پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۲۹
فضاي خانه و اثر آن بر افراد
تصوري كه اغلب مردم از دكوراسيون دارند، مبلمان و پرده است. در حالي كه اين رشته، بسيار تخصصي و سخت است
001917.jpg
ماهرخ دانش نيا
با طراحي داخلي مناسب مي توان محيطي مناسب براي افرادي كه در جامعه پر سر و صدا زندگي مي كنند ايجاد كرد.
چند ماه بيشتر از ازدواجشان نمي گذرد. با هزار اميد و آرزو پا به زندگي مشترك گذاشته است. فكرش را هم نمي كرد اول زندگي و اين همه مشكلات. خودش هم نمي داند علت اين همه سردي و بي توجهي چيست. رنگ همه چيز در خانه، آبي و سورمه اي و سرد است. در خانه  ديگر، مدتي است همه به يكديگر پرخاش مي كنند؛ ديگر روابط مانند گذشته نيست. چند ماه پيش دكوراسيون خانه را عوض مي كنند. فضاي خانه پر است از قرمز و زرد و نارنجي.
يكي از مقوله هاي مهم مرتبط با خانه و خانواده، طراحي داخلي و دكوراسيون فضاي درون خانه و اثرات مختلف آن بر افراد است. اغلب مردم، توجه و نگاه دقيقي در مورد نحوه طراحي فضاي داخل خانه و تركيب بندي رنگ ها و اثرات آن در ابعاد مختلف زندگي خود ندارند. البته اين حوزه نيازمند تخصص و دانش آن است كه مسلماً عامه افراد، فاقد دانش تخصصي و مطالعات آكادميك در اين زمينه هستند.
اهميت و جايگاه طراحي داخلي
مهرنوش ظهوريان كارشناس طراحي صحنه- درباره جايگاه طراحي داخلي در سطح جامعه مي گويد: تا چندي پيش، طراحي منازل در ميان خانواده هاي ايراني جايگاه شناخته شده اي نداشت و اكثر مردم بدون توجه به فرم و اندازه خانه اقدام به خريد وسايل و اثاثيه گران قيمت و نامتجانس مي كردند كه وقتي آنها را در خانه قرار مي دادند فضاي مطلوبي ايجاد نمي شد اما امروزه اين مسأله تا حدودي مورد توجه مردم قرار گرفته است چون متوجه شده اند كه تنها استفاده از وسايل لوكس و گران ولي بي ارتباط با يكديگر و محيط خانه، نه تنها موجب زيبايي خانه نمي شود بلكه ممكن است فضاي خانه را كوچك تر يا شلوغ  جلوه دهد. از اين رو بيشتر به طرف طراحان داخلي جذب شده اند و از آنها براي طراحي منازلشان كمك مي گيرند؛ چون طراحان داخلي به خوبي با روانشناسي رنگ ها و تأثيرشان روي فضاهاي مختلف و همچنين افراد، آگاهند و مي توانند براي افرادي كه امروزه در يك جامعه شلوغ و پر سر و صدا زندگي مي كنند، محيطي گرم و دلخواه ايجاد كنند.
اكبر شامي- متخصص طراحي داخلي- در اين باره مي گويد: تصوري كه اغلب مردم از دكوراسيون دارند، مبلمان و پرده است. در حالي كه اين رشته، بسيار تخصصي و سخت است. براي مردم، دكوراسيون هنوز ناشناخته است و نمي دانند كه داراي گرايش هاي مختلف است. در دو سال اخير، آمار ورودي هاي مراكز آموزشي در اين رشته، هشت برابر شده است كه علت آن به ارتباطات ماهواره اي و اينترنتي نسل جوان برمي گردد. در سال هاي اخير، مردم نياز به دكوراسيون را بيشتر فهميده اند و تا حدودي تنوع طلب شده اند، تا جايي كه بالاترين آمار بازديد و خريد در نمايشگاه ها، بعد از نمايشگاه كتاب، مربوط به نمايشگاه دكوراسيون داخلي است.
عناصر مورد توجه در طراحي داخلي
به گمان بسياري از مردم طراحي داخلي، تخصصي لوكس و تزئيني است؛ در حالي كه امروزه كاربردي بسيار وسيع يافته و از اصول علمي و مهندسي براي ايجاد آسايش و ايمني بيشتر پيروي مي كند. از جمله مسائلي كه در زمينه طراحي داخلي مورد توجه قرار مي گيرد نيازهاي كاربران با توجه به سن، شخصيت، طبقه اجتماعي و علائق و سليقه هاي فردي است. در واقع كار طراح داخلي، عينيت دادن به ايده ها و خواسته هاي فرد در خلق محيط مطابق با نيازها و ويژگي هاي وي است.
مورد مهم ديگر، ارگونومي يا شناخت ابعاد بدن انسان در جهت ايجاد تناسب مبلمان و دكوراسيون با بدن انسان است. از وظايف دكوراتور، طراحي هر چيزي براساس ابعاد و اندازه هاي كاربر است. از ديگر عناصر مورد توجه در طراحي فضاي داخلي مي توان از ايمني، استفاده بهينه از فضا و سطح، مسائل مالي (بودجه)، نور، آسايش افراد خانواده، ويژگي هاي فضا، عملكرد و نحوه استفاده از فضاي داخلي نام برد.
تغيير دكوراسيون؛ هزينه اضافي يا نياز
يكي از تصورات غالب در اذهان عمومي در خصوص مسأله تغيير دكوراسيون منازل و طراحي داخلي، تجملي بودن آن است. بسياري از مردم، اين امر را يك هزينه اضافي قلمداد مي كنند.
داريوش صباحي متخصص دكوراسيون داخلي در اين زمينه مي گويد: طراحي منزل و دكوراسيون، يك هزينه اضافي نيست بلكه اقدامي فني در جهت بهبود فضا و مديريت بر فضايي است كه در آن زندگي كرده و از آن استفاده مي كنيم. طراحي داخلي، كاري تجملي و اضافي نيست بلكه يك نياز است كه دانش و مهارت خاصي مي طلبد. زماني هزينه اضافي است كه كار طراحي، دقيق نباشد؛ يعني تغييردادن هاي بي مورد و بي اثر كه بر اثر بي دانشي صورت مي گيرند، با يك طراحي مناسب مي توان در بسياري امور صرفه جويي و از برخي هزينه ها جلوگيري كرد.
ظهوريان نيز طراحي داخلي را نيازمند به هزينه هاي بالا نمي داند؛ وي معتقد است مي توان با تغيير رنگ يك ديوار سالن، تعريض پرده، بازسازي و تعمير اشياء قديمي به گونه اي ديگر و چيدمان اثاثيه، فضاي داخلي يك خانه را متحول ساخت كه اين مهم در تخصص طراحان داخلي است كه درك درستي از رنگ، نرم، ريتم، تناسب، توازن و ساير عناصر بصري دارند. البته در اين ميان سليقه ها و علائق ساكنان خانه را نيز بايد در نظر گرفت چون اين تغيير و تحول، نقش بسزايي در روحيه آنها دارد.
پس طراحي داخلي هميشه لزوماً با يك هزينه گزاف همراه نيست؛ گاهي حتي مي توان با تغيير دادن مكان بعضي از عناصر، يك فضا را كاملاً بهينه كرد.
اثرات رواني و درماني
در حالت كلي تاثير طراحي داخلي به دو صورت است. يكي تاثير طراحي بر خود فضاي مورد طراحي و ديگري تاثير طراحي فضا روي افراد است. به طور قطع، افرادي كه در فضاي داخلي منزل بيشترين زمان را سپري مي كنند، بيشترين تاثيرپذيري را نيز دارا هستند. زنان خانه دار و فرزندان كوچك به نوعي بيشترين زمان خود را در خانه مي گذرانند كه در نتيجه آن بيشتر تحت تاثير فضاي محيطي كه در آن قرار گرفته اند، هستند.
رضا دولتيار- روان شناس و استاديار دانشگاه- در مورد اثرات درماني طراحي داخلي مي گويد: در برخي مواقع با تغيير چيدمان منازل مي توان برخي بيماري ها را درمان كرد. گاهي در مورد بيماران افسرده، از اطرافيان خواسته مي شود كه در دكوراسيون منزل تغيير و تحول ايجاد كنند تا با استفاده از اثرات درماني آن بتوان در بهبود وضعيت بيمار حركت كند. استفاده از رنگ ها و جنس ها هم در اين زمينه مؤثر است كه هر كدام مي توانند القاعات خاصي را داشته باشند. به عنوان مثال، فرفورژه حسي از سختي و سرما و مصنوعي بودن مي دهد در حالي كه چوب حسي از طبيعت را منتقل مي كند.
علاوه بر اين طراحي دكوراسيون و فضاي مناسب در درمان برخي بيماري هاي كودكان نيز كاربرد دارد كه از طريق آن مي توان كودكان بيش فعال را نرمال و كودكان كم تحرك را پرتحرك كرد.
آتوسا نصر- كارشناس ارشد گرافيك و مدرس دانشگاه تهران- نيز در مورد اهميت طراحي داخلي و اثرات آن بر محيط خانه و افراد مي گويد: اهميت لزوم مقوله طراحي فضاهاي داخلي به حدي است كه مي تواند از زواياي مختلفي مورد بررسي قرار گيرد. با دو طراحي مختلف از يك فضاي يكسان مي توان آن فضا را براي دو منظور مختلف، مناسب كرد. طراحي فضاي داخلي اهميت واقعي خود را نشان داده است. با چيدمان مناسب در منزل هم پدر و مادر مي توانند فضاي موردنظر خود را داشته باشند و هم كودك در فضايي مناسب با شرايط روحي و سني خود به سر برد.
يكي ديگر از بارزترين محورهاي طراحي داخلي مقوله انتخاب رنگ در فضاست. با استفاده از رنگ هاي مناسب در فضا مي توان حتي بعضي از بيماري ها مانند افسردگي، فشارخون و... را درمان كرد. به عنوان نمونه استفاده از رنگ آبي تعداد ضربان قلب را كمتر و رنگ قرمز ضربان قلب را شديدتر مي كند. قرار گرفتن در فضايي با رنگ هاي قرمز و زرد، اشتهاي افراد را زيادتر مي كند. برخي از رنگ ها بعضي از صفات را القا مي كنند. به طور مثال رنگ آبي در كنار سفيد، پاكيزگي مضاعف را نشان مي دهد. يكي از پيشنهادهاي مناسب براي فضاهاي خيس منازل مانند سرويس هاي بهداشتي، استفاده از رنگ هاي سفيد و آبي هستند. نتيجه اينكه، با استفاده از رنگ ها و فرم هاي مناسب مي توان يك فضا را از لحاظ كاربردي مناسب تر كرد.
از ديگر تاثيرات مرتبط با مقوله طراحي داخلي مسأله فرهنگسازي و اثرات فرهنگي آن است. بسياري از اجناس و كالاهاي مرتبط با طراحي خانه ها وارد جامعه شد، در حالي كه براي آن فرهنگسازي صورت نگرفته است، يعني متناسب با فرهنگ كاربران ايراني نيست. به عقيده اكبر شامي با شناختي كه مردم نسبت به فرهنگ خود ندارند، گاهي ابزار و وسايلي را وارد زندگي خود مي كنند كه حتي باعث ايجاد برخوردها و اختلافات خانوادگي و به هم خوردن تعادل مي شود، بنابراين ابزار و وسايل مورد استفاده بايد با فرهنگ خانواده ايراني متناسب باشند. در مجموع مي توان به اين نتيجه رسيد كه نحوه طراحي فضاي داخلي خانه به ميزان بالايي در روحيه افراد و لذت بردن از فضايي كه در آن زندگي مي كنند، موثر است.
نقش رسانه ها
طبق عقيده كارشناسان و متخصصان موزه طراحي داخلي از آنجايي كه اكثر مردم اوقات فراغت خود را با خواندن روزنامه و تماشاي تلويزيون سپري مي كنند، رسانه ها مي توانند نقش چشمگيري در آموزش و تشويق مردم و ايجاد زمينه هاي لازم براي فرهنگسازي در اين بخش داشته باشند.
جسارت استفاده از رنگ هاي شادتر در اغلب مردم وجود ندارد و عده زيادي هستند كه به فضاي اطراف خود اهميت نمي دهند. از جمله اقدامات لازم و موثر رسانه ها، خصوصا تلويزيون، ساخت و تهيه برنامه هاي آموزشي و تبليغاتي در اين زمينه است.
در حال حاضر، رشته طراحي داخلي به عنوان يك رشته مستقل در مراكز معتبر دانشگاهي وجود ندارد و توسط برخي از مراكز آموزشي به هنرجويان تدريس مي شود. امروزه ثابت شده است كه يكي از ابزارهاي مهم صنعت و تجارت است و با توجه به نقش و اثرات برجسته اين مقوله در ابعاد مختلف زندگي روزمره افراد، نياز به تبديل اين رشته به يك رشته مستقل دانشگاهي در سطح جامعه احساس مي شود.
حال كه مي دانيم از طريق طراحي مناسب فضاي داخلي خانه مان مي توانيم گامي در جهت زيباتر زندگي كردن برداريم، چرا از آن غفلت كنيم.

خوراكي
سيب و گردو طعمي لذيذ براي بچه ها
001920.jpg
شهره مهرنامي- اين بار هم مي خواهم نوعي خوراكي را برايتان تعريف كنم كه تهيه آن بسيار آسان است و مي توانيد با پذيرايي آن به فرزندان كوچكتان آنها را از خوردن هله هوله منصرف كنيد.
مي دانيد كه چيپس و پفك تنها چاقي ظاهري دارند و هيچ كالري به جسم نحيف فرزندانتان نمي رسانند. سيب ها را پوست بكنيد و چند قسمت كنيد و قسمت تخم ها را از آنها جدا كنيد.
سه عدد سيب براي اين كار كافي است. يك كاسه كوچك پسته، يك كاسه كوچك گردو و 10 عدد بيسكوئيت ساده را يا با ميكسر و يا هر چيز ديگر خرد كنيد به صورتي كه به حالت پودر دربيايد، سپس سيب ها را له كنيد تا كمي حالت خمير به خود بگيرد. سيب ها را در پودر گردو، پسته و بيسكوئيت كه با چند قاشق دارچين مخلوط كرده ايد خوب مخلوط كنيد و آنها را با دست به صورت توپ هاي كوچك درآوريد. اين توپ هاي كوچك را در پودر نارگيل بچرخانيد و در ظرفي كنار هم بچينيد.
سپس پودر شكلات را در خامه با شكر مخلوط كنيد و يا از خامه شكلاتي آماده استفاده كنيد، بعد از اين كه گلوله هاي سيب مخلوط با گردو و بيسكوئيت را در پودر نارگيل خوب چرخانديد چندتاي آنها را كنار هم بگذاريد و مقداري از خامه شكلاتي را روي آنها بريزيد.
خوراكي سيب و گردوي شما آماده پذيرايي است، بقيه آن را در ظرف دردار در يخچال نگهداري كنيد و هنگام مصرف خامه را روي آن بريزيد.
اين خوراكي مي تواند جاي بسياري از خوراكي ها را براي بچه هاي شما بگيرد؛ در ضمن اين كه پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند كه خوردن سيب مي تواند در مبتلا نشدن به آلزايمر كمك زيادي كند علاوه بر اين كه گردو و پسته پر از كالري هستند و علاوه بر تقويت ذهن كودكانمان مي توانند كالري زيادي را به آنها برسانند. نوش جانتان.

گلخانه
گل يوكا گل مقاوم
001926.jpg
مطمئنم خانم هاي آپارتمان نشين طبيعت دوست اين بخش از صفحه خانه را بيشتر مي پسندند و از اينكه چند هفته اي با ما نبوده اند ناراحت و ناراضي.
اما اين بار تعريف گلي را برايتان دارم كه اگر آپارتمانتان از لحاظ نوري، مناسبت زيادي براي نگهداري گل ندارد، مي توانيد با تهيه آن آپارتمان خود را سبز نگهداريد. گلي كه مي خواهم از آن برايتان صحبت كنم يوكا نام دارد(yucca elephantipes) . يوكا گياهي است زيبا از خانواده آگا واسه با برگ هاي كشيده و خنجري نوك تيز و به رنگ سبز. دو گونه دارد؛ يكي كه فاصله برگ ها در آن زيادتر است و گل هم نمي دهد و براي آپارتمان بيشتر توصيه مي شود و نوع ديگر كه فاصله برگ هاي آن كمتر و گل هايي به شكل زنگوله واژگون و سفيد و كرم رنگ مي دهد و براي كشت در باغچه مناسب تر است. هر دو گونه را مي توان هم در آپاتمان و هم در باغچه نگهداري كرد. گياهي بسيار مقاوم است و در هر جاي خانه مي توان از آن استفاده كرد. نسبت به شرايط نامساعد نور، دما و هوا مقاوم است و به همين دليل در اكثر خانه ها هم ديده مي شود.
البته در كل اين گل هم به نور كافي نياز دارد و اگر مدت زيادي در سايه بماند، پس از مدتي بدشكل شده و فاصله برگ ها زياد مي شود.
درجه حرارت مطلوب در زمستان 10 تا 16 درجه سانتيگراد است و در تابستان محتاج به نگهداري در خارج از اتاق است ولي در كل از نظر دما، در هر فصلي هم مي توان در اتاق و يا خارج از خانه نگهداري نمود. چرا كه نسبت به سرما هم مقاوم است. براي آبياري آن در تابستان آن را هميشه مرطوب و هر 2 تا 3 روز يك بار آبياري نماييد. در زمستان بين دو آبياري اجازه دهيد تا سطح خاك گلدان خشك شود و كلاً اكثر گياهان چون در زمستان به علت دماي پايين رشد نمي كنند به آب كمي نيازمند هستند و خاك مخلوط شن رس و مواد آلي بهترين خاك براي اين نوع گياه است. براي تكثير يوكا جدا كردن پاجوش ها (پاگياه) در بهار از گياه مادر و كاشتن آنها و كاشتن قلمه در شن و ريشه دار كردن آن در اوايل بهار بهتر جواب مي دهد.

صبح جمعه
كدوي تنبل مربا مي شود
001923.jpg
شيده رشيدي- فصل زمستان هم رو به پايان است و خيلي از ميوه ها مخصوص فصل زمستان است كه ديگر در بهار و تابستان شاهد آنها نخواهيم بود و مجبوريم آنها را به صورت هاي مختلف مثل ترشي، مربا يا فريز شده نگهداري كنيم تا در تمام فصول سال از نعمات پروردگار بر سر سفره خود بهره مند شويم.
يكي از ميوه هايي كه حضور آن رو به پايان است و خيلي ها تصور مي كنند كه استفاده خاصي ندارد كدو تنبل است كه مرباي آن بسيار خوردني و لذيد خواهد بود غير از آن كه با آن كوكو هم درست مي كنند.
اين بار مي خواهم طرز تهيه مرباي كدو تنبل را تعريف كنم تا بدانيد كه اين كدوي بيچاره آن قدرها هم تنبل نيست فقط قيافه اش كمي عجيب و غريب است.
يك كدو تنبل كوچك تهيه كنيد و پوست آن را كنده و تخمه هاي آن را دور بريزيد مثل ورق هاي باريك باريك ببريد و با قالب از آن شكل هاي مختلف درآوريد. البته مي توانيد با چاقو از آن مربع، مستطيل، دايره و مثلث درآوريد چون يكي از ويژگي هاي كدو تنبل سفت و محكم بودن آن است.
يك مشت آهك درون يك كاسه بزرگ حل كنيد و وقتي آب از آهك جدا شد آب را در ظرف ديگري بريزيد و كدوهاي قالب گيري شده را سه تا چهار ساعت در آب آهك بخوابانيد. سپس آن را چهار تا پنج ساعت در آب بريزيد تا بماند و بعد آب آن را بيرون ريخته قابلمه اي را پر از آب  كنيد و كدوها را درون آن بريزيد و روي شعله معمولي بگذاريد. آن قدر بايد شكر در قابله بريزيد تا خوب مربا سفت شود و بگذاريد در اين شيره خوب پخته شود و شكر به جان كدوها برود. براي تغيير طعم و خوشمزه شدن آن در آخر كار مي توانيد چند دانه هل به آن اضافه كنيد، بعد از پخته شدن اجازه بدهيد تا مربا سرد شود. بعد از سرد شدن مربا آماده براي استفاده است. مي توانيد در شيشه هاي كوچك بريزيد و براي بهار و تابستان خود درون يخچال نگهداري كنيد.

استاد كار
رنگ در خانه
001929.jpg
محمد كاشاني- تا به حال به اين فكر كرده ايد كه با تعويض رنگ ديوارهاي خانه خود مي توانيد شادي و نشاط را به خانه خود بياوريد. اگر به تنوع و تغيير، علاقه زيادي داريد، يكي از بهترين كارها تعويض رنگ ديوارهاي خانه است.
نوع استفاده از رنگ در فضاهاي داخلي خانه پيش از آن كه صرفاً  جنبه هاي زيبايي شناسانه داشته باشد، يكي از ملاحظات روانشناختي است.
بررسي تأثير متقابل رنگ ها، جلوه ها يا اثر هر رنگ در جوار رنگ ديگر و نيز اين كه هر رنگ نسبت به ديگري ميزان تيرگي يا روشني ذاتي اش چگونه مي نماياند، حوزه اي وسيع از انتخاب ها را با توجه به مقاصد بهره گيري از فضا، در پيش روي كار برمي گشايد.
به طور مثال، رنگهاي درخشان به تنهايي جذاب هستند اما اگر در الگويي منظم قرار گيرند از نظر بصري تأثير بيشتري خواهند داشت.
اين نوع آرايش يك ساختار ساده را بر اين رنگها حاكم مي كند و در نتيجه يك مفهوم و يا نوعي نظم را بر رنگ ها، منتقل خواهد كرد يا در نمونه اي ديگر رنگ هاي سرد، مختصر كاهش در دماي بدن نگرنده ايجاد مي كنند و رنگ هاي گرم باعث مختصر افزايش دماي بدن مي شوند.
به لحاظ بصري، رنگ گرم پيش مي آيد و رنگ سرد پس مي نشيند.
در مبلمانم و پنجره  هايي با سايز بزرگ شاهد آن خواهيم شد كه رنگ آنها با يكديگر مخلوط خواهد شد و از لحاظ تأثيرگذاري بر محيط غالب خواهند شد ثبات از بين خواهد رفت و تلويحاً  نوعي تكان بصري ايجاد خواهد نمود. با مبلمان پنجره هاي متوسط و با رنگي متعادل و متوسط خواهيم توانست تركيب بندي با ثبات داشته باشيم.
هر تركيب بندي را مي توان كارآمد دانست به شرط اين كه عناصر محيط به طور مؤثر با بينندگان مورد نظر آن، ارتباط برقرار كند. در اغلب موارد، نكته اساسي در شناسايي عناصر كليدي صحنه نهفته است تا با نظم مبلمان و ميزان نور، آنها را از دل ساير عناصر تصويري متفرقه، بيرون بكشيد.

نگاه
نگهداري از دسرهاي سنتي
ساناز مينايي‎/ مدرس آشپزي- مربا يكي از دسرهاي سنتي ايراني است؛ دسر سنتي رنگارنگي كه مي تواند به توليد گواراترين نوشيدني هاي ايراني منجر شود. نوشيدني هاي خنك و خوش طعم كه تنها به نام شربت خوانده مي شوند، اما تهيه و نگهداري اين دسر سنتي و شربت ها گاهي كدبانوهاي ايراني را با دردسرهايي همچون ترش شدن شربت، كدر شدن رنگ مربا و حتي كپك زدن مواجه مي كند كه نكاتي براي تهيه و نگهداري از اين خوشمزه ها پيشنهاد مي شود.

كپك زدن و ترش شدن مربا و شربت
اين حالت در صورتي در مربا و شربت به وجود مي آيد كه مربا يا شربت در حد كافي قوام نيامده باشد. اگر در يكي دو روز اول متوجه رقيق شدن شربت يا مربا شديد، آن را مجددا بجوشانيد تا قوام بيايد.

شكرك زدن مربا و شربت
اين حالت زماني به وجود مي آيد كه شربت و مربا با حرارت تند جوشيده و آب آن سريع تبخير شده باشد. در چنين حالتي كمي به آن آب جوش اضافه كرده و شربت را مجددا مي جوشانيم، يا ممكن است ميزان شيريني شربت يا مربا زياد باشد. همچنين بهتر است براي مرباها و شربت هاي شيرين از كمي آبليموي تازه استفاده كنيد.

شفاف شدن شربت ها
براي شفاف شدن شربت ها و جرم گيري آنها مي توان از يك عدد سفيده تخم مرغ استفاده كنيد به طوري كه وقتي شربت در حال جوش است، سفيده را اضافه كنيد ولي مخلوط نه. سفيده جرم شكر را گرفته و تيره مي شود. در نتيجه شربت شفاف مي شود و سپس سفيده را از شربت بيرون مي آوريم.

مارمالادها
مارمالادها مرباهايي هستند كه روش پختشان با مربا فرق دارد. در مارمالادها چون زمان پخت كوتاه است. عطر و طعم ميوه بهتر حفظ مي شود. مارمالادها اگر با دقت و به طور صحيح درست و در شيشه هاي استرليزه نگهداري شوند، مي توان آنها را به مدت يك سال در يخچال نگهداري كرد.

نكات لازم مارمالادها
شيشه مارمالادها بايد از نوعي انتخاب شود كه اندازه آن كوچك و ديواره آنها صاف و يكدست باشد. مارمالادها، زماني تغيير رنگ داده و شفافيت خود را از دست مي دهند كه در جاي گرم نگهداري شوند، تاريخ نگهداري آنها گذشته باشد يا دوباره جوشانده شوند. شناور بودن ميوه روي شيشه و جدا شدن آن از شيره مي تواند به دليل نارس بودن ميوه، كم بودن زمان پخت يا كم بودن زمان ريخته شدن درون شيشه باشد.
زماني كه مارمالاد از روي حرارت برداشته مي شود بايد حداقل۱۰دقيقه هم زده شود تا ميوه و شيره به طور يكنواخت با هم مخلوط شوند. اگر كف روي آن جمع شد، كف آن را با يك قاشق فلزي جدا كنيد. مارمالادها را بيشتر از يك سال نگهداري نكنيد. مارمالادهاي آماده را قبل از استفاده به مدت 15 روز تا يك ماه در يخچال نگهداري كنيد تا عطر و طعم مطبوعتري برايتان داشته باشد.
همچنين شكرك زدن مارمالادها ممكن است به دليل شكر زياد يا زياد بودن زمان پخت باشد. مارمالادهاي آماده را بايد در شيشه هاي در بسته نگهداري و در قابلمه هاي لعابي يا استيل پخته شود. ظرف بايد متناسب با اندازه شكر و ميوه باشد به طوري كه وقتي شكر و ميوه را درون ظرف مي ريزيم، بيشتر از يك سوم حجم ظرف را نگيرد. تا زمان پخت، مخلوط از ظرف بيرون نريزد. مارمالاد بايد روي حرارت تند پخته شود. اگر مارمالاد به دلايلي شكرك زد، آن را درون يك ظرف لعابي يا استيل خالي و چند قطره آب ليموترش تازه و مقداري آب جوشيده به آن اضافه كنيد و به مدت چند دقيقه بجوشانيد و سپس آن را درون شيشه استرليزه نگهداري نماييد.

نحوه تلخي گرفتن پوست مركبات
مركبات را دو بار در آب مي جوشانيم، سپس به مدت بيست و چهار ساعت آن را با مقداري آب سرد خيس نموده و در اين مدت چندين بار آب آن را عوض كنيد. توجه داشته باشيد بيشتر از اين مدت در آب نماند زيرا عطر مركبات كم مي شود.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |