يكشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۱۰
بزرگداشت نصرالله مرداني اسفند ماه برگزار مي شود
ستيغ سخن
000789.jpg
كنگره سراسري ستيغ سخن يادواره زنده ياد استاد نصرالله مرداني - حماسه سراي معاصر با هدف تجليل از مقام ادبي اين اديب متعهد، چهارم و پنجم اسفندماه سالجاري در شيراز و كازرون برگزار خواهد شد .
ساراي قشقايي- چه بهانه اي بهتر از  اين مي تواند 900 شاعر و نويسنده را در شيراز در كنار آرامگاه حافظ و سعدي گرد هم آورد. شاعراني چون : دكتر علي موسوي گرمارودي، علي رضا قزوه، عبدالجبار كاكايي، حميد سبزواري، مشفق كاشاني، سعيد بيابانكي، خليل شفيعي، بهمن ساكي، ابراهيم سنايي و ... حضور يافته و به بيان ديدگاه هاي خود درباره شعر و زندگي زنده ياد نصرالله مرداني مي پردازند .
همه خواهند آمد. مثل يك ميهماني خانوادگي است. قرار نيست كسي غريبه باشد حتي اگر آشنا هم نباشد. آخر ميزبان نصرالله مرداني است . از  اين شاعر غريبه نوازتر. نصرالله مرداني، در طول 25 سال اهتمام ادبي و فرهنگي، چندين جلد كتاب ارزشمند از خويش به جا گذاشت .
او متولد سال 1326 بود و از سال هاي نوجواني، با سرودن خوگرفت .جايي گفته بود كه اولين سروده ام را، بيت به بيتش، چون نسيمي در ثانيه هايم حضور دارد . موضوع آن شعر، امام مهدي (ع) بود .
اگر جوشش واقعي در شاعر اتفاق بيفتد، قائل به زمان بودن، حرف درستي نمي تواند باشد. مهم انديشه است كه اگر نباشد، تلاشي به ثمر نمي نشيند....
عاشق حافظ بود و وقتي مي ديد هنوز در محافل و مجامع شعر هاي حافظ خوانده مي شود جان مي گرفت اما شعرواره هايي كه بدون هيچ پشتوانه فكري و تحت تأثير حرف هاي كليشه اي عرضه مي شد را نمي پسنديد. مي گفت: اين شعرواره ها كه حتي يك درصد از انتظارات مردم را برآورده نمي كند، چه چيزي را تغيير مي دهد؟ وقتي هم اين آثار ضعيف و بي پشتوانه نقد مي شود، مدعيان مي گويند صد سال ديگر بايد زنده باشي تا بفهمي من چه گفته ام!
و باز هم مي گفت: خيلي ها فكرمي كنند در قلمرو شعر و سخن، مي توانند موثر باشند، در حالي كه چنين موضوعي، منتفي است . بارها سفارش كرده ام كه براي يك بار هم كه شده، آثار بزرگان ادب اين سرزمين را بخوانند! چرا كه تا اگركسي شاهنامه را نخواند، نمي تواند ادعا كند كه فردوسي را مي شناسد، عطار و مولانا و خيام را هم همينطور.
كلام اگر قوي و حياتبخش باشد، امروز و ديروز و نو و كهنه ندارد. شعر، شعر است و به چيزي غير از شعر نمي توان به اين عنوان، دلخوش بود.
او هم به تبعيت از فردوسي و حافظ حماسه و شعر را با هم تلفيق كرد.
اين علقه را مي توان به زيبايي در اين شعر ديد: از خوان و خون گذشتند، صبح ظفر سواران
پيغام فتح دارند، آن سوي جبهه ياران...
و يا غزلي كه براي امام حسين گفته بود.  اين شاعر بعدها تصحيحي بر د يوان حافظ نوشت.
-  اين اثر، حافظ از نگاه نصرالله مرداني نام دارد كه در سال 75 توسط نشر صدا منتشر شده است
سال گذشته ديوان كامل اشعار نصرالله مرداني، به همت خانواده اين شاعر فقيد آماده انتشار شد.
به گفته فاطمه مرداني دختر زنده ياد - همه اعضاي خانواده در جمع آوري اشعار نصرالله مرداني اعم از شعرهاي منتشر شده و يا آثاري كه هنوز درهيچ كتاب يا مجله و روزنامه اي منتشر نشده اند، نقش داشته اند.
زنده ياد مرداني در طول عمر خود به دليل حضور ممتد در حال و هواي سرودن و مطالعه آثار ادبي، موفق نشد ديوان كاملي از اشعار خود را ارائه و منتشر كند.
و حالا برگزار كنندگان كنگره ستيغ سخن، مجتمع آموزشي و فرهنگي امام رضا ( ع ) در شيراز ، حوزه هنري استان فارس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس، صدا و سيماي مركز فارس، استانداري فارس، شهرداري كازرون و آموزش و پرورش اين استان هستند و حضرت آيت الله حائري شيرازي - نماينده ولي فقيه و امام جمعه شيراز، رضا زاده - استاندار فارس و پيش نمازي - مدير كل صدا و سيماي فارس از حاميان كنگره به شمار مي روند .
اين كنگره طي روزهاي چهارم و پنجم اسفندماه، صبح ها از ساعت 9 تا 12 صبح به قرائت مقالات اختصاص دارد و 30/14 تا 18 عصر شاعران، آثار ادبي خود را در تجليل از شاعر ستيغ سخن قرائت خواهند كرد .
همچنين ويژه نامه و فيلمي از كليه آثار ادبي استاد نصرالله مرداني - براي نخستين بار - تهيه و تنظيم شده است كه در كنگره ستيغ سخن نمايش داده خواهد شد .
از ديگر برنامه هاي اين كنگره ، توزيع گسترده مجموعه شعرهاي استاد محمد خليل جمالي مذنب از شاعران پيشكسوت و دوستان نزديك نصرالله مرداني دربردارنده اشعاري در مدح و منقبت خاندان عصمت و طهارت (ع) است كه توسط نشر مجتمع امام رضا(ع) در شيراز چاپ مي شود، همچنين از يكي از رسانه هاي كشور كه بيشترين تلاش خبري و تحليلي را در ايام درگذشت استاد نصرالله مرداني درسطح كشور داشته است، تقدير مي شود .
آيت الله حائري شيرازي - امام جمعه شيراز درباره مرداني گفته است : علت موفقيت نصرالله مرداني اين است كه براي همه طبقات اجتماعي شعر سروده است، شاهد اين مدعا كتاب هاي درسي از دوره ابتدايي تا پايان دبيرستان است .

نگارخانه
تلنگر به خانه كاريكاتور
گروه تلنگر در خانه كاريكاتور ايران نمايشگاه برپا مي كند. خانه كاريكاتور ايران نمايشگاه كاريكاتور با موضوع فقر و مسائل اجتماعي را برپا مي كند.
كيميا پيروز سوژه فقر اگرچه هميشه تكراري است و بسياري به آن پرداخته اند اماهرگز از مد نمي افتد چون اين فقر هميشه وجود دارد حتي اگرخودمان در چارچوب حوزه زندگي فردي خود فقر را درك نكرده باشيم، اگر سري بچرخانيم حتما اين فقر را خواهيم ديد. از فقر نمي شود گريخت، بايد آن را ديد و هركس از دريچه نگاه خود به آن نظري  اندازد. يك عكاس، يك تصويربردار، نقاش و البته يك كاريكاتوريست كه المان هاي طنز و مبالغه را براي نيش دار كردن مفهوم فقر به خوبي در هنرش به كار مي برد. حالا يك گروه كاريكاتوريست چند جوان خوش ذوق دورهم جمع شدند تا تمام طنزپردازي و شوخ طبعي خود را براي به تصوير كشيدن فقر كه نه براي انتقاد به مفهوم فقر به كار ببرند. گروه تلنگر نمايشگاه كاريكاتور برگزار كرده است.اين نمايشگاه كه حاصل تلاش گروه تلنگر متشكل از عباس ناصري (سرپرست گروه)، نيما ملكي، داريوش مهردلان و معصومه مباركي مي باشد شامل 45 اثر درابعاد A4 و با تكنيك آزاد است. براساس اين گزارش شكل گيري گروه تلنگر كه از كاريكاتوريست هاي استان خراسان شمالي، شهرستان بجنورد هستند از سال 1379 بوده و اين سومين نمايشگاه گروهي آنها و اولين نمايشگاه خارج از استان شان است كه در خانه كاريكاتور ايران برپا مي شود. علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه تا 10 بهمن ماه سال جاري از ساعت 9 الي 17 به نشاني: خ شريعتي، تقاطع همت، خ گل نبي غربي، بعد از ميدان كتابي، شماره 60 مراجعه كنند. خانه كاريكاتور ايران همواره پذيراي جوانان و علاقمندان به هنر كاريكاتور بوده است. بزرگان كاريكاتوريست در اين خانه رفت و آمد دارند كه اين بهترين فرصت براي هنرجويان است كه بتوانند از حضور اين بزرگان بهره ببرند. تكنيك هاي متفاوت از ذهن بهترين هاي كاريكاتوريست در اين خانه به راحتي به علاقه مندان عرضه مي شود.

آواي موسيقي
براي نمايش هاي موزيكال
كارگاه آموزشي- پژوهشي روش شناسي تحقيقات ميداني در نمايش هاي موزيكال برگزار مي شود.
سميه هاشمي- تجربه كردن آموختن همه از راههاي پويايي يك هنر و يا صنعت است. اين كه ما در هنر و يا صنعتي فقط شيوه هاي فرماليته را طي كنيم چندان براي رشد و ارتقاي هنر مؤثر نخواهد بود. براي دانشجويان رشته تئاتر كه بخشي از آن را نمايش هاي موزيكال تشكيل مي دهد ورود به دنياي بيرون خارج از سالن و توجه  كردن به نمايشهاي سنتي كه اغلب موزيكال بوده اند ضروري است. آواها هميشه از ساز و دهل و پيانو درنمي آيد. روزگاري موسيقي جذاب آكاردئون در خيابانها آدمها را از مشغله شهري دور مي كرد و به بالاي ابرهاي آرامش مي رساند. نمايش هاي موزيكال كه بسياري از روان شناسان آن را به بيماران خود توصيه مي كنند حالا مورد توجه برخي از اهالي فن قرار گرفته است.
جهانگير نصري اشرفي پيرامون روش شناسي تحقيقات ميداني در نمايش هاي موزيكال، كارگاهي آموزشي- پژوهشي برگزار مي كند.
در اين برنامه دو روزه كه به همت گروه پژوهش نقد هنر معاونت پژوهشي، طي روزهاي شنبه و يكشنبه (8 و 9 بهمن ماه) برگزار خواهد شد، جهانگير نصري اشرفي درباره مباحثي چون هويت نمايش در ايران ، نقد و بررسي انواع نمايش اسب در فرهنگ اقوام ايراني، بررسي اسب و جايگاه باورمدارانه بر اساس نمونه اي تاريخي، مذهبي و ملي و ... به ايراد سخن خواهد پرداخت.
اين برنامه از ساعت 15 روزهاي يادشده در محل كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر واقع در خيابان وليعصر، ضلع جنوبي پارك ساعي، جنب شهر كتاب برگزار خواهد شد.
جهانگير نصري اشرفي در اين كار بسيار سررشته دارد. علاقه مندان، شركت در كارگاه هاي اين هنرمند و محقق را از دست ندهند تا با مباني ريشه اي تئاتر و موسيقي و پيوند اين دو آشنا شوند.

درشهر
فرياد خاموش
000795.jpg
همزمان با فرارسيدن ايام مبارك دهه فجر و بزرگداشت اين ايام فرهنگسراي جوان با همكاري موزه عبرت ايران نمايشگاه فرياد خاموش را برگزار مي كند.
سوده فهيم- براي ما نسل سومي ها آنچه كه از دوران طاغوت مانده فقط خاطرات است و چند قطعه عكس؛ البته برخي شهدا و معلول كه در جريان مبارزات انقلابي شهيد يا مجروح شده اند.
اولين بار وقتي تلويزيون خودمان به زندانهاي رژيم طاغوت رفت و درهاي سلولهاي انفرادي و شكنجه گاه ها را گشود، براي ما باوركردني نبود كه يك حكومت بتواند با ملتش چنين كند. اما با ديدن تصاويري از شكنجه گاه هاي ساواك باورمان شد كه سلطنت تا چه اندازه مي تواند جابر و ستمكار باشد. كتابهاي زيادي در خصوص وحشيگري هاي ساواك منتشر شده است. نويسندگان بسياري زندانهاي مخوف رژيم شاه را توصيف كرده اند، عكسها چيزهاي دقيق تري بيان مي كنند. به قولي شنيدن كي بود مانند ديدن. فرهنگسراي جوان حالا يكي از اين نمايشگاهها را برپا كرده است.
اين مجموعه به منظور انعكاس گوشه اي از جنايات رژيم منحوس پهلوي و آشنايي بيشتر جوانان با مخوف ترين شكنجه گاه ساواك در رژيم طاغوت نمايشگاه فرياد خاموش را از 8 تا۱۸ بهمن ماه برگزار مي كند.
در اين نمايشگاه تعدادي از آثار حجمي شخصيت هاي مختلف همراه با تصاوير و بازسازي فضاهاي شكنجه گاه در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
بر پايه اين گزارش برپايي نمايشگاه هاي عكس، كتاب، پخش فيلم و روايات خاطرات تعدادي از تاريخ سازان انقلاب اسلامي از برنامه هاي جانبي اين نمايشگاه مي باشد.
نمايشگاه مذكور همه روزه از ساعت 9 الي 20 در ساختمان مركزي فرهنگسراي جوان واقع در ميدان خراسان، خيابان خاوران برپاست.
البته ما اكيداً توصيه مي كنيم كه كودكان خردسال خود را براي بازديد به اين نمايشگاه نبريد.

آب و هوا
۷۰ سانتي متر برف
000753.jpg
ميثم فقيهي- اولين برف بسيار سنگين در مناطق كوهستاني شهر تهران باريد و اگر در شمال شهر تهران نيز دماي هوا فقط 3 درجه سردتر بود، 70 سانتي متر برف مي باريد. اين درحالي است كه در بيشتر شهرهاي سردسير كشورمان هم بارش به شكل باران بود و شهرهاي رشت و آستارا، روز پنج شنبه گذشته تنها شهرهاي زمستاني و برفي كشور بودند.

عكس روز
به نام فلسطين
000792.jpg
اين يكي از صدها عكسي است كه خبرگزاري هاي جهان پس از پيروزي حماس روي خط هاي خبري شان مخابره كردند.
Photo: AP

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
با توجه به قولي كه پيش از اين، شبكه دو  اي ها داده بودند، امشب به احتمال زياد مي توانيد اولين قسمت از مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر را تماشا كنيد. بالطبع فردا شب هم ادامه اين مراسم و در واقع بخش اصلي اهداي جوايز را مي توانيد ببينيد.
از اين كه بگذريم، مي توانيد امشب فيلم سينمايي دستمزد را از شبكه تهران تماشا كنيد. اين فيلم هيچ ربطي به توليدات سينماي بدنه ايران در دهه 60 ندارد و محصول سال 2003 سينماي آمريكاست؛ داستانش هم درباره مهندس الكترونيكي به نام جنينگ است كه روي يك پروژه محرمانه كار مي كند، اما به هنگام آغاز پروژه به او گفته اند كه پس از پايان كار، براي حفاظت از اطلاعات، حافظه او پاك خواهد شد و تنها دستمزدش به او پرداخت خواهد شد، اما جنينگ در ازاي دستمزد از آنها مي خواهد كه بسته اي را به او بدهند كه حاوي قطعات بي ارزش و مختلفي ا ست.
داستان از جايي شروع مي شود كه حافظه جنينگ پاك شده و او از طرف پليس تحت تعقيب است. فيلم را جان وو ساخته كه براي طرفداران سينماي اكشن نام آشنايي است؛ او همان كسي است كه پيش از اين، فيلم هاي تغيير چهره و قسمت دوم ماموريت: غيرممكن را ساخته بود. در اين فيلم هم نقش اصلي را به بن افلك سپرده و در كنار او نقش هاي مكمل را به اوما تورمن و آرون اكهارت داده است.
دستمزد با اينكه فيلم پيش پا افتاده اي است و از نگاه منتقدان، نمره -C به معناي نااميد  كننده گرفته، اما در كل، اثر سرگرم كننده اي ا ست و بد نيست اگر وقت داريد به تماشايش بنشينيد؛ مخصوصا كه نسخه دوبله شده اش بدون شك نسبت به نسخه اصلي يك ساعت و 50 دقيقه اي ا ش، زمان كوتاه تري خواهد داشت. فقط حواستان باشد كه فيلم را شبكه تهران و در ساعت 21 پخش خواهد كرد. حدود 20 دقيقه زودتر هم مي توانيد از شبكه 4 برنامه سينما و ماورا را تماشا كنيد.
درميان ديگر برنامه هاي تلويزيون هم امشب مي توانيد دومين قسمت از مجموعه حس سوم را تماشا كنيد كه مهدي فخيم زاده آن را كارگرداني كرده و به نظر مي رسد حال و هوايي كمدي ـ اكشن داشته باشد. البته راستش را بخواهيد از آنونس هاي پرتعدادش مشخص است كه چندان مجموعه دندان گيري نخواهد بود. قسمت ديگري از سريال ماموران مخفي پليس هم مانند هفته هاي گذشته در ساعت 22:10 از شبكه اول پخش خواهد شد و در ساعت 23 مي توانيد تكرار مظنونين را از شبكه تهران تماشا كنيد كه پنج شنبه شب در همين ساعت از اين شبكه پخش شده بود.
راستي اگر فلسفه زمان تكرار سريال هاي شبكه تهران را فهميديد، من را هم بي اطلاع نگذاريد چون يك مجموعه ساعت 19 تكرار مي شود و ديگري ساعت 23. چند ماه پيش هم قرار بود ساعت تكرار سريال هاي اين شبكه به ساعت 16:30 منتقل شود كه مثل اينكه خودشان بي سر و صدا از اين تغيير پشيمان شدند. در ضمن از شبكه 3 هم احتمالا سه-  چهار بازي از ليگ هاي كشورهاي مختلف اروپايي پخش خواهد شد؛ به همين خاطر بي جهت انتظار شب هاي برره يا سريال داستاني را نكشيد كه خيال خامي ا ست.

يادداشت
وقتي زمان مي ايستد
سعيد مروتي
۱) مثل هر سال، جشنواره را با هزار اميد و آرزو شروع كرديم. باز هم به خودمان وعده داديم كه جشنواره امسال، جشنواره خوبي خواهد بود. غيبت بزرگان را ناديده گرفتيم و دلمان را به حضور نسل ميانه و نسل سينما خوش كرديم.
مطابق هر سال، درباره بسياري از فيلم هاي حاضر در جشنواره، خبرهاي خوشايندي به گوش مي رسيد. جوري كه به نظر مي رسيد چقدر فيلم خوب در جشنواره خواهيم ديد. جشنواره از راه رسيد و فيلم ها به نمايش درآمدند. حرف هاي خوشايند در بيشتر مواقع به فيلم هاي ناخوشايند انجاميد.
۲) بي نظمي تيمي از اركان جدايي ناپذير جشنواره فجر است. اين احتمالا تنها جشنواره سينمايي دنياست كه تا آخرين لحظات هم مشخص نيست. فيلم هايش به آن مي رسند يا نه. تنها جشنواره اي كه جدول نمايش فيلم هايش مدام تغيير مي كند. كدام جشنواره را در دنيا سراغ داريد كه تماشاگران براي ديدن فيلمي در صف خريد بليت بايستند، بعد در آستانه بليت فروشي اعلام شود كه فيلم موردنظر هنوز آماده نشده و به جايش فيلم ديگري به نمايش درخواهد آمد و در نهايت تماشاگر در سالن با فيلم سومي مواجه شود!
كدام جشنواره را سراغ داريد كه به خاطر تداخل با يك جشنواره ديگر، مجبور شود زمان افتتاحيه اش را آن هم در دقيقه 90، عوض كند؟ واقعا چه اصراري است كه حتما افتتاحيه در تالار وحدت برگزار شود؟
۳) جشنواره به ته خط رسيده، اما تعداد فيلم هايي كه برايشان واقعا صف بسته شده كمتر از انگشتان يك دست بوده. مردم ديگر جشنواره را دوست ندارند؟ يا نه، فيلم هاي اين جشنواره رغبتي براي تماشا برنمي انگيزد؟
كجاست آن فيلمسازي كه فيلم هايش با هر كيفيتي و هر ميزان انرژي منفي پيرامونش (حاصل عدم توفيق عمومي فيلم هاي قبلي)؛ همواره اولين نمايششان يك اتفاق مهم سينمايي بوده است؟
او و چند نفر ديگر با همه بي مهري ها و تحقيرها هميشه چراغ جشنواره را روشن نگاه مي داشتند.
اين درست كه مردم بي حوصله شده اند، ولي اگر پاي فيلمسازان قدر در ميان باشد همين مردم بي حوصله، ساعت ها در سرما براي ديدن فيلم هايشان در صف مي ايستند.
امسال كه گذشت، برگزاركنندگان جشنواره براي سال بعد به فكر باشند و مقدمات حضور بزرگان را فراهم كنند.
۴) فيلمي كه قرار بود پديده جشنواره باشد، يكي از پرت ترين محصولات سينماي معناگرا از كار درآمد. فيلمي كه گفته مي شد بهترين كار سازنده اش است، باعث دلتنگي همه براي كمدي هايي شد كه هر ايرادي داشتند، لااقل بي ادعا بودند.
پرداختن به مضامين روز اجتماعي تقريبا در اغلب فيلم ها ديده مي شود، ولي به شهادت فيلم ها جز چند نمونه انگشت شمار، بيشتر كارگردانان تصورشان از انتقاد اجتماعي چيزي جز نق زدن هاي سطحي نبوده است. بيشتر فيلم ها ايرادهاي اساسي فيلمنامه اي دارند. كشدار بودن هم عارضه تقريباً همه فيلم هاست، حتي فيلم هاي خوب امسال هم نياز به روتوش مجدد دارند.
بسياري از فيلم ها مشكلات جدي در كارگرداني دارند. حاصل كار فيلمسازان جوان هم بيشتر به سياه مشق شباهت دارد؛ نتيجه اينكه موقع ديدن برخي فيلم ها واقعا زمان مي ايستد .
كار به جايي رسيده كه وقتي فيلمي قابل تحمل مي بينيم، ذوق مي كنيم. وقتي بسياري از فيلم ها به قصد شكنجه تماشاگر ساخته مي شود، چرا نبايد از ديدن فيلم هاي بي آزار ذوق نكنيم.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |