يكشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۳
كودكان مبتلا به ايدز در روسيه
مجرمان بي گناه
002841.jpg
غزاله دارويي
روسيه در ميان كشورهاي صنعتي داراي بيشترين رشد ابتلا به ايدز است به گونه اي كه در هر روز 100 مورد ابتلا در اين كشور ثبت مي شود. در اين ميان بيشترين موارد ابتلا مربوط به زنان و كودكانشان است. آمارهاي جديد در اين كشور نشان مي دهند كه طي چند سال گذشته 22 هزار نوزاد مبتلا به ايدز كه اين بيماري را از مادر آلوده خود گرفته اند متولد شده اند. اما نكته مهم در اين ميان اين است كه اكثر كودكان از سوي مادرانشان طرد شده  اند و تحت حمايت دولت قرار گرفته اند.
چند روز پيش چهار نوزاد در بيمارستان شهر تور روسيه به دنيا آمده اند امروز اين نوزادان كاملاً  چشم هاي خود را باز مي كنند و در چند ساعتي از روز كه بيدار هستند با دقت به اطراف نگاه مي كنند. هيچ كدام از آنها عارضه جسمي قابل رؤيتي ندارند و به نظر كودكان سالمي هستند كه روزي با پوست سفيد و موهاي بور بر مردان و زنان جامعه چند ده ميليوني روسيه افزوده خواهند شد. اما از اين 4 كودك فقط دو نفر هستند كه به اين اجتماع راه پيدا خواهند كرد و آن دوي ديگر راهي جز ورود به اجتماع زيرپوستي و محكوم به فناي ايدزي هاي اين كشور ندارند و مابقي عمر به چشم سرباران جامعه ديده خواهند شد. اين دو توسط مادرانشان طرد شده اند چون آنها يا توانايي نگهداري اين كودكان را ندارند يا از داشتن فرزندان ايدزي خجالت مي كشند.
اين كودكان سيه روز حتي شانس آن را هم ندارند كه همچون هزاران كودكي كه بدون سرپرست در بيمارستانها رها مي شوند به پرورشگاه هاي كودكان بي سرپرست تحويل داده شوند و بايد چندين ماه در بخش مبتلايان به ايدز بيمارستان تور نگهداري شوند. اگر اين دو كودك بي گناه اما مبتلا به ايدز خوش شانس باشند 18 ماه طول خواهد كشيد تا پزشكان ابتلاي آنان را به ويروس اچ آي وي رسماً  اعلام كنند.
طرد شدگان ناخواسته
در بخش ديگري از بيمارستان، تانيا با لباس مخصوصي كه بر تن دارد در اتاق پرستاري به اين طرف و آن طرف مي جهد. او فقط 3 سال و نيم دارد و تمام مدت زندگي اش را در اين بخش گذرانده است.
تانيا هرگز با كودكان ديگر بازي نكرده است و تمام كساني كه در زندگي كوتاهش ديده است پزشكان، پرستاران، كاركنان و بيماران بيمارستان بوده اند. او فقط 2 بار بيرون از بيمارستان بوده است. كاركنان مي گويند وقتي والدين تانيا متوجه شدند كودكشان هم همچون آنها مبتلا به ايدز است او را براي هميشه رها كردند و از آنجا كه هيچ مركزي در روسيه حاضر به نگهداري از او نمي شد، تانيا براي هميشه مهمان بيمارستان شد. تانيا، دختركي كه در لباس مخصوص در اتاق پرستاران به اين سو و آن سو مي جهيد دردناك ترين نمونه از طردشدگان ناخواسته اي است كه روز به روز بر تعداد آنها افزوده مي شود اما او تنها مورد نبوده و نيست. در سال گذشته در همين ناحيه 23 كودك ديگر، مبتلا به ايدز متولد شده اند كه البته آنها به بدشانسي تانيا نبوده اند. با اين حال يوري لوشكاروف مسئول بيمارستان تور تأكيد مي كند كه چند بچه ديگر هم همچون تانيا در اين بيمارستان وجود دارند، چون هيچ پرورشگاهي حاضر به پذيرش آنها نيست. او با اشاره به اين كه بيمارستان هيچ چاره ديگري جز قبول آنها ندارد مي گويد: اگر آنها طرد شوند، در بيمارستان باقي خواهند ماند.
كوه مشكلات
در روسيه هر روز بيست نوزاد متولد مي شوند كه ويروس ايدز را از مادرانشان هديه مي گيرند و از اين بيست مورد هر روز به صورت ميانگين دو نفر هستند كه مادرانشان يا به تعبيري فرشتگان تباهي شان آنها را به جرم اين كه ويروس اچ آي وي را از مادر به ارث برده اند، طردشان مي كنند.
اولگا زن جواني است كه از يك سال پيش متوجه شده است حامل ويروس اچ آي وي است. او اكنون باردار است و مصرانه خواهان بدنيا آوردن فرزندش است. او مي گويد: پزشكان با روش هاي متفاوتي مرا درمان مي  كنند اما در عين حال مي خواهند جلوي به دنيا آمدن فرزند مرا بگيرند.
داروهاي جديدي به بازار آمده اند كه به طور چشمگيري احتمال ابتلاء فرزندان به ويروس اچ آي وي كه در بدن مادر وجود دارد را كاهش مي دهند، اما بسياري از مادران از وجود چنين داروهايي بي خبرند. اولگا هم كه به اميد اين داروها براي بدنيا آوردن فرزندش مصر است با فشارهاي زيادي روبه رو است. او مي گويد: در كلينيك در عين حال كه پزشكان مي خواهند از مبتلا شدن فرزندم به ويروس جلوگيري كنند، مرا به خاطر باردار شدن محكوم مي كنند. آنها هرگز پرسش هاي مرا پاسخ نمي دهند و فقط سر من داد مي زنند. حتي مادربزرگم به من مي گويد كه مبتلايان به ايدز نه تنها نبايد بچه دار شوند كه بايد به جزيره اي حفاظت شده تبعيد شوند.
تنها با درك تجربيات اوست كه مي توان به نوعي منطق مادراني را كه فرزندان مبتلا به ايدز خود را طرد مي  كنند پذيرفت.
تلاش هاي دولتي
در حال حاضر روسيه ميليونها دلار براي آشكار كردن اين بيماري مسري كه به معضل اجتماعي بزرگي تبديل شده است خرج مي كند. اما بزرگترين پيروزي آنها هنگامي خواهد بود كه نظرات مردم را تغيير دهند. مبتلايان به ايدز به اندازه كافي اميد براي ادامه زندگي دارند اما اگر جوان، سرخورده، پرورشگاهي و پس از تمام آنها مبتلا به ايدز باشند همه چيز تغيير خواهد كرد.
تمام تلاش دولت روسيه بر اين است كه اين نگرش را تغيير دهد و شرايط اجتماعي قابل قبولي براي مبتلايان به ايدز فراهم كند، اما با توجه به شرايط فعلي اجتماعي در روسيه، اين امر بسيار سخت و زمان بر به نظر مي رسد.
قرنطينه
ديما پنج ساله است. او به آرامي بر زمين نشسته است و بدون هيچ حرفي به نقطه اي خيره شده است. تقريباً  سه سال است كه ديما در بيمارستان قرنطينه شده است و برادر كوچك خود را كه بر خلاف او به ايدز مبتلا نيست نديده است. شرايط رواني ديما بسيار حاد است. ايلنا ودمد رئيس بيمارستان- اين وضعيت زندگي را يك شوك بزرگ براي ديماي كوچك مي داند و عنوان مي كند كه او شايد ديگر هرگز اين شوك رواني را فراموش نكند. او وضعيت ديگر كودكاني را هم كه در بيمارستان قرنطينه هستند بسيار وخيم تشريح مي كند و مي گويد: شايد اگر مردم بدانند بچه هاي بيمارستان ما چه قدر با استعدادند نظرشان در مورد آنها عوض شود. اين بچه هاي طرد شده هرگز ديده نمي شوند.
هنگامي كه بچه ها براي قرنطينه شدن به بيمارستان منتقل شدند، همه مي گفتند آنها به آرامگاه ابدي خود مي روند. اما امروز كاركنان بيمارستان به اين اميدند كه روزي اين بچه ها از سوي دنياي بيرون پذيرفته شوند.
خانم ودمد مي گويد: حدود يك سال پيش قانوني وضع شد كه پرورشگاههاي روسيه را مجبور به پذيرش كودكان مبتلا به ايدز مي كرد. چند وقت پيش ما از يكي از پرورشگاه هاي منطقه بازديد كرديم. اما آنجا متوجه شديم كه ترس از ابتلا به ايدز به قدري بالاست كه ممكن است اين بچه ها دوباره قرنطينه شوند. به همين دليل هيچ كدام از آنها را به پرورشگاه تحويل نداديم.
پس از آن ودمد راهپيمايي بزرگي ترتيب داد تا به جامعه روسيه بفهماند كه مبتلايان به ويروس اچ آي وي هيچ تفاوتي با ديگران ندارند: شايد وقتي آدم ها ببينند كه بچه ها چه قدر زيبا و زرنگ هستند نظرشان عوض شود.
اما براي تغيير ديدگاه مردم، زمان زيادي لازم است. چيزي كه در حال حاضر روسيه از آن برخوردار نيست.
منبع: BBC.com

پيشخوان
002835.jpg
هاندلز بلات
اين روزنامه آلماني زبان با چاپ عكس بزرگي از خانم آنگلا مركل صدراعظم آلمان حين سخنراني در مراسم افتتاحيه نمايشگاه سبيت، گزارش اول خود را به آغاز به كار اين نمايشگاه عظيم حوزه آي تي اختصاص داده است. نمايشگاه كه در نوع خود بزرگ ترين در دنيا به شمار مي رود در هانوفر آلمان برپا شده است. قرار است امسال شركت مايكروسافت پروژه تازه خود به نام اوريگامي را در اين نمايشگاه به جهان معرفي كند.
002844.jpg
عرب نيوز
اين روزنامه عربستاني خبر اول خود را به ربوده شدن 50 نفر از كارمندان يك شركت خصوصي در شرق بغداد اختصاص داده است. مهاجمان كه لباس پليس بر تن داشته اند پس از خلع سلاح  نگهبانان اين شركت تمام كاركنان آن را به مكان نامعلومي منتقل كرده اند. اين در حالي است كه در چند روز گذشته دست كم 20 جسد در نقاط مختلف بغداد پيدا شده است. دو نفر از اين 20 نفر به ضرب گلوله كشته شده اند و مابقي خفه شده اند. ناآرامي ها در عراق پس از انفجار حرمين عسكريين بسيار شدت گرفته است.

دريچه
002838.jpg
نا آرامي در هند
چند سرباز زن نيروي واكنش سريع (RAF) ارتش هند در شهر مقدس هندوها، وارنا سائي به عنوان محافظ يكي از معابد در كنار آن نشسته اند. طي چند روز اخير چند مورد انفجار زنجيره اي در معابد هندوان و مكانهاي عمومي، نگراني هاي شديدي را ايجاد كرده است. يكي از اين نگراني ها گسترش درگيري ميان هندوان و مسلمانان است. در حال حاضر تنها يك مورد درگيري در شهر لكهنو اتفاق افتاده است.
هنوز هيچ كس مسئوليت اين بمب گذاري را بر عهده نگرفته است. اين در حالي است كه پليس هند تاكنون دو بمب را خنثي كرده است و تمام مكانهاي عمومي در شهرهاي مقدس هندوان و شهرهاي بزرگ تحت تدابير شديد امنيتي قرار دارند.
مانموهان سينگ نخست وزير هند پس از وقوع اولين انفجار در شهر بنارس، مردم كشورش را به آرامش دعوت كرده است.
طي چند سال گذشته بروز خشونت هاي مذهبي تلفات بسيار زيادي در هند برجاي گذاشته است. از اين رو مسئولان دولتي در هند هميشه سعي داشته اند هرگونه درگيري قومي را در نطفه خفه كنند تا به ديگر مناطق هند سرايت نكند.
002832.jpg
بوش در خرابه هاي نيواورلئان
در تصوير جورج بوش رئيس جمهور آمريكا ديده مي شود كه در حال بازديد از مناطقي از شهر نيواورلئان است. بوش به تازگي چندين ميليارد دلار براي بازسازي شهر اختصاص داده است و مسئولان دولتي را مسئول تهيه برنامه اي كرده است كه احتمال بروز فاجعه هاي مشابه را به صفر برساند. اين كمك ها و توجهات ويژه در حالي نصيب نيواورلئان مي شوند كه عملكرد كاخ سفيد چه پيش از طوفان و چه پس از آن غيرقابل دفاع بوده است. پيش از طوفان با آن كه مسئولان وقت، كاخ سفيد را از خطر كاترينا آگاه كرده بودند هيچ واكنش پيشگيرانه اي از سوي دولت فدرال انجام نشد و پس از طوفان هم چگونگي كمك رساني به مردم به گونه اي بود كه بسياري آن را يكي از بزرگترين نقاط ضعف اجرايي بوش در چند سال رياست جمهوري اش قلمداد كردند.
هنوز پس از گذشت 6 ماه از وقوع توفان كاترينا در نيواورلئان بخش اعظمي از شهر را آوار خانه هايي تشكيل مي دهد كه ساكنانشان به شهر باز نگشته اند و برق فقط در يك سوم شهر جريان دارد.

جهانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
در شهر
نمايشگاه
سلامت
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |