينكه اولين هارد ديسك در سال ۱۹۵۶ معرفي شد، بيت ها در يك سطح مسطح و صاف در كنار هم رديف مي شدند كه اين روش كاملاً شبيه دوك هاي نخ ريسي است.
در روش جديد با ذخيره سازي اطلاعات به صورت عمودي يا ستوني، مهندسان مي توانند با استفاده بهينه از وضعيت عادي درايوها گنجايش آنها را افزايش دهند.
درايو جديد سي گيت۵۴۰۰‎/۳ Momentus نام دارد. اسكات والي، سخنگوي اين شركت در كاليفرنيا گفت: ابتكار جديد ضبط به صورت عمودي و ستوني باعث شده تا مقاومت درايوها در مقابل تكان هاي شديد و ضربات بالا رفته و همچنين ظرفيت درايوهاي نصب شده روي نوت بوك ها به ۱۶۰ گيگا بايت برسد. قيمت اين درايوها از ۲۴۰ دلار تا ۳۲۵ دلار اعلام شد كه قابليت نصب روي كامپيوتر و نوت بوك ها را نيز دارد.
منبع:AP.org

هويگنس يك ساله شد
001236.jpg
پارس اسكاي: بيش از يك سال از مأموريت كاوشگر فضايي هويگنس كه بر سطح بزرگترين قمر زحل، تيتان نشسته است، مي گذرد. مأموريت اين كاوشگر يكي از موفق ترين مأموريت هاي آژانس فضايي اروپا بوده است. در ۲۵ دي ماه سال ۱۳۸۳ كاوشگر هويگنس توانست از لايه هاي جو تيتان بگذرد و بر سطح آن فرود بيايد كه مدت زمان اين فرود، ۲ساعت و ۲۸ دقيقه بود. هويگنس نخستين كاوشگر ساخت بشر است كه در دورترين نقطه از كره زمين، فرود آمده است. در قسمتي از اين مأموريت كه طرح مشتركي بين سازمان فضايي اروپا، آمريكا و ايتاليا بود، كاوشگر هويگنس از ماهواره كاسيني جدا و به سمت تيتان فرستاده شد. اين كاوشگر در طول مدت فرود خود بر تيتان توانست قدرت باد اين قمر را محاسبه كند و همچنين از مولكول هاي تشكيل دهنده جو آن نمونه گيري كند. ساختار شيميايي جو تيتان شبيه جو زمين در ۴ ميليارد سال پيش است. اين داده ها از اين كاوشگر مي تواند كليدي براي حل معماي آغاز حيات در كره زمين باشد. هويگنس تصاويري را از سطح تيتان گرفته كه جو نارنجي گونه آن را نشان مي دهد. برخي از اين تصاوير از ارتفاع كمتر از ۴۰كيلومتري گرفته شده است. اين تصاوير نشان مي دهند كه سطح تيتان توسط جريان هاي مايعي (كه احتمالاً جريان هاي متان هستند) فرسايش يافته اند. از حدود ۲۶۰ دانشمند و بيش از ۱۰ هزار متخصص و مهندس براي طراحي، ساخت و تكميل اين پروژه استفاده شده است. جان پير لبرتون يكي از دانشمندان اين پروژه مي گويد: «ساخت اين پروژه حدود ۲ دهه طول كشيد. در اين مأموريت از توانايي هاي علمي و تكنولوژي محدودي برخوردار بوديم، اما بالاخره دانشمندان و مهندسان با استفاده از مهارت و هوش خود توانستند اين محدوديت ها را پشت سر بگذارند و اين پروژه را با موفقيت تمام كنند.»

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |