نحوه محاسبه بليت هاي مسافتي مترو
سرنوشت بليت در يك ايستگاه جلوتر
مهرداد مشايخي
|
|
|
|
حالا ديگر عمر متروي تهران آنقدر هست كه حتي بشود از خاطرات مترو حرف زد. مترو، وسيله نقليه اي كه تا مدتها شيوه استفاده از آن براي بسياري از شهروندان غريبه بود حالا به محبوب ترين وسيله نقليه تبديل شده است، دستفروش ها و دوره گرد ها محيط داخل و اطراف اين وسيله را محلي مناسب براي كسب و كار يافته اند و استفاده كنندگان از آن هرازچندگاهي حكايت ها و ماجراهاي رفت و آمد با مترو را به خاطرات زندگي روزمره اضافه كرده اند. مترو قد كشيده است و رفته رفته به منتها اليه شمالي و شرقي شهر نزديك مي شود. هرچند هنوز تا تكامل آن زمان بسياري مانده است.
با وجود اينها مترو هنوز حرف اول را نمي زند. با اينكه هر كسي كه حتي يك بار از اين وسيله استفاده كرده است آن را به صرفه ترين وسيله نقليه شهري مي داند، اما هنوز نمي توان به طور كامل روي آن حساب كرد. نيازي به مطالعه فراوان براي پيدا كردن دليل اين نقص نيست. مترو هنوز به طور كامل با وسايل نقليه ديگر كامل نمي شود؛ بسياري از ايستگاه هاي مترو با ايستگاه هاي اتوبوس مرتبط نيستند. خطوط مترو هم هنوز به بسياري از نقاط شهر راه نيافته اند، تعداد قطارها همچنان كم به نظر مي رسد و با وجود كم شدن فاصله زماني حركت قطارها به 4دقيقه هنوز در ساعات اوج سفر، واگن ها با ازدحام بيش از حد مسافر روبه رو هستند. از طرف ديگر ايستگاه هاي مترو تنها جايي براي سوار و پياده شدن هستند. در حالي كه اين ايستگاه ها در صورت مجهز بودن به انواع خدمات مي توانند بسياري از نيازهاي روزمره را پاسخ دهند. صندوق هاي امانات، سرويس هاي بهداشتي، مراكز خريد مايحتاج عمومي، عرضه خدمات ضروري از اصلاح موي سر گرفته تا شست وشوي لباس و... مي تواند شهروندان و مسافران را از مراجعه به نقاط ديگر شهر و در نتيجه انجام سفرهاي غيرضروري ديگر بي نياز كند. مجتمع هاي ايستگاهي در متروهاي تمام كشورهاي دنيا چنين نقشي را ايفا مي كنند.
طرحي مدرن با اجراي ابتدايي
بيشتر از يك ماه از وقتي كه معاون پشتيباني متروي تهران از محاسبه هزينه سفر با مترو براساس مسافت خبر داد و نحوه محاسبه هزينه سفر را اعلام كرد گذشته است. در آن گفت وگو پرسش اصلي ما از اين سؤال شركت قطار شهري تهران و حومه اين بود كه مسافتي شدن محاسبه هزينه سفر با مترو از اشتياق سفر با اين وسيله كم نمي كند؟
مهندس ربيعي معتقد بود(و هست) كه چنين چيزي اتفاق نمي افتد. چرا كه اولا محاسبه مسافتي هزينه سفر با مترو در بيشتر كشورهاي صاحب مترو در حال اجرا است و مشكلي ايجاد نكرده است و دوما شهروندان ايراني در صورت دقت در اولين سفرها به زودي با اين سيستم آشنا شده و بعد از آن بدون هيچ مشكلي آن را اجرا مي كنند چرا كه اجراي آن در صورت دقت به محاسبات پيچيده يا سواد بالا نيازي ندارد.
به عقيده اين مدير مترو اجراي اين طرح از مزيت هاي كافي برخوردار است و بنابر اين هزينه بر بودن آن و نگراني از نحوه مواجهه شهروندان در مقابل مزاياي آن به صرفه است.
هزينه سفر با مترو تا پيش از اين براي تمام سفرهاي درون شهري يكسان بود. مسافري كه از ميرداماد به حرم مطهر امام(ره) سفر مي كرد همان مبلغي را مي پرداخت كه مسافري كه يك ايستگاه مي پيمود. به نظر مسئولان مترو اين عادلانه نبود. از طرف ديگر مسافري كه هر روز و روزي چندبار با مترو سفر مي كرد هيچ مزيتي نسبت به مسافران يك سفره و پراكنده نداشت. درحالي كه مسئولان مترو قصد داشتند تا ترتيبي بدهند كه سفر با مترو (با وجود كمبودها) در مقابل سفر با وسيله شخصي يا تاكسي همچنان جزو سفرهاي محبوب و مورد استقبال باقي بماند. ضمن اينكه محاسبه نكردن هزينه سفر در مبداء و مقصد(مسافتي) باعث مي شد تا هيچگاه اطلاعات دقيقي از تعداد مسافران، مبداءها و مقاصد پرمسافر و كم مسافر و زمان دقيق اوج سفر به دست نيايد. اما مسئولان مترو و كارشناسان حمل و نقل معتقدند كه سيستم بليت مسافتي راه حلي براي همه اين موارد است. در واقع با محاسبه مسافتي هزينه سفر، سيستم سفر با مترو از حالت اوليه خود يك گام به تكامل نزديك تر شده است. در اين سيستم اگر شهروندان محاسبه اي كوتاه و چند ثانيه اي انجام دهند، به صرفه ترين بليت سفر با مترو را براي خود انتخاب كرده و پس از مدتي مي توانند براي مدتي طولاني سفر خود را با مترو برنامه ريزي كنند.
يك سال پس از تصويب
بهمن ماه گذشته شوراي اسلامي شهر تهران تصويب كرد كه براي عادلانه تر كردن و تثبيت قيمت ها در بخش حمل و نقل عمومي، شركت راه آهن شهري تهران و حومه موظف شود همزمان با تكميل عمليات نصب سيستم فروش و كنترل خودكار (هوشمند) بليت در كليه ايستگاه هاي مترو، سيستم قيمت گذاري براساس مسافت طي شده را به شرط عدم افزايش متوسط قيمت بليت تك فروشي سال 83 به اجرا بگذارد.
نكته مهم در اين مصوبه كه مورد توجه مسئولان مترو هم بوده است، عادلانه بودن نرخ سفر و افزايش نيافتن متوسط قيمت بليت سال 1383 است. درواقع در محاسبه هزينه سفر براساس مسافت اين موضوع مورد نظر بوده است كه كم اعتبارترين بليت (يك سفره و يك روزه) بالاترين قيمت و ماندگارترين بليت (يك ساله يا با اعتبار طولاني) ارزان ترين سفرها را به انجام برسانند. بر اين اساس ميانگين هزينه سفر هم از نرخ سفر در سال 83 بيشتر نمي شود. از بهمن ماه گذشته تا بهمن امسال شركت مترو همزمان با مطالعات كارشناسي براي تعيين هزينه سفر مسافتي، شروع به سفارش دستگاه هاي كنترل و فروش هوشمند بليت و تجهيز ايستگاه ها به اين دستگاه ها كرد. تا اينكه اوايل زمستان امسال انواع بليت هاي مسافتي طراحي شد و مترو براي اجراي طرح از اواسط بهمن اعلام آمادگي كرد. اما مسئولان مترو بيش از همه مطمئن بودند كه اجراي طرح بدون آموزش هاي اوليه و اطلاع رساني با دردسرها و مشكلاتي روبه رو خواهد شد. بنابراين از مدتها قبل از بهمن ماه امسال بروشورهايي را براي آگاهي مسافران در ايستگاه هاي مترو توزيع كردند.
قيمت بليت ها
در سيستم مسافتي 3 نوع بليت وجود دارد:
الف) بليت هايي كه در مدت زمان معيني اعتبار دارند و به بليت هاي مدت دار شناخته مي شوند.
ب) بليت هايي كه مبلغ معيني اعتبار دارند و آنها را بليت هاي مبلغ دار مي نامند.
پ) بليت هايي كه تعداد سفر در آنها معين شده است و بليت هاي سفري نام دارند.
۱ - بليت هاي مدت دار:
اين بليت ها در تعداد و طول سفر محدوديت ندارند و براي هر تعداد سفر در كل شبكه مترو تا پايان مدت اعتبار بليت اعتبار دارد. در اين نوع بليت قيمت بليت يك روزه 3000 ريال، سه روزه 7000 ريال، هفتگي 13000 ريال، ماهانه 43000 ريال، فصلي 110000 ريال، شش ماهه 180000 ريال و يك ساله 280000 ريال است.
۲ - بليت هاي مبلغ دار:
بليت هاي مبلغ دار به دلخواه خريدار، داراي اعتبار ريالي خواهد بود و به تناسب اعتبار خريداري شده، اعتباري اضافي از طرف شركت مترو به عنوان تخفيف به مبلغ اوليه اضافه خواهد شد. اين بليت محدوديت زماني ندارد و با هر بار استفاده از آن به تناسب مسافت طي شده، از اعتبار آن كسر مي شود.
در بليت هاي مبلغ دار براي اعتبار۱۰هزار تا 49 هزار ريال 40 درصد، براي 50 هزار تا 99 هزار ريال 45درصد و براي 100 هزار تا 150 هزار ريال 50 درصد مبلغ به عنوان تخفيف به اعتبار بليت اضافه مي شود.
۳ - بليت هاي سفري
در بليت هاي سفري تعداد سفر مشخص شده است كه در سه نوع بليت تك سفره، دو سفره و ده سفره عرضه مي شود. در اين نوع بليت ها مسافر مي تواند با توجه به ناحيه مشخص شده بر روي بليت و تعداد سفر، از شبكه مترو استفاده كند.
در بليت هاي سفري قيمت بليت تك سفره براي ناحيه يك (تا 65/10 كيلومتر) 750 ريال، براي ناحيه دو (تا 20 كيلومتر) 1000 ريال، ناحيه سه (تا 30 كيلومتر) 1250 ريال، ناحيه چهار (تا 40 كيلومتر) 1500 ريال، ناحيه پنج (بيشتر از 40 كيلومتر) 1750 ريال است. قيمت بليت هاي دو سفره براي ناحيه يك 1250 ريال، براي ناحيه دو 1750ريال، براي ناحيه سه 2000 ريال، براي ناحيه چهار 2500 ريال و براي ناحيه پنج 3000 ريال است. بليت هاي ده سفره هم قيمتي به اين ترتيب دارند: براي ناحيه يك 5500 ريال، براي ناحيه دو 7500 ريال، براي ناحيه سه 9000ريال، براي ناحيه چهار 11000 ريال و براي ناحيه پنج 13000 ريال. توضيح مهم در مورد نحوه محاسبه مسافتي بليت هاي مترو اين است كه مسافران علاوه بر هنگام ورود، هنگام خروج هم بليت خود را وارد دستگاه كنترل كنند تا دستگاه هزينه سفر را محاسبه و كسر كند.
|