سه شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۲۷
نيواورلئان پس از كاترينا
شهر طوفان زده جان نمي گيرد
ترجمه: حسين بتانج
001803.jpg
ويرانگر 3
توفان كاترينا يازدهمين توفان موسمي است كه براي آن نامي سمبليك برگزيده شده است، اين توفان از نظر قدرت سومين و اولين توفان نوع پنج سال 2005 بود.
كاترينا همچنين ششمين و قدرتمندترين توفاني است كه در طول تاريخ بوقوع پيوسته است.
تندباد كاترينا در ابتدا بر بالاي آسمان جزاير باهاماس تشكيل شده و به عنوان توفاني از نوع پنج از فراز خليج فلوريدا گذر كرد. در خليج مكزيك به شدت بر قدرت اين توفان افزوده شد. اين توفان پيش از آن كه براي بار دوم زمين را مورد حمله قرار دهد، ضعيف تر شده و به يك توفان درجه سه بدل شد. اين توفان براي اولين بار در روز 29 اوت سال 2005 براي نخستين بار سواحل لوييزيانا را هدف قرار داد.
در پي گسترش اين توفان اكثر نقاط ايالت لوييزيانا و شهر نيواورلئان زير آب فرو رفت و خسارات عمده جانبي و مالي به بار آورد.

در پي آشفتگي حاصل از فجيع ترين حادثه طبيعي تاريخ آمريكا، تحقيقاتي براي يافتن ريشه و علت اين حادثه انجام گرفت.
برنامه هاريزون شبكه بي بي سي در اين مورد با دانشمنداني گفت وگو كرد. اين دانشمندان تأكيد دارند اكنون بايد با اين واقعيت روبه رو شد كه نيو اورلئان اولين شهر از ميان خيل شهرهاي سراسر دنياست كه با نابودي مواجه است. پيش از وقوع كاترينا، شهر مدرن نيو اورلئان جايي بود كه غيرممكن ها را ممكن ساخت. اين شهر روي باتلاقي مملو از حشرات موذي ميان دو توده بزرگ از آب بنا شد و در واقع يك شهر گودالي بود. وجود نيواورلئان نشانه بارزي از تفوق مهندسي بر طبيعت بود.
اما در 29 آگوست 2005، طوفان كاترينا با نيواورلئان برخورد كرد و يك شبه اين شهر به جهنمي واقعي تبديل شد.
سيستم ضعيف ضد سيلاب نيو اورلئان كه عده زيادي مطمئن بودند از آنها حفاظت مي كند، در واقع هر سال خطر بروز يك فاجعه در شهر را افزايش مي داد.
شي  پنلاند يك زمين شناس ساحلي از دانشگاه نيو اورلئان كه تمام انشعابات آبي،  خليج ها و حوزه هاي باتلاقي اطراف نيو اورلئان را مي شناسد، در اين زمينه مي گويد: اولين وسيله دفاعي شهر، سدهاي اطراف آن نيست بلكه خود شهر و باتلاق شهر است و ما در حال درك معني اين تحليل هستيم.
رودخانه مي سي سي پي سال هاست كه براي جلوگيري از طغيان هاي ساليانه به وسيله صدها كيلومتر سد و خاكريز كنترل شده است. در نتيجه از ورود آبرفت ها و رسوب هايي كه توسط اين رودخانه براي پوشش و پركردن دوباره سطح زمين هاي منطقه لازم بود، جلوگيري شد.
لوئيزيانا به تدريج ساحل خود را از دست داد و امروز اين ايالت بيشترين نسبت كاهش نوار ساحلي شمال آمريكا را شاهد است. در واقع سطحي از ساحل به وسعت يك استاديوم بزرگ هر 20 دقيقه به دريا مي پيوندد.
پروفسور پنلاند در مورد علت ويرانگري طوفان نيو اورلئان توضيحاتي مي دهد. او مي گويد: چيزي كه ما در فصل طوفان در تابستان 2005 با آن روبه رو شديم، پيامدهاي كنترل رودخانه بود. اين اقدامات باعث شد تا طوفان از سدها گذر كرده و وارد شهر محصور بين ديوارها شده و در آن گرفتار گردد. شهري كه حالا خارج كردن آب از آن به سختي بايد از روي ديوارهاي بلند آن صورت گيرد. چه مدت مي توان در چنين گودالي زندگي كرد؟
مشكل ديگر، هدر رفتن آبرفت هايي است كه مي توانست سطح زمين هاي منطقه را گسترش دهد و از تجمع آب دريا جلوگيري كند. قسمت عمده شهر، پايين تر از سطح دريا واقع شده و خارج كردن مستمر آب از آن باعث نشست كردن زمين شده است. از سال 1878 تا به حال، اين شهر حدود 6/4 متر نشست كرده است. اين يكي از بيشترين نسبت هاي تنزل سطح زمين در تمام ايالات متحده است.
پروفسور هري رابرتز نيز استاد زمين شناسي است كه 20 سال صرف مشاهده و مطالعه فرونشستن شهرش كرده است. او مي گويد: وقتي آب را از اين نوع خاك ها خارج كنيد، خاك شروع به تلاشي (فروپاشي) مي كند. به اين صورت كه به تدريج عناصرش اكسيد شده و از بين مي رود. به اين ترتيب شما يكي از اجزاي خاك را از آن جدا كرده ايد و همه اينها به روند نشست سطح زمين كمك مي كنند.
در اولين فرصت بعد از طوفان كاترينا، پروفسور شي پنلاند هواپيمايي جهت بررسي ميزان جلگه هاي از دست رفته لوئيزيانا فراهم كرد. چيزي كه او دريافت، مثل ناقوس مرگي بود كه براي شهر به صدا درآمد. لوئيزيانا فقط در يك شب چيزي حدود 3 هزار و 900 هكتار از جلگه هاي خود را از دست داده بود. يعني در واقع سه چهارم كل ميزان ساليانه فقط در 24 ساعت.
پروفسور پنلاند گفت: اگر بخواهيم نيو اورلئان را به حال اول خود بازگردانيم، بايد كارهايي اساسي انجام دهيم. بايد زمينه اي ايجاد شود تا شهر را در برابر انتقام طوفان حفظ كند. در غير اين صورت شهر با خطر نابودي روبه رو خواهد شد.
مهندسين شهرسازي نيو اورلئان نيز بر اين باورند كه بقاي شهر در گرو حفاظت پست ترين مناطق شهر- يعني همان مناطق مسكوني كه بيشترين ويراني را متحمل شدند- به صورت سبزه زار است.
بدين ترتيب مناطقي مثل لور وارد نهم كه 4/2 متر پائين تر از سطح دريا ساخته شده اند- صدها تن در آنها جان خود را از دست دادند- احتمالاً در آينده جزو شهر نخواهند بود. در عوض اين نواحي مي توانند به فضاي سبز مبدل شوند تا هم به عنوان سپر محافظ در مقابل سيل هاي آينده عمل كنند و هم يادآور اين موضوع باشند كه طبيعت بايد دست نخورده رها شود. حتي اگر برخي از مناطق مسكوني شهر بازسازي نشوند، باز هم شهر به صورت فزاينده اي نياز به افزايش ابزارهاي دفاعي خود دارد.
مهندسين دانشگاه ايالت لوئيزيانا براي يافتن اين كه چرا اين سيل، اين حد خرابي به جاي گذاشت و بررسي اين كه چه ميزان تلاش براي ايجاد اين ابزارهاي دفاعي لازم است دست به تحقيق و پژوهش زدند.
پروفسور ايور ون هيرون و گروهش با جمع آوري بيانات شاهدان عيني محلي و ساعت هاي از كارافتاده در خانه هاي سيل زده نيو اورلئان توانستند به يك نظر واحد در مورد زمان ايجاد شكاف در سدهاي اطراف شهر دست يابند.
نخستين نتايج آنها حاكي است زماني شكاف در سدها ايجاد شده كه آب دريا پياپي در حال بالا آمدن بود. آنها متوجه شدند كه در طراحي سدها قصور وجود داشته و خاك زير اين سدها، خاك ضعيفي بوده است.
به گفته پروفسور ون هيرون، سيستم قادر به مقاومت در برابر طوفاني با درجه تخريب يك نيز نبوده است.
او به منظور ايمن سازي نيو اورلئان براي تحمل طوفاني با درجه پنج سيستم حائل وسيعي كه تمام طول مي سي سي پي تا تگزاس را در بر گيرد، پيشنهاد مي كند.
ساخت اين ديوار ممكن است 20 سال به طول بيانجامد، اما ون هيرون معتقد است كه اين تنها راه براي تضمين امنيت شهروندان شهر است.
بدون اعمال حفاظت هاي مناسب، نيو اورلئان دورنماي غم انگيزي خواهد داشت.
آينده اين شهر در حال غرق شدن، بيشتر منبعث از ناكامي تلاش ها در جهت كنترل روند گرم شدن زمين است. اين روند باعث بالا آمدن سطح دريا و افزايش خطر بروز طوفان هاي شديد است.
پروفسور ون هيرون مي گويد، پيش بيني آينده نيواورلئان بسيار دشوار است و از آن مبهم تر، روند گرم شدن زمين است. اگر طي 50 تا 60 سال آينده يك متر ديگر به سطح آب درياها اضافه شود و اگر باز هم با طوفان هايي به بزرگي طوفان كاترينا روبه رو شويم، ممكن است به نقطه اي برسيم كه چاره اي جز تخليه شهرهايي مثل نيو اورلئان نداشته باشيم.
منبع: بي بي سي

پيشخوان
شيكاگوتريبون
001806.jpg
روزنامه شيكاگوتريبون خبر اول خود را به افزايش دوربين هاي ويدئويي در شهر شيكاگو اختصاص داده است.همزمان با اتخاذ اين تصميم از سوي ريچارد دالي شهردار اين شهر، روزنامه شيكاگو تريبون نيز با برگزاري يك نظرسنجي نظر مردم دراين باره را جويا شده است.نتايج اين نظرسنجي نشانگر استقبال گسترده مردم از اين طرح است، اين طرح قرار است به منظور بالا بردن امنيت در سطح شهر شيكاگو به اجرا درآيد.
نووهرالد
001809.jpg
روزنامه اسپانيايي زبان نووهرالد يكي از مهم ترين اخبار صفحه اول خود را به تهديد نفتي هوگوچاوز رئيس جمهور ونزوئلا اختصاص داده است.به نوشته اين روزنامه هوگوچاوز آمريكا را به قطع صادرات نفت تهديد كرده است.هوگو چاوز طي سخناني آمريكا را به تلاش براي دخالت در امور داخلي ونزوئلا و ايجاد بي ثباتي در اين كشور متهم كرد.هوگوچاوز سپس تهديد كرد در صورتي كه اقدامات مداخله جويانه از سوي آمريكا ادامه يابد، صادرات نفت ونزوئلا به اين كشور را قطع خواهد كرد.

جهانشهر
ايرانشهر
دخل و خرج
در شهر
عكاس خانه
شهر آرا
مهمانشهر
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  مهمانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |