دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۳۲
آنچه اتفاق مي افتد
جان استوارت امسال براي نخستين بار اجراي مراسم اسكار را كه حدود 40 ميليون بيننده از سراسر جهان دارد، تجربه مي كند
002082.jpg
ترجمه: ماهور نبوي نژاد
۵ سال پيش وقتي دست اندركاران برنامه تلويزيوني نمايش روزانه با جان استوارت براي اولين بار جهت تماشاي مراسم اسكار دور هم جمع شدند، نويسنده و مجري اين برنامه در تمام مدت برپايي مراسم اسكار به شوخي و خنده پرداخت تا در روز اهداي جوايز اسكار برنامه جذاب تر و پربيننده تري را ارايه كند.
با اجراي آن برنامه، تنها تا 2 هفته بعد از مراسم زمان لازم بود كه جان استوارت و بن كارلين از نويسندگان برنامه نمايش روزانه به شخصيت هاي مطرح و شناخته شده تلويزيون بدل شوند.
***
متن تلويزيوني كه گوياي فضا و مونولوگ ها و ديالوگ هاي يك نمايش است از مهم ترين عوامل در موفقيت يك برنامه در هاليوود است.
در اين ميان برگزاركنندگان برنامه نمايش روزانه كارنامه قابل توجهي دارند: مارتين در سال 2001 فيلم هاي سينمايي گلادياتور و ارين بروكويچ را به ليست كارهاي موفق خودش اضافه كرد. در اواخر سال گذشته ميلادي نيز استوارت در باره فيلم هاي نه چندان پرفروش مونيخ ، تصادف و كاپوتي برنامه هاي جذابي اجرا كرد.
امسال جان استوارت مجري و ميزبان مراسم اسكار است؛ كاري كه از افتخارات هر آدم مطرح و نقطه اوج كارنامه كاري اش محسوب مي شود. استوارت تنها يك شب فرصت دارد تا با يك اجراي قوي و تحسين برانگيز خودش را از حاشيه هاليوود به يكي از افراد مشهور اين عرصه تبديل كند.
انتخاب استوارت و تيم نويسندگان او براي رهبري مراسم اسكار امسال، انتخابي همراه با ترديد براي دست اندركاران و متوليان اين مراسم بوده است. استوارت و همكارانش بايد در اجراي اين مراسم چنان سنجيده و بي نقص عمل كنند تا علاوه بر يك ميليون و 400 هزار نفر بيننده نمايش روزانه، 40 ميليون نفر عاشق سينما از سراسر جهان را كه از شبكه هاي تلويزيوني مراسم اسكار را دنبال مي كنند، در طول 3 ساعت برپايي مراسم اسكار پاي اين پخش زنده ميخكوب كنند.
كارلين تهيه كننده جديد نمايش روزانه مي گويد: ما اميدواريم بتوانيم علاقه مندان برنامه خودمان را راضي كنيم و بينندگان جديد را هم جلب كنيم. واقعيت اين است كه مراسم اسكار پربيننده ترين برنامه اي است كه يك مجري فرصت اجراي آن را پيدا مي كند.
كارلين كاملاً مطمئن از توانايي گروهش در اجراي خوب و موفق اين برنامه حرف مي زند ولي تا نيمه ماه مارس تمامي اين حرف ها در حد يك آرزوست و ممكن است در همين حد باقي بماند.
نيمه مارس بيش از آن كه براي برندگان اسكار شب  بزرگي باشد، مي تواند بهترين شب زندگي استوارت باشد و به او اين فرصت را بدهد تا اين شب را نه فقط براي خودش بلكه در ذهن همگان جاودانه كند.
بــروس ويــــلانچ از نويسندگان سال هاي قبل مراسم اسكار كه امسال بعد از 2 سال فترت باز به گروه نويسندگان اين مراسم پيوسته و مسئوليت نگارش بخش معرفي برندگان را برعهده دارد، مي گويد: اين يك برنامه زنده تلويزيوني در معناي واقعي كلمه است و فقط خدا مي داند چه اتفاقي خواهد افتاد. يك طنز ناب از سوي استوارت مي تواند برنامه تلويزيوني نمايش روزانه را براي هميشه پربيننده ترين برنامه تلويزيون كند. استوارت و همكاران او اين روزها درگير كار شديد براي ارايه بهترين برنامه در شب اسكار هستند. يكي از برنامه هاي آماده سازي اين گروه، كاركردن روي صداي جان استوارت است كه حالا طي سال ها از وضوح و رسايي آن كاسته شده است. آنها مي خواهند صداي استوارت به آن روزهايي بازگردد كه او براي اولين بار در تلويزيون ظاهر شد و اتفاقات و حوادث زندگي هنرپيشگان هاليوود را دستمايه طنز شوخي قرار داد.
گيل گيتز امسال براي سيزدهمين بار وظيفه تهيه و توليد مراسم اسكار را برعهده دارد. او در باره انتخاب استوارت مي گويد: من با همفكري رئيس آكادمي اسكار، استوارت را براي اين كار انتخاب كردم چون او در سطحي بالا و با روش هاي روز كار مي كند.
گيتز اميدوار است كه انتخاب استوارت به عنوان ميزبان و مجري بتواند جوانترها را جذب تماشاي برنامه اسكار كند چون ميانگين سني بينندگان اسكار سال گذشته، 47 سال بود اين اميدواري در حالي است كه ميانگين سني بينندگان برنامه تلويزيوني استوارت هم چندان پايين تر نيست و در حدود 41 سال است!
از آنجايي كه استوارت حضوري پررنگ و جدي در فيلم هاي سينمايي  هاليوود نداشته است، انتخاب او به عنوان ميزبان و مجري مراسم اسكار باعث تعجب بسياري از اهالي هاليوود شده است.
استوارت نيز در جواب اين اعتراضات گفته است: اگر من تجربه سينمايي مورد نظر اهالي هاليوود را داشتم، به جاي اجراي اين مراسم در جايگاه تماشاگران مي نشستم.
منبع: نيويورك تايمز

مرور جشنواره 24
امروز: شبانه
شبي كه سحر نشد!
سعيد مروتي
فيلم هاي كوتاه اميد بنكدار و كيوان علي محمدي بيش از حد متعارف از سوي منتقدان تحويل گرفته شدند.
بسياري از منتقدان به ستايش از فيلم هاي اين دو فيلمساز جوان پرداختند و از آنها به عنوان استعدادهاي درخشان سينماي ايران ياد كردند. اين حجم تعريف و تمجيد باعث شد تا خيلي ها كنجكاو تماشاي شبانه شوند. اولين ساخته بلند بنكدار و كيوان علي محمدي كه توليد ش هم با حواشي دامنه داري همراه بود، با فضاي رسانه اي كه پيرامونش ساخته شد خيلي ها را متوقع ديدن يك فيلم فوق العاده كرده بود.
مجموعه اين دلايل البته، تنها حسي از گيجي و سرخوردگي را به مخاطب منتقل كرد؛ فيلمي كه تجربي بودن را با ساختار دل به خواهي اشتباه گرفته است. اينكه سازندگان جوان فيلم براي ساخت شبانه زحمت زيادي كشيده اند (و اين زحمت در لابه لاي فيلم مشهود است) نمي تواند امتيازي براي فيلم محسوب شود.
مجموعه اي از ايده هاي خام دستانه كه بدون هيچ منطق و دلالتي به متن فيلم راه يافته اند؛ و حاصل كار، فيلمي است آشفته و بي در و پيكر. اينكه مصرف روان گردان، ذهن را به پرواز در مي آورد، گويا تنها منطق اتفاقات عجيب و غريب شبانه است ولي بنا كردن كل فيلم بر مبناي چنين ايده اي ريسك بزرگي بوده است؛ ريسكي بزرگ كه شكستي بزرگ را هم به دنبال داشته است.
حتي فيلم مرثيه اي بر يك رويا كه گويا يكي از منابع سازندگان شبانه بوده هم ابتدا كوشيده تا شخصيت هايش را به درستي معرفي كند و بعد، فقط در برخي سكانس ها به نمايش فضاي عجيب و غريب (با نماهاي كوتاه و قطع هايي تند) بپردازد. به هرحال براي تحت تأثير قرار گرفتن، ابتدا بايد از چيزي كه روي پرده افتاده سر در آورد.
نكته ديگر حضور هديه تهراني در فيلم است. به گفته سازندگان، ساخته شدن فيلم مديون هديه تهراني است كه پس از كنار كشيدن تهيه كننده، بخشي از سرمايه هاي توليد را هم تقبل كرده است؛ كمكي از سوي ستاره سينماي ايران براي ساخته شدن يك فيلم خارج از جريان و متفاوت.
فقط يك ايراد نه چندان كوچك وجود دارد و آن عدم تناسب هديه تهراني با كاراكتر محوري شبانه است. اين نقش بيش از آنكه به يك ستاره معروف سينما احتياج داده باشد، محتاج حضور چهر ه اي تازه بود. تلاش هديه تهراني هم مانند تلاش بنكدار و علي محمدي راه به جايي نبرده است.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
يكي از اتفاق هاي ناخوشايند كه در اين چند روز در حوزه تلويزيون رخ داده خبر توقف توليد برنامه سينما يك است كه به خاطر سياست هاي جديد مديران شبكه اول و دخالت هاي آنها در روند توليد اين برنامه پرطرفدار رخ داده است.
حميدي مقدم، كارگردان و تهيه كننده اين برنامه در گفت وگويي اعلام كرده كه آخرين قسمت اين برنامه را قبل از ماه محرم ساخته و پس از آن در اعتراض به تغييرات رخ داده در اوضاع برنامه ديگر قصد همكاري با اين شبكه را ندارد.
راستش اصلا خبر خوشايندي نيست مخصوصا كه در اين چند سال سينما يك توانسته بود جاي خود را در ميان مخاطبان پيدا كند و حتي به عنوان برنامه اي كه اساسا براي مخاطبان عام ساخته نمي شد، تماشاگران زيادي هم به خود جلب كرده بود. هرچند كه در چند ماه اخير افت كرده و حالا با حرف هاي كارگردانش مي توان علت اين افت را دريافت، اما باز هم جزو بهترين برنامه هاي سينمايي شبكه هاي مختلف بود.
بزرگ ترين دليل اين برتري هم اين بود كه گروه سازنده اش حدود ده سال در كنار هم كار كرده بودند و پيش از اين برنامه هاي موفقي مانند سينما دو و سينما چهار را هم در همين قالب تهيه كرده بودند. به همين خاطر در واقع سينما يك نمونه كامل يك برنامه سينمايي در تلويزيون بود و در كمال تاسف بايد بگويم كه بعيد مي دانم مديران شبكه يك آن قدر خوش سليقه باشند كه در آينده برنامه مشابهي براي پنج شنبه شب هاي مان در نظر بگيرند و احتمالا باز هم يكي از سريال هاي بي كيفيت وطني را براي اين ساعت پربيننده درنظر مي گيرند.
فقط اميدوارم كه حميدي مقدم و همكارانش كه نشان داده اند انسان هاي خلاقي هستند بتوانند دوباره با دست پر و با يك برنامه تازه به ميان مان برگردند. براي شبكه يكي ها هم كاري جز اظهار تاسف نمي توان كرد. با اين حساب فكر كنم ديگر نبايد انتظار تماشاي فيلم هاي قابل ديدني در اين شبكه داشته باشيم.
امروز را مي توانيد با تماشاي تكرار حس سوم آغاز كنيد كه البته چندان توصيه اش نمي كنم، اما اگر تابه حال آن را نديده ايد بگويم كه مهدي فخيم زاده كارگردان آن است و مانند غالب آثارش نقش اصلي را هم خودش ايفا مي كند. در كنار او، نسرين مقانلو، حبيب دهقان نسب و سيروس ابراهيم زاده نيز در اين مجموعه حضور دارند.
حال و هوايش هم تقريبا مشابه همان مجموعه خواب و بيدار است با اين تفاوت كه وجه كميك و فانتزي اين مجموعه خيلي بيشتر از سريال قبلي كارگردانش است. ساعت پخش اين مجموعه 13 است و شبكه۲ آن را نمايش مي دهد.
ساعت 19 هم مي توانيد از شبكه تهران تكرار مجموعه گرفتار را تماشا كنيد كه آن را هم توصيه نمي كنم. چون بيش از اينكه يك سريال سرگرم كننده باشد مجموعه اي  است كه ضعيف ترين آثار دهه۶۰سينما و تلويزيون ايران را يادآوري مي كند. اما در عوض توصيه مي كنم امروز در ساعت 21:30 حواس تان به شبكه۲ باشد چون قسمت ديگري از مجموعه جذاب سينماي ديگر براي طرفداران فيلم هاي كوتاه و مستند پخش خواهد شد.
مانند هميشه هم توصيه مي كنم اين برنامه را از دست ندهيد حتي اگر چندان رابطه اي با فيلم هاي كوتاه و مستند نداريد. تجربه ثابت كرده چنين برنامه هايي معمولا خيلي بي سر و صدا شاهكارهايي را نشان مي دهند كه در هيچ جاي ديگري نمي توانيد پيداي شان كنيد.
بعضي وقت ها متفاوت بودن اصلا چيز بدي نيست مخصوصاً كه اكثر برنامه ها و سريال هاي تلويزيون، تكرار پيشينيان شان است.
شبكه۳ هم امشب در حوالي ساعت 20 مجموعه ماندگاري را پخش مي كند با عنوان غريبي آشنا كه گنجينه بي نظيري  است از هنرهاي مختلف سازندگانش؛ از بازيگري و كارگرداني گرفته تا فيلمبرداري و نويسندگي و ديگر كارهاي پيش پا افتاده فني. به قول معروف آنچه خوبان همه دارند، اين مجموعه يك جا دارد.
ساعت 22:30 هم كه حتما مي دانيد عادل فردوسي پور با برنامه جذاب و پرطرفدارش روي صفحه تلويزيون ظاهر خواهد شد. اگر از خواننده هاي ثابت اين ستون باشيد مي دانيد كه هميشه ديدن نود را توصيه مي كنم.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
درمانگاه
عكاس خانه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |