شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۸
من تا صبح بيدارم
همه آنچه مي خواهيد درباره مجموعه ها و فيلم هاي ايراني و خارجي تعطيلات نوروز تلويزيون بدانيد
003285.jpg
جنگ؛ مهمترين فيلمي كه در تعطيلات از تلويزيون پخش خواهد شد.
تماشاي فيلم هاي سينمايي خارجي، مخصوصا از نوع هاليوودي اش، دو وجه دارد: يكي آن احساس لذتي  است كه مي توانيم راحت توي خانه مان لم بدهيم و آخرين آثار سينمايي آن ور آبي ها را با بهترين كيفيت از صفحه كوچك تلويزيون مان نگاه كنيم و ديگري اينكه اين نسخه پخش شده، با دوبله و تدوين مجددش، چقدر احترام نسخه اوليه را نگاه داشته و چقدر به آن فيلم مربوط بوده است. اما با اين حال، حتي اگر از عاشقان سينه چاك سينما باشيد نمي توانيد آن لذت اوليه را انكار كنيد.
ارباب جنگ؛ برگ برنده شبكه اول
مهم ترين عنواني كه در ميان فيلم هاي انتخابي شبكه يك به چشم مي خورد فيلمي ا ست با عنوان ارباب جنگ . اين فيلم را اندرو نيكول در سال 2005 و با حضور نيكلاس كيج در نقش اصلي اش كارگرداني كرده و ماجراي تاجر اسلحه اي  است كه توسط يك مامور پليس بين الملل تعقيب مي شود. اما اين لايه رويي داستان است و در واقع اندرو نيكول با قرار دادن شخصيتش در اين مخمصه، او را متوجه وجه اخلاقي كاري كه انجام مي دهد، مي كند. فيلم يكي از آثار ضد جنگ پرشماري ا ست كه در اين سال ها عليه سياست هاي جنگي رييس جمهور آمريكا تهيه شده اند، اما ارباب جنگ نه در گيشه توانست موفقيت زيادي كسب كند و نه منتقدان سخت گير را راضي كرد. فيلم در نسخه اصلي اش زماني در حدود دو ساعت دارد كه به خاطر درجه R آن بدون شك در مدت زمان كوتاه تري براي پخش آماده شده است. در فيلم علاوه بر كيج، بازيگران ديگري همچون ايتن هاوك، بريجت مويناهان و جارد ليتو نيز حضور دارند. براي آنهايي هم كه نام اندرو نيكول را به خاطر نمي آورند بد نيست بگويم او همان كارگرداني  است كه دو سال پيش فيلم ناموفق سيمون را با حضور آل پاچينو روانه سينماها كرد.
شبكه دو
شبكه دويي ها هرقدر در انتخاب فيلم هاي هفتگي شان در طول سال كج سليقگي مي كنند، در تعطيلات نوروز فيلم هاي سرگرم كننده اي را انتخاب مي كنند. در ميان فيلم هاي اين شبكه مي توان نام هايي همچون افسانه زورو ، اسپايدرمن 2 ، كوهستان سرد ، مرد باراني و مجموعه وقايع ناگوار لموني اسنيكت را پيدا كرد.
افسانه زورو
افسانه زورو درواقع قسمت دوم همان فيلم موفق نقاب زورو است كه چند سال پيش با حضور آنتونيو بندراس، كاترين زيتاجونز و آنتوني هاپكينز ساخته شد. اما قسمت دوم نه تنها فروغ قسمت اول را نداشت بلكه طرفداران فيلم اول معتقد بودند كه اين قسمت خاطره خوش قسمت پيشين را خراب كرده است. داستان فيلم از جايي شروع مي شود كه زورو پس از اتفاق هاي داستان قبل، با النا ازدواج كرده و حالا چند سالي از شروع زندگي مشترك شان مي گذرد. النا به قهرمان داستان خرده مي گيرد كه به فكر خانواده و سرنوشت كودك خردسال شان نيست و بيشتر دنبال ماجراچويي هاي شخصي اش است. حدس زدن از اينجا به بعدش هم چندان سخت نيست. اين قسمت را هم مارتين كمپبل همچون قسمت پيش كارگرداني كرده و از ميان ستاره هاي آن فيلم تنها جاي آنتوني هاپكينز در آن خالي ا ست. فيلم در نسخه اصلي اش زماني حدود دو ساعت و۵ دقيقه دارد و از نگاه منتقدان نمره چندان بالايي نگرفته است. اما به عنوان يك فيلم سرگرم كننده گزينه مناسبي براي روزهاي آغازين سال نو است مخصوصا كه فيلم اول را هم ديده باشيد و دل تان هم براي قهرمان محبوب دوران كودكي مان تنگ شده باشد. آنتونيو بندراس هم كه بهترين گزينه است براي بازي كردن زورو.
اسپايدرمن۲
اسپايدرمن۲ يا به قول بعضي ها مرد عنكبوتي۲ هم دنباله اي ا ست بر فيلم موفق اسپايدرمن كه چند سال پيش روانه سينماها شد و هم در گيشه موفق بود و هم منتقدان آن را تحويل گرفتند. بزرگ ترين دليل اين موفقيت هم در كارگرداني سم ريمي بود كه هم ارج و قرب كاميك بوك ها را حفظ كرده بود و هم احترام سينما و مخاطبش را نگاه داشته بود. براي آنهايي هم كه از داستان اسپايدرمن چيزي نشنيده اند بد نيست بگويم كه ماجراي پسري معمولي به نام پيتر پاركر است كه با عمه و شوهرعمه اش زندگي مي كند و يك روز در اثر نيش يك عنكبوت، قابليت هاي ويژه اي پيدا مي كند. پس از كشته شدن شوهرعمه اش توسط يك دزد او تصميم مي گيرد با استفاده از قابليت هايش آن دزد را به سزاي عملش برساند و از اين جاست كه اسپايدرمن زاده مي شود. در قسمت دوم هم قهرمان داستان مان باز با يك دانشمند عجيب و تبهكار روبه رو مي شود كه هيچ هماوردي جز اسپايدرمن ندارد. در اين فيلم هم همچون قسمت اول توبي مگواير نقش پيتر پاركر را دارد و در كنار او كرستن دانست و آلفرد مولينا نيز در فيلم بازي كرده اند. فيلم محصول سال 2004 سينماي آمريكاست و اين روزها فيلمبرداري سومين قسمت آن با همان عوامل دو قسمت پيشين، آغاز شده است.
كوهستان سرد
كوهستان سرد داستان سربازي زخمي به نام اينمان ا ست كه تصميم مي گيرد در پايان جنگ شمال و جنوب آمريكا به خانه و پيش نامزدش بازگردد. فيلم توسط آنتوني مينگلا و براساس داستان معروفي به همين نام نوشته چارلز فريزر ساخته شده است و در آن سه بازيگر پر سر و صداي اين سال هاي هاليوود، نيكول كيدمن، رني زل وگر و جود لاو بازي كرده اند. تخصص و شهرت مينگلا به ساخت اقتباس هاي ادبي باز مي گردد و او پيش از اين با ساخت آثار تحسين شده اي همچون آقاي ريپلي با استعداد و بيمار انگليسي نشان داده است كه به خوبي مي تواند ادبيات و سينما را در كنار هم قرار دهد. كوهستان سرد اگرچه فروش چندان بالايي در گيشه نداشت، اما هم منتقدان را راضي كرد و هم آنهايي كه به تماشاي فيلم رفته اند، ناراضي برنگشته اند. فيلم زماني حدود دو ساعت و 35 دقيقه دارد و در هنگام نمايش با درجه R بر روي پرده سينماهاي آمريكا رفته است.
مرد باراني
اگر داستين هافمن را بشناسيد و قبول داشته باشيد كه او يكي از بهترين بازيگرهاي نسل پيش سينماي آمريكاست، بدون شك مرد باراني را از دست نخواهيد داد؛ چون اين همان فيلمي ا ست كه هافمن يكي از دو اسكارش را براي نقش آفريني در آن كسب كرده است. علاوه بر اين جايزه، مرد باراني سه اسكار ديگر هم براي بهترين كارگرداني، بهترين فيلم نامه غيراقتباسي و بهترين فيلم برده است. داستان فيلم درباره دو برادر است كه بعد از فوت پدرشان بايد سه ميليون دلار باقي مانده از او را ميان خود تقسيم كنند. اما برادر جوان تر (با بازي تام كروز) سعي مي كند سهم برادر بزرگ خود را كه در مركز مراقبت از بيماران ذهني زندگي مي كند، بردارد. آن دو با هم راهي سفري مي شوند و در طي اين مسير، يكديگر را بهتر مي شناسند. فيلم را بري لوينسون در سال 1988 كارگرداني كرده و مدت زماني حدود 2 ساعت و۲۰دقيقه دارد. نكته جالب فيلم هم علاوه بر نقش آفريني درخشان هافمن، حضور تام كروز است كه در آن سال ها هنوز به قامت يك فوق ستاره در نيامده بود.
لموني اسنيكت
فيلم ديگري هم كه از ميان فيلم هاي شبكه دو ارزش تماشا كردن دارد و توصيه مي كنم از دستش ندهيد فيلم مجموعه وقايع ناگوار لموني اسنيكت است كه گويا قرار است با عنوان لموني اسنيكت از تلويزيون پخش شود. فيلم براساس سه كتاب اول مجموعه داستاني به  همين نام ساخته شده و داستان سه كودك يتيم است كه چون هيچ فاميل نزديكي ندارند، سرپرستي شان برعهده كنت اولاف مي افتد. اما مشكل اين جاست كه كنت اولاف چندان فاميل مهرباني نيست و علاوه بر اينكه از آنها حسابي كار مي كشد، سعي مي كند ارثيه آنها را هم تصاحب كند. فيلم را براد سايبرلينگ با حضور جيم كري و مريل استريپ كارگرداني كرده است. لموني اسنيكت كه كتاب هايش هم به فارسي ترجمه شده، بيشتر مخاطب گروه سني كودكان است و تنها به خاطر چند صحنه ترسناكش با درجه PG به روي پرده رفت. مهم ترين دليلي هم كه مي توان به خاطرش ديدن آن را توصيه كرد گريم و نقش متفاوت جيم كري  است كه هيچ شباهتي با آن سيماي شوخ و شنگ و هميشگي او ندارد. از اينها گذشته فيلم يك نقش آفريني جذاب هم از مريل استريپ دارد، بازيگري كه خيلي ها او را بهترين بازيگر زن حال حاضر سينما آمريكا مي دانند.
نقشه پرواز در شبكه سه
در ميان آثار سينمايي شبكه سه جذاب ترين گزينه اي كه به چشم مي خورد فيلم نقشه پرواز است. يك فيلم هيچكاكي تمام عيار كه سال گذشته تقريبا همه منتقدهاي آمريكايي آن را تحويل گرفتند. از طرف ديگر يك بازگشت شكوهمندانه براي جودي فاستر، ستاره كم فروغ سال هاي اخير هاليوود است كه با اين فيلم دوباره خودش را در ميان ستاره هاي پرطرفدار سينماي آمريكا قرار داد. ماجراي فيلم از اين قرار است كه زني همراه دخترش سوار هواپيما مي شوند اما در ميانه هاي سفر، دخترك گم مي شود و هر چه مادرش دنبال او مي گردد نشاني از او پيدا نمي كند. او اين مساله را به اطلاع مسئولان هواپيما مي رساند اما مشكل اين جاست كه هيچ كس از مسافران و خدمه پرواز به خاطر نمي  آورند كه دختربچه اي همراه اين زن سوار هواپيما شده باشد. فيلم را رابرت شوئنك كارگرداني كرده و علاوه بر فاستر كه نقش اول فيلم را برعهده دارد، پيتر سارسگارد و شان بين هم در فيلم بازي كرده اند. مدت زمان نقشه پرواز هم حدود يك ساعت و 33 دقيقه است كه بعيد مي دانم با زمان قابل پخش اش تفاوت چنداني داشته باشد. فيلم براي نمايش در سينماهاي آمريكا درجه PG-13 گرفته است كه به والدين توصيه مي كند كودكان زير 13 سال شان را در تماشاي فيلم همراهي كنند. بزرگ ترين دليلي هم كه مي توان براي تماشاي نقشه پرواز آورد، جدا از نقش آفريني درخشان جودي فاستر، تعليق و فضاي هيچكاكي داستان است كه تا انتها تماشاگر را با خودش همراه مي كند و تا آخرين لحظه هم مشتش را براي او باز نمي كند.
سه گانه ماتريكس در شبكه چهار
در ميان فيلم هاي سينمايي شبكه چهار احتمالا جذاب ترين گزينه براي تماشاگران نه چندان سخت گير، سه گانه ماتريكس است. بعيد مي دانم نام ماتريكس به گوش تان نخورده باشد و حداقل قسمت اول آن را نديده باشيد، اما براي آنها كه چندان اهل سينما نيستند بد نيست بگويم كه ماجراي فيلم درباره جوانكي به نام نيو است كه از ميان انسان ها برگزيده مي شود تا به مبارزه با ماشين ها بپردازد. در واقع او از ميان ما برمي خيزد و از اين دنياي مجازي به دنياي واقعي مي رود تا دخل ماشين ها را بياورد و ما را از بردگي آنها نجات دهد. قسمت اول فيلم در سال 99 ساخته شد و بزرگ ترين عاملي هم كه باعث سروصداي آن شد جلوه هاي ويژه بديع و درخشان آن بود كه سازندگانش حسابي براي آنها عرق ريخته بودند. اما طرفداران جدي تر فيلم علاقه زيادي دارند تا فيلم را در گونه فلسفي ( يا به سياق اين سال ها؛ معناگرا) قرار دهند و از محتواي آن، فراتر از تكنيك و فرم به كار رفته در ساختش سخن بگويند. دو قسمت بعدي اين سه گانه به طور هم زمان و در سال 2003 ساخته شدند كه چندان راضي كننده از آب در نيامدند. اين مجموعه را برادران واچوفسكي كارگرداني كرده اند كه همين روزها فيلم جديد شان نيز به روي پرده خواهد رفت. كيانو ريوز، لارنس فيشبرن، كري آن ماس، مونيكا بلوچي و هوگو ويوينگ از بازيگراني هستند كه در اين سه گانه حضور دارند.
دختري با گوشواره مرواريد
براي طرفداران ادبيات هم در شبكه چهار گزينه جذابي وجود دارد با عنوان دختري با گوشواره مرواريد . فيلم براساس داستان معروفي به همين نام نوشته تريسي شواليه ساخته شده و پيتر وبر آن را كارگرداني كرده است. داستانش هم درباره دختر خدمتكاري ست كه در قرن هفدهم ميلادي در يك خانه اشرافي در هلند كار مي كند و اتفاق ها و روابطي كه در اثر حضور آن دختر شكل مي گيرد. نقش اصلي فيلم را ستاره نوظهور اين سال هاي هاليوود، اسكارلت يوهانسون بازي كرده است و در كنار او كالين فرث و تام ويلكينسون نيز حضور دارند. فيلم محصول سال 2003 سينماي آمريكاست و در مدت زماني حدود يك ساعت و 39 دقيقه داستانش را روايت مي كند.
آقا و خانم اسميت در شبكه تهران
اگر از طرفداران سينماي هاليوودي- با تعريف درست و دقيق آن- باشيد بدون شك آقا و خانم اسميت را از دست نخواهيد داد. در اين فيلم كه به خاطر حضور دو ستاره پرطرفدار و جنجالي سال گذشته، براد پيت و آنجلينا جولي، حسابي پرطرفدار شده داستان زن و شوهري روايت مي شود كه هر دو به دور از چشم ديگري مشغول به شغل شريف آدم كشي هستند و از قضا هردوي شان هم جزو آدم هاي خبره اين رشته به حساب مي آيند. اما ماجرا وقتي جالب مي شود كه اين دو به هويت هم پي مي برند و از طرفي روساي شان هم به هر كدام دستور مي دهند ديگري را از بين ببرند. فيلم يك اكشن پر زرق و برق هاليوودي ست مهم ترين نكته اش در همين حضور هم زمان آنجلينا جولي و براد پيت خلاصه مي شود. آقا و خانم اسميت را داگ ليمان كارگرداني كرده كه پيش از اين فيلم موفق هويت بورن را روانه سينماها كرده بود. به همين خاطر توصيه مي كنم اگر به يك فيلم سرگرم كننده با دو ستاره آمريكايي نياز داريد، اين فيلم را از دست ندهيد، هرچند كه احتمالا نسبت به يك ساعت و۵۲دقيقه نسخه اصلي، زمان خيلي كمتري داشته باشد. حواس تان هم باشد كه اين فيلم را شبكه تهران نمايش مي دهد.
شاه آرتور
اگر هم از تماشاي آثار تاريخي لذت مي بريد پيشنهاد مي كنم شاه آرتور را از همين شبكه تهران تماشا كنيد. فيلم را آنتونيو فوكوا كارگرداني كرده و در آن كلايو اوون و كرا نايتلي حضور دارند. شاه آرتور محصول سال 2004 سينماي آمريكاست و زماني در حدود دو ساعت و۶دقيقه دارد. در نمايش عمومي اش هم چندان نتوانست منتقدان و مخاطبان سخت گيرتر را راضي نگه دارد.

نوروز در تلويزيون
امسال هم جام جمي ها همچون چند سال گذشته خواب هاي خوشي براي نوروزمان ديده اند. اگر از مجموعه هاي تلويزيوني كه به نظر نمي رسد در ميان شان لقمه دندان گيري پيدا شود صرف نظر كنيم، فيلم هاي سينمايي مهم ترين و جذاب ترين بخش اين خواب هستند. فيلم هايي كه اكثرشان از توليدات سال هاي اخير اروپا و آمريكا هستند و مي توان در ميان شان نام هاي مهمي را پيدا كرد. اين مطلب قرار است معرفي كوتاهي باشد درباره آثاري كه در تعطيلات ارزش تماشا كردن دارند و بهتر است حواس تان باشد تا از دست شان ندهيد و اگر هم لازم شد تا صبح براي ديدن شان بيدار بنشينيد.به جز فيلم هايي كه در مطلب اصلي صفحه معرفي شده اند، فيلم هاي جذاب ديگري هم در تعطيلات نوروز براي تماشا پيدا خواهيد كرد. فقط حواس تان باشد كه شبكه يك فيلم هايش را در حوالي ساعت 15و۳۰ نشان مي دهد، شبكه سه ساعت 20و۳۰ را براي اين امر انتخاب كرده و روز بعد در ساعت 11و۳۰ آنها را تكرار مي كند، شبكه چهار در ساعت 18 فيلم سينمايي اش را پخش مي كند و اگر خواستيد فيلمي از شبكه تهران را تماشا كنيد بايد در ساعت 13و۳۰ به سراغ اين شبكه برويد و اگر نتوانستيد در ساعت 30 دقيقه بامداد روز بعد تكرارش را تماشا كنيد.
حميدرضا پورنصيري

داخلي
معناگراها در سيما
فيلم هاي ايراني
اتفاق مهمي كه امسال رخ داده اين  است كه تلويزيون در كنار پخش فيلم هاي هاليوودي -كه البته ديگر اتفاق عجيبي  نيست و به سنت اين چند سال جام جم بدل شده- تصميم گرفته چند فيلم مهم سينماي ايران در سال هاي اخير را هم براي مخاطبانش پخش كند. اتفاقي كه با توجه به رابطه نه چندان گرم اين دو رسانه در سال هاي گذشته، اتفاق مهمي ا ست.

بيد مجنون
يكي از اين آثار بيد مجنون نام دارد كه قرار است از شبكه اول به نمايش درآيد. بيد مجنون همان فيلمي ا ست كه در جشنواره سال گذشته به نمايش درآمد و در ميان استقبال نه چندان گرم منتقدان راهي سالن هاي سينما شد و به لطف حمايت جام جمي ها توانست به فروش بالايي هم دست پيدا كند. فيلم را مجيد مجيدي پس از آثاري همچون بچه هاي آسمان ، باران و رنگ خدا كارگرداني كرد كه در آن استاد دانشگاه نابينايي پس از سال ها مي تواند بينايي خود را به دست آورد. اما اين بينايي بلاي جان او مي شود و او را از راه راست منحرف مي كند. بيد مجنون براي پرويز پرستويي يك سيمرغ بلورين به همراه داشت كه خيلي ها معتقد بودند تنها نقطه قوت فيلم در بازي اوست. رويا تيموريان و آفرين عبيسي نيز از ديگر بازيگراني هستند كه در فيلم حضور دارند.

خيلي دور، خيلي نزديك
اما ستايش شده ترين فيلم همان جشنواره كه باعث شد دست مجيد مجيدي از سيمرغ بهترين فيلم كوتاه بماند، آخرين ساخته رضا ميركريمي بود با عنوان خيلي دور، خيلي نزديك . اين فيلم كه طرفدارانش آن را يكي از درخشان ترين آثار چند سال اخير سينماي ايران مي دانند داستان جراح معروفي به نام دكتر عالم است كه در ظواهر زندگي غرق شده است. دكتر عالم پسر جواني دارد كه عاشق ستاره هاست و روزها را تنها به اميد تماشاي آسمان، به شب مي رساند. اما داستان طوري پيش مي رود كه دكتر عالم مجبور مي شود به  دنبال پسرش راهي سفري در دل كوير شود. فيلم در تابستان امسال در سينماها به نمايش درآمد و اگر آن را روي پرده نديده ايد توصيه مي كنم آن را از دست ندهيد، هر چند كه خيلي دور، خيلي نزديك از آن دست فيلم هايي ا ست كه بايد روي پرده عريض تماشايشان كرد و در صفحه كوچك تلويزيون بسياري از لحظات درخشانش از دست مي رود. اين فيلم را قرار است شبكه دوم براي تان پخش كند.

رسم  عاشق كشي
رسم عاشق كشي هم ديگر فيلم تحسين شده اي ا ست كه قرار است عيد امسال از تلويزيون به نمايش درآيد. اين فيلم را خسرو معصومي كارگرداني كرده است و داستانش درباره ماجراهايي ست كه در اطراف قاچاقچيان چوب در جنگل هاي شمال رخ مي دهد. بزرگ ترين نقطه قوت فيلم غير از تلخي و گزندگي داستانش، به تصاوير بديع و جذابي برمي گردد كه براي اولين بار از زمستان جنگل هاي شمال گرفته شده است. در كنار اينها، فيلم بازي هاي درخشاني از حسين عابديني، گوهر خيرانديش، مهران رجبي و محسن قاضي مرادي در خود دارد. در ضمن براي اطلاع تان بد نيست بگويم كه خسرو معصومي امسال فيلم جايي در دوردست را هم در همين حال و هواي رسم عاشق كشي تهيه كرده و گويا قصد دارد با يك فيلم ديگر سه گانه اش را به اتمام برساند. اين فيلم را شبكه سه در جدول پخش خود قرار داده است.

رقص در غبار
اگر هم اين روزها نام اصغر فرهادي را زياد شنيده ايد و لذت تماشاي چهارشنبه  سوري  اش را از دست نداده ايد توصيه مي كنم حتما در تعطيلات سال نو فيلم رقص در غبار را از شبكه چهار تماشا كنيد. فرهادي اين فيلم را پس از ساخت مجموعه  داستان يك شهر جلوي دوربين برد و داستان پسر جواني را روايت كرد كه براي رسيدن به عشق اش راهي سفري عجيب به دل كوير مي شود. تقريبا حدود 80 درصد از زمان فيلم در كوير و تنها با حضور دو بازيگر مي گذرد و اگر از تلخي و سياهي داستانش صرف نظر كنيم جذاب ترين قسمت آن به شخصيتي برمي گردد كه فرامرز قريبيان نقشش را ايفا مي كند. رقص در غبار در گيشه چندان اثر موفقي نبود و نتوانست به خاطر حال و هواي داستانش تماشاگران زيادي را به سالن هاي سينما بكشاند. ولي حالا كه فرهادي توانسته در مدت كوتاهي خودش را در سينماي ايران تثبيت كند و دو فيلم بعدي اش اقبال منتقدان و تماشاگران را به همراه داشته، نمي توان از فيلم اول او به سادگي صرف نظر كرد.

مجموعه ها
تكثير تأسف انگيز خشايار
شواهد و قراين مي گويد مجموعه هاي تلويزيوني نوروز به جز وفا كه توليدي پرهزينه هم بوده، برگ برنده ديگري ندارد
در ميان مجموعه هاي تلويزيوني چندان نام جذابي به چشم نمي خورد. از آن بدتر اينكه مجموعه هاي شبكه يك و سه كه به نظر مي رسد جزو پرمخاطب ترين سريال هاي اين روزها باشند اصلا براي نوروز ساخته نشده اند و قرار بود يكي، دو ماه زودتر و هم زمان با دهه اول محرم روي آنتن بروند. طولاني شدن مراحل فني و آماده سازي مجموعه هاي وفا و پايان نمايش باعث شد تا آنها با تاخيري حدودا دو ماهه با يكديگر رقابت كنند.
وفا
هانيه توسلي در تلويزيون
وفا را محمدحسين لطيفي ساخته است. همان كارگرداني كه پيش از اين دو مجموعه موفق و پرمخاطب همسايه ها و سفر سبز و فيلم هاي پرفروش عينك دودي ، دختر ايروني و خوابگاه دختران را ساخته بود. آخرين حضور لطيفي در تلويزيون به مجموعه ناموفقي برمي گردد به نام سفر بزرگ در شبكه يك كه نه اقبال مخاطبان عام را در پي داشت و نه مخاطبان خاص را راضي كرد. وفا كه تا همين يكي، دو هفته پيش با نام غريبه اي در شام از آن ياد مي شد مجموعه اي ست كه لطيفي آن را در بي خبري و به دور از وطن، در لبنان ساخته است. طرح اوليه مجموعه از آن فريدون جيراني ست كه قرار بود خودش هم متن ان را بنويسد، اما مشغول شدن جيراني به ساخت سه گانه ستاره ها موجب شد تا لطيفي به همراه عليرضا افخمي (ناظر كيفي سابق و كارگردان مجموعه هاي تب سرد و او يك فرشته بود ) شروع به نوشتن فيلم نامه وفا كند. آن طور هم كه از خلاصه داستانش شنيده مي شود گويا درباره عشق پسري ايراني به دختري لبناني ست. اما تنها نكته جالب توجه اين مجموعه به بازيگر نقش اول زن آن برمي گردد كه هانيه توسلي ست. توسلي كه در جشنواره فجر امسال با چهار فيلم پركارترين بازيگر زن سينماي ايران بود، پس از سريال نه چندان جالب توجه غريبه ، براي اولين بار است كه به مديوم تلويزيون بازمي گردد. نكته جالب تر قضيه اين جاست كه پيش از اين شنيده مي شد قرار است مهتاب كرامتي اين نقش را ايفا كند كه در آخرين مراحل از حضور در تلويزيون منصرف شد. در كنار هانيه توسلي، فرهاد قائميان و فرهاد اصلاني هم نام هاي جالب توجهي هستند كه در اين مجموعه بازي كرده اند. اين طور كه به نظر مي رسد وفا احتمالا پربيننده ترين مجموعه نوروز امسال خواهد بود هرچند كه اصلا عنوان جالبي ندارد و نامش بيشتر يادآور فيلم هاي سال هاي دور سينماي ايران  است. اين مجموعه را در تعطيلات نوروز مي توانيد از شبكه سه تماشا كنيد.
پايان نمايش
تاريخ به روايت زرين پور
از آن طرف به نظر مي رسد پايان نمايش جدي ترين رقيب وفا باشد. بهمن زرين پور اين مجموعه را كه داستانش در تهران سال هاي دور مي گذرد براي دهه فجر آماده كرده بود كه در نهايت سريال چه كسي به سرهنگ شليك كرد؟ جايگزين آن شد. در اين مجموعه امين زندگاني و سولماز غني حضور دارند و در كنار آنها بازيگراني همچون مينا جعفرزاده، نيكو خردمند، اسماعيل شنگله، مهرداد ضيايي، محمود عزيزي و شمسي فضل الهي نيز نقش آفريني كرده اند. آن طور هم كه در خلاصه داستان پايان نمايش آمده ماجراي زوج جواني ا ست كه زندگي شان درگير حسادت ها و كينه توزي هاي شخصي مي شود و حتي پاي آنها را به مسائل سياسي نيز باز مي كند. اين مجموعه را قرار است شبكه اول براي تان نمايش دهد.
راز ققنوس
شور عشق آقاي دكتر
اگر نام نادر مقدس از نوروز امسال خاطرتان مانده باشد و فيلم شور عشق را هم ديده باشيد، بدون شك ترجيح مي دهيد در تعطيلات سال نو مجموعه راز ققنوس را از شبكه تهران تماشا كنيد. مقدس كه سال گذشته سريال دوباره زندگي را در همين روزها و براي همين شبكه تهران آماده كرده بود امسال مجموعه جديدش را با حضور عبدالرضا اكبري و فاطمه گودرزي جلوي دوربين برده و آن طور هم كه به نظر مي رسد داستان جراح پلاستيك موفقي به نام پرهام است كه عده اي قصد دارند از توانايي هاي او سوء استفاده كنند. در كنار اكبري و گودرزي كه گويا روزهاي كم كاري شان به پايان رسيده، بازيگران ديگري همچون پوراندخت مهيمن، بهزاد خداويسي، مهدي ميامي و عنايت بخشي نيز در اين سريال بازي كرده اند. توليد اين مجموعه هم چندان ربط و مناسبتي با نوروز ندارد و آن طور كه شنيده مي شود چند ماهي از پايان توليد آن مي گذرد.
كليدهاي شادي
سرخوشي به شيوه قناعت
شبكه دويي ها كه در اين چند سال همواره كم مخاطب ترين و ناموفق ترين سريال هاي نوروزي را نمايش داده اند، امسال به سراغ يكي از فيلم سازان موفق سينماي كودك و نوجوان رفته اند و از او خواسته اند تا سريال كليدهاي شادي را براي شان آماده كند. حسين قناعت كه سه سال پيش با فيلم تحسين شده من و نگين دات كام در جشنواره هاي اصفهان و فجر خودي نشان داد و بيشتر زمان سال گذشته را هم درگير پروژه چاي نت بود، براي اولين بار پا به تلويزيون گذاشته و اين سريال را در بي خبري براي شبكه دو توليد كرده است. فيلم در گروه كودك و نوجوان تهيه شده و ناصر هاشمي كم كار هم كه چهره شناخته شده اي براي كودكان است نقش اصلي آن را برعهده دارد. اطلاعات بيشتري درباره داستان و عوامل كليدهاي شادي منتشر نشده، اما اگر اين مجموعه اندكي از سرخوشي و شوخ طبعي فيلم اول قناعت را با خود همراه داشته باشد، مي توان اميدوار بود كه شبكه دو برايمان يك غافل گيري اساسي در مشت دارد.
زندگي به شرط خنده
بازگشت خشايار
نكته جالب توجه ديگري هم كه در ميان مجموعه هاي تلويزيوني نوروز 85 به چشم مي خورد، اين است كه تنها يك سريال طنز در اين روزها پخش مي شود و برخلاف چند سال اخير خبري از رقابت مجموعه هاي نود شبي نيست. زندگي به شرط خنده مجموعه اي  كه حدود دو هفته اي از شروع پخش آن مي گذرد و مهدي مظلومي آن را كارگرداني كرده است. مظلومي كه پيش از اين با بدون شرح و كمربندها را ببنديد جا پاي خودش را در اين گونه سريال ها محكم كرده بود، حالا در غياب فرهاد آييش و پيمان قاسم خاني قصد دارد موفقيت آن مجموعه ها را با كليشه تكراري خشايار مستوفي تكرار كند. در اين مجموعه علاوه بر حميد لولايي كه پس از گرفتن جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل مرد از جشنواره امسال باز هم در قالب خشايار مستوفي درآمده است، سحر ولدبيگي، رضا داودنژاد، يوسف تيموري و علي صادقي نيز حضور دارند. پيش از اين شنيده مي شد كه شايد برره اي ها پس از غيبت غيرمنتظره شان در نوروز دوباره به تلويزيون برگردند كه حالا با اطمينان مي توان گفت چنين اتفاقي نخواهد افتاد. تنها خبري كه در اين زمينه شنيده مي شود حضور دوباره جواد رضويان و مهران غفوريان در مجموعه تازه اي ا  ست كه شايد بتوانيد در نوروز تماشايش كنيد.

شهر تماشا
آرمانشهر
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |