يكشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۴
فوتبال در ايتاليا
آخرين فرصت براي روسونري ها
002331.jpg
حسن حيدري
شايد براي آث ميلان اين آخرين فرصت باشد كه بتواند سد راه تيم يوونتوس بشود، تا از پيشروي آنها در كالچو جلوگيري كند. البته يوونتوس در حال حاضر با اختلاف ۱۰ امتيازي يكي از بخت هاي اصلي قهرماني در اين فصل فوتبال ايتالياست.
البته يوونتوس در اين فصل خاطره خوشي از بازي با آث ميلان ندارد، زيرا در بازي رفت يوونتوس در مصاف با روسونري ها سه بر يك شكست خورد.
كاپلو روز ۲۹ اكتبر سال ۲۰۰۵ را فراموش نمي كند زيرا در حالي كه تنها ۱۰ هفته از بازي هاي فوتبال ايتاليا گذشته بود به  سن سيرو سفر كرد. اما بازگشتي تلخ به تورين داشت.
شكست تحقير آميز سه بر يك كه با گل هاي سيدورف، كاكا و پيرلو رقم خورد تا در آن زمان همه آث ميلان را بخت اصلي قهرماني بدانند. اما بتدريج ميلان امتيازات حساسي را از دست داد تا يوونتوس كم كم به اين تيم نزديك و فاصله خود را افزايش دهد.
آث ميلان آخرين بار در سال ۲۰۰۴ در ورزشگاه دل آلپي سه بر يك يوونتوس را مغلوب كرد. تقابل اين دو تيم باعث مي شود تا در فاصله ۹ هفته به پايان اين فصل با احتساب انجام اين ديدار چهره قهرمان تا حدودي از پشت پرده نمايان شود.
البته دو تيم راه دشواري را تا پايان فصل در پيش دارند. در ۹ بازي آينده يوونتوس به ترتيب با تيم هاي ليورنو، رم، تروسيو، فيورنتينا، كالياري، لاتزيو، سيه نا، پالرمو و رجيانا ديدار مي كند كه از اين تعداد بازي ۵ بازي آن خارج از خانه است.
از سوي ديگر آث ميلان نيز با تيم هاي قدرتمندتري نسبت به يوونتوس بايد ديدار كند كه حساس ترين آن به ديدار ۱۵ آوريل آنها با اينترميلان مربوط مي شود.
آث ميلان نيز در ۹ هفته پاياني به ترتيب با اودينزه، فيورنتينا، لچه، كيه وو، اينترميلان، مسينا، ليورنو، پارما و رم بازي مي كند. بازي آخر آث ميلان با رم در هفته سي و چهارم در صورت مشخص نشدن تيم قهرمان بسيار مهم خواهد بود.
كاپلو براي اين كه ذهن هواداران يوونتوس را از خاطره تلخ بازي رفت پاك كند با تمام قوا پا به اين ميدان مي گذارد. در اين بازي به نوشته سايت گازتا دلا اسپورت يووه با سيستم ۲-۴-۴ مقابل روسونري ها صف آرايي مي كند. در تركيب كاپلو بوفون درون دروازه قرار مي گيرد، زامبروتا، تورام، بالزارتي و كاناوارو در خط دفاع حضور دارند. كامورانزي، ويرا، امرسون و ندود در خط مياني و در خط حمله نيز ترزگه و ابراهيموويچ بازي مي كنند. يوونتوس در پايان هفته بيست و هشتم ۵۷ گل به ثمر رسانده كه ديويد ترزگه ۱۸ گل آن را به نام خود به ثبت رسانده است. او اكنون در جدول گلزنان در رده دوم جاي دارد.
در اين بازي بيريندلي و كواچ غايب هستند. يوونتوس در روي نيمكت ذخيره ها نيز نيروهاي با پتانسيل بالا دارد. دل پيرو، زالايتا، آدريانو موتو سه مهره كليدي اين تيم به شمار مي روند. دل پيرو در بازي چند هفته قبل يووه مقابل اينتر ذخيره طلايي بود، زيرا بعد از اين كه وارد ميدان شد با ضربه ايستگاهي استثنايي اش گل پيروزي تيمش را زد تا چهره محبوب كاپلو شود. فابيو كاپلو در مورد اين بازي به گازتا گفت: ما بايد شتابزده عمل نكنيم و برنامه هاي خود را با خونسردي در زمين پياده كنيم. آث ميلان تيم قدرتمند با مهاجماني استثنايي است كه مي تواند مدافعان ما را دچار مشكل كند.
وي در مورد شانس قهرماني يوونتوس در كالچو گفت: در حال حاضر فقط به اين بازي فكر مي كنم و به نظرم در فاصله ۹ هفته به پايان بازي ها پيش بيني اين موضوع امر ساده اي نيست يوونتوس در اين فصل هنوز در دل آلپي شكست نخورده است.
در كارنامه آث ميلان ۱۷ عنوان قهرماني كالچو وجود دارد كه اولين آن مربوط به سال ۱۹۰۱ مي باشد و آخرين بار نيز در فصل ۴-۲۰۰۳ اين تيم قهرمان اين مسابقات شده است.
ميلاني ها در آغاز اين فصل شروع خوبي داشتند اما اين استحكام تا پايان حفظ نشد و اكنون اين تيم با ۶۳ امتياز در رده دوم جدول ايستاده است.
اين تيم در فصل جاري در بازي هاي خارج از خانه نتايج مطلوبي بدست نياورده و در ۱۴ بازي خارج از سن سيرو ۷ پيروزي، ۲تساوي و ۵ شكست را در پرونده خود دارد.
كارلو آنجلوتي براي اين نبرد سرنوشت ساز سيستم ۲-۱-۳-۴ را برگزيده است. ديدا، برزيلي كه در اين بازي ها متزلزل ظاهر شده دروازه بان اين تيم مي باشد. ياپ استام بعد از اين كه محروميت يك بازي خود را پشت سرگذاشت به همراه نستا، كالادزه و سرجينهو در خط دفاع بازي مي كنند. سيدورف، گاتوزو و پيرلو در خط مياني، كاكا به عنوان مهاجم كاذب و شوچنكو و اينزاگي نيز به عنوان دو مهاجم تيم ميلان در اين بازي انجام وظيفه مي كنند.
آنجلوتي در مورد اين ديدار مي گويد: اين بازي براي ما بسيار حائز اهميت است، زيرا تنها شانس ما براي نزديك شدن به يوونتوس مي باشد.
آنها تيم قدرتمندي هستند و از مدافعان بسيار توانمندي برخوردارند. وي در مورد پيش بيني نتيجه اين بازي گفت: اين كار بسيار دشواري است اما اميدوارم بتوانيم بازي را به سود خود خاتمه دهيم.
آث ميلان در اين بازي مالديني و كافو را به دليل مصدوميت در اختيار ندارد. آث ميلان در جدول گلزنان دو بازيكن برجسته به نا م هاي اندري شوچنكو با (۱۶ گل) و آلبرتو جيلاردينو با (۱۵) گل حضور دارند. البته به اين دو بازيكن بايد اينزاگي ۱۰ گله را نيز اضافه كرد كه اين روزها براي آث ميلان خوب گلزني مي كند.
002340.jpg
بازيكنان كليدي
در اين بازي بزرگ نبرد اصلي در ميانه ميدان است جايي كه جناروگاتوزو از يك سو و پاتريك ويرا در سوي ديگر قرار دارد. گاتوزو بيشتر با فيزيك بالايي كه دارد به طور حتم در نبردهاي تن به تن پيروز خواهد شد البته خصوصيت بد او اين است كه خيلي زود عصباني مي شود و به عنوان يك بازيكن جنجالي به حساب مي آيد.
به طور حتم با توجه به حساسيت اين بازي شاهد درگيري بازيكنان دو تيم هم خواهيم بود كه تيمي در اين جا برنده است كه با خونسردي از اين گونه برخوردها اجتناب كند. در مقايسه پاتريك ويرا با گاتوزو بازيكن فرانسوي از تكنيك بالا و قدرت بازيسازي فوق العاده اي برخوردار است.
ندود و سيدورف نيز دو بازيكن ديگر اين منطقه هستند كه نه تنها در شكل گيري حركات هجومي دو تيم نقش دارند بلكه گلزنان قهاري نيز هستند.
ندود بازيكن موثري است كه همواره با هوش بالاي خود در حملات يوونتوس شركت مي كند تا فشار بيشتري بر دفاع حريف تحميل شود.
سيدورف نيز با شليك  هاي پرقدرتش خطر بسياري را براي يوونتوس ايجاد خواهد كرد، البته با اين تفاوت كه اين بار دروازه بان يووه كيمنتي نيست كه مانند بازي رفت اشتباهات خاصش را مرتكب شود حريف اين بار ميلان جيان لوئيجي بوفون است.
تمامي بازي هاي هفته بيست و نهم تحت شعاع بازي  تيم هاي آث ميلان و يوونتوس است اما با يك بررسي اجمالي شرايط حال حاضر تيم ها را در فاصله ۹ هفته به پايان بازي هاي مورد ارزيابي قرار مي دهيم.
امروز آث رم كه نوار پيروزي  هايش هفته پيش مقابل اينتر قطع شد ميهمان تيم آسكولي است. اگر آث رم در بازي  هفته پيش مقابل اينتر به پيروزي مي رسيد به ركورد ۱۲ بازي بدون شكست مي رسيد، اما اين گونه نشد. اسپالتي تيمش در دقيقه ۹ با گل ماتراتزي از رسيدن به اين ركورد باز ماند.
آسكولي تيم يازدهم جدول با ركورد تنها ۲ شكست در بازي هاي خانگي يك تيم هراس آور براي تيم پايتخت نشين به حساب مي آيد. اين تيم هفته پيش در خانه اودينزه به يك تساوي بدون گل رسيده بود كه نتيجه در خور توجهي است. آث رم در حال حاضر با ۵۵ امتياز در مكان پنجم قرار دارد و اصلي ترين هدفش كسب مجوز براي حضور در ليگ قهرمانان اروپا در سال آينده است. ركورد رم نيز در بازي هاي خارج از خانه جالب است و در ۱۳ بازي تنها يك بار شكست خورده است. تنها معضل اين روزهاي رم مصدوميت شديد توتي مي باشد كه در غياب او تيم اسپالتي با مشكل گلزني روبه رو شده است.
در جنوبي ترين نقطه ايتاليا كالياري ميزبان فيورنتيناست.
فيورنتينا كه تيم چهارم جدول است، در اين نبرد اهداف متفاوتي را دنبال مي كند. تداوم حضور در بالاي جدول تا رسيدن به ليگ قهرمانان و كمك به گلزني لوكاتوني كه اكنون با ۲۳ گل در صدر گلزنان كالچو ايستاده. كالياري در بازي هاي خانگي از آغاز فصل تاكنون تنها يك بار شكست خورده و در اين بازي نيز خواهان تداوم اين ركورد است.
اين تيم هفته پيش در زمين ليورنو با تنها گل ديويد سائوزي به پيروزي دست يافت. البته عليرغم اين نتيجه تيم كالياري در رده شانزدهم روي لبه تيغ گام برمي دارد.
در ساير بازي هاي امروز پارما در اينوتارديني ميزباني ليورنو است.
پالرمو در خانه با اودينزه مصاف مي دهد. مسينا با رحمان رضايي به ديدار لچه مي رود. لاتزيو نيز در رم با رجيانا روبه رو خواهدشد. امپولي نيز با كيه وو ديدار مي كند. در پايان هفته بيست وهشتم تيم هاي آمپولي، مسينا، لچه و تروسيو ۴ تيم هستند كه خطر سقوط آنها را تهديد مي كند.

پيدايش جام جهاني
جام جهاني ۱۹۸۶مكزيك
مارادونا آرژانتين را قهرمان كرد
002328.jpg
گروه ورزشي: علي راد- در اصل قرار بود سيزدهمين جام جهاني در كلمبيا برگزار شود اما اين كشور آمريكاي جنوبي در سال ۱۹۸۳ به دليل مشكلات مالي اعلام كرد كه توانايي برگزاري رقابت ها را ندارد. پس از آن مكزيك بود كه داوطلبانه مسئوليت برگزاري بزرگ ترين رقابت ورزشي جهان را برعهده گرفت تا نخستين كشوري باشد كه دو بار ميزباني جام جهاني را برعهده داشته است. درست هشت ماه قبل از شروع جام جهاني- يعني در سال ۱۹۸۵- در يك اتفاق تراژيك، بيست هزار نفر در زلزله اي در مكزيك كشته شدند و بار ديگر برگزاري جام در پرده اي از ابهام قرار گرفت اما به ورزشگاه ها صدمه اي وارد نشده بود. مكزيك با تمام مشكلات، به موقع براي برگزاري جام جهاني آماده شد و مسابقات را به خوبي برگزار كرد. بازي هاي اين جام به دليل پوشش تلويزيوني در سراسر دنيا، در ساعت چهار بعدازظهر انجام مي شد كه در گرماي مكزيك، اين بدترين ساعت براي انجام مسابقات بود. تيم ميزبان هوگوسانچز را از رئال مادريد به تيم ملي فراخواند تا در خاك خانگي فرمانده خط حمله مكزيك باشد، اما «هوگل» (لقب هوگو سانچز) بيشتر زمان خود را براي اعتراض به داوران و دريافت كارت هاي بي مورد مي گذراند. مكزيك به هر صورت تا مرحله يك چهارم پاياني صعود كرد اما در اين مرحله در ضربات پنالتي مغلوب آلمان غربي شد. البته صعود تا اين مرحله نيز براي مكزيك يك افتخار به حساب مي آمد و آنها نمايش قابل قبولي را طي حضورشان از خود به نمايش گذاشتند. آلمان غربي و فرانسه درست مثل برزيل به ستاره هاي پا به سن گذاشته خود اعتماد داشتند. كارل هاينز رومنيگه، ميشل پلاتيني و زيكو بر اين باور بودند كه مي توانند در يك جام جهاني ديگر نيز درخشش داشته باشند، اما تنها پلاتيني در حد و اندازه هاي خود ظاهر شد. رومنيگه و زيكو كه هر دو از درد زانو رنج مي بردند، به ندرت نود دقيقه تمام بازي كردند. فرانسه و برزيل در مرحله يك چهارم پاياني در ديداري خاطره انگيز رودرروي هم قرار گرفتند كه يك تيم بايد از گردونه رقابت ها كنار مي رفت. در اين بازي كه يكي از زيباترين مسابقات تاريخ جام هاي جهاني به شمار مي رود، دو تيم در پايان وقت معمول و اضافه به تساوي يك بر يك رسيدند. نكته جالب اين بازي، از دست رفتن يك ضربه پنالتي توسط زيكو بود كه اگر گل مي شد برزيل پيروز ميدان لقب مي گرفت اما اين چنين نشد و در نهايت فرانسه عليرغم اينكه پلاتيني هم نتوانست ضربه پنالتي خود را تبديل به گل كند، موفق شد به مرحله بعد صعود كند تا در نيمه نهايي به مصاف آلمان غربي برود. اين بازي دقيقاً همان بود كه در ۱۹۸۲ نيز بين اين دو تيم انجام شده بود كه البته هيجان بازي چهار سال قبل را نداشت و اين  بار هم آلمان ها بودند كه فرانسه را شكست دادند. يكي از ديگر بازي هاي جالب اين دوره بين انگلستان و آرژانتين برگزار شد كه در آن مارادونا- اعجوبه فوتبال جهان- يكي از گل ها را با دست به ثمر رساند و گل سوم را نيز با ازپيش روبرداشتن شش بازيكن انگليسي به ثمر رساند كه اين گل به عنوان بهترين گل تاريخ فوتبال شناخته مي شود. در نهايت، اين بازي دو بر يك به سود آرژانتين خاتمه يافت. در تاريخ جام هاي جهاني هرگز يك بازيكن به تنهايي در يك تيم تأثيرگذار نبوده اما مارادونا يك تنه آرژانتين را به فينال برد. كارلوس بيلاردو- مربي آرژانتين- تمامي تيم خود را بر پايه مارادونا طراحي كرده بود. در نهايت آرژانتين با مارادونا و به شايستگي به فينال رسيد و قهرمان شد. مارادونا پنج گل به ثمر رساند و پنج پاس گل داد. بورچاگا، والدانو و روگري، ديگر بازيكنان كليدي آرژانتين بودند.در بازي رده بندي، فرانسه چهار بر دو بلژيك را شكست داد و به مقام سوم رسيد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
رسانه
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  رسانه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |