ثبت نام تلفن همراه و كاهش نرخ سيم كارت
همراه دور از دسترس
كوروش شمس
|
|
وقتي خبر آغاز پيش فروش سيم كارت تلفن همراه در بهمن ماه منتشر شد، فعالان بازار و متقاضيان تلفن همراه مي دانستند كه موج جديدي براي برهم زدن آرامش و ثبات بازار به راه افتاده است.
به همين دليل اين روزها بحث نرخ سيم كارت و وضعيت بازار تلفن همراه در كشور به يكي از داغ ترين مباحث مطرح در محافل اجتماعي و اقتصادي مبدل شده است.
كارشناسان و روزنامه نگاران، اين موضوع را كه از ابتدا با مخالفت هاي جدي از سوي نمايندگان مجلس روبه رو شده بود از منظر خود تحليل و بررسي مي كنند، اما مردم بيش از هر چيزي مي خواهند بدانند وضعيت بازار تلفن همراه در روزها و ماه هاي آينده چگونه خواهد بود.
آنها مي خواهند بدانند چه زماني براي خريد يا فروش سيم كارت تلفن همراه مناسب تر است؟ كارشناسان و فعالان بازار براي اين سئوال يك پاسخ روشن دارند.
ثبت نام براي پيش فروش تلفن همراه دولتي كه با كاهش نرخ تا 360هزار تومان و شرايط ويژه براي معلمان نيز همراه شده، بازار آزاد سيم كارت تلفن همراه را با ركودي موقتي روبه رو كرده است.
به عبارت روشن تر، كاهش تقاضا باعث شده است تا نرخ معاملات سيم كارت تا حد قابل توجهي كاهش يابد و به همين دليل نيز هم اكنون مي تواند فرصتي مناسب براي خريد سيم كارت باشد. اگرچه پايان يافتن واگذاري آخرين سري سيم كارت هاي ثبت نام شده در سال 82 باعث افزايش ناگهاني نرخ سيم كارت تا مبلغ 700 هزار تومان شد.
با اين حال افت دوباره قيمت آن نشان داد كه ثبت نام سري جديد سيم كارت ها به هر حال بر روي بازار اثر گذاشته است. در عين حال يك چيز مسلم است، اينكه شرايط حاضر تا اوايل اسفندماه دوام خواهد داشت و تقاضاي نوروزي سيم كارت دوباره موجب افزايش قيمت آن در بازار خواهد شد.
افشين فروتن لاريجاني - رئيس انجمن فروشندگان سيم كارت و گوشي تلفن همراه- در اين باره مي گويد: فضاي ناشي از ثبت نام باعث شده است تا تقاضاي بازار كاهش يافته و به تبع آن قيمت ها نيز كاهش يابند. در نتيجه در حال حاضر بهترين فرصت براي خريد سيم كارت ارزان قيمت است .
وي در عين حال معتقد است رشد تقاضاي كاذب تلفن همراه در آستانه نوروز۸۵ مجدداً باعث افزايش قيمت ها خواهد شد. در نتيجه، اگر شما واقعاً احتياج به خريد يك تلفن همراه داريد، بهتر است همين الان دست به كار شويد.
همراهي كه دسترسي به آن آسان نيست
سيم كارت ، امتياز بهره برداري از يك شماره تلفن همراه است. به اين مفهوم كه اين كارت الكترونيكي كوچك، كالاي تجاري نبوده و فقط امكان استفاده از يك خدمت را فراهم مي كند.
اما متاسفانه در ايران اين كالاي خدماتي به يك كالاي تجاري پرسود براي سرمايه گذاري هاي كوتاه مدت بدل شده است كه از قضا جذابيت زيادي نيز براي دلالي دارد.
با اين وصف يك پرسش مهم مطرح مي شود، اينكه آيا اطلاع رساني در بازار سيم كارت و بازارهاي مشابه نظير بازار سخت افزارهاي كامپيوتري، كمكي مؤثر به رشد دلالي و ترغيب به انجام اين كار محسوب نمي شود؟ عملكرد متقاضيان تلفن همراه چطور؟ آيا آنها هم در نابساماني اين بازار دخالت دارند؟
واقعيت اين است كه تقاضاي مردم براي تلفن همراه و از قضا جذابيت سودهاي اقتصادي آن، يكي از اساسي ترين عوامل رشد ضريب نفوذ تلفن همراه در ايران است، اما كارشناسان معتقدند رشد خودجوش و بدون برنامه تقاضاي مردم در عين حال به ناهنجاري ها و مشكلات اين بازار نيز دامن زده است.
عسگري - يكي از فعالان بازار تلفن همراه- مي گويد: بازار سيم كارت تلفن همراه، رشد خود را مديون متقاضيان است، اما واقعيت اين است كه اين رشد فزاينده تقاضا موجب شده تا شركت مخابرات دولتي ايران هم به جاي تلاش براي پاسخگويي به اين نياز در پي كسب درآمد باشد .
به عبارت روشن تر، متقاضيان تلفن همراه اگرچه عامل اصلي رشد ضريب نفوذ اين ابزار ارتباطي در كشورمان هستند. با اين وجود اصلي ترين قرباني اين فرآيند نيز به شمار مي آيند.
فروتن لاريجاني با اشاره به وضعيت حاضر در بازار تلفن همراه مي گويد: اين وضعيت ناشي از نبود امكان دسترسي عموم مردم به خدمات تلفن همراه است و اگر دولت ايران از ابتدا برنامه اي منطقي و روشن براي توسعه اين بازار داشت، سيم كارت به كالاي تجاري مورد علاقه واسطه ها و دلالان مبدل نمي شد .
وي مي افزايد: عرضه تلفن همراه بايد به صورت مستمر و به روز باشد، اما به نظر نمي رسد وقوع اين اتفاق در شرايط حاضر ممكن شود .
رئيس انجمن فروشندگان سيم كارت و گوشي تلفن همراه در عين حال معتقد است بازار تلفن همراه ايران طي سال هاي آينده در شرايط تثبيت شده اي قرار خواهد گرفت.
وي پيش بيني مي كند: ظرف يكي- دو سال آينده تعداد سيم كارت هاي موجود در بازار، افزايش چشمگيري خواهد يافت و توازن نسبي به وجود آمده بين عرضه و تقاضا باعث استحكام بازار خواهد شد.
دولت براي برنامه چهارم توسعه در نظر دارد 25 ميليون تلفن همراه عرضه كند كه ظاهراً اقدام اخير شركت مخابرات براي ثبت نام مجدد تلفن همراه حكايت از تلاش دولتمردان براي تحقق اين هدف دارد؛ اگرچه اين اقدام به دلايل خاصي مورد مخالفت نمايندگان مجلس، كارشناسان و روزنامه نگاران قرار گرفت.
در همين حال، بررسي ها و برآوردهاي كارشناسي نشان مي دهند كه تقاضاي تلفن همراه در ايران، سال 86 به رقمي بالغ بر 30 ميليون برسد.
لاريجاني در اين باره مي گويد: پيش بيني هاي كارشناسان حكايت از آن دارد كه تا 3سال آينده بايد به تقاضاي 30 تا 40 ميليون نفر متقاضي تلفن همراه پاسخ داد .
در اين صورت مي توان گفت اگر براساس برنامه چهارم توسعه، دولت متعهد به واگذاري 25 ميليون خط تلفن همراه شده باشد به احتمال بسيار زياد باز هم با مشكل متوازن نبودن در عرضه و تقاضا روبه رو خواهيم بود.
در واقع اگر پيش بيني كارشناسان انجمن صنفي فروشندگان سيم كارت به واقعيت هاي آينده نزديك باشد، بايد در پيش بيني برنامه چهارم ترديد كرد، چرا كه دولت پيش از اين نشان داده كه ارزيابي درستي از تقاضاي موجود در كشور ندارد.
نمونه عيني اين ارزيابي نادرست را مي توان در واگذاري هاي اخير مشاهده كرد. كارشناسان و مديران مخابرات براي ثبت نام سال 82 پيش بيني 2 ميليون تقاضا را كرده بودند در حالي كه در پايان ثبت نام 5 ميليون و۶۰۰ هزار متقاضي، سرمايه خود را به حساب شركت مخابرات واريز كرده بودند. حاصل اين اشتباه معطلي 24 ماهه متقاضيان و انباشت سرمايه هاي فردي آنها در دست مخابرات بود كه شامل رقم بسيار سنگيني مي شد.
اما اين اتفاق يك نتيجه ديگر هم دربرداشت. نوسانات مقطعي قيمت ها در دوره هاي مختلف واگذاري كه مهم ترين اثر منفي سياست هاي دولت براي ساماندهي بازار به حساب مي آيد، باعث متلاطم شدن بازار شده و اين ايجاد انگيزه اي قوي براي رشد دلالي است.
فروتن لاريجاني هم مانند بسياري از فعالان بازار تلفن همراه معتقد است: ثبت نام بهمن ماه امسال به طور مقطعي باعث ركود بازار شده است. اين همان كمكي است كه دولت يا به عبارت روشن تر وزارت ارتباطات به نوسانات مستمر بازار مي كند .
وي مي گويد: اقدام اخير شركت مخابرات ايران يعني ثبت نام سيم كارت دولتي همانند دفعات گذشته براي روند ساماندهي بازار بسيار مضر است به خصوص كه وزير اعلام كرده است در اين دوره واگذاري و ثبت نام بدون محدوديت انجام مي شود .
مخابرات دولتي ايران، بدون هماهنگي با مجلس شوراي اسلامي و كارشناسان بازار و به رغم مخالفت هاي جدي مطبوعات، تصميم مي گيرد با شرايط تازه اي نظير كاهش نرخ سيم كارت، واگذاري با شرايط ويژه به معلمان و احتمالا كاركنان دو وزارتخانه ديگر، سرمايه هاي مردم را جذب كند.
البته مقامات اين وزارتخانه توجيه مناسبي براي اين اقدام خود داشتند؛ تكليف و الزام براي افزايش ضريب نفوذ تلفن همراه براساس قانون برنامه چهارم توسعه.
رسول سراييان- مديرعامل شركت ارتباطات سيار- در گفت وگو با يكي از رسانه هاي خبري در اين مورد مي گويد: ... طبق اين برنامه (برنامه چهارم) بايد تا پايان برنامه 25ميليون شماره تلفن همراه واگذار شود كه سهم ارتباطات سيار از اين تعداد 18 ميليون و 100هزار شماره است .
معني اين حرف مديرعامل ارتباطات سيار اين است كه اپراتور دولتي ايران مي تواند طي 4سال باقي مانده از برنامه چهارم، نبض بازار را در دست داشته باشد. در حالي كه كارشناسان اتخاذ چنين روش هايي را براي عرضه سيم كارت از سوي اپراتور دولتي، عامل موثري در افزايش نابساماني بازار مي دانند و مي گويند: بهتر است، دولت با فراهم كردن زيرساخت ها و تجهيزات ارتباطي، شرايطي را ايجاد كند كه متقاضيان امكان دريافت به روز سيم كارت را داشته باشند .
به اعتقاد آنها در چنين شرايطي نرخ هاي بازار تثبيت شده و سرمايه هاي سرگردان از چرخه عرضه و تقاضا خارج خواهند شد. در اين صورت مي توان گفت سيم كارت تلفن همراه مفهوم واقعي خود را پيدا كرده و مبدل به امتياز بهره برداري از يك خط ارتباطي سيار شده است، نه يك كالاي تجاري!
اپراتورهاي ديگر در حاشيه ميدان
در حال حاضر در بسياري از كشورهاي جهان، اپراتورهاي غيردولتي متعددي در كنار هم به رقابت براي عرضه خدمات تلفن همراه مي پردازند و ملزم به رعايت استانداردها و مقرراتي هستند كه دولت براي تنظيم بازار تدوين كرده، اما كشور ما از اين لحاظ يك استثناء است. چرا كه تا سال گذشته فقط يك اپراتور تلفن همراه داشتيم كه در كنار انجام اين مسئوليت سنگين، وظايف ديگري نظير اپراتوري تلفن ثابت، ارائه خدمات اينترنت و... را هم بر عهده گرفته بود.
اوايل امسال، بحث عرضه سيم كارت هاي اعتباري جدي شد و مجتمع صنعتي رفسنجان بالاخره پس از مدت ها تاخير، اولين سري سيم كارت هاي خود موسوم به تاليا را روانه بازار كرد.
با اين وجود محدوديت هاي اين اپراتور غيردولتي باعث شد تا نتواند نقش رقيب جدي مخابرات دولتي را ايفا كند، اگرچه حتي اين سيم كارت ها نيز در نخستين هفته هاي ورود به بازار ايران در گرداب بازار سياه افتاده بودند با اين حال نمي توانستند به عنوان مولفه اي مهم مطرح باشند. از طرف ديگر، اپراتور دوم تلفن همراه نيز كه حدود 2 سال است در راه رسيدن به بازار ايران درجا مي زند،
تا كنون نتوانسته است به شركت مخابرات دولتي ايران طعم حضور يك رقيب جدي را بچشاند و كماكان در حاشيه قرار دارد.
اين درحالي است كه صاحب نظران بازار تلفن همراه مي گويند: در صورتي كه اپراتورهاي غيردولتي ديگري وارد ميدان شوند، بدون ترديد، بازار اين خدمت از حالت تك قطبي خارج شده و مبدل به يك بازار رقابتي و مشتري محور مي شود.
به بيان روشن تر، وجود اپراتورهاي ديگر به كاهش نرخ سيم كارت و امكان دسترسي مردم به اين ابزار ارتباطي ختم مي شود، اما در حال حاضر هيچ نشانه اي از اثرگذاري جدي تاليا يا حرف و سخن هاي مربوط به اپراتور ايران سل روي بازار تلفن همراه به چشم نمي خورد.
يعني اين كه هنوز هم بايد مترصد فرصت هاي مناسب براي خريد سيم كارت ارزان تر باشيد. در نتيجه حداقل ظرف يك سال آينده كه سيم كارت هاي ثبت نامي زمستان 84 وارد چرخه بازار شوند، هيچ تغيير چشمگيري ايجاد نخواهد شد.
با تمام اين حرف ها، فراموش نكنيد كه بازار سيم كارت تلفن همراه از كمترين سطح ثبات برخوردار است و اصلاً بعيد نيست كه وزش يك نسيم ملايم، تمام تحليل ها و پيش بيني هاي انجام شده در مورد آن را بر هم بزند.
|