سه شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۲۷
با نصب تابلوهاي نمايش سفر در بزرگراه هاي پايتخت
پنج دقيقه تا مقصد
عكس: هادي مختاريان
آزاده بهشتي
برنامه هاي آقاي مديرعامل
001794.jpg
تابلوهاي نمايش زمان سفر يكي از چند طرحي است كه از سوي مديرعامل شركت كنترل ترافيك از دوره مديرعامل سابق در حال اجراست. حجت الله بهروز بيش از دو ماه است كه به عنوان مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران انتخاب شده است اما معتقد است با ورود يك مدير جديد نبايد برنامه ها تغيير كند بلكه بايد طرح هاي سابق با جديت دنبال شود. حجت الله بهروز در تشريح برنامه هاي اين شركت مي گويد: مديريت ناوگان حمل ونقل عمومي از طريق نصب سيستم اطلاع رساني در ايستگاه ها، مديريت بزرگراه ها از طريق نصب تابلوي نمايش سفر و مديريت سرعت. اما در كنار اين موضوعات يك طرح داريم و آن مطالعات ITC است و اينكه تهران به چه سيستم هايي نياز دارد و اين نيازها با چه تقدم و تأخري بايد دنبال شود.
يقه ات را چسبيده و ولت نمي كند. احساس خفگي مي كني. براي رهايي از شرش، دستت را به سوي هر ريسمان مناسب و بي فايده اي دراز مي كني و در نهايت، يك خم تو را مي گيرد و پشتت را به خاك مي مالد. او برنده است و تو بازنده هميشگي. ترافيك براي تهراني ها تشك مسابقه اي است كه در آن هميشه بازنده اند؛ اين را از قيافه هاي خموده پشت فرمان ماشين ها، ابروهاي درهم كشيده شده و نفس هاي عميق شان مي تواني بفهمي. ماشين پشت ماشين قطار مي شود و در اين بين تنها همين نفس هاي عميق است كه كمي از حجم حس بد هميشه باختن در اين مسابقه نابرابر مي كاهد.
001797.jpg
پشت فرمان نشسته اي و در ذهنت به دنبال نقاط ضعف ترافيك و قوت هاي خودت هستي. براي رانندگي در تهران بايد هميشه چپت پر باشد. پدال گاز را مي فشاري و يك كارت برنده، رانندگي تيز و فرز توست. ترمز مي كني، دنده عقب مي گيري و راه فرعي را پيش مي گيري؛ اين يعني ضد حمله به حريف. اما در اين نبرد نابرابر، هستند كساني كه بيرون گود نشسته اند و تنها نظاره گر اين مبارزه هستند؛ نه اشتباه نكن آنها تماشاچي نيستند؛ آنها كنار نشسته اند و نقاط ضعف و قوت  تو و حريف را زيرنظر دارند. تمام باخت و بردهاي تو و تمام دقيقه هايي را كه در رفت وآمد روزانه صرف مي كني ثبت مي كنند تا نقشه بهتري در اختيارت بگذارند؛ راه هايي كه بتواني به واسطه آنها به غولي به نام ترافيك در تهران غلبه كني. كافي است وقتي كه كنار مي كشي، پشت ترافيك كمين مي كني و به دنبال راه حل هستي، كمي به اطرافت نگاه كني.
پيچ راديو را مي چرخاني. موسيقي قطع مي شود و بعد... همت سنگين، غرب به شرق /اتوبان رسالت به سمت غرب تا ورودي بزرگراه آفريقا... . اين داستان برايت تكراري شده؛ مي داني ترافيك كجا در كمين تو نشسته. بيشتر مخفيگاه هايش را بلدي. براي او هم اين امتياز تو از دست رفته است.
مي داني محاسباتت اين بار اشتباه از آب درآمده و قرار ملاقات براي به دست آوردن شغل جديد را به خاطر تأخيري كه پيش بيني مي كني، از دست خواهي داد. خيابان فرعي كه طبق حساب و كتاب هايت مي توانستي به عنوان راه فرار انتخاب كني، به خاطر حفاري هايي كه از آن خبر نداشتي بسته است و تو نااميد مي داني ركب خورده اي. همين طور كه آرام پاهايت با پدال گاز و ترمز، بازي احمقانه هر روز را انجام مي دهد خيال تلخ شكست را در ذهنت پرورش مي دهي، آه مي كشي و نگاهت را به اطراف مي چرخاني. تابلوي روبه رو به جاي نوشته هر روزه، تير خلاص را از طرف تو به سمت ترافيك نشانه مي گيرد. همت سنگين به سمت غرب‎/ 5دقيقه تا ورودي مدرس جنوب ؛ محاسباتت درست است.
برگ برنده اي در راه است
به زودي در بزرگراه هاي شهر تهران، باتوجه به سرعت و حجم خودروهاي در حال تردد، مدت زمان طي كردن مسافت هاي مقاطع مشخص، از طريق تابلوهاي نمايش زمان سفر اعلام مي شود. البته با توجه به روند روبه رشد حجم ترافيك، اين روش تا مدت زماني مي تواند ترافيك را مهار كند.
تابلوهاي نمايش سفر، قسمتي از يك پروژه بزرگ تر است . زماني كه به سراغ مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران مي رويم در پاسخ به ايده اين طرح مي گويد: كنترل بزرگراه ها يكي از وظايف مديريت كنترل ترافيك است .
حجت الله بهروز ادامه مي دهد: در حال حاضر نظارت تصويري و كنترل تقاطع ها از طريق تابلوهاي VMS در 260 تقاطع انجام مي شود اما در واقع كار عميق و اساسي در مورد ترافيك بزرگراه ها انجام نشده است .
ظرفيت بسيار زيادي از ترافيك شهر به دوش بزرگراه هاست كه شريان هاي اصلي رفت و آمد از شرق به غرب و شمال به جنوب به حساب مي آيند. از نظر بهروز، مديريت ترافيك در بزرگراه ها موضوع بسيار مهمي است. از همين رو، بحث جدي در اين زمينه صورت گرفت.
برخورداري از تصويرهاي ترافيكي از وضعيت بزرگراه ها كمك زيادي به ايجاد جريان روان و باز كردن ترافيك دارد اما از نظر بهروز، اين آمارهاي تصويري بدون برخورداري از ارقام، كافي نيست؛ از همين رو بايد شركت كنترل ترافيك بداند ماشين ها با چه سرعتي در حركت هستند و بزرگراه ها چه حجمي از ترافيك را تحمل مي كنند.
به گفته مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران، بايد بزرگراه ها را بر اساس ظرفيت اسمي آنها مديريت كرد تا ماشين ها با يك رواني مشخص وارد بزرگراه  شده و از آن خارج شوند. علاوه بر حجم ماشين هايي كه وارد بزرگراه ها مي شوند بايد ورودي ها و خروجي هاي بزرگراه ها كنترل شوند كه جمع بندي تمام اين موارد باعث مي شود تا نماي شفافي از بار ترافيكي بزرگراه ها به دست آيد كه مي تواند به نحوه برخورد و مديريت وضعيت بزرگراه ها كمك كند.
اما از نظر شركت كنترل ترافيك تهران، آگاهي از اين وضعيت، علاوه به تمام فوايد آن، يك تأثير مثبت در كنترل ترافيك دارد و آن امكان محاسبه زمان و سرعت متوسط براي رسيدن از يك نقطه تا نقطه ديگر است.
زمان سفر چند دقيقه كمتر يا بيشتر؟
داستان تابلوهاي نمايش زمان سفر و نصب آنها در بزرگراه ها مي تواند تأثير زيادي بر اتفاقات روزمره زندگي داشته باشد. اين تابلوها با كمك شناسگرهاي بزرگراهي، اقدام به برداشت آمار و اطلاعات سرعت و حجم خودرو كرده و زمان سفر را براي حركت خودرو در مقاطع و فواصل مشخص شده در بزرگراه ها- مثلا از يك ورودي تا خروجي بعدي- اعلام مي كند. مهندس بهروز در تكميل اين موضوع مي گويد: سگمنت ها يا اجزاء، نقش ويژه اي در مديريت رويدادها دارد. مهمترين عامل در توقف خودروها و ايجاد ترافيك، موانعي است كه در بزرگراه ها ايجاد مي شود كه شايع ترين آنها تصادفات است. بارها شده كه اتفاقاتي از اين دست بار ترافيكي سنگيني را به بزرگراه تحميل كرده است كه با تشخيص سريع و رفع به موقع، مي توان ترافيك را كنترل كرد. علاوه بر اين در كنار اين اتفاقات كه دائمي نيستند تابلوهاي نمايش زمان سفر براساس آمار و اطلاعات به فردي كه وارد بزرگراه  مي شود اين امكان را مي دهد تا بداند با مقطع بعدي چقدر فاصله زماني دارد.
به اعتقاد بهروز، براي شهروندان كي  مي رسيم؟ سؤال با ارزشي است كه با نصب تابلوهاي نمايش زمان سفر در بزرگراه ها مي توان به آن تا حدودي پاسخ داد. خيلي اوقات اتفاق افتاده در ترافيك مي مانيم اما نمي دانيم چه زماني به مقصد مي رسيم اين تابلوها براساس محاسبه سرعت حجم ترافيك، زمان رسيدن را اعلام مي كند؛ مثلا اگر وارد همت شويد مي توانيد بدانيد از ورودي مدرس تا خروجي شيخ فضل الله چقدر زمان لازم است و در صورت ترافيك، مسير جايگزين را انتخاب كنيد.
منتظر رمرترينگ باشيد
شركت كنترل ترافيك تهران در برنامه هاي خود سيستم رمرترينگ را در ورودي هاي بزرگراه ها اجرا  خواهد كرد؛ اين سيستم بار ترافيكي بزرگراه ها را كمتر مي كند. مدير عامل اين شركت در اين مورد مي گويد: اين سيستم در حال حاضر از طريق پليس اجرا مي شود. در واقع زماني كه يك خروجي يا ورودي، آور (حجم ترافيك زياد) بود، با بستن خروجي و سبز كردن تقاطع ها، ترافيك روان مي شود كه اين سيستم در آينده اتوماتيك مي شود.
حجت الله بهروز با تأكيد بر اهميت مديريت بزرگراه ها به عنوان شريان هاي اصلي شهر مي گويد: استفاده از سيستم رمرترينگ اين امكان را فراهم مي كند تا پس زدگي ترافيك در بزرگراه نداشته باشيم و حركت ماشين ها روان باشد.
با افزايش ترافيك در ورودي يا خروجي بزرگراه ها، با آنها برخوردي مانند يك چهارراه مي شود كه با نصب چراغ، حجم ترافيك كنترل شده و منظم مي شود.
نظم يعني ترس و فرهنگ
تمام اين اتفاقات در كنار فرهنگ سازي پاسخگو است ؛ اين اولين جمله اي است كه بهروز در مورد نهادينه كردن اين موضوع عنوان مي كند و مي گويد: در مورد اين طرح، در يك كفه، مديريت و در كفه مقابل، فرهنگ قرار دارد؛ هرجا كه در اجراي طرح ها با جديت وارد شده ايم، مردم هم قبول كردند؛ مانند استفاده از كمربند ايمني؛ نظم يعني ترس و فرهنگ .
سيستم نظارتي براي اعمال قانون براي رمرترينگ ها و ساير طرح ها، دوربين هاي ثبت تخلف و سرعت سنج هايي است كه در بزرگراه ها نصب شده است.
اما به اعتقاد بهروز اين كافي نيست و بايد اين تخلفات ثبت شده، در مدت زمان محدودي به دست مردم برسد تا تأثير فرهنگ سازي خود را بگذارد. مطالعات اين طرح تا آخر امسال تمام مي شود و احتمالاً اوايل سال آينده در تهران اجرايي مي شود تا تأثيرات فرهنگي را بر مردم بگذارد.
از سوي ديگر مديرعامل شركت كنترل ترافيك در مورد زمان و محل بهره برداري از تابلوهاي نمايش زمان سفر مي گويد: شهرداري به اجراي اين طرح تأكيد دارد و اين تابلوها از نيمه اول سال آينده -يعني شهريورماه- اجرايي مي شود و در حال حاضر وضعيت همت و نصب اين تابلوها در اين بزرگراه  در حال بررسي است.
ازدر دفتر مديرعامل شركت كنترل ترافيك كه بيرون مي آييم جنگ نابرابر پايتخت نشينان با ترافيك ادامه دارد؛ جنگي كه در نهايت بازنده آن ما هستيم، اين را از چهره آدم هايي كه فرمان ها را محكم چسبيده اند و به دنبال راه فراري از شر غول بي شاخ و دم ترافيك هستند مي توان فهميد در اين ميان تنها مي توان اميدوار بود مديران ارشد شهري به دنبال راه كارهايي براي اين معضل باشند.

شهر آرا
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
عكاس خانه
مهمانشهر
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  مهمانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |