پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۲۹
۸۵درصد كالاي صوتي و تصويري بازار تهران چيني است
ميزبان ميهمانان درجه 3
001884.jpg
عكس: هادي مختاريان
مهديا گل محمدي
بازار لوازم صوتي و تصويري به لحاظ تنوع كالايي در معرض بيشترين و سريع ترين تغيير و تحولات قرار دارد.
برندهاي (مارك هاي معتبر) گوناگون در رقابت شديد با يكديگر كاربري هاي بيشتري را در حجمي كمتر در قالب مدل هاي جديد وارد بازار مي كنند و مدل هاي قبلي را از رونق مي اندازند.
براي اغلب جوانان، خيابان جمهوري و پشت شهرداري (ميدان امام خميني) با ويترين هايي حاوي انواع تلويزيون، گوشي تلفن همراه، مولتي ويدئو ، ام.پي تري پلير و دي وي دي به بازاري براي لمس تكنولوژي روز و لذت بيشتر بدل شده است. به طوري كه اين جمعيت چنانچه قصد خريد هم نداشته باشد براي آنكه در بين دوستان و آشنايان از قافله رد و بدل كردن اطلاعات عقب نماند، جديدترين مدل ها و كاربري هاي نوين را به خاطر مي سپارند.
اما در ارزيابي اين بازار پرطرفدار و در مقايسه آن با سال پيش متوجه كاهش فروش محصولات مي شويم. اگرچه مانند هميشه تعداد عابران زياد است، اما ميل پايين خريد در بين مردم كسي را به داخل فروشگاه ها نمي كشاند. با اينكه به گفته فروشندگان، قيمت كالاها نسبت به زمان مشابه سال پيش كمي كاهش داشته، اما باز هم شواهد و قرائن گوياي كاهش ضربان و وقوع سكته ناقص بازار است. اغلب كسبه فقط فروش روزهاي اخير را بهتر از ماه هاي گذشته ارزيابي مي كنند، اما شايد بتوان اميدوار بود در روزهاي آينده وضعيت به گونه ديگري رقم بخورد.
ابراهيم درستي رئيس اتحاديه لوازم صوتي و تصويري تهران در بيان علت ركود نسبي اين بازار مي گويد: چندي است كه سيل كالاهاي چيني نه تنها بازار را به تسخير خود درآورده است، بلكه باعث متلاطم شدن بازار شده است.
خريداران كه به طور طبيعي، تخصصي در شناسايي اجناس با كيفيت و اصل ندارند با آگاهي از رسوخ كالاهاي چيني و كپي برداري شده از كالاهاي اصل، اعتماد خود را نسبت به اين بازار از دست داده اند.
وي مي افزايد: با اينكه تصور بي كيفيت بودن تمامي كالاهاي توليد چين، تصوري مطابق با واقعيت نيست، اما اشغال بيش از 85 درصد بازار صوتي و تصويري توسط كالاهاي توليد چين از سوي اين اتحاديه تاييد مي شود.
هم اكنون توليدكنندگان چيني اكثريت قريب به اتفاق برندهاي لوازم صوتي و تصويري را كپي برداري كرده و آنها را به راحتي توليد و صادر مي كنند، اما نكته قابل توجه در اين نكته است كه كالاهاي توليدي اين كشور رتبه بندي و درجه بندي مي شوند. اين درجه بندي مطابق سياست هاي وارداتي و گمركي كشورهاي مقصد مورد استفاده قرار مي گيرد. به طوري كه براي نمونه از آنجا كه گمرك ايران از تمامي مرزهاي ورودي شامل چابهار، بازارچه هاي مرزي، جزاير كيش و قشم و... هيچ مانعي براي ورود كالاهاي بي كيفيت چين ايجاد نمي كند، چيني ها بازار ما را به عنوان ورود درجه دو يا سه انتخاب مي كنند. اين واقعيت در حالي رخ مي دهد كه هم اكنون بسياري از كشورهاي دنيا به دليل كنترل گمرك و سياست هاي مناسب واردات كالا ميزبان توليدات درجه يك چين هستند.
درستي در پاسخ به اين سؤال كه آيا وجود ضمانتنامه، گارانتي، پروانه كسب فروشنده و تبليغات صدا و سيما ملاكي براي تشخيص كالاي اصلي محسوب مي شود يا خير؟ مي گويد: در اين بين، فقط داشتن پروانه كسب از سوي فروشنده ها تا حدودي مي تواند كيفيت كالاها را تضمين كند. شركت هاي توليدكننده معمولاً اشاره روشني به معايب زير پوشش ضمانتنامه و گارانتي خود نمي كنند. اغلب خريداران با مراجعه به نمايندگي ها براي رفع عيوب شاسي و يا تعويض لامپ تصوير با پاسخ منفي روبه رو مي شوند. علاوه براين هم اكنون در بازار صوتي و تصويري ضمانتنامه و گارانتي برخي شركت ها به راحتي خريد و فروش مي شود. به طوري كه اين نوع گارانتي ها فقط جنبه صوري دارند.
پخش آگهي اين كالاها نيز هيچ گونه ملاكي براي تأييد اصل و يا كپي بودن كالاها محسوب نمي شود. با اين وجود كمترين انتظاري كه از اين رسانه مي رود برقراري ارتباط نزديك با وزارت بازرگاني و اتحاديه ها براي كسب اطمينان از كيفيت محصولات است در صورتي كه چنين ارتباطي تا به حال ايجاد نشده است. مهدي تكله يكي از فروشندگان لوازم صوتي و تصويري نيز وضعيت بازار را از دو ماه پيش داراي ركود توصيف كرده و مي گويد: هرسال از اوايل بهمن ماه بازار صوتي و تصويري ها جان تازه اي مي گرفت و مردم با نزديك شدن به سال نو اقدام به خريد و تعويض لوازم خانگي خود به ويژه تلويزيون رنگي و انواع دستگاه هاي پخش شامل ويدئو، وي سي دي و انواع دي وي دي پليرها مي كردند.
وي مي افزايد: اما ظاهراً امسال تقدير بازار صوتي و تصويري به گونه ديگري رقم خورده است. تقارن بهمن ماه با ماه محرم و مراسم عزاداري، ثبت نام خط تلفن همراه، ركود معاملات اين بازار را عميق تر كرده است. به همين دليل فروشندگان براي بهبود وضعيت فروش بازار در سال جاري، اميد چنداني ندارند، زيرا سرمايه مردم صرف خريد كالاها و يا خدمات ديگري شده است.
به نظر مي رسد عامل مهم ديگري كه بازار صوتي و تصويري ها را با ركود مواجه كرده است، موافقت چين با ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت باشد. در واكنش به اين اقدام سيد محمود ابطحي عضو كميسيون صنايع و معادن خاطرنشان كرد: بايد كشورهايي از جمله چين كه رأي منفي به پرونده هسته اي ايران داده اند به وسيله ممنوع كردن واردات محصولاتشان به ايران تحريم شوند.
انتشار اين خبر و واكنش چند تن ديگر از دست اندركاران و مسئولان كشور در برابر اقدام چين خريد و فروش لوازم صوتي و تصويري- كه به گفته محمد طحان پور عضو هيأت رئيسه اتحاديه لوازم خانگي تهران اغلب از چين وارد مي شوند- را بيشتر كاهش داده است.
هم اكنون بسياري از كالاهايي كه با مارك هاي كره اي وارد بازار مي شوند نيز به عنوان توليدات كشور چين در مظان اتهام قرار دارند. همان طور كه ذكر شد صحت اين اتهام توسط محمد طحان پور عضو هيأت رئيسه اتحاديه خانگي تهران تأييد شده است. وي با بيان اين موضوع خاطرنشان مي كند: هم اكنون كالاهاي چيني به نام برندهاي معتبر با كيفيت بالا وارد بازار مي شوند. بسياري از كالاهاي چيني با استفاده از عبارت مدل ايتاليا يا مدل كره به بازار عرضه مي شوند. در حالي كه فقط عبارت ساخت ايتاليا يا ساخت كره ضمانت كيفيت اين كشورها را در پي خواهد داشت.
وي مي افزايد: با اين وجود اغلب كالاهاي صوتي و تصويري توليد كشور چين كه داراي ضمانتنامه و فاكتور هستند، چنانچه از سوي برندهاي معتبر پشتيباني شوند، مي توانند از كيفيت قابل قبولي برخوردار شوند.
طحان پور درباره پيش بيني روند قيمت ها در  آينده چنين اظهار نظر مي كند: با وجود اين كه قيمت ارز در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال پيش 2 تا 3 درصد افزايش داشته است اما قيمت انواع لوازم صوتي و تصويري كاهش يافته است. براي آينده نيز با توجه به ركود حاكم بر بازار به نظر مي رسد تا ارديبهشت ماه سال آينده هيچ گونه افزايش قيمتي به وجود نيامد. زيرا حتي اگر روابط تجاري با كشور چين تيره شود با حضور توليدكنندگان ديگر كشورها مانند كره، احتمال هر گونه افزايش قيمتي را از ميان مي برند. توليدكنندگان داخل كشور نيز مي توانند بخشي از نياز بازار به كالاهاي صوتي تصويري را تأمين كنند.
جداي از وجود نوسان قيمت و موضوع ورود كالاهاي چيني به بازار صوتي و تصويري تغييرات ديگري نيز در اين بازار مشاهده مي شود. براي نمونه انواع جديد ام.پي.تري پلير نسل سي دي من ها را در بازار با خطر انقراض مواجه كرده اند.
براي علاقه مندان به ظرفيت و كيفيت پخش هاي صوتي، سي.دي.من كالايي بود كه به سيطره چندين و چند ساله كاست ها پايان داده بود.
بنابر اين باور اين واقعيت كه پس از حدود سه تا چهار سال نسل جديدي از پخش هاي صوتي جاي آنها را در صدر جدول اشغال خواهد كرد كمي مشكل است.
اما در ارزيابي علل انزواي سي دي من نارضايتي كاربران از اين وسيله مزيد بر علت شده است. زيرا استفاده از لنز و چرخ دنده هاي متعدد در اين كالا امكان خرابي و از كارافتادگي آن را بيش تر مي كند.
در مقابل ام پي تري پليرها قابليت حمل آسان تر، امكان ذخيره سازي اطلاعات و انواع فايل هاي صوتي و اخيراً تصويري را نيز دارند. دستگاه هاي پخش وي سي دي (سي دي هاي تصويري) نيز پس از ورود دي وي دي پليرها دچار ركود شدند. دي وي دي  ها كه قابليت و ظرفيت بالايي دارند از كيفيت و ظرفيت صوتي و تصويري به مراتب بيشتري نسبت به وي سي دي ها برخوردارند.
دوربين هاي آنالوگ نيز از ديگر بازماندگان اين بازار به شمار مي روند. انبوه نگاتيوهاي نام آشناي مورد استفاده در دوربين هاي آنالوگ در مغازه ها و فروشگاه ها به اصطلاح خاك مي خورند. دوربين هاي ديجيتال بدون نياز به فيلم هايي كه هر لحظه در معرض سوختن قرار داشتند عرصه را بر ديگر دوربين ها تنگ كرده اند.
با اين حال باز هم بسياري از دوربين هاي آنالوگ هنوز هم براي ثبت لحظات به كار گرفته مي شوند. اما آنها ديگر تسلطي بر بازار ندارند.
دوربين هاي فيلمبرداري ديجيتال نيز به عنوان مكمل دوربين هاي عكاسي ديجيتال در انواع گوناگوني وارد بازار شده اند.
در هر حال همچنان بايد در ماه پاياني سال به انتظار نشست و تغييرات نهايي قيمت و كالاها و حجم معاملات بازار صوتي تصويري تهران را زير نظر داشت. كالاهاي صوتي تصويري همچون بسياري از كشورها در ايران نيز چشم و چراغ بازار محسوب مي شوند و بدون ترديد مي توان ايجاد رونق و يا ركود در اين بازار را به بسياري ديگر از بازارهاي لوازم خانگي تعميم داد.

ركود عميق در بازار آجر ساختماني
نان كوره پزخانه ها آجر شده است
001962.jpg
علي اناري- تا چندي قبل مسافراني كه از مسير جاده خراسان براي تردد به شهرهاي شرقي كشور استفاده مي كردند، در دو طرف جاده مناره هاي مخروطي شكل بلندي را مي ديدند كه دود سياهي از بالاي آنها به آسمان مي رفت. اما اكنون ديگر خبري از بيشتر اين مناره ها يا بهتر بگوييم دودكش ها نيست. اين بناهاي آجري كه هر كدام نشان و تابلوي يك كوره پزخانه كوچك بودند، با ورود تكنولوژي ساخت آجرهاي ماشيني آرام آرام به محاق فراموشي رفتند و واژه هايي چون آجرفشاري،  قالبدار، قالب كش و ... را به همراه خود بردند. با ورود آجرهاي جديد كه صفت ماشيني را به دنبال داشت، عيب و ايرادهاي آجر فشاري بيشتر به چشم آمد. وزن زياد، كيفيت پايين، آبخور زياد و فرم نامتوازن و بدنما باعث شد آجرهاي سفالي كه به صورت تمام مكانيزه توليد مي شوند، مورد اقبال مشتريان قرار گيرند. داشتن وزن كمتر، كيفيت بالا و مناسب بودن از نظر استفاده در نماي ساختمان، مزيت هايي است كه آجر سفالي در برابر آجر فشاري از خود نشان داد و به همين دليل پيروز شد. اكثر كوره  پزخانه هاي تهران در محدوده خاتون آباد، ورامين و پاكدشت گسترده شده اند كه اكنون حتي نيمي از آنها نيز فعال نيستند و ديگر حضور مؤثري در زمينه توليد آجر ساختماني ندارند. در عوض كارخانه هاي تمام مكانيزه با كوره هاي هافمن و تونلي در ظرفيت بسيار بالا اقدام به توليد انواع آجرهاي سفالي مي كنند. در ابتدا اين كارخانه ها فقط به توليد آجر نما مشغول بودند اما اكنون آجرهاي نما، تيغه،  بلوك و فندوله از جمله توليدات اين كارخانه ها به شمار مي روند.
فروش مستقيم بدون واسطه
ساعت هفت صبح است و انواع خودرو هاي باري سنگين و نيمه سنگين جلو در ورودي يكي از كارخانه هاي توليد آجر صف كشيده اند. بعد از ساعتي بارگيري آغاز مي شود و كاميون ها وارد محوطه بارگيري مي شوند. كارگران اين بخش با سرعت شروع به چيدن آجرها در قسمت بار كاميون مي كنند. برخلاف آجرهاي فشاري، آجر ماشيني حالتي سفال گونه دارد و در برابر ضربه آسيب پذير است. از زمان توليد تا بارگيري حدود 15 درصد ضايعات شامل حال اين گونه از آجرها مي شود. نحوه خريد آجر به اين شكل است كه از چند روز قبل خريدار اقدام به خريد حواله مي كند و در روز بارگيري با ارائه حواله خريد، آجرها تحويل داده مي شوند. البته مي شود در روز بارگيري هم حواله را تهيه كرد، فقط ممكن است تحويل آجر ساعاتي به عقب بيفتد. در صورتي كه يكي از انواع آجر، متقاضي بيشتري داشته باشد، ممكن است انتظار براي دريافت آن تا روزها نيز طول بكشد. حواله هاي صادره معمولاً تا يك ماه اعتبار دارند و بعد از آن باطل مي شوند.
هزينه حمل و بعد مسافت
هنگام خريد مصالح ساختماني به طور معمول دو هزينه بايد در نظر گرفته شود، يكي هزينه مصالح و ديگري كرايه حمل آن تا محل انجام پروژه مورد نظر. در مورد آجر نيز به همين شيوه عمل مي شود؛ قيمت آجر در كارخانه به صورت عددي محاسبه مي شود و كرايه حمل آن نيز براساس هر دانه آجر و بعد مسافت، تعيين مي گردد. در شهر تهران به دليل گستردگي شهر و حومه آن، كرايه حمل متغير است، اما به طور معمول سعي مي شود قيمت متوسطي در نظر گرفته شود تا تفاوت كرايه ها در شهر زياد به نظر نرسد. در كل هزينه حمل و نقل حدود 20درصد از قيمت آجر را شامل مي شود. اين محاسبه فقط در مورد محدوده شهر تهران اعتبار دارد و در مسيرهاي دورتر گاهي كرايه محل تا چند برابر قيمت تمام شده افزايش مي يابد.
مبناي محاسبه قيمت آجر
اگر بخواهيم مواد اوليه آجر را نام ببريم، از دو عنصري كه در طبيعت به وفور يافت مي شود فراتر نمي رويم؛ آب و خاك. در مورد خاك بايد گفت اكثر كارخانه هاي توليد آجر داراي معادن خاك اختصاصي هستند و گاه وسعت اين معادن به ده ها برابر وسعت كارخانه مي رسد. اين معادن با توجه به خاكي كه در آنها وجود دارد، رنگ آجر توليدي كارخانه ها را تعيين مي كنند. به عنوان مثال رنگ آجرهاي كارخانه اي كه معدنش از خاك رس تشكيل شده است، قرمز يا اخرايي مي شود.
كارخانه هايي كه معدن ندارند يا به دلايلي قادر به استفاده از خاك معدن خود نيستند، بايد خاك مورد نياز خود را خريداري كنند. هم اكنون قيمت هر متر مكعب خاك حدود 8 هزار ريال است كه با توجه به كرايه حمل به رقم 12هزار ريال مي رسد. از هر مترمكعب خاك براي ساخت 700 عدد آجر نما يا 250عدد تيغه و يا 100 عدد بلوك مي توان استفاده كرد. در شهر تهران هركارخانه اي بايد در ازاي هر متر مكعب خاكي كه از معدن برداشت مي كند، 2هزار ريال عوارض بپردازد. آب مصرفي نيز در اكثر كارخانه ها از چاه برداشت مي شود و غير از هزينه اوليه حفر چاه و مبلغي كه صرف خريد، تعمير و نگهداري پمپ آب مي شود، هزينه ديگري صرف نمي شود. ديگر مواردي كه در تعيين قيمت تمام شده آجر مؤثر است همانند هزينه گاز و برق مصرفي بسته به ميزان توليد كارخانه بالا و پايين مي شود. بقيه هزينه ها از قبيل دستمزد كارگرها و هزينه استهلاك دستگاه ها نيز در تعيين قيمت آجر دخالت داده مي شود. قابل توجه اينكه هزينه تمام شده يك عدد آجر در تهران و شهرستان هاي ديگر متفاوت است. در بعضي از كارخانه هاي خارج از تهران به دليل استفاده از نيروي كار ارزان تر محصول ارائه شده نيز به نسبت قيمت پايين تري دارد.
تغيير قيمت ها در دست اتحاديه
هر ساله اتحاديه توليدكنندگان آجر ماشيني در اواخر اسفندماه براي افزايش قيمت آجر تصميم گيري مي كند و اين افزايش هر سال بين 10 تا 15 درصد بوده است. رونق و ركود بازار نيز در اين تغيير يافتن قيمت ها بي تأثير نيست. به عقيده كساني كه در توليد آجر دست دارند، امسال به دليل ركود بازار احتمال افزايش قيمت اين محصول بسيار كم است. تصميم گيري در مورد قيمت آجر در اواخر اسفند ماه دليل مشخصي دارد و آن رونق يافتن ساخت و سازهاي ساختماني در شروع فصل بهار و افزايش تقاضاي خريد است كه تا اواسط پاييز ادامه مي يابد. طي چند سال اخير بازار آجر همانند ديگر مصالح ساختماني ضربات سختي را به دليل ركود حاكم بر بازار ساخت و ساز تحمل كرده است، بسياري از كارخانه ها تعطيل شده اند و بعضي ديگر نيز با پايين ترين حجم توليد كار مي كنند. كارخانه هاي بزرگ اين عرصه نيز مجبور شده اند شيفت هاي كاري خود را كم كرده و با حداكثر دو خط توليد ادامه كار دهند.
صادرات كم جان
آجر هيچ گاه بين محصولات وارداتي كشور نقش عمده اي نداشته است و همواره نياز داخلي را كارخانه هاي كشور تأمين كرده اند. فقط در مقطعي مشخص ما به وارد كردن آجر نسوز پرداختيم كه بعد از دستيابي به توان لازم براي توليد داخلي، واردات آجر نسوز هم متوقف شد. اما در زمينه صادرات آجر در چند سال گذشته همچون برخي ديگر از محصولات ايراني كه راهي بازار كشورهاي منطقه شده اند، آجر نيز توانسته است در اين كشورها مشترياني را براي خود دست و پا كند. صادرات آجر اكنون به كشورهاي عراق، افغانستان، جمهوري هاي آسياي ميانه و حتي كشورهاي حوزه خليج فارس انجام مي شود. البته حجم اين صادرات آنچنان به حد چشمگيري نرسيده است كه دليل عمده اين موضوع هزينه سنگين حمل و نقل آجر تا كشورهاي مقصد است. بعد مسافت باعث افزايش قيمت آجرهاي صادراتي مي شود. به عنوان مثال اگر باري براي يكي از كشورهاي حوزه خليج فارس فرستاده شود كرايه آن تا استان هاي مرزي، كرايه كشتي يا لنج براي بردن آجرها به آن طرف آب و كرايه حمل بار از داخل كشتي به محل تحويل در كشور مورد نظر نيز بر ميزان هزينه ها افزوده مي شوند. با اين تفاسير مي توان گفت قيمت تمام شده آجر به اضافه كرايه حمل آن تا مقصد مورد نظر براي مصرف به رقمي سرسام آور مي رسد.
آجرهاي صادراتي ايران بيشتر از آجر نما تشكيل شده است. اين آجرها در كارخانه ها بسته بندي مي شوند تا به دليل بعد مسافت و وقوع حوادث احتمالي، آسيب كمتري ديده و ضايعات كمتري داشته باشند.
استاندارد متزلزل آجر
داشتن حداقل كيفيت در زمينه مصالح ساختماني اصلي ضروري است زيرا اين مصالح قرار است براي ساخت بناهايي استفاده شوند كه به عنوان سرپناه و محلي امن به كار گرفته مي شوند.
اما ظاهراً در بحث آجر، قضيه استاندارد زياد جدي نيست و اكثر قريب به اتفاق محصولات كارخانه هاي توليدكننده آجر ماشيني فاقد صلاحيت لازم براي استفاده از مهر استاندارد هستند. دراين ميان تكليف كوره پزخانه هاي سنتي كه ديگر كاملاً روشن است. بازرسان اداره استاندارد هر چند ماه يك بار از كارخانه هاي توليد آجر ماشيني بازديد مي كنند و به صورت رندوم هر بار 30 عدد آجر نما را با خود برده و در آزمايشگاه هاي مخصوص از نظر مقاومت، اندازه و ميزان جذب آب مورد مطالعه قرار مي دهند. اين آزمايش ها شامل خاك معدن كارخانه ها نيز مي شود. خاك از نظر ميزان املاح و عناصر مفيد يا مضر براي آجر آزمايش مي شود. بعد از انجام هر آزمايش، ايرادهاي احتمالي مشاهده شده به كارخانه ابلاغ مي شود تا براي رفع آن اقدام كند. اين پروسه ممكن است سال ها به طول بينجامد تا از نظر مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، كارخانه اي موفق به كسب امتياز استفاده از مهر استاندارد روي محصولات خود شود.
در حال حاضر به غير از يك يا دو كارخانه، كارخانه  ديگري موفق به دريافت نشان استاندارد نشده است. كارخانه هاي ياد شده نيز تنها در زمينه توليد آجر نما داراي استاندارد هستند و محصولاتشان از قبيل تيغه و بلوك از اين نشان بِي بهره اند.
آجرهاي ساختماني
قبلاً هرگاه صحبت از آجر مي شد همه به ياد آجر فشاري مي افتادند. فشاري ها از اولين انواع آجر بودند كه در كارهاي ساختماني مورد استفاده قرار گرفتند و دامنه كارشان از پي ساختمان شروع مي شد و به طاق هاي ضربي مي رسيد. آجرهاي فشاري به دليل ناموزون بودن شكل شان كه ناشي از دست ساز بودن اين آجرهاست، براي نماسازي به هيچ عنوان مناسب نبودند و معمولاً سازندگان بعد از اتمام ساختمان، نما را با سنگ مرمر مي پوشاندند اما اكنون آجرنماهاي ماشيني به زيبايي ساخته شده و بسياري از استفاده از اين آجرها را در نما به سنگ مرمر ترجيح مي دهند. اين آجرها به شكل مكعب مستطيل بوده و روي سطح خود 10 عدد سوراخ دارند. اين خصوصيت علاوه بر سبك تر كردن آجر باعث پيوند بهتر بين ملات و آجر مي شود.
نوع ديگر آجرهاي مورد استفاده در ساختمان، تيغه ها هستند كه براي ديوارهاي داخلي و خارجي استفاده مي شوند. اين آجرها در ابعاد مختلف ساخته شده و به دليل فضاي خالي كه درآنها وجود دارد، عايق حرارت و صدا بودن آنها نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. سبك بودن اين تيغه ها نقش مؤثري در پايين آوردن وزن ساختمان ها ايفا مي كند كه اين ويژگي هنگام وقوع زلزله به كاهش تلفات و ديگر آسيب ها كمك مي كند.
بلوك هاي سفالي نيز از ديگر اقلام پرمصرف در ساختمان سازي هستند. اين بلوك ها كليه خواص تيغه ها از قبيل سبكي وزن و عايق حرارت و صدا بودن را دارا هستند و كاربرد ويژه اي در ساختمان هاي اسكلت فلزي و بتني دارند. از فندوله ها نيز در ساخت تيرچه استفاده مي شود. تركيب تيرچه و بلوك، يكي از اركان اجراي سقف در ساختمان سازي است. آجرها سهم مهمي را در ساختمان سازي ايفا مي كنند. اگر ستون هاي آهني و بتني را به مثابه استخوان و اسكلت ساختمان در نظر بگيريم،  بي شك آجر نقش گوشت و بافت را برعهده دارد. آجرها به سبب اينكه همواره زير مصالحي همچون سيمان و گچ پنهان مي شوند كمتر به چشم مي آيند، اما نقش مؤثر آنها در رفاه و ايمني هر چه بيشتر ساكنان و صاحبان سرمايه ساختمان قابل چشم پوشي نيست.

برداشت دوم
انتظار براي صدور شناسنامه فني ساختمان
محسن شمشيري- مسئولان و نهادهاي متولي مسكن بايد اقدام شايسته تهيه شناسنامه فني و ملكي ساختمان را هرچه زودتر به سرانجام برسانند. مردم مي پرسند شناسنامه هاي فني ساختمان كي طراحي مي شوند و از چه زماني خانواده ها از نقشه ساختمان و ويژگي هاي فني آن اطلاع مي يابند و اين حركت بزرگ و ملي از چه زماني در ايران اجرا خواهد شد و به وضع نابسامان و بازار به هم ريخته ساخت و ساز و سوداگري و بساز و بفروش خالي از اخلاق و تعهد انساني پايان مي دهد؟
طبق ماده 40 آيين نامه ماده 33 قانون نظام مهندسي، دستورالعمل هاي موضوع مواد اين آيين نامه ظرف شش ماه به وسيله وزارت مسكن و شهرسازي تهيه و ابلاغ مي شود. بنابراين از اوايل دي ماه امسال به تدريج دستورالعمل ها ارائه خواهد شد و كارشناسان اميدوار هستند كه با ارائه اين دستورالعمل ها و ارائه طرح شناسنامه فني و ملكي ساختمان و پيگيري هاي مستمر در اجراي ماده 33 قانون نظام مهندسي، هر چه سريع تر شاهد ايجاد فضاي مناسب قانوني براي سامان دادن به وضعيت ساخت و سازها و احترام به حقوق مصرف كننده باشيم و با اجباري شدن ارائه شناسنامه فني و ملكي، خانواده ها از ويژگي هاي ساختماني كه مي خرند آگاه شوند و در مقابل پولي كه مي دهند ساختمان مورد انتظار و ويژگي هاي مطلوب و مناسب براي ايمني و رفاه بيشتر را مطالبه كنند و به تدريج شاهد حاكميت مصرف كننده در بازار مسكن ايران باشيم.
در مصوبه هيأت وزيران آمده است: با ابلاغ آيين نامه اجرايي ماده 33 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، مجريان ساختمان ساز مكلف به تهيه شناسنامه فني و ملكي ساختمان براي ارائه به خريدار و شهرداري مي  شوند كه در تمامي نقل و انتقالات همراه با نقشه هاي ساخت، تحويل خريدار بعدي مي شود تا هم خريدار از مشخصات ساختماني كه مي خرد مطلع شود و هم شهرداري بر اساس آن نسبت به مشخصات فني و ملكي گواهي ناظر ساختمان و كيفيت مصالح و اطمينان و از وضعيت ساختمان اطلاع يابد و قادر به صدور پايان كار باشد. بنابراين صدور پايان كار نيز از اين پس با ارائه شناسنامه فني و ملكي ساختمان انجام خواهد گرفت.
اين شناسنامه حاوي اطلاعات فني و ملكي به صورت تفصيلي است كه توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان استان صادر مي شود و خريدار و شهرداري را از چگونگي رعايت مقررات ملي ساختمان و ضوابط شهرسازي آگاه مي سازد.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
درمانگاه
زيبـاشـهر
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |