دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۳۲
آستون مارتين V8 و نتيج 2006
سفينه اي براي مامور 007
002085.jpg
ساسان گلفر
باند، جيمز باند
منظورم معرفي خودم نبود! از سرشناس ترين راننده اتومبيلي كه امروز قرار است معرفي شود، نام بردم. فرد فوق الذكر مأموري معلوم الحال است كه با اتومبيل مذكور عمليات محير العقولي انجام مي دهد كه بنده و شما از انجام دادنش عاجزيم.
يك بار كه در فيلم روشنايي هاي پايدار روز ، تيموتي دالتون نقش عنصر معلوم الحال فوق الذكر را بازي مي كرد، با يك آستون مارتين V8 و نتيج مأمور مخفي ديگري به نام كارا را از براتيسلاوا فراري داد؛ با ليزر يك ماشين پليس را از وسط به دو نيم كرد؛ موانع سر راهش را روي صفحه نمايشگر جلوي داشبوردش ديد و از داخل آستون مارتين خود، دو موشك استينگر شليك كرد تا اثري از موانع بر جاي نماند؛ وقتي تايرش پنچر شد سيستم محافظ چرخ اتومبيل را فعال كرد؛ با پره هايي كه از چرخ بيرون زد روي يخ و برف به سرعت برق رانندگي كرد و تازه موتور موشك پشت ماشين را روشن كرد تا با نيروي پيشرانه جت تندتر برود و بالاخره با ياري شيشه و بدنه ضد گلوله، صحيح و سالم به مقصد رسيد. تنها كاري كه نكرد اين بود كه بين راه چند تا مسافر سوار كند تا خرج تجهيزات و تعمير ماشين و سير كردن شكم اهل و عيال را در بياورد! آستون مارتين از قديم الايام مركب آشناي مأمور 007 بوده است.
اولين بار در سال 1964 و فيلم گلدفينگر بود كه شون كانري سوار آستون مارتين DB5 شد. بعد از آن در مدتي به طول حدود 40 سال انواع و اقسام آستون مارتين از قبيل DB7، DBS،V12 ونكويش و V8 ونتيج را آزمايش كرد. البته غير از آستون مارتين اتومبيل هاي ديگري را نيز سوار شد كه معمولاً انگليسي بودند، لوتوس يا جگوار يا بنتلي، اما گاهي اوقات هم عرق ملي از يادش رفت و به خودروهاي وطني بي وفايي كرد؛ مثلاً در فقط دو بار زندگي مي كنيد سراغ تويوتاي ژاپني رفت و در فقط براي چشمان تو ، سيتروئن فرانسوي سوار شد و در دنياكافي نيست با بي.ام. و Z8 آلماني دمار از روزگار تبهكاران درآورد.
بايد ديد امسال كه قرار است كازينو رويال ساخته شود و دنيل كريگ در نقش اين مأمور  معلوم الذكر فوق الحال (يا بالعكس!) ظاهر شود باز هم به سراغ آستون مارتين سنتي خود مي رود يا نه.
اما براي اينكه پشت فرمان آستون مارتين V8 و نتيج بنشينيد، اصلاً لزومي ندارد 007 باشيد. مشكل شما را فينيقي ها چندين قرن پيش با اختراع پول حل كرده اند. كافيست سركيسه را شل كنيد و۱۱۰ هزار دلار بپردازيد تا سوييچ يك آستون مارتين V8 ونتيج نو با سند و قولنامه و گارانتي و خدمات بعد از فروش و غيره و ذلك در اختيار شما قرار بگيرد. راستش را بخواهيد، اين پول هم كافي نيست، چون مدل 2006 آستون مارتين ونتيج را ديگر نمي توانيد بخريد. از اين اتومبيل دست ساز سالانه دو هزار دستگاه در گايدون انگلستان توليد مي شود و فهرست سفارش خريد آن تا دو سال ديگر پر است. بنابراين اگر 110 هزار دلار پول بي زبان و سرگردان داريد كه نمي دانيد چكارش كنيد، مي توانيد به فكر يك آستون مارتين مدل 2008 يا 2009 باشيد.
اما آستون مارتين V8 ونتيج 2006 يك اتومبيل دو در و داراي دو صندلي است، يك اسپرت تمام عيار. موتور آن در آلمان ساخته مي شود و همان طور كه از نامش مي توانيد حدس بزنيد هشت سيلندر خورجيني است. حجم موتور آن كه در قسمت جلو اتومبيل قرار گرفته، 262 اينچ مكعب يا در واقع 3/4 ليتر است، قدرتش حداكثر 380 اسب بخار (283 كيلووات) در 7000 دور در دقيقه و گشتاورش 302 پاوند فوت (410 نيوتن متر) در 5000 دور در دقيقه. اتومبيل بسيار سريعي محسوب مي شود: شتاب صفر تا صد كيلومتر در ساعت آن 9/4 ثانيه و حداكثر سرعتش 175 مايل در ساعت (280 كيلومتر در ساعت) است.
از دلايل اين عملكرد عالي يكي سبك وزن بودن اتومبيل است و ديگري آيروديناميك خوب آن، اما مهم تر از همه موتور اتومبيل است كه اصل و اساس هر اتومبيل اسپرت به شمار مي آيد. اين موتور 8 سيلندر 32 سوپاپ سبك، جمع و جور و تمام آلياژي كه در كارگاهي در شهر كلن آلمان با دست ساخته و سر هم مي شود علاوه بر قدرت مهيبي كه در دور موتورهاي بالا دارد، در دور موتور پايين هم به خوبي جواب مي دهد. نسبت كورس به قطر سيلندر (1/86 ميليمتر به 9/88 ميليمتر) براي اين اتومبيل به حد بهينه رسيده تا تعادلي عالي ميان قدرت و گشتاور برقرار شود و سيستمي به نام القاء تشديد براي بهينه سازي عملكرد آن در نظر گرفته شده كه هماهنگي اجزاء سيستم را به شدت بالا مي برد و نوعي هماهنگي موسيقي وار به وجود مي آورد. البته انتظار موسيقي باخ يا موتزارت از اين موتور نداشته باشيد، در بهترين حالت ممكن است موسيقي پرسر وصداي جان باري يا ديويد آرنولد براي صحنه هاي تعقيب و گريز جيمز باند را از آن بشنويد!
تنظيم زماني ميل سوپاپ هوا نيز متغير است كه مخصوصاً به واكنش بهتر دريچه گاز در طيف مياني ميزان گشتاور كمك مؤثري مي كند. سيستم اگزوز به خوبي عمل مي كند و آرايش چهار به دو به يك مينفولد در هر يك از رديف هاي سيلندر- آرايشي كه معمولاً در ماشين هاي مسابقه وجود دارد- باعث هواكشي بهتر و در نتيجه، عملكرد بهتر مي شود. سوپاپ يك طرفه خاصي كه در سرعت هاي پايين روند آرام تري به اگزوز مي دهد، درسرعت هاي بالاتر موتور باز مي شود و از فشار به سيستم اگزوز مي كاهد و قدرت موتور را بالا مي برد. سيستم انتقال قدرت آستون مارتين V8 ونتيج 6 دنده دستي است و به ديفرانسيل عقب اعمال مي شود. سيستم تعليق مستقل جناغي دوبل آلومينيومي با كمك فنر تك لوله آلومينيومي و ميل موج گير عقب و جلو اجازه نمي دهد آب در دل سرنشين آستون مارتين تكان بخورد! جعبه فرمان اره اي نيمه هيدروليك دايره گردشي برابر 1/11 متر دارد. چرخ هاي 18 اينچي جلو و عقب با تايرهاي بريجستون پوتنزا داراي ديسك ترمز پره دار 14 اينچي جلو و 13 اينچي عقب است. مصرف سوخت آن به اندازه اي كه مي توان از چنين هشت سيلندر گردن كلفتي انتظار داشت، بالاست: 5/23 ليتر در يكصد كيلومتر شهر و 7/15 ليتر در يكصد كيلومتر بزرگراه. باك آن نيز حدود 92 ليتر بنزين مي گيرد. آستون مارتين ونتيج با طول 438 سانتيمتر، عرض 187 سانتيمتر، ارتفاع 125 سانتيمتر و فاصله محور دوچرخ 260 سانتيمتر به خاطر وجود شاسي آلومينيومي و به طور كلي استفاده از اجزاء سبك وزن مانند آلومينيوم و منيزيوم، 3461 پاوند(1570 كيلوگرم) بيشتر وزن (اسمي) ندارد و نسبت وزن به قدرت موتور آن 1/9 پاند بر اسب بخار است. مهندسان آستون مارتين موتور را بسيار پايين نصب كرده اند تا مركز ثقل حتي الامكان به زمين نزديك باشد و توزيع وزن بسيار ماهرانه آن نسبت 49 به 51 جلو به عقب را نشان مي دهد.
طرح ظاهري V8 ونتيج در عين سادگي بيش از حد، فوق العاده زيبا، پويا و گيراست و البته ظاهر سنتي يك آستون مارتين را دارد كه مخصوصاً در فيلم هايي مانند جيمز باند خيلي خوب جواب مي دهد.
اگر انتظار داريد كه داخل كابين تجهيزاتي مانند دكمه اشعه ليزر و موشك استينگر ببينيد، ممكن است دلسرد شويد اما تجهيزاتي بهتر از آن براي رفاه سرنشينان و ايمني آنان خواهيد يافت. ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز كمكي اضطراري، كنترل پايداري، كنترل كشش، كيسه هواي دوتايي جلو و جانبي، سيستم دزدگير كنترل از راه دور، سيستم الكترونيكي توزيع نيروي ترمز از جمله تجهيزات ايمني اين خودرو هستند. سيستم تنظيم برقي شيشه، در، آينه و صندلي ها، سيستم صوتي 160 وات با پخش سي دي، كامپيوتر همراه سفري و سيستم جهت يابي نيز امكانات رفاهي آستون مارتين V8 ونتيج را تشكيل مي دهند.
به هر حال اين اتومبيلي است كه قصد رقابت با پورشه 911 را دارد و با وجود اينكه چندده هزار دلاري از آن گرانتر است، به خاطر منحصر به فرد بودنش به راحتي پورشه را پشت سر مي گذارد.

پيست
نتايج نهايي رالي سوئد
ماركوس گرانهولم و تيموروتياينن پنجاهمين پيروزي فورد در رالي قهرماني جهان را با اتومبيل فورد فوكوس RS2006 در رالي سوئد رقم زدند. سباستين لوئب فرانسوي از تيم سيتروئن كه در سه مرحله اول پيروز ميدان بود، سرانجام ناگزير شد ميدان را به رقيب فنلاندي خود واگذار كند. نتايج نهايي دومين دوره مسابقات رالي قهرمان جهان 2006 كه در سوئد برگزار شد، در سطح رانندگان و در سطح شركت هاي خودروسازي به شرح ذيل است:
رانندگان:
۱ - ماركوس گرانهولم - تيم BP فورد - اتومبيل فورد فوكوس RS 2006 - 20 امتياز، 2 - سباستين لوئب - تيم كرونوس سيتروئن - اتومبيل سيتروئن اكسارا 2006 - 16 امتياز، 3 - توني گاردمايستر - تيم پژو آسترا - اتومبيل پژو 307 - 6 امتياز۴، - دنيل كارلسون - تيم ميتسوبيشي - اتومبيل ميتسوبيشي لنسر 2005 - 6 امتياز۵، - جيان لوييجي گالي - تيم راليارت ايتاليا - اتومبيل ميتسوبيشي لنسر - 5 امتياز، 6 - مانفرد اشتول - تيم OMV پژو نروژ - اتومبيل پژو 307 - 5 امتياز، 7 - استفان سارازين - تيم سوبارو - اتومبيل سوبارو ايمپرتزا 2006 - 4 امتياز، 8 - توماس رادستروم - تيم سوبارو - اتومبيل سوبارو S10 - 4 امتياز، 9 - كوستي كاتاجاماكي - تيم استوبارت VK فورد - فورد فوكوس 2005 - 3 امتياز، 10 - كريس اتكينسون - تيم سوبارو - سوبارو ايمپرتزا 2006 - 3 امتياز
شركت هاي خودروسازي:
۱ - تيم رالي BP فورد - اتومبيل فورد فوكوس RS2006 - 26 امتياز، 2 - تيم رالي كرونوس توتال سيتروئن - اتومبيل سيتروئن اكسارا 2006 - 24 امتياز۳، - تيم رالي OMVپژو نروژ - اتومبيل پژو 307 - 10 امتياز، 4 - تيم رالي جهاني سوبارو - اتومبيل سوبارو ايمپرتزا 2006- 8 امتياز۵، - تيم رالي استوبارت VK ورزش هاي موتوري فورد - اتومبيل فورد فوكوس RS - 7 امتياز۶، - تيم ردبول اشكودا - اتومبيل اشكودا فابيا - 3 امتياز

بازار جهاني
مدلي تازه براي آسيا
نيسان اعلام كرد كه براي ساختن يك مدل تازه برنامه ريزي مي كند. به گزارش روزنامه ژاپني نيهون كيزاي، شركت خودروسازي نيسان در صدد است تا اتومبيلي را براي بازارهاي در حال توسعه چين و هند و ساير كشورهاي آسيايي توليد كند.
تيراژ توليد آن را تا سال 2009 به 600 هزار دستگاه برساند، اين پروژه به سرمايه اي بيشتر از يكصد ميليارد ين احتياج دارد كه مديران نيسان هنوز سرمايه گذاري كامل در آن توسط شركت را تأييد نكرده اند.

آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
درمانگاه
عكاس خانه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |