يكشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۴
پارسي بلاگ، سرويسي ديگر
002313.jpg
فاطمه شريفي
* وقتي چشمهاي بينايي در نظام مديريت فرهنگي نباشد كه بتواند از حركات مثبت و سازنده در وقت خود حمايت كند، البته كه فكرها، ايده ها و انرژي ها به سمت درآمدزايي از فرهنگ و هنر مي رود كه طبعاً امري مكروه است
* از وظايف اصلي يك سرويس وبلاگ  توجه جدي به مديريت محتوا در كنار امكانات فني است.چون وبلاگ جايگاه مناسبي براي پر كردن اوقات فراغت است

مهم نيست كه اولي باشي، دومي باشي يا حتي آخري، مهم اينه كه...
اين جمله ناتمام مدير پارسي بلاگ است كه ترجيح مي دهد باقي اش را خودمان نتيجه بگيريم.
سيد محمدرضا فخري كارشناس كامپيوتر، حدود يك سال و نيم پيش- مرداد سال ۱۳۸۳- پارسي بلاگ را راه اندازي كرد و به قول خودش كاري را كه تنها براي پر كردن اوقات فراغت آغاز كرده بود حالا تقريباً تمام وقتش را پر مي كند.
فخري معتقد است كه زماني تصميم به اين كار مي گيرد كه احساس مي كند بايد سرويسي ارائه شود كه نسبت به سيستم هاي موجود از امكانات بيشتر و قابليت هاي خاص تري برخوردار باشد.
او مي گويد: آنچه اوقات فراغت بخش بزرگي از جمعيت جوان ما را پر مي كند بسيار با ارزش است، به خصوص كه ما معتقديم جوانان نيروي محركه جامعه هستند. نيروي فعال ما در بسياري از مواقع بالقوه است، كه بايد به آنها امكان رشد و پيشرفت داد. بايد محيطي فراهم شود تا بتوانند افكار و عقايدشان را مطرح كنند و با همديگر و همچنين صاحبان انديشه و فن تعامل داشته باشند، بدين ترتيب هم خود را پيدا مي كنند و بر استعدادها و توانايي ها احاطه پيدا مي كنند و هم ديگران مي توانند از اين پتانسيل نهفته به خوبي و در جهت مناسب بهره برداري كنند.
چه بهتر كه اين جايگاه وبلاگ  باشد كه با اقبال زيادي نيز به خصوص از طرف قشر جوان روبه روست. اوقات فراغت بسياري از جوانان در محيط نت مي گذرد كه بخش عمده آن نيز به وبلاگ خواني و وبلاگ نويسي اختصاص دارد. با اين اوصاف يكي از وظايف مهم و اصلي هر سرويسي اين است كه در كنار امكانات فني به متن نيز توجه كند و اين را در نظر بگيرد كه هر فرم و قالبي با يك محتواي خوب كامل مي شود.
او ادامه مي دهد: ابزار فني با شتاب گسترش مي يابد و اگر دقت كنيد، در باب چگونه وبلاگ نوشتن و يا وبلاگ  ساختن بسيار كار شده اما در اين مورد كه چه بنويسيم، خير. اين كه اكثر سرويس ها به آن اهميت نمي دهند از مهمترين اهداف، در پارسي بلاگ است.
فخري وبلاگ  را نوعي غذاي فكري مي داند كه بايد به زبان و روش روز باشد نه سنتي.او ديگر ويژگي يك سرويس برتر را اين برمي شمرد:  اول اين كه سيستمي ارائه دهد كه در مقايسه با ديگر سيستم هاي موجود از امكانات و قابليت هاي بيشتر و جديدتري برخوردار باشد و دوم، ايجاد يك محيط سالم و شاد و در عين حال سازنده براي كاربران و معتقد است اين دو از ويژگي هاي بارز پارسي بلاگ است.
منتخب روز
مدير پارسي بلاگ تشويق،  انتقاد و ارائه نظرات را از بهترين راه كارهايي مي داند كه باعث بالا بردن سطح نوشته ها و غني سازي محتواي وبلاگ ها مي شود. او خط قرمزهاي موجود در پارسي بلاگ را بسيار محدود و منحصر به همان چند سطري مي داند كه در ابتداي فرم ثبت نام آمده و مي گويد: ما سعي داريم محيطي صميمي و دوستانه را فراهم كنيم تا كاربران و اعضاي پارسي بلاگ  قادر باشند بدون دغدغه  ذهني و فكري، افكار و عقايدشان را بيان كنند.
او هم چنين در مورد وبلاگ  منتخب ادامه مي دهد: ما معتقد هستيم كه با تشويق مي توان تا حدود زيادي سطح علمي و فرهنگي را هم در وبلاگ نويسان و هم در كل سرويس  بالا برد، به همين جهت راهكار هاي مختلفي را به كار مي بنديم؛ از جمله اين كه هر روز وبلاگي را به عنوان «وبلاگ  منتخب روز» ارائه مي كنيم، كه هم از لحاظ محتوا ارزشي و سازنده باشد و هم از لحاظ ديداري، هنرمندانه و زيبا. علاوه بر آن در صفحه اصلي سايت، بخشي به نام نوشته هاي برگزيده وجود دارد كه عمدتاً حاصل كار و نظر مديران محتوايي سيستم است، دوستاني كه از بين وبلاگ نويسان ما هستند و به صورت افتخاري و به شكل برنامه ريزي شده و منظم، نظارت بر كل محتوايي سيستم را بر عهده دارند.
در طول اين مدت هم كاملاً مشخص شده كه تشويق ها باعث رقابت در بين بلاگرها و ارتقاي سطح سيستم مي شود.
چه امكاناتي داريم؟
فخري مي گويد: يكي از امكاناتي كه از همان ابتدا در پارسي بلاگ به كار گرفته شد، موتور جست وجو در متن و عنوان وبلاگ هاست؛ امكاناتي كه همين الآن نيز اكثر سرويس ها فاقد آن هستند.
ديگر امكاناتي كه باز آن هم از همان ابتداي كار شكل گرفت فهرست بندي بر اساس حروف الفبا، عناوين و موضوعات وبلاگ هاست كه اين باعث راحتي و سرعت بيشتر كاربران مي شود، آن هم در محيط نت كه خود مشكلاتي دارد.
از ديگر نوآوري هاي اين سرويس، كلام بزرگان است؛ مهندس فخري هدفش را از اين كار، در سخنان ائمه بزرگوار بيان مي كند كه مي فرمايند: «اگر مردم خوبي ها و نيكي هاي كلام را بفهمند حتماً از ما تبعيت مي كنند.»
يكي ديگر از خدمات پلاسي بلاگ  كه تازه نيز به بهره برداري رسيده، پارسي يار است(چيزي شبيه اوركات). در پارسي يار شما مي توانيد شبكه اي از دوستان خود را تشكيل دهيد، به رد و بدل كردن پيام و بحث و مناظره بپردازيد. اين امكان هم وجود دارد تا از طريق پنجره پارسي يار بازديدكنندگان از عنوان آخرين نوشته وبلاگتان و نظرات ارسالي براي آن مطلع شوند.
از ديگر امكانات پارسي يار، ايجاد گروه هاي دلخواه(كلوب) و عضوگيري در آنهاست. اين سيستم، اين امكان را نيز فراهم مي كند تا اعضاء بتوانند دوستان خود را به صورت گروهي و به وسيله يك لينك مخصوص دعوت كنند، البته اين دعوت مي تواند از طريق ياهو مسنجر و يا بخش نظرات وبلاگ ها باشد.
يادداشت صوتي را مي توان تقريباً آخرين امكاني دانست كه اين روزها در پارسي  بلاگ به راه افتاده است.
اين قابليت، از لحاظ محتوايي شبيه نوعي راديوي اينترنتي شخصي است كه افراد با كمك آن، علاوه بر نوشتار مي توانند از ارتباط گفتاري هم استفاده كنند. يادداشت صوتي در واقع نوعي رسانه گوياست كه به قول معروف جايگاه هرچه مي خواهد دل تنگت بگوست(البته با رعايت قوانين سايت).
اين امكان به صورت فايل صوتي به متن اضافه مي شود. مي توان هر آنچه در وبلاگ نوشته مي شود را براي خوانندگان وبلاگ خواند. اين باعث مي شود حس و حال وبلاگ نويس تا حدود زيادي براي كاربران ديگر مشخص و يا حتي منتقل شود.
براي يادداشت صوتي هر كاربر ۱۰۲۴ كيلو بايت فضا در نظر گرفته شده است.
البته مدير پارسي بلاگ مي گويد: امكانات جالب ديگري هم در راه است كه به دلايلي ترجيح مي دهد مطرح نكند. البته،  ما كه دليلش را مي دانيم.
مدير يا بلاگر
فخري قبل از اين كه مدير يك سرويس شود، خود يك بلاگر بوده است.
البته الان هم يكي از وبلاگ نويسان فعال پارسي بلاگ است. اين را حتي مي توان با يك بار سر زدن به وبلاگ او متوجه شد. يكي از خصوصيات مهم آن هم اين است كه مي توان با هر امكان جديدي كه در پارسي بلاگ راه اندازي مي شود آشنا شد. چون جناب مدير براي تبليغ هم شده اولين نفري است كه از اين امكانات در وبلاگش استفاده مي كند و از همه مهم تر مي توان با اقوام و اوضاع فاميلي او آشنا شد، چون مدير محترم پارسي بلاگ علاقه خاصي دارد كه اعضا، فاميليشان را همراه با سال تولد، نسبت هايشان با همديگر، نوه و نتيجه و... از همه مهمتر با ميزان تحصيلاتشان معرفي كند. بالاخره خيلي مهم است كه آدم بداند در چه سرويسي مي خواهد وصلت كند ببخشيد!!! عضو شود.
وبلاگ مدير، با اتخاذ شيوه اي متفاوت از ديگر وب مسترها، محيطي شده است كه از شير مرغ تا جان آدميزاد در آن پيدا مي شود و كاربران سيستم توانسته اند نوعي رابطه صميمانه با آن برقرار كنند و به راحتي مشكلات و نظرات خود را در آن منعكس كنند.
كتاب يا وبلاگ 
امسال در نمايشگاه كتاب تهران، پارسي بلاگ كتابي را با عنوان «كتاب وبلاگ» يا «كشكول پارسي» ارائه كرد.
به گفته فخري اين كتاب شامل انبوهي از مطالب جالب، متنوع و به درد بخور است كه تمام آن از وبلاگ هاي شخصي اعضاء اين سرويس گرفته شده است.
مدير پارسي بلاگ از انتشار اين كتاب بسيار راضي است و مي گويد هرجا كه عرضه شده از استقبال خوبي برخوردار بوده است. او هدفش را از اين كار آشنايي اقشار مختلف جامعه با اين پديده جديد مي داند؛ به خصوص افرادي كه دسترسي به اينترنت ندارند.
او معتقد است وبلاگ ابزاري فرهنگي است و جايگاهي است براي عقايد و تفكرات گوناگوني كه مي تواند بسيار سازنده باشد. وي ادامه مي دهد، در وبلاگ  بسياري از محدوديت ها وجود ندارد مثل مجوز، زمان، مكان و... و اين از وبلاگ ، رسانه اي به روز مي سازد كه با مشاركت قشر متفكر و فرهنگي جامعه در اين عرصه مي توان به تعالي رسيد.
پارسي بلاگ، هزينه ها، درآمدها
مهندس فخري در اين مورد مي گويد: از قبل از راه اندازي اين سرويس، من مديرعامل يك شركت كامپيوتري بوده ام و تمام برنامه هاي اوليه را خودم به همراه همكارانم نوشته ايم و اين به ميزان قابل توجهي هزينه ها را كاهش داد.
او ادامه مي دهد، نگهداري و گسترش و توسعه سيستم هم هزينه سنگيني را مي طلبد كه در مقابل تنها دلخوشي و مشوق ما اين  است كه يك كار مثبت فرهنگي انجام مي دهيم. البته به اين فكر هستيم كه با تبليغات و ديگر امكانات فني، هزينه ها را جبران كنيم كه هنوز عملي نشده است. ما در پارسي بلاگ  از ابتدا نه هدفمان را كسب درآمد قرار داديم و نه راهبردمان اين بود كه كاري تجاري انجام دهيم، اما با توجه به سنگيني روزافزون هزينه ها و حجم بالاي محتوا كه روزانه و با دقت بررسي و مديريت مي شود، كم كم مجبور مي شويم به سمت درآمدزايي از راه تبليغات روي آوريم.
انتقاد بزرگ
از آنجايي كه يكي از شعارهاي پارسي بلاگ،  انتقاد سازنده است، از خودشان هم انتقاد مي كنند، مدير پارسي بلاگ بزرگترين انتقادي را كه مي توان از سرويس كرد را كم كاري در تبليغات و معرفي سرويس مي داند.
فخري مي گويد: روي تبليغات فعاليت خاصي انجام نداده ايم به خصوص در جاهايي كه لازم بوده تبليغ نشده است.
شايد يك دليل اين كار هم اين است كه ديد تجاري نداشته ايم و چون منبع درآمدمان نبوده، انگيزه لازم را براي اين كار نداشته ايم كه البته بايد، در اين ديدگاه خود تجديد نظر كنيم.او مي گويد،وقتي چشمهاي بينايي در نظام مديريت فرهنگي نباشد كه بتواند از حركت مثبت و سازنده در وقت خود حمايت كند، البته كه فكرها، ايده ها و انرژي ها به سمت درآمدزايي از فرهنگ و هنر مي رود كه به نظر من امري مكروه است.
آرزوي مدير
فخري معتقد است براي غني سازي اوقات فراغت بايد در حيطه گسترده  كاري شود و گسترده ترين حيطه نيز در حال حاضر اينترنت است. او آرزو دارد روزي مسئولين در داخل شبكه راه كارهايي را براي اين اوقات و جلوگيري از هدر رفتن، بينديشند، نه خارج از آن و پشت ميز كامپيوترشان.
سخن آخر
پارسي بلاگ با اين كه اولين سرويس نبوده است اما هميشه سعي كرده خود را با سرعت فناوري عصر مدرن- اينترنت- همگام كند و دائم كاربران خود را با امكانات جديدي آشنا كند، امكاناتي كه بسياري از آنها در بين سرويس هاي فارسي منحصر بوده است و از همه مهمتر اين كه پارسي بلاگ  همان قدر كه به فرم و قالب توجه كرده است، كار محتوايي نيز انجام داده و از آن غافل نشده است.
پس مهم نيست كه اولي باشي، دومي باشي و يا حتي آخري، مهم اين است كه سعي كني بهترين باشي.

رسانه
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  رسانه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |