دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۵۰ - Apr 3, 2006
اولين جشنواره شعر دانش آموزي اول ارديبهشت برگزار مي شود
سعدي، ميزبان شاعران نوجوان
009429.jpg
گروه ادب و هنر- سعيده امين: اولين جشنواره شعر دانش آموزي، اول ارديبهشت در سطح استان تهران برگزار مي شود.
همزمان با سالروز بزرگداشت شاعر بزرگ ايران، سعدي، شاعران بزرگ ايران در همايشي به ارزيابي شاعران كوچك ايران خواهند نشست. اصل برنامه هم از اينجا شروع شده كه انجمن قلم ايران با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت آموزش و پرورش به منظور استعداديابي و تشويق شعراي كوچك كه دوران تحصيل را در مقاطع دبيرستان و پيش دانشگاهي مي گذرانند تصميم گرفت تا سالروز بزرگداشت سعدي را در كنار اين شاعران نوجوان برگزار كند.
هرچند حوزه اين جشنواره فقط محدود به استان تهران است، اما اقدام بسيار ارزشمندي براي حمايت از شاعران نوپا محسوب مي شود. شاعراني چون عليرضا قزوه و ابوالفضل زرويي نصرآباد به اجراي شعر خواني خواهند پرداخت.
تعداد ديگري از شاعران و نويسندگان نيز به عنوان هيأت انتخاب و هيأت داوري در اين جشنواره حضور خواهند داشت.
مهدي رسولي دبير جشنواره اولين شعر دانش آموزي در خصوص زمان برگزاري اين جشنواره مي گويد: «ما طي فراخواني از طريق روزنامه ها و آموزش و پرورش تا ۲۳ فروردين براي دانش آموزان مهلت گذاشتيم تا آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند تا پس از انتخاب از سوي هيأت انتخاب و انتخاب ۴۰ اثر رسيده به دبيرخانه، در روز جشنواره ؛يعني اول ارديبهشت ماه از زبان خود شاعران در جشنواره قرائت شود.»
به گفته وي تمام مدارس دولتي و غيرانتفاعي استان تهران در مقطع دبيرستان و پيش دانشگاهي مشمول اين مسابقه خواهند بود. ۲۵۰۰ واحد مدرسه در استان تهران وجود دارد كه اين فراخوان به تمامي اين ۲۵۰۰ مدرسه در تهران ابلاغ شده است.
جشنواره شعر دانش آموزي از ساعت ۵ الي ۲۰ در تالار «خانه معلم» واقع در خيابان ولي عصر بالاتر از ميرداماد برگزار خواهد شد.در ابتداي اين مراسم صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي به سخنراني خواهند پرداخت، سپس ۴۰ دانش آموز برتر مي توانند به نوبت اشعار منتخب را قرائت كرده تا در معرض گزينش هيأت داوران قرار بگيرد. رسولي در خصوص كيفيت مسابقه گفت: «پس از انتخاب ۴۰شعر از ميان آثار كه با موضوع آزاد و در قالبي آزاد ارسال شده اند، هيأت داوران در نهايت در روز جشنواره ۱۵ دانش آموز و ۱۴ مدرسه را به عنوان برنده انتخاب خواهد كرد.»
به هركدام از ۱۴ مدرسه برتر ۵۰۰ جلد كتاب ادبي و به ۱۵ شاعر ممتاز هر كدام جوايزي به ارزش ۷۰هزار تومان اهدا خواهد شد. به مدارس و دانش آموزان از طرف دبيرخانه نيز لوح تقديري با امضاي وزير ارشاد و انجمن قلم ايران اهدا خواهد شد.
دانش آموزان شاعر مي توانند ضمن شركت آزاد در اين جشنواره در نمايشگاه كتابي كه در محل تالار معلم برگزار مي شود شركت كنند و از نزديك با نويسندگاني چون رضا اميرخاني(دبيرانجمن قلم ايران)، خسرو باباخاني و اميرحسين فردي آشنا شده و از تجارب ايشان بهره جويند.

چهره
نوروز ۸۵ و تلخكامي موسيقي
009426.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: تقريباً در تمام روزنامه هاي صبح روز پنج شنبه ۲۵/۱۲/۸۴ ، يك خبر ديده مي شد: «استاد علي تجويدي درگذشت» . اين خبر كه براي اهالي فرهنگ و هنر، به ويژه موسيقي، پيش درآمد تلخي براي نوروز محسوب مي شد، طبق معمول براي بيشتر مردم ايران، واجد معناي مشخصي نبود، چرا كه استاد علي تجويدي، آهنگساز و نوازنده ۸۶ ساله كشور كه مدت ها در بستر بيماري بوده آن چنان كه بايد، به جامعه شناخته نشد.
علي تجويدي ۱۲۸۹ در تهران متولد شد. مقدمات موسيقي را از پدر و برادرش ، هادي تجويدي آموخت. آموزش او چنان بود كه در ۱۲سالگي دستگاه هاي ايراني را مي شناخت. از كودكي با ابوالحسن صبا آشنا شد، چرا كه در آن زمان، شاگرد نقاشي پدرش بود و به منزلشان رفت و آمد داشت.
اولين سازي كه تجويدي آموخت تار بود و پس از آن در دبيرستان، وقتي كه وارد گروه پيشاهنگي شد، فلوت هم ياد گرفت و با زبان موسيقي (نت) آشنا شد. تجويدي در ۱۶سالگي به كلاس حسين ياحقي رفت و پس از ۶ماه نزد ايشان به آموختن ويولن مشغول شد و سپس به كلاس مرحوم صبا رفت و ۶سال نزد اين استاد به فراگرفتن موسيقي و نوازندگي ويولن پرداخت؛ در ضمن سه تار و ضرب را هم نزد ايشان ياد گرفت و براي پيشرفت تكنيك ويولن بنا به توصيه وي ۳ سال نزد يك استاد خارجي كار كرد و نيز به وسيله يكي از دوستانش با حاج آقا محمد ايراني و ركن الدين مختاري و ساير موسيقيدانان ايراني از جمله نورعلي برومند و مرحوم طاهرزاده و مرحوم قهرماني آشنا شد.
در حقيقت دستگاه هاي كامل ايراني و تصانيف مرحوم شيدا را نزد آنها آموخت و چون ذوق آهنگسازي داشت بنا به توصيه ركن الدين مختاري به ساختن آهنگ پرداخت و براي آشنايي بيشتر به فن آهنگسازي و همچنين اركستراسيون و هارموني مدتي مثل يك طلبه نزد چند استاد به تحصيل پرداخت و در كلاس كنسرواتوار آزاد موسيقي نام نويسي كرد. تجويدي ۳۰ سال براي راديو آهنگ ساخت و برنامه داشت.
قرار است آخرين ساخته هاي با كلام «علي تجويدي» به همت «بهرنگ آزاده» نوازنده ويولن در قالب آلبوم در بازار موسيقي منتشر شود. در اين آلبوم ۴ اثر از آخرين ساخته هاي با كلام «تجويدي» شامل «يك نگه كرد و گذشت» ، «مرا عاشقي شيدا» ، «بي هم زبان» و «تو بودي» براي اركستر تنظيم شده كه در قالب آلبوم و به خوانندگي «عليرضا فريدون پور»توسط انتشارات آواي باربد منتشر خواهد شد.

دو پروژه همزمان «لوتريا» ي هندي
009414.jpg
گروه ادب و هنر:  ميلان لوتريا فيلم هاي تازه اش را جلوي دوربين مي برد.
به نوشته سايت اينترنتي اينديا.اف.ام، اين فيلمساز هندي كه اين روزها شاهد موفقيت درام اجتماعي خود «تاكسي شماره ۹۲۱۱» است، در گفت وگو با رسانه هاي گروهي اعلام كرد قصد دارد به طور همزمان دو پروژه مختلف را كارگرداني كند. يكي از اين دو پروژه را رامش سيپي - تهيه كننده معتبر و قديمي سينما كه تاكسي شماره ۹۲۱۱ را نيز تهيه كرده - توليد خواهد كرد كه يك قصه عاشقانه است. در طول سه ماه گذشته لوتريا مشغول مذاكره با سيپي بود تا بر سر جزئيات كار با هم به توافق برسند.
جان آبراهم كه نقش اصلي تاكسي شماره ۹۲۱۱ را بازي كرد، در اين فيلم - كه هنوز نامي براي آن انتخاب نشده- در كنار آبيشك باچان ظاهر خواهد شد. فيلمنامه فيلم آماده شده و قرار است كليد فيلمبرداري آن اواسط فصل بهار زده شود. لوتريا اين روزها مشغول انتخاب سه بازيگر مهم ديگر فيلم است.
دومين پروژه جديد لوتريا يك درام اجتماعي به نام «پرنده» است. سانجي دات كه دو سال قبل در «ديوار» لوتريا بازي كرد، نقش اصلي فيلم جديد را به عهده دارد. بعد از درام جنگي «ديوار» كه اختصاص به روابط تيره هند و پاكستان داشت و در نمايش عمومي با موفقيت مالي همراه نشد- دات و لوتريا به دنبال يك سوژه ويژه بودند كه از قرار معلوم «پرنده» مشخصات مورد نظر اين دو را در خود دارد. فيلم يك اكشن ماجراجويانه است كه براساس يك ماجراي واقعي ساخته مي شود.
تاكسي شماره ۹۲۱۱ سه هفته در هند به روي پرده سينماها رفت. اگرچه فيلم در سه روز اول نمايش فروش خوب و بالايي نداشت، اما به مرور با استقبال تماشاگران روبه رو شد و توانست لقب فيلمي با فروش متوسط را بگيرد.

بازگشت «كيوب» به خانه
009411.jpg
گروه ادب و هنر: آيس كيوب در نسخه سينمايي يك مجموعه تلويزيوني بازي مي كند.
به نوشته سايت اينترنتي فيلم استو، اين بازيگر سياهپوست سينما به جز بازي در نسخه سينمايي «كوتر خوش آمدي» يكي از تهيه كنندگان آن هم خواهد بود. كيوب كه اين روزها در حال بازي در قسمت دوم فيلم پرفروش «هنوز نرسيده ايم؟» است، فيلم بعدي خود را نيز انتخاب كرد.
«كوتر خوش آمدي» يك مجموعه تلويزيوني پر بيننده بود كه دهه هفتاد ميلادي به روي آنتن رفت و با موفقيت خيلي زيادي روبه رو شد.
تام برادي فيلم را براساس فيلمنامه اي از خودش كارگرداني خواهد كرد. شركت مستقل فيلمسازي «ديمنشن فيلمز» تهيه كننده اين فيلم خواهد بود. در نسخه اصلي، گيب كاپلان در نقش كوتر كاراكتر اصلي بازي كرد، اين نقش را در نسخه سينمايي ،كيوب به عهده دارد. كاپلان و آلن ساكس كه خالق قصه و كاراكترهاي مجموعه تلويزيوني هستند، ناظر به توليد نسخه سينمايي خواهند بود. آنها پس از فروش امتياز توليد نسخه سينمايي، اصرار دارند كه فيلم سينمايي حال و هوايي متفاوت از نسخه تلويزيوني داشته باشد.
قصه مجموعه درباره معلمي بود كه بعد از مدت ها دور از شهر زادگاه خود، دوباره به آنجا برمي گردد. او در برخورد با بچه هاي مدرسه جديد با دردسرها و مشكلات زيادي روبه رو مي شود. «كوتر خوش آمدي» در فاصله سال هاي ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ از تلويزيون پخش شد.
اين مجموعه در عين حال معرفي كننده جان تراولتا به عنوان يك بازيگر خيلي جوان بود. وي در مجموعه در يكي از نقش هاي مكمل ظاهر شد.

موج ژاپني در كره جنوبي
009417.jpg
گروه ادب و هنر: آيا موج فيلم هاي ژاپني در كره جنوبي به راه مي افتد؟
به نوشته سايت اينترنتي كونگ فو سينما، دو فيلم ژاپني جديد به روي پرده سينماهاي كره جنوبي مي روند. اين دو فيلم اميدوارند كه با استقبال گسترده تماشاگران كره اي روبه رو شده و راه را براي موفقيت هاي احتمالي محصولات ژاپني در كشور كره فراهم كنند.
فيلم هاي «پاسچيگي» (ما يك روز بر مشكلات غلبه مي كنيم) و «لاميسن و هيميكو» در سه روز اول نمايش خود توانستند بينندگان زيادي را به داخل سالن سينماهاي كره بكشانند و حالا تحليل گران منتظرند تا ببينند فروش فيلم ها در هفته دوم چگونه خواهد بود.
آخرين باري كه يك فيلم ژاپني در كره جنوبي با موفقيت مالي روبه روشد، سال ۱۹۹۸ بود كه «نامه هاي عاشقانه» در كره اكران عمومي شد.
اين فيلم راه را براي نمايش محصولات ژاپني در كره باز كرد. اما برخي از موفقيت فيلم هاي ژاپني در كره جنوبي نگران هستند. نگراني اين گروه اين است كه موج فيلم هاي ژاپني به صورت رقيبي جدي براي محصولات كره اي در آيد. اين موج از يك سو باعث مي شود تا وضعيت فروش فيلم هاي كره اي خراب شود و از سوي ديگر باعث تأثير پذيري فيلم هاي كره اي از محصولات ژاپني مي شود.
از طرف ديگر صنعت سينماي ژاپن از حضور خود در كره جنوبي خشنود است. بازار سينماي كره براي تهيه و توزيع كنندگان سينمايي ژاپن ارزش و اهميت خيلي زيادي دارد. در عين حال منتقدين كره اي مي گويند موفقيت مالي چند فيلم ژاپني در كره، به مفهوم موفقيت تمام محصولات ژاپني در اين كشور نيست. با اين وجود آنها هم قبول دارند كه اين فيلم ها، نقش مهمي در تغيير ذائقه تماشاگران كره اي دارند.

زندگي ساراماگو در رودكي
009432.jpg
دومين شماره مجله فرهنگي، هنري و اجتماعي رودكي ويژه فروردين ۱۳۸۵ كه به صورت ماهانه روي پيشخوان مي آيد، با مطالبي در حال و هواي نوروز و بهار ايراني منتشر شد.
در اين شماره مي خوانيم: نوروز ؛ از آغاز تا امروز، ما نسلي آرمانگرا بوديم (جمال مير صادقي )، جز انسان هيچ نبودم...(اريش فريد)، مردي كه جهان را تازه تر مي خواست (زرتشت)، اميدوار به رهايي انسان ( هابرماس)، كويتا از پشت شيشه (اميلي ايشم رابوتيو)، معناگرايي در رستاخيز (تولستوي) و... همچنين در بخشي از تازه ترين شماره اين مجله كه مجوز انتشار هفتگي دارد، اما فعلا به صورت ماهانه منتشر مي شود، زندگي و شرح حال ساراماگو از چهره هاي برجسته ادبي جهان را به روايت خودش مي خوانيم: « هنوز چند ماه از اقامت در ليسبون نمي گذشت كه برادرم فرانسيكو كه ۲ سال بزرگتر از من بود، درگذشت.هر چند شرايط زندگي ما پس از انتقال به پايتخت بهبود يافت، ولي هرگز به حد مطلوب و به عبارتي به رفاه نسبي نرسيد...»
رستاخيز و عاشورا و روزگار نو در ادبيات مدرن عنوان مطلب ديگري است كه در اين مجله درج شده است.
در اين شماره مطالبي به قلم اميرحسين اكبري شالچي ، اسدالله امرايي، كيومرث پارساي، محمد رضا روزبه، حسن زنگويي، علي الله سليمي، اسدالله شعباني، امير پويان، محمود معتقدي و... درج شده است.
صاحب امتياز، مدير مسئول و سردبير رودكي، محمد عزيزي ، نويسنده معاصر است.

خداحافظي عجيب ياد ماندگار
009423.jpg
همزمان با فرارسيدن سال نو و بهار طبيعت آخرين شماره از سري جديد نشريه ياد ماندگار نشريه تخصصي ادب و هنر پايداري منتشر شد.
دوره جديد ياد ماندگار كه در جشنواره اخير مطبوعات دفاع مقدس به عنوان برترين نشريه در اين حوزه معرفي و تقدير شده بود، پس از شش شماره با خداحافظي اعضاي شوراي سردبيري و دبيران بخش هاي تحريريه و فني به انتشار خود پايان داد.
در اين شماره كه شامل مصاحبه ها، مقالات و گزارش هايي به قلم شهيد سيدمرتضي آويني، حسين بهزاد، نصرت الله محمودزاده، حميد داودآبادي، گل علي بابايي، مصطفي رحيمي، سيدعليرضا ميرعلي نقي، حسين قدياني، محمدرضا محمدي نجات و بسياري ديگر از نويسندگان حرفه اي عرصه ادب و هنر دفاع مقدس است،  عناويني همچون: نه! هيچ چيز تمام نشده... _ سنگرتكاني نوروزي در جبهه هاي ديروزي _ وقت به خير موسيو ايراك _ نامه اي براي محمود _ باگراي گلدسته _ حاج همت بزرگ تر بود يا بزرگراه همت؟ - شرف حرفه ام را به رويترز نفروختم! _ دوئل دو غول نيست انگار _ با بچه هاي كميل در شرق دجله _ نئوصهيونيست ها مي تازند _ يك روايت، چهار نامه و... همين! _ برادر احمد به مريوان برگرد _ و... به چشم مي خورد.
در بخش پاياني اين شماره از ياد ماندگار و در ستوني به نام آخرين خاكريز و به قلم مدير مسئول اين نشريه، مي خوانيم:
« همراهان قديمي اين صفحه به خاطر دارند كه چند شماره قبل تر در آخرين خاكريز پيش بيني كرده بوديم كه چنانچه زمين و زمانه براي امكان بقاء و ادامه انتشار نشريه قفل شد، به زير چتر «لايكلف الله نفسا الا وسعها» پناه خواهيم برد، نه گمان كنيد از سر بي مسئوليتي و يا شانه خالي كردن از زير بار تكليف! نه، بلكه...
دوره جديد ياد ماندگار به گواهي شش شماره اي كه از پاييز ۸۳ تا همين شماره حاضر به شما تقديم داشت نشان داد اهل «به فرموده نويسي» ، «سرهم بندي شماري مطالب بخشنامه اي» و «درج رپرتاژ آگهي هاي شبه فرهنگي» به بهانه ترويج ارزش هاي ادبي _ هنري ماندگار دوران دفاع مقدس ملت ايران، نبوده و نيست.
شايد رعايت همين امر ظريف سبب شد تا خيلي زود دوره جديد ياد ماندگار به هزاران هزار مخاطب پاي كار از اقشار متنوع فرهنگي، ادبي، هنري، دانشگاهي و حوزوي و خصوصاً دختران و پسران برومند نسل چهارم انقلاب دست يابد.گلايه اي از كسي نداريم الا از كم توفيقي خودمان؛ همت اندك و بخت كوتاه مان. ياد ماندگار پس از ما هم شايد منتشر شود، هرچند نه با حضور و تلاش جمعي هيأت تحريريه اي كه اين شش شماره دوره جديد نشريه را به محضرتان تقديم كردند.
اميد است آيندگان پس از ما، اين نشريه را بسا پربارتر و به مراتب خواندني تر از حاصل تلاش دوستان من به حضورتان تقديم كنند. ان شاءالله _ لابد متوجه شديد كه در شناسنامه اين شماره مجله، اسامي اعضاي تحريريه شامل دبيران بخش هاي نشريه كار نشده، اين امر به خواسته مؤكد خود اين عزيزان صورت گرفته، آنان رسماً اعلام كردند حاضر نيستند نام و اعتبار حرفه اي امضاي خود را پس از اين مصروف ... نمايند.»

محمد علي بهارلو در مقام موسيقايي
009420.jpg
شماره ۳۱ از دوره تازه مجله مقام موسيقايي منتشر شد.
مقام موسيقايي در اين شماره عكس روي جلد را به استاد محمدعلي بهارلو اختصاص داده و در بخشي از صفحات خود ويژه نامه ۲۲ صفحه اي مختص اين استاد نوازنده را به چاپ رسانده است. اين ويژه نامه حاوي گفت وگوي مفصلي با استاد بهارلو است.
مقام موسيقايي در اين شماره همچنين حاوي مطالب متنوعي در حوزه موسيقي است. ارتباط هنر و معنويت اسلامي،  مثلث درد، سرودها تاريخ ما هستند، موسيقي انقلاب انقلاب موسيقي، اين جشنواره موسيقي، موسيقي و رسانه ملي، روبرت شومان، صداي انسان و مراقبت از آن، موسيقي در آيين مهر، تعزيه،  موسيقي اسلامي، جادوي موسيقي، تنفس چرخشي، گزارش از جشنواره هاي استان گلستان، مرحمتي از استاد ذوالفنون، گزارشي از جشنواره استان كردستان و پژوهش استان مركزي، بوي فاجعه براي ماه غريب و راز كدام شمع؟ عناوين مطالب اين شماره مجله مقام موسيقايي است.
در بخش پاياني سرمقاله اين شماره مقام موسيقايي آمده است:
مولا علي(ع) فرموده اند: عيد ما روزي است كه در آن گناه نباشد و شمس تبريزي نيز گفت: ايام را مبارك باد از شما، مبارك شماييد.
آرزوي ما، موسيقيداني است كه جست وجوي او، دائم و سوز و حال در كلام او، بسيار و سلوك او بي غش و مصفا و انصاف او در حق يارانش تمام باشد. چون او را تشويق كنند، بخود نگيرد و چون به او جفا كنند از هنرش دلسرد نشود و از هيچ كس نترسد.
مقام موسيقايي در ۷۲ صفحه منتشر شده و قيمت آن ۸۰۰ تومان است.

بازي
Drakengard 2
سيستم :PS2
سبك: اكشن سوم شخص
009390.jpg
اين بازي نسخه دوم از سري قبلي به همين نام است كه باز هم در فضايي فانتزي به روايت داستاني جالب و رويايي مي پردازد. باز هم بازي در دو جبهه زمين و هوا (سوار بر اژدها) دنبال مي شود و شما در هر دو قسمت با تعداد زيادي دشمن رو به رو هستيد كه بايد از سر راه برداريد.
در بخش مبارزات زميني، سلاح هاي مختلف و متنوعي در اختيارتان قرار خواهد گرفت ولي مي توانيد با افزودن عنصرهاي چهارگانه به آنها قدرت هاي اسلحه تان را افزايش دهيد.
بازي يك حالت خشكي بسيار بدي دارد كه از همان ابتداي كار شما را بسيار آزار خواهد داد. اما داستان بازي بسيار جالب طراحي شده و روايت آن از طريق دموها بسيار با كيفيت بازگو مي شود. بازي بسيار طولاني است و مدت زيادي تا اتمام آن زمان صرف مي شود.

Star Wars:
Battle Front II
سيستم :PC /PS2/Xbox/
سبك: اكشن سوم شخص
009393.jpg


اولين نسخه اين بازي تا مدتها صدرنشين پرفروش ها در بازارهاي دنيا بود. نسخه دوم بسيار جالب تر و كامل تر از نسخه اول طراحي شده است.
در اين بازي شما نبردهاي موجود در سري چندين و چندگانه جنگ ستارگان را در هر مرحله دنبال خواهيد كرد و در هر مرحله بايد با غلبه بر حريف و از بين بردن تمام افراد او از ميدان پيروز خارج شويد. نسخه اول بازي تنها بر جنگ و از بين بردن افراد اكتفا كرده بود.
حال آنكه در نسخه جديد حضور جداي ها با شمشيرهاي نوري و توانايي هاي ويژه و همچنين انجام ماموريت هاي مختلف در هر مرحله به نبردها اضافه شده و هيجان بازي را دو چندان كرده است. مثلاً در يك مرحله بايد با انتخاب يك گروه براي خود مخفيانه وارد سفينه دشمن شده و با انهدام آن ماموريت را به پايان برسانيد.
هدفمند كردن ماموريت ها تفاوت بارز اين نسخه و نسخه قبلي است. گرافيك بازي نسبت به نسخه قبل تغيير چنداني نكرده است اما محيط ها چندين برابر بزرگتر طراحي شده اند.

Spartan:
Total Warrior
سيستم : ‎/PS2 Xbox/Cube Game
سبك: اكشن سوم شخص

009354.jpg

اين بازي مي توانست به يكي از موفق ترين بازي ها در سبك خودش تبديل شود، اما متأسفانه كنترل بسيار ابتدايي بازي، تا حد بسيار زيادي تمامي جلوه هاي مثبت بازي را تحت الشعاع خود قرار داده است. اسپارتان (قهرمان بازي) كار خود را از جبهه نبرد عليه رومي ها در دروازه هاي شهر اسپارتا آغاز مي كند. او يك سرباز شهر اسپارتا است كه در برابر ارتش روم به نبرد مي ايستد.
گرافيك بازي در حد بالايي نيست ولي جلوه هاي بصري در حد قابل قبولي در آن رعايت شده اند. در بازي علاوه بر شمشير معمولي و سپر، از سلاح هاي ديگر مثل نيزه، تير و كمان يا حتي چكش هم استفاده مي كنيد.
اما هرگز اين بازي را با شاهكار Cap Com يعني Shadow of the Rome مقايسه نكنيد. در كل اين بازي يك اكشن صرف با يك داستان خطي است كه ضعف كنترل آن سايه سنگيني بر موفقيت بازي انداخته است.
009357.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.

نمونه آسان جدول اعداد ۴۶
حل جدول هاي شماره ۴۵
009360.jpg
009363.jpg
009366.jpg
009369.jpg

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |