يكشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۳۱
تحليلي بر چگونگي ساخت و سازهاي غير قانوني در مادريد
سيماي يك كلانشهر
002010.jpg
آرش نهاوندي
آيا انجام تغييرات در منازل مسكوني غيرقانوني است؟
آيا همچنان شهرونداني پيدا مي شوند كه به بهاي آسايش خويش آرامش و آسايش مجموعه اي كه در آن زندگي مي  كنند را برهم بزنند؟
مي توان به اين سوالات با يك آري ساده پاسخ داد و صورت مساله را پاك كرد، اما آيا از اين طريق مي توان همه چيز را فيصله يافته تلقي كرد؟ يا مي توان با ارايه راه حل هاي ساده اي به معضلات كنوني خاتمه داد؟
پيدا كردن پاسخ هاي مثبت و مناسب براي اين پرسش ها كار چندان ساده اي نيست.
به همين مناسبت از كارشناسان بسياري نظرخواهي شده است، كه بيشتر آن ها نيز متفق القول بر اين عقيده بودند كه موارد بسيار زيادي در تخريب نما و يا شاكله ساختمان ها دست دارند كه اين عوامل نيز مي توانند در نوع خود بر همسايگان و يا ساكنان يك محله تاثير منفي بگذارند. برخي از تغييراتي كه مردم در خانه هاي خود مي دهند درواقع منجر به محدوديت ها در ديد و استفاده از نور خورشيد براي ساير همسايگان مي شود.
بستن فضاي اطراف خرپشته ها در قسمت فوقاني ساختمان ها و يا بستن فضاي باز جلوي ايوان ها ازجمله تغييرات معمول غيرقانوني است كه در اغلب ساختمان ها و منازل مسكوني مادريد انجام مي شود.
ساخت و ساز در مناطق قديمي شهر نيز بخش عمده اي از اين تغييرات غيرقانوني را تشكيل مي هند.
دستگاه هاي تهويه غيراستاندارد نيز در اغلب منازل نصب مي شوند.
ايلدفونسو مارتين، دبير فني مدرسه اداره املاك مادريد مي گويد: اين اعمال غيرقانوني درحالي انجام مي شوند كه مردم كمتر به دنبال افزايش ارتفاع بناي مسكوني خود مي روند، زيرا اين فرايند نيازمند كسب مجوز است و آنها اغلب به دنبال تغييراتي هستند كه اعمال آنها به مجوز نياز نداشته باشد.
مجوزها
براي افزايش ارتفاع بناي مسكوني بايد مجوزي رسمي از سوي شهرداري اخذ شود.
چندين سال پيش نيز مشكلاتي در زمينه نصب آنتن هاي گيرنده امواج تلويزيوني ايجاد شد. براساس قانون كنوني نصب آنتن بر ديواره ها يا بالكن منازل، به طوري كه به نماي ساختمان ازنظر ظاهري آسيبي وارد شود، ممنوع است. از همين رو است كه براساس قانون كنوني مقرر شده است كه انواع آنتن هاي تلويزيوني و ماهواره اي تنها بر پشت بام ها نصب شوند.
در همين چارچوب شركت هاي نصب كننده آنتن اغلب از نصب غيرقانوني گيرنده و آنتن خودداري مي كنند.
درواقع قانون شكني ها در اين زمينه اغلب از سوي مالكين خود منازل انجام مي گيرد كه در بسياري از موارد، بي توجه به قوانين موضوعه كار دلخواه خود را انجام مي دهند.
علاوه بر اين در اغلب ساختمان هاي مادريد تغييرات ظاهري به وضوح به چشم مي خورند.
به عنوان مثال در بسياري از اماكن خصوصي پنجره هاي غيرهم شكل نصب شده اند. درواقع اغلب اين پنجره ها پس از اتمام ساختمان كار گذاشته شده اند و بسياري از مالكين بدون كسب مجوز و هماهنگي هاي لازمه با همسايگان مبادرت به اين كار نموده اند.ايلدفونسو مارتين در اين باره مي گويد: اقداماتي نظير تعبيه پنجره اي در ديوار ساختماني ساخته شده و يا ساخت استخر در پشت بام بدون اطلاع مقامات غيرقابل پذيرش است. اين درحالي است كه مقامات توجه چنداني به اين قبيل مسائل ندارند و اگر هم در پاره اي از موارد حساسيتي دراين باره نشان داده شود، فورا مساله به حاشيه رانده مي شود. حسب قاعده اين گونه مسائل بايد به دقت پيگيري شوند.
انجام هرگونه تغيير قابل توجهي در ساختمان، نظير شيشه بندي خرپشته و يا افزايش ميزان حجم اختصاص يافته به بالكن بايد با تاييد همه همسايگان ساكن در مجموعه و يا محله صورت گيرد.
براساس قوانين شهرداري مادريد براي ايجاد هرگونه تغيير و بستن فضاي مشاع در ساختمان ها نياز به مجوز است. پس از آن كه همگي همسايگان ساكن مجموعه موافقت خود را با انجام تغييرات اعلام كردند، آن گاه مهندسان معمار شهرداري براي ارزيابي به ساختمان موردنظر مي روند، در همه موارد نيز حكم يكساني صادر نمي شود و تصميم نهايي در صدور مجوز بستگي به شرايط بناي موردنظر دارد.
بنابر اظهارات رامون لوييس لوسيو كارشناس شهرسازي و مسائل شهري بر فرايند شيشه بندي بالكن ها نظارتي صورت نمي گيرد. البته اين وضعيت بيشتر به شيوه ساخت بنا بستگي دارد. بنابر شيوه رايج ساخت ساز در مادريد دهه هاي 60،  70 و 80 فضاي كمي به محيط بالكن ها اختصاص داده مي شد و يا صرفا مهتابي هايي ساخته مي شدند كه دور تا دور آن ها را شيشه احاطه كرده بودند.در همين چارچوب مقامات شهرداري مي گويند: اگر زماني شيشه بندي بالكن ها قانوني اعلام شوند، به هيچ روي نمي توان به نصب دستگاه هاي تهويه در فضاي بيروني ساختماني وجهه قانوني داد.به گفته برخي از منابع در شهرداري، نظارت بر نصب دستگاه هاي تهويه، نصب آنتن هاي تلويزيوني و ماهواره اي، ساخت استخر در پشت بام و بالابردن ارتفاع ساختمان تنها با شكايت همسايگان ميسر است.تنها در اين زمان است كه شهرداري مادريد مي تواند وارد عمل شود.لوييس لوسيو با اشاره به استخرهاي ساخته شده در مادريد مي گويد: در پانزده سال اخير 90 درصد استخرها در طبقات پايين ساختمان ها احداث شده اند و به رغم مشكلات مربوط به بالكن ساختمان ها، ميزان عملكرد غيرقانوني در اين بخش كاهش پيدا كرده است.
منبع : ال موندو

پيشخوان
002013.jpg
عرب نيوز
اين روزنامه خبر اول خود را به ديدار كاندوليزا رايس و امير عبدالله اختصاص داده است.در اين ديدار كه در جريان سفر كاندوليزا رايس به عربستان صورت گرفت، دو طرف بر سر موضوعات مشترك به بحث و گفت وگو نشستند. امير عبدالله پادشاه عربستان بر گسترش روابط دو جانبه بين عربستان و آمريكا تأكيد كرد.سفر رايس به خاورميانه با ديدار از مصر آغاز شد و قرار است او پس از عربستان به امارات متحده عربي سفر كند. تحولات اخير فلسطين مهمترين دليل سفر رايس به خاورميانه به شمار مي رود.
002016.jpg
شانگهاي ديلي
اين روزنامه چيني خبر اول خود را به انفجار در حرم مقدس حضرت امام هادي(ع) اختصاص داده است. در پي اين اقدام تروريستي كه از سوي نهادهاي سني و شيعه عراق به شدت محكوم شد، آيت الله العظمي سيستاني مرجع شيعيان عراق هفت روز عزاي عمومي در اين كشور اعلام كرد. اين در حالي است كه ابراهيم الجعفري هم سه روز عزاي عمومي در اين كشور اعلام كرده است. در ايران هم اين اقدام از سوي مراجع عظام محكوم شد و آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب هفت روز عزاي عمومي در اين كشور اعلام كرده است.

نگاه
پيشرفت ايدز در چين
ترجمه: حسين بنانج - براساس گزارشي كه اخيراً توسط وزارت بهداشت كشور چين، برنامه مشترك اچ آي وي- ايدز سازمان ملل (UNAIDS) و سازمان بهداشت جهاني(WHO) منتشر شد، با برآورد 70 هزار مبتلا به ايدز در سال 2005، هيچ نشاني از كاهش شيوع اين بيماري در چين ديده نمي شود. تازه ترين اطلاعات نشان مي دهد كه در حال حاضر 650 هزار نفر(با دامنه 540تا 760هزار نفر) مبتلا به HIV در چين زندگي مي كنند كه در مجموع ميزان مبتلايان به HIV هم اكنون حدود 5صدم درصد برآورد مي شود. UNAIDS و WHO تاكيد مي كنند كه شيوع HIV در چين روبه كاهش نيست. اگر ميان برآورد 840 هزار نفري(با دامنه 650 تا 1020هزار نفر) در سال۲۰۰۳ و 650هزار نفر در سال 2005 تفاوت وجود دارد، در واقع به علت بهبود روش هاي گردآوري اطلاعات در مورد HIV و تخمين دقيق تر جمعيت در خطر اين كشور است كه افراد معتاد به تزريق مواد مخدر و كساني كه اعمال جنسي پرخطر مرتكب مي شوند را شامل مي شود. UNAIDS و WHO دريافته اند كه روش هاي اصلاحي استفاده شده در سال 2005 براساس  برآوردهاي بين المللي مناسب بوده اند. دولت چين سيستم نظارت و مراقبت خود را در سال هاي اخير به طور وسيعي از 194 پايگاه در سال 2003 به 329پايگاه مراقبتي در سال 2005 گسترش و بهبود بخشيده و گروه هاي جمعيتي تحت پوشش خود را افزايش داده است. در حال حاضر از منابع اطلاعاتي بيشتري استفاده مي شود كه شامل اطلاعات براي تخمين ميزان جمعيت، مطالعات ويژه و نظارت هاي رفتاري است. ارقام جديد نبايد اين واقعيت را كه مبتلايان به HIV در چين در حال افزايش هستند، مورد غفلت قرار دهد. شيوع ايدز در تمامي نقاط چين به طور يكسان گسترش يافته يا از آنچه كه قبلاً تصور مي شد، شديدتر است. به جز در چين مركزي كه ممكن است در مورد سرعت انتقال ايدز به دليل فروش خون و پلاسماي خون در گذشته بزرگ نمايي شده باشد. گزارشي كه اخيراً منتشر شد، از برآوردهاي تازه اي در مورد تعداد افراد آلوده به ايدز و HIV در چين حكايت دارند. از طرفي اين گزارش مي تواند پيش زمينه و اطلاعات لازم براي پيش بيني هاي جديد را ارائه دهد كه از جمله مي توان به يك اطلاع  رساني به روز جهت واكنشي به همه گيري و چالش هاي آتي اشاره كرد. UNAIDS و WHO دولت چين را به تلاش در جهت بهبود سيستم هاي نظارتي و رسيدن به يك درك دقيق تر از ميزان شيوع ايدز توصيه مي كنند. همچنين اين دو سازمان تاكيد مي كنند كه نتايج برآوردها، براي بالا بردن سطح آگاهي و تضمين ارتقاء بيشتر ميزان پيشگيري HIV درمان و برنامه هاي بهداشتي در سراسر كشور سودمند خواهد بود. چين به رويارويي با چالش هاي موجود در نظارت و كنترل همه گيري ادامه خواهد داد و به توصيه سازمان بهداشت جهاني پيشرفت در اين عرصه مي تواند و بايد در آينده محقق شود.
منبع: سايت اينترنتي WHO

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
عكاس خانه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |