سه شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۴
تغييرات گسترده در چهارمين خودروساز جهان كارلوس گوسن
تنبل خانه را تعطيل كنيد
000519.jpg
امين آزاد
كارلوس گوسن معروف به قاتل هزينه ها، مرد لبناني تباري است كه خود را آماده مي كند تا در ۹ فوريه گسترده ترين تغييرات را در چهارمين غول خودروسازي جهان اعلام كند.
مدير عامل لبناني گروه خودروسازي رنونيسان كه طي يك سال جاري هدايت دو شركت را به طور همزمان بر عهده گرفته از برگه سفيد به قول خود اصلاحات را در رنو همانند نيسان آغاز كرده است و اين تحولات قرار است در ۹ فوريه ۲۰۰۶ حدود يك ماه ديگر اعلام شود.
برخي مي گويند گوسن يا به قول اروپايي ها قاتل هزينه ها از هم اكنون شمشير عربي خود را براي اصلاح رنو فرانسوي تيز كرده است.
در روزگاري كه صنعت خودروسازي جهان به دليل افزايش سرسام آور هزينه مواد اوليه به تكاپو افتاده است، رشد كُند اقتصادي اروپا سبب شده علاقه مردم به خريد خودروهاي نو در بازار اتحاديه اروپا رنگ ببازد و در اين ميان وي قصد دارد تحولات گسترده اي را به اجرا درآورد.
تحولات گسترده در رنو فرانسه توسط مرد لبناني وقتي جالب مي شود كه بدانيم در فرانسه يك مدير غيرفرانسوي در رده هاي مياني مديريتي نيز به سختي كار مي كند چرا كه فرانسوي ها به هيچ وجه نمي توانند تحمل كنند يك غيرفرانسوي به آنها در كشورشان دستور دهد.
حال يك مرد از خاورميانه قصد دارد رنو بزرگترين خودروسازي فرانسه و چهارمين خودروساز دنيا يعني گروه رنو نيسان را دگرگون كند. گرد و خاك اين لبناني در رنو شروع شده است، وي همان كسي است كه رنو او را در سال ۹۹ ميلادي بعد از خريد نيسان ورشكسته به ژاپن فرستاد تا اين خودروساز ژاپني را متحول كند.
وي در كشور چشم بادامي ها با افرادي نژادپرست روبه رو بود كه تاكنون رياست يك خارجي را برخود نديده بودند .در اين فشار اين لبناني كه گاهاً به اخلاق تند مردم خاورميانه متهم مي شد تصميم گرفت در ژاپن كه اخراج كارگران كم نظير بود براي تعديل هزينه ها كارگران را اخراج كند.
در آن سال ها مدل هاي نيسان زياد ولي غير جذاب بود او تصميم گرفت اين روند را اصلاح كند. در ادامه اين اصلاحات نيسان در آمريكاي شمالي را به دومين خودروساز پرفروش خارجي تبديل كرد. سود نيسان در سال ۲۰۰۴ همچنين سبب شد رنو صاحب اين شركت ژاپني كه در بحران خودروسازان اروپايي در كاهش تقاضا گرفتار آمده بود سود ده بماند.
قاتل هزينه ها كيست؟
گوسن مرد لبناني ۵۱ ساله است كه به يك چهره موفق در صنعت خودرو جهان تبديل شده است وي پيش از انتصابش در نيسان، توانسته بود به شركت لاستيك سازي ميشلن و رنو سر و سامان بدهد. حالا همه كارشناسان اين مدير را بخاطر بزرگترين دستاوردش تحسين مي كنند: احياي نيسان از مرگ تقريبي در سال ۱۹۹۹ به سودآورترين خودروساز جهان در سال ۲۰۰۳.
زنگ خوش شانسي
آقاي گوسن كه در برزيل از پدر و مادري لبناني به دنيا آمده، در لبنان به تحصيلات متوسطه پرداخته و بعد به دانشگاه پلي تكنيك پاريس رفت و فوق ليسانس اقتصاد گرفت.
يك روز صبح در دانشگاه تماسي تلفني به وي شد كه زندگي حرفه اي وي را دگرگون ساخت: شركت فرانسوي ميشلن به دنبال يك مهندس پرتغالي زبان بود كه در نهايت به برزيل اعزام مي شد. بدين ترتيب فرانسوا ميشلن، رئيس اين شركت خانوادگي به آقاي گوسن امكان داد زندگي در ميان كارگران كارخانه را تجربه كند. پس از گذراندن چند دوره مهندسي در فرانسه، وي از ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ به برزيل رفت تا واحد ميشلن در آن كشور را نجات دهد.
پاداش حسن مديريت آقاي گوسن انتصابش به رياست واحد ميشلن در آمريكاي شمالي بود و او در آنجا بعد از خريد شركت آمريكايي «يوني رويال گودريچ» اصلاح ساختار مجموعه جديد را برعهده گرفت.
جيمز مورتون، قائم مقام اداري و مالي نيسان آمريكاي شمالي در سال ۲۰۰۳ در كتابي درباره آقاي گوسن به قلم ديويد مگي گفته است: «او هرگز از اين كه خواسته اش را با سياستمداران واشنگتن در ميان بگذارد، از كسي هراس نداشت. او مي داند چگونه تعهد مردم را جلب كند.»
بعد از ۱۸ سال در ميشلن، آقاي گوسن به رنو آمد تا مسئول تحقيق و خريد اين شركت فرانسوي در آمريكاي جنوبي شود. در آنجا بود كه لقب «قاتل هزينه» به كارنامه وي سنجاق شد.
هنگامي كه شركت رنو وي را مأمور نجات نيسان كرد، اين خودروساز ژاپني به سرعت در حال سقوط بود، ميلياردها دلار بدهي داشت و ارزش سهامش كاهش يافته بود. نيسان همچنين توسط محفلي از شركتهاي بسته اداره مي شد كه هر يك سهام ديگري را داشت.
اين خودروساز ژاپني همچنين كنترل ۱۴۰۰ شركت را در دست داشت و با ۱۲ هزار قطعه ساز همكاري مي كرد. در اكتبر ،۱۹۹۹ آقاي گوسن اولين طرح خود براي احياي نيسان را ارائه كرد.
برجسته ترين پيشنهاد وي كاهش هزينه هاي خريد به ميزان ۲۰ درصد ظرف سه سال بود. جالب اينجاست كه تمام اهداف رسمي اين طرح يك سال زودتر از موعد تحقق يافت.
اما آقاي گوسن براي اجراي اين طرح به اقداماتي متوسل شد كه هرگز در ژاپن شنيده نشده بود: اخراج هزاران كارگر در مملكتي كه به استخدام دائم العمر كارگران وفادار بود، تعطيلي كارخانه ها و قطع ارتباط با قطعه سازان. در نتيجه نيروي كار در نيسان از ۱۴۰ هزار به ۱۲۵ هزار نفر كاهش يافت.
آقاي گوسن مي گويد اكنون به مدد دستاوردهاي احياي اين خودروساز اين رقم به ۱۴۰ هزار نفر بازگشته و در ضمن ۷۰ هزار نفر در چين براي نيسان كار مي كنند.
او به تازگي در مصاحبه اي با روزنامه نگاران خارجي در توكيو گفت: «اگر در كوتاه مدت چيزي را فدا نكنيد، در درازمدت جريان نقدينگي به شركت باز نخواهد گشت. ولي ما عملگرا و واقع بين شديم و حالا ۱۴۰ هزار پرسنل داريم كه درآمد و انگيزه بيشتري دارند و نسبت به سال ۱۹۹۹ كمتر نگران آينده هستند.»
آقا گوسن همچنين مي گويد كه «تعهد رعب انگيز» ژاپن به شركتهايشان را مي ستايد. وي گفته است: «من چنين تعهدي را در هيچ جا نديده ام.» من در برزيل، آمريكا و چند كشور اروپايي كار كرده ام، ولي هرگز ملتي را نديده ام كه به اندازه ژاپني ها اينقدر فداكارانه خود را وقف شركت شان كنند.»
موفقيت مديريت آقاي گوسن سبب شد شركت سوني در ماه مارس ۲۰۰۵ اولين رئيس خارجي خود را منصوب كند.
امروزه نيسان بعد از تويوتا از نظر سرمايه دومين خودروساز بزرگ ژاپن است و فروش آن دو برابر رنو شده است.
رنو در اين مشاركت جهاني چهل و چهاردهم درصد سهام نيسان را دارد و نيسان نيز به نوبه خود ۱۵ درصد سهام رنو را دارد.
آقاي گوسن كه به چند زبان تسلط دارد، اكنون با لقب «قاتل هزينه »همه وي را مي شناسند، ولي خودش از اين لقب كه به خاطر مهارتش در كاهش هزينه اعطا شده، بيزار است.
بازگشت وي به عرصه خودرو اروپا در زماني صورت گرفته بود كه بازار اتومبيل اين قاره از فروش ضعيف و توليدات معيوب رنج مي كشد. ورشكستگي اخير شركت بريتانيايي ام جي روور و تصميم دايملر كرايسلر براي اخراج كاركنان سازنده مرسدس اسمارت نيز بر فشار رواني وارده بر اين بازار افزوده است.
يك خبر بد براي فرانسوي هاي ناسيوناليست
در آوريل سال ۲۰۰۵ مديران متعصب فرانسوي رنو خبر بدي را شنيدند. اين خبر اين گونه بود :كارلوس گوسن مديرعامل نيسان مدير عامل رنو هم خواهد شد .درست در اين زمان زمزمه ها آغاز شد آنها به هم مي گفتند يك مرد از خاورميانه مديرعامل بزرگترين كارخانه خودروسازي فرانسه!
وي از آن زمان به بعد در ماه ۴۰ درصد وقت خود را در پاريس و ۴۰ درصد ديگر وقت خود را در توكيو مي گذارند بقيه وقت او نيز در كارخانجات رنو و نيسان در سراسر جهان به خصوص ايالات متحده سپري مي شود.
وي در آغاز كار خود در رنو گفت: هنوز از اصلاحات آينده بي خبر است و هميشه از يك كاغذ سفيد اصلاحات را آغاز مي كند اما حال پس از يك سال اين كاغذ سفيد تبديل به يك كتابخانه شده است وي قصد دارد اصلاحات را در رنو و چگونگي تعاملات را با نيسان مشخص كند البته در همين مدت نيز وي بيكار ننشسته بود و تغييرات فراواني را پي ريزي كرده است. وي معاون موتورسازي رنو را يك فرد ژاپني قرار داده، همچنين حضور مديران از مليت هاي گوناگون نيز طي سال جاري در رنو تشديد شده است.
شعار معروف گوسن: تنبل خانه را تعطيل كنيد
فرانسوي ها به خوش گذراني و شاعر پيشگي و در برخي ملل اروپايي به تنبلي معروف هستند البته آنها هنرمندان و صنعت گران قابلي نيز هستند اما ژاپني ها هميشه معروف به سخت كوشي و نظم و در كنار مديريت كنفسيوسي هستند به همين دليل خيلي افراد معتقد هستند ادغام دو شركت يكي فرانسوي و ديگري ژاپني پيچيده است و به همين دليل برخي نام ادغام رنو نيسان را گروه ناجور گذاشته اند اما زود قضاوت نكنيد اين ادغام ناجور تا حالا سوده بوده است اما از زمان مديريت همزمان گوسن بر رنو و نيسان اين اوضاع كمي تغيير كرده است .كارمندان رنو مي گويند اوضاع گل وبلبل فرانسوي در حال تبديل شدن به سيستم هاي منظم ژاپني است. يك پادگان كامل. گوسن قصد دارد تكنولوژي و نظم ژاپني را در كنار هنر فرانسوي با هم جمع كند تا اتحاد رنو نيسان نفوذ خود را در جهان چند برابر كند. كسي چه مي داند شايد او در فكر گذاشتن جاي پاي خود در راه تويوتا است. آمريكا، خاورميانه و چين هدف هاي آتي مرد مرموز لبناني است.
محبوب قلب غيرفرانسوي ها
وي محبوب قلب مديران و كارگران غيرفرانسوي رنو است اما اين تنها يك طرف ميدان است .در آن طرف ميدان وي مورد تنفر از نظر برخي مديران فرانسوي است .در اين ميان هيچ كس نمي داند آيا تا يك ماه بعد سر كار خود خواهد بود يا خير.
گوسن قصد دارد طي سال هاي آينده رنو را وارد بازار آمريكا كند و رنو را هم مانند نيسان به بلاي جان خودروسازان در آستانه سقوط آمريكايي تبديل كند. البته او معتقد است با مدل هاي كنوني رنو اين كار كمي غيرقابل اجرا است چرا كه يا مدل خودروها كوچك هستند و يا ارزان قيمت و در برخي موارد طراحي جذابي در كار نيست البته در اين ميان مگان پرفروش ترين خودروي اروپا يك استثناست .گوسن قصد دارد خودروهاي نسل لاگوناو ول ساتيس را براي ورود به بازار آمريكا متحول كند.
وي همچنين قصد دارد يك برند جديد در رنو براي خودروهاي لوكس مانند اينفينيتي نيسان ايجاد كند .گوسن همچنين مي خواهد چارت سازماني رنو نيسان داچيا و سامسونگ موتور كه همه در گروه مشترك رنو نيسان قرار دارند متحول كند.
گوسن شمشير عربي خود را از رو بسته است. در اين موضوع مديران رنو شك ندارند. برخي از اين مديران از هم اكنون بايد به دنبال شغل جديدي باشند. اما مسلماً پروژه رنو نيسان در ايران نيز از تركش تحولات در گروه رنو نيسان بي نصيب نخواهد بود.
مديران رنو مستقر در تهران مي گويند گوسن در خصوص پروژه ايران نظر مساعدي دارد معمولا لبناني ها ايران را دوست دارند اما به هر حال وي تحولات ايران را به دقت بررسي مي كند.
وي مي خواهد وارد بازار آمريكا و ايران به طور همزمان شود .چين نيز براي وي هدفي حياتي به شمار مي رود اما بازار ايران و آمريكا همزمان كمي سؤال برانگيز است اما آنچه مسلم است ديگر رنو را نمي توان خودروساز فرانسوي خواند. رنو نيسان از سال ۲۰۰۶ به بعد نوزاد جهاني سازي خواهد بود. اين درست همان روندي است كه فرانسويان به آن رأي منفي مي دهند اما واقعاً گوسن چگونه مي خواهد با تحولات آينده كنار بيايد و برنامه اصلي وي چيست؟ در اين باره تنها بايد منتظر ۹ فوريه باشيد.

انفجار قيمت ها
000522.jpg
محمد علي خسروي
تحولات اخير در روابط جمهوري اسلامي ايران با برخي كشورهاي غربي در هفته هاي اخير تاثير مستقيم و سريعي در بازار نفت جهان داشته و اكثر كارشناسان پيش بيني كرده اند كه تداوم اين شرايط و تشديد آن قيمت هاي بي سابقه در بازار انرژي جهان را درپي دارد و همه در انتظار انفجار قيمت هاي نفت هستند.با چنين رويدادي اكثر كشورهاي مصرف كننده انرژي به ويژه كشورهاي آسيايي كه وابستگي شديدي به انرژي هاي وارداتي دارند دچار خسارات اقتصادي شديدي خواهند شد.
مناقشه غرب با جمهوري اسلامي بر سر غني سازي اورانيوم و ناآرامي در نيجريه قيمت نفت را در معاملات جمعه به حدود ۶۹ دلار در هر بشكه رساند و بيم آن مي رود كه نفت به اين زودي ارزان نشود.
تعادل شكننده عرضه و تقاضا به حساسيت بازار منجر شده است و كوچكترين نگراني درباره قطع جريان نفت، به خصوص در صورت وضع تحريمهاي احتمالي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران، نفت را گران مي كند.
جمهوري اسلامي هشدار داده است كه تحريمها مي تواند قيمت نفت را به سطحي برساند از پيش بيني هاي كارشناسان غربي بالاتر است.
ايران چهارمين توليد كننده بزرگ نفت جهان است و يك دهم ذخاير اثبات شده طلاي سياه را دارد.
ايران همچنين به عنوان دومين توليد كننده بزرگ اوپك خواستار كاهش سقف توليد اين كارتل شده است.
حسين كاظم پور اردبيلي، نماينده ايران در اوپك، گفته است اوپك نبايد مساله كاهش توليد را به تعويق بياندازد.
ايران خواستار مذاكره درباره كاهش توليد به ميزان يك ميليون بشكه در سه ماهه دوم سال شده است.
به عقيده اردبيلي در حال حاضر بازار تشنه نفت مي تواند هر حجم توليد را جذب كند، ولي با رفتن سرما، تقاضا كاهش خواهد يافت.وي پيش بيني كرده است كه قيمت نفت در روزهاي آتي بالا خواهد رفت.
سقف توليد اوپك در حال حاضر ۲۸ ميليون بشكه در روز است و اين كارتل در اجلاس دسامبر خود تصميم گرفت پيشنهادش براي ارايه دو ميليون بشكه نفت اضطراري را تمديد نكند.
اجلاس بعدي اوپك در۳۱ ژانويه برگزار خواهد شد.
ايران پيش بيني مي كند در سال جاري خورشيدي بين ۴۰ تا ۴۵ ميليارد دلار نفت بفروشد.
تلاش آمريكا براي كاهش نگراني ها
دولت آمريكا در حالي كه با اقدام سياسي و تلاش براي بسيج جهاني بر ضد ايران بر نگراني ها در بازار انرژي مي افزايد از سوي ديگر با تلاش هاي ديپلماتيك موازي در تلاش است تا نگراني ها از بروز يك بحران جهاني درپي افزايش قيمت نفت بكاهد.
مذاكرات گسترده با مقامات كشورهاي توليدكننده نفت و اعضاي اوپك از جمله تلاش هايي است كه هدف آن ايجاد اطمينان از تامين نفت خام بازار بين المللي است. وزير انرژي آمريكا در روزهاي اخير در تماس هاي تلفني با مسئولان نفتي در كشورهاي توليدكننده نفت تلاش براي جلب نظر آنان را به توليد و عرضه بيشتر نفت آغاز كرده است.
به رغم اين تلاش ها ولي در حال حاضر سطح مازاد توليد نفت در جهان به حدي پايين است كه احتمال جايگزيني حذف توليد نفت ايران در بازار بسيار اندك است.
ايران در حال حاضر ۴/۲ ميليون بشكه نفت صادر مي كند كه حدود ۵ درصد نياز بازار جهان است.
پيش بيني افزايش قيمت ها
در عين حال بانك سرمايه گذاري گلدمن ساكس پيش بيني اش در خصوص قيمت جهاني نفت در سال ۲۰۰۶ را ۵/۴ دلار افزايش داد.
گلدمن ساكس در گزارش اخير خود در مورد چشم  انداز بازار نفت پيش بيني كرد كه بهاي نفت در سه ماهه سوم سال جاري از مرز ۷۰ دلار در هر بشكه فراتر رود.اين در حالي است كه به اعتقاد اين بانك تنش هاي سياسي عليه ايران و بحران در نيجريه مي تواند اين زمان را به جلو بياندازد.
گلدمن ساكس همچنين پيش بيني خود درخصوص ميانگين بهاي نفت در سال جاري را با چهار دلار و پنجاه سنت افزايش به ۶۸ دلار و ۵۰ سنت در هر بشكه رساند.
يك كارشناس اقتصادي گروه گلدمن ساكس سال گذشته ميلادي با مطرح كردن احتمال رسيدن بهاي نفت به مرز ۱۰۵ دلار در هر بشكه باعث نگراني  در بازار شده بود، بار ديگر تأكيد كرد كه در صورت صحت تئوري هاي موجود، با توجه به تحليل رفتن ذخاير جهاني نفت، احتمال رسيدن بهاي نفت به سقف ۱۰۵ دلار وجود دارد.
كارشناس اقتصادي گروه گلدمن ساكس در نيويورك - پيش بيني كرده است كه در صورت وجود نداشتن سرمايه گذاري مناسب كه موجب تحليل رفتن ذخاير جهاني نفت مي شود، بهاي نفت تا سال ۲۰۰۹ از ۵۰ دلار به مرز ۱۰۵ دلار در هر بشكه برسد.
از سوي ديگر كارشناس موسسه مالي يو بي اس نيز در اين رابطه گفت: افزايش قيمت نفت حتي به بالاي ۱۰۵ دلار در هر بشكه در صورتي كه سرمايه گذاري مناسبي در اين بخش صورت نگيرد امكان دارد، و توليد با حداكثر سقف ممكن به تحليل چاه هاي نفتي مي انجامد كه اين امر مي تواند تاثيراتي حتي به مراتب بيشتر از حد پيش بيني داشته باشد.
اين در حالي است كه برخي از مقامات نفتي همچون علي  النعيمي  وزير نفت عربستان و ركس تيلرسون رئيس بزرگترين شركت نفتي جهان -اكسون موبيل اعتقاد دارند كه ذخاير جهاني نفت تا ده ها سال كافي خواهد بود و فروشندگان نفتي در رابطه با در دسترس بودن منابع نفتي اغراق مي كنند.
علاوه بر اين گروه بر اين باورند كه فناوري هاي جديد امكان برداشت حجم بيشتري از ذخاير نفتي را ممكن مي كند ولي با پذيرش اين ايده  ها نيز نمي توان انتظار داشت كه التهاب كنوني بازار در آينده اي نزديك فروكش كند.

اقتصاد انرژي
افزايش درآمد شركت ملي نفت چين
ايرنا: شركت  ملي  نفت  چين  پيش بيني  كرد تا سال  ۲۰۱۰ ميلادي  ميزان  فروش  فرآورده هاي  نفت  و گاز اين  شركت  به  ۱۲۴ ميليارد دلار برسد.
به  نوشته   روزنامه  چاينا ديلي  چاپ  پكن ، اين  شركت  در سال  گذشته ميلادي  از ناحيه  فروش  اين  فرآورده هاي  نفت  و گاز نزديك  به  ۵۰ ميليارد دلار فروش  داشت .
پيش  بيني  شده  است  ميزان  توليد نفت  و گاز اين  شركت  نفتي  چين  تا سال  ۲۰۱۰ميلادي  به  حدود ۲۰۰ ميليون  تن  برسد.
شركت  ملي  نفت  چين  بزرگترين  توليدكننده  نفت  و گاز اين  كشور در پنج  سال گذشته  ميلادي  ۴۷۵ ميليارد و ۱۰۰ ميليون يوان ( ۵۸ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار)سودآوري  داشته  است .دارايي هاي  اين  شركت  چيني  تا پايان  سال  ۲۰۰۵ ميلادي  يكهزار و ۱۷۰ ميليارد يوان  برآورد شده  است  كه  ۷۸ درصد بيشتر از سال  ۲۰۰۰ ميلادي  است .
اين  شركت  در پنج  سال  گذشته  ۵۸۹ ميليون  و ۲۶۰ هزار تن  نفت  و ۱۴۱ ميلياردو ۶۰۰ ميليون  متر مكعب  گاز طبيعي  توليد كرده  است .
شركت  ملي  نفت  چين  سال  گذشته  ميلادي  ۱۸ ميليارد و ۹۰۰ ميليون  دلار در ميادين نفت  و گاز اين  كشور سرمايه گذاري  كرد.ذخاير نفت  چين  در حال  حاضر، معادل  ۱۰۲ تريليون  و ۱۰۰ ميليارد تن  اعلام شده  است .
كارشناسان  پيش  بيني  مي كنند واردات  نفت  چين  تا سال  ۲۰۱۰ ميلادي  به  ۱۸۰تا ۲۰۰ ميليون  تن  در سال  برسد.
توسعه توليد گاز مايع در جهان نيازمند سالانه ۴۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري است
فارس: كارشناسان مي گويند سرمايه گذاري بر روي توليد گاز مايع، به دليل بالا بودن ميزان تقاضا، بايد تا سال ۲۰۱۵ با جديت ادامه يابد.
نيوزواير با اعلام اين خبر افزود: مصرف كنندگان انرژي در سراسر جهان براي تامين تقاضاي فزاينده جهان براي انرژي به دنبال گاز طبيعي هستند كه سوخت پاكي محسوب مي شود.بر پايه همين گزارش، توليد كنندگان گاز طبيعي در جهان براي تامين اين تقاضاي فزاينده، بايد به مدت ۱۵ سال سالانه ۴۰ ميليارد دلار در زمينه توليد گاز طبيعي مايع موسوم به ال ان جي، سرمايه گذاري كنند كه سالانه ۱۰ ميليارد دلار بيش از مقادير مورد نياز در اين زمينه در سالهاي قبل است.
اين گزارش حاكي است: توليد كنندگان گاز براي اينكه بتوانند همگام با افزايش تقاضاي جهاني حركت كنند، بايد ذخاير بيشتري را مورد استحصال قرار دهند.
ذخاير جديدي كه بايد مورد استفاده قرار گيرند بايد بتواند توليد سالانه كنوني ال ان جي در سطح جهان را تا يك چهارم افزايش دهد تا بتوان به تقاضاي موجود پاسخ گفت.
متوسط قيمت نفت سنگين ايران در سال ۲۰۰۵ ، ۹۹/۴۷ دلار در هر بشكه
فارس: سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) متوسط قيمت نفت سنگين ايران در سال ۲۰۰۵ را ۹۹/۴۷ دلار در هر بشكه اعلام، و اين نفت را دومين نفت ارزان اوپك در سال ۲۰۰۵ معرفي نمود.
نفت سنگين ايران در سال ۲۰۰۵ به طور متوسط به قيمت ۹۹/۴۷ دلار در برابر هر بشكه معامله شد كه اين رقم با ۴۵ درصد افزايش نسبت به سال قبل از آن مواجه بوده است. در سال ۲۰۰۴ متوسط قيمت نفت سنگين ايران ۰۶/۳۳ دلار در هر بشكه اعلام شده بود.
متوسط قيمت نفت اعضاي اوپك در سال ۲۰۰۵ با ۴۰ درصد افزايش نسبت به سال قبل به ۶۴/۵۰ دلار در هر بشكه رسيد.
براساس اين گزارش نفت سنگين ايران دومين نفت ارزان اوپك در سال ۲۰۰۵ بوده است.
در اين سال نفت بي سي اف ونزوئلا با قيمت ۵۳/۴۰ دلار در هر بشكه ارزان ترين نفت اوپك بوده است.
قيمت نفت ديگر اعضاي اوپك در سال ۲۰۰۵ به ترتيب عبارت بوده است از: سبك عربستان ۲۱/،۵۰ سبك بصره ۳۳/،۴۸ بوني لايت نيجريه ۶۷/،۵۵ سيدر ليبي ۶۲/،۵۲ صادراتي كويت ۶۶/،۴۸ مارين قطر ۴۹/،۵۰ ميناس اندونزي ۰۱/،۵۴ موربان امارات ۰۹/۵۴ و صحراي الجزاير ۶۴/۵۴.
براساس اين گزارش نفت برنت درياي شمال و سبك و شيرين آمريكا نيز در سال ۲۰۰۵ به ترتيب با قيمت ۴۴/۵۴ و ۵۱/۵۶ دلار در هر بشكه معامله شدند.
نقش گاز ايران در كاهش فقر در هند
فارس: وزير نفت هند ضمن تأكيد بر ادامه مذاكرات درخصوص پروژه انتقال گاز ايران، گفت: منابع گازي ايران نقش بسيار مهمي در كاهش فقر اقتصادي در اين كشور خواهد داشت.
ماني شانكار آيار تصريح كرد: مقامهاي آمريكا نيز بايد به واقعيتهاي موجود در منطقه بيشتر توجه كنند و نسبت به نيازهاي انرژي هند حساسيت بيشتري نشان دهند.وي افزود: مذاكرات درخصوص پروژه انتقال گاز ايران به سرعت در حال پيشرفت است.وي ضمن اشاره به نگرانيهاي مقامهاي واشنگتن نسبت به ادامه همكاريهاي انرژي هند و ايران، گفت: هند در حال حاضر بيش از ۴۵ درصد انرژي مورد نياز خود را از نفت و گاز تامين مي كند و ميزان وابستگي كشور به منابع نفت و گاز طي بيست سال آينده به شدت افزايش خواهد يافت.وي هشدار داد: اگر پروژه انتقال گاز ايران به هند متوقف شود، دستيابي به امنيت انرژي براي اين كشور تقريبا غير ممكن خواهد شد.
مذاكرات سه جانبه مقامهاي ايران، هند و پاكستان درخصوص پروژه انتقال گاز ايران به هند از طريق مرزهاي پاكستان ماه آينده در تهران برگزار خواهد شد.
مذاكرات ايران و پاكستان براي صادرات گاز
فارس: وزارت نفت و منابع طبيعي پاكستان ديروز اعلام كرد: مذاكرات مقامهاي عالي رتبه ايران و پاكستان در خصوص پروژه انتقال گاز، امروز (دوشنبه) در شهر اسلام آباد برگزار مي شود.اين پنجمين نشست گروه كاري مشترك دو كشور در خصوص پروژه ۲/۷ ميليارد دلاري انتقال گاز ايران به هند از طريق مرزهاي پاكستان خواهد بود.
هادي نژاد حسينيان معاون وزير نفت ايران رياست گروه كاري ايران را در اين نشست بر عهده خواهد داشت.
احمد وقار معاون وزير نفت پاكستان نيز رياست گروه كاري پاكستان را بر عهده خواهد داشت.پيش بيني مي شود عمليات اجرايي پروژه انتقال گاز ايران به هند از اواسط سال ۲۰۰۷ ميلادي آغاز شود و تا سال ۲۰۱۰ ميلادي نيز به پايان برسد.منابع آگاه در وزارت نفت پاكستان نيز اعلام كردند، مهمترين موضوعات مورد بحث در نشست مقامهاي عالي رتبه ايران و پاكستان، مسير احداث خط لوله خواهد بود.

سايه روشن اقتصاد
مرمت و بازسازي اثر تاريخي، فرهنگي و هنري خزانه جواهرات ملي
گروه اقتصادي: تعداد ۵۲ اثر گوهرنشان با بنيان آلي به عنوان نخستين فاز درماني و زنده سازي به بخش مرمت خزانه جواهرات ملي كه در سال ۱۳۸۲ به دستگاههاي ويژه مجهز شد، انتقال يافت.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، گزينش اين آثار بر اساس ميزان آسيب ديدگي آنها صورت گرفته و در اين ميان آثار چرمي به لحاظ داشتن وضعيت هاي بحراني گوناگون از جمله خشكي بيش از حد در اثر از دست دادن چربي يا زنگ سرخ به دليل تجزيه زنجيره پروتئيني چرم در اثر يك اكسيدكننده قوي مانند بقاياي اسيد سولفوريك ناشي از دباغي و پديد آمدن قارچ، در اولويت قرار گرفتند.
آثار چرمي آسيب ديده شامل حمايل ها، كمربندها، غلاف هاي گوناگون، كوزه قليان ها و سپر مي باشند كه همگي گوهرنشان يا داراي بخشي از گوهرند.
قابل توجه اين كه آثار خزانه جواهرات ملي، افزون بر ارزش مالي، از ارزش فرهنگي، هنري و قدمت تاريخي بالايي نيز برخوردارند كه هر كدام از آنها نشانگر ذوق سرشار هنرمند چيره دست ايراني است.از آنجايي كه بخشي از اين آثار مانند تراش سنگ و ميناكاري هاي هوشمندانه در گوهرها، پايدار مي مانند اما بخشي از اين ارزش فرهنگي و هنري كه به انتخاب گونه  چرم، برش و دوخت چرم همراه با نوارگيري ها انجام شده  و همچنين سوخت (داغ كوبي روي چرم) و رنگ آميزي بر روي آن برمي گردد، آسيب پذير بوده علاوه بر حفاظت از آنها لزوم درمان و ترميم هاي پيشگيرانه از اين بخش از فرهنگ و هنر هنرمندان ايران زمين را ضروري مي نمود.
اكنون با عنايت فرهنگي و توجه و حمايت شايسته مسئولان بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در بنيان گذاري و گشايش بخش مرمت خزانه و با در نظر گرفتن پديده هاي تخريبي بطئي كه در ساختار آثار به مرور زمان رخ مي دهد، امكان درمان و زنده سازي بخشي از آثار آسيب ديده ميسر گرديده است.
شايان ذكر است، اين امر هم به مثابه نجات فيزيكي آثار داراي زمينه هاي گوهرنشان و هم به معناي نجات معنوي بخشي از فرهنگ و هنر مردمان سختكوش اين سرزمين براي آيندگان است كه به تناوب و در گروههاي ۴ الي ۶ تايي انجام و سپس در گنجينه هاي اصلي خود قرار گرفته اند.
رشد ۴۶ درصدي درآمد بانك ها در سال ۸۵
مهر: خلاصه كل منابع و مصارف شركت هاي سودده در بخش بانك ها از كسب درآمد ۱۲۲هزار و ۱۵۸ ميليارد ريالي اين نهادها با ۴۶ درصد افزايش در سال آينده حكايت دارد.
درحالي درآمد شركت هاي سودده در بخش بانك ها در سال ۸۵ به ۱۲۲ هزار و ۱۵۸ ميليارد ريال خواهد رسيد كه اين درآمد براي سال جاري حدود ۸۳ هزار و ۱۹۰ ميليارد ريال بوده است.همچنين ماليات پرداختي شركت هاي سودده در بخش بانك ها نيز از هزار و ۵۷۲ ميليارد ريال سال جاري به ۳ هزار و ۵۵۹ ميليارد ريال در سال ۱۳۸۵ افزايش خواهد يافت.
اين گزارش مي افزايد: بانك ها در مجموع در سال آينده، ۱۰۷ هزار و ۱۳۹ ميليارد ريال هزينه خواهند داشت و اين درحالي است كه هزينه هاي آنها در سال جاري حدود ۵/۷۶ هزار ميليارد ريال بوده است كه حدود ۴۰ درصد افزايش نشان مي دهد.از سوي ديگر بانك ها در سال ۱۳۸۵ حدود ۴ هزار و ۱۵۸ ميليارد ريال نيز بابت سود اصل سهام به دولت پرداخت مي كنند كه نسبت به سال جاري ۹۷ درصد افزايش خواهد يافت.
هزينه هاي سرمايه اي بانك ها نيز از ۴/۵ هزار ميليارد ريال سال جاري به ۶/۶ هزار ميليارد ريال در سال ۱۳۸۵ خواهد رسيد.بازپرداخت تسهيلات بانكي و ساير وامهاي داخلي، بازپرداخت وام هاي خارجي، وجوه اداره شده و بازپرداخت وديعه، بدهي ها و ساير پرداخت هاي بانك ها در سال ۱۳۸۵ صفر خواهد بود.
بر اين اساس جمع كل منابع و مصارف بانك ها در سال ۱۳۸۵ نيز ۱۲۲ هزار و ۱۵۸ ميليارد ريال خواهد بود.
واردات پنبه چين در سال ۲۰۰۵ ميلادي ۳۵ درصد افزايش يافت
ايرنا - آمار بخش  صنعت  پنبه  چين  نشان  مي دهد واردات  پنبه  اين  كشور در سال  گذشته ميلادي  ۳۵ درصد افزايش  يافته  است .
به  گزارش  خبرگزاري  شين  هوا، آمار نشان  مي دهد كه  چين  در سال گذشته  ميلادي  دو ميليون  و ۵۰۰ هزار تن  پنبه  وارد كرده  است  كه  در مقايسه  با يك  سال  قبل  از آن افزايش  ۳۵ درصدي  را نشان  مي دهد.
دست  اندركاران  اين  بخش  علت  افزايش  واردات  پنبه  چين  را، توليد كم  و مشكلات كارخانه ها و افزايش  تقاضا در بازار دانسته اند. پيش بيني  شده است  در سال  جاري  ميلادي  ارزش  تجارت  پنبه  در جهان  به  هشت  ميليون تن  برسد كه  در اين  صورت  در مقايسه  با سال  ۲۰۰۵ ميلادي  بيشتر از يك  ميليون  و ۲۵۰ هزار تن  كاهش  خواهد داشت .
ده برابر شدن صادرات احشام زنده
صادرات احشام زنده در نه ماهه امسال به ۶۹ ميليون و ۷۸۲ هزار دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ برابر افزايش يافت.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران وزن احشام زنده صادراتي در اين مدت ۳۷ هزار و ۶۶۷ تن بود كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال افزايش چشمگيري داشت. سهم ارزشي صادرات احشام زنده از كل كالاهاي زير گروه محصولات حيواني حدود ۳۶ درصد بود.
اين گزارش حاكيست: مجموع صادرات محصولات حيواني شامل پرندگان، پوست و سالامبور، پشم و كرك، روده، احشام زنده، تخم مرغ و عسل در اين مدت ۱۹۴ ميليون و ۶۲۷ هزار دلار بود كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد رشد نشان مي دهد.
بيشترين ميزان محصولات حيواني در مدت ياد شده به مقصد كشورهاي عراق، افغانستان، تاجيكستان، پاكستان و جمهوري آذربايجان بوده است.
براساس اين گزارش در نه ماهه سال جاري ۵۹ ميليون و ۲۷۱ هزار دلار پوست و سالامبور به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال ۷ درصد كاهش داشت. ايتاليا، تركيه، پاكستان، جمهوري آذربايجان و هند بهترين خريداران پوست و سالامبور از ايران بودند.
اين گزارش حاكيست: طي نه ماهه سال جاري ۹ ميليون و ۵۳۰ هزار دلار تخم مرغ، ۳ ميليون و ۲۱۱ هزار دلار انواع پرندگان و ۸ ميليون دلار ساير محصولات حيواني به خارج از كشور صادر شد كه اين ارقام در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتيب ۲۰۲  ، ۲۰۴ و ۱۴۸ درصد افزايش نشان مي دهد.بر پايه اين گزارش در مدت ياد شده ميزان صادرات پشم و كرك ۶ ميليون و ۸۳۴ هزار دلار و عسل ۹۳۰ هزار دلار بوده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ترتيب ۴۷ و ۲۲ درصد كاهش نشان مي دهد.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |