دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۵۰ - Apr 3, 2006
آيا لايه هاي نازك كثيف مي تواند يخچال هاي طبيعي را از خطر ذوب  شدن حفظ كند؟!
وقتي آلودگي به كمك زميني ها مي آيد
009300.jpg
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: گروهي از فيزيكدانان فرانسوي موفق شده اند نمونه هاي كوچكي از يخچال هاي سوزني شكل طبيعي را كه در كوهستانهاي مرتفع تشكيل مي شوند در آزمايشگاه توليد كنند.
آنان با بررسي چگونگي شكل گيري اين ساختارها در آزمايشگاه فهميده اند شكل سوزني آنها روند ذوب يخچال ها را كند مي كند و مي توان بر اساس آن، روشي براي حفظ يخچال هاي طبيعي قطب شمال و جنوب پيدا كرد كه گرمايش جهاني آنها را تهديد مي كند.
اين يخچالهاي سوزني شكل را مي توان در ارتفاعات بالاي كوهستان ها پيدا كرد؛ جايي كه به جاي زمين پوشيده از برف نرم يا يخ زده، جنگلي انبوه از تيغه هاي يخي بلند و سوزني شكل وجود دارد. اين تيغه ها كه معمولاً بين يك تا چهار متر ارتفاع دارند، فقط در شرايط هواي خشك رشد مي كنند.
در اين شرايط نور شديد آفتاب سبب مي شود يخ مستقيماً به بخار آب تبديل شود (اين حالت را تصعيد مي نامند) و يخها به اين شكل درآيند.
ونس برگرون و ديگر همكاران فيزيكدانش در مدرسه عالي تربيت معلم ليون توانستند اين تيغه هاي سوزني شكل را در مقياسي بسيار كوچك توليد كنند.
آنها شرايط تشكيل اين يخچالها را شبيه سازي كردند، به اين شكل كه چندين قالب برف و يخ را در معرض تابش يك لامپ قوي قرار دادند. پس از چند ساعت تاباندن نور، ناهمواريهاي سوزني شكل كوچكي كه تنها چند سانتي متر ارتفاع داشتند، پديد آمدند.اين ساختارهاي كوچك كه در طبيعت هم بسيار ديده مي شوند، اگر در شرايط مناسب قرار بگيرند، رشد مي كنند و به تيغه هاي سوزني كوهستاني تبديل مي شوند.برگرون متوجه شده است فرآيند تشكيل اين تيغه هاي سوزني شكل يخي، فرآيندي خودتقويتي است.
در آغاز، نور خورشيد به شكل تصادفي بخش هاي كوچكي از برف را بخار مي كند و سوراخهاي كوچكي را در سطح صاف برف و يخ پديد مي آورد.
اين حفره ها سپس همانند يك عدسي عمل مي كنند و انرژي تابشي خورشيد را در مركز خود متمركز مي كنند.در نتيجه حفره عميق و عميق تر مي شود و به تدريج، يخچالهاي بزرگ سوزني شكل شكل مي گيرند كه دور يك حفره را فراگرفته اند.
هنگامي كه اين يخچالها به اندازه كافي بلند شدند، روي اطراف خود سايه مي اندازند و به اين ترتيب مانع از رسيدن نور خورشيد به بخش وسيعي از سطح يخ مي شوند. روند تصعيد يخ كند مي شود و يخچال براي مدت زيادي باقي مي ماند.
در مقاله اين گروه كه در نشريه فيزيكال ريويو لترز چاپ شده است، همچنين به نقش كثيف بودن يخ هم اشاره شده است.اگر يك لايه نازك آلودگي روي يخ قرار بگيرد (همانند خاك يا گل)، فرآيند تصعيد يخ و تشكيل ساختار مثلثي شكل شتاب مي گيرد.هرقدر حفره عميق تر مي شود، برف تميز بيشتري را در معرض تصعيد قرار مي دهد؛ در حالي كه لايه آلودگي به جا مانده از برفهاي قبلي كه در بالا قرار گرفته، همانند يك چتر، بلورهاي برف را محافظت مي كند و آنها را از محيط جدا مي كند.پيش از اين خيلي ها فكر مي كردند اگر برف كثيف باشد زودتر ذوب مي شود، زيرا كدرتر مي شود و نور بيشتري را جذب مي كند.اما برگرون مي گويد اين ضخامت لايه آلودگي است كه مشخص مي كند همانند يك عايق حرارتي رفتار كند يا همانند يك جذب كننده گرما و حرارت.
برگرون همچنين در طرحي جديد پيشنهاد داده است يخچالهاي طبيعي و ميدانهاي يخي در معرض ذوب شدن را با پخش كردن مقدار كمي غبار يا آلودگي در سطح آن به منطقه اي مملو از تيغه هاي سوزني شكل تبديل كرد و اين چنين آنها را از ذوب شدن سريع نجات داد.
گزارش اين تحقيق در حالي ارايه مي شود كه دانشمندان محيط زيست به دولت انگلستان فشار مي آورند تا گزارش نگران كننده ذوب يخچالهاي طبيعي زمين را منتشر كند.اين گزارش هشدار مي دهد منابع اصلي يخ زمين كه شامل يخچالهاي گرينلند و بخشي از قطب جنوب نيز مي شود، در خطر ذوب شدن قرار دارند و اين خطر بسيار جدي تر از آن چيزي است كه تا كنون تصور مي شد.
اگر نتيجه تحقيقات فيزيكدانان فرانسوي تأييد شود، آنگاه مي توان آهنگ ذوب شدن يخهاي زمين را كاهش داد و به شكلي وقوع فاجعه جهاني را اندكي به تعويق انداخت. اما اين تنها استفاده نيست.برگرون خيلي مايل است از اين تيغه هاي سوزني شكل در ميكروالكترونيك هم استفاده كند.
او قصد دارد با استفاده از پرتوهاي قوي ليزر، ستونهايي سوزني شكل به ارتفاع چند هزارم ميليمتر روي نوارهاي سيليسيوم ايجاد كند كه مي توانند باريكه هاي الكتروني بسيار متمركز توليد كنند.
منبع: Nature.com

ويروس اخاذ
009303.jpg
گروه دانش و فناوري _ مرتضي اسلام زاده: هنگامي كه رايانه ها ساخته شدند هيچ گاه كسي حتي تصور آن را هم نمي كرد كه روزي با استفاده از اين وسيله بتوان اخاذي كرد البته گهگاه نويسندگاني بودند كه با نوشتن ويروس ها، به آزار و اذيت مي پرداختند ولي هرگز ويروسي جهت اخاذي تهيه نشده بود اما به تازگي در ايالت اوريگان در شمال غرب ايالات متحده ويروسي جديد بر روي صفحه نمايشگر رايانه ها ظاهر شده و تهديد مي نمايد كه اگر صاحبان رايانه ها مبلغ ۱۰ دلار و ۹۹ سنت نپردازند هر نيم ساعت يك فايل از محتويات رايانه نابود خواهد شد. ويروس، پديده جديدي نيست اما ويروس اخاذ تابه حال نبوده است.
ويروس برنامه اي است كه با مداخله در برنامه رايانه نام يك فايل را عوض يا از حافظه رايانه پاك مي كند و يا حتي تصاوير ناخواسته را روي صفحه نمايشگر نشان مي دهد.
رئيس شركت خدمات رايانه اي مايكروسيستم آقاي هوارد كانينگهام در همين زمينه مي گويد: «تصور كنيد تمام يا قسمتي از فايل هاي ذخيره شده شما در داخل نرم افزارهاي مايكروسافت ازجمله Word و يا Exel از رايانه شما پاك شود يا به صورتي غيرقابل خواندن درآيد. شما در آن لحظه شايد مبلغي را از دست ندهيد ولي ضرر هنگامي آغاز مي شود كه بايد زمان زيادي را براي بازيابي و به  دست  آوردن فايل هاي ازدست رفته صرف نماييد.»
گزارش سال ۲۰۰۵ پليس فدرال ايالات متحده FBI حاكي از اين است كه در زمينه ويروس هاي رايانه اي سالانه نزديك به هفتاد ميليون دلار به شركت هاي معتبر ايالات متحده خسارت وارد مي شود. براساس همين گزارش امنيت رايانه هاي سازمان هاي دولتي كه بالغ بر سه ميليون رايانه مي باشد در طول سال حداقل يك بار به خطر مي افتد كه هزينه جبران آن به طور متوسط ۲۴۰۰۰ دلار است. به گفته رئيس شركت خدمات رايانه اي مايكروسيستم راه هايي براي جلوگيري از ورود ويروس به رايانه ها وجود دارد. آقاي كانينگهام مي گويد: «اول آن كه رايانه خود را با نرم افزارهاي ضدويروس مجهز نماييد.دوم براي برنامه هاي ضدويروس بايد سالي يك بار تجديد اشتراك نماييد. سوم آنكه اگر ايميل مشكوكي را دريافت كرديد به هيچ عنوان آن را باز نكنيد. و اگر به طور اتفاقي آن را باز كرديد فايل هاي برچسب آن (Attachment) را به هيچ عنوان باز نكنيد.»
آقاي كانينگهام مي افزايد: «اگر در نهايت ويروسي وارد سيستم رايانه شما شد استفاده از جديدترين نسخه يك نرم افزار ضدويروس به شما كمك مي كند تا ويروس را شناسايي كنيد و با آن مقابله نماييد. خطر ديگر سارقان رايانه اي هستند كه اين توانايي را دارند به رمز عبور رايانه شما و در نتيجه به تمام اطلاعات محرمانه شما دسترسي پيدا كنند.»
ابرقدرت دنياي نرم افزار كمپاني مايكروسافت كه صنعت نرم افزاري را در قرق خود دارد، پديده اي جديد ارايه نموده است به نام Info Card كه با استفاده از آن نيازي به وارد نمودن رمز عبور نخواهد بود.
Ifo Card واجد ويژگي هاي منحصر به فرد امنيتي است كه مايكروسافت مي گويد كه اطلاعات شخصي صاحب رايانه را در خود حفظ مي نمايد بر طبق آخرين خبر شركت Mc Afee اعلام كرد كه ضدويروس اين ويروس جديد را ساخته و براي استفاده عموم بر روي سايت آن شركت است.
منبع:com.CNN

شناسايي زيستگاه هاي ناشناخته ميكروبي
حيات در سياره هاي ديگر و حيات در بدن انسان
گروه دانش و فناوري- ساناز مهدوي: آيا مي دانيد شكم شما چه شباهتي به زباله هاي اتمي دارد؟ هر دو آنها گونه هاي باكتريايي مشابهي را دربر دارند كه در محيط هاي خشن و خشك يافت مي شوند.
نتايج نشان مي دهند كه زندگي موجودات، حتي مي تواند تحت شرايطي بسيار حاد نيز توسعه و رشد يابد. با تاكيد روي كلمه رشد، متوجه خواهيد شد كه زندگي باكتري ها در شكم ما خبر تازه اي نيست. دانشمندان گمان مي كردند كه ميكروب ها در محيط هاي اسيدي، زندگي هاي محدودي خواهند داشت. نتايج گزارش هاي هفته گذشته كه از موسسه ملي علوم انتشار يافت، نشان مي دهد كه لزوماً اين فرضيه صحيح نيست.
اليزابت بايك- ميكروب شناس دانشگاه «استفورد» - و همكارانش اعلام كردند: «نتيجه شگفت انگيز به دست آمده، نشان مي دهد كه شكم انسان مي تواند كانون اكوسيستم هاي ميكروبي مجزا باشد. يكي از ميكروب هاي موجود در شكم انسان ميكروبي است كه در زباله هاي راديواكتيوي نيز يافت مي شود. محققان همچنين افزودند كه چنين دنياي عظيم و ناشناخته ميكروبي مي تواند نقشي حائز اهميت و ناشناخته اي در سلامت و شناخت بيماري انسان داشته باشد.
اين موضوع موجب شده كه دانشمندان به بررسي دوباره محدوديت هاي محيطي در سيستم هاي بيولوژيك بپردازند. نتايج به دست آمده از تحقيقات در اين زمينه نشان مي دهد كه زندگي باكتري ها در محيط هايي مثل چشمه هاي جوشان آتشفشاني، آب هاي شور مملو از نمك، يخچال هاي منجمد يا محيط هاي خشن ديگر با هيچ گونه اختلالي مواجه نمي شود. همچنين اين بررسي ها مي توانند نكات مهمي را در كندوكاو در زندگي خارج از كره زمين ارائه دهند.
گروهي از دانشمندان دانشگاه «كلرادو» اخيراً به بررسي ميكروب هايي پرداختند كه در سوراخ ها و منافذ صخره هاي زرد در «بولدر» وجود دارند. اين صخره ها محيط هايي نامناسب براي زندگي اكولوژيك هستند. آنها در آوريل گذشته اعلام كردند از آنجا كه اين منفذها زيستگاه هاي امني براي ميكروب ها در زمين هستند پس بايد هدف مهمي در بررسي وجود زندگي در نقطه ديگري از منظومه شمسي قرار بگيرد. آنها نشان دادند كه چگونه ميكروب هاي موجود در چنين فضاهايي به سرعت به فسيل تبديل مي شوند.
همزمان با به دست آوردن اين نتايج، «مارك ويليام» و همكارانش در موسسه تحقيقاتي آلپاين در ناحيه بايري كه بالاتر از سطح صخره هاي يخچالي قرار داشت، علائمي از وجود حيات را يافته اند. اين زيستگاه ها توده اي از صخره ها هستند كه با يخ احاطه شده اند و تا كمربند سبز كوه ها ادامه دارند.
تيم تحقيقاتي، تنها نشانه هايي از ميكروب ها را به دست آورد و در اين بررسي هيچ ميكروبي مستقيماً مشاهده نشد. اين نشانه ها در مواد آلي و نيترات حل شده اند و مشابه نشانه هاي زندگي باكتريايي هستند كه در قطب جنوب يافت شده اند. دانشمندان بار ديگر در جايي كه اصلاً گمان نمي كردند، علائمي از حيات پيدا كردند.
به نظر مي رسد، درياچه هاي عميق نمك در درياي مديترانه كه خالي از اكسيژن هستند زيستگاه هيچ موجودي نباشند، اما در اين مكان نيز دانشمندان موفق شدند علائمي از زندگي ميكروبي بيابند.
دانشمندان در گزارشي از عملكردشان اعلام كرده بودند: نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه متابوليسم ميكروبي به احتمال زياد مي تواند در خارج از زمين وجود داشته باشد و اين موضوع اثبات مي كند كه امكان حيات در خارج از زمين وجود دارد.
دانشمندان گمان مي كنند برخي از زيستگاه هاي خشن محيطي، مشابه زيستگاه هاي موجود در نقاط ديگر جهان است. دره هاي خشك و لم يزرع قطب جنوب تصويري از زمين هاي يخي سطح مريخ هستند. همچنين ميكروب ها در نقاط خشك و لم يزرعي از صحراهاي «شيلي» نيز زندگي مي كنند.تشبيه شكم انسان به سياره هاي ديگر موضوعي شگفت انگيز است، اما در هر حال تحقيقات اخير گوياي اين نكته است كه شكم انسان، جهاني از ميكروب هاي متفاوت است كه تاكنون به ندرت مورد بررسي قرار گرفته است.
منبع: Christian Science Monitor
تاريخ: ۱۲ January,2006

تلفن همراه نه پايانه همراه
تكنولوژي و رسانه نسل جديد
009294.jpg
گروه دانش و فناوري _ مرتضي اسلام زاده : چندي پيش مطلبي تحت عنوان «تلفن همراه تا چه حد در زندگي روزمره ما رسوخ كرده؟» در همين صفحه به چاپ رسيد كه موضوع آن عبارت بود از اينكه تلفن همراه همواره در حال پيشرفت و مبدل شدن به وسيله اي كامل بود و همچنين عنوان شده بود كه تلفن همراه همواره در حال پيشرفت و مبدل شدن به وسيله اي كامل تر بود و همچنين عنوان شده بود كه با تلفن همراه مي توان به جاي بليط مترو استفاده نمود. اما به تازگي و در همين راستا در شهر بارسلون پايتخت كاتالان در كشور اسپانيا شاهد برگزاري كنگره جهاني ۳GSM با شركت تعداد زيادي از امپراتوري هاي صنايع مخابرات و الكترونيك بود. اين نمايشگاه عظيم وفوق العاده پيش رفته در عرصه مخابرات برپا بود. اين نمايشگاه به حدي جاذب بود كه پادشان و ملكه اسپانيا را نيز به سوي خود كشانده بود. شركت اركان فرانسه كه به لطف گسترش دامنه فعاليتهاي خود در زمينه ۳GSM به يك ابر قدرت مبدل شده است در اين نمايشگاه حضوري چشمگير داشت.
پايتخت كاتالان لبريز شد از اسامي و آرم هاي شركت هاي بسيار بزرگ و مشهوري همچون موتورلا و نيز سامسونگ و LG . تو گويي بارسلون نه تنها پايتخت كاتالان بود، بلكه پايتخت تلفن همراه شده بود.
تلفن همراه به سرعت سرسام آوري، افزون بر نقش اصلي اش، وسيله ارتباطات اينترنتي نيز مي شود. شايد بهتر است كه از اين به بعد به جاي تلفن همراه از لفظ «پايانه همراه» استفاده شود؛چرا كه اين عنوان برايش مناسب تر است. كارشناسان اهل فن مي گويند بايد منتظر يك جهش فوق العاده در توليد صنايع تلفن همراه بود. پس از آنكه تلفن همراه به سوي تارنماي جهاني حمله شد و خود را به عنوان تهديدي عليه آن مطرح نمود در واقع تهديدي عليه درآمد سرشار حال از خدمات آنها كه با صرف زمان و ميلياردها دلار هزينه به گسترش آن نائل آمده اند و حالا متوجه استقبال عموم از تلويزيون همراه شده اند. پديده اي جديد كه در بارسلون در بسياري از غرفه ها يافت مي شود. نهادهاي ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در ايالات متحده همواره سعي كرده اند در عرصه تلفن همراه همواره پيشگام بمانند. به اعتقادات آنها دنياي آينده نه تسيلحاتي خواهد بود نه اتمي و نه هيچ چيز ديگر. در سال هاي پيش رو حرف آخر را مخابرات و در راس آنها تلفن همراه خواهد زد. تحولي كه برخي از ديگر كشورهاي جهان را به وسوسه انجام اين پديده جهان شمول واداشته است، رسانه اي همه كاره و همراه.
دستگاه هاي ريزنقش مخصوص پخش موسيقي موسوم به آي پادها نيز طي سالهاي اخير طرفداران فراواني براي خود دست و پا كرده اند. از اين پس مي توانند به عنوان جزئي از تلفن همراه درآيند تا در آينده نيازي به حمل چند وسيله همراه با هم.
به هر حال كار اين تلفيق هاي چشمگير به جايي رسيده كه به چشم بر هم زدني تلفن و تلويزيون همراه نقش به اصطلاح صندوق پول و كارت اعتباري را هم ايفا خواهند كرد. اين تحول جديد در حال حاضر در كشور ژاپن به صورت آزمايشي در حال انجام است.
در همايش بارسلون مشاهده گرديد كه تلاش ارايه دهندگان اين اقدام  هاي دلچسب هرچه بيشتر بر اين استوار بود تا محصولات خود را به صورت كاملاً سهل الاستفاده درست كنند تا همگان در هرسني و سالي و با هر سطح آگاهي بتوانند از آن استفاده نمايند. در اين همايش، حتي پا را از اين هم فراتر گذاشته و از تكنولوژي روبات حاضر و اين مخلوق حرف گوش كن نيز استفاده نموده اند تا صدا را نيز در مجموعه پايانه همراه اضافه نمايند. و اين پايانه همراه فقط با صداي صاحبش شروع به كار مي نمايد و صداي صاحب خود را از بين صدها هزاران صدا بازشناسي مي كند و از خود واكنش نشان مي دهد. به هر حال، چندي نخواهد گذاشت كه تلفن هاي همراه كه نه پايانه هاي همراه افزون بر اين همه توانايي به آن يك امتياز ديگر هم تجهيز شوند ويا شايد حتي آراسته تر به علاقه مندان عرضه گردد.
در كنگره صاحبان و مديران ابر شركت هاي خدمات مخابراتي و الكترونيكي و خدمات و ارتباطات راه دور بيش از پانصد خبرنگار روزانه به تهيه خبر مي پرداختند و مسئولان و مقامات كمپاني هاي مشهور جهان در بارسلون گرد آمده بودند و سعي كردند در طي چهار روز تشكيل اين همايش با بيش از پنجاه هزار نفر بازديدكننده ارتباط تنگاتنگي را برقرار نمايد.
منبع: CNN.com

بزرگ ترين نرم تن دنيا پشت دوربين
نخستين تصويربرداري از ماهي مركب در عمق هزار متري
گروه دانش و فناوري _ حسين اميني: پس از سال ها تلاش، براي نخستين بار از ماهي مركب زنده در محيط زندگي اش فيلمبرداري شد، محققان ژاپني موفق شدند از اين حيوان عظيم الجثه ۸ متري به مدت ۴ ساعت عكسبرداري كنند.
ماهي هاي مركب بزرگ ترين نرم تن هاي دنيا هستند كه طي ۴ قرن اخير بيش از ۵۸۰ مورد، لاشه اين جانوران در سواحل دنيا پيدا شده است. اين لاشه ها اطلاعات بسياري در اختيار دانشمندان گذاشته است. طول بعضي از نمونه ها با پاي فوق العاده درازشان به ۱۸ متر مي رسيد و وزنشان حدود ۱ تن مي شد و گمان مي رفت كه اين موجودات در مناطق بسيار عميق اقيانوس ها زندگي مي كنند و مشاهده و جمع آوري اطلاعات از نمونه هاي زنده غيرقابل تصور مي نمود.
سرانجام موري و كابودرا دو محقق ژاپني توانستند بر اين آرزو جامه عمل بپوشانند. آنها از يك طناب ماهيگيري ۱ كيلومتري مجهز به دوربين براي به دام انداختن اين هيولا استفاده كردند. جانور در عمق ۹۰۰ متري به طعمه تعبيه شده حمله برد كه حاصل آن يك رويارويي ۴ ساعته بود. در طي اين رويارويي ماهي مركب در تجهيزات محققان گرفتار شده و بعد از فرار يكي از پاهاي ۵/۵ متري خود را لابه لاي وسايل تحقيقاتي بر جاي گذاشت. بازوي بر جاي مانده پر از بادكش بود كه بعد از درآوردن آن هم حالت مكندگي داشت آنها پس از برداشت DNA حيوان و مقايسه با نمونه هاي قبلي، هويت آن را اثبات كردند. اين تصويربرداري در نزديكي جزيره شي چي جي ما در اقيانوس آرام شمالي انجام گرفت و اين در حالي بود كه تلاش جهاني براي تصويربرداري از اين موجودات روبه نااميدي مي رفت، حتي استفاده از زير دريايي تحقيقاتي و يا نصب دوربين روي نهنگ آبي (كه از ماهي مركب تغذيه مي كند) نتيجه اي در بر نداشت. تا اين كه تلاش هاي موري و كابودرا پس از ۹ ماه و ۲۳ مورد جست وجو نتيجه بخش واقع شد. انتخاب اين منطقه علت هاي مختلفي داشت از جمله اين كه نهنگ هاي آبي هنگام پاييز براي تغذيه در آن جا جمع مي شوند و براي شكار به اعماق آن مي روند و صخره هاي جزيره شيب تند و شكاف هاي بسيار دارند كه محيط خوبي براي زندگي اين هيولا هاست.
منبع: Nature.com

دي وي دي پلير دومنظوره
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: شركت كره اي LG اعلام كرد كه نسل جديدي از دي وي دي پليرها را به زودي روانه بازار خواهد نمود كه توانايي كار با هر دو فرمت دي وي دي هاي HD و Blu-Ray را دارا خواهد بود. در حال حاضر دي وي دي هاي LG فقط فرمت Blu-Ray را ساپورت مي كنند.
دي وي دي هاي Blu-Ray توسط شركت سوني توليد گروندو HD DVD ها توسط شركت توشيبا به بازار ارائه شده اند و هر دو فرمت فوق توانايي ذخيره حجم بيشتري از اطلاعات را نسبت به دي وي دي هاي كنوني دارا هستند.

توزيع ps3 به تعويق افتاد
009297.jpg
گروه دانش و فناوري _ بهنام نظيري راد:  كمپاني  سوني اعلام كرد، كنسول بازي تصويري جديد اين شركت تحت عنوان Playstation 3 تا ماه نوامبر روانه بازارها خواهد شد و علت اين تعويق آماده نشدن بعضي از تكنولوژي هاي بكار رفته در اين كنسول است.
اين كمپاني كه بر بازار كنسول هاي بازي در جهان حكمراني مي كند و تقريبا ۷۰ درصد از اين بازارها را در اختيار دارد اعلام كرده، پلي استيشن ۳ تقريبا به طور همزمان در ژاپن، آمريكاي شمالي و اروپا توزيع خواهد شد. وقتي كه ما اعلام كرديم كه برنامه هايمان براي اين دستگاه در فصل بهار است، انتظار داشتيم كه استانداردسازي براي تكنولوژي هاي به كار رفته در آن تا پايان ماه آگوست به پايان برسد.
اما پيشرفت كار طبق انتظار ما نبود كن كوتاراگي يكي از مديران سوني در اين ارتباط گفت: ما مي خواستيم از آينده اين تكنولوژي ها و در دسترس بودن آنها اطمينان حاصل كنيم.
اين تاخير شركت سوني بيشتر به نفع كمپاني مايكرو سافت است زيرا آنها مي توانند با كامل كردن Xbox ۳۶۰ تا ماه نوامبر رقابت تنگاتنگي را با آنها داشته باشند.
منبع: REUTERS.com

در جست وجوي حيات فرازميني
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: پژوهشگراني كه به دنبال حيات پيشرفته فرازميني هستند توجه خود را به ستاره بتاسگان تازي كه يك ستاره دوقلو است متمركز كردند. اين ستاره ۲۶ سال نوري از ما فاصله دارد و به دور خورشيد مي گردد. محققاني كه به دنبال هر نوع حيات (شامل فرم اوليه حيات كه نمي توانند با زمين ارتباط برقرار كنند) هستند بايد نگاه دقيقي به ستاره اپسيلون سرخ پوست داشته باشند. هر دو ستاره ويژگي هاي يكساني دارند. آنها ستاره هاي مانع، پايدار و آرام هستند.
اين تحقيقات براساس ليست كوتاهي كه مارگارت ترونبل تهيه كرد انجام شد. او تحقيقات خود را با بررسي فاصله ميان ستاره اي هزاران ستاره آغاز كرد. اهميت اين ليست اين است كه نشان مي دهد كدام ستاره بهترين موقعيت را براي بررسي دارد و تمام اين ها به شناختي كه از حيات در زمين داريم بازمي گردد. يكي از معيارهايي كه وي در اين ليست در نظر گرفته، فاصله بين سيارات و ستاره هاي بين آنهاست. اگر سياره خيلي از ستاره دور باشد به اين معني است كه آب در آن يخ زده است و اگر خيلي نزديك باشد، يعني آب در آن جوشان است.
او براي ارزيابي اين كه كدام ستاره ممكن است سياره اي داراي حيات پيشرفته داشته باشد از مطالعه ستاره هاي جوان صرف نظر كرد. او مي گويد: «ميلياردها سال گذشت تا فناوري در زمين به وجود آمد، بنابراين ستاره هايي كه كمتر از ۲ ميليارد سال سن دارند كنار گذاشتم و حداقل ستاره هاي ۳ ميليارد ساله را بررسي كردم.»
همچنين از قرار دادن ستاره هايي كه فاقد عنصر فلزي (آهن، نيكل و سيليكن) هستند خودداري كرد، چون ستاره تشكيل شده از ابري كه غني شده از فلز نيست، نمي تواند سياراتي سرشار از فلز توليد كند.
ستاره هاي بتاسگان تازي و اپسيلون سرخ پوست با معيارهاي وي مطابقت دارند و چون تكامل يافته هستند ممكن است حيات پيشرفته در آن وجود داشته باشد. در اين برنامه دانشمندان به دنبال امواج راديويي هستند كه ممكن است نشانه اي از وجود حيات هوشمند باشد.
منبع: NewScientist.com

اخترشناسي تا ۴۰ سال ديگر ناممكن مي شود
ايرنا: آلودگي ناشي از رد هواپيماها در آسمان و تغيير اوضاع اقليمي رصد كيهان با تلسكوپ هاي زميني را تا سال ۲۰۵۰يعني حدود ۴۰ سال ديگر ناممكن خواهد كرد.
گري گيلمور استاد موسسه نجوم دانشگاه كمبريج مي گويد اگر روند كنوني سفرهاي هوايي ارزان قيمت ادامه پيدا كند عصر رصد كيهان از روي زمين بسيار زودتر از آنچه پيش بيني مي شد، به پايان خواهد رسيد. هواپيماها و تغيير اوضاع اقليمي در افزايش ابر در آسمان نقش دارند. وي مي گويد: اكنون بايد بين سفرهاي ارزان هوايي و اخترشناسي يكي را برگزيد.
اين بررسي از جمله اقداماتي است كه براي برنامه ريزي طرح تلسكوپ بسيار عظيم ELT انجام شده است. هدف از اين طرح رصد سيارات نزديك ستارگان و جستجو براي يافتن اجرام بسيار كم نور در كيهان است. به گفته گيلمور در حال حاضر عمر تلسكوپ هاي بزرگ زميني به پايان رسيده است.
تغيير اوضاع اقليمي مقدار پوشش ابر را در سراسر زمين افزايش مي دهد و سفرهاي هوايي ارزانقيمت نيز در افزايش ابر نقش دارد. از اين رو پيش بيني مي شود تا ۴۰ سال ديگر تلسكوپ هاي زميني به ابزاري بي فايده در رصد كيهان تبديل شوند.
تغيير اوضاع اقليمي مقدار بخارات آب را در جو زمين افزايش مي دهد و در افزايش ابر نقش دارد. افزايش پوشش ابر نجوم نوري و مادون قرمز را تحت تأثير قرار مي دهد و بايد در فضا و نه در زمين انجام شود. اما اخترشناسي راديويي از زمين ادامه دارد. گيلمور مي گويد رد هواپيماها اغلب گذرا هستند، اما در برخي شرايط آب و هوايي شبيه ابرهاي طبيعي به نظر مي رسند.
هالگر پدرسون اخترشناس موسسه نيلز بوهر در دانمارك كه رد هواپيماها را مطالعه كرده است مي گويد رد هواپيماها در آغاز تشكيل قابل مشاهده اند. به همين خاطر مي توان بعد از محو آنها به رصد آسمان ادامه داد. اما گاهي رد هواپيما ساعتها در آسمان باقي مي ماند و سپس تجزيه شده و به شكلي تبديل مي شوند كه به سختي از ابرهاي سيروس طبيعي قابل تشخيص است.
دكتر هرمان مانستاين از مركز نجوم آلمان مي گويد رد هواپيما جايي تشكيل مي شود كه هوا كاملا اشباع از ذرات يخ است، اما اگر هوا خيلي گرم باشد اين رد تشكيل نمي شود. اما پروفسور گيلمور مي گويد قسمت هايي از آسمان ابر نسبتا كمتر است كه مي توان تلسكوپ ها را در اين مكانها مستقر كرد. اما هيچ جايي در زمين نيست كه از وجود ابر و رد هواپيما در امان باشد.
در حال حاضر در برخي كشورها قوانيني وجود دارد كه به موجب آن هواپيماها نمي توانند در اطراف رصدخانه هاي مهم و در فاصله بسيار زيادي از آنها پرواز كنند.
گيلمور مي افزايد: با اين حال، جاهايي كه رصدخانه ها قرار دارند مانند جزاير قناري ، هاوايي و آمريكاي جنوبي جاذبه هاي گردشگري دارند و احتمالا در آينده از مراكز رشد ترافيك هوايي خواهند بود. تصاوير ماهواره اي نشان مي دهد دسته هاي رد هواپيماها مي تواند تا دو روز در آسمان بماند و در شرايطي صدها كيلومتر امتداد يابد.
تلسكوپ اروپايي ELT ۳۰ تا ۶۰ متر قطر خواهد داشت و محل استقرار آن با وجود مشكل دسترسي احتمالا قطب جنوب خواهد بود. قطب جنوب آسمان نسبتا صافي دارد و محل عبور هواپيماها نيست.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |