با والدين
ده نكته مهم درباره مدرسه هاي فرزندان شما
ترجمه و اقتباس: فاطمه بزرگ سهرابي
منبع:پرنت ليدر شيب آسوشيتدس
|
|
۱-دخالت پدران و مادران در امور تحصيلي فرزندشان اهميت بسياري دارد.
بررسي ها نشان داده است دانش آموزاني كه پدران و مادرانشان در امور تحصيلي آنان دخالت دارند، در مدرسه موفقيت بيشتري كسب مي كنند، نمره هاي آنان بيشتر است و رتبه هاي بالاتري دارند. چنين دانش آموزاني به طور مرتب در مدرسه حضور مي يابند و مهارت هاي اجتماعي بهتري دارند و احتمال فارغ التحصيل شدن و رفتن به دانشگاه در آنها بيش از سايرين است.
۲-پدران و مادران مي توانند از راه هاي گوناگوني در تحصيل فرزندان خود دخالت كنند.
براي مثال مي توانند در خانه آموزگار فرزند خود شوند و محيط يادگيري را براي تمامي اعضاي خانواده فراهم سازند. همچنين مي توانند براي ارتقاي سطح آموزش در مدرسه همكاري كرده و در فعاليت هاي آموزشي مدرسه شركت كنند. يا آنكه مانند وكيل مدافع براي فرزند خود و ساير دانش آموزان عمل و مسئولان آموزش و پرورش و مربيان مدرسه را براي تدارك برنامه هاي آموزشي بهتر، ترغيب كنند.
۳- كودكان در مدرسه هم به پدران و مادران خود نياز دارند.
كودكان آمريكايي آنطور كه بايد و شايد در مدرسه خوب درس نمي خوانند. كمتر از يك سوم دانش آموزان آمريكايي در خواندن، نوشتن، رياضيات علوم و ساير درس هاي مهم، ورزيده اند. از آن بدتر اينكه نمره هاي دانش آموزان آفريقايي تبار آمريكايي و دانش آموزان متعلق به قشرهاي كم درآمد و اسپانيولي زبان، بسيار كمتر از بقيه دانش آموزان است. روشن است كه اين امر نه از نظر انساني شايسته است و نه از نظر اقتصادي. زيرا اقتصاد كشور با وجود چنين افرادي كه بهره اندكي از دانش كسب كرده اند، دوام نمي آورد.
۴- مدرسه هم به كمك اوليا نياز دارد.
نظرسنجي هاي عمومي نشان مي دهد پدران و مادران، كارمندان رده بالا و مديران و آموزگاران مدارس، جملگي بر اين باورند كه عدم دخالت والدين مهمترين چالشي است كه مدارس با آن روبه رو هستند. مديران و آموزگاران مدارس مشتاق آنند كه پدران و مادران در امور مدرسه دخالت بيشتري داشته باشند. بي گمان كمك والدين در امور روزمره مدرسه، بسيار سودمند است. حضور در نشست هاي خانه و مدرسه، شركت در كلاس هاي درس، خدمت در كميته هاي مدرسه و يا كمك به آموزش فرزندان در خانه از جمله كارهايي است كه پدران و مادران مي توانند براي كمك به مدرسه انجام دهند.
۵-آگاهي والدين از استانداردهاي يادگيري هر پايه تحصيلي، ضروري است.
پدران و مادران هم بايد مانند دانش آموزان بدانند در طول سال تحصيلي چه مطالبي در درس هاي رياضي، علوم اجتماعي و ساير درس ها به شاگردان آموخته مي شود و آموخته هاي آنان چگونه ارزيابي مي شود.
۶- پدران و مادران بايد از مقررات انضباطي و رفتاري مدرسه فرزندشان اطلاع داشته باشند.
بي گمان دانش آموزان براي آموختن نياز به احساس امنيت دارند. والدين نيز بايد از استانداردهاي ايمني و انضباطي مدرسه فرزندشان آگاه باشند. مثلاً بايد بدانند در مدرسه مسائل چگونه حل مي شود و آيا مدرسه محيطي مناسب براي رشد شخصيت دانش آموزان خود فراهم آورده است يا نه؟
۷- پدران و مادران بايد از امور مدرسه فرزند خود اطلاع كافي داشته باشند.
والدين حق دارند از تمامي برنامه ها و عملكرد مدرسه فرزندشان آگاهي حاصل كنند. دستاوردهاي تحصيلي و ميزان موفقيت شاگردان مدرسه در درس هاي مختلف، ميزان حضور دانش آموزان در مدرسه، درصد قبولي و شمار مردودان و اطلاعاتي از اين قبيل بايد در اختيار والدين قرار گيرد.
۸- والدين بايد در مورد وضعيت مدرسه پاسخ مناسبي از مسئولان مدرسه دريافت كنند.
پدران و مادران بايد در مورد ايمني فرزندشان در مدرسه، در مورد روش هاي آموزش و نحوه امتحان از مسئولان مدرسه سئوال كنند. براي مثال بايد بدانند اگر فرزندشان از ساير شاگردان عقب بماند، مدرسه براي كمك به او چه مي كند؟
۹-مسئولان مدرسه بايد با اولياي دانش آموزان رفتاري محترمانه داشته باشند.
پدران و مادران لزوماً كارشناس آموزش نيستند، اما مالكان اصلي مدرسه اند و معلمان و مديران براي خدمت به آنان استخدام شده اند. بنابراين والدين سزاوار آن هستند كه همچون شريكي برابر با مسئولان مدرسه در امور تحصيلي فرزندشان سهيم شوند.
۱۰- همكاري با ساير والدين در دستيابي شما به خواسته هايتان در مورد امور تحصيلي فرزندتان بسيار مؤثر است.
اگر فرزند شما در مدرسه اي تحصيل مي كند كه مسئولان آن معمولاً روي خوشي به اوليا نشان نمي دهند، بايد بدانيد كه هميشه قدرت و نيروي زياد در جمع پديد مي آيد.
بنابراين اگر براي رسيدن به خواسته هاي خود اولياي ديگر را نيز با خود همراه كنيد، بي گمان به نتيجه مي رسيد.
|