شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۸
شكست طرح اسكان زلزله زدگان پاكستان
چادرهايي امن تر از خانه
003255.jpg
ترجمه: حسين بنانج
هم اكنون حدود 5ماه از وقوع زلزله بزرگ پاكستان مي گذرد. اين حادثه نيز مانند بسياري از حوادث مشابه، هزاران نفر را به كام مرگ فرستاد و ميليون ها نفر را بي خانمان كرد. اما اين تازه اول ماجرا بود. زلزله پاكستان در ماه پاييز رخ داد و بي خانمان ها بايد خود را براي دست و پنجه نرم كردن با زمستاني سخت و طولاني آماده مي كردند.
اين دوران نيز با تمام مشكلات و دشواري هايش طي شد، اما هم اكنون معضلي ديگر چهره كريه خود را به رخ كشيده است.
زلزله زدگاني كه به چادرهايشان عادت كرده اند، دوست ندارند به خانه و كاشانه خود بازگشته و به بازسازي آنها مبادرت ورزند. دولت پاكستان از يك سو تلاش مي كند از وابستگي بازماندگان حادثه به كمك هاي خارجي جلوگيري كند و از طرفي آنان را به حركت درآورده و براي پيوستن به روند بازسازي ترغيب كند.
مارك دويل، خبرنگار بي.بي.سي براي تشريح روند بازسازي و وضعيت زلزله زدگان پاكستان به كشمير سفر كرد. وي در گزارش خود از اين منطقه به نكات جالبي اشاره كرده است. اين گزارش را در زير مي خوانيد:
به فاصله كوتاهي بعد از رسيدن به مظفرآباد، پايتخت كشمير تحت حاكميت پاكستان، احساس عجيبي داشتم؛ گويي قبلاً تمام اين تصاوير را ديده ام.
اين اولين سفر من به پاكستان بود بنابراين، اين احساس عجيب چندين روز آزارم مي داد.
وقتي در ميان آوار ساختمان هاي بتني كه در اثر زلزله فرو ريخته بودند قدم مي زدم، شنيدن صداي مداوم هلي كوپترهاي حامل كمك هاي بشردوستانه و امدادي در آن نزديكي ها و بالاي سرمان، تأثير ناراحت كننده اي روي من مي گذاشت. اين صحنه ها من را به ياد منطقه جنگي موگاديشو پايتخت سومالي در اوايل دهه 90 مي انداخت.
در موگاديشو ويراني ها در اثر شليك توپخانه به وجود آمده بود و هلي كوپترهاي بالاي سرمان هم هلي كوپترهاي نظامي و مسلح آمريكايي بودند؛ يك سناريوي كاملاً متفاوت از حادثه مظفرآباد. اما وسعت ويراني ها و صداي غرش هلي كوپترها در آسمان به همان اندازه بود. در واقع زمين لرزه شكل ظاهري مظفرآباد را به يك منطقه جنگي شبيه كرده بود.
اكنون 4ماه از زمين لرزه هشتم اكتبر كه جان بيش از 70هزار نفر را گرفت و صدها هزار تن را بي خانمان ساخت مي گذرد و دولت پاكستان درصدد گذر از مرحله كمك رساني و آغاز مرحله بازسازي است.
لازمه تحقق اين طرح، بازگشت مردم به خانه هايشان پس از گذشت زمستان سخت  كشمير است.
زمين لرزه مناطق وسيعي از كشمير تحت حاكميت پاكستان را تخريب كرده و باعث فروريختن ساختمان هاي بتني و رانش زمين شد. رانش زمين همچنين موجب سقوط مزارع و جاده ها به عمق دره ها گرديد.
ريزش كوه ها ادامه دارد و بيشتر جاده ها هنوز غير قابل عبور هستند. بنابر گزارش سازمان ملل، حدود 400هزار خانه نياز به بازسازي دارند. بيشتر خانواده ها هنوز در اردوگاه هاي اسكان موقت و در چادر زندگي مي كنند. سايرين نيز براي خود چادرهايي در كنار خانه هاي ويران شده و در حال فرو ريختنشان بر پا داشته اند.
يك كارمند ارشد دولتي به نام كاشف مرتضي مي گويد كه روند ترغيب مردم براي بازگشت به خانه هايشان به طور رسمي از۳۱ مارس، يعني پايان زمستان شروع خواهد شد. دولت محلي در تلاش است تا از افزايش وابستگي به كمك هاي خارجي جلوگيري به عمل آورد. به گفته مرتضي: اين سخت ترين بخش تلاش هاي امدادي است، به ويژه آنكه كمك هاي امدادي در مناطق شهري انباشته شده اند.
افراد بي خانمان هم غذا داشته اند و هم سرپناه. من خودم شخصاً ديدم كه آنها كار و تلاش براي معيشت را رها كرده اند و توقع ما از آنها اين است كه به زندگي عادي خود بازگردند .
در اردوگاه هاي اسكان موقت در امتداد رودخانه هايي كه در مظفرآباد واقع است، بيشتر افرادي كه من با آنها صحبت كردم از برگشتن به خانه هايشان هراس دارند.
يكي از اين افراد در حالي كه به يك شكاف بزرگ در كوه، جايي كه ريزش در آنجا اتفاق افتاده بود اشاره مي كرد، گفت: به آنجا نگاه كنيد، مزرعه من آنجا بود. چگونه مي توانم بازگردم؟ خانه و زمين من از بين رفته است .
دولت يك برنامه جبران خسارت را براي تشويق خانواده ها به بازگشت بر مبناي تقسيم بندي كمك ها، آغاز كرده است. از نظر كاشف مرتضي ميزان پرداخت خسارت مي تواند براي بسياري از خانوارها به ويژه در مناطق روستايي به منظور بازسازي خانه هايشان كافي باشد.
اما يكي از اهالي مظفرآباد از اين وضعيت اظهار ناراحتي مي كرد. او مي گفت كه اين كمك ها فقط براي هر ساختمان در نظر گرفته شده بود، نه براي هر خانوار.
او از كنار چادري كه ديگر به خانه اش تبديل شده بود، به ساختمان بزرگي كه زلزله تقريباً آن را غيرقابل شناسايي كرده بود، اشاره كرد و گفت: ما قبلاً آنجا زندگي مي كرديم. سه خانوار بوديم، اما فقط يكي از خانواده ها خسارتي كه دولت در نظر گرفته بود، دريافت كرد چون فقط يك ساختمان شمارش شده بود. اين منصفانه نيست .
برنامه هاي كمك رساني توسط گروه هاي مختلف به اجرا درمي آمد. در ميان اين گروه ها بيشتر، آژانس هاي سازمان ملل و ارتش پاكستان فعال بودند.
برخي مباحث سياسي بر اين برنامه ها سايه افكنده است. با توجه به اينكه دولت نظامي پاكستان طي كودتايي در سال 1999 به قدرت رسيد، وجود چنين وضعيتي نبايد چندان تعجب برانگيز باشد.
سامينا احمد يكي از مسئولان گروه بحران بين الملل طي نقدي پيرامون نقش ارتش پاكستان در اين زمينه مي گويد: اگر ارتش مسئوليت تمام كارها را طي مرحله بازسازي بپذيرد، بدون ترديد نخواهد توانست آنطور كه غيرنظامي ها آن را انجام مي دهند، از عهده كار برآيد. ارتش فاقد مهارت تخصصي لازم در اين زمينه است .
اما بسياري از افراد مي گويند كه ارتش در مرحله خارج كردن مردم از زير آوار بسيار خوب عمل كرده است. در حالي كه سامينا احمد معتقد است علت آن است كه يك وجه نظامي تمام امور را در برگرفته است: موضوع قابل تأمل اين است كه همه امكانات غيرنظامي ها در اين كشور بايد در اختيار ارتش درآيند؛ جايگاهي كه متعلق به غيرنظامي هاست .
سربازاني كه من با آنها در اين باره صحبت كردم در پاسخ به اين نقد مي گويند، آنها همان كاري را انجام مي دهند كه دستورش صادر شده و بيشتر غيرنظامي ها نيز اظهار داشتند كه از كمك هاي سودمندي كه ارتش به آنها ارائه كرده، راضي هستند.

به دهكده جديد خوش آمديد
003252.jpg
جهاني سازي خوب است يا بد؟ اين سؤالي است كه امروزه در بسياري از محافل بين  المللي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و... مطرح است. روزگاري جهاني سازي در حد يك تئوري و نظريه بود و منافع و مضرات آن چندان روشن و ملموس نبود؛ اما امروزه با ظهور مصاديق آن در گوشه و كنار دنيا منتقدان و موافقان چنين روندي راحت تر به توجيه رويكرد خود مي پردازند.
موافقان تأكيد مي كنند كه پيشرفت در دنياي امروز سريع تر و گسترده تر از آن است كه بتوان آن را با موانع و قوانين مختلف در كشورها از حركت انداخت. آنها معتقدند كه به جاي اتخاذ رويكردي مقابله اي بايد به منظور بهره مندي تمامي انسان ها از مزاياي جهاني سازي، بستر لازم براي ترويج آن را در همه جاي دنيا فراهم آورد. اين در حالي است كه مخالفان جهاني سازي در سوي ديگر ماجرا معتقدند اين روند همچون قطاري با واگن هاي دربسته است كه نبايد آن را از جلو نگاه كرد. در اين قطار ممكن است هم اجناس خوب و مفيد باشد و هم كالاهاي خانمان برانداز و مضر. آنچه در زير مي خوانيد مقاله اي است به قلم جان ماركوس در نيويورك تايمز كه تلاش داشته است در چند سطر زواياي دنياي جهاني شده كنوني را بررسي كند.
جهاني سازي در جهان امروز به يك شعار متداول  تبديل شده است.
اين پديده در خلال دهه 90مطرح شد و به نظر مي رسد كه تأثير طرح آن نقش مهمي در شكل دهي دنياي ما در دهه هاي نخست قرن جاري ايفا كند.
براي مشاهده طرفداران جهاني سازي و آشنايي با فعاليت هايشان، بهترين  جا، محل برگزاري نشست سالانه مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس است.
احتمالاً تمامي اعضاي اين مجمع، پرفروش ترين كتاب نويسنده معروف تام فريدمن را با عنوان جهان يكدست؛ تاريخچه اي كوتاه از قرن بيست و يكم خوانده اند.
فريدمن اذعان مي دارد كه آن چه او از جهان يكدست در نظر داشته، تنها يك استعاره بسيار ساده است. در واقع جهان يكدست با مقايسه فرصت هاي برابر زندگي براي يك دانشمند نرم افزار كامپيوتر در بنگالور هند و بخت هايي كه براي مهندسي ديگر در كاليفرنيا وجود دارد، اندازه گيري مي شود. در حالي كه اين بحث بيانگر حقيقتي انكارناپذير است، اما اين جهان با پستي و بلندي هايش آن قدر هم كه به نظر مي رسد يكدست نيست.
البته مهندسان هندي به موقعيت هايي دست يافته اند، اما به گفته فريد زكريا -كه در نيوزويك اينترنشنال قلم مي زند- جريان جهاني شدن در حال عبور از مرزهاي صدها ميليون چيني، ايتاليايي، آفريقايي و حتي ده ها ميليون آمريكايي و اروپايي است.اما پيشرفت هميشه نامتوازن است. نگراني عمده در اين زمينه در واقع بخش تاريك جهاني سازي است؛ بخشي كه در آن ارتباطات جديد در اين جهان بدون مرز به ترويج جنايت و تروريسم و همچنين گسترش بيماري هاي شايع كمك مي كند. جهاني شدن حقيقتاً همه چيز را از پول تا ميكروب ها به جريان مي اندازد و به طور اجتناب ناپذير بد با خوب همراه مي شود.
همان طور كه كريج مونداي رئيس بخش فني مايكروسافت مي گويد، بزهكاران در زمره اولين روي آورندگان به فن آوري اطلاعات هستند.
اگر به يكي از مراكز بزرگ اقتصادي حال حاضر دنيا- به طور مثال ترمينال بزرگ كانتينر در نزديكي شهر فورت وورت تگزاس با نام اختصاري راه آهن(BNSF) مراجعه كنيد، از اين كه تمام تكنولوژي مدرن دنيا در يك جا جمع شده، يكه خواهيد خورد.
در آن جا كانتينرهاي فولادي رنگارنگ، همراه كالاهايي از چين، تايوان، اروپا و اسرائيل- پر از قطعات كامپيوتر- به سمت مصرف كنندگان شان در شهرهاي آمريكا فرستاده مي شوند. به عقيده برخي از كارشناسان امور اقتصادي اين نوع اتصالات بيانگر بزرگ ترين نقطه ضعف و نقطه قوت جهاني سازي است.
در اتاق هاي كنترل بزرگي كه انتقال رديف هاي كانتينر توسط قطارهاي BNSF را تحت كنترل دارند، ضعف هاي بالقوه ظهور دنياي جهاني شده پيش روي شما قرار مي گيرد:
اگر هر نقطه اي از اين زنجيره را بگسليد، نتيجه مي تواند يك اختلال غيرمترقبه در مقياسي وسيع باشد. بيماري هاي واگيردار اين توانايي  را دارند كه دنياي ما را به يك بن بست بكشانند.
كليد درك اين مفهوم آن است كه جهاني سازي هميشه و اساساً روند مثبتي تلقي نمي شود. پروفسور جان گري از دانشگاه اقتصاد لندن مي گويد: مثل تمام تغييرات تاريخي بزرگ ديگر كه در پيشرفت تكنولوژيكي ريشه دارند، جهاني سازي هر دو جنبه خوب و بد را با هم در بر خواهد داشت.
همان طور كه در اجلاس داووس هم به اثبات رسيد، جهاني سازي فقط مربوط به چين يا هند و تحميل خودشان به اقتصاد جهاني يا شبيه شدن بيشتر به ايالات متحده نيست. جهاني سازي دربرگيرنده حركت بنيادين قدرت اقتصادي به سمت شرق نيز هست. اين حركت شايد در نهايت حتي قدرت سياسي را نيز شامل شود.پروفسور نيل فرگوسن استاد دانشگاه هاروارد در بخشي از سخنانش تحت عنوان همگرايي بزرگ اين فرآيند را رواج دوباره مشرق زمين مي نامد.ما در اين جا با جهان پيچيده اي كه به آهستگي در حال بازيابي از جنگ سرد است، مواجه هستيم. به گفته برخي از كارشناسان مسائل سياسي، اين دنيايي است كه نياز به نوعي حكومت جهاني دارد. اما چه كسي است كه قواعد جديد اين بازي را تعيين مي كند؟ آيا قانون گذاران بين المللي خواهند بود؟ يا اين كه موسسات بين المللي دوباره احيا شده و زمام امور را در دست خواهند گرفت؟
طبق اظهارات نيل فرگوسن، قوانين جديد سيستم بين المللي، تفاوت زيادي با چارچوب قبلي خود نخواهند داشت. وي مي گويد: صورت هاي نظم جهاني بسيار مفصل تر و پيچيده تر از آن چه است كه در صدها سال پيش بوده. اما مضمون  اصلي مناسبات بين المللي دقيقاً هماني است كه از صدها سال پيش متداول بوده اند.
پس به دنيايي كه چندان هم جديد نيست خوش آمديد.

پيشخوان
003246.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به تهاجم نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي به يك زندان فلسطيني در كرانه باختري رود اردن اختصاص داده است. بيش از وقوع اين حمله قرار بود تعدادي از زندانيان فلسطيني از اين زندان كه در شهر اريحا قرار دارد آزاد شوند. صهيونيست ها در آن حمله ناجوانمردانه پس از تخريب ديوار زندان، شماري از زندانيان فلسطيني از جمله احمد سعادت را كه ادعا مي شود فرمان قتل يك وزير كابينه رژيم صهيونيستي را صادر كرده بازداشت كردند.
003267.jpg
لاخورنادا
روزنامه لاخورنادا با چاپ تصويري جالب از سواحل مصيبت زده شهر توريستي كنكون در مكزيك موضوع گزارش اول خود را به اين واقعه اختصاص داده است. وزش بادهاي شديد سبب افزايش حجم امواج دريا و جابه جايي و تخريب بخشي از ديواره ساحلي و امكانات توريستي منطقه شد. به گفته مسئولان كنكون بر اثر وزش بادهاي شديد 10 الي 20 متر از زمين هاي اطراف نوار ساحلي توسط امواج پرقدرت دريا بلعيده شدند.
003264.jpg
لاناسيون
روزنامه لاناسيون خبر اول خود را به قيمت بالاي گوشت و درخواست عجيب رئيس جمهوري آرژانتين در اين رابطه اختصاص داده است.
به نوشته اين روزنامه اسپانيايي زبان نستور كرچنر رئيس جمهوري آرژانتين از مردم كشورش درخواست كرد، تا پايين آمدن قيمت گوشت، اين ماده غذايي را نخرند. البته او در ادامه سخنانش با اصلاح جمله اول خود گفت: مقصود اين نيست كه مردم گوشت نخرند بلكه ما مي گوييم اگر قيمت ها پايين نيامد كمتر گوشت بخريد. وقوع بحران اقتصادي بر سر قيمت گوشت از اين رو بي سابقه مي  نمايد كه اين كشور يكي از بزرگترين كشورهاي توليد كننده گوشت و فرآورده هاي گوشتي است.
003261.jpg
گلوب اندميل
روزنامه گلوب اندميل خبر اول خود را به ديدار نخست وزير جديد كانادا از افغانستان اختصاص داده است.
نخست وزير كانادا در دومين روز سفر به افغانستان خطاب به نظاميان كانادايي در افغانستان گفت: به رغم تلفات نيروهاي كانادايي اين نيروها نقشي گسترده تر در جنوب افغانستان به عهده گرفته اند.
استفن  هارپر افزود: كانادا ناگزير از ورود به مسايل جهاني است، از همين رو است كه نيروهاي كانادايي افغانستان را ترك نمي كنند.

دريچه
003249.jpg
لپ تاپ هاي زنانه
در اين تصوير لپ تاپ هاي جديد شركت هلندي اگو ديده مي شوند. اين لپ تاپ ها با طراحي بسيار جديد و مدرن خود با استقبال بسيار زيادي در نمايشگاه سبيت مواجه شدند. به ويژه خانم ها طرفداران اين دستگاه هاي جديد بودند، چون مي توانستند آن را همچون يك كيف دستي با خود حمل كنند.
نمايشگاه سبيت كه در هانوفر آلمان برگزار مي شود بزرگترين نمايشگاه حوزه آي تي دنيا به شمار مي رود. در اين نمايشگاه كه با سخنراني خانم آنگلامركل صدراعظم آلمان- آغاز به كار كرد تمام شركت هاي معتبر آي تي دنيا حضور داشتند و آخرين محصولات نرم افزاري و سخت افزاري خود را به نمايش گذاشتند.
يكي از سالن هاي نمايشگاه امسال براي عرضه محصولات شركت هاي كوچك در نظر گرفته شده بود. فرق اصلي شركت هاي حاضر در اين سالن با ديگر شركت كنندگان نمايشگاه، آزمايشي بودن دستاوردهاي آنهاست كه اميدوارند در آينده نزديك با حمايت دولت ها و شركت هاي بزرگتر به توليد انبوه برسانند.
يكي از محصولات بسيار جالب ارائه شده در سبيت، كتي تقريباً جادويي بود كه موقعيت جغرافيايي شخص استفاده كننده را با دقت بسيار زيادي به صورت زنده به مركزي مخابره و امكان رديابي لحظه به لحظه وي را فراهم مي كرد. اين كت همچنين به دستگاه پخش MP3 و تلفن همراه مجهز بود كه ميكروفن و گوشي آن در داخل كت جاسازي شده بودند.
003243.jpg
خشكسالي در شاخ آفريقا
تصوير اثر خشكسالي شاخ آفريقا بر منطقه اي از سومالي را نشان مي دهد. اين خشكسالي پس از خشكسالي سال 1992 اثرات بسيار زيان باري براي مردم و محيط زيست منطقه به همراه داشته است و كارشناسان زيست محيطي پيش بيني مي كنند اثر آن تا 15 سال آينده از بين نخواهد رفت. اين خشكسالي باعث شده است بيشتر حيوانات اهلي اين منطقه تلف شوند و از آن جا كه اكثر ساكنان منطقه عشاير دامدار هستند، عملاً زندگي آنان فلج شده است. 70 درصد فروشگاه هاي منطقه تعطيل شده اند و 5/11 ميليون سكنه سراسر شاخ آفريقا نياز فوري به غذا دارند. اين خشكسالي وحشتناك كه ثمره 10 سال كمبود باران است اقتصاد منطقه را فلج كرده است. شاخ آفريقا در تاريخ معاصر هميشه با بحران گره خورده است. اتيوپي مهمترين كشور اين منطقه است چون حدود 85 درصد ساكنان منطقه در اين كشور زندگي مي كنند. پنبه، قهوه و موز از مهمترين محصولات زراعي اين منطقه به شمار مي روند، اما شغل اصلي اكثر ساكنان بيابان نشين آن پرورش دام است.
003258.jpg
پايان عصر مائوئيسم در چين
در عكس فوق تصوير يكي از اسكناس هاي چيني مشاهده مي شود. به تازگي خبري مبني بر احتمال برداشتن عكس مائو از روي اسكناس هاي چيني انتشار يافته است.
پس از پايان اجلاس سالانه نهاد مشورتي پارلمان چين يكي از اعضاي اين نهاد پيشنهادي مبني بر حذف تصوير مائوتسه دونگ، رهبر سابق چين از روي اسكناس هاي اين كشور را مطرح كرده است.
دوان هويدان توصيه كرده است كه تصوير مائو روي اسكناس هاي يوآن واحد پول چين- جاي خود را به تصوير قهرمان هايي از جمله سون يات- سن، پدر اولين انقلاب چين و دنگ شيائوپينگ مبتكر اصلاحات اقتصادي چين بدهد. مطرح شدن چنين اظهاراتي تنها با رجوع به تاريخ براي مخاطبان و تصميم گيرندگان معني پيدا مي كند و در آن صورت است كه آنان خواهند توانست نظري قطعي در اين باره بدهند، مائوتسه دونگ پس از به قدرت رسيدن در چين نه تنها گامي جهت اصلاح جامعه چين برنداشت كه با اتكا به مفاهيم ماركسيسم و بدون در نظر گرفتن آن كه قواعد اقتصادي ماركس به هيچ روي قابل انطباق با جامعه چين نيست، اصلاحاتي چند را انجام داد كه در نتيجه آن چين از نظر رشد اقتصادي سير قهقرايي را طي كرد.
اما دنگ شيائويينگ رهبر سابق چين را مي توان به لحاظ تلفيق ديدگاه هاي اقتصادي در نظام كمونيستي با ديدگاه هاي سرمايه داري نوين، مبتكر اصلاحات اقتصادي چين دانست.

جهانشهر
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |