دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۴
نگاهي به رژيم غذايي اتكينز
موجي نو براي زيبايي گذرا
000807.jpg
از سال ها پيش حذف يا كاهش مصرف هيدرات هاي كربن (قندها) از رژيم غذايي يكي از رايج ترين دستورهاي رژيم هاي غذايي مختلف بوده و هست. از چندي پيش نيز رژيم غذايي جديدي به نام «رژيم غذايي اتكينز» اروپا و آمريكا را تسخير كرده است. در اين رژيم كاهش و يا قطع كامل مصرف هيدرات كربن و جايگزين كردن پروتئين به جاي آن توصيه مي شود. حتي مصرف نوشيدني هاي كم شيرين، مصرف انواع ميوه شيرين، سس سالاد و به طور كلي هر نوع ماده خوراكي كه به نوع هيدرات كربن دارد، ممنوع است. اما آن چه ذهن متخصصين تغذيه و پزشكان را به خود مشغول كرده، حذف هيدرات هاي كربن به عنوان مهم ترين منبع تغذيه اي سلول هاي مغز است.
بررسي رژيم غذايي اتكينز
رژيم غذايي اتكينز توسط دكتر روبرت اتكينز حدود سي سال پيش معرفي شد. اين رژيم غذايي كه اكنون در آمريكا و اروپا به موجي نو تبديل شده، همان رژيم غذايي دكتر اتكينز است. همانطور كه اشاره كرديم رژيم غذايي اتكينز تأكيد بر حذف يا كاهش شديد مصرف كربوهيدرات ها (قندها) داشته و مصرف فراوان پروتئين ها را توصيه مي كند.
پيش از اين نيز در سال ۱۸۶۴ ميلادي رژيم غذايي موسوم به رژيم غذايي بدون نشاسته و در سال ۱۹۶۱ رژيم غذايي نشاسته كم و چربي زياد توسط دكتر تالر معروف شد اما هر دو با شكست مواجه شد چرا كه مضرات آن يكي پس از ديگري پديدار گشت.
دكتر تراگر يكي از متخصصين تغذيه از مركز رژيم درماني آمريكا مي گويد: «رژيم غذايي اتكينز نيز مانند بسياري ديگر مورد توجه مردم قرار گرفته چرا كه همه افراد از قانون «تغذيه مناسب و كم و ورزش زياد» پيروي نمي كنند و در انتظار معجزه براي كاهش وزن ناگهاني هستند. در واقع زندگي ماشيني امروز به آنها اجازه رعايت يك رژيم غذايي منظم و ورزش را نداده و از اين رو ترجيح مي دهند در حداقل زمان ممكن به نتيجه برسند.»
او ادامه مي دهد: «رژيم غذايي اتكينز مصرف هيدرات كربن را منع نمي كند، بلكه مصرف آن را به حداقل مي رساند در واقع به حدي كه مي توان آن را ناديده گرفت و اين يعني تأثير نامناسب بر مغز.»
در مقايسه رژيم غذايي كم چربي و كم هيدرات كربن، رعايت رژيم غذايي كه در آن مصرف هيدرات كربن منع يا كاهش مي يابد، نتايج بهتري را از جهت سرعت كاهش وزن نشان مي دهد. در واقع در آنهايي كه از رژيم غذايي كم هيدرات كربن يا همان رژيم غذايي اتكينز استفاده مي كنند، كاهش وزن سريع تر ديده مي شود به طوري كه پس از شش ماه به وزن ايده آل مي رسند، اما آيا مي توان بر روي اثرات نامطلوب آن سرپوش گذاشت؟
رژيم غذايي اتكينز از ديدگاه متخصصان تغذيه
دكتر اليزازيد از مركز رژيم درماني آمريكا مي گويد: «به عقيده بسياري از متخصصين تغذيه هر نوع رژيم غذايي كه باعث كنترل مصرف و تغذيه مناسب افراد بشود مناسب است، اما رعايت دو نكته ضروري است اولاً اين كه براي بدن اثر سوء نداشته باشد و ثانياً اين كه زير نظر متخصصين تغذيه انجام شود.»
به عقيده متخصصان تغذيه، رعايت رژيم غذايي اتكينز (كربوهيدرات كم) به بدن اجازه مي دهد تا از چربي ها براي جبران كمبود انرژي استفاده كند و همين امر باعث كاهش وزن مي شود چرا كه هيدرات كربن يكي از مهم ترين و در دسترس ترين منابع انرژي براي بدن است. از اين رو با حذف يا كاهش اين منبع قابل دسترس بدن از ذخاير انرژي كه همان چربي ها است براي رفع نياز استفاده مي كند و به اين ترتيب شخص كاهش وزن پيدا مي كند.
اما دكتر اليزازيد عقيده دارد: «با حذف ميوه ها و سبزي ها كه بهترين منبع مواد معدني، ويتامين ها و فيبر هستند، اختلالات مهم و متعددي در بدن ايجاد مي شود. دستگاه گوارش دچار اختلال شده، بدن مقاومت خود را از دست مي دهد، پوست صورت رو به زردي گذاشته و چروك مي خورد، فعاليت سلول هاي مغز و سيستم عصبي دچار اختلال شده و... و از اين رو بدن ضعيف شده و مستعد ابتلا به انواع بيماري ها مي شود. بنابر اين اگرچه رژيم غذايي اتكينز سريعاً باعث كاهش وزن مي شود اما اثرات جبران ناپذيري ايجاد مي كند كه براي رفع آنها گاه بايد بهاي سنگيني پرداخت.»
او مي افزايد: «بسياري از متخصصين تغذيه، اعتقادي به اين رژيم غذايي و انواع ديگر رژيم غذايي ندارند. بلكه تنها كنترل مصرف و تغذيه مناسب را توصيه مي كنند.»
در محافل علمي آمريكا و اروپا بسياري از متخصصين تغذيه اين رژيم را نفي و بسياري ديگر تأييد مي كنند اما آن چه مسلم است رعايت اين نكته يعني «تغذيه مناسب، كنترل مصرف و ورزش دايمي»، بهترين راه كاهش وزن، سلامتي و تناسب اندام است... سلامت باشيد.
مهتاب ص. خسروشاهي

سرطان سينه، بيماري مردان!
000783.jpg
«شوكه شده» ، «بهت زده» عكس العمل مردان در برابر خبر تشخيص سرطان سينه اين گونه بيان مي شود. چون فكر مي كنند اين سرطان فقط زنان را مبتلا مي كند. براي اولين بار يك محقق آمريكايي به نوع برخورد مردان در مقابل اين نوع سرطان علاقه نشان داد. «ادي پيتوسكين» نتايج تحقيقاتش را در كنفرانس سالانه بهداشت مردان كه از ۶ تا ۸ اكتبر (۱۴ تا ۱۶ مهر) در آتلانتا برگزار شد، ارائه كرد.
مردان نيز مانند زنان، داراي بافتهاي پستاني هستند و مي توانند مبتلا به سرطان سينه شوند. كمتر از يك درصد از موارد سرطان سينه مربوط به مردان است، اما درست مانند سرطان زنانه رشد مي كند. مردان بالاي شصت سال بيشتر به اين بيماري مبتلا مي شوند. شايع ترين نوع سرطان سينه در مردان، در مجراهاي پستاني به وجود مي آيد و با اين علائم ظاهر مي شود: توده هاي كوچك بدون درد در سينه و ترشحاتي از نوك پستان.سرطان سينه مردان نيز مثل مشابه زنانه اش درمان مي شود.ادي پيتوسكين، پرستار انستيتو سرطان كراس و دانشجوي دانشگاه آلبرتا (كانادا)، مطالعه اي بر روي ۲۰ مرد ۴۴ ساله تا ۸۵ ساله مبتلا به سرطان سينه انجام داد. او مي خواست بداند پس از اطلاع از تشخيص بيماري، در زندگي آنان چه اتفاقي مي افتد و واكنش هاي آنان در رابطه با زندگي اجتماعي و خصوصي شان چگونه است.ادي پيتوسكين مي گويد: «به طور كلي مردان نمي دانند كه ممكن است آنها هم به اين بيماري مبتلا شوند.» و سپس واكنشهاي بسيار متفاوت، از مرداني كه در مورد بيماريشان با هيچ كس صحبت نمي كنند تا آنهايي كه پرچمدار اين بيماري مي شوند. مثلاً مردي تصميم گرفت كه به همجنسانش آموزش دهد، تا جايي كه براي نشان دادن سينه اش، در محل كار، پيراهنش را در آورد. زندگي براي او سخت خواهد شد. بيشتر مردان اظهار كرده اند كه تمايل ندارند بدون تي-شرت شنا كنند، به خاطر اينكه ممكن است سينه بيمارشان توجه ديگران را جلب كند.
ادي پيتوسكين اميدوار است با اين پژوهش بتواند مردان را نسبت به اين بيماري آگاه كند. نه تنها براي تشويق مردان به ملاقات بيشتر با پزشكشان، بلكه براي جلب توجه متخصصان به اين بيماري به منظور كمك به آنان براي تشخيص زودتر.
منبع: nouvel obs
مترجم: هدي معصومي

فوق سري
000777.jpg
پروژه انگليسي
در سال ،۱۹۹۴ پروژه اي با نام رپليكا از طرف نيروي هوايي انگلستان مورد بررسي قرار گرفت. هدف اين پروژه سري، ساخت يك هواپيماي پشتيبان يا هواپيماي نجات بود كه از تمامي خصوصيات رادارگريزي و تجهيزات مدرن استفاده كند.
ساخت اين هواپيما بر اساس احساس نياز نيروي هوايي و نيروي دريايي انگلستان بود.
با وجود اين كه قرار بود يك هواپيماي نجات ساخته شود، ولي تمامي تجهيزات و جنگ افزارهاي نظامي نيز در آن ديده مي شد. هواپيماي رپليكا تحت نظارت بسيار سخت گيرانه حفاظت اطلاعات انگلستان انجام شد و تمامي مراحل طراحي، ساخت و آزمايش هاي آن زير نظر آنان قرار گرفته و هيچ اطلاعاتي از آن در دسترس نيست. شركت سيستم هاي بي.اي.اي مسئوليت اين پروژه را برعهده داشت.
گزارش هاي موجود حاكي از آن است كه اين طرح در سال ۱۹۹۹ تكميل شده و يكي از طرح هاي بي نظير در فناوري رادارگريزي به حساب مي رود كه از نظر سطح مقطع راداري بسيار كم خود را نشان مي دهد و رادارهاي دشمن قادر به تشخيص هويت آن نيستند.
000780.jpg
سيستم اسلحه پيشرفته
وزارت دفاع ايالات متحده آمريكا سال هاست در حال تحقيق و ساخت انواع تسليحاتي است كه بر روي ناوها يا هواپيماها تعبيه مي شوند. اين تسليحات باعث مي شوند تا سطح مقطع راداري بيشتر شده و رادارها بسيار مشخص و واضح آنها را رديابي كنند.
به همين دليل نيروي دريايي تصميم گرفت كه از تكنولوژي رادارگريزي در ساخت تسليحات و جنگ افزارهاي كوچك كه بر روي ناو جاسازي مي شوند، استفاده كند. اين پروژه، نام سيستم اسلحه پيشرفته (AGS) را به خود گرفت و اولين نتيجه آن ساخت يك اسلحه با كاليبر ۱۵۵ ميلي متري بود كه بر روي ناوهاي سطحي جنگي نصب مي شد. در ساخت AGS از بسياري جهات تكنولوژي رادارگريزي را رعايت كرده اند، زيرا يك اسلحه علاوه بر ميزان سطح مقطع راداري مسائل ديگري مانند ميزان حرارت در زمان شليك و يا ميزان صدا دارد كه رادارها و حسگرهاي حرارتي يا صوتي به راحتي مكان آن را تشخيص مي دهند. اين اسلحه پيشرفته مي تواند شعاع بسيار گسترده اي از اطرافش را تحت پوشش قرار داده و حتي هدف هاي زميني را از چند كيلومتري ساحل به راحتي نشانه مي رود. سرعت عكس العمل اسلحه پيشرفته بسيار بالاست و در كمتر از يك ثانيه مي تواند موقعيتش را تغيير دهد. تعداد شليك هاي بسيار زيادي در يك دقيقه دارد، به صورتي كه خشاب كلي آن كه به صورت دوار است، هر يك دقيقه دوازده بار مي چرخد و پر مي شود.
عميد نمازي خواه

بازتاب
با خوانندگان
در روزهاي گذشته از خوانندگان گروه علمي و فرهنگي روزنامه، مقالات و نوشته هاي فراواني را دريافت كرديم. حجم محدود صفحات روزنامه و خيل نوشته ها و مطالبي كه از خوانندگان خود دريافت مي كنيم، ما را در گزينش مطالب محدود مي كند. از مطالب خوانندگان محترم كه نام و مشخصات نوشته آنها در پي مي آيد، متأسفانه نخواهيم توانست بهره بگيريم. منتظر نوشته ها و مقالات اين دوستان و ساير همراهان گرامي روزنامه هستيم.
مهندس محمد شفيعي از تهران، مقاله اي در زمينه نظريه جديد در فيزيك كوانتومي، اين مقاله ضمن اين كه علمي و خواندني است، بيشتر مناسب مجلات تخصصي است تا روزنامه اي با مخاطبان عام چون همشهري، ستاره دوستي (از تهران، سه نوشته كوتاه با عناوين «مي نويسم تا دلم خالي شود» ، «بازار» و «مبدا تاريخ ملل جهان» )، الهه جمشيديان (از اصفهان، ترجمه مطلبي درباره تأثيرات مثبت موسيقي برگياهان)، فريده صيادي (از تهران، مقاله اي با عنوان آموزش الكترونيكي)، فاطمه بابايي (از تهران، مقاله اي با نام نقش تكنولوژي بر آموزش دانشگاهي و كارآفريني)، پريوش مكانيك (از تهران، ترجمه اي با عنوان قدرت سلامتي بخش موسيقي)، رقيه باريكاني (از تهران، نوشته اي با عنوان ويژگي هاي لوازم التحرير مناسب)، حميدرضا بداقي (ازتهران، مقاله اي با عنوان بياييد ميراث فرهنگي مان را پاس بداريم)، مؤسسه فرهنگي پيام آزادگان (از تهران، خاطراتي از آزادگان)، شفيع خرميان (كارشناس مديريت آموزش و پرورش استثنايي استان سمنان، مقاله اي با عنوان چه كنيم تا فرزندان و دانش آموزاني خلاق پرورش بدهيم)، امير جعفرنژاد (ترجمه اي با عنوان قرص هاي اكستازي)، ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر كشور (از تهران، مقاله اي با عنوان نظارت اجتماعي و جنبش دانشجويي به مناسبت ۱۶ آذر- روز دانشجو)، زهرا رمضان خاني (از تهران، مقاله اي با عنوان اصول و راهنماي تكاليف جهت كودكان ديرآموز دوره دبستان)، غلامرضا كمالي پناه (از تهران، نوشته اي با عنوان پرسش ها و خواسته هاي معلمان از رئيس جمهوري)، الهام فايضي (از تهران، معرفي رشته برنامه ريزي اجتماعي دانشگاه تهران)، رضا عباسي اقدم (از تهران، مقاله اي با عنوان كودتاي آموزشي)، شادي قادري (از تهران، مقاله اي با عنوان اسم من گوجه فرنگي است)، مهناز فرضيان (از تهران، ترجمه اي با عنوان ۳ ساعت قبل از خواب چيزي نخوريد)، دكتر مهرداد جاور (از تهران، نوشته اي درباره ميراث فرهنگي)، علي اكبر دانشوران (از تهران، مقاله اي علمي با عنوان اتومبيل با سوخت آب)، از اين خواننده گرامي و ديگر فرهيختگاني كه مقاله آنها متضمن شرح اختراع و يا نوآوري علمي خاصي است، درخواست مي شود ابتدا نوآوري خود را به تأييد مراجع علمي و ارگان هاي ذيصلاح برسانند و آن گاه مقاله را همراه با تأييد نهاد علمي مذكور به روزنامه ارسال كنند. بي شك خوانندگان محترم تصديق مي فرمايند كه مطالب علمي كه در روزنامه چاپ مي شوند، بايد از چنان سادگي برخوردار باشند كه بخش اعظمي از مطالعه كنندگان متوجه محتواي آن بشوند، عليرضا تقي زاده قديم (از تهران، مقاله اي با عنوان نظريه جديد براي اثبات علت واقعي جزر و مد)، عبدالله عربلو (از تهران، مقاله اي با نام ارزش شير در تغذيه انسان)، مهناز ذي قيمت (از تهران، مقاله اي با عنوان تأملي در خط و انواع آن)، مهندس مهدي محمدزاده (ليسانس متالورژي استخراجي از دانشگاه صنعتي اميركبير، اثبات فرمول مساحت مربع، از اين دوست عزيز نيز درخواست مي كنيم چنين نوشته هايي را به نشاني انجمن هاي علمي از جمله انجمن رياضي ايران كه فعاليت تخصصي مي كنند، بفرستند).

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |