شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۴
ديويد بكهام در اوج مي روم
در آرزوي فتح جام جهاني
علي راد
ديويد بكهام به تازگي مدرسه فوتبالش را در گرينويچ تأسيس كرده است كه به عنوان سفير سازمان ملل نيز قدمي ارزشمند برداشته باشد. او به لندن نيز كمك كرد تا به عنوان ميزبان ۲۰۱۲ المپيك تابستاني انتخاب شود، اما به نظر مي رسد كسي به او نگفته كه فوتبال در اولويت انجام امور خيريه نيست. ستاره رئال مادريد راجع به چيز ديگري جز فوتبال فكر نمي كند و با نزديك شدن رقابت هاي جام جهاني نقش او به عنوان يك سفير ورزش و كاپيتان تيم بيشتر نمايان مي شود. او در آستانه گذر از سن سي سالگي، به نظر مي رسد زمان بيشتري را در آكادمي فوتبالش بگذراند، اما فتح جام جهاني با انگلستان و جام قهرمانان با رئال مادريد هنوز جزء رؤياهايش محسوب مي شود.
000693.jpg
000690.jpg
* در ابتدا نظرت راجع به رويارويي با آرسنال در جام قهرمانان چيست؟
- دو سال و نيم است كه در رئال حضور دارم و مدت زيادي است كه روبه روي آنها بازي نكرده ام، البته هميشه دوست داشتم كه اين اتفاق بيفتد. از اين كه با آرسنال روبه رو شديم هيجان زده شدم و فكر مي كنم كه حريف دشواري باشند. من احترام زيادي براي آرسن ونگر قائل هستم،  او انسان بزرگي است و علاوه بر آن مربي و مدير توانايي نيز هست.
* به نظر مي رسد كه سال ۲۰۰۶ فوق العاده باشد، نه فقط به خاطر جام جهاني...
- دوست دارم با انگلستان مقامي بدست بياورم كه در اين صورت دستاوردي بزرگ براي كشورم و خودم محسوب مي شود. در رقابت هاي مقدماتي ما در صدر گروه قرار گرفتيم، البته نوسان زيادي داشتيم اما در پايان در جايگاه واقعي خود قرار گرفتيم. اگر كمي بخت با ما يار باشد.با توجه به اين كه در دوره هاي قبلي اين طور نبوده و نيز اگر تيم ما بازي هاي خوبي ارائه دهد هر اتفاقي ممكن است بيفتد. شرايط آب و هوايي بسيار مهم است. اگر تمامي بازيكنان ما در همان سطحي كه از آنها توقع مي رود بازي كنند آنگاه شانس خوبي خواهيم داشت.
* مردم مي گويند كه اگر روني در جام جهاني روي فرم نباشد انگلستان شانس زيادي نخواهد داشت؟
- به نظر من مردم هميشه راجع به بازيكنان بزرگ اين طور اظهار نظر مي كنند. براي مثال بارسلونا كه هوادارانش با حضور يا عدم حضور رونالدينيو نسبت به برد و باخت اين تيم نظر مي دهند. اين يك جور توقع است و ميزان انتظارات از آن بازيكن مورد نظر را نشان مي دهد.البته فكر نمي كنم اين صحبت ها روي روني تأثير بگذارد و او مي تواند با اعتماد به نفس كامل پا به ميدان بگذارد و هيچ دغدغه خاطري نداشته باشد، درست مثل اين كه براي تفريح به ميدان آمده است. دليل اين كه مردم به او علاقه دارند اين است كه او سبك هاي مختلفي از بازي را به نمايش مي گذارد.
* آيا روني تحمل فشار زيادي را كه بر او وارد مي آيد را دارد؟
- اين روزها كلاً فشار روي فوتبال زياد است. وقتي شما بازيكن شاخصي هستيد و در ليگ برتر بازي مي كنيد نگاهها به سوي شماست. روني به دليل حضور و درخشش در منچستر به اين سطح رسيده است. به نظر من روني جايي از اين بهتر براي ارائه بازي اش پيدا نخواهد كرد.بازيكني بزرگ بودن و با چنين آمار خوبي به اين معني است كه خود بازيكن نيز انتظاراتي دارد. اگر چه روني حمايت خانواده و دوستانش را همواره به همراه دارد اما بعضي اوقات شرايط سخت مي شود، البته وين اشخاص درستي را دور و بر خود دارد و علاوه بر آن سرمربي خوبي نيز او را هدايت مي كند.
* راجع به خودت. الان سي ساله هستي، آيا برنامه اي براي زندگي ات پس از فوتبال در نظر داري؟
- در حال حاضر قصد دارم تا به اندازه ممكن به فوتبال بپردازم يعني تا زماني كه پاهايم توان داشته باشند. به اين زودي قصد كنار رفتن از فوتبال را ندارم، البته اگر روزي نتوانم در سطح بالايي به فوتبال ادامه دهم، به آكادمي فوتبال كه آن را به تازگي در گرينويچ افتتاح كردم خواهم رفت و در آنجا مشغول خواهم شد.جداي اين صحبت ها، واقعاً دوست دارم تا هرجا كه ممكن باشد براي رئال بازي كنم و در تيم ملي نيز مسئوليت كاپيتاني را به عهده داشته باشم. ما جام جهاني را پيش رو داريم و البته دوست دارم يورو ۲۰۰۸ نيز كاپيتان تيم باشم و فكر مي كنم اين توان را داشته باشم. در حال حاضر قصد كناره گيري از تيم ملي و كاپيتان بودن را ندارم.
*آيا با بالاتر رفتن سن ات براي باشگاه هاي كوچكتر بازي خواهي كرد؟
- نه، فكر نمي كنم. در اين نقطه از زندگي و حرفه ام دوست دارم در اوج از فوتبال خداحافظي كنم. تا زماني كه بتوانم براي رئال بازي  كنم اين كار را انجام خواهم داد و پس از آن به كارهاي آكادمي ام در يونيسف مي پردازم، اما دوست دارم در اوج خداحافظي كنم.
* اين كار تقريباً مثل اريك كانتوناست. او حتي قبل از ۳۰ سالگي از فوتبال كناره گيري كرد؟
- اين درست است. دوست داشتم اريك كانتونا چند سال ديگر بازي كند. البته او در اوج از فوتبال كناره گيري كرد كه كاري فوق العاده بود. براي من هنوز زود است كه بازنشسته شوم. هنوز در خودم توان بازي كردن براي چند سال ديگر را مي بينم.
* آيا انتظار داري فوتبالت را در رئال به پايان برساني؟
- بله، اما هميشه فكر مي كردم در منچستر، اين كار را انجام بدهم، ولي شرايط تغيير كرد. كسي نمي داند كه چه اتفاقي ممكن است بيفتد.من تا پايان فصل آينده با رئال قرارداد دارم و هنوز مذاكره اي را با تيم آغاز نكرده ام ولي آنها اظهار كردند كه مايل به انجام صحبت هاي اوليه هستند.
*زماني با پاياراتزي ها در مادريد مشكلات زيادي داشتي؟
- در حال حاضر رابطه خوبي با حاشيه باشگاه دارم. توجه زيادي كه به من مي شد هنوز هم پابرجاست و در حال حاضر نيز اوضاع كمي سخت است. من كسي نيستم كه شكايتي از شرايط داشته باشم زيرا در ميان مردم هستم و طبيعتاً توجه زيادي را جلب مي كنم. تنها موردي راكه دوست ندارم توجه زياد نسبت به فرزندانم است و اين درست قضيه اي است كه مرا بيشتر انگشت نما مي كند. اما در كل از اين كه در مادريد هستم خوشحالم. به زودي به خانه اي جديد نقل مكان خواهيم كرد. من بازي ام را انجام مي دهم و در فرم خوبي قرار دارم. البته هميشه در خارج از باشگاه  مشكلاتي را با پاياراتزي دارم اما اين هم جزئي از زندگي است.
* به نظر مي رسد هنوز هم از فوتبالت لذت مي بري؟
- هميشه گفتم، زماني كه در زمين حضور دارم خوشحال ترين انسان هستم، اگرچه زماني كه با فرزندانم در باغ هستم نيز چنين احساسي دارم يا حتي بهتر از آن. وقتي در زمين هستم احساس آزادي، شادي و امنيت مي كنم و به همين دليل است كه دوست دارم به بازي ادامه دهم.
* رئال به تازگي مربي خود را اخراج كرده است. اين ششمين مربي است كه در طول دو سال حضورت در رئال حضور پيدا كرده است. مادريد جايي نيست كه كسي زياد در آن دوام بياورد!!
- قبل از اين كه به رئال بپيوندم، فكر مي كردم بعضي بازي ها بايد آسان باشد، با چنين بازيكناني كه در تيم وجود دارند اما اين طور نشد. اگر بازيكنان هم در فرم ايده آل باشند ناگهان در يك بازي عجيب همه چيز خراب مي شود و بازي هاي خردكننده به دنبال هم تكرار مي شوند. اتفاقات آن طور كه فكر مي كردم از آب درنيامد. بازي سخت است مخصوصاً زماني كه حريفان سرسختي مثل بارسلونا روبه روي ما قرار مي گيرند و اين كه آنها اكثراً يك قدم از ما جلوتر هستند. اين شرايط براي مادريد چه به عنوان شهر و چه به عنوان يك تيم بسيار دشوار است، اما ما بايد به تلاش ادامه دهيم و متحد باشيم.
* چه نظري راجع به بارسلونا داري؟ شكست شما برابر بارسلونا در مادريد خيلي وحشتناك بود؟
- آنها بازيكنان بزرگي دارند و از روحيه تيمي خوبي نيز برخوردار هستند. بارسلون بازيكناني مثل رونالدينيو كه همگان او را مي شناسند در اختيار دارند اما تيم آنها فقط رونالدينيو نيست كه ما را مغلوب كرده بلكه قدرت و اتحاد تيمي آنهاست. هريك از بازيكنان بارسلون چندبرابر ما مي دوند و اين چيزي  است كه بارسلون را برنده كرد.
* بايد خيلي از رونالدينيو متنفر باشي زيرا او بزرگترين رقيبت در اسپانيا و جام جهاني است. او در جام جهاني آلمان درست مثل جام قبلي كه در كره و ژاپن بود، منتظرت خواهد بود!!
- من هرگز از او متنفر نشدم، زيرا همه از بازي چنين بازيكناني لذت مي برند. تماشاي هنرنمايي بازيكنان بزرگ فوق العاده است. هر كسي دوست دارد با چنين بازيكناني هم تيم باشد، زيرا آنها استعداد بي نظيري دارند. رونالدينيو بهترين بازيكن دنيا است. او لياقت افتخاراتي را كه نصيبش شده دارد زيرا علاوه بر بازيكن، انساني قابل احترام نيز محسوب مي شود. من چندبار او را ملاقات كردم و با هم تيمي هاي برزيلي ام نيز راجع به او صحبت كردم و آنها نيز او را تحسين كردند. او بزرگترين مانع براي هر باشگاه يا تيم ملي رقيب به شمار مي رود. بارسلونا تيم قدرتمندي است و مهمتر از همه آنها سرسخت هستند كه اين خيلي با اهميت است. برزيل نيز هميشه تيمي خطرناك است.
* صحبت هايي در مورد آسيب ديدگي كهنه ات به گوش مي رسد. آيا اين تأثيري در جام جهاني روي تو خواهد داشت؟
- نگران نباشيد. كمي درد مي كند اما رو به بهبودي است. چند ماه قبل يك  نفر نوشت كه قبل از هر بازي به من آمپول تزريق مي شود كه اين طور نبود. زماني كه در سال ۲۰۰۲ دچار شكستگي پا شدم مصدوميتم بسيار سخت بود و مشخص بود كه بهبودي من طول مي كشد و زماني كه پا به رقابت ها گذاشتم در آمادگي كامل به سر نمي بردم. بازيكنان امروزه بازي هاي زيادي انجام مي دهند و دردهاي زيادي را تحمل مي كنند و اين فوتبال است. دكترها گفته اند كه به خاطر نحوه ضربه زدنم به توپ روند بهبودي ام مدت بيشتري طول مي كشد.
* تمامي ماه هاي آينده كه در پيش رو داري فوق العاده خواهد بود!!
- يقيناً، هر سالي كه در آن قرار است جام جهاني برگزار شود هيجان انگيز است و من دوست دارم با انگلستان فاتح و رئال افتخاري را به دست بياورم. تمامي بچه ها با آرزوي فتح جام جهاني بزرگ مي شوند يا حتي ليگ برتر و لاليگا و من نيز از اين قاعده مستثني نيستم. زمان آن رسيده كه ما با انگلستان در رقابتي بزرگ به موفقيت دست پيدا كنيم. اين تنها در دست هاي خودمان است.
* آيا به عنوان كاپيتان به اندازه كافي اعتماد به نفس داري؟
- ما يقيناً پتانسيل رسيدن به قهرماني را داريم. تا رسيدن به فينال راه سختي پيش رو داريم. هر بازي با تلاش و سعي زياد شروع مي شود و بازي بعد باز هم تكرار مي شود.

دريك نگاه
اسطوره جزيره
000687.jpg
جزيره را مهد فوتبال جهان مي شناسند. آنها خيلي زودتر از بقيه فوتبال را شناختند. اگر به عهد باستان بازنگرديم، فوتبال مدرن را بايد به حساب انگليسي ها بگذاريم. اساس و چارچوب باشگاه هاي حرفه اي را نيز آنها بنا نهادند. اولين تاكتيك فوتبال را نيز آنها در اوايل سال ۱۹۱۰ابداع نمودند. هري چاپمن با آرسنال تاكتيك تيمي را معنا بخشيد و وظايف بازيكنان را روي تخته شرح داد. بزرگان زيادي هم از سرتاسر جزيره آمدند و در منظومه فوتبال روي قله ايستادند.
استانلي ماتيوس را هم به خاطر دارند. جان ادوارز، بابي چارلتون، مرحوم بابي مور، جيمي گريوز، گوردون بنكس، گري لينكر و امروز محبوبترين آنها ديويد بكهام كه به شيوه هاي مدرن امروزي فوتبال بازي مي كند و ضربه هاي هندسي او را هيچكس در جهان ندارد. بكام يك ستاره انگليسي در تمام نقاط جهان است. او از پكن تا نيويورك هواخواه دارد. حتي در قلب آمريكاي جنوبي كه فوتبال زندگي را معنا مي بخشد.او در بين جوانان محبوبيت خاصي دارد. او امروز ثروتمندترين بازيكن جهان است و در بزرگترين باشگاه جهان يعني در رئال مادريد به هنرنمايي مي پردازد. بكام را بايد يك اسطوره فوتبالي در مهد فوتبال جهان دانست.
شناسنامه
نام كامل: ديويد رابرت جوزف بكهام
تاريخ تولد:دوم مه ۱۹۷۵
محل تولد: ليتون استون انگلستان
قد: ۱۸۰ سانتي متر
وزن: ۷۴ كيلوگرم
باشگاهها: منچستر يونايتد، پرستون نورث راند، منچستر يونايتد، رئال مادريد
نخستين بازي ملي: سپتامبر ۱۹۹۶ برابر مولداوي
بازي ملي: ۷۷ بازي و ۱۴ گل
حضور در جام جهاني: فرانسه ،۱۹۹۸ كره و ژاپن ۲۰۰۲
افتخارات: جام قهرمانان (۱۹۹۹)، جام بين قاره اي (۱۹۹۹) ليگ برتر انگلستان (۲۰۰۳ و ۲۰۰۱ و ۲۰۰۰ و۹۹و۹۷ و ۱۹۹۶)، جام حذفي انگلستان (۱۹۹۹و ۱۹۹۶) ، سوپر جام اسپانيا(۲۰۰۳) ، بازيكن جوان سال فوتبال انگلستان (۱۹۹۷) بهترين بازيكن جام باشگاههاي اروپا(۱۹۹۹)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |