تغييرات گسترده در چهارمين خودروساز جهان كارلوس گوسن
تنبل خانه را تعطيل كنيد
|
|
امين آزاد
كارلوس گوسن معروف به قاتل هزينه ها، مرد لبناني تباري است كه خود را آماده مي كند تا در ۹ فوريه گسترده ترين تغييرات را در چهارمين غول خودروسازي جهان اعلام كند.
مدير عامل لبناني گروه خودروسازي رنونيسان كه طي يك سال جاري هدايت دو شركت را به طور همزمان بر عهده گرفته از برگه سفيد به قول خود اصلاحات را در رنو همانند نيسان آغاز كرده است و اين تحولات قرار است در ۹ فوريه ۲۰۰۶ حدود يك ماه ديگر اعلام شود.
برخي مي گويند گوسن يا به قول اروپايي ها قاتل هزينه ها از هم اكنون شمشير عربي خود را براي اصلاح رنو فرانسوي تيز كرده است.
در روزگاري كه صنعت خودروسازي جهان به دليل افزايش سرسام آور هزينه مواد اوليه به تكاپو افتاده است، رشد كُند اقتصادي اروپا سبب شده علاقه مردم به خريد خودروهاي نو در بازار اتحاديه اروپا رنگ ببازد و در اين ميان وي قصد دارد تحولات گسترده اي را به اجرا درآورد.
تحولات گسترده در رنو فرانسه توسط مرد لبناني وقتي جالب مي شود كه بدانيم در فرانسه يك مدير غيرفرانسوي در رده هاي مياني مديريتي نيز به سختي كار مي كند چرا كه فرانسوي ها به هيچ وجه نمي توانند تحمل كنند يك غيرفرانسوي به آنها در كشورشان دستور دهد.
حال يك مرد از خاورميانه قصد دارد رنو بزرگترين خودروسازي فرانسه و چهارمين خودروساز دنيا يعني گروه رنو نيسان را دگرگون كند. گرد و خاك اين لبناني در رنو شروع شده است، وي همان كسي است كه رنو او را در سال ۹۹ ميلادي بعد از خريد نيسان ورشكسته به ژاپن فرستاد تا اين خودروساز ژاپني را متحول كند.
وي در كشور چشم بادامي ها با افرادي نژادپرست روبه رو بود كه تاكنون رياست يك خارجي را برخود نديده بودند .در اين فشار اين لبناني كه گاهاً به اخلاق تند مردم خاورميانه متهم مي شد تصميم گرفت در ژاپن كه اخراج كارگران كم نظير بود براي تعديل هزينه ها كارگران را اخراج كند.
در آن سال ها مدل هاي نيسان زياد ولي غير جذاب بود او تصميم گرفت اين روند را اصلاح كند. در ادامه اين اصلاحات نيسان در آمريكاي شمالي را به دومين خودروساز پرفروش خارجي تبديل كرد. سود نيسان در سال ۲۰۰۴ همچنين سبب شد رنو صاحب اين شركت ژاپني كه در بحران خودروسازان اروپايي در كاهش تقاضا گرفتار آمده بود سود ده بماند.
قاتل هزينه ها كيست؟
گوسن مرد لبناني ۵۱ ساله است كه به يك چهره موفق در صنعت خودرو جهان تبديل شده است وي پيش از انتصابش در نيسان، توانسته بود به شركت لاستيك سازي ميشلن و رنو سر و سامان بدهد. حالا همه كارشناسان اين مدير را بخاطر بزرگترين دستاوردش تحسين مي كنند: احياي نيسان از مرگ تقريبي در سال ۱۹۹۹ به سودآورترين خودروساز جهان در سال ۲۰۰۳.
زنگ خوش شانسي
آقاي گوسن كه در برزيل از پدر و مادري لبناني به دنيا آمده، در لبنان به تحصيلات متوسطه پرداخته و بعد به دانشگاه پلي تكنيك پاريس رفت و فوق ليسانس اقتصاد گرفت.
يك روز صبح در دانشگاه تماسي تلفني به وي شد كه زندگي حرفه اي وي را دگرگون ساخت: شركت فرانسوي ميشلن به دنبال يك مهندس پرتغالي زبان بود كه در نهايت به برزيل اعزام مي شد. بدين ترتيب فرانسوا ميشلن، رئيس اين شركت خانوادگي به آقاي گوسن امكان داد زندگي در ميان كارگران كارخانه را تجربه كند. پس از گذراندن چند دوره مهندسي در فرانسه، وي از ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ به برزيل رفت تا واحد ميشلن در آن كشور را نجات دهد.
پاداش حسن مديريت آقاي گوسن انتصابش به رياست واحد ميشلن در آمريكاي شمالي بود و او در آنجا بعد از خريد شركت آمريكايي «يوني رويال گودريچ» اصلاح ساختار مجموعه جديد را برعهده گرفت.
جيمز مورتون، قائم مقام اداري و مالي نيسان آمريكاي شمالي در سال ۲۰۰۳ در كتابي درباره آقاي گوسن به قلم ديويد مگي گفته است: «او هرگز از اين كه خواسته اش را با سياستمداران واشنگتن در ميان بگذارد، از كسي هراس نداشت. او مي داند چگونه تعهد مردم را جلب كند.»
بعد از ۱۸ سال در ميشلن، آقاي گوسن به رنو آمد تا مسئول تحقيق و خريد اين شركت فرانسوي در آمريكاي جنوبي شود. در آنجا بود كه لقب «قاتل هزينه» به كارنامه وي سنجاق شد.
هنگامي كه شركت رنو وي را مأمور نجات نيسان كرد، اين خودروساز ژاپني به سرعت در حال سقوط بود، ميلياردها دلار بدهي داشت و ارزش سهامش كاهش يافته بود. نيسان همچنين توسط محفلي از شركتهاي بسته اداره مي شد كه هر يك سهام ديگري را داشت.
اين خودروساز ژاپني همچنين كنترل ۱۴۰۰ شركت را در دست داشت و با ۱۲ هزار قطعه ساز همكاري مي كرد. در اكتبر ،۱۹۹۹ آقاي گوسن اولين طرح خود براي احياي نيسان را ارائه كرد.
برجسته ترين پيشنهاد وي كاهش هزينه هاي خريد به ميزان ۲۰ درصد ظرف سه سال بود. جالب اينجاست كه تمام اهداف رسمي اين طرح يك سال زودتر از موعد تحقق يافت.
اما آقاي گوسن براي اجراي اين طرح به اقداماتي متوسل شد كه هرگز در ژاپن شنيده نشده بود: اخراج هزاران كارگر در مملكتي كه به استخدام دائم العمر كارگران وفادار بود، تعطيلي كارخانه ها و قطع ارتباط با قطعه سازان. در نتيجه نيروي كار در نيسان از ۱۴۰ هزار به ۱۲۵ هزار نفر كاهش يافت.
آقاي گوسن مي گويد اكنون به مدد دستاوردهاي احياي اين خودروساز اين رقم به ۱۴۰ هزار نفر بازگشته و در ضمن ۷۰ هزار نفر در چين براي نيسان كار مي كنند.
او به تازگي در مصاحبه اي با روزنامه نگاران خارجي در توكيو گفت: «اگر در كوتاه مدت چيزي را فدا نكنيد، در درازمدت جريان نقدينگي به شركت باز نخواهد گشت. ولي ما عملگرا و واقع بين شديم و حالا ۱۴۰ هزار پرسنل داريم كه درآمد و انگيزه بيشتري دارند و نسبت به سال ۱۹۹۹ كمتر نگران آينده هستند.»
آقا گوسن همچنين مي گويد كه «تعهد رعب انگيز» ژاپن به شركتهايشان را مي ستايد. وي گفته است: «من چنين تعهدي را در هيچ جا نديده ام.» من در برزيل، آمريكا و چند كشور اروپايي كار كرده ام، ولي هرگز ملتي را نديده ام كه به اندازه ژاپني ها اينقدر فداكارانه خود را وقف شركت شان كنند.»
موفقيت مديريت آقاي گوسن سبب شد شركت سوني در ماه مارس ۲۰۰۵ اولين رئيس خارجي خود را منصوب كند.
امروزه نيسان بعد از تويوتا از نظر سرمايه دومين خودروساز بزرگ ژاپن است و فروش آن دو برابر رنو شده است.
رنو در اين مشاركت جهاني چهل و چهاردهم درصد سهام نيسان را دارد و نيسان نيز به نوبه خود ۱۵ درصد سهام رنو را دارد.
آقاي گوسن كه به چند زبان تسلط دارد، اكنون با لقب «قاتل هزينه »همه وي را مي شناسند، ولي خودش از اين لقب كه به خاطر مهارتش در كاهش هزينه اعطا شده، بيزار است.
بازگشت وي به عرصه خودرو اروپا در زماني صورت گرفته بود كه بازار اتومبيل اين قاره از فروش ضعيف و توليدات معيوب رنج مي كشد. ورشكستگي اخير شركت بريتانيايي ام جي روور و تصميم دايملر كرايسلر براي اخراج كاركنان سازنده مرسدس اسمارت نيز بر فشار رواني وارده بر اين بازار افزوده است.
يك خبر بد براي فرانسوي هاي ناسيوناليست
در آوريل سال ۲۰۰۵ مديران متعصب فرانسوي رنو خبر بدي را شنيدند. اين خبر اين گونه بود :كارلوس گوسن مديرعامل نيسان مدير عامل رنو هم خواهد شد .درست در اين زمان زمزمه ها آغاز شد آنها به هم مي گفتند يك مرد از خاورميانه مديرعامل بزرگترين كارخانه خودروسازي فرانسه!
وي از آن زمان به بعد در ماه ۴۰ درصد وقت خود را در پاريس و ۴۰ درصد ديگر وقت خود را در توكيو مي گذارند بقيه وقت او نيز در كارخانجات رنو و نيسان در سراسر جهان به خصوص ايالات متحده سپري مي شود.
وي در آغاز كار خود در رنو گفت: هنوز از اصلاحات آينده بي خبر است و هميشه از يك كاغذ سفيد اصلاحات را آغاز مي كند اما حال پس از يك سال اين كاغذ سفيد تبديل به يك كتابخانه شده است وي قصد دارد اصلاحات را در رنو و چگونگي تعاملات را با نيسان مشخص كند البته در همين مدت نيز وي بيكار ننشسته بود و تغييرات فراواني را پي ريزي كرده است. وي معاون موتورسازي رنو را يك فرد ژاپني قرار داده، همچنين حضور مديران از مليت هاي گوناگون نيز طي سال جاري در رنو تشديد شده است.
شعار معروف گوسن: تنبل خانه را تعطيل كنيد
فرانسوي ها به خوش گذراني و شاعر پيشگي و در برخي ملل اروپايي به تنبلي معروف هستند البته آنها هنرمندان و صنعت گران قابلي نيز هستند اما ژاپني ها هميشه معروف به سخت كوشي و نظم و در كنار مديريت كنفسيوسي هستند به همين دليل خيلي افراد معتقد هستند ادغام دو شركت يكي فرانسوي و ديگري ژاپني پيچيده است و به همين دليل برخي نام ادغام رنو نيسان را گروه ناجور گذاشته اند اما زود قضاوت نكنيد اين ادغام ناجور تا حالا سوده بوده است اما از زمان مديريت همزمان گوسن بر رنو و نيسان اين اوضاع كمي تغيير كرده است .كارمندان رنو مي گويند اوضاع گل وبلبل فرانسوي در حال تبديل شدن به سيستم هاي منظم ژاپني است. يك پادگان كامل. گوسن قصد دارد تكنولوژي و نظم ژاپني را در كنار هنر فرانسوي با هم جمع كند تا اتحاد رنو نيسان نفوذ خود را در جهان چند برابر كند. كسي چه مي داند شايد او در فكر گذاشتن جاي پاي خود در راه تويوتا است. آمريكا، خاورميانه و چين هدف هاي آتي مرد مرموز لبناني است.
محبوب قلب غيرفرانسوي ها
وي محبوب قلب مديران و كارگران غيرفرانسوي رنو است اما اين تنها يك طرف ميدان است .در آن طرف ميدان وي مورد تنفر از نظر برخي مديران فرانسوي است .در اين ميان هيچ كس نمي داند آيا تا يك ماه بعد سر كار خود خواهد بود يا خير.
گوسن قصد دارد طي سال هاي آينده رنو را وارد بازار آمريكا كند و رنو را هم مانند نيسان به بلاي جان خودروسازان در آستانه سقوط آمريكايي تبديل كند. البته او معتقد است با مدل هاي كنوني رنو اين كار كمي غيرقابل اجرا است چرا كه يا مدل خودروها كوچك هستند و يا ارزان قيمت و در برخي موارد طراحي جذابي در كار نيست البته در اين ميان مگان پرفروش ترين خودروي اروپا يك استثناست .گوسن قصد دارد خودروهاي نسل لاگوناو ول ساتيس را براي ورود به بازار آمريكا متحول كند.
وي همچنين قصد دارد يك برند جديد در رنو براي خودروهاي لوكس مانند اينفينيتي نيسان ايجاد كند .گوسن همچنين مي خواهد چارت سازماني رنو نيسان داچيا و سامسونگ موتور كه همه در گروه مشترك رنو نيسان قرار دارند متحول كند.
گوسن شمشير عربي خود را از رو بسته است. در اين موضوع مديران رنو شك ندارند. برخي از اين مديران از هم اكنون بايد به دنبال شغل جديدي باشند. اما مسلماً پروژه رنو نيسان در ايران نيز از تركش تحولات در گروه رنو نيسان بي نصيب نخواهد بود.
مديران رنو مستقر در تهران مي گويند گوسن در خصوص پروژه ايران نظر مساعدي دارد معمولا لبناني ها ايران را دوست دارند اما به هر حال وي تحولات ايران را به دقت بررسي مي كند.
وي مي خواهد وارد بازار آمريكا و ايران به طور همزمان شود .چين نيز براي وي هدفي حياتي به شمار مي رود اما بازار ايران و آمريكا همزمان كمي سؤال برانگيز است اما آنچه مسلم است ديگر رنو را نمي توان خودروساز فرانسوي خواند. رنو نيسان از سال ۲۰۰۶ به بعد نوزاد جهاني سازي خواهد بود. اين درست همان روندي است كه فرانسويان به آن رأي منفي مي دهند اما واقعاً گوسن چگونه مي خواهد با تحولات آينده كنار بيايد و برنامه اصلي وي چيست؟ در اين باره تنها بايد منتظر ۹ فوريه باشيد.
|