چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴
پنجمين تور واليبال ساحلي آسيا (جام فجر)
قهرماني اندونزي در ساحل كيش
002487.jpg
علي شاكري
پنجمين تور واليبال ساحلي آسيا (جام فجر) طي روزهاي ۱۷ تا ۱۹ اسفندماه در زمين اختصاصي ساحلي جزيره كيش با حضور ۹ تيم خارجي و ۱۴ تيم داخلي برگزار شد. در اين دوره از بازيها كه تيم هاي ساحلي ژاپن و هند از مشتريان پروپا قرص سالهاي اخير غيبت داشتند ، قزاقستان با اعزام چهار تيم بيشترين نماينده را در ميان ديگر تيم هاي خارجي داشت. اندونزي با دو تيم، عمان با دو تيم و تايلند با يك تيم گرمابخش مسابقات سال جاري بودند.
در پايان يك دوره بازيهاي فشرده و در هوايي كاملا بهاري و ايده آل باز هم عنوان قهرماني در محاصره تيم هاي ايراني به يكي از دو نماينده اندونزي رسيد و سهم ايران با وجود داشتن سه تيم در مرحله نيمه پاياني يك نايب قهرماني و يك مقام سومي بود.

ارتقاي سطح كيفي نمايندگان ايران
در ميان ۲۳ تيم شركت كننده، چهارده تيم ايراني بر خلاف دوره هاي قبل با وجود نداشتن زمان كافي براي آماده سازي نمايشي ايده آل تر نسبت به گذشته داشتند و اين در حالي بود كه با وجود غيبت ژاپني ها و هندي ها ساير ميهمانان خارجي با آمادگي نسبي در بازيها ظاهر شده بودند. در ميان تيم هاي خارجي عدم صعود دو تيم مدعي قزاقستان ۲ و اندونزي ۲ تعجب برانگيز بود، دو تيمي كه با برخورداري از بازيكناني برجسته تا يك روز قبل از پايان بازيها بخت مسلم مقام به شمار مي رفتند. فعل و انفعالات بازيهاي آخر وقت روز دوم و درخشش عالي تيم سايپا ۲ متشكل از رحمان رئوفي و رضا نائيني كه با جسارتي مثال زدني و هماهنگي خوب بازي مي كردند باعث شد تا هم تيم اندونزي ۲ و قزاقستان ۲ با برخورد به اين سد محكم از صعود باز بمانند.
از سوي ديگر پس از جدال هاي سخت در دو جدول برنده ها و بازنده ها چهار تيم اندونزي يك، سايپا يك و دو و آجر هاديان به مرحله نيمه پاياني رسيدند كه در نهايت سايپا يك با عبور از سايپا ۲ و اندونزي يك با غلبه بر آجرهاديان توانستند راهي فينال شوند.
افت نماينده ايران در فينال
تيم دو نفره (ابراهيم سن سبيلي و آق محمد سلاق) در بازي نهايي با تيم اندونزي يك متشكل از (اندي و كوكو) فاقد طراوت و شادابي بازيهاي پيشين بود. اندونزيايي ها كه در اين رشته در آسيا صاحب عناوين چشمگيري هستند، مزد حرفه اي گري و حضور مستمر در تورهاي آسيايي و اروپايي را در اين بازي با يك برد آسان گرفتند.
سايپا يك كه گيم اول را راحت واگذار كرده بود، در گيم دوم تلاش بسياري براي انجام بازي پاياپاي داشت، اما افت مشهود مانع از عقب نشيني حريف و پيروزي آنان شد. سن سبيلي و سلاق با نفس چاق تر مي توانستند فينال دل انگيزتري را به نمايش بگذارند.
رده بندي تمام ايراني
در بازي رده بندي تمام ايراني سايپا ي دو هم شرايطي بهتر از تيم سايپا يك نداشت و برخلاف تصور اسير بازي سنجيده تر آجرهاديان با تركيب پرويز فرخي و محمد كاظمي شد. رضا نائيني و رحمان رئوفي به دليل تحمل فشار سنگين دو بازي ماقبل نيمه پاياني برابر دو تيم قزاقستان و اندونزي راحت دست ها را به علامت شكست بالا بردند.
رده بندي تيم ها
اول: اندونزي يك (اندي _ كوكو)
دوم: سايپا يك (سن سبيلي _ سلاق)
سوم: آجرهاديان (پرويز فرخي _ محمد كاظمي)
چهارم: سايپا دو(نائيني _ رئوفي)
پنجم و ششم مشترك: قزاقستان ۲ (دياچنگو _ كولينيچ) و تايلند (سون تاي و جوركيو)
هفتم و هشتم مشترك: قزاقستان ۳ (ساليكو _ سيدري نكو) و (آگوس سليم _ سپر آيدي)
در خاتمه بازيها جوايز ده هزار دلاري بين اين ۸ تيم برتر تقسيم شد.
اولين گام در راه جداسازي
كميته واليبال ساحلي ايران نخستين گام را در راه جداسازي واليبال سالني و ساحلي با دعوت از داوران ساحلي برداشت و برخلاف دوره هاي پيش خبري از حضور فعال داوران سالني نبود. حضور داوران خارجي در مسابقات قهرماني آسيا موجب شد تا داوران ايراني دعوت شده در تور ساحلي به تجربيات ارزنده اي دست پيدا كنند. برپايي كلينيك داوري در پايان اين بازيها و قبل از آغاز مسابقات قهرماني آسيا با حضور «پانسري» رئيس كميته داوران ساحلي آسيا از جمله اقدامات مثبت كميته برگزاري بود كه به شبهات موجود هم خاتمه بخشيد. گزينش داوران فعال ايراني و همراهي آنان با سه داور برگزيده كميته واليبال ساحلي قاره از كشورهاي فيليپين، قطر و اندونزي داوران ايراني را هر چه بيشتر با جزئيات داوري اين رشته آشنا كرد. در حال حاضر بهرام سليماني تنها داور با تجربه ايراني در واليبال ساحلي محسوب مي شود كه سال گذشته به دليل قضاوت هاي خوب در تور آسيا در كيش و تايلند توانست قدم هاي بزرگي را در ورود به تورهاي اروپايي و جهاني بردارد. سليماني در تور آسيايي اخير بيشترين قضاوت را داشت، اما در كمال تعجب به جاي حضور در فينال از بازي رده بندي سردرآورد!
تعجب ليائو
«آنتوني ليائو» رييس پيشين كميته واليبال ساحلي آسيا كه هم اكنون دبيري اين كميته ومسئوليت كميته كنترل مسابقات قهرماني آسيا را برعهده داشت، از حضور سه تيم ايراني در جمع چهار تيم برتر دور پاياني و آن هم در حضور نمايندگان قزاقستان و تايلند تعجب كرد. وي كه شاهد و ناظر بازي پاياني بود ضمن تحسين امكانات واليبال ساحلي در جزيره كيش اين منطقه را يكي از بهترين محل ها براي برگزاري تورهاي آسيايي _ اروپايي و حتي جهاني خواند.
«ليائو» با اعلام اينكه كاملا در جريان روند پيشرفت واليبال ساحلي ايران هستم گفت: اگر تداركات و برنامه ريزي شما مناسب باشد، كسب عنوان در بازي هاي آسيايي دوحه ۲۰۰۶ دور از دسترس نيست.
از حضور در ايران لذت مي برم
«آگوس سليم» بازيكن مسلمان اندونزيايي و يكي از بهترين هاي اين رشته در آسيا كه مشتري اكثر تورهاي اروپايي و جهاني است يكي از محبوب ترين چهره هاي حاضر در بازي هاي اين دوره بود. «سليم» كه با جداشدن از (كوكو) هم تيمي پارسالش كه با او فاتح تور آسيايي فجر شده بود، در تور آسيايي امسال به مقام هشتمي بسنده كرد و اين درحالي كه هم تيمي سابقش كوكو با زوجي جديد سر از قهرماني درآورد. آگوس سليم با خوشحالي از حضور مجددش در ايران گفت: نخستين بار كه مي خواستم چندسال پيش به ايران سفر كنم سخت هراس داشتم، اما پس از ورود و مهمان نوازي گرم ايراني ها شرمنده شدم و حالا براي ديدار از كشور شما لحظه شماري مي كنم و واقعا از صميم قلب مي گويم از حضور در ايران لذت مي برم.وي در خاتمه از تمامي بازيكنان برجسته مسلمان جهان در واليبال ساحلي خواست كه با حضورشان در ايران گرمابخش مسابقات ساحلي شوند.سليم گفت: بازيكنان بسيار مستعدي را در طول چند سال گذشته در واليبال ساحلي ايران ديدم و فكر مي كنم كه اگر آنان مورد حمايت قرار بگيرند و ارتباط آنها با تورهاي اروپايي بيشتر شود مطمئنا در زمره مدعيان آسيايي خواهند بود.
جايزه بيشتر، تيم ها افزونتر
رييس كميته ساحلي ايران درمورد نيامدن نمايندگان اقيانوسيه گفت: اصولا در دنيا جوايز تورها و مسابقات قاره اي و جهاني بين سيصد هزار تا يك ميليون دلار است و تنها در آسياست كه جايزه ها پايين تر از ديگر قاره هاست. ما براي تهيه جايزه دلاري همين مسابقات هم كه در تقويم فدراسيون با دشوراي برون مرزي تصويب شده بود با كلي دردسر مواجه شديم و در نهايت مجبور شديم ده هزار دلار از ۲۵ هزار دلار دو مرحله بازي ها را از فدراسيون تامين كنيم.حداد افزود:اگر خواهان حضور همه تيم هاي آسيايي و حتي اقيانوسيه هستيم بايد مقدار جوايز نقدي را آنقدر افزايش دهيم كه باتوجه به هزينه سنگين سفر بازيكنان برجسته وسوسه حضور در اين بازي ها شوند.

سايه روشن ورزش
واليبال ساحلي در گذر زمان
002493.jpg
در ميان ورزشهاي ساحلي واليبال از قدمتي بيشتر نسبت به فوتبال و هندبال برخوردار است. ورزشي كه تا دهه هاي پيش به شكل تفريحي در كنار ساحل بازي شد، هم اكنون بدل به يكي از پربيننده ترين ورزشهاي تلويزيوني و المپيك شده است. خاستگاه اوليه واليبال ساحلي به آمريكاي جنوبي و كشورهاي برزيل و آرژانتين بازمي گردد و سپس اروپا و ساير نقاط جهان را دربرگرفته است.
هنگامي كه قرار شد اين رشته در بازيهاي المپيك ۱۹۹۲ بارسلون به شكل آزمايشي ارزيابي شود، همه آن را يك شوخي فرض كردند، اما استقبال عالي تماشاگران آنچنان بود كه در بازيهاي المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا خيلي زودتر از آنچه كه تصور مي رفت جاي خود را در دل تماشاگران و مسئولان كميته بين المللي المپيك باز كرد. در دو المپيك ۲۰۰۰ سيدني و ۲۰۰۴ آتن حتي ورزشهاي پرطرفدار فوتبال، بسكتبال و واليبال سالني را هم تحت الشعاع خود قرار داد. از شكل گيري اين رشته در ايران نزديك به دو دهه مي گذرد و ليكن وجود موانعي بسيار از جمله نبود اسپانسر و عدم حمايت هاي لازم از اين رشته موجب شد تا كشورمان حتي در مقايسه با ساير كشورهاي آسيايي نتواند با وجود دارابودن سواحل طولاني از اين موهبت استثنايي نهايت استفاده را ببرد.
در ميان پنج قاره جهان دو قاره آسيا و آفريقا از قافله ديگر قاره بازمانده اند. با همه اين اوصاف واليبال ساحلي ايران با داشتن پايگاه هايي مناسب در مناطقي چون كيش، چابهار، قشم، رودسر و بوشهر مي تواند خيلي زودتر از آنچه كه تصور مي رود نسبت به بسياري از رشته هاي وارداتي و پرهزينه در زمره ورزشهاي مدال آور قرار گيرد. ايران از بازيهاي آسيايي ۱۹۹۴ هيروشيما كه واليبال ساحلي به شكل آزمايشي در ژاپن دردستور كار شوراي المپيك آسيا قرار گرفت و از بازيهاي آسيايي ۱۹۹۸ سئول شكل رسمي يافت هيچگاه اين موقعيت را پيدا نكرد تا فرصت عرض اندام پيدا كند. اين در حالي بود كه ساحلي بازان ايراني همواره در تورنمنت هاي آسيايي در زمره تيمهاي چهارم تا ششم بودند و با اندكي حمايت به راحتي مي توانستند از كشورهاي مطرح فعلي چون تايلند، چين، كره، ژاپن و اندونزي پيشي بگيرند.

جام جهاني۱۹۹۴ آمريكا
ظهور برزيل
002490.jpg
علي راد-بسياري از مردم از تصميم فيفا مبني بر ميزباني كشوري كه چندان با فوتبال آشنا نبود، متعجب شدند،اما اين جام در آمريكا برگزارشد. پيش بيني مي شد كه حين برگزاري جام، ورزشگاه ها خالي از تماشاگر باشد اما داستان برعكس شد و آمريكاي ۱۹۹۴ تبديل به پرتماشاگرترين جام جهاني تاريخ شد. ميانگين تماشاگران در اين جام هفتاد هزار نفر براي هر بازي بود كه همه آنها شاهد ظهور مجدد فوتبال هجومي بودند. در قانون جديد فيفا كه در اين جام براي نخستين بار اجرا شد، دروازه بان اجازه نداشت هنگام دريافت توپ آن را با دست از بازيكنان خودي بگيرد و بايد با قسمت هاي ديگر بدن خود توپ را دريافت مي كرد. بازي افتتاحيه جام بين  آلمان مدافع عنوان قهرماني و بوليوي برگزار شد كه ژرمنها يك بر صفر پيروز شدند. كلينزمن زننده نخستين گل جام بود و در كل جام پنج گل به ثمر رساند اما آلمان خسته و پير به نظر مي رسيد. آنها در نهايت در مرحله يك چهارم پاياني دو بر يك مغلوب بلغارستان شگفتي ساز شدند و از دور رقابتها حذف شدند. برزيل دوباره مثل گذشته در حد يك مدعي ظاهر شد. روماريو رهبري خط حمله برزيل را برعهده داشت و در كنار به به تو زوجي خطرناك را تشكيل داده بود. اين تيم برزيل اروپايي ترين تيم تاريخ اين كشور بود و سبك بازي آنها كاملاً مانند تيم هاي اروپايي بود. آنها با تفكرات دفاعي تري نسبت به گذشته به ميدان مي رفتند و شكست دادن آنها بسيار دشوار مي نمود. تنها هلندي ها بودند كه دو بر دو با اين تيم مساوي كردند و تنها با ضربه كاشته برانكو بود كه سه بر دو بازي را واگذار كردند. ديگر بازي دشوار برزيل برابر سوئد بود.
در بازي فينال برزيل با ايتاليا روبه رو شد و در يك بازي خسته كننده دو تيم در وقت معمول و اضافه به نتيجه مساوي بدون گل رسيدند و زماني كه روبرتو باجو و فرانكو باره سي پنالتي هاي خود را به ثمر رساندند كار براي ايتاليا تمام شد و برزيل قهرمان جهان شد. اين تيم بيست و چهار سال براي قهرماني مجدد صبر كرد. ايتاليا به دشواري  و به لطف گل هاي روبرتو باجو بود كه به ديدار نهايي رسيد. ديگر تيم خوب اين دوره سوئد بود كه تا مرحله نيمه نهايي صعود كرد و تنها برابر برزيل قهرمان مغلوب شد. دالين، برولين و اندرسون مؤثرترين خط حمله جام را تشكيل داده بودند. آنها در بازي رده بندي چهار بر صفر بلغارستان شگفتي ساز را مغلوب كردند و سوم شدند. هر دو تيم فيناليست جام جهاني گذشته توسط بلغارستان حذف شدند. چه كسي فكر مي كرد كه اين تيم پس از شكست سه بر صفر برابر نيجريه به مرحله نيمه نهايي برسد؟ استويچكوف، روماريو و باجو، بازيكنان برجسته اين دوره بودند كه نمايشي فوق العاده داشتند. از اين ميان روماريو مقام بهترين بازيكن جام را به دست آورد و بهترين گلزن جام نيز استويچكوف لقب گرفت. البته استويچكوف اين عنوان را با سالنكوي روس تقسيم كرد.
رده بندي نهايي جام
۱- برزيل۲- ايتاليا۳- سوئد۴- بلغارستان۵- آلمان

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |