فناوري جديد موتور كاميون
گروه خودروسازي ولوو در ماه مارس 2006 (اسفند 84) نمونه هايي از موتور هيبريد(دوگانه سوز) براي خودروهاي سنگين را به نمايش گذاشت كه قرار است ظرف چند سال آينده به بهره برداري برسد. گفته مي شود اين فناوري تا 35درصد صرفه جويي در مصرف سوخت ايجاد مي كند و ميزان صرفه جويي- به ويژه در جاده هايي كه ترمزگرفتن و شتاب گرفتن به طور مكرر در آنها اتفاق مي افتد- بيشتر است. سيستمي كه ولوو طراحي كرده است با كاستن از فرسودگي ترمز از هزينه هاي نگهداري نيز مي كاهد. اين سيستم كه I-SAM نام دارد، تركيبي است از موتور استارت و موتور محرك و دينام با يك دستگاه كنترل الكترونيك كه با سيستم جعبه دنده اتوماتيك I-Shift ولوو كار مي كند. باتري ها توسط موتور ديزل شارژ مي شوند و هنگام ترمزگرفتن، موتور ديزل توسط دستگاه كنترل خاموش مي شود و زمان شتاب گرفتن فقط با نيروي الكتريكي خودرو سنگين به حركت درمي آيد و شتاب مي گيرد.
ليف جانسون- مدير اجرايي ولوو- درباره سيستم جديد مي گويد: موتور ديزل در سيستم دوگانه سوز ما مي تواند با استفاده از سوخت هاي طبيعي(بايوفيول) نيز كار كند و بدين ترتيب مي توان فعاليت هاي حمل و نقل را بدون آلاينده دي اكسيدكربن انجام داد. اين سيستم راه را براي توسعه روش هاي حمل ونقل پايدار و سازگار با طبيعت هموار مي سازد .
گروه ولوو همچنين در تدارك ساختن نوع تازه اي از باتري است كه بر مبناي فناوري فعلي سرب- اسيدي موجود در خودروها توليد مي شود و با توان خروجي دو برابر ميزان فعلي، هزينه توليد بسيار پايين تري خواهد داشت.
پيك آپ بزرگ ژاپني
تويوتا براي اولين بار وانت پيك آپ بزرگ و قدرتمندي در حد توليدات جنرال موتورز، فورد و كرايسلر به بازار مي فرستد. البته تويوتا 70 سال سابقه توليد وانت پيك آپ در ژاپن را دارد و از سال 1964 نيز اين نوع خودروها را در ايالات متحده به فروش رسانده اما امسال تصميم گرفته است كه در بازار وانت پيك آپ هاي بزرگ يا به اصطلاح فول سايز نيز، نگذارد آب خوش از گلوي رقباي آمريكايي اش پايين برود.
اين خودرو كه تويوتا توندرا نام دارد، جايگزين مدل كوچك تري از وانت پيك آپ هاي تويوتا شده كه از سال 1999 روي خط توليد رفته بود و ورود آن به بازار، به سلطه بي چون و چراي خودروسازهاي ديترويت بر بازار وانت پيك آپ پايان مي بخشد. تويوتا اميدوار است با عرضه اين خودرو- كه جاي خالي آن در خط توليدش احساس مي شد- جايگاه خود را در بازار ايالات متحده ارتقا بخشد و از 2/13 درصد سهم بازار ايالات متحده در سال 2005 كه اين شركت را در رتبه چهارم قرار مي داد بالاتر رود، كرايسلر را در رتبه سوم پشت سر بگذارد و نهايتاً با عبور از فورد در رتبه دوم، به صدرنشيني جنرال موتورز به عنوان بزرگ ترين خودروساز جهان پايان بدهد.
توندرا كه در كارخانه جديد 800 ميليون دلاري در سن آنتونيو توليد مي شود، در كاليفرنيا و توسط متخصصان آمريكايي تويوتا طراحي شده و بزرگ ترين پروژه اي است كه كاركنان آمريكايي تويوتا در دست گرفته اند. پيش بيني مي شود كه سالانه 200 هزار توندرا فروخته شود اما تويوتا اين را هدف آساني مي داند و انتظار فروش بيشتري دارد. توندرا كه قابليت حمل و كشيدن باري به وزن 10 هزار پاوند(4 هزار و 536 كيلوگرم) را دارد مجهز به موتور 8سيلندر خورجيني با گنجايش 7/5 ليتر است كه در كارخانه توليد موتور تويوتا در هانتزويل آلاسكا ساخته مي شود. سيستم انتقال قدرت آن 6دنده اتوماتيك است و با سه نوع طراحي بدنه در اختيار مصرف كنندگان قرار مي گيرد.
تاكتيك آلماني
تاكتيك رسانه اي توليد كننده هاي آلماني خودرو، به ويژه مرسدس بنز و بي.ام.و، كه هر سال درباره اصلاحات بدنه و موتور محصولات جديد خود كنفرانس هاي مطبوعاتي عريض و طويل برپا مي كنند ظاهراً حسادت شركت لكسوس را برانگيخته است. لكسوس نيز اخيراً در لس آنجلس كنفرانسي مطبوعاتي برگزار كرده و پيشرفت هايش را به رخ نمايندگان رسانه ها كشيده است. اين كنفرانس مطبوعاتي به دو مدل GS و LS و كارآيي بيشتر آنها در سال۲۰۰۷ اختصاص داشت.
پاييز امسال، مدل GS300 كه مجهز به موتور 6سيلندر خورجيني 0/3 ليتري بود، با مدل GS350 جايگزين مي گردد كه موتور 6سيلندر خورجيني 5/3 ليتري دارد. اين تغيير حجم، قدرت موتور را از 245 اسب بخار به 306 اسب بخار و گشتاور آن را 230 پاوند- فوت تا 277 پاوند فوت افزايش مي دهد و صفر تا يكصد كيلومتر در ساعت را از 8/6 ثانيه به 6/5 ثانيه مي رساند.
در بهار سال 2007 نيز مدل GS460 به جاي مدل GS430 به بازار مي آيد كه موتور 8 سيلندر خورجيني آن به جاي 3/4 ليتر، 6/4 ليتر گنجايش دارد، قدرت موتورش از 300 اسب بخار به 380 اسب بخار و گشتاورش از 325 پاوند-فوت به 370 پاوند- فوت مي رسد.
باتوجه به اينكه مدل GS براي سال 2006 طراحي مجدد شده، قرار نيست تا پنج سال آينده تغييري در استحكام و ضخامت ورق فولادي بدنه آن ايجاد شود و اين برخلاف سنت لكسوس است كه بهسازي موتور را با افزايش استحكام بدنه همزمان انجام مي دهد.
لكسوس همچنين قرار است تغييراتي در طراحي موتور 6/4 ليتري صورت بدهد تا در پاييز امسال گل سرسبد مدل هاي خود را با نام LS460 به بازار بفرستد كه سيستم انتقال قدرت 8 دنده اتوماتيك خواهد داشت. در مورد اينكه آيا اين سيستم انتقال قدرت در GS460 نيز به كار خواهد رفت يا نه، شركت لكسوس هنوز اظهار نظري نكرده است.