شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۸
لاپاراسكوپي، شيوه نوين جراحي
جراحي با كمترين برش
003282.jpg
ترجمه: گيتاناز ناصري
لاپاراسكوپي كم تهاجمي ترين اقدامي است كه به عنوان يك ابزار تشخيصي و يك اقدام جراحي براي بررسي و معاينه اعضاي شكمي و لگني، و يا قفسه سينه، سر و يا گردن انجام مي شود. با انجام لاپاراسكوپي هم چنين مي توان نمونه هاي بافتي را براي انجام نمونه برداري جمع آوري كرد، هم چنين كاربرد توأم آن با ساير روش هاي درماني مي تواند در درمان بدخيمي ها نيز نقش داشته باشد. از آن براي برخي اقدامات قلبي و عروقي نيز مي توان استفاده كرد.
هدف
لاپاراسكوپي براي معاينه و بررسي اعضاي شكمي و لگني، و به منظور تشخيص برخي بيماري ها به كار مي رود، پس از آن و براساس شرايط موجود، مي تواند براي انجام جراحي نيز كاربرد داشته باشد. در حوزه طب زنان، لاپاراسكوپي كاربرد زيادي در معاينه قسمت هاي خارجي رحم، لوله هاي فالوپ و تخمدان ها دارد و خصوصاً در موارد دردهاي لگني در جايي كه با استفاده از روش هاي تصويربرداري تشخيصي (سونوگرافي و توموگرافي كامپيوتري) نتوان علت زمينه اي را تشخيص داد، مورد استفاده زيادي دارد. نمونه هايي از بيماريهاي زنان كه با استفاده از لاپاراسكوپي تشخيص داده مي شوند اندومتريوز، حاملگي نابجا، كيست هاي تخمداني با بيماري هاي التهابي لگن (PID)، ناباروري و سرطان مي باشند. از لاپاراسكوپي در جراحي عمومي هم براي بررسي اعضاي شكمي مثل كيسه صفرا، مجاري صفراوي، كبد، آپانديس و روده ها استفاده مي شود.
برخي از بيماري ها را مي توان در حين انجام جراحي لاپاراسكوپي و با استفاده از ابزار و وسايلي كه خاص لاپاراسكوپي طراحي شده اند درمان كرد. ابزار پزشكي كه مي تواند همراه با لاپاراسكوپي استفاده شود شامل واحدهاي جراحي الكتريكي و ليزرهاي جراحي است. به دليل كم تهاجمي بودن لاپاراسكوپي و نيز داشتن عوارض كمتر، امروزه براي انجام انواع متعددي از اقدامات اين روش جراحي باز ارجح است.
لاپاراسكوپي ميكروسكوپي مي تواند در مطب پزشك و با استفاده از لاپاراسكوپ هاي كوچك تر انجام شود. كاربردهاي باليني شايع آن در زمينه بيماري هاي زنان، نمونه برداري درد (براي اندومتريوز)، سترون سازي و اقدامات باروري مي باشد. كاربردهاي معمول آن در جراحي عمومي ارزيابي دردهاي حاد و مزمن شكمي (به عنوان مثال آپانديسيت)، ارزيابي پايه صدمات وارده، نمونه برداري و ارزيابي توده هاي شكمي مي باشد.
لاپاراسكوپي توسط متخصصين زنان، متخصصين ارولوژي و جراحان عمومي براي انجام اقدامات شكمي و لگني خيلي زياد مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين مورد استفاده جراحان ارتوپدي براي اقدامات ستون فقرات و جراحان قلب براي انجام جراحي هاي قلب با كمترين ميزان تهاجم نيز مي باشد. از سال 2003، در حال بررسي اين موضوع هستند كه آيا مي توان اقداماتي چون برداشتن تيروئيد و پاراتيروئيد را نيز با لاپاراسكوپي انجام داد و يا خير.
شرح عمل
لاپاراسكوپي معمولاً در بيمارستان و زير بيهوشي عمومي صورت مي گيرد. هر چند كه برخي اقدامات لاپاراسكوپيك را مي توان با استفاده از بي حسي موضعي نيز انجام داد. پس از بيهوش كردن فرد، سوندگذاري در مثانه صورت مي گيرد. به منظور آغاز عمل، يك برش كوچك درست زير ناف داده شده و براي وارد كردن لاپاراسكوپ يك كانولا* و يا يك تروكار در داخل اين برش جاي داده مي شود. مي توان براي قراردادن ساير ابزار لاپاراسكوپيك برشهاي ديگري نيز در شكم ايجاد كرد. با استفاده از يك ابزار دهنده، گاز دي اكسيد كربن در داخل شكم وارد مي شود تا فضايي را به وجود آورد كه جراح بتواند ابزار مورد استفاده را در آن حركت دهد. پس از اين كه تشخيص و يا درمان لاپاراسكوپيك انجام شد، لاپاراسكوپ، كانولا، و ساير ابزار خارج شده، برش ايجاد شده بخيه زده شده بانداژ مي شود.
لاپاراسكوپ ها براي نشان دادن تصاوير در حين انجام عمل، مجهز به دوربين بوده، همچنين بسته به نوع اقدام مورد نياز در اندازه هاي مختلفي در دسترس مي باشند. تصاوير لاپاراسكوپ در صحنه نمايشي مشاهده مي شود كه جراح از آن براي مشاهده آناتومي داخلي و هدايت عمل جراحي استفاده مي كند. همچنين از تجهيزات ويديويي و عكسبرداري نيز براي ثبت جراحي استفاده مي شود كه مي توان پس از عمل جراحي از آنها براي توضيح نتايج حاصله براي بيمار استفاده كرد.
سيستم هاي روباتيكي نيز وجود دارند كه مي توانند به لاپاراسكوپي ملحق شوند. مي توان از يك بازوي روباتيك متصل به تخت جراحي براي نگهداري لاپاراسكوپ و وضعيت دهي به آن استفاده كرد. اين كار حركت غيرعمدي دوربين را، زماني كه دستيار جراح لاپاراسكوپ را نگه مي دارد امري شايع است، كاهش مي دهد. جراح مي تواند حركات اين بازوي روباتيك را با يك پدال پايي فعال شونده توسط صدا و يا با يك پانل كنترلي دستي كنترل كند.
طي ساليان اخير ميكرولاپاراسكوپي كاربرد بيشتري پيدا كرده است. در اين اقدام از لاپاراسكوپ هاي كوچك تر (يعني 2 ميلي متري در مقايسه با لاپاراسكوپ هاي بيمارستاني كه 5 تا 10 ميلي متر است) استفاده مي شود، و بيمار نيز در مطب پزشك و تحت بي حسي موضعي و ايجاد خواب آلودگي و رخوت (كه در حين عمل بيمار بيدار است ولي بسيار آرام) تحت عمل قرار مي گيرد.
يافته هاي طبيعي
در لاپاراسكوپي تشخيصي، جراح قادر خواهد بود كه نشانه هاي يك بيماري را (به عنوان مثال، چسبندگي هاي ناشي از اندمتريوز، كيست هاي تخمداني، كيسه صفراي بيمار) سريعاً ببينند و سپس يا مي تواند آن بيماري را با جراحي تحت درمان قرار دهد و يا اقدام به يك درمان طبي مناسب نمايد. حين انجام لاپاراسكوپي تشخيصي مي توان از بافتهاي موجود در نواحي مشكوك نمونه برداري كرد، سپس يافته هاي آزمايشگاهي حاصله درمان طبي لازم را معين خواهد كرد. در لاپاراسكوپي درماني اعمالي براي برطرف كردن يك مشكل شناخته شده طبي، مثلاً ترميم فتق و يا برداشتن آپانديس، صورت مي گيرد. از آنجايي كه لاپاراسكوپي در مقايسه با جراحي باز كم تهاجمي تر است، بيمار صدمه و ناراحتي كمتري را پس از جراحي تجربه مي نمايد، اين اقدام عوارض كمتري خواهد داشت، طول اقامت بيمار در بيمارستان كمتر است و سريع تر مي تواند فعاليت هاي روزمره خود را از سر گيرد، ولي به هر حال، بسته به وضعيت بيمار و نوع درمان، نتايج متفاوت خواهد بود.
ميزان مرگ ومير و ميزان عوارض
همانند ساير جراحي ها، جراحي لاپاراسكوپيك نيز خالي از خطر نيست. خطرات موجود را بايد كاملاً براي بيمار شرح داد. تا 5 درصد از موارد جراحي لاپاراسكوپيك عارضه دار مي شوند و ميزان مرگ ومير آن 05/0درصد است. عوارض حاصله ممكن است مربوط به محل ورود باشند و ميزان خطرات بسته به عوامل خاص هر اقدام خاص متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، خطر صدمه به مجراي صفراوي مشترك در جراحي لاپاراسكوپيك بر روي سيستم صفراوي 3/0 تا 6/0 درصد است. عوامل مؤثر در ميزان ابتلا تحت مطالعه و مورد بحث هستند. احتمال وارد آمدن صدمه به عروق خوني و اعضاي داخلي وجود دارد. برخي مطالعات كه اطلاعات مربوط به اشتباهات پزشكي را بررسي كرده اند به اين نتيجه رسيده اند كه صدمات وارده از تروكار به روده ها و يا عروق خوني تا يك چهارم شكايات پزشكي در ارتباط با لاپاراسكوپي را تشكيل مي دهند. گفته شده است كه با تغيير در محل قرار دادن آن و كاربرد سوزن Verses و يا با استفاده از يك روش باز براي جاي دادن تروكار كه در آن يك كانولاي داراي لبه ضخيم (نه نوك تيز) را از طريق يك برش به محوطه شكم وارد مي كنند، مي توان اين صدمات را كاهش داد. وارد كردن تروكارهاي بعدي به عنوان يك عامل خطرساز خيلي مورد توجه هستند. ولي به هر حال، هنوز بحث و منازعه وجود دارد. در مورد اين كه كدام روش وارد كردن تروكار مناسب ترين روش در يك وضعيت خاص محسوب مي شود، چرا كه به هر حال هيچ روشي كاملاً عاري از خطر نيست. بيشترين شكايات مطرح شده در مورد لاپاراسكوپي، صدمات وارده به مجراي صفراوي بوده است (66درصد). تشخيص صحيح اين عضو توسط يك جراح مجرب، يا به وسيله يك كلانژيوگرام اين نوع آسيب را كاهش مي دهد.
اعمال جايگزين
جايگزين هاي لاپاراسكوپي، بسته به نوع بيماري در حال درمان، متفاوت مي باشند. اگر نياز به قابليت ديد بيشتر به منظور درمان بيماري باشد، مثلاً در دردهاي شديد آندومتريوزي همراه با ضايعات عميق تر، ممكن است لاپاراتومي (يعني جراحي باز شكمي با برش هاي بزرگتر) انجام شود. براي زناني كه توده هاي لگني دارند، ممكن است انجام سونوگرافي از طريق واژن روش مفيدي در به دست آوردن اطلاعات در مورد بدخيم بودن يا نبودن توده باشد و در انتخاب بين لاپاراسكوپي و لاپاراتومي كمك نمايد.
پي نوشت:
* كانولا لوله انعطاف پذيري است كه از طريق ابزار نوك تيزي به نام تروكار وارد حفره هاي بدن مي شود تا راه براي ورود لاپاراسكوپ و ساير ابزارها باز شود.

قلب و خوش بيني
003270.jpg
ترجمه: آرش سيواني- مطالعات نشان مي دهد، مردهايي كه خوش بين هستند كمتر در معرض مرگ ناشي از عارضه هاي قلبي قرار دارند.
پژوهشگران در كشور هلند 545 مرد بين سنين 84-64 را براي مدت 15 سال تحت نظر داشتند كه هيچ يك از اين افراد سابقه ناراحتي قلبي درزمان شروع مطالعه نداشتند. يافته هايي كه در طول اين سال ها و طي آزمون هاي مختلف به دست آمده عبارتند از:
- مردان خوش بين در طول مطالعه كمتر از بيماري هاي ناشي از قلب فوت مي كردند.
- مردان خوش بين تمايل داشتند در حالي كه مسن تر مي شوند خوش بين باقي بمانند.
اظهار نظرهاي محققين:
- خوش بيني حتي نسبت به وضعيت بيماري وخيم و مرگ قريب الوقوع نيز كاملاً با سلامت جسمي ارتباط دارد.همچنين در كاهش خطر مرگ ناشي از عروق قلبي در خانم ها حائز اهميت است و به معناي سرگرم بودن در زندگي معمولاً با انتظارات مثبت نسبت به آينده است.
آزمون كوتاه خوش بيني
شما معمولاً نصفه پر ليوان را مي بينيد يا نصفه خالي آن را؟ شما مي توانيد ميزان خوش بيني خود را با آزمون كوتاه و ساده درجه بندي نماييد:
اين اظهارات را بخوانيد و سپس تصميم بگيريد آيا شما خوش بين، تا حدي خوش بين و يا بدبين هستيد:
۱ - من هنوز انتظارات زيادي از زندگي دارم.
۲ - من چشم به آينده ندارم و نمي دانم چه چيزي در پيش روي من در سال هاي آينده قرار مي گيرد.
۳ - به نظر مي رسد كه لحظات زندگي من به كندي پيش مي رود.
۴ - من هنوز براي آينده خيلي برنامه ها دارم
راهنمايي هايي براي امتياز دادن
اظهار نظر شماره 1: چنانچه شما كاملاً موافق هستيد به خودتان 2 امتياز بدهيد، يك امتياز اگر تا حدي موافق هستيد و يا نمي دانيد و اگر موافق نيستيد هيچ گونه امتيازي به شما تعلق نمي گيرد.
اظهار نظر شماره 2:چنانچه شما كاملاً موافق هستيد هيچ امتيازي به شما تعلق نمي گيرد، يك امتياز اگر كه شما تا حدي موافق هستيد يا نمي دانيد و 2 امتياز اگر كه موافق نيستيد.
اظهار نظر شماره 3:اگر كه كاملاً موافق هستيد هيچ امتيازي ندهيد، يك امتياز اگر كه شما تا حدي موافق هستيد يا نمي دانيد و دو امتياز اگر كه موافق نيستيد.
اظهار نظر شماره 4:اگر كه شما كاملاً موافق هستيد 2 امتياز به خود بدهيد، اگر تا حدي موافق هستيد و يا نمي دانيد يك امتياز و هيچ گونه امتيازي ندهيد اگر موافق نيستيد.
طبق باور محققان، امتيازات شما هر چقدر بيشتر باشد به همان اندازه خوش بين هستيد آيا تنها خوش بيني كافي است؟
مطالعات اثبات نمي كند كه خوش بيني به تنهايي قلب شركت كنندگان را نجات مي دهد، افراد خوش بين شايد تمايل بيشتري دارند تا از خودشان مراقبت به عمل آورند و يا اين كه با معضلات و گرفتاري ها، بهتر خود را وفق دهند.
از مهم ترين مواردي كه مي تواند بر روي قلب انسان ها تأثيرگذار باشد مي توان به سيگار كشيدن، فعاليت هاي بدني، بيماري قند، فشار خون بالا، نمايه توده بدن (BMI) و مشكلات ناشي ازدواج اشاره نمود.
آيا با خوش بيني بيشتر مي توانيد به سلامت قلب خود كمك كنيد؟
هنوز به درستي معلوم نشده كه شخص بتواند خطر بيماري عروقي خود را توسط بالا بردن ميزان خوش بيني كاهش بدهد يا خير.
گرچه به نظر پيچيده مي آيد ولي ثابت شده كه انواع مختلف روان درماني مي تواند نقش مؤثري در بهبودي جسمي بيماران ايجاد كرده و اين بهبودي ساليان زيادي تداوم پيدا خواهد كرد.

دريچه
قهوه فرانسه با شير
003276.jpg
طبق جديدترين تحقيقات مشخص گرديده است كه برخي مواد غذايي و نوشابه ها، مانع از جذب كلسيم اند، بنابراين براي جذب كلسيم و پيشگيري و كنترل بيماري پوكي استخوان لازم است كه در رژيم غذايي روزانه از خوردن اين مواد اجتناب كرد. مثلاً قهوه و نوشابه هاي كولادار كه داراي كافئين هستند جذب كلسيم را در بدن كاهش مي دهند.دكتر اسن فلدمن استاد ممتاز پزشكي و فيزيولوژي و غددشناسي در دانشكده جورجيا در اوگستا مي گويد براي حفظ استحكام استخوان ها لازم است كه خوردن قهوه و سودا در طول روز محدود گردد.دكتر جري نيوز كارشناس تغذيه در دانشگاه كلمبيا در نيويورك سيتي و مدير آزمايشگاه اندازه گيري مواد معدني استخوان  در بيمارستان هلن هيز در هاورسترو غربي در نيويورك مي گويد كه شير اثر بازدارنده قهوه را مهار مي كند و مانع از كاهش كلسيم استخوان ها مي شود، بنابراين در موقع خوردن قهوه بهتر است كمي شير داخل آن شود.
افزايش مقدار زياد نمك طعام در غذاها نيز براي استخوان ها خوب نيست. زيرا نمك طعام نه فقط توانايي جذب كلسيم بدن را كاهش مي دهد، بلكه در افزايش دفع كلسيم از بدن نيز مؤثر است و نظر دكتر هوگان اين است كه در اين مورد نياز نخواهد بود كه به كلي از خوردن نمك اجتناب شود، بلكه كافي است مقدار مصرف نمك در حد محدود و متعادل باشد.

داروخانه سبز
برگ زيتون
003279.jpg
زهرا عباسپور تميجاني-درخت زيتون، علاوه بر ميوه هاي بسيار مفيد و مغذي، داراي برگهاي شفابخشي نيز است، نام علمي آن اولئا اورپيا است و از آن هم به شكل تازه و هم خشك شده استفاده مي شود، برگ هاي خام يا عصاره آن در درمان عفونت ها، التهاب، ديابت و فشارخون به كار مي روند. از تركيبات اصلي موجود در برگ زيتون، الئورپيين است كه خواص آنتي اكسيداني آن بسيار زياد است. با توجه به مطالعات انجام شده بر حيوانات، مشخص گرديد كه برگ زيتون در كاهش قند خون اثرات مثبتي دارد.اين گياه با القاي آزاد شدن انسولين، برداشت قند را توسط بافت هاي محيطي افزايش مي دهد. عصاره هاي اين برگ نيز داراي خواص قوي ضدميكروبي و ضد ويروسي هستند تا جايي كه در ساير تحقيقات نشان داده اند كه برگ زيتون، ضد اختلال ريتم قلب، از بين برنده اسپاسم، مدر، ضد فشارخون و كاهنده كلسترول خون نيز است. اثر ضدسرطان عصاره برگ زيتون در انسان، شناخته شده نيست.از مصارف رايج آن مي توان به: كلسترول بالا، ايدز، فشارخون بالا، عفونت ها و... اشاره كرد. در رابطه با اين گياه اثر نامطلوب قابل توجهي گزارش نشده است.
در رابطه با تداخل هاي دارويي برگ زيتون موارد زير قابل ذكر است:1 داروهاي پايين آورنده قند خون مي تواند براين داروها اثر افزايشي داشته باشد.2 داروهاي ضد فشارخون اثرات افزايشي دارد. همچنين از نظر آزمايشگاهي نيز مي تواند بر سطح قند خون تأثير بگذارد.
منبع: www.mskcc.org

پرسش و پاسخ
003273.jpg
پرسش: آيا برخي غذاها علائم آرتريت روماتوئيد را بدتر مي كنند؟
پاسخ: از آنجايي كه علائم آرتريت روماتوئيد روز به روز تفاوت مي كند، منطقي به نظر مي رسد كه فكر كنيم غذاهايي كه مي خوريم بر اين علائم تأثير مي گذارد، گرچه هيچ شاهد قطعي وجود ندارد كه غذاهاي خاصي بر درد و التهاب مفاصل تأثير داشته باشد، برخي از پژوهش ها دال بر اين است كه مركبات و برخي روغن هاي ماهي التهاب مفاصل را در برخي افراد مبتلا به آرتريت روماتوئيد كاهش مي دهند.با اين حال پژوهش هاي بيشتري براي ارزيابي سودمندي احتمالي اين مواد غذايي لازم است.اگر متوجه شده ايد كه غذاي خاصي علائم التهاب و درد مفصل را در شما بدتر مي كند، ضرري ندارد كه آن را مدتي از رژيم غذايي تان حذف كنيد تا معلوم شود آيا به رفع علائم در شما كمك مي كند يا نه، اما گروه هاي اصلي غذايي يا تعداد زيادي مواد غذايي را بدون مشاوره با پزشكتان يا كارشناس تغذيه حذف نكنيد.
خوردن يك رژيم غذايي متعادل و حفظ وزن مناسب در صورت ابتلا به آرتريت روماتوئيد ضروري است. اضافه وزن مفاصل تحمل كننده وزن را تحت فشار قرار مي دهد و درد، سفتي و التهاب مفصل را مي افزايد.

همايش
تازه ترين روش هاي درمان بيماري هاي چشم
تازه ترين روش ها و تكنيك هاي درمان نارسايي ها و بيماري هاي چشم در پنجمين همايش سراسري اپتومتري خراسان 8 و 7 ارديبهشت 1385 در مجتمع فرهنگي غدير مشهد بررسي مي شود.
دكتر عباس عظيمي خراساني، رئيس انجمن علمي اپتومتري ايران با بيان خبر فوق گفت: ارتقاي سطح علمي اپتومتريست ها (بينايي سنج ها) در سراسر كشور، آشنايي با متدهاي نوين اين رشته در دنيا در جهت بالا بردن سطح سلامت جامعه، مسائل مربوط به بررسي عيوب انكساري چشم، آخرين فناوري در ساخت لنزهاي تماسي و عينك هاي طبي و آفتابي، تنبلي چشم، نقش ورزش و تغذيه مناسب در سلامت بينايي، بررسي مشكلات جامعه اپتومتري، چگونگي ارتقاي اخلاق پزشكي در معاينات و معرفي اختراعات و ابداعات بينايي سنج هاي كشور از جمله مباحثي است كه در پنجمين همايش سراسري اپتومتري خراسان مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

سلامت
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |