سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۵۷
ارائه خدمات پزشكي و پيراپزشكي در بيمارستانها نامطلوب است
پرستاري براي سكوت
004155.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
بنيامين صدر
روي تخت بيمارستان از درد و سرما به خود مي پيچي و ناگهان نگاهت به تابلوي سكوت مي افتد كه پرستاري در آن با اشاره انگشت نشانه تو را به سكوت دعوت مي  كند.
اما اين بار نمي توان سكوت كرد، يعني نمي تواني كه سكوت كني. درد و سرما امانت را بريده و او را مي خواهي كه بر بالين تو با لبخند و آرامش از تحمل درد و اميد به فردا بگويد.
ناگهان فرياد مي كشي، پرستار كجايي؟
***
نيمه شب است، بيمارستان ساكت و خاموش و تنها يك پرستار كه بايد امشب خود به تنهايي يك بخش را اداره كند تا بيماران آسوده استراحت كنند. آيا پرستاري كاري با اعمال شاقه نيست؟
اغلب بيماران زماني كه پاي درد دلشان مي نشينيد از نحوه برخورد پرستاران و كادر درماني بيمارستانهاي كشور بويژه مراكز درماني دولتي ناراضي اند.
بيمارستان هاي دولتي مملو از بيمارند و اغلب تخت خالي حتي براي بيماران اورژانس وجود ندارد، خدماتي كه ارائه مي شود در سطح نازلي است و بر همه اينها بايد برخوردهاي بعضاً  نامهربانانه پرستاران را نيز افزود. ولي شايد بيماران توقع بيجا از پرستاران دارند؟
سيستمي كه 37 سال پيش در ايران تدوين شده است و هنوز در چارت درماني كشور بر اساس آن برنامه ريزي مي شود، خود بيمار اورژانسي است. در حالي كه وضعيت درماني با گذشت اين سالها چه به لحاظ وضعيت بيمارها و نياز به مراقبت و چه به لحاظ تعداد بيمار كاملاً  تفاوت كرده است. چارتي كه حتي با وجود قديمي بودن و نقايص موجود در آن هنوز به طور كامل رعايت نمي شود و به لحاظ تعريف آن زمان هنوز 35 درصد كادر پرستاري آن خالي است.
بنابر استانداردهاي جهاني براي هر 1000 نفر بايد 3 پرستار در جامعه وجود داشته باشد كه با احتساب اين استاندارد بايد 220 هزار پرستار در كشور فعاليت كنند.
اما در حال حاضر تنها حدود 80 هزار پرستار در كادر درماني كشور مشغول به فعاليت هستند.
اين در شرايطي است كه نزديك به 30 هزار دانش آموخته پرستاري بيكار هستند و از آنها در سيستم بيمار درماني ايران هيچ استفاده اي نمي شود.
دومين شغل سخت  دنيا
پرستاري را بعد از كار در معدن دومين شغل سخت و زيان آور در جهان مي دانند، در حالي كه مزايا و حقوق پرستاران در كشور ما حتي 20 درصد كمتر از حقوق آموزگاران آموزش و پرورش است.
اما ميانگين حقوق پرستاران در سال جاري به چه مبلغي رسيده است؟
در حال حاضر ميانگين حقوق پرستاران با احتساب شيفت شب و حق مسئوليت ماهيانه به 150 هزار تومان مي رسد و در بهترين شرايط حقوق يك پرستار با گروه 14 ماهيانه 220 هزار تومان است.
علاوه بر كمبود كادر درماني، پايين بودن حقوق پرستاري اغلب پرستاران را مجبور به فعاليت در چند شيفت مي كند كه بر بهره وري آنان و كيفيت خدمات رساني به بيماران اثر منفي مي گذارد. در واقع اگر بنا باشد يك فرد در طول زندگي 30 سال كار كند. پرستاران ما 60 سال كار مي كنند. كه جز فرسودگي براي آنان چيزي در پي ندارد.
همايون راهمي، عضو شوراي عالي خانه پرستار بر اين باور است كه به دليل وضعيت دشوار پرستاران در جامعه ما، بيماران نمي توانند خدمات مطلوب تري دريافت كنند. او مي گويد: حقوق دريافتي پرستاران به حدي پايين است كه مجبورند دو شيفت كار كنند كه بي شك سبب مي شود بيماران از خدمات اصلي و لازم پرستاري محروم شوند.
مطالبات پرستاران تنها مطالبات شخصي و معيشتي نيست، بلكه برخي از خواسته هاي آنان به سلامت جامعه ارتباط دارد و به دنبال افزايش كيفيت خدمات رساني به بيماران است.
به گفته عضو شوراي عالي خانه پرستار، كمبود نيروي انساني موجب شده كه به عنوان نمونه در بيمارستاني يك پرستار براي خدمات  دهي به 30 بيمار در نظر گرفته شود كه فرسايش روحي و رواني ناشي از اين فشار موجب مي شود بيماران خدمات بهينه دريافت نكنند.
شاخصي براي توسعه يافتگي
در كشورهاي توسعه يافته شاخص بهداشت و سلامت به عنوان شاخصي براي پيشرفت منظور مي شود و دولت ها بر روي آن سرمايه گذاري مي كنند، در چنين فضايي است كه موضوع صنعت بهداشت و اقتصاد درمان مطرح مي شود.
مطالبات و خواسته هاي پرستاران كه به آن توجهي نمي شود، تنها يك روي سكه است، روي ديگر سكه بيماران و جان هاي عزيزي است كه به دليل ارائه خدمات نامطلوب و ضعيف درماني با خطر مواجه اند.
از آنجايي كه وضعيت رسيدگي به بيماران، بسيار ضعيف است، اغلب اين مراقبت هاي ضعيف پس از عمل جراحي در حدي است كه ضريب عفونت پس از عمل به خصوص در بيمارستان هاي دولتي بالا مي رود. دانيال بيعتي، بيمار بستري شده در بيمارستان امام خميني تهران (هزار تخت خوابي سابق)  مي گويد كه از لحظه بستري شدن كه تاكنون 5 روز است، برخورد پرستاران با بيماران اصلاً  خوب نبوده است.
به گفته اين بيمار بستري شده در اين بيمارستان دولتي، بعضاً  ديده شده كه عفونت هاي پس از عمل جراحي زياد است تا جايي كه حتي به مرگ فردي كه عمل قلب انجام داده بود، انجاميده است.
بيعتي ادامه مي دهد: در چنين فضايي بيماران ترجيح مي دهند كه تا حد ممكن كارهاي خود را بدون پرستار انجام دهند، ولي تعدادي از بيماران هم به دليل ناتواني، نياز به كمك پرستار دارند ولي اينجا چندان به بيمار رسيدگي نمي شود.
براي تأمين نياز كادر پرستاري در شبكه بهداشت و درمان كشور دست كم به دو برابر كادر فعلي پرستار حرفه اي نياز داريم تا حداقل استانداردهاي جهاني رعايت شود.
كمبود شديد نيروي انساني در نظام پرستاري كشور موجب شده كه برخي پرستاران حتي در 3 شيفت كار كنند و با توجه به پرداخت هاي پايين و نامناسب به پرستاران فعاليت آنان بازده مناسب را ندارد و مردم نيز از خدمات مطلوب پرستاري برخوردار نمي شوند.
چك هايي براي خصوصي شدن
از سوي ديگر خصوصي سازي بيمارستان ها كه با مخالفت شديد پرستاران روبه رو شده، به گفته آنان ضربه جدي بر پيكره سيستم درمان وارد كرده است.
خصوصي سازي كه با نظارت ضعيف وزارت بهداشت در تعدادي از بيمارستان ها به اجرا درآمده، نتيجه اي معكوس و منفي چه براي كادر درماني و چه به لحاظ خدمات رساني مناسب به بيماران داشته است.
روند اين به ظاهر خصوصي سازي به گونه اي است كه تعدادي از شركت هاي خدماتي كه بيمارستان ها به آنها واگذار شده است، قراردادهاي كوتاه مدت با پرستاران بسته و براي اين كه توقعي براي تجديد قرارداد براي پرستار ايجاد نشود، چك هاي بدون تاريخ از آنان گرفته مي شود.
فرياد بي سرانجام
پرستاران تاكنون قريب به 50 تحصن به صورت خودجوش در سراسر كشور برگزار كرده اند كه هيچ كدام نتوانسته حتي بخشي از مطالبات آنان را تحقق بخشد. با وجود برگزاري چنين تحصن هايي، هنوز هيچ پاسخ قانع كننده اي به پرستاران داده نشده است و از طرفي هيچ اقدام عملي نيز براي پيگيري حقوق بيماران و برخورد با كم كاري احتمالي در ارائه خدمات مناسب به بيماران بستري شده در بيمارستان ها از سوي مقامات و مراجع مسئول صورت نگرفته است.
* * * 
نفس كشيدن براي پرستار غرق در روزمره گي بسيار سخت است، سخت تر از بيمار مورد مراقبت، در حالي كه پرستار گرفتار بايد نقش حامي بيماران را ايفا كند و التيام بخش درد و زخم  شان باشد، با فكر هزار و يك مشكل هنوز سعي دارد كه مشكلات صنفي خود را به نوعي از چشم بيمار پنهان كند.
اما زندگي پرستار بايد در يك شيفت كاري تأمين شود، چرا كه به غير از اين به بيمار صدمه مي زند، اما پرستاري كه در 2 بيمارستان كار مي كند، تدريس هم مي كند، چه دردي را مي تواند از بيمار دوا كند، يا حتي تسكين بخش آلام و رنج هايش باشد.

قهر و آشتي تجربه است
در راهروي دادگاه قدم مي زنند، هريك در يك طرف سالن. ديوار حايلي بين آن دو هست كه نگاه هاشان را از هم مي گيرد، اين بار اطرافيان هستند كه دست بردار نيستند حتي اگر آنها بخواهند دست از خودخواهي شان بردارند.
بسياري از زوج هاي جوان در سالهاي اوليه زندگي بخصوص در 2الي۳سال اول دچار اختلاف عقيده و سليقه مي شوند. در خيلي از اين موارد كار به اطرافيان كشيده مي شود و اگر اطرافيان از مشكلي باخبر نباشند حال آگاه مي شوند ممكن است در اين ميان حرمت ها نيز شكسته شود. گاه زوج ها تا پاي ميز طلاق نيز مي روند ولي از هم جدا نمي شوند حال سئوال اين است اين افراد پس از بازگشت به زندگي دچار چه مشكلي مي شوند؟
آيا سركوفت زدن به يكديگر و پيش كشيدن گذشته دردي را دعوا مي كند؟ اطرافيان چه نقشي در بهتر شدن روابط اين دو زوج بازي مي كنند.
علي محمد مظاهري،كارشناس ارشد مشاوره در اين خصوص مي گويد: زماني كه مشكل زن و شوهر از حدود دو نفر خارج مي شود، نفر سومي پيدا مي كند، اين شخص سوم كه مدعي است معمولاً اطرافيان زن و شوهر هستند. معمولاً زن و شوهر خيلي راحت تر مي توانند با هم كنار بيايند در صورتي كه اطرافيان هميشه به دنبال امتيازهايي هستند كه بعد از قهر بايد به يكي از طرفين داده شود. مظاهري مي افزايد: بعد از قهر ها، نگاه هاي اطرافيان مثل پتك بر سر زن و شوهر مي خورد و حرف و حديث ها تمامي ندارد. در واقع بهترين روش اين است كه زوجين مسائل را بين خودشان حل كنند، يا از مراكز مشاوره استفاده كنند زيرا در اين صورت فرد غريبه اي از مشكلات آنها آگاهي پيدا مي كند.
وي مي گويد: با توجه به اينكه والدين احساس مي كنند دخالتشان دلسوزانه است، اما در بسياري موارد مخرب مي باشد در واقع بهترين كار بي طرف بودن والدين است كه روش بهتر زندگي كردن و در كنار هم بودن را به آنها گوشزد كنند. اين مشاور خاطرنشان مي سازد: زوجين اينگونه اتفاقات زندگي شان را نبايد نكات منفي قلمداد كنند بلكه بايد از مسائل به وجود آمده تجربه اي كسب كنند و آنها را در بهبود زندگي شان به كار گيرند.
مظاهري ،حضور مشاورين را در دادگاه ها ضروري مي داند و عنوان مي كند: در دادگاه ها بيشتر به جنبه قانوني كار اهميت داده مي شود و كمتر جنبه هاي رواني و عاطفي مدنظر قرار مي گيرد. بهتر است مراجع قضايي قبل از صدور هر حكمي علاوه بر حضور ريش سفيدان از مشاورين نيز استفاده كنند.
دكتر حسين ابراهيمي مقدم،روانشناس باليني و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد رودهن در اين خصوص مي گويد: از زوجين خواسته مي شود به طور واقع بينانه و كاملاً بي طرف مسائل و مشكلات خويش را در نظر بگيرند و مشكلاتشان را شناسايي كنند و به راه حل هاي احتمالي آن فكر كنند.
وي در خصوص بالا بردن ظرفيت رواني افراد مي گويد: سطح حساسيت هريك از زوجين را بايد كاهش داد يعني از افراد خواسته شود در برابر فشارهاي رواني كم اهميت واكنش هاي سخت و پيچيده از خود نشان ندهند و همواره تلاش كنند به نكات مثبت پيرامون خود بپردازند. روحيه مثبت گرايي مي تواند منجر به ذهن مثبت و به تدريج حركت روبه جلو افراد شود.
اين استاد مي گويد: باتوجه به اينكه در دوران قهر و آشتي افراد دچار كشمكش هستند تأثيرات زيادي روي افراد مي گذارد حتي الامكان از افراد خواسته مي شود موقعيت هايشان را طوري تنظيم نمايند كه با موارد پيشين مواجهه نشوند و در موقعيت هاي گذشته  قرار نگيرند و بالاخره اينكه اگر احساس مي كنند موقعيت قبلي برايشان استرس و فشار زيادي به بار مي آورد حتماً به يك روانشناس مراجعه كنند.
ابراهيمي مقدم تصريح مي كند: خانواده ها در بهبود شرايط زندگي افراد بسيار مؤثر هستند و نقششان پر اهميت است. در بسياري از موارد ديده مي شود خانواده ها نه تنها در جهت بهبود روابط كاري انجام نمي دهند بلكه با يادآوري تلخ و نيش زبان ها و كينه ها مشكل را از قبل نيز پيچيده تر مي كنند.
وي مي گويد: اعتماد و اطمينان نداشتن به طرف مقابل چه از نظر كاري و اخلاقي تأثيرات بسياري بدي را خواهد داشت. به اين خانواده توصيه مي شود اگر تصميم به آشتي مجدد گرفتند؛ حتي الامكان تلاش خويش را جهت جلب اعتماد طرف مقابل انجام دهند.
اين مشاور بر نقش روانشناسان و كارشناسان خانواده براي شروع مجدد زندگي تأكيد مي كند و عنوان مي كند: به زوجين توصيه مي كنم براي شروع مجدد زندگي حتماً از نظرات كارشناسي يك روانشناس بهره مند شوند و همچنين احتمال اين وجود دارد، بازهم زوجين بر سر مسائلي به توافق نرسند و مشكلاتي برايشان ايجاد شود توصيه من اين است كه به هيچ عنوان مشكلات جديد را با مسائل گذشته پيوند نزنند، تا مسائل ريشه دار نشود.
ابراهيمي مقدم يادآور مي شود: به طور كلي براي اين مسأله نمي توان يك جواب كلي در نظر گرفت زيرا علل به وجود آمدن مشكلات و ناراحتي در بين افراد مختلف متفاوت است. همچنين نحوه آشتي مجدد اين افراد با هم فرق مي كند. در واقع عده اي به خاطر فرزندان گذشت مي كنند،عده اي به خاطر اينكه احساس مي كنند طرف مقابل به اندازه كافي متنبه شده است آشتي مي كنند و عده اي هم به خاطر آگاه شدن به مشكلات بعد از جدايي از طلاق منصرف مي شوند و خيلي از موارد ديگر... اين استاد دانشگاه در پايان خاطرنشان مي سازد: اين آشتي به هر دليلي كه باشد ما آن را به فال نيك گرفته و از اينكه يك كانون خانوادگي ديگر دچار مشكل نشده است، خرسند مي شويم و به زوجين توصيه مي كنيم فعاليت هايي را انجام دهند كه خانواده شان به ساماندهي واقعي برسد.

نگاه
فرشته مرگ من كجاست؟
شهره مهرنامي
براي اينكه رنگ وسايل خانه با هم هماهنگي داشته باشد بايد براي پنجره ها از پرده حرير سبز رنگ استفاده كنم، سبز مغز پسته اي مناسب ترين رنگ براي اتاق نشيمن خواهد بود چرا كه با رنگ مبل ها هماهنگي خواهد داشت؛ البته اگر بتوانيم آن خانه اي را كه ديديم كرايه كنيم. البته اگر رنگ بهتري براي روكش مبل ها پيدا كنم بتوانم رنگ پرده ها را عوض كنم، ولي حتماً بايد از حرير استفاده كنم تا از پشت پنجره بتوان منظره بيرون را تماشا كرد. اگر آن خانه كه در طبقه چهارم بود را بتوانيم كرايه كنيم، مي توانيم از بالا درخت هاي كاج اطراف خيابان را كه لابه لاي آنها چراغ هاي خيابان شب ها سوسو مي كند را تماشا كنيم. خيلي زيباست، هر چند آشپزخانه كوچك است اما اتاق نشيمن خيلي دلباز است.
اي كاش هميشه اتوبان هاي تهران اين قدر خلوت بود صبح ها مي شد به موقع سر كار رسيد، اما سكوت نيمه شب چيز ديگري است. كاش مي شد روزها خوابيد و شب ها بيدار ماند؛ چه سكوتي. اي كاش مي شد از ماشين پياده نشد و تا جايي كه جاده راه داشت، رفت. در اين سكوت، رويابافي در حين ماشين سواري خيلي لذت بخش است. در حال رويابافي بودم و در حالي كه به درختان كنار اتوبان نگاه مي كردم، داشتم تصوير خانه جديدمان را در ذهن مي كشيدم تا به خانه برسم. ناگهان راننده در حالي كه فرياد بلندي كشيد، پاي خود را در آن اتوبان خلوت به شدت روي ترمز گذاشت، بوي لاستيك سوخته بلند شد و من از جا پريدم، از شدت ترمز به صندلي جلو پرتاب شدم، كم مانده بود سرم به شيشه جلو بخورد، جيغي از ته دل كشيدم و به جاي خود برگشتم. از ترس اينكه خدايي ناكرده نزديك بود بلايي سرم بيايد، دست و پايم مي لرزيد كه ديدم مرد جواني آشفته با پاي برهنه وسط اتوبان چمران در جهت مخالف حركت خودروها به سوي خودروها مي آمد و صداي بوق و ترمز بود كه نيمه شب در اتوبان چمران بلند شده بود. ظاهراً مرد قصد خودكشي داشت، حالت آشفته او نشان از بيزاري از زندگي داشت. راننده گفت: بيچاره در حال خودش نبود. گفتم: يعني مي خواست خودش را زير ماشين بياندازد؟!
راننده گفت: ظاهراً، حالا من نزدم، حتماً يكي ديگر خواهد زد، بيچاره از زندگي سير شده بود. با خود فكر كردم، مردك ديوانه روياي شيرين مرا برهم زد كه خودكشي كند.
راننده در حالي كه صدايش مي لرزيد، گفت: كم مانده بود نصف شبي به دردسر بيافتيم.
در حالي كه داشتم به روياي شيرينم فكر مي كردم كه به خاطر حماقت اين مرد بر باد رفت، گفتم: حالا مي خواست خودكشي بكند، خب مي كرد، چرا خونش را مي خواهد به گردن مردم بياندازد؟ مي رفت خودش را از بالاي پلي، چيزي، پرت مي كرد كه آزارش به كسي نرسد، تازه مگر اين زندگي چه ايرادي دارد كه اين وقت از نيمه شب تصميم گرفته خودش را بكشد، بهار كه از راه رسيده، درختان شكوفه داده، زندگي دوباره آغاز شده، تازه اگر هم به فرض مي مرد، باز هم اين زندگي ادامه داشت.
اما واقعاً چه كسي مي تواند تصور بكند كه وقتي من مشغول روياهاي شيرين ساختن خانه براي يك زندگي جديد هستم، چه حادثه اي در انتظار من است و چند ساعت ديگر چه اتفاقي براي من كه آنقدر اميدوار به زندگي با مشكلات دست و پنجه نرم مي كنم، خواهد افتاد.
صبح شنبه داستان را براي همكاران تعريف كردم و نظر خود را هم اظهار كردم كه خب، مي رفت از بالاي پل خودش را مي انداخت تا آسيبش به ديگران نرسد كه يكي از دوستان گفت: كجاي كاري، حدود 2 سال پيش شخصي كه قصد خودكشي داشت، از بالاي پل حافظ خود را به پايين پرتاب كرد و روي شخص موتورسواري افتاد، در حالي كه آرزوي مرگ مي كرد به موتورسوار برخورد كرد و در حالي كه زنده ماند، باعث مرگ موتورسوار شد.
با خود فكر كردم بيچاره موتورسوار، خدا مي داند چه روياهاي شيريني در حين رانندگي در سر داشت و براي چه كاري در شهر در حال سفر بود. تصوير شب گذشته دوباره در برابر چشمانم نقش بست و تنم از ترس لرزيد. با خود گفتم خدا مي داند فرشته مرگ كجاي اين زندگي در انتظار ماست، شايد مرد پابرهنه شب گذشته هم حامل فرشته مرگ انسان ديگري بود، شايد هم قرار بود در اين حادثه اصلاً اتفاق خوبي رخ دهد و نتيجه اش خوش باشد.

كوتاه
اختلال دو قطبي
هانيه ورشوچي- تا به حال در زندگي روزمره تان با افرادي مواجه شده ايد كه در يك زمان، فكرهاي بسيار بزرگي در سر دارند كه از حد و توان آنها خارج است، در حالي كه در زمان ديگر حتي ناي بلند شدن از رختخواب را ندارند و گريه مي كنند. آيا به مواردي برخورد كرده ايد كه طرف مقابلتان در خنده هايش دچار افراط شود و با گذشت اندك زماني عزلت گزيند و به پرخاشگري بپردازد؟
اينها چيزي نيست جز اختلال دو قطبي كه به آن شيدايي افسردگي هم گفته مي شود.
اختلال دو قطبي چيست؟
اختلال دو قطبي مرضي است كه انسان از حالت بي نهايت سرخوشي و يا تحريك پذيري و تندمزاجي به اندوه باري و نااميدي تبديل مي شود.
اختلال دوقطبي كه به آن شيدايي افسردگي هم گفته مي شود، نوعي اختلال خلقي و هيجاني است كه در گذشته به صورت اختلال مانيك دپرسيو از آن ياد مي شد. از همين نامگذاري دوقطبي بودن مشخص است كه يك سر حالت افسردگي و در سر ديگر طيف حالت هاي شيدايي يا مانياست.دكتر رضا محقق، روانپزشك، مي گويد: وقتي فرد در فاز شيدايي يا مانياست، معمولاً خيلي سريع علائم شروع مي شود كه به صورت يك خلق بالا يا تحريك پذير بروز پيدا مي كند. به طوري كه شخص حالت هايي مثل شنگولي، شوخي ها و مزاح هاي فراوان، الفاظ ركيك، آرايش هاي غليظ، صميميت هاي غيرمنطقي و در موارد شديدتر، حالت هاي عصبانيت و پرخاشگري دارد. وي مي افزايد: پرحرفي، استفاده از كلمات آهنگين و شعرگونه همچنين از نظر فكري خود بزرگ بيني و احساس قدرت و انرژي فراوان و خستگي ناپذيري و گاه احساس مي كند رسالتي برعهده دارد.محقق اشاره مي كند: اين افراد منكر بيماري خود هستند. معمولاً بصيرت كافي به اختلال بوجود آمده در خود ندارند و نسبت به رفتار و قضاوت ديگران حساس هستند.اين روانپزشك در مورد حالات شيدايي اين بيماري ادامه مي دهد و مي افزايد: پرحرفي، استفاده از تداعي هاي صوتي و آوايي، گاهي خلق و ابداع واژه هاي جديد با مفاهيم شخصي و در نهايت حالات بي ربطي كلام و تند صحبت كردن كه نمي شود حرفشان را قطع كرد.اين افراد از نظر كاركردهاي شخصي، خانوادگي، شغلي و اجتماعي دچار اختلال مي شوند. دكتر محقق در اين باره مي گويد: اين افراد نمي توانند به وظايف خود عمل نمايند. در حالات شديد احتمال پيدا شدن هذيان و توهم به خصوص از نوع خودبزرگ بيني يا هذيان گزند و آسيب و يا هذيان عشق و رفتارهاي پرخاشجويانه و تخاصمي مثل درگير شدن با ديگران بوجود آيد.
طيف ديگر اين اختلال فاز افسردگي است كه علائم آن معكوس حالت شيدايي است. محقق مي گويد: افراد در اين فاز خلق افسرده و غمگين پيدا مي كنند و حالات گوشه گيري، پرخوابي، افزايش وزن، اختلال در اشتها و روابط فردي و حالت هاي گريه و نااميدي، افكار خودكشي و احساس گناه و تقصير بروز مي كند.دكتر محقق تصريح مي كند: در اغلب افراد كه داراي اين اختلال هستند، فازها و حملاتي از شيدايي و نيز افسردگي به تناوب ديده مي شود.وي مي گويد: حدود 10درصد موارد ممكن است، فقط حالت مانيا بروز كند. اختلال دو قطبي وقتي آغاز مي شود، در حالي كه درمان صورت نگيرد، 3ماه فاز حاد طول مي كشد و زماني كه حالت هاي اختلالي شديد بوجود مي آ يد، بايستي اين افراد را هر چه زودتر درمان كرد. در صورتي كه بستر اختلال خيلي بالا باشد نياز به بستري به دستور روانپزشك است.
دكتر محقق يادآور شد: اين اختلال معمولاً به طور متوسط در سن 30 سالگي شروع مي شود. شيوع اين اختلال در زن و مرد برابر است و به طور ميانگين يك 100 تمام عمر ميزان شيوع آن است. آمار نشان داده است، در طبقاتي كه تحصيلات كمتري دارند و در طبقاتي كه از لحاظ اجتماعي و اقتصادي بالاترند، احتمال بروز بيشتري وجود دارد.وي تاكيد مي كند: هر چه سريعتر اختلال شناسايي شود و تحت درمان قرار گيرد، بهبودي زودتر انجام مي شود؛ در اين صورت طرح پيشگيري كاملتر و احتمال عودهاي بعدي كاهش مي يابد و سلامت فرد در طول زندگي بيشتر تأمين مي شود. وي زمينه بروز اين بيماري را حالت ارثي عنوان مي كند و مي گويد: اين اختلال به اصطلاح حالت ارثي دارد، احتمال بروز اين بيماري در افرادي كه يكي از والدين دچار اين بيماري است، 25درصد و در افرادي كه پدر و مادر هر دو بيمارند 75درصد است.اين روانپزشك مي افزايد: در خواهر و برادرهاي دوقلو احتمال بروز خيلي بالاست بنابراين يك فاز ژنتيكي قوي در آنها نهفته است. شروع اين بيماري بعد از فشار رواني و اجتماعي شديد صورت مي گيرد و در واقع عوامل اجتماعي آشكاركننده اين بيماري هستند، در حالي كه در عود حملات بعدي بيماري، اين عوامل خيلي مؤثر نيستند.دكتر محقق يادآور مي شود: عود ناراحتي بعد از 2 سال از اولين فاز حاد ممكن است اتفاق بيفتد و رفته رفته تعداد حملات بيشتر و فاصله حملات كمتر مي شود.وي مي گويد: در كساني كه اختلال شخصيتي ضداجتماعي يا مصرف موادمخدر و محرك و مشروبات الكي دارند و در كساني كه بي مبالاتي هاي جنسي ديده مي شود، احتمال وجود اختلال دو قطبي بيشتر است.
دكتر محقق تصريح مي كند: اگر اختلال در سنين نوجواني شروع شود بيشتر به صورت ترك مدرسه، اختلال در درس خواندن، گرايش به مصرف مواد و رفتارهاي بزهكارانه ديده مي شود. دكتر محقق مي گويد كه اين بيماري قابل درمان است و عنوان مي كند:  از نظر مسائل درمان بهتر است هم درمان دارويي و هم درمان غير دارويي روان شناختي مثل روان درماني، مشاوره خانوادگي و درمان هاي رفتاري شناختي مورد استفاده قرار گيرد.وي در پايان خاطر نشان مي سازد: درمان دارويي بايد تحت نظر مستقيم روانپزشك صورت گيرد كه معمولاً با داروهايي كه پزشك تجويز مي كند، درمان صورت مي گيرد. قطع ناگهاني داروها سبب بازگشت و تشديد علائم بيماري مي شود.

جدول كاكورو
جدول شماره۵
004161.jpg
كاكورو مانند سودوكو، يك بازي جهاني است.
اين بازي در سال 2005 مطرح شد و مدت كوتاهي طول كشيد تا توجه عامه مردم را به خود جلب كند.
اين جدول، قبل از اينكه در روزنامه هاي ديگر مطرح شود، اولين بار در روزنامه گاردين به چاپ رسيد.
ساختار كاكورو خيلي شبيه جدول كلمات است و مي توان آن را در هر سايزي طرح كرد و تنها تفاوت آن، اين است كه اعداد مورد نظر مرجع ندارند و با جمع اعداد احتمالي در هر ستون و سطر مي توان اعداد مورد نظر را پيدا كرد.
اين جدول در بسياري از نقاط دنيا شناخته شده است و علاقه مندان آن معتقدند به زودي زود- مانند سودوكو- در همه جاي دنيا فراگير خواهد شد.
روش حل جدول كاكورو
راه حل هاي زيادي براي حل اين جدول موجود است و همچنين تكنيك هايي كه به شما كمك مي كنند تا بتوانيد به راه حل دست پيدا كنيد.
در اينجا مي خواهيم يك نمونه از حل جدول كاكورو را به شما نشان داده و نكته هايي را به شما گوشزد كنيم.
نكته اول: تركيب حداقلي اعداد
اين جدول اعدادي را در انتها و ابتداي هر سطر و ستون مشخص كرده است كه بايد با جمع اعداد احتمالي از 1 تا۹ بدون تكرار به عدد مورد نظر رسيد. بهترين روش براي حل جدول، جست وجوي خانه هايي است كه حداقل از جمع دو عدد حاصل مي شوند. معمولاً اين اعداد از دو خانه در جدول تشكيل شده است.
به جدول زير دقت كنيد: احتمالات عدد۳ و احتمالات عدد۴ به شما كمك مي كند تا جدول را حل كنيد و احتمالات جدول، شما را محدودتر مي كند. براي عدد 7 در جدول پايين به طور نرمال مي توان احتمالات:(5و۲) و (6و۱)يا(2و۵)و (1و۶) را در نظر گرفت. از طرفي مي دانيم كه جمع عدد 3 (2و۱) يا (1و۲) است؛ پس قراردادن جمع اعداد(3و۴) و(4و۳) منتفي است.
نكته دوم: اعداد مشترك
متوجه شديم براي جمع اعداد۳ و۴ احتمالات(2و۱) و(1و۲) براي عدد۳ و احتمالات(1و۳) و(3و۱) براي عدد۴وجود دارد.عددي كه بين اين احتمالات مشترك است، عدد يك است.
نكته: اعداد بالاي مربع، نشان دهنده مجموع اعداد ستون افقي و اعداد پايين مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون عمودي است.
حل جدول شماره 4
004158.jpg


گزارش
آرمانشهر
شهر تماشا
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |