دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۵۰ - Apr 3, 2006
شادكامي ايرانيان در روز طبيعت
عكس: مسعود خامسي پور
009540.jpg
ديروز روز طبيعت بود. آئيني يگانه براي ايرانيان. تنها مردم ما هستند كه طبيعت را آنچنان گرامي مي دارند كه روزي در سال را بايسته به سر بردن با آن دانسته اند. ديروز ميليونها ايراني روز را بيرون از خانه و در طبيعت گذراندند. سازمان هاي مسئول تلاش بسيار داشتند كه نه شادكامي مردم در اين روز مخدوش شود و نه طبيعت از اين خيل ميهمانان انبوه آسيب ببيند. به ويژه تلاش كاركنان شهرداري در اين باره بسيار چشمگير بود. اگرچه باز هم آسان گيري برخي از هموطنان موجب لطماتي به طبيعت و باقي ماندن انبوهي زباله در چشم اندازهاي طبيعي شد. البته به نظر مي رسد اخلاق پسنديده «ترك طبيعت به گونه اي كه انگار اصلاً به آن پا نگذاشته ايم» و «عدم باقي گذاشتن زباله ها در طبيعت» سال به سال توسط گروه پرشمارتري از هم ميهنان مورد توجه قرار مي گيرد.
ديروز روز شادكامي در طبيعت بود. اميد كه در سال نو شادكامي براي همه ايرانيان و سرسبزي براي طبيعت ايران پايدار بماند.

فرمانده نيروي انتظامي:
سال جديد شاهد به ثمر رسيدن اقدامات
انجام شده در سال ۸۴ هستيم
009306.jpg
فارس: فرمانده نيروي انتظامي گفت: سال جديد سال نتيجه گيري و به ثمر رسيدن اقدامات انجام شده طي سال ۸۴ در نيروي انتظامي است.
اسماعيل احمدي مقدم در آخرين صبحگاه مشترك نيروي انتظامي در سال گذشته در محل ستاد فرماندهي اين نيرو با اعلام اين مطلب افزود:در سال ۸۴ اقدامات بسيار مفيدي در نيروي انتظامي چه در داخل بدنه نيرو و چه در خارج نيرو و در مشاركت با مردم انجام شده است.
وي گفت: دشمنان نظام همچون گذشته دست از كينه توزي برنداشته و امسال هم با بهانه جويي و دستاويز قرار دادن انرژي هسته اي فشار سياسي مضاعفي را بر كشور وارد كردند.
مقدم با اعلام اين مطلب كه دسيسه ها و توطئه هاي امروز در داخل كشور مانند حوادث كردستان، خوزستان و سيستان تمامي ندارد گفت: ايجاد اختلافات قومي، ايجاد اختلافات مذهبي مانند چيزي كه در عراق شاهد آن هستيم تنها با هوشياري مردم خنثي شد و مي توان اميد داشت كه دشمن شكست بخورد.
احمدي مقدم همچنين با بيان اين مطلب كه سال ۸۴ را در بستري از توطئه  هاي خارجي و حضور مردمي در صحنه هاي سياسي شروع كرديم، گفت: اگر امروز از حق مسلم خودمان كه انرژي هسته اي است اندكي كوتاه بياييم از جانب ديگري بر كشور فشار وارد خواهند كرد.
فرمانده نيروي انتظامي ادامه داد: در پايان تعطيلات نوروزي كارنامه هايي را در اختيار مردم قرار داده تا آنها در خصوص پيشرفت هاي نيرو نظر دهند تا اين ذهنيت پيش نيايد كه ما خودمان از نيرو تعريف مي كنيم.
وي در خصوص كاهش جرائم نيز گفت: در بحث امنيت با ۴ درصد كاهش جرم مواجه بوده ايم كه در بعضي از جرائم مانند دزدي از مغازه ها با ۲۰ درصد كاهش مواجه بوده ايم كه در كنار آن كاهش ۲۰ درصدي تقاضاي موادمخدر و افزايش ۱۵ درصدي كشف اين مواد نشان از فعاليت مفيد اين نيرو است.
وي همچنين اضافه كرد: در بحث افزايش امنيت اجتماعي و افزايش تجهيزات پليس در سال آينده بالغ بر ۵/۲ برابر رشد داشته ايم كه در برخي از موارد تا ۵ برابر رشد را نيز شاهد خواهيم بود.

كارفرمايان با ايجاد اشتغال از
ناهنجاري هاي اجتماعي مي كاهند
گروه اجتماعي: معاون امور فرهنگي و اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي با بيان اينكه بر اساس تحقيقات روانشناسي، بيكاري عامل اصلي ۷۰ درصد از ناهنجاري هاي جامعه است، گفت: كارفرمايان با ايجاد اشتغال از بروز بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي جلوگيري مي كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، محمد بنائيان افزود: صندوق بين المللي تأمين اجتماعي، تأمين كننده نيازهاي امروز و فرداي نيروهاي مولد كشور است و منابع مالي آن به طور عمده از طريق حق بيمه ها تأمين مي شود كه پرداخت بخش عمده اين حق بيمه ها توسط كارفرمايان انجام مي شود. وي افزود: دولت و ملت از كارفرمايان به دليل آنكه سرمايه هاي خود را در راه توليد و ايجاد اشتغال هزينه  مي كنند، سپاسگزار است و اساساً همانگونه كه كار در نظام و آموزه هاي ديني ما داراي ارزش و قداست است، به همان ميزان هم كارفرما و كارآفرين ارزشمند است. كارگران سرمايه هاي اجتماعي ارزشمندي هستند كه نيروهاي خلاق، نوآور و مولد به شمار مي روند و فرآيند كمي و كيفي توليد و بهره وري بهينه از سرمايه گذاري كارآفرينان را به عهده دارند.
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي در ادامه خاطر نشان كرد: در گذشته گفته مي شد كه با باز شدن در هر مدرسه، در يك زندان بسته مي شود، در اين چارچوب مي توان گفت كه اگر درهاي اشتغال روي آحاد جامعه باز شود، هم در زندان ها و هم در مفاسد اجتماعي در جامعه بسته خواهد شد. وي با بيان اينكه هدف مديريت جديد سازمان تأمين اجتماعي، جلب رضايت مخاطبان سازمان تأمين اجتماعي است، ابراز اميدواري كرد: با برنامه ريزي دقيق، شرايطي فراهم شود كه رضايت بيمه شدگان و كارفرمايان جلب شده و آنان با ميل و رغبت و نه از روي اجبار به اين سازمان حق بيمه پرداخت كنند.

موسسه هاي «ماهان» و «فراعلوم»
مجوز آموزش عالي ندارند
گروه علمي فرهنگي: دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: موسسه هاي «آموزش علوم و فنون ماهان» و «فراعلوم» فاقد مجوز براي فعاليت در حوزه آموزش عالي است.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، دفتر آموزش هاي آزاد اعلام كرد كه موسسه ماهان در دو محل واقع در خيابان انقلاب ابتداي خيابان كارگر شمالي و بالاتر از ميدان ولي عصر كوچه روشن مشغول فعاليت است كه به دليل نداشتن مجوز بايد فعاليت هاي آموزش عالي خود را متوقف كند. اين دفتر همچنين به موسسه آموزشي فراعلوم اخطار كرد كه فعاليت هاي آموزش عالي خود را متوقف كند.

رئيس سازمان بهزيستي مطرح كرد:
طرح بيمه زنان خانه دار،فقط يك طرح ژورناليستي است
009312.jpg
گروه اجتماعي-مينا شهني: هيچ رديف بودجه اي در سال جديد براي طرح هاي بيمه زنان خانه دار، كارتن خواب ها، زنان خياباني و قانون معلولان در نظر گرفته نشده است.
ابوالحسن فقيه، رئيس سازمان بهزيستي در آخرين روزهاي اسفند ۸۴ با اشاره به لحاظ نكردن رديف بودجه اي در لايحه بودجه سال جديد براي طرح هاي فوق در جمع خبرنگاران گفت: مسائل اجتماعي مهمترين دغدغه مسئولان كشور است زيرا چالشي كه از ناحيه اين مسائل به كشور تحميل مي شود حتي از چالش انرژي هسته اي نيز مهمتر است و رسيدگي به اين مسائل و آسيب هاي اجتماعي جامعه، اولويت اول كشور است.
فقيه معتقد است: سازمان بهزيستي در زمان حاضر ۵۳ مسئوليت مختلف (معادل سالهاي گذشته) را در زمينه حمايت از معلولان و افراد آسيب پذير يا آسيب ديده جامعه بر عهده دارد و حدود ۵/۱ ميليون نفر به طور مستقيم از خدمات اين سازمان بهره مند مي شوند اما بسياري از وظايفي كه بر دوش سازمان بهزيستي قرار گرفته است اساساً در تخصص اين سازمان نيست.
اين در حالي است كه سازمان بهزيستي مهرماه سال گذشته آمادگي اش را براي بيمه ۱۵ ميليون از زنان خانه دار اعلام كرده بود.
خبرگزاري ايسنا در گزارشي به تاريخ ۹/۷/۱۳۸۴ با عنوان «بازنشستگي  پس از ۲۵سال خانه داري» آورده است كه سازمان بهزيستي براي بيمه اجتماعي ۱۵ ميليون زن خانه دار اعلام آمادگي كرد.
دكتر محمدرضا راه چمني (رئيس وقت سازمان بهزيستي) با تأكيد بر اين كه بيمه اجتماعي زنان خانه دار نوعي بيمه بازنشستگي بوده و خدمات درماني را شامل نمي شود گفته بود زنان خانه دار مي توانند هر زمان كه بخواهند از اين حساب سرمايه گذاري با سود بلندمدت برداشت كنند كه البته در اين صورت از مستمري بي بهره مي شوند و تنها پول انباشته آنها با سود بلندمدت منهاي كمك دولت به آنها پرداخت مي شود.
بر اساس طرح بيمه زنان خانوار، زنان مي توانند با پرداخت ۵۰ درصد حق بيمه ماهانه يعني ۵ هزار تومان در حالي كه سازمان بهزيستي نيز معادل همين ميزان را براي آنها منظور خواهد كرد از مستمري بازنشستگي بهره مند شوند.
بيمه زنان خانه دار به بهزيستي مربوط نيست ،تاكنون پس از انجام كارهاي كارشناسي و شروع اجراي طرح بيمه زنان خانه دار رياست جديد سازمان بهزيستي معتقد است كه اين طرح به بهزيستي مربوط نمي شود.
فقيه گفت: به عنوان مثال طرح بيمه زنان خانه دار يك طرح كاملاً غيركارشناسي و تا حد زيادي ژورناليستي بود كه نه تنها در تخصص و وظايف تعريف شده سازمان بهزيستي نيست بلكه حتي بودجه لازم براي اجراي آن نيز در اختيار بهزيستي قرار نگرفته است. به همين علت با وجودي كه قرار بود سال اول اجراي اين طرح، يك ميليون زن خانه دار بيمه شوند اكنون با گذشت بيش از يك سال فقط ۲۶هزار زن خانه دار در كشور بيمه شده اند و با توجه به نبود  بودجه كافي براي اين كار اين طرح فعلاً متوقف شده و زنان خانه دار جديدي بيمه نمي شوند.
در پخش خبر سراسري سيماي جمهوري اسلامي ايران، مجري از قول مسئولان نيز به صراحت اعلام كرد كه زناني كه تاكنون بيمه شده اند بر اساس قرارداد منعقد شده مي توانند به بيمه شان ادامه دهند و توقف طرح بيمه زنان خانه دار هيچ خدشه اي به قرارداد بيمه شدگان قبلي وارد نمي كند.
روزنه اميد
زنان خانه دار با جمعيت ۱۳ تا ۱۵ ميليون نفري شان ۲۲ درصد كل جمعيت كشورمان را از آن خود كرده اند كه براي اين گروه عظيم طرح بيمه زنان خانه دار اولين گام بر ايجاد آينده اي دور از تاريكي به نظر مي رسيد. طرح بيمه اجتماعي اين زنان سالهاست كه بحث هاي دائمي بين مسئولان است. طي ۱۲ سال گذشته تقريباً در سه دولت در آيند و روند بوده است. شايد مهمترين مشكل به سامان نرسيدن طرح  بيمه تعداد زياد زنان است و جمعيت ۱۵ ميليوني شان بزرگترين مانع پيشرفت طرح باشد. اما اين بار رياست سازمان بهزيستي با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده براي سازمان متبوعش گفت:«سازمان بهزيستي براي اجراي همه وظايفي كه بر اساس قانون به آن محول شده است به بودجه اي بيش از دو هزار ميليارد تومان نياز دارد؛ در حالي كه اكنون يك هفتم اين بودجه فعاليت مي كند كه البته با حمايت شخص رئيس جمهوري بودجه اين سازمان در سال آينده حدود ۸۰ درصد افزايش يافت ولي هنوز كافي نيست. »
به هر حال در آستانه سالي جديد با تعليق طرح هاي بيمه زنان خانه دار، كارتن خواب ها، زنان خياباني و قانون معلولان روبه رو هستيم. طرح هايي كه مي توانستند آينده اي روشن را، هرچند خيلي دور، به نمايش بگذارند. رئيس سازمان بهزيستي مسائل اجتماعي را مهمترين دغدغه مسئولان كشور مي داند. اين در حالي است كه طرح هاي اجتماعي به حالت تعليق درآمده است.

رئيس سازمان انتقال خون:
صنعت پلاسما و اتوماسيون در سازمان
انتقال خون توسعه مي يابد
009309.jpg
گروه اجتماعي: با ورود دستگاه هاي جديد اتوماسيون در سال جديد، صنعت پلاسما و اتوماسيون در سازمان انتقال خون توسعه مي يابد.
دكتر سيدحسن ابوالقاسمي با اشاره به ۱۰ ميليون دلار بودجه تبصره اي براي سازمان انتقال خون در سال ۸۵ اظهار كرد: پيش بيني مي شود با اين بودجه چند شهر به سيستم و تكنولوژي جديد و اتوماسيون كامل فني مجهز شوند لذا اين بودجه صرف تجهيز استان هاي بزرگ با خونگيري بالاي ۱۰۰ هزار در سال مي شود. وي اتوماسيون و توسعه صنعت پلاسما را از برنامه هاي كلان سال جديد سازمان دانست و خاطرنشان كرد: اگرچه در زمينه ايجاد پالايشگاه در سال هاي اخير توفيقي حاصل نشده اما حركت هايي آغاز شده است و بايد برنامه ريزي به نحوي مي بود كه اگر هم به تكنولوژي پالايشگاه دست نيافتيم، حداقل مانع از هدر رفتن پلاسماي داخل كشور مي شد.
وي گفت: اصلاح زنجيره سرد شبكه خون رساني و احداث سردخانه، مستندسازي، استاندارد سازي نگهداري تهيه و حمل و نقل پلاسما از طريق ارسال متعدد فيلم هاي خارجي از جمله اين اقدامات است.
دكتر ابوالقاسمي از ارسال محموله ۷۰ هزار ليتري پلاسما به يكي از كارخانه هاي معروف دنيا در آلمان خبر داد و اظهار كرد: پلاسماي صادر شده به فرآورده هاي مورد نياز بيماران هموفيلي مثل آلبومين و IVIG تبديل شد كه اميدواريم با پيگيري هاي به عمل آمده در بخش هاي صنعت در سال هاي آينده اين پلاسما در اختيار پالايشگاه هاي داخلي قرار گيرد.
وي با اشاره به تغيير رويكرد به صنعت پلاسما گفت: در گذشته سازمان انتقال خون نسبت به ورود بخش هاي خصوصي و نيمه دولتي به صنعت پلاسما مخالفت مي كرد لذا نسبت به بهره برداري پالايشگاه انتقال خون توفيقي نداشت كه به تلف شدن پلاسما منتهي شد، هرچند كه فرآورده هاي سلولي آن مورد استفاده قرار مي گرفت.
رئيس سازمان انتقال خون كشور با اعتقاد به اينكه بايد از انحصار سازمان انتقال خون خارج شويم، گفت: آيين نامه هايي تدوين شده كه به بخش هاي خصوصي و نيمه خصوصي اجازه ورود به صنعت پلاسما را با نظارت سازمان انتقال خون مي دهد. وي ادامه داد: ما از فعاليت هرگونه بخش خصوصي و غير دولتي براي ساخت پالايشگاه حمايت مي كنيم و متعهد مي شويم پلاسماي مورد نياز آنان را تامين كنيم اين در حاليست كه پيش بيني مي شود در سال ۸۵ ميزان پلاسما به ۲۰۰ هزار ليتر برسد.
وي با بيان اينكه هزينه بيماران وابسته به فرآورده هاي خارجي بيش از ۶۰ ميليون دلار است، گفت: چنانچه صنعت پلاسما در كشور راه اندازي شود، ۴۰ درصد صرفه جويي ارزي را در بر دارد.
دكتر ابوالقاسمي ادامه داد: متاسفانه با توجه به سياست هاي كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي و سيستم اقتصادي كشور وجود قوانين و مقررات مالي اداري دولتي دست مديران براي پرسنل بيشتر و توليد بالاتر بسته شده است.
وي با اظهار تاسف از توبيخ مديران ۲پايگاه بين المللي از سوي ديوان محاسبات گفت: اين قوانين دست و پا گير مانع اصلي رشد صنعت پلاسما است.
وي با بيان اينكه ۱۰۰ درصد فرآورده هاي سازمان انتقال خون به طور رايگان در اختيار بيمارستان ها قرار مي گيرد، گفت: اين در حالي است كه ما مطابق اساسنامه سازمان انتقال خون مجاز به فروش مابقي فرآورده هاي خوني به جز خون كامل هستيم، ولي از آنجايي كه بخش عمده اي از هزينه هاي سلامت به دوش مردم است، لذا ترجيح مي دهيم فرآورده هاي خوني را به طور رايگان در اختيار بيمارستان ها قرار دهيم.
وي تاكيد كرد: اگر ما بتوانيم بدون وجود پالايشگاه انتقال خون در كشور ۲۰۰ هزار ليتر پلاسما را معادل ۲۰ ميليارد تومان صرفه جويي ارزي براي تبديل به محصولات دارويي از كشور صادر كنيم لذا با حمايت هاي بيشتر صرفه جويي هايي را خواهيم داشت.
دكتر ابوالقاسمي با اشاره به ضرورت اصلاح هرم انساني د رچارت تشكيلاتي سازمان انتقال خون گفت: در اين صورت است كه صنعت پلاسما گسترش مي يابد. وي افزود: اتوماسيون پايگاه تهران در سال جديد تكميل مي شود و اتوماسيون حداقل در ۳ تا ۵ استان ديگر سال آينده شروع مي شود.
دكتر ابوالقاسمي با تاكيد بر اينكه تربيت پزشكان در خصوص مصرف بهينه خون مي تواند كمك شاياني براي مصرف خون در كشور باشند، بيان كرد: اصلاح بانك خون، توسعه برنامه نرم افزاري و نهادينه كردن آيين نامه بانك خون بيمارستاني از ديگر برنامه هاي سازمان انتقال خون كشور است.
وي ادامه داد: يك نرم افزار اصيل خارجي به مناقصه گذاشته شده كه با سيستم باركد كار مي كند كه ابتدا در پايگاه تهران و سپس در پايگاه هاي اصلي به كار گرفته مي شود كه به موجب آن خطاي احتمالي انساني را كاهش مي دهد كه در اين صورت قادر خواهيم بود تا نيروي انساني خود را در بخش اهدا كنندگان متمركز كنيم.
دكتر ابوالقاسمي در ادامه از ورود دستگاه هاي اتوماسيون پايگاه تهران در فروردين ماه ۸۵ خبر داد و گفت: براي افزايش ضريب سلامتي خون در حال استفاده از سيستم نرم افزاري در سازمان انتقال خون هستيم كه كسي كه يك بار از اهداي خون معاف دائم شده، ديگر اجازه اهداي خون را نداشته باشد.
وي در ادامه از داوطلبان اهداي خون كه پس از يك بار مراجعه معاف موقت شدند در تاريخ تعيين شده از سوي پزشك براي اهداي مجدد مراجعه كنند، گفت: متاسفانه كساني كه به طور موقت از اهداي خون معاف شدند، فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد مجدداً براي اهداي خون مراجعه مي كنند.

«قهر» بدترين تنبيه رفتاري والدين
ايسنا: كارگاه آموزشي مهارت هاي فرزندپروري از سوي معاونت توانبخشي سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد.
عباس روزبهاني روانشناس در كارگاه مهارت هاي فرزندپروري با اشاره به آمادگي زوجين براي والد شدن و دلايل صحيح فرزندآوري، توصيه ديگران و كاستن از تنهايي و بچه دارشدن به عنوان هدف زندگي و ديدگاه ادامه نسل را از دلايل اشتباه بچه دار شدن دانست و بيان كرد: با توجه به بهداشت رواني مادر در دوران بارداري هر اندازه اين دوران بهتر هدايت شود، احتمال بروز افسردگي پس از زايمان كمتر مي شود.
وي افسردگي پس از زايمان را منجر به بروز مشكلات روانشناختي در كودكان دانست و ادامه داد: افسردگي پس از زايمان موجب مي شود كه «پذيرش» به عنوان اصلي ترين نياز كودك برآورده نشود؛ چرا كه كودك هيجانات مادر را از همان لحظه تولد درك مي كند، اين در حاليست كه عدم پذيرش والدين در بسياري از موارد منجر به كوتولگي محروميت مي شود. اين روانشناس قهر كردن را بدترين تنبيه رفتاري انتخابي والدين دانست و افزود: همچنين كاهش هوش و بروز اختلالات شخصيتي نيز از عوارض ديگر عدم پذيرش است،  كودك پذيرفته نشده يا از ديگران دور شده و منزوي مي شود و يا به شدت به ديگران وابسته شده و تصور مي كند، چنانچه ديگران او را ترك كنند نابود مي شود.
دكتر روزبهاني با بيان اينكه پذيرش كودك بايد كاملا بدون قيد و شرط باشد، اظهار كرد: پذيرش بدون قيد و شرط منجر به افزايش هوش و افزايش رشد هيجانات و عواطف مي شود، اين در حاليست كه هرگز نبايد عواطف كودك را سركوب كنيم.

هشدار رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي
نسبت به قدسيت زدايي در جهان
گروه علمي فرهنگي: حجت الاسلام محمود محمدي عراقي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اجلاس بين المللي تعامل سازنده اديان الهي، چارچوب نظم جهاني، نسبت به قدسيت زدايي در جهان هشدار داد.
وي كه در آيين گشايش اين اجلاس بين المللي سخن مي گفت، تصريح كرد: امر قدسي به عنوان وجه اشتراك همه اديان الهي، روح جهان هستي و معناي زندگي است و بدون آن زندگي بشري به سمت پوچي پيش مي رود.
محمدي عراقي افزود: زمان آن فرا رسيده است تا خطر فقدان امر قدسي را دريابيم و از مجامع بين المللي بخواهيم به سمت يك اجماع و وفاق عمومي براي تصويب كنوانسيون جهاني احترام به مقدسات اديان و پيامبران الهي حركت كنند.
وي با اشاره به برگزاري اين اجلاس گفت: اصفهان نماد مدنيت ديني و الگوي همزيستي مسالمت آميز اديان الهي محسوب مي شود و پيام برگزاري اين اجلاس در اين شهر آن است كه اسلام دين فرهنگ، ادب و هنر است.
محمدي عراقي با انتقاد از كساني كه اسلام را به تروريسم متهم مي كنند اظهار داشت: منطق اسلام، گفت و گو ميان اديان، تمدن ها و فرهنگ هاست.وي گفت: برخي بيهوده از ستيز فرهنگ ها و تمدن ها دم مي زنند، چرا كه در تاريخ ما مطلقا دين ستيزي وجود نداشته است.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين با اشاره به مباحث مربوط به قتل يهوديان در كوره هاي آدم سوزي نازي ها گفت: اگر عده اي معتقدند يهوديان در كوره هاي آدم سوزي سوزانده شده اند بايد پرسيد كه چه كساني به اين عمل دست زده اند.به گفته وي، يهود ستيزي در گذشته و اسلام ستيزي در عصر حاضر محصول تفكر غرب است.محمدي عراقي با اشاره به انتشار تصاوير موهن از پيامبر اسلام (ص)در برخي از مجلات و روزنامه هاي غربي اظهار داشت: اين واقعه و حادثه سامرا نه تنها در ميان مسلمانان بلكه در ميان همه مومنان، آزادگان و انسان دوستان واكنش هاي جدي در پي داشت ولي لازم است پس از اين موج اعتراض، اين موضوع به لحاظ علمي و ديني نيز مورد كاوش و بررسي قرار گيرد.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: اجلاس تعامل سازنده اديان الهي گامي براي واكنش علمي و ديني به اهانت به مقدسات است و نقش تعامل اديان در برقراري صلح و امنيت پايدار در جهان را مورد تأكيد قرار مي دهد.
اهداف اجلاس دو روزه تعامل سازنده اديان الهي، چارچوبي براي نظم جهاني كه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، برگزار مي شود، گفت وگوي بين ادياني براساس باورهاي اخلاقي و حقوقي در جهت حفظ حريم قدسي انبياء الهي و اماكن مقدسه و هم انديشي بيشتر براي گسترش معنويت جهاني ذكر شده است.

مردم، متضرران اصلي كمبود بودجه درمان
ايسنا: تأمين سلامت آحاد مردم يكي از مهمترين وظايف هر حكومت و لازمه توسعه پايدار است، ولي متاسفانه كمبود بودجه يكي از معضلات و چالش هاي دست اندركاران اين بخش در كشور ماست. در حال حاضر در كشور ما ۵۵ درصد هزينه درماني از جيب مردم و ۴۵ درصد توسط بيمه ها تأمين مي شود در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته ۷۰ درصد هزينه هاي درماني از درآمدهاي عمومي يعني دولت و بيمه هاست و تنها ۳۰ درصد از جيب مردم پرداخت مي شود. بر اساس كار كارشناسي سرانه واقعي درمان براي سال آينده ۷ هزار تومان است در حالي كه دولت در لايحه بودجه آن را ۳هزار و ۹۰۰ تومان تعيين كرده و پرداخت ۲ هزار و ۳۰۰ تومان را تعهد كرده است كه حدود ۳۳ درصد كل هزينه هاي سلامت مردم مي شود.
دكتر زالي -رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي-در اين راستا با بيان اين كه امسال جهت گيري برنامه بودجه در بخش بهداشت و درمان نسبت به سالهاي گذشته جهت گيري مطلوب تري داشته است، افزود: حركت به سمت بودجه هاي عملياتي و قيمت تمام شده شروع شده و اين جهت گيري مي تواند در سال هاي آينده نتايج مطلوبي را به همراه داشته باشد. وي تصريح كرد: اگر دانشگاه ها با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي بتوانند قيمت تمام شده خدمات بهداشتي - درماني، آموزشي و پژوهشي را خود به خوبي استخراج كنند بحث چانه زني در بودجه به راحتي مرتفع خواهد شد.

گسترش آنفلوآنزاي پرندگان در آسيا
فارس: بيماري خطرناك آنفلوآنزاي پرندگان همچنان در حال گسترش است.
به گزارش راديو تلويزيون استراليا، در حالي كه از سال ۲۰۰۳ تا كنون بيش از ۱۰۰ نفر در ۷ كشور جهان بر اثر ابتلا به بيماري آنفلوآنزاي پرندگان جان خود را از دست داده اند، اين بيماري همچنان در مناطق مختلف جهان در حال گسترش است.
برمه و مالزي كشورهاي جديدي هستند كه موارد ابتلاي طيور خود به اين بيماري را اعلام كرده اند. در برمه بيش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ مرغ كشته شده و ۴۳مرغداري قرنطينه شده است.
مالزي نيز شيوع اين بيماري را در منطقه اي در ايالت شمالي خود تاييد كرده است.
دانشمندان نگران تبديل شدن اين بيماري به يك بيماري همه گير و انتقال آسان آن بين انسان ها مي باشند.

زردآلو مفيد براي كم خوني
ايسنا: زردآلو بهترين درمان كم خوني است و خوردن آن براي افراد بسيار مقوي است، اين ميوه جهت چاقي نافع است ولي براي اشخاص چاق، خوردن مقدار اندك آن ضرر ندارد.
رنگ زرد اين ميوه مربوط به مولد ويتامين A يعني كاروتن است كه گاهي نماي بنفش نيز دارد.
روغن هسته زردآلو را مي توان در آرايش براي نرم كردن پوست به كار برد.
زردآلو معدن آهن، فسفر، كلسيم و مس است و روي هم رفته ميوه بسيار مفيدي است ولي نبايد در خوردن آن افراط كرد.

پرخوابي و كم خوابي و ابتلا به ديابت
009315.jpg
ايسنا: به عقيده پژوهشگران خوابيدن بيش از حد يا كم خوابي، زمينه بروز ديابت نوع ۲ را در جوانان افزايش مي دهد و مدت زمان خواب افراد، يك عامل مؤثر در افزايش يا كاهش خطر بروز ديابت است.
كساني كه كمتر از ۶ ساعت و يا بيشتر از ۸ ساعت در روز مي خوابند، بيش از كساني كه حدود ۷ ساعت مي خوابند در معرض ابتلا به ديابت نوع ۲ قرار دارند.
همچنين، از ساير عوارض كم خوابي و پرخوابي مي توان به بيماري عروق كرونر قلب، كه خود مسبب تعداد زيادي از موارد مرگ و مير است، اشاره كرد. پزشكان مي گويند، سيگار كشيدن و فشارخون بالا نيز در افراد مستعد، درصد بروز ديابت را تا حد قابل توجهي بالا مي برد.

لزوم  توجه  عاطفي  به  والديني  كه فرزندان  خود را از دست  مي دهند
واحد مركزي خبر:  بررسي هاي  محققان  نشان  مي  دهد، والديني  كه فرزندان  خود را از دست  مي دهند با خطر بالاي  خودكشي  مواجهند.
به  نوشته  نشريه  پزشكي  بريتانيا، به  ويژه  خطر خودكشي  آن  دسته  از والديني  را تهديد مي كند كه  از كودكان  بيمار خود به  مدت  طولاني  مراقبت  مي كنند.
به  گفته  محققان  تاكنون  مطالعه  كمي  درباره  ميزان  بروز خودكشي  در والدين  انجام  شده  و اهميت  اين  مسئله  ايجاب  مي كند تا بيشتر در اين  باره  تحقيق  شود.
با توجه  به  پيشرفت هاي  جديدي  كه  در پزشكي  اتفاق  افتاده  است ، بسياري  از بيماران  مبتلا به  بيماري هاي  مزمن  به  مدت  طولاني  زنده  مي مانند و تماس  والدين  و اطرافيان  با آنها بيشتر خواهد بود.
استرس  فوق العاده  زيادي  را والدين  پس  از مرگ  فرزند خود تحمل  مي كنند و حمايت  اطرافيان  و توجه  طولاني  مدت  به  والدين  در جلوگيري  از افزايش  استرس  و احساس  نااميدي  والدين  موثر خواهد بود.

افشانه هاي ضد تعريق و سرطان سينه
ايرنا:مطالعه جديدي نشان مي دهد مواد شيميايي موجود در افشانه هاي ضد تعريق مي تواند از پوست عبور كند و تاثيري همانند استروژن داشته باشد كه به افزايش خطر بروز سرطان سينه مي انجامد.
در پي انتشار اين نتايج، پزشكان خواستار انجام تحقيقات بيشتري براي بررسي ارتباط احتمالي استفاده از افشانه هاي ضد تعريق و سرطان سينه شده اند.
به دليل نقش شناخته شده استروژن در بروز و پيشرفت سرطان سينه در انسان، هر عامل محيطي با فعاليت اواستروژنيك كه بتواند وارد سينه انسان شود از نظر فرضي در بروز سرطان سينه در انسان نقش دارد.
نمك هاي آلومينيوم موجود در اسپري هاي ضد تعريق خود منبع مهمي است كه انسان را در معرض آلومينيوم قرار مي دهد.
اين محصولات اغلب در زير بغل و در نزديك به سينه انسان استعمال مي شوند.
اين فرآورده ها اغلب بلافاصله پس از اصلاح استفاده مي شوند يعني زماني كه احتمال آسيب ديدگي پوست بيشتر است و قدرت پوست براي جلوگيري از ورود آلومينيوم به بدن كمتر است.

در دوره شيمي درماني، رنگ كردن موها ممنوع
ايسنا: يك متخصص سرطان شناس با اعلام اينكه رنگ و فر كردن موها در دوره اي كه بيمار تحت شيمي درماني قرار دارد، مطلقا مجاز نيست، گفت:  موادي كه جهت فرآيند رنگ كردن يا فر كردن استفاده مي شوند سرعت ريزش موها را تا چند برابر افزايش مي دهند.
دكتر پرهام حسيني، آنكولوژيست گفت: خانم ها قبل از شروع دوره شيمي درماني بهتر است موهاي خود را كاملا كوتاه كنند؛ با اين كار هم ريزش مو كندتر شده و هم ظاهر آنها تغيير چنداني نمي كند.
وي ادامه داد: استفاده از كلاه گيس هاي موجود در بازار و لوازمي كه جهت رنگ دادن به ابروها و مژه توليد شده اند، مي تواند ظاهر مناسبي به بيمار دهد و روحيه وي را تا حد زيادي حفظ كند.
دكتر حسيني ضمن اشاره به اينكه ريزش مو كاملا موقتي است و پس از طي دوره درمان، موهاي فرد كاملا رشد خواهند كرد، يادآور شد: گاهي ديده شده است در خاتمه شيمي درماني مشكل كم مويي بسياري از بيماران حل شده و حتي در قسمت هايي از سر كه در حالت عادي مويي نداشت نيز مو رشد كرده است.
وي در پايان بيان كرد: استفاده از برخي فرآورده هاي آرايشي نامرغوب مختص مو، مانند حجم دهنده هاي مو مطلقا در مورد بيماران سرطاني مجاز نيست زيرا اين مواد فوليكول هاي سازنده مو را كاملا تخريب و بيمار را دچار كچلي دائم مي كنند.

ژن اعتياد به كوكائين شناسايي شد
ايسنا: براساس مطالب ارائه شده در موسسه روانشناسي آمريكا، اعتياد يك فرد به كوكائين تا حد زيادي به آرايش ژنتيكي او بستگي دارد.
به گزارش واحد علوم پزشكي ايران، به نقل از BBC، به تازگي دانشمندان موفق به شناسايي ژني شده اند كه حساسيت يا مقاومت يك فرد در مقابل مصرف كوكائين را تا ۵۰ درصد افزايش مي دهد.
بررسي DNA ۷۰۰ مصرف كننده كوكائين و مقايسه آن با DNA ۸۰۰ فرد عادي توسط موسسه روانشناسي آمريكا كاملاً نشان دهنده اين مطلب است كه نسخه ژنتيكي افراد معتاد به كوكائين با افراد طبيعي تفاوت چشمگيري دارد.
محققان اين موسسه اميدوارند با بررسي ماده ژنتيكي افراد، موفق به پيش بيني احتمال اعتياد آنها به كوكائين شوند و هرچه سريع تر در صدد پيشگيري از آن برآيند.

اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |