چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۷ - Jan 25, 2006
گزارش همشهري از ارقام رفاهي كاركنان دولت و اقشار كم درآمد در لايحه بودجه ۸۵
افزايش ۵۰ درصدي هزينه حقوق كاركنان دولت
و ۳۵ درصدي يارانه كالاهاي اساسي
001407.jpg
001398.jpg
گروه اقتصادي : هر چند لايحه بودجه از لحاظ حجم فيزيكي بالغ بر ۲۵۰۰ صفحه و از نظر ارزش بيش از ۱۹۵ هزار ميليارد تومان است، اما چند بخش كوچك و يا دو سه عدد است كه براي كاركنان دولت و اقشار كم درآمد از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
حقوق و مزاياي كاركنان دولت، حجم كل يارانه ها و به طور كلي فصول مربوط به رفاه اجتماعي از جمله مقولاتي است كه مي تواند مورد توجه كاركنان و طبقه متوسط به پايين جامعه قرار بگيرد.
به گزارش همشهري مجموع مواردي كه به آنها اشاره شد در بخش هزينه هاي دولت مورد بررسي قرار مي گيرد.
براين اساس كل هزينه هاي دولت بالغ بر ۳۷ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان است كه به ۷ فصل كلي تقسيم مي شود.
جبران خدمت كاركنان دولت يكي از اين هفت فصل است كه مي تواند بازگو كننده اراده دولت به افزايش حقوق و مزاياي افراد تحت پوشش خود باشد.
بنابراين گزارش، از كل رقم ۳۷ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان هزينه هاي دولت كمي بيش از ۱۳ هزار ميليارد تومان آن به فصل اول يا همان فصل مربوط به حقوق و مزاياي كاركنان دولت اختصاص دارد.
به اين ترتيب حدود ۳۴ درصد هزينه هاي دولت براي پرداخت به كاركنان دولتي در نظر گرفته شده است. رقمي كه به گفته برخي اقتصاددانان حاكي از سهم پايين پرداختهاي دولت به حل هزينه هاست.
اما در اين ميان جالب است بدانيم كه هزينه هاي دولت در سال جاري رقمي در حدود ۳۸ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان بوده كه از اين ميزان ۸ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان به فصل اول اختصاص دارد. تقسيم اين دو بر هم نشان مي دهد كه براساس قانون بودجه ۸۴ در حدود ۲۲ درصد پرداختي هاي دولت صرف حقوق و مزايا شده است.
از سوي ديگر مي توان با در نظر گرفتن دو عدد ۱۳ هزار ميليارد تومان و ۸ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان دريافت كه اعتبارات مربوط به فصل جبران خدمات كاركنان دولت از رشدي معادل ۵۵ درصد برخوردار است.
يكي ديگر از فصول مهم در بخش هزينه هاي دولت يارانه هاست.
براساس اين گزارش حجم كل يارانه  ها در بودجه ۸۵ كه عمدتاً يارانه كالاي اساسي و داروست بالغ بر ۶ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شد، و اين در حالي است كه اين ميزان در بودجه سال جاري رقمي در حدود ۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان اعلام گرديده كه بيانگر رشد ۳۵ درصدي است.
هر چند نگاه اوليه به دو رقم مربوط به جبران خدمات دولت و يارانه ها حاكي از رشد مناسب اين دو فصل است اما نكته ظريفي در بودجه ۸۵ وجود دارد كه لازم است مسئولان بيشتر در خصوص آن توضيح دهند و آن كاهش بسيار شديد فصل ساير هزينه ها است.
همان طور كه گفته شد هزينه هاي دولت به ۷ بخش تقسيم مي شود كه بخش هفتم آن به نام ساير هزينه ها است.
نگاهي به لايحه بودجه نشان مي دهد كه ساير هزينه ها در بودجه ۸۵ در حدود ۶ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان است و اين در حالي است كه اين فصل در قانون بودجه ۸۴ رقمي در حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان اعلام شده است.
در جدول زير مقايسه هزينه هاي دولت در سال ۸۴ و ۸۵ نشان داده شده است.

در پي اعلام آغاز كار بررسي نرخ هاي جديد
قيمت نان افزايش يافت
گروه اقتصادي: در پي اعلام بررسي قيمت هاي جديد نان و اعلام آن از هفته آينده از سوي برخي مقامات وزارت بازرگاني قيمت نان در مناطق مختلف تهران و شهرستان ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش يافت.
به گزارش همشهري در حالي كه هنوز تصميمي در مورد قيمت هاي جديد نان گرفته نشده است اعلام خبر افزايش قيمت نان موجب شد تا برخي نانوايي ها با توجه به شرايط جاري بازار خود اقدام به افزايش قيمت نان كنند.
نانوايان  تهراني  بدون  آنكه  ازسوي  مسئولان  ذيربط تغييري  در نرخ  نان  اعلام شده  باشد، بهاي  نان  را افزايش  داده اند. هر قرص  نان  لواش  ماشيني  با وزن  هر چانه  ۴۰ گرم  ۲۰۰ ريال ، لواش  تنوري با وزن  هر چانه  ۸۰ گرم  ۳۰۰ ريال ، تافتون  ۲۰۰ ريال ، بربري  يك  هزار ريال  وسنگك  يك  هزار و ۵۰۰ ريال  در نانوايي ها عرضه  مي شود.
به گزارش ايرنا در روزهاي اخير قيمت  نان  درحالي  در تهران  افزايش  يافته  كه  هيچ  تغييري  در كيفيت  پخت نان  ايجاد نشده  و مردم  مجبور به  تحمل  شرايط نامناسب  عرضه  نان  شده اند.در تهران ، برخي  نانوايي ها براي  قانوني  جلوه  دادن  افزايش  نرخ  نان ، خبرچند ماه  قبل  اتحاديه  نانوايان  تهران  درخصوص  افزايش  نرخ  نان  را به  شيشه هاچسبانده  و در كنار آن فاكتورهاي  خريد قديم  و جديد آرد را نصب  كرده اند.
البته  رئيس  اتحاديه  نانوايان  تهران  پيش  از آغاز ماه  مبارك  رمضان  اعلام كرده  بود به  دليل  افزايش  نيافتن  قيمت  نان  درسال  گذشته ، امسال  قيمت  نان  درتهران  افزايش  مي يابد.
اما هرگز درخصوص  افزايش  قيمت  نان ، تصميم  قانوني  اعمال  نشد و نانوايان خودسرانه ، قيمت  نان  را افزايش  داده اند.
معاون  وزير بازرگاني  در همين  ارتباط در آخرين  اظهارنظر گفته است : نرخ جديد انواع  نان  هفته  آينده  مشخص ، تصويب  و اعلام  خواهد شد.
محمدصادق  مفتح  افزود: گروهي  از كارشناسان  و صاحبنظران  درسازمان  حمايت از مصرف كنندگان  و توليدكنندگان  در دو ماه  گذشته  چگونگي  تعيين  قيمت  جديدنان  را بررسي  كرده اند. وي  با بيان  اينكه  قيمت  جديد براي  نان  در دو سال  گذشته  تعيين  نشده است ، گفت : در سال هاي  گذشته  هزينه  عوامل  مختلف  توليد نان  از جمله  آب ، برق ، گاز و كارگر افزايش  يافته  است . مفتح  اضافه كرد: نانوايان  اكنون  با ضرر مواجهند و پخت  نان  براي  آنان صرفه  و سود ندارد و افزايش  يارانه  آرد هم  سود نانوايان  را افزايش  نمي دهد.

رئيس كل بانك مركزي از وزير امور اقتصادي و دارايي درخواست كرد
تمبر را از سفته حذف كنيد
مهر: مشاور حقوقي بانك مركزي در كنفرانس ماهانه پژوهشكده پولي و بانكي از درخواست بانك مركزي براي حذف تمبر از سفته خبر داد.
يدالله اثني عشري در هشتمين كنفرانس ماهانه پژوهشكده پولي و بانكي گفت: رئيس كل بانك مركزي از وزير اقتصاد درخواست كرده است تا با حذف تمبر از سفته، سفته را در بازار رواج دهد.
وي در ادامه به لازم الاجرا شدن سفته در لايحه قانون تجارت اشاره كرد و افزود: در لايحه قانون تجارت به لازم الاجرا شدن سفته به مانند چك تأكيد شده است.
وي با بيان اينكه در بانك مركزي كميته اي در حال بازنگري قانون چك هستند گفت: با حذف تمبر از سفته، سفته رواج بيشتري مي يابد.
وي با بيان اينكه در اوايل انقلاب استفاده از چك براي مردم سهل تر شد، گفت: در اوايل انقلاب آشفتگي اوضاع باعث شد استفاده از چك آسان تر شود.
وي يكي از دلايل خارج شدن سفته را در بازار معاملاتي هزينه بالاي مالياتي آن عنوان كرد و گفت: يكي از عوامل اصلي استقبال مردم از چك هزينه بالاي مالياتي سفته است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي :
موجودي حساب ذخيره ارزي
تا پايان سال به ۲۵ ميليارد دلارمي رسد
001401.jpg
مهر: موجودي حساب ذخيره ارزي در حال حاضر حدود ۱۵ ميليارد دلار است و اين رقم تا پايان سال به ۲۵ ميليارد دلار خواهد رسيد.
فرهاد رهبر ديروز در حاشيه جلسه علني مجلس با بيان اينكه عامل رواني يكي از دلايل افزايش تورم است، اظهارداشت: افزايش قيمت كالا و خدمات دولتي و همچنين تثبيت قيمت ارز ديگرسياست هايي است كه براي كنترل نرخ تورم اجرا مي شود.
وي افزود: با توجه به بررسي طرح منطقي كردن نرخ سود در مجلس نرخ سود بانكي و به دنبال آن هزينه توليد كاهش خواهد يافت.
رهبر با بيان اينكه براي ايجاد اشتغال درسال آينده طرح هاي زودبازده مورد توجه قرارخواهد گرفت، تصريح كرد: دولت تصميم گرفته عرضه كل را تحريك و افزايش دهد و از سوي ديگر تسريع قابل ملاحظه اي دراجراي پروژه هاي عمراني به وجود آورد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي درباره قيمت ۴۰ دلاري نفت در بودجه سال ،۸۵ خاطرنشان كرد: در سال جاري حدود ۳۵ ميليارد دلار ارز مصرف كرديم در حالي كه قيمت نفت روي ۲۸ دلار بسته شده بود، اما درسال ۸۵ با توجه به اينكه قيمت نفت ۴۰ دلار محاسبه شده است، ۳۶ ميليارد دلار ارز مصرف خواهيم كرد.وي در پاسخ به اين سئوال كه اين كار باعث خالي شدن حساب ذخيره ارزي مي شود، افزود: ميزان حساب ذخيره ارزي در حال حاضر ۱۵ ميليارد است و اين رقم تا پايان سال به ۲۵ ميليارد دلار خواهد رسيد.
رهبر همچنين درباره عدم هدفمند بودن بودجه استان ها تاكيد كرد: برنامه بودجه استان ها به طور شفاف و كامل درسازمان مديريت موجود است و براي آن مصارفي در نظر گرفته شده كه يك ريال آن بدون هدف خرج نشود.رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي درباره خلع اعضاي دولت از چانه زني درباره بودجه نيز، گفت: اگر ما و شما قبول داريم كه بايد جلوي قدرت چانه زني را در ايام بودجه گرفت، پس دستور رئيس جمهور در اين رابطه انقلابي ترين و معقول ترين دستور بوده است.
وي با بيان اينكه شركت هاي دولتي يك موجود زنده هستند و رشد دارند، ادامه داد: اين رشد هم نياز به سرمايه و حمايت دارد، ازاين رو يا بايد اين شركت ها را از بين ببريم يا از دولت جدا كنيم تا شرايط براي رشد آنها فراهم شود.وي افزود: مهم اين است كه رشد شركت ها را چگونه مديريت كنيم ودولت دراين راستا برنامه هايي براي هدايت شركت هاي دولتي اجرا خواهد كرد.
رهبر خاطر نشان كرد: نبايد به رشد ۳۰ درصدي اين بودجه نگاه شود بلكه بايد ببينيم اين بودجه چگونه هزينه وهدايت مي شود.وي اضافه كرد: طبق قانون از همه اين افزايش شركت ها فقط اجازه استفاده از ۲۵ درصد سود را براي سرمايه گذاري دارند كه آن هم بايد با اجازه شوراي اقتصاد باشد.
وي گفت: ما قصد داريم ۴۰ درصد سهم سود دولت از شركت هاي دولتي را يكجا جمع كنيم و در قالب تسهيلات با نرخ سود پايين براي سرمايه گذاري خودشان استفاده كنيم.
وي گفت: درآمد مالياتي سال ۸۵ نسبت به ۸۴ ، ۲۸ درصد افزايش خواهد يافت.

تنهادولت از افزايش قيمت خودرو در سال آينده سود مي برد
گروه اقتصادي: بند «ه» تبصره ۱۳ لايحه بودجه سال ،۱۳۸۵ مبني بر افزايش ۵درصدي هزينه شماره گذاري خودرو، بحثهاي زيادي را در پي داشته است. آنچه در اين ميان قابل توجه است، بهره مندي دولت از اين افزايش و به دنبال آن افزايش قيمت خودرو است. حال آن كه خودروسازان به عنوان توليدكننده هيچ بهره اي از اين افزايش نمي برند و تنها مردم به عنوان مصرف كننده متضرر مي شوند. از سوي ديگر، ورود خودروهاي جديد به ويژه ال _ نود با قيمت ۷ ميليون توماني، مي تواند بر كاهش قيمت در سال آينده مؤثر باشد.
با رضا دانش فهيم، مدير عامل شركت توسعه صنايع خودرو گفت وگو كرده ايم.
***
* براساس بند ه تبصره ،۱۳ چه مرجعي از افزايش قيمت خودرو منتفع مي شود؟
- از آنجايي كه طبق تبصره فوق نيروي انتظامي موظف به اخذ ۵ درصد بها براي اولين شماره گذاري خودرو و ۴ درصد عوارض ارزش گمركي از خودروهاي وارداتي شده است، لذا افزايش ۹ درصدي فوق براي دولت سودآور خواهد بود. البته بايد گفت طي ۴ سال اخير خودروسازان داخلي علي رغم افزايش نرخ تورم، افزايش دستمزد كارگران و حتي قيمت انرژي به جز امسال كه سياست تثبيت قيمت هاي اقلام اساسي اعمال شده قيمت خودرو را افزايش نداده اند. اما در صورتي كه دولت اقدام به اخذ عوارض بيشتر از توليدكنندگان خودرو كند، خودروسازان چاره اي جز افزايش قيمت خودرو براي سال آينده نخواهند داشت.
* با توجه به اينكه واردات خودرو در سال جاري در حد اعلام شده (۱۰ هزار دستگاه) محقق نشد فكر مي كنيد سال آينده واردات خودرو در حد قابل ملاحظه تحقق يابد و آيا اين روند تأثيري بر بازار داخلي خودرو نخواهد داشت؟
- امسال تنها ۶۴۰۰ دستگاه خودرو با تعرفه ۱۰۰ درصد به كشور وارد شد كه با توجه به اين تعرفه بعيد به نظر مي رسد واردات خودرو در حد بالا طي سال آينده انجام گيرد. البته طبق بودجه ۸۵ ماليات و سود بازرگاني واردات خودرو ۵۹۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. به نظر مي رسد اين حجم واردات خودرو تأثير چنداني بر بازار داخلي نداشته باشد.
* طبق اخبار ظاهراً يك شركت خودروسازي بزرگ مي خواهد سال آينده خودروهاي سي۵ به صورت CBU به كشور وارد كند. علت گرايش خودروسازان داخلي به واردات را علي رغم مخالفت هاي گذشته ناشي از چه مي دانيد؟
- خودروسازان به هيچ عنوان دنبال واردات نبوده و نيستند چرا كه هيچ خودروسازي نمي خواهد توليداتش با فروش و اقبال كم تر مواجه گردد. در واقع احتمال تحقق اين امر از سوي شركت سايپا بعيد است. خودروسازان سرمايه گذاري عظيمي در بخش توليد كرده اند و مسلماً تمايلي به عدم بهره گيري از سرمايه هاي فوق و كاهش اشتغال در جامعه ندارند.
* از آنجايي كه قرار است خودروي لوگان با قيمت ۷ ميليون تومان در داخل عرضه گردد آيا اين اقدام زمينه ساز كاهش حجم فروش خودروهاي داخلي نخواهد شد؟
- هر خودرويي جايگاه خاص خود را دارد و متقاضي خودروها نيز متفاوت هستند اما به نظر مي رسد با عرضه لوگان بازار خودرو در كشور رقابتي تر شود.

استات اويل سهم خود را در فازهاي
۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي كاهش مي دهد
گروه اقتصادي: شركت نروژي استات اويل مجري بخش تأسيسات در پايان فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي سهم خود را در اين طرح به دليل تأخير پياپي و افزايش هزينه ها ۳۲۹ ميليون دلار كاهش داد و به ۲۳۷ ميليون دلار رساند. براساس گزارش، مقامات اين شركت نروژي اعلام كردند كه با اين رويداد شركت يادشده براي رسيدن به اهداف خود در زمينه افزايش توليد انرژي دست نخواهد يافت.
شركت نروژي استات اويل در سال ۲۰۰۲ با مشاركت پتروپارس مجري فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي شد، در اين طرح استات اويل ۴۰ درصد سهم داشت و پتروپارس ۶۰ درصد كه بعدها سهم پتروپارس در اين مشاركت كاهش يافت.
براساس پيش بيني استات اويل در سال ۲۰۰۷ سه فاز پارس جنوبي روزانه معادل ده هزار بشكه نفت به توليد اين شركت مي افزود كه با تأخيرهاي متعدد نخستين مرحله توليد قرار است در نيمه دوم سال ۲۰۰۷ راه اندازي شود.
طرح هاي حفاري بخش دريايي اين فازها از برنامه ريزي ها جلو بوده است ولي عدم هماهنگي شركت صدرا يكي پيمانكاران اين بخش به تأخير در اجراي طرح انجاميده است.

وزير جهاد كشاورزي:
مردم با خيال راحت گوشت مرغ مصرف كنند
مهر: وزير جهاد كشاورزي گفت:  مردم نگران آنفلوآنزاي پرندگان نباشند و با خيال راحت گوشت مرغ مصرف كنند.
محمدرضا اسكندري با بيان اين مطلب افزود: با وجودي كه ايران در كانون كشورهاي بحران اين بيماري است، اما به لطف خدا با كنترل دقيق در شهرهاي مرزي، تاكنون هيچ مورد آلودگي مشاهده نشده است.
وي گفت: ۷۰ گروه در مناطق مرزي كشور، مرغداري ها را تحت كنترل و نظارت دارند.
اسكندري اظهار داشت: مرغداريهاي كشور از اين بيماري پاك هستند و به همين لحاظ در واحدهاي توليدي، مشكلي وجود ندارد.

چشم پوشي از نفت ايران براي اقتصاد جهان
غيرقابل پذيرش است
مهر: روزنامه واشنگتن تايمز اعلام كرد قدرت اقتصادي ايران در حال حاضر غيرقابل چشم پوشي است و تحريم اقتصادي ايران مي تواند موجب ركود شديد اقتصادي غير قابل پيش بيني در جهان شود.
ايران هم اكنون چهارمين توليدكننده بزرگ نفت خام در جهان پس از عربستان، روسيه، و آمريكا است و داراي ۱۰۵ ميليارد بشكه ذخاير نفت است كه تقريباً پنج برابر كل ذخاير نفت آمريكا است.
بر اساس اين گزارش، با توجه به اينكه ايران در حال حاضر حدود ۳ ميليون بشكه در روز نفت به كشورهاي ديگر صادر مي كند و با توجه به شرايط ناگوار بازار جهاني نفت خام طي دو سال گذشته، چشم پوشي از نفت صادراتي ايران براي اقتصاد جهان غيرقابل پذيرش است.

با اعلام آمادگي عربستان براي عرضه بيشتر
قيمت نفت كاهش يافت
001404.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه هفته گذشته بازارهاي جهاني افزايش قيمت نفت و پيش بيني فراتر رفتن قيمت شاخص نفت آمريكا از ۷۰ دلار در بازار را پشت سر گذاشت ديروز هر بشكه نفت سبك آمريكا كمتر از ۶۸ دلار معامله شد و روند قيمت ها رو به كاهش گذاشت.
به گزارش همشهري درحالي كه همچنان بازار نفت در التهاب رويدادهاي جاري مرتبط با نفت به ويژه تحولات روابط خارجي ايران است ديروز اعلام آمادگي عربستان سعودي براي تأمين جايگزين نفت نيجريه در بازار نفت موجب آرامش بازار شد و قيمت ها كه از روز دوشنبه رو به كاهش گذاشته بودند روند كاهنده خود را ادامه دادند.
علي نعيمي وزير نفت عربستان ديروز تأكيد كرد شرايط بازار نفت خوب است و اين كشور آماده است تا نفت مازاد خود را در صورت نياز به بازار عرضه كند. وي در عين حال و برخلاف اظهارات برخي اعضاي اوپك ازجمله ونزوئلا و ايران كه از كاهش توليد اوپك در اجلاس دو هفته ديگر اعضاي اين سازمان سخن گفته اند از عدم ضرورت كاهش توليد اوپك در اجلاس آتي خبر داد.
رويكرد عربستان به چين
در هفته جاري پادشاه عربستان سعودي براي نخستين بار براي گسترش همكاري با چين راهي پكن شد و نويد همكاري گسترده دو كشور در زمينه انرژي در آينده را داد.چين داراي بزرگترين بازار انرژي جهان است كه روند رو به رشد تقاضا در اين كشور به عنوان عامل اصلي افزايش قيمت نفت در سال هاي اخير اعلام شده است.
ديروز يك مقام چيني همزمان با حضور پادشاه عربستان در پكن خواستار همكاري كشورهاي توليدكننده و مصرف كننده نفت شد.

وزير راه و ترابري در هفتمين همايش صنايع دريايي اعلام كرد:
ضرورت اختصاص سالانه يك هزار ميليارد ريال
يارانه براي توسعه صنايع دريايي
گروه اقتصادي: در هفتمين همايش صنايع دريايي كه از ديروز به منظور بررسي چالش هاي پيش روي توسعه صنايع دريايي كشور آغاز شده، وزير راه و ترابري آمادگي اين وزارتخانه را براي تخصيص سالانه يك هزار ميليارد ريال يارانه جهت ايجاد زمينه حضور محصولات صنايع دريايي اعلام كرد.
محمد رحمتي، افزود: امسال بيش از ۵۰۰ ميليارد ريال يارانه براي تقويت ناوگان حمل و نقل دريايي پرداخت شده و پرداخت تسهيلات از حساب ذخيره ارزي محل مناسبي براي انجام سرمايه گذاري در ساخت اسكله، كشتي، سازه هاي دريايي و احداث زيرساخت هاي موردنياز در بخش حمل و نقل دريايي است.
وي با اشاره به تخليه و بارگيري حدود ۱۰۰ ميليون تن كالاي صادراتي و وارداتي از طريق بنادر كشور طي سال جاري، گفت: بيش از ۹۰ درصد واردات محصولات كشور از طريق دريا انجام مي شود و بر اين اساس توسعه اين صنايع موجب تقويت ساير بخش هاي اقتصادي كشور خواهد بود.
وزير راه با اشاره به ظرفيت پذيرش سرمايه گذاري بسيار بالا در بنادر و سواحل جنوبي كشور به علت ارتباط با آب هاي آزاد، گفت: صنايع دريايي طي ۱۵ سال اخير با رشد سريعي در تكنولوِژي ساخت كشتي ها و بخش هاي مختلف دريايي روبه رو شده است و در اين راستا بايد انباشتگي ثروت از پايتخت و شهرهاي بزرگ به ديگر مناطق به خصوص سواحل جنوبي كشور تسري يابد.
وي افزود: وزارت راه و ترابري براي ايجاد رقابت ميان صنايع داخلي و خارجي مي تواند سالانه ۱۰۰ميليارد تومان يارانه اختصاص دهد تا صنايع داخلي توانايي عرضه محصولات خود در بازار را داشته باشند. اكنون بايد روابط خود را با ساير كشورها و شركت هاي حمل و نقل دريايي تقويت كنيم زيرا بخش دريايي بخش بسيار مهمي در صنعت كشور است.
رحمتي گفت: حضور نهادهاي مالي نظير بيمه، بانك ها و موسسات مالي، اعتباري در عرصه صنايع دريايي علاوه بر توسعه پژوهش و آموزش در اين بخش به تقويت توليد محصولات دريايي و ارائه مطلوب خدمات دريايي منجر خواهد شد.
در هفتمين همايش صنايع دريايي متخصصان و كارشناسان صنعت حمل و نقل دريايي راهكارهاي توسعه صنايع دريايي كشور را در روزهاي چهارم و پنجم بهمن ماه جاري با برگزاري ميزگردهاي تخصصي بررسي مي كنند.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۳۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۲۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۶۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۸۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۱۰۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۱۷۶

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |