شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵
نگاهي به مصوبه تك نرخي شدن سود بانك ها
اخلال در سيستم بانكي
003372.jpg
محمد ابراهيمي
مجلس هفتم از روزهاي اول شروع به كار خود، اصلاح سيستم بانكداري را در اولويت هاي كاري نمايندگان قرار داد. اين خواست نمايندگان در دوره اي از فعاليت با ماه هاي پاياني كار دولت گذشته همراه بود كه به دليل مخالفت شديد دولتمردان، عملاً نمايندگان مجلس نتوانستند كاري از پيش ببرند.
اما با روي كار آمدن دولت نهم و هماهنگي نسبي كه بين اقتصاددانان مجلس و تيم اقتصادي دولت به وجود آمد، نمايندگان آستين ها را بالا زده و در روزهاي اوليه سال جاري طرح مهمي را به تصويب رساندند كه بر اساس آن بانك مركزي و سيستم بانكي بايد نرخ سود را در پايان برنامه چهارم تك رقمي كنند.
آنچه كه نمايندگان مجلس به تصويب رسانده اند با مخالفت شديد رئيس كل بانك مركزي، برخي از مديران بانك هاي دولتي و اغلب بانك هاي خصوصي روبه رو شده است.
با توجه به اين شرايط جاي سؤال است زماني كه مجري قانون با اصل قانون مخالف است، چگونه مي توان انتظار موفقيت درمقام اجرا را داشت.
در اين گزارش با توجه به نظام بانكداري بدون ربا و برخي اصول علم اقتصاد و واقعيت هاي اقتصاد كشور مصوبه نمايندگان مجلس مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
***
قانون بانكداري
قانون عمليات بانكداري بدون ربا از جمله مهمترين قوانين اقتصادي كشوري است كه در سال هاي اوليه پيروزي انقلاب اسلامي توسط برخي از اسلام شناسان و اقتصاددانان معتقد به اصول اوليه اقتصاد اسلامي تدوين شده و در تاريخ ۱۰/۶/۱۳۶۲ به تصويب نمايندگان مجلس رسيد.
در فصل اول اين قانون ۵هدف كلي براي نظام بانكداري كشور برشمرده شده است كه بر اين اساس استقرار نظام پولي و اعتباري بايد بر مبناي حق و عدل(با ضوابط اسلامي) به منظور تنظيم گردش صحيح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد اقتصاد كشور باشد.
فعاليت در جهت تحقق اهداف و سياست ها و برنامه هاي اقتصادي دولت با ابزارهاي پولي و اعتباري، ايجاد تسهيلات لازم جهت گسترش تعاون عمومي و قرض الحسنه، حفظ ارزش پول و تسهيل در امور پرداخت ها و دريافت ها از جمله ديگر اهداف و وظايف نظام بانكي در كشور مي باشد.
اما مهمترين فصل قانون بانكداري بدون رباي كشور مربوط به فصول تسهيلات و سپرده ها مي باشد و اتفاقاً مصوبه اخير مجلس نيز مربوط به اين دو بخش است.
اما در بخش تسهيلات قانون بانكداري بدون ربا مشتمل بر ۱۷ ماده است كه اغلب اين مواد دربرگيرنده بخشي از عقود پذيرفته شده اسلامي در معاملات مي باشد. عقودي از جمله مزارعه، مساقات، جعاله، اجاره به شرط تمليك و فروش اقساطي از جمله عقود اسلامي است كه در قانون بانكداري كشور صراحتاً به آنها اشاره شده است.
آنچه مسلم است در قوانين كشور «ربا» نبايد وجود داشته باشد و به همين دليل در قانون بانكداري بدون ربا اصطلاحي به نام «حداقل نرخ سود احتمالي» وجود دارد كه به اين وسيله دست مجريان قانون براي تعيين نرخ سود باز گذاشته شده است.
به اين ترتيب اولين سؤالي كه به ذهن متبادر مي شود اين است كه چگونه قانونگذار مي تواند نظام بانكداري كشور را موظف كند تا نرخ سود سپرده ها و تسهيلات را تك رقمي كند.
در بيان بيشتر قانون بانكداري بدون رباي كشور بايد گفت كه بر اساس اين قانون همواره بانك مركزي حداقل نرخ سود مورد انتظار را به سيستم بانكي اعلام مي كند. اما بانك ها در طول سال به فعاليت خود ادامه داده و ممكن است سودآوري نظام بانكي بيش از حداقل سود اعلام شده باشد كه در اين صورت سيستم بانكي موظف است در پايان سال به سپرده گذاران خود سود قطعي بپردازد. لذا با توجه به اين مفهوم است كه نمي توان يك نرخ ثابت براي سود سپرده در نظر گرفت و در بخش تسهيلات نيز طبق قانون نظام بانكي بايد در طرح ها مشاركت كرده و متناسب با سوددهي هر طرح در سود شريك باشد.
با توجه به اين واقعيت كه از زمان تصويب قانون بانكداري بدون ربا تاكنون نزديك به ۲۵سال مي گذرد و با در نظر گرفتن تحولات اقتصادي كشور به نظر مي رسد يكي از دلايل اصلي چالش پيش آمده در نظام بانكداري كشور عدم تحول و تغييرات متناسب با زمان در قانون است.
اكنون كه دولت و مجلس در اصول اساسي اقتصادي خود همگرايي خوبي دارند به نظر مي رسد مي توان در جهت تقويت نظام بانكداري بدون ربا با تصويب قوانين مادر بر پايه كار كارشناسي قوي گام برداشت و اين انتظار به نظر در مصوبه اخير نمايندگان مجلس رعايت نشده است.
003369.jpg
واقعيت هاي اقتصادي
براي نقد و بررسي تصميم اخير نمايندگان مجلس براي تك رقمي كردن نرخ سود بانكي بايد نگاهي جامع به واقعيت هاي اقتصادي كشور داشت. اين واقعيت ها را در دو سطح اقتصاد كلان و اقتصاد نظام بانكي مي توان بررسي كرد.
اما آنچه كه اكنون در سطح اقتصاد كلان كشور ساري و جاري است عبارت است از نظام اقتصادي انبساطي كه نتيجه آن افزايش شديد رشد نقدينگي و نرخ تورم مي باشد. به عبارت بهتر از آنجا كه در حال حاضر اقتصاد ايران دوران گذار خود را با مشخصات و مولفه هاي نسبتاً منحصر به فردي طي مي كند، بنابراين نيازمند سياست هاي انبساطي است كه نمونه بارز آن تزريق زياد دلارهاي نفتي در اقتصاد است. نتيجه چنين سياستي به افزايش نرخ تورم مي انجامد. اما ممكن است اين سؤال مطرح شود كه رابطه تورم و سود بانكي چيست؟ در جواب بايد گفت هر چند يكي از مؤلفه هاي افزايش نرخ تورم، سود بانكي بالاست، اما اين واقعيت كه نرخ سود نبايد كمتر از نرخ تورم باشد، تقريباً مورد قبول اغلب اقتصاددانان است.
به گفته رئيس كل بانك مركزي تعداد كمي از كشورهاي جهان وجود دارند كه در آنها نرخ سود بانكي منفي است، يعني نرخ سود در اين كشورها كمتر از نرخ تورم است.
همين جا لازم است به بحث جديدي كه در اقتصاد در جريان است اشاره شود و آن پذيرش نظام «هدف گذاري تورم» يا «Inflation Targeting» توسط كشو رهاي مختلف جهان مي باشد.
بر اساس اين نظام پولي است كه هدف اصلي در اقتصاد ملي كاهش و كنترل نرخ تورم مي باشد لذا درصورت پذيرش اين نظام، تمام سياست هاي اقتصادي بايد معطوف به كنترل تورم باشد. زلاندنو اولين كشوري است كه در اوايل دهه ۹۰ اين سياست را پذيرفت و به دنبال موفقيت اين كشور، ديگر كشورهاي توسعه يافته از جمله كانادا، انگلستان و استراليا نيز سياست هدف گذاري نرخ تورم را پذيرفتند كه با توجه به تجربه كشورهاي مذكور در سالهاي اخير تعداد زيادي از كشورهاي در حال توسعه از جمله شيلي و مكزيك نيز به اين سياست روي آورده اند.
حال با توجه به اين رويكرد جهاني مي توان به بررسي سياست  اقتصادي پرداخت كه از سوي نمايندگان مجلس به دولت تحميل شده و آن كاهش اجباري نرخ سود است. اين سياست نمايندگان به جاي هدف گذاري نرخ تورم، هدف گذاري نرخ سود بانكي مي باشد كه كمتر كشوري را مي توان يافت كه اين سياست را تجربه كرده باشد.
اما مسئله مهم ديگر بررسي واقعيت هاي موجود در نظام بانكداري كشور مي باشد. نظام بانكداري كه در برخي مواقع صندوقداري دولت را مي كند تا عمليات بانكداري،به عبارت بهتر با توجه به تكاليف متعددي كه در قالب تبصره هاي بودجه اي و غير بودجه اي وجود دارد بانكداران كشور مجبورند هر ساله از بخشي از منابع خود در حقيقت چشم پوشي كنند.
بر اساس آمارهاي منتشر شده بانك مركزي در پايان سال ۸۳ دولت به سيستم بانكي كشور در حدود ۳۷ هزار ميليارد ريال بدهي داشته است و جالب است اين ميزان در سال ۱۳۸۰ تنها ۷هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال بوده است. البته اين تنها تمام واقعيت نيست و بايد به بدهي شركت ها و مؤسسات دولتي به سيستم بانكي نيز اشاره كرد.
آمار بانك مركزي نشان مي دهد كه بدهي شركت ها و مؤسسات دولتي به نظام بانكي در پايان سال ۱۳۸۳ به ۶۶ هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال رسيد و اين در حالي است كه اين ميزان در پايان آذرماه سال گذشته از افزايشي در حدود۱۵ درصد به حدود ۷۷هزار ميليارد ريال افزايش مي يابد. همان طور كه اين آمار نشان مي دهد عملاً بخشي از منابع بانكي كشور به طور رايگان در اختيار دولت و شركت هاي دولتي است كه همين عامل باعث ناكارآمدي سيستم بانكي كشور مي شود.
واقعيت بعدي در تحليل موقعيت سيستم بانكداري در ايران بررسي حداقل نسبت سپرده هاي قانوني است كه در حال حاضر در كشور ما نزديك به ۱۵ تا ۱۶درصد است. به عبارت بهتر هر بانك دولتي يا خصوصي بايد حداقل ۱۵ تا ۱۶ درصد منابع خود را با سود بسيار اندك در اختيار بانك مركزي قرار دهد و اين در حالي است كه اين ميزان در ساير كشورهاي جهان اعدادي در حد ۳ ، ۴ و يا ۵ درصد است. البته در كنار اين مسائل مي توان به مديريت ضعيف تجهيز و تخصيص منابع بانكي نيز اشاره كرد كه از سيستم سنتي بانكداري كشور نشأت مي گيرد.
با توجه به اين واقعيت ها است كه مي توان در يك جمله گفت كاهش نرخ سود بانكي مؤلفه اي است كه مورد پذيرش همگان است، اما راهكار دستيابي به اين مؤلفه چيزي جز توجه به واقعيت هاي اقتصادي كشور و تدوين يك بسته سياسي منسجم نيست.
003366.jpg
عملكرد بانك مركزي
گفته شد كه كاهش نرخ سود بانكي خواست تمام اقتصاددانان كشور است و با توجه به اين واقعيت است كه شاهديم مسئولان بانك مركزي در سال هاي اخير اقدام به كاهش تدريجي اين متغير اقتصادي كرده اند كه در جدول شماره يك نشان داده شده است.
به اين ترتيب تا سال ۸۴ نرخ كاهنده سود بانك هاي كشور ادامه داشته كه در سال ۸۴ با توجه به يكسان شدن تمام نرخ ها، نرخ ۱۶ درصدي براي تمام بخش هاي كشور در نظر گرفته شد با اين تفسير كه ما به التفاوت آن با سال ۸۳ به صورت يارانه از سوي دولت پرداخت شده است.
با تمام اين تفاسير نمايندگان مدافع طرح منطقي كردن نرخ سود، يك هدف كلي را از طرح خود بيان كرده اند و آن برداشتن موانع بر سر راه توليدكنندگان كشور است.
اين نمايندگان مدعي هستند علت اصلي بالا بودن نرخ تورم در كشور بالا بودن نرخ سود است كه با كاهش اين نرخ، نرخ تورم نيز كاهش پيدا خواهد كرد.
در مقابل، منتقدان نيز انتقادات زير را در خصوص طرح نمايندگان مطرح كرده اند:
۱- الزام بانك هاي كشور براي كاهش نرخ سود با قانون عمليات بانكي بدون ربا مغايرت دارد.
۲- لازمه كاهش سود تسهيلات، كاهش نرخ سود سپرده هاست و با توجه به اينكه نرخ سود در بازار آزاد اكنون به طور ميانگين ۳۶درصد است، مصوبه مجلس عملاً پول هاي سرگردان را به بازار آزاد هدايت مي كند.
۳- هم اكنون از ميان ۲۰۰ متقاضي تسهيلات ۳۰ تا ۴۰ نفر موفق به دريافت پول مورد نياز خود مي شوند كه با كاهش نرخ سود تسهيلات صف متقاضيان افزايش يافته كه خود منجر به رانت و فساد مي شود.
۴- كاهش نرخ سود سپرده ها و تسهيلات، ترازنامه بانك هاي كشور را تعديل و منفي خواهد كرد كه اين به معني ورشكستگي نظام بانكداري است.
۵- كاهش نرخ سود با توجه به افزايش نرخ تورم اقدامي خلاف اصول پذيرفته شده اقتصادي است.
۶- كاهش نرخ سود سپرده ها تقاضا براي كالاهاي مصرفي بادوام را افزايش داده كه خود مي تواند باعث افزايش نرخ تورم شود.
۷- كاهش نرخ سود به كمتر از ميزان تورم، تضييع حقوق سپرده گذاران و مخالف عدالت است.
۸- تعيين نرخ سود بر عهده بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار است و دخالت مجلس در اين زمينه هيچ گاه در تاريخ اقتصادي كشور سابقه نداشته است.
۹- با توجه به تكليف قانوني كه در برنامه چهارم براي تك رقمي كردن نرخ سود و نرخ تورم وجود دارد، لذا اقدام مجلس در اين زمينه دوباره كاري است.
003402.jpg


سايه روشن اقتصاد
دبير انجمن سازندگان تجهيزات صنعتي خبر داد:
ساخت ۶ فروند كشتي در ايران

ايسنا: شش فروند از ۱۷ كشتي سفارش داده شده به شركت كشتي سازي كره اي، در داخل و توسط سازندگان ايراني ساخته خواهند شد.
محمدرضا پويش من دبيرانجمن سازندگان تجهيزات صنعتي ايران افزود:  پس از موافقتي كه بين وزيران صنايع و معادن، اقتصادي و دارايي و نفت صورت گرفت، قرار شد ساخت شش فروند از ۱۷ فروند كشتي سفارش شده از سوي شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به كشور كره در داخل و توسط شركت كشتي سازي ايزوايكو ساخته شود.
وي با بيان اين كه تاكنون تصميم گيري در جهت چگونگي تامين منابع مالي موردنياز براي ساخت اين شش فروند كشتي صورت نگرفته است، گفت: ساخت اين كشتي ها از طريق انتقال دانش فني كشتي سازي از كره به ايران انجام خواهد شد و ظرفيت هركدام از آنها بيش از ۳۰۰ هزار تن خواهد بود.
وي رقم قرارداد امضا شده براي ساخت ۱۷ فروند كشتي را ۲ ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: سرمايه لازم براي ساخت شش فروند كشتي حدود ۷۰۰ ميليون دلار است كه بخشي از آن از طريق حساب ذخيره ارزي تامين خواهد شد.
پويش من، زمان لازم براي ساخت هر كشتي را ۲ سال بيان كرد و افزود: با احتساب زمان ۲ ساله موردنياز براي ساخت حوضچه خشك مجتمع فراساحل، نخستين كشتي تا چهار سال آينده توليد و آماده خواهد شد.
وي ادامه داد: براساس قرارداد شركت كشتيراني با شركت كشتي ساز كره اي، قرار است آخرين كشتي تا سال ۲۰۱۰ تحويل داده شود كه به منظور حمايت از توليدات داخلي قرار شده كشتي هايي كه زمان تحويل آنها آخرين مهلت مشخص شده است، در داخل كشور ساخته شوند.
003363.jpg
فصلنامه تخصصي فرش منتشر شد
براي ارتقاي علم و پيشبرد و گسترش كيفي دانش فرش شناسي و بهره گيري از توان پژوهشگران، استادان و هنرمندان فرش كشور شماره اول اين فصلنامه علمي _ پژوهشي با نام «گل جام» منتشر شد. اين اقدام موفقيت بزرگي در عرصه توليد علم براي صنعت فرش اين آئينه تمام نماي فرهنگ و تمدن ايران اسلامي است.
اين نشريه توسط انجمن علمي فرش ايران منتشر مي شود و در شماره نخست آن مقاله هاي مختلف از جمله طبيعت شناسي و زيبايي شناسي فرش ايران، مفاهيم نمادين در نقش هاي قالي سنقر، نماد و نشانه در نقش پردازي زيلوهاي تاريخي طرح محراب ميبد منتشر شده است. اين فصل نامه در ۱۰۳ صفحه به قيمت سه هزار تومان منتشر شده است.
اكونوميست اعلام كرد:
افزايش نقدينگي ، نرخ تورم در ايران را افزايش مي دهد

مهر: واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست در گزارش ماه آوريل خود پيش بيني كرد: تداوم درآمدهاي بالاي نفتي ايران در سال ۲۰۰۶ موجب افزايش مصارف عمومي، افزايش حجم نقدينگي و در نتيجه افزايش نرخ تورم خواهد شد.
واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست ميانگين نرخ تورم در ايران در سال مالي ۲۰۰۵ را ۵/۱۳ درصد برآورد كرده است كه نسبت به رقم ۸/۱۴درصدي سال ۲۰۰۴ كاهش ۳/۱درصدي را نشان مي دهد.
بر اساس اين گزارش، كاهش ۳/۱ درصدي نرخ تورم در ايران در سال ۲۰۰۵ با توجه به فشارهاي نقدينگي و نرخ هاي نسبتا پايين بهره، جالب توجه است.
با وجود تصميم هاي جديد مبني بر تثبيت قيمت  برخي كالاهاي اساسي، نرخ تورم در سال ۲۰۰۶ با افزايش مواجه خواهد شد، چرا كه درآمدهاي بالاي نفتي موجب افزايش حجم نقدينگي خواهد شد.
بنابراين، ميانگين نرخ تورم در سال ۲۰۰۶ به ۸/۱۵ درصد افزايش خواهد يافت.
اكونوميست معتقد است، ابزارهاي محدود سياستگذاري بانك مركزي، دست اين بانك را در كنترل نرخ تورم در مضيقه قرار داده است.
بانك مركزي هم اكنون مجبور است به منظور كنترل تورم به مذاكره براي كاهش رشد مصارف دولتي روي بياورد.
در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم به ۴/۱۵ درصد كاهش خواهد يافت، چرا كه كاهش در تقاضاي داخلي قابل پيش بيني است.
بانك مركزي به منظور حمايت از رقابت پذيري صادرات غيرنفتي طي سال هاي آينده نيز به سياست كاهش ارزش ريال ادامه خواهد داد، اما اين سياست از سوي ديگر، افزايش فشارهاي تورمي را در پي دارد.
اكونوميست نرخ كاهش ارزش ريال را در سال مالي ۲۰۰۶ حدود ۳ درصد تخمين مي زند و با توجه به كاهش ارزش دلار در برابر يورو نرخ برابري ريال در برابر دلار آمريكا به ۹ هزار و ۲۸۸ ريال خواهد رسيد.
نرخ كاهش ارزش ريال در سال ۲۰۰۷ به ۲ درصد كاهش خواهد يافت و نرخ برابري ريال در برابر دلار آمريكا به ۹ هزار و ۵۲۴ ريال خواهد رسيد.
با توجه به نرخ بالاي تورم، روندهاي فوق نشان دهنده تقويت ارزش واقعي ريال در برابر دلار است.
بر اين اساس، ارزش واقعي ريال در برابر دلار در سال ۲۰۰۵ حدود ۲/۷ درصد رشد يافت و انتظار مي رود تقويت ارزش ريال در سال ۲۰۰۶ به ۶/۹ درصد و در سال ۲۰۰۷ به ۴/۹ درصد برسد.

اقتصاد انرژي
ادامه اختلاف ايران و چين بر سر ميزان توليد نفت ميدان نفتي يادآوران
فارس: نشريه ميد از باقي ماندن اختلاف نظر ايران و چين در مورد ميزان توليد نفت از ميدان يادآوران خبر داد.
به گزارش نشريه ميد، اختلاف ميان ايران و چين بر سر ميزان توليد از ميدان يادآوران يكي از عوامل مهم پيشرفت كند كارها در زمينه اين ميدان مي باشد و در حالي كه ايران خواهان توليد روزانه ۳۰۰ هزار بشكه نفت خام از اين ميدان است اما شركت سينوپك  چين حاضر نيست در مورد توليد بيش از ۱۸۰ هزار بشكه در روز تعهد بدهد.
به علاوه هنوز مشخص نيست كه آيا شركت هندي اووي ال  كه در اين ميدان سهم خواهد داشت با شرايط ايران و چين موافقت خواهد كرد يا نه.
بر اساس دو يادداشت تفاهمي كه در سال ۲۰۰۴ ميان دو طرف به امضاء رسيد شركت چيني سينوپك ۵۱ درصد و شركت هندي او وي ال ۲۹ درصد از اين ميدان سهم خواهند داشت. بر اساس نظر كارشناسان ايران و چين سعي دارند هر چه زودتر و قبل از هر گونه تحريم احتمالي عليه ايران در شوراي امنيت موافقت نامه ميدان يادآوران را به امضا برسانند. بر اساس اين گزارش ميدان نفتي يادآوران ۱۷ ميليارد بشكه نفت خام را در خود جاي داده است و علي رغم تلاش ايران براي اصلاح قراردادهاي نفتي به نظر مي رسد مبناي توافق ايران و چين در مورد اين ميدان قراردادهاي بيع متقابل باشد.
به گفته مطبوعات چين ميزان توليد از اين ميدان يكي از موارد مهم مورد اختلاف ميان دو كشور است. ايران خواهان توليد روزانه ۳۰۰ هزار بشكه نفت خام از اين ميدان است اما شركت سينوپك  چين حاضر نيست در مورد توليد بيش از ۱۸۰ هزار بشكه در روز تعهد بدهد.
كار توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبي بدون شريك خارجي شروع شد
ايسنا: نتايج مذاكرات چند ماهه براي انتخاب يك شريك خارجي از بين شركت هاي بين المللي براي همكاري در توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبي اميدوار كننده نبوده، اما مذاكرات هنوز ادامه دارد.
مهندس غلامرضا منوچهري مديرعامل پتروپارس درخصوص جلب همكاري يك شركت نفتي بين المللي براي توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبي، با بيان اين مطلب كه طي مذاكراتي كه تا به حال با چند شركت خارجي داشته ايم هيچ يك با شرايط ما، حاضر به همكاري نيستند، گفت: به دليل كند پيش رفتن اين مذاكرات فعلا بدون شريك خارجي كار را شروع كرده ايم.وي تصريح كرد: در حال حاضر و از طريق خريد خدمات در قالب بسته هاي كوچك، اقدام به تهيه تجهيزات و كالاهاي مورد نياز پروژه كرده ايم.
مديرعامل شركت پتروپارس ابراز اميدواري كرد كه فاز ۱۲ پارس جنوبي به اين دلايل با تاخير مواجه نشود.
حضور يك شركت معتبر بين المللي نفتي براي اجراي طرح توسعه فازهاي ۲۵ گانه پار س جنوبي به دليل در اختيار نداشتن دانش فني، به ويژه در فازهاي مربوط به توليد LNG و همچنين وجود نداشتن يك شركت نفتي ايراني، از جمله دلايلي است كه نبود آنها انجام طرح  توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبي را با ابهام مواجه مي كند.
پيش از اين منوچهري درمورد انتخاب شريك خارجي براي اجراي اين پروژه خاطرنشان كرده بود: به طور قطع ما براي اجراي پروژه يك شريك خارجي انتخاب خواهيم كرد.صحبت هايي نيز با شركت آجيب  ايتاليا و چند شركت ديگر داريم كه در صورت به نتيجه رسيدن حداكثر تا ۴۰ درصد كل پروژه را به شريك خارجي واگذار مي كنيم.
فاز ۱۲ پارس جنوبي بزرگ ترين پروژه صنعت نفت كشور است كه معادل سه فاز پارس جنوبي و به ظرفيت سه ميليارد فوت مكعب گازطبيعي است كه تاسيسات خشكي آن در منطقه عمومي  كنگان در پارس جنوبي واقع شده است.مدت اجراي قرارداد فاز ۱۲ ميدان گازي پارس جنوبي، ۶۵ ماه است كه ۱۰ ماه از اين زمان مربوط به دوره مطالعه و ۵۵ ماه نيز به دوره اجراي طرح اختصاص دارد و توليد اوليه اين فاز نيز ۵۵ ماه پس از شروع طرح خواهد بود.
اجراي اين پروژه شامل احداث پالايشگاه اين فاز در ۴۰ كيلومتري كنگان و در يك منطقه جديد، همچنين احداث سه خط لوله ۳۲ اينچ به طول ۱۲۰ كيلومتر است كه گاز استحصال شده را از ۳۶ حلقه چاه حفاري شده در خليج فارس به خشكي منتقل خواهد كرد.
پالايشگاه خشكي فاز ۱۲ نيز شامل دو بخش خواهد بود كه يك بخش مربوط به پالايش گاز ترش بوده و پس از تصفيه براي تبديل به LNG به پروژه NIOC - LNG شركت ملي نفت تحويل مي شود و يك بخش نيز به تصفيه كامل و توليد اتان و lpg و گاز شيرين براي مصرف داخلي مي پردازد.
هزينه اجراي فاز ۱۲ پارس جنوبي بيش از سه ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار اعلام شده كه به صورت بيع متقابل از سوي شركت پتروپارس و شركت نيكو (نفتيران اينتر تريد) تامين مالي و به اجرا خواهد رسيد.
گفتني است شركت ملي نفت ايران قرارداد فاز ۱۲ پارس جنوبي را پس از اينكه براي اجراي اين پروژه مناقصه اي بين المللي برگزار كرد كه دو سال طول كشيد و به نتيجه نرسيد، سرانجام به دليل اينكه تاخير در بهره برداري از ميدان مشترك گازي پارس جنوبي زياد نشود، با مصوبه شوراي اقتصاد و از طريق ترك تشريفات مناقصه و با توجه به سوابق و تجربيات شركت پتروپارس در فازهاي ۱ و ،۴ ۵ و ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي، به اين شركت واگذار كرد.
وزيرنفت: روزانه به ۲۸ ميليون ليتر بنزين وارداتي نياز داريم
مهر: سيدكاظم وزيري هامانه وزير نفت درخصوص نحوه هزينه اعتبار دو در هزار براي عمران مناطق نفت خيز گفت: اين اعتبار را سازمان مديريت و برنامه ريزي در اختيار استانداردهاي مناطق نفت خيز قرار مي دهد و آنها نيز آن را صرف عمران و آبادي مناطق محروم زيرمجموعه خود مي كنند.وي گفت: در سفرهايي كه به مناطق محروم نفت خيز داريم ضعف ها را بررسي و برطرف مي كنيم.
وي درخصوص سهميه بندي بنزين از نيمه دوم امسال، گفت: در صورت عدم تامين اعتبار مورد نياز براي واردات، مجبور به سهميه بندي بنزين در نيمه دوم سال هستيم.وزيري  هامانه خاطرنشان كرد: هم اكنون ۴۲ ميليون ليتر روزانه بنزين در كشور توليد مي شود و روزانه به ۲۸ ميليون ليتر واردات براي موازنه مصرف و توليد در كشور نيازمنديم.البته در تلاشيم كه با افزايش توليد، بنزين مورد نياز داخل را تامين كنيم كه اين كار يكساله ميسر نمي شود.وزير نفت گفت: بودجه ۵/۲ ميليارد دلاري واردات بنزين تنها كفاف شش ماهه اول سال خواهد بود.
البته تمهيداتي انديشيده شده تا تجهيزات كارت هوشمند در شش ماهه اول سال در كل كشور نصب شود.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |