دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۵۰ - Apr 3, 2006
پيروزي حزب كاديما در انتخابات اسرائيل
ايسنا: انتخابات پارلماني اسرائيل كه زمينه اي براي انتخاب نخست وزير است ۸ فروردين در حالي برگزار شد كه حضور مردم در آن در تاريخ اسراييل در پايين ترين حد خود قرار داشت.
انتظار مي رفت در اين انتخابات كه هفدهمين دور از انتخابات در تاريخ اين رژيم محسوب مي شد، سه حزب عمده كاديما (پيشرو)، كارگر و ليكود بيشترين كرسي ها را از آن خود كنند، اما حزب ليكود نتوانست به كرسي هاي قابل ملاحظه اي در كنست دست يابد.
در اين انتخابات ۳۱ حزب شركت داشته و تعداد ۵ ميليون و ۱۸ هزار و ۲۸۷ نفر واجد شرايط راي دادن بودند. از مجموع آراي ماخوذه حزب كاديما به رهبري ايهود اولمرت نخست وزير موقت اسرائيل ۲۹ كرسي، حزب كارگر به رهبري امير پرتز ۲۰ كرسي، حزب «شاس» ۱۲ كرسي، حزب ليكود به رهبري بنيامين نتانياهو ۱۱ كرسي و حزب يزرائيل بيتنيو ۱۱ كرسي را از آن خود كردند.
بر اساس نتايج به دست آمده حزب كاديما به رهبري المرت ناچار است با احزاب شاس، كارگر و يزرائيل بيتنيو تشكيل ائتلاف دهد تا حائز اكثريت پارلماني شود.
در همين حال آسوشيتدپرس گزارش داد: اگرچه ايهود المرت، نخست وزير موقت اسرائيل اظهار داشته كه هر راي به كاديما، به منزله راي به عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي از بخش هاي عمده كرانه باختري است، اما اين انتخابات چيزي بيشتر از يك همه پرسي براي عقب نشيني محسوب مي شود.
المرت قول داده در صورت لزوم خود به تنهايي مرزهاي نهايي اسرائيل را ترسيم مي كند و در صورتي كه مذاكرات با فلسطينيان ممكن نشود، ساكنان يهودي كرانه باختري را از آن مناطق خارج كند.
وي اعلام كرده كه تا سال  ۲۰۱۰ مرزهاي نهايي رژيم صهيونيستي را مشخص خواهد كرد.
المرت با بيان اينكه آماده انجام گفت وگوهاي جديد صلح است، اظهار داشت: اين آمادگي را دارد كه بر سر مسائلي نظير خروج ساكنين يهودي از كرانه باختري و دادن اجازه به فلسطينيان براي داشتن كشور مستقل، توافق كند، اما وي در عوض از فلسطينيان خواست، آنها نيز خواستار مصالحه و سازش باشند.
در همين حال محمود عباس از رژيم صهيونيستي خواست كه با توجه به پيروزي حزب كاديما در انتخابات پارلماني اين رژيم به ميز مذاكرات بازگردد.
رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين گفت: ما اميدواريم كه المرت سياستي مسالمت آميز را در پيش گيرد و به مذاكرات باز گردد.
از سوي ديگر وزير داخلي فلسطين ديروز پس از كشته شدن سه تن در جريان درگيري ها ميان مبارزان رقيب متعهد شد دولت حماس به مصونيت ها و هرج ومرج هاي مسلحانه پايان دهد.
سعيد صيام، وزير داخلي فلسطين با اشاره به درگيري هاي روز جمعه كه در آن ۳۶ تن مجروح شدند گفت: ما اين امر را تضمين مي كنيم كه هيچ كس وراي قانون نيست.ما پايان بي ثباتي و آشوب مسلحانه را خواستاريم. ما به نيروهاي امنيتي اختيار و قدرت تام براي تحقيق در خصوص جنايت زشت ترور فرمانده مبارزان فلسطيني و سه كشته اخير و جنايت هاي ديگر پس از آن را داده ايم.كميته نيروهاي ملي و اسلامي كه گروهي متشكل از جناح هاي مختلف فلسطيني است، جنگ لفظي ميان گروه هاي رقيب را كه به دنبال ترور ابويوسف القوقا، فرمانده نظامي  كميته هاي مقاومت مردمي بوجود آمده، محكوم كرد.

وزيران خارجه آمريكا و انگليس در عراق
009441.jpg
گروه سياسي خارجي: ديپلمات هاي عالي رتبه آمريكا و انگليس ديروز  به منظور واداشتن رهبران عراقي به كنار گذاشتن اختلافاتشان و تشكيل دولت جديد عراق، وارد اين كشور شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا همزمان با ورود به عراق به همراه جك استرا، وزير خارجه انگليس، به منظور برگزاري نشست هايي با مقامات دولت موقت كنوني و ميانجيگران مذهبي و قبيله اي اين كشور اعلام كرد: ما قصد داريم پايان اين مذاكرات را بخواهيم.
استرا نيز اظهار داشت، انتخاب رهبران عراقي تنها به خود عراقي ها مربوط است و نه وي و نه رايس ماهيت ماموريت آنها را تغيير نداده اند.وي افزود: نگراني بين المللي قابل توجهي درباره زمان تشكيل دولت وجود دارد، بنابراين ما معتقديم و از رهبران عراقي مي خواهيم اين روند را به سرعت پيش ببرند.
رايس نيز گفت: ما هر زماني كه فكر كنيم خروج ما مي تواند به پيشبرد فرآيند سياسي عراق كمك كند، اين امر را به انجام مي رسانيم و البته اين نكته حائز اهميت است كه گاهي اوقات پيام هاي تازه اي از واشنگتن و لندن درباره وجود نگراني از تشكيل نشدن دولت عراق، ارسال شود.
رايس و استرا پس از ديدار جلال طالباني رئيس جمهور عراق نشست هايي با عادل عبدالمهدي معاون رئيس جمهور و ابراهيم جعفري نخست وزير عراق و رهبران ديگر اين كشور برگزار كردند.
از سوي ديگر، خبرگزاري رويتر به نقل از استرا اعلام كرد: ما به عراق متعهديم؛ اما بايد شاهد پيشرفتي در اين كشور باشيم و اين به نفع همه است.
رايس هم گفت: راه هاي بسياري براي آزمودن ملت و مردم عراق وجود دارد.
آنها به يك دولت نياز دارند تا بتواند از طرفشان در اين زمان آزمايش وارد عمل شود.
در همين حال اختلاف بر سر تعيين نخست وزير عراق ابعاد گسترده تري يافته و به ائتلاف يكپارچه شيعيان عراق نيز رسيده است.به گزارش ايلاف يك مقام سياسي نزديك به ائتلاف يكپارچه عراق اعلام كرد: رهبران ائتلاف طي پيامي به ابراهيم جعفري خواستار بركناري وي از نامزدي نخست وزيري  شدند.وي به ايلاف گفت: رهبران ائتلاف در اين پيام اعلام كرده اند كه حتي در صورت عدم موافقت جعفري با بركناري، نام چهار نامزد احراز پست نخست وزيري را به پارلمان معرفي خواهند كرد تا يك نفر را انتخاب كند.اين مقام تاكيد كرد: جعفري در حال حاضر با مقتدي صدر در حال بررسي اين پيام است.
اين منبع خاطرنشان كرد: نشست مهمي از سوي كميته هفت نفره ائتلاف در منزل حكيم برگزار شد كه به بررسي پيام هاي ائتلاف كردستان و جبهه توافق عراق پرداخت كه خواستار بركناري جعفري شده بودند.
چهار تن از اعضاي اين كميته كه متشكل از مجلس اعلاي انقلاب اسلامي، حزب الفضيله، گروه هاي مستقل و سازمان بدر است، با نامزدي جعفري مخالفت كردند.
اين مسئول گفت: احتمالاً جعفري با اين پيام كه هنوز واكنشي در قبال آن صورت نداده مخالفت خواهد كرد و ترجيح مي دهد كه مسأله به پارلمان كشيده شود.
اين منبع گفت: عادل عبدالمهدي، معاون رئيس جمهور، نديم جابري، دبيركل حزب الفضيله و حسين شهرستاني، رئيس حزب مستقل، از نامزدان احراز پست نخست وزيري خواهند بود.
اين منبع افزود: رهبران گروه هاي سياسي عراق كميته اي فرعي را كه دربرگيرنده اين گروه ها است تشكيل داده و به منظور بررسي پيشنهادات ارائه شده، براي حل اختلافات تشكيل جلسه داده اند.

تشديد مبارزات انتخاباتي در ايتاليا
ايسنا: رقباي سياسي انتخابات پارلماني ايتاليا در آستانه برگزاري مناظره تلويزيوني سرنوشت ساز در واپسين مراحل مبارزات انتخاباتي تند خود، با يكديگر به منازعه پرداخته اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در حالي كه تنها يك هفته به برگزاري انتخابات پارلماني ايتاليا باقي است ائتلاف راست ميانه به رهبري سيلويو برلوسكني نخست وزير اين كشور، طبق نظرسنجي ها از ائتلاف چپ به رهبري رومانو پرودي با اختلاف  ۳‎/۵ تا  ۵درصد آراء عقب است.
برلوسكني  ۶۹ ساله كه براي بقاي حيات سياسي خود مي جنگد، عمده تمركز را بر سياست هاي مالياتي پرودي معطوف نموده تا از راه انتقاد در اين حيطه نظر مساعد  ۲۵ درصد كساني كه هنوز كانديداي دلخواه خود را انتخاب نكرده اند، جلب كند؛ اما مجموعه تلاش هاي بي وقفه برلوسكني باعث شد كارلو آزگليو چيامپي رئيس جمهور ايتاليا مجبور به درخواست از كانديداها جهت ملايم تر كردن لحن انتقاداتشان شود؛ اما اوضاع در اواخر هفته به مراتب بدتر شد.
از سوي ديگر، رومانو پرودي۶۶ ساله، رقباي خود را به ارتكاب جنايت سياسي متهم كرد.
مخالفان پرودي مدعي شده اند كه وي نرخ ماليات را براي مغازه داران و كاركنان مراكز خوداشتغالي افزايش خواهد داد و به همين سبب پرودي چنين اقدامي را جنايت سياسي رقباي خود خواند.

مخالفت حزب الله لبنان با طرح ادغام در ارتش
ايسنا: يكي از مسئولان بلندپايه حزب الله در گفت وگو با شبكه تلويزيوني الجزيره با انتقاد از اظهارات تريه رود لارسن، فرستاده سازمان ملل به لبنان مبني بر ادغام حزب الله با ارتش لبنان گفت: مساله سلاح مقاومت در مذاكرات لبنان مطرح مي شود و اظهارات لارسن نوعي دخالت در امور داخلي كشور به شمار مي رود.لارسن در پايان سفر چهار روزه اش به بيروت گفته بود كه بهتر است براي حمايت از لبنان، حزب الله به ارتش ملحق شود.
نماينده سازمان ملل در خاورميانه با رد امكان خلع سلاح حزب الله با زور، گفته بود كه اين گروه بايد نظير ديگر گروه هاي شبه نظامي  دوران جنگ برچيده شده و به ارتش لبنان ملحق شود.
لارسن تصريح كرد: امكان ندارد بتوان سلاح را از حزب الله گرفت؛ اما به اعتقاد ما اين گروه بايد نظير ديگر گروه هاي شبه نظامي  لبنان برچيده شود.حزب الله تنها گروه باقي مانده است، به همين دليل مي گويم بايد به ارتش ملحق شود.
در همين حال، روزنامه ديلي استار نوشت: سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان، در سخنراني در مراسم اربعين امام حسين(ع) اعلام كرد ما درباره سلاح هاي مقاومت وارد مذاكره نمي شويم و هرگز خلع سلاح نيز نخواهيم شد؛ چرا كه اين امر جاي مذاكره ندارد.
ما هم چنين نمي پذيريم كه ديگران براي خلع سلاح مقاومت وارد مذاكره شوند؛ چرا كه اين امر قابل مذاكره نيست.
ما در اين مذاكرات شركت مي كنيم تا درباره وقايع و مدارك گفت وگو كنيم و اميدواريم به راه حلي كه به نفع لبنان است دست يابيم.
دبيركل حزب الله لبنان هم چنين گفت: هيچ گفت وگويي درباره مصالحه براي حفظ سلاح هاي مقاومت در ازاي عزل اميل لحود رئيس جمهور لبنان وجود ندارد.
وي هم چنين گفت: مساله اصلي نحوه حفاظت از لبنان است.
اگر شما اسرائيل را يك دشمن بپنداريد كه هيچ تهديدي هم براي حاكميت و امنيت لبنان نداشته باشد، من به شما مي گويم كه جنگ بعدي در منطقه بر سر آب خواهد بود.چه كسي مي تواند به ما اين تضمين را بدهد كه اسرائيل به دنبال آب در لبنان نيست.مزارع شبعا كه در لبنان قرار دارد از لحاظ منابع آبي غني است.ما زمين مان را هرگز رها نمي كنيم.
منطقه ما شاهد تنش روزافزون است، حتي اگر ما خودمان را از آن چه كه در اطراف مان مي گذرد كنار بكشيم، اسرائيلي ها هرگز ما را به حال خودمان رها نمي كنند.اسرائيل ارتشي است كه با آن يك كشور ساخته شد.
اين يك ارتش بزرگ است با انواع سلاح كه شما نمي توانيد تصور كنيد؛ از سلاح هسته اي، شيميايي و بيولوژيكي گرفته تا كوچك ترين سلاح ها.به اين دليل است كه ما مي پرسيم چه طور مي توانيم از كشورمان محافظت كنيم؟ چه تضميني وجود دارد كه اسرائيل به دنبال آب ، زمين و مردم ما نباشد؟ آيا تضمين هاي آمريكا و انگليس در محافظت از زندان اريحا موفق بود؟ حمله اسرائيل به زندان اريحا با توافق آمريكا و انگليس انجام شد.

پايان نشست سه جانبه رهبران آمريكاي شمالي
009447.jpg
ايسنا: جورج بوش در پايان اجلاس سه جانبه اي كه با همتاي مكزيكي خود و نخست وزير كانادا داشت، از لزوم داشتن اسناد امنيتي كانادايي ها براي ورود به آمريكا دفاع كرد و بر اقدام جدي مكزيك براي ممانعت از ورود هرچه بيشتر شهروندانش به صورت غيرقانوني به خاك آمريكا تأكيد نمود.
به گزارش آسوشيتدپرس با وجود شكاف هاي بزرگي كه ميان سه كشور همسايه وجود داشت، جورج بوش و ويسنته فاكس، روساي جمهور آمريكا و مكزيك و استفان هارپر، نخست وزير كانادا، بر اتحاد آمريكاي شمالي تأكيد كردند و گفت وگوهاي دو روزه خود را سودمند خواندند.سه رهبر آمريكاي شمالي در كنفرانس خبري  كه پس از پايان نشست خود در آن شركت كردند، اظهار داشتند كه قصد دارند تبادلات تجاري خود را افزايش دهند و قاره خود را در عرصه جهاني رقابتي تر نمايند.كانادا و مكزيك بزرگترين شركاي تجاري آمريكا هستند.آنها هم چنين بر افزايش همكاري درباره منابع جديد انرژي و آمادگي در برابر آنفلوآنزاي پرندگان تأكيد نمودند. جورج بوش گفت: شايد اين يكي از سودمندترين نشست هايي بود كه ما داشتيم.
ويسنته فاكس نيز گفت: ما توانستيم استفاده بسيار خوبي از زماني كه اجلاس در اختيار ما گذاشته بود، بنماييم.

افزايش درگيري ميان نيروهاي تركيه با مخالفان كرد
ايسنا: در ادامه اعتراضات كردهاي تركيه، يك هزار معترض كرد اين كشور دو بانك را به آتش كشيدند و جوانان كرد سنگرهايي را در شهري در جنوب شرقي تركيه احداث كردند.جايي كه درگيري با نيروهاي امنيتي در طول چند روز گذشته به كشته شدن چندين تن منجر شده است.به گزارش خبرگزاري رويتر، نيروهاي امنيتي تركيه اعلام كردند، در درگيري هاي روز شنبه يك معترض كشته و ۱۰ تن ديگر مجروح شدند.
آخرين درگيري ها ميان معترضان كرد و نيروهاي امنيتي تركيه در نزديكي مرز سوريه به وقوع پيوست.
حدود ۱۰۰ تظاهركننده دو شعبه از بانك هاي اصلي تركيه و ساختمان مورد استفاده حزب توسعه و عدالت، حزب حاكم تركيه را به آتش كشيدند.
پليس تركيه و معترضان هم چنين در شهري در نزديكي مرز عراق درگير شدند.اين آشوب ها از روز سه شنبه گذشته و پس از مراسم تدفين ۱۴ تن از اعضاي حزب كارگران كردستان تركيه كه به دست نيروهاي امنيتي كشته شده بودند، آغاز شد.
نيروهاي امنيتي تركيه اعلام كرده اند، ۱۹۸ تن از جمله ۳۱ كودك را از زمان آغاز درگيري ها در حبس نگه داشته اند.
اوج درگيري ها در روز پنج شنبه بود؛ آن هنگام كه ده ها هزار تن از مردم كرد در ديار بكر خارج از يكي از مساجد گرد آمدند تا اجساد دو جوان كرد و يك پسربچه هشت ساله را كه در درگيري هاي روز چهارشنبه بدست پليس كشته شده بودند، تشييع كنند.
هم چنين روز جمعه بر اثر انفجار بمبي در يكي از ايستگاه هاي اتوبوس استانبول كه در يك سطل زباله جاسازي شده بود، يك دستفروش كشته و ۱۳ تن ديگر زخمي شدند.
آسوشيتدپرس گزارش داد: يك گروه شبه نظامي كرد مسئوليت اين بمب گذاري را بر عهده گرفته و آن را انتقام كشته شدن كردها در جنوب شرق تركيه عنوان كرده است.تاكنون نيروهاي پليس تركيه هفت تن از كردهاي اين كشور را در شورش هاي چند روز اخير به قتل رسانده اند.

دادگاه عاملان ترور حريري در قبرس برگزار مي شود
ايسنا: به گفته  يك كارشناس لبناني حقوق بين الملل، دادگاه عاملان ترور رفيق حريري در نوع خود بي نظير بوده و احتمالا در قبرس برگزار خواهد شد.
به نوشته  روزنامه  عكاظ چاپ عربستان عماد الترك، كارشناس حقوق بين الملل اظهار داشت: از آنجا كه اين دادگاه نه يك دادگاه جنايي صرفا جهاني و نه يك دادگاه كاملا لبناني است، بلكه تلفيقي از هر دو خواهد بود، بي نظير است. الترك افزود: اين دادگاه بر اساس قوانين لبنان، اما خارج از اين كشور و احتمالا در قبرس تشكيل خواهد شد. وي گفت: انتظار مي رود دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان طي شش ماه آينده يعني قبل از پايان مسئوليت سرژ برامرتز، رييس كنوني كميته  بين المللي تحقيق، تشكيل شود. وي در خصوص اختيارات اين دادگاه گفت: دستور توقيف و محاكمه  عاملان ترور از اختيارات اين دادگاه خواهد بود. از ويژگي هاي اين دادگاه اين است كه لبنان و آمريكا قانون مخالفت با مجازات اعدام را كه در منشور دادگاه جنايي بين المللي مطرح است، امضا نكرده اند. فقط اتحاديه  اروپا است كه مجازات اعدام را براي متهمان رد مي كند.

تلاش براي تشكيل دولت ائتلافي در اوكراين
ايسنا: مردم اوكراين ۲۶ مارس (ششم فروردين) براي انتخاب اعضاي پارلمان جديد به پاي صندوق هاي رأي رفتند. اين اولين آزمون انتخاباتي براي حمايت از رهبري انقلاب نارنجي و دولت جديد تحت حمايت غرب در اين جمهوري اتحاد جماهير شوروي سابق بود.به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين انتخابات كه اولين انتخابات پس از به قدرت رسيدن ويكتور يوشچنكو در اواخر سال ۲۰۰۴ بود، در دوران بي اعتمادي منطقه اي و هم زمان با اعتراضات و تظاهرات هاي مردمي  در بلاروس عليه دولت اين كشور برگزار شد.به گفته مقام هاي انتخاباتي ۳۷ ميليون اوكرايني واجد شرايط رأي دادن براي تنها شوراي قانون گذاري اوكراين كه به رادا معروف است، به پاي صندوق هاي رأي رفتند.انتخابات سراسري در اوكراين نشان داد كه حزب تحت حمايت روسيه بيشترين آرا را در انتخابات پارلماني اوكراين به دست آورد.
به گزارش آسوشيتدپرس، در اين انتخابات ۴۵ حزب مختلف حضور داشتند و ويكتور يانوكوويچ كه از رهبران حزب مخالف تحت حمايت روسيه است و در انتخابات سال  ۲۰۰۴ مغلوب ويكتور يوشچنكو شد، پيروز اين انتخابات اعلام گرديد.وي پس از اين كه سه پايگاه نظرسنجي، حزبش را در مكان اول قرار داد، گفت: حزب ولايات، پيروزي متقاعدكننده اي را نصيب خود كرده است.ما آماده هستيم تا مسئوليت تشكيل كابينه را بر عهده بگيريم و از همه مي خواهيم تا به ما ملحق شوند.بنابر نتايج اين انتخابات، حزب يانكوويچ  ۳۱ درصد از آرا را به دست آورد و پس از آن يوليا تيموشنكو، نخست وزير پيشين اوكراين با  ۲۳ درصد و حزب يوشچنكو با  ۱۶ درصد قرار گرفتند.يوليا تيموشنكو پس از اين كه نتايج انتخابات نشان داد كه حزبش در مكان دوم جاي گرفته است، گفت كه براي معامله با دولت ائتلافي كه از احزاب ليبرال انقلاب نارنجي سال  ۲۰۰۴ تشكيل شده، آماده است.
رئيس جمهور اوكراين در پي شكست خويش در انتخابات پارلماني ۲۶ مارس ضمن پافشاري مجدد بر حاكميتش در اوكراين به يوليا تيموشنكو، متحد جدا شده خود هشدار داد كه براساس معيارها و ضوابط مشخص وي فقط مي تواند رياست دولت ائتلافي را در دوران رياست جمهوري او برعهده داشته باشد.

فرانسه براي اعتراضات گسترده تر آماده مي شود
009435.jpg
ايسنا:در پي اعتراض هاي چند هفته اخير مردم فرانسه عليه قانون كارجديد اين كشور، نخست وزير فرانسه در مصاحبه اي كه ديروز منتشر شد، اظهار داشت در مورد برنامه هايش سوء تفاهم ايجاد شده است. وي هم چنين به يكسري اشتباهاتش در امر مديريت قانون اشتغالزايي بحث برانگيزي كه كشورش را به اعتراضات ميليوني دانشجويان و اعضاي اتحاديه ها كشاند، اذعان كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، دومينيك دوويلپن نخست وزير فرانسه، با اين همه منكر اين قضيه نشد كه برنامه هاي وي از سوي رئيس جمهور ژاك شيراك رد شده است. شيراك با اميد به احياي نظم و آرامش، نسخه تعديل شده اي از قانون اشتغال زايي جوانان را كه كارفرمايان فرانسوي براساس آن مي توانند كارمندان را راحت تر اخراج كنند، ارايه داد.
اين در حاليست كه به نظر مي رسد اين تصميم شيراك آتش خشم مخالفان را دامن زده است. اتحاديه هاي تجاري و دانشجويان فرانسوي تصميم گرفته اند به برپايي دور جديدي از اعتراضات مبادرت ورزند. اعتصاب ها و اعتراضات مخالفان، ظاهرا دوويلپن نگارنده اصلي قانون بحث برانگيز اشتغال زايي را قرباني خود كرده است. تصميم شيراك مبني بر متعادل تر كردن اين قانون ضربه مهلكي بر وي وارد آورد.
هدف برنامه هاي دوويلپن ترغيب و تشويق شركت هاي فرانسوي براي استخدام افراد زير ۲۶ سال و تسهيل امر اخراج آنان از سوي كارفرمايان بود. نخست وزير فرانسه براي زنده نگاه داشتن برنامه هايش بي وقفه كوشيد و به خاطر سازش ناپذيريش با انتقادات بسيار رو به رو شد.
دوويلپن به روزنامه لوژورنال دوديمانشه گفت:  درمورد اقدامات من سوء تفاهم و عدم درك كافي وجود داشت.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا به انجام يكسري اشتباهات اعتراف مي كند يا خير؟ اظهار داشت: مسلما در هر تصميم گيري سياسي يكسري اشتباهات رخ مي دهد.
وي در عين حال اذعان داشت كه اشتباه عمده و اساسي اين خواهد بود كه در برابر ازدياد بيكاري در كشور هيچ كاري صورت نپذيرد.
زماني كه از دوويلپن درخصوص احتمال استعفايش سئوال شد، وي در پاسخ بيان داشت: من مردي نيستم كه تسليم شود.
در همين حال، نظرسنجي هاي عمومي از مردم فرانسه نشان مي دهد كه ۷۲ درصد مردم فرمول شيراك براي خروج از بحران سياسي پديد آمده را قانع كننده نمي بينند و ۷۵ درصد مردم نيز اعلام كرده اند كه دوويلپن به خاطر بحران هاي اخير تضعيف شده است.
اين در حاليست كه هيچ گونه نشاني از سستي مواضع گروه هاي اپوزيسيون نسبت به قوانين جديد اشتغال زايي كه طيف وسيعي از مخالفان را از دانشجويان گرفته تا اتحاديه هاي تجاري به خيابان ها كشاند، ديده نمي شود. اين اعتراضات كار دانشگاه ها و دبيرستان ها را فلج كرد و حتي موقعيت برخي اعضاي حزب حاكم فرانسه بحراني شد.
ژاك شيراك جمعه شب طي نطق تلويزيوني دو بند از قانون جديد اشتغال زايي را اصلاح كرد. طبق تصميم وي دوره آزمايشي براي شاغلان از دو سال به يك سال تقليل يافت و كارفرمايان براي اخراج كارمندان خود بايد دليل ارايه كنند.
در همين حال، خبرگزاري فرانسه گزارش داد: در پي رد پيشنهاد سازش ژاك شيراك از سوي دانشجويان و اتحاديه هاي تجاري فرانسه، اين كشور خود را براي افزايش اعتصاب ها و اعتراض ها بر سر قانون جديد اشتغال زايي جوانان آماده مي كند.
طرح رئيس جمهور فرانسه مبني بر انضمام دو اصلاحيه به قانون جديد، به طور كامل از سوي اتحاديه ها، گروه هاي دانشجويي و احزاب اپوزيسيون رد شد و اكثر مطبوعات فرانسه نيز آن را مورد تمسخر قرار دادند.
مخالفان اكنون مصمم تر از گذشته برگزاري اعتصاب عمومي و برپايي تظاهرات در روز سه شنبه را خواستار شده اند.

لوكاشنكو براي سومين بار رئيس جمهوري روسيه سفيد شد
009444.jpg
ايسنا: مردم روسيه سفيد روز ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) براي انتخاب رئيس جمهور كشورشان به پاي صندوق هاي رأي رفتند و الكساندر لوكاشنكو را كه از حمايت روسيه برخوردار است، براي سومين بار به عنوان رئيس جمهور خود برگزيدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، الكساندر لوكاشنكو توانست در اين انتخابات بر سه رقيب خود كه يكي از آنها از حمايت غرب برخوردار بود، غلبه كند و براي سومين دوره به عنوان رئيس جمهور كشور  ۱۰ ميليوني روسيه سفيد برگزيده شود.كميسيون مركزي انتخابات روسيه سفيد پس از شمارش كليه آراي مأخوذه اعلام كرد كه الكساندر لوكاشنكو، ۶ ۸۲‎/درصد آرا را به خود اختصاص داد و جدي ترين رقيبش الكساندر ميلينكويچ، حائز تنها   ۶ درصد كل آرا شده است.نتايج رسمي انتخابات رياست جمهوري روسيه سفيد در حالي اعلام شد كه مخالفان ضمن متهم كردن لوكاشنكو به تقلب، اعتراضاتي را طي چند روز به راه انداختند.احزاب مخالف ضمن تقلب آميز خواندن انتخابات اعلام كردند كه مبارزات انتخاباتي كانديداهاي مخالف با دستگيري ده ها فعال سياسي اپوزيسيون و ارعاب عمومي  خدشه دار شد.

طرح برژينسكي براي خروج از عراق
ايسنا: زبيگينو برژينسكي اعلام كرد كه طرح چندمرحله اي را در خصوص عقب نشيني آمريكا از عراق به جورج بوش ارائه كرده است.
به گزارش روزنامه دارالخليج - چاپ امارات متحده عربي - زبيگينو برژينسكي مشاور امنيت ملي جيمي كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا، در گفت وگو با شبكه تي .وي.ان لهستان گفت: اين طرح به واشنگتن اين فرصت را مي دهد كه به طور تدريجي از عراق عقب نشيني كند.برژينسكي گفت: مرحله اول مربوط به پيشنهاد واشنگتن به مقامات عراقي است تا آنها علناً خواستار خروج نيروهاي آمريكايي از عراق شوند.مرحله دوم اين است كه هر دو طرف يعني مقامات در واشنگتن و بغداد زمان عقب نشيني را تعيين كنند.وي خاطرنشان كرد: بعد از اين دو مساله دولت عراق بايد از كشورهاي هم جوارش بخواهد تا كنفرانس منطقه اي كشورهاي اسلامي  را با هدف برقراري ثبات در عراق برگزار كنند.وي ادامه داد: مساله پاياني اين است كه آمريكا اقدام به برگزاري كنفرانس جهاني براي مشاركت كشورهايي كه قادر به حمايت مالي از بازسازي عراق هستند، بكند.برژينسكي تصريح كرد: من معتقدم ارائه چنين برنامه اي طي يك سال ممكن است مساله عراق را به گونه اي پايان دهد كه شايد پيروزي اي براي آمريكا به همراه نداشته باشد؛ اما شكستي نيز به دنبال نخواهد داشت.

افزايش فشار آمريكا براي تحميل
صلح به جمهوري آذربايجان
باكو _ ايرنا: برخي از منابع در باكو روز شنبه گزارش دادند: آمريكا درصدد افزايش فشار به جمهوري آذربايجان براي تحميل شرايط سخت صلح قره باغ به آن است.
اين مسئله پس از بازگشت آراز عظيم اف معاون وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان از سفر دو روزه به آمريكا، بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.
مقام آذري كه روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه گذشته با مسئولان واشنگتن اوضاع منطقه را بررسي كرده است، بدون اشاره به جزئيات اين فشار گفت: باكو با تجزيه خاك كشورش موافق نيست.به نوشته روزنامه يني زمان، آمريكا براي تحميل اين شرايط به باكو از مسئله حقوق بشر و تقلب در انتخابات، به عنوان اهرم فشار استفاده مي كند.

توان نظامي روسيه افزايش مي يابد
واحد مركزي خبر: روسيه براي اثبات توان و برتري نظامي خود در مقابل آمريكا نسل جديدي از جنگ افزارهايش را به نمايش مي گذارد.ژنرال الكساندر گوركف فرمانده نيروي موشكي نيروي هوايي روسيه روز دوم فروردين اعلام كرد كه ارتش اين كشور به زودي به نسل جديد موشك هاي پدافند هوايي مجهز خواهد شد كه اين موشك هاي جديد چندكاناله با برد متوسط و دور در دنيا مشابهي ندارد و مجهز كردن نيروي هوايي روسيه به اين سيستم جديد حداقل تا ده سال آينده امنيت هوايي و فضايي روسيه را تأمين خواهد كرد.ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه نيز بارها اظهار داشته است كه روسيه با برخورداري از موشك هاي فوق پيشرفته نسل جديد بولاوا و توپول قادر است هرگونه سيستم پدافند موشكي را فلج كند.به گفته كارشناسان نظامي اين سيستم هاي موشكي به گونه اي طراحي شده است كه مجموعه هاي پدافند موشكي قادر به واكنش در برابر آنها نيستند. اين سيستم هاي موشكي قادرند تا ده كلاهك هسته اي را تا مسير هشت هزار كيلومتري پرتاب كنند.

تأسيس موزه شخصي گورباچف در مسكو
009438.jpg
فارس: ميخائيل گورباچف ، آخرين رئيس جمهور شوروي سابق در مسكو موزه اي از اسناد ، عكسها، مدالها، هدايا و لوازم شخصي خويش تاسيس كرده است.به گزارش روزنامه نووي يه ايزوستيا روسيه، ميخائيل گورباچف  آخرين رئيس جمهور شوروي سابق در مسكو موزه اي شخصي تحت عنوان زندگي و اصلاحات ميخائيل گورباچف تاسيس نمود.ايرينا گورشكووآ ، رئيس دفتر گورباچف در گفت وگو با خبرنگار اين روزنامه، با ذكر اين كه اين نمايشگاه يك سال پيش افتتاح شد ، ولي به دلايل فني خاص در معرض ديد عموم قرار نداشت، گفت: اكنون اين موزه مي تواند به طور گسترده در معرض بازديد عمومي  قرار بگيرد و اولين گروه بازديدكنندگان آن نيز دانش آموزان مدارس مسكو هستند. به گفته وي،   در اين نمايشگاه شخصي، كه از دو تالار تشكيل شده، اسناد ، عكسها، مدالها، هدايا و لوازم شخصي ميخائيل گورباچف كه در طول زندگي خويش به عنوان رئيس جمهور از آنها استفاده مي كرد، در معرض نمايش قرار گرفته است.

ادامه اعتراض مردم اكوادور به پيمان تجارت آزاد با آمريكا
فارس: رئيس كنفدراسيون بوميان اكوادور از ادامه اعتراضات و مخالفت ها با مذاكرات پيمان تجارت آزاد با آمريكا خبر داد.به گزارش آژانس خبري پرنسا لاتينا، لوئيس ماكاس تأكيد كرد، مردم اكوادور به اعتراضات خود تا زماني كه دولت صداي آنها را بشنود ادامه خواهند داد.رئيس كنفدراسيون بوميان اكوادور افزود: قرارداد تجارت آزاد با آمريكا حاكميت ملي اكوادور را به خطر مي اندازد و زندگي مردم از جمله بوميان را تهديد مي كند.
لوئيس ماكاس در عين حال از آلفردو پالاسيو رئيس جمهور اكوادور خواست كمي  به دموكراسي پايبند باشد و موضوع پيمان تجارت آزاد با آمريكا را به همه پرسي بگذارد.رهبر بوميان اكوادور همچنين ضمن رد احتمال مذاكره با دولت اين كشور براي پايان دادن به اعتراضات گفت، تظاهرات و مخالفتها در صورتي كه مذاكرات پيمان تجارت آزاد متوقف و همه پرسي در اين خصوص برگزار شود، پايان خواهد يافت.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |