دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

ورزش سپيد
000789.jpg
فاطمه ابوطالبي
ورزش تنيس براي اولين بار در مصر و يونان باستان با بازي مشابه اين ورزش شروع شد. نام امروزي آن از كلمه فرانسوي (Tenez) گرفته شده است. در قرن پانزدهم ميلادي وسيله اي توري ساخته شد كه به عنوان راكت معرفي شد. تنيس در ابتدا در زميني به متراژ ۹۰ تا ۱۲۰ متر در حياط صومعه ها بازي مي شد و پس از آن در زمين ورزش هاي ديگر از جمله فوتبال انجام مي شد. اما بالاخره توسط «هاينريش هشتم» زمين تنيسي در هامپتون ساخته شد. در سال ۱۸۵۸ «سرگردت. ه . گم» و جي بي پر را اگباستون در بيرمنگام زمين چمن احداث كردند. اختراع توپ لاستيكي و ماشين چمن زني مهمترين ابتكارات و خدمت براي توسعه و پيشرفت ورزش تنيس بود.در سال ۱۸۷۴ زمين چمن (مصنوعي) در آمريكا ساخته شد و در سال ۱۸۷۷ اولين دوره مسابقات تنيس در ويمبلدون با نام مسابقات قهرماني سراسري انگليس برگزار شد. در سال ۱۸۸۱ اولين اتحاديه تنيس در آمريكا و اولين باشگاه تنيس در آلمان تأسيس شد. سال ۱۸۹۲ اولين مسابقات قهرماني تنيس براي مردان در آلمان برگزار شد و در سال ۱۸۹۶ اولين مسابقات قهرماني تنيس زنان آلمان برگزار شد. در سال ۱۹۰۰ دانشجويان ۲۱ ساله در جام ديويس حضور يافتند كه امروز اين جام به عنوان جام جهاني مسابقات تنيس براي مردان معروف است. سال ۱۹۰۲ زمين چمن براي برگزاري مسابقات تنيس در برلين آلمان احداث شد و در سال ۱۹۱۳ اتحاديه جهاني تنيس در پاريس تأسيس شد و پس از سال ۱۹۲۴ تنيس در برنامه بازي هاي المپيك جاي گرفت.
* مهمترين مسابقات قهرماني تنيس در حال حاضر
- از سال ۱۸۸۱ تاكنون مسابقات Open آمريكا (نيويورك)
- از سال ۱۸۹۱ تاكنون مسابقات Open فرانسه (پاريس)
- از سال ۱۹۰۵ تاكنون مسابقات Open استراليا (ملبورن)
- از سال ۱۸۷۷ تاكنون ويمبلدون (انگليس)
زماني كه تنيسور بتواند در يك سال در هر ۴ مسابقه قهرماني، برنده شود Gland Islam ناميده مي شود كه در سال ۱۹۸۸ اشتفي گراف توانست چنين مقامي را به خود اختصاص دهد.
* قواعد و شرايط بازي تنيس
- عرض زمين بازي در مسابقات انفرادي ۹۷/۱۰ متر مي باشد. ارتفاع تور ۵/۹۱ سانتي متر است و خط سرويس تا تور ۴۰/۶ متر فاصله دارد.
- اندازه راكت تنيس حداكثر ۲۸/۸۱ سانتي متر است و وزن آن بين ۳۴۰ گرم تا ۴۲۵ گرم مي باشد. توپ اين بازي لاستيكي و ميان تهي است و اندازه محيط آن بين ۳۵/۶ تا ۶۷/۶ سانتي متر و وزنش بين ۷/۵۶ گرم تا ۷/۵۸ گرم مي باشد. اين توپ بايد به گونه اي باشد كه وقتي از ارتفاع ۵/۳۰ متر به آن ضربه وارد شود بتواند ۷۷۵/۱۶ متر پرش داشته باشد.
- تنيسور بايد در حالي به توپ ضربه بزند كه توپ با بدن او هيچ تماسي نداشته باشد. بازيكن حق ندارد زمان سرويس از خط سرويس جلوتر بيايد. يك خطا در اين بازي ايرادي ندارد اما خطاي دوم به منزله يك امتياز به نفع طرف مقابل مي باشد. اگر توپ به تور برخورد كند، ضربه سرويس تكرار مي شود.
اولين خطا برخورد توپ به تور و دومين خطا برخورد توپ با بدن بازيكن مي باشد.
* مسابقات قهرماني Open استراليا
مسابقات قهرماني تنيس استراليا براي اولين بار در سال ۱۹۰۵ در ملبورن آغاز شد. اين مسابقات براي اولين بار از سوي مؤسسه تنيس روي زمين چمن استراليا برگزار شد كه بعدها به مؤسسه تنيس استراليا تغيير نام يافت. بعد از يك وقفه كوتاه در طول جنگ جهاني اول مسابقات تنيس يك نفره بانوان نيز در سال ۱۹۲۲ به اين مسابقات افزوده شد و در نهايت در سال ۱۹۲۷ اين مسابقات به مسابقات قهرماني تنيس استراليا تغيير نام يافت. با شكل گيري مسابقات قهرماني تنيس استراليا، اين مسابقات هرساله درنقاط مختلفي از اين كشور برگزار مي شد و دهه ۱۹۶۰ دوره طلايي تنيس استراليا با حضور بازيكناني چون رادليور، روي امرسون و مارگارت اسميت بود. در سال ۱۹۶۹ دوره مسابقات Open به وجود آمد و در استراليا به نام مسابقات تنيس اوپن استراليا معروف شد. در سال ۱۹۷۲ مقامات تنيس Open استراليا تصميم گرفتند تا اين مسابقات در مبدأ آن يعني ملبورن برگزار شود و به اين ترتيب ملبورن به عنوان شهر تنيس Open استراليا نام گرفت.
برطبق سنت مسابقات قهرماني تنيس Open استراليا در ماه ژانويه برگزار مي شود، اما زمان برگزاري اين مسابقات در سال ۱۱۹۷۷ به ماه دسامبر موكول شد چون در آن سال ۲ تورنمنت هم زمان در استراليا برگزار مي شود. اين روسيه تا سال ۱۹۷۸ ادامه پيدا كرد و در اين سال مجدداً برگزاري اين مسابقات به ماه ژانويه برگشت. در سال ۱۹۸۰ كه اين مسابقات از توجه چشمگيري ميان مردم برخوردار شده بود، دولت استراليا تصميم گرفت تا به جاي زمين تنيس كويونگ (kooyong) استاديوم چندمنظوره اي را با نام فيلندرز پارك تأسيس كند كه براي اولين بار اين استاديوم در سال ۱۹۸۸ ميزبان مسابقات Open بود. دهه ۸۰ دوره غلبه مطلق اروپايي ها در مسابقات تنيس مردان بود و از بزرگان آن زمان مي توان به ايوان لندي، متس ويلندر و استفان ادبرگ اشاره كرد. در مسابقات بانوان نيز رقابت اصلي همواره ميان مارتيانا واراتيلو و كريس اورت بود. در سال ۱۹۹۶ محل برگزاري مسابقات بار ديگر تغيير نام يافت و ملبورن پارك نام گرفت. از اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلادي توازن قدرتي در ميان تنيسورهاي مرد اروپا و آمريكا به وجود آمد و بازيكناني چون جيم كورير، پيت سمپراس و آندره آغاسي از آمريكا به رقباي جدي تنيسورهاي اروپايي تبديل شدند. اين امر در ميان تنيسورهاي زن دو سوي اقيانوس اطلس نيز مشهود بود و بازيكناني چون مونيكا سلز، ليندسي ديون هورت و همچنين جنيفر كاپرياتي پيروزي هاي بسياري را نصيب خود كردند.
000819.jpg
* قهرمانان Open استراليا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵
در قسمت مردان، در سال ۲۰۰۵ مارات سافين از آمريكا، سال ۲۰۰۴ راجبر فدرر از سوئيس، سال ۲۰۰۳ آندره آغاسي از آمريكا سال ۲۰۰۲ توماس جانسون از سوئد سال ۲۰۰۱ آندره آغاسي از آمريكا و سال ۲۰۰۰ آندره آغاسي، توانستند مقام قهرماني مسابقات Open استراليا را به خود اختصاص دهند.
همچنين در قسمت زنان سال ۲۰۰۵ سرنا ويليا از آمريكا، سال ۲۰۰۴ يوستين هينن هارون از بلژيك، سال ۲۰۰۳ سرنا ويليامز از آمريكا،سال ۲۰۰۲ جنيفر كاپرياتي از آمريكا، سال ۲۰۰۱ جنيفر كاپرياتي از آمريكا و در سال ۲۰۰۰ ليندسي ديون هورت از آمريكا، توانستند قهرماني مسابقات تنيس Open استراليا شوند.
مسابقات تنيس Open استراليا يكي از مهمترين وقايع ورزشي است كه در قاره استراليا برگزار مي شود به طوري كه سال ۲۰۰۵ اين مسابقات در دو هفته برگزاري ۵۴۳۸۷۳ تماشاگر را براي تماشاي مسابقات تنيس به ورزشگاه كشاند تا اين مسابقات برگزار مي شود ۷۰ تا ۸۰ درصد برنامه هاي كانال ۷ استراليا به پخش مستقيم اين مسابقات اختصاص دارد.

دريك نگاه
ترين هاي اپن استراليا

مسابقات قهرماني تنيس اپن استراليا براي اولين بار در سال ۱۹۰۵ در ملبورن آغاز و آخرين دوره از اين مسابقات نيز امسال (۲۰۰۶) در ملبورون برگزار شد. امسال يكصدويكمين دوره از مسابقات تنيس اپن در استراليا برگزار شد و شايد توجه به ركوردهايي كه در اين مسابقات تاكنون برجاي مانده اند جالب توجه باشند:
*جوان ترين قهرمان
مردان: كن رزوال از آمريكا (۱۹۵۳) ۱۸ سال و ۲ ماه
زنان: مارتينا هينگيس از سوئيس (۱۹۷۷) ۱۶ سال و ۳ ماه
*مسن ترين قهرمان
انفرادي مردان: كن رزوال از آمريكا (۱۹۷۲) ۳۷ سال و ۲ماه،انفرادي زنان: تلما لانگ از استراليا (۱۹۵۴) ۳۵ سال و ۸ ماه
* اولين قهرمانان خارجي اين مسابقات
انفرادي مردان: فرد آلكساندر از آمريكا (۱۹۰۸) در سيدني
انفرادي زنان: دورتي راند از انگليس (۱۹۳۵) در ملبورن
*بيشترين نايب قهرماني
انفرادي مردان: جان برامويچ از استراليا ۵ بار ۱۹۷۳- ۱۹۳۸- ۱۹۷۴ و ۱۹۴۳
انفرادي زنان: اسنابويد از استراليا ۶ بار ۱۹۲۲ ، ۱۹۲۶ و ۱۹۲۸
* بيشترين عناوين مجموع قهرماني (انفرادي، دو نفره، در مجموع)
مردان: آدرين كوتسيت از استراليا ۱۹۵۰-۱۹۳۶ (،۳ ۱۰ ۰،)، جك كراوفر از استراليا ۱۹۳۵-۱۹۲۹ (۴ ، ۴ ، ۳)، جان براميوچ از استراليا ۱۹۵۰- ۱۹۳۸ (۲ ، ۸ ، ۱)
زنان: مارگارت اسميت از استراليا ۱۹۷۳ _ ۱۹۶۰ ( ۱۱ ، ۸ ، ۳ )، نانسي وون بولتون از استراليا ۱۹۵۱- ۱۹۲۶ (۶ ، ۱۰ ، ،۴) تلمان لانگ از استراليا ۱۹۵۸-۱۹۳۶
* بيشترين برد ۳ تايي (انفرادي، دو نفره، در مجموع)
مردان: جان لاوكس از استراليا ،۱۹۲۶ جان بروترا از فرانسه ،۱۹۲۸ جان كراوفرد از استراليا ۱۹۳۲
زنان: دافنه آفورست از استراليا ۱۹۲۵ ، ۱۹۲۸ و ۱۹۲۹ ، ناسني وون بولتون از استراليا ۱۹۴۰ ، ۱۹۴۷ و ۱۹۴۸ _ تلمالانگ از استراليا ،۱۹۵۲ مارگارت اسميت از استراليا ۱۹۶۳
* بيشترين تعداد بازي در يك فينال
انفرادي مردان:
۷۱ بازي: جرالد پاترسون از استراليا مقابل جان لاوهكس از استراليا
۳*۶ ، ۴*۶ ۳،*۶ ۱۶* ۱۸ ، ۶*۳ ، ۱۹۲۷ در ملبورن
۵۲ بازي: ماتس ويلاندر سوئد مقابل پات كش از استراليا
۶*۳ ، ۶*۷ ، ۳* ۶ ، ۶*۱ ، ۸*۶ ، ۱۹۸۸ در ملبورن
انفرادي زنان: ۳۸ بازي: دافنه آفورست از استراليا مقابل سيلويا هارپر از استراليا ۱۰*۸ ، ۲*۶ ، ۵*۷ ۱۹۳۰، در ملبورن
۳۵ بازي: مارتينا ناوراتيلوا از (چك) مقابل كرين اورت از آمريكا ۵* ۷ ، ۴* ۶ ،  ۶*۷ ، ۱۹۸۱ در ملبورن
* مهمترين بازي در فينال
انفرادي مردان:۲۳ بازي: پات اوهارا وود از استراليا مقابل برت استي جان از استراليا جان هاوكس از استراليا مقابل جيم ويلارد از استراليا در آدلايد.
انفرادي زنان:۱۴ بازي: مارگارت اسميت از استراليا مقابل جان لهان از استراليا ۱۹۲۶ در سيدني _ اشتفي گراف از آلمان مقابل آرانتكسا سانچز ويكاريو از اسپانيا در ملبورن

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   علم  |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |