شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵
ورزش
Front Page

بزرگترين رويداد ورزشي جهان چگونه شكل گرفت
ثبات و ماندگاري در فوتبال
003378.jpg
عكس ها: ايپنا
حسن حيدري
فوتبال پرجاذبه ترين رشته ورزشي حال حاضر در دنيا به شمار مي رود و در اكثر جوامع به يك صنعت پولساز نيز تبديل شده است. شركت هاي بزرگ با تبليغات خود در اين ورزش به سودهاي سرشاري دست پيدا مي كنند.
براي تشكيل يك تيم فوتبال بيش از صدها نفر در يك مجموعه به كار گرفته مي شوند تا ۱۱ بازيكن بتوانند در داخل ميدان حضور پيدا كنند. يكي از اركان اصلي يك تيم سرمربي آن است كه بيشترين بار رواني در ۹۰ دقيقه بازي به او تحميل مي شود.
در فوتبال دنيا مربيگري يكي از پرخطرترين شغل ها به حساب مي آيد، زيرا در زماني كه تيم ها به افتخارات بزرگ دست پيدا مي كنند مديران باشگاه ها با ژست هاي مختلف اين پيروزي ها را به خود نسبت مي دهند ولي در زماني كه يك تيم نتيجه نمي گيرد مربيان متهم رديف اول هستند كه بايد از كار بركنار شوند.
فوتبال ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست. از زماني كه فوتبال در ايران به صورت حرفه اي دنبال شد حساسيت براي تيم ها براي كسب عنوان قهرماني بيشتر شد. از آن زمان تيم ها نه تنها در داخل ميدان براي رسيدن به پيروزي تلاش مي كردند بلكه در جبهه اي ديگر عوامل خارجي تيم نيز از هفته ها قبل از شروع بازي به طور همه جانبه به هر طريقي تلاش مي كنند تا زمينه اين پيروزي فراهم شود.

در آستانه پايان پنجمين دوره ليگ برتر در اين فصل ۷ تيم حاضر در اين رقابتها به دلايل مختلف مربيان خود را اخراج كرده اند. استقلال اهواز در ميان اين تيم ها ركورد دار است كه در يك فصل ۴ مربي را به روي نيمكت خود نشانده كه اين خود يك بي نظمي در سطح باشگاه است. اين تيم با خاچاطوريان ليگ را آغاز كرد، سپس با بوستاني ادامه داد در ميانه راه تيم به گمالوويچ سپرده شد كه عمر اين مربي در استقلال اهواز بسيار كوتاه بود و در نهايت به محمود ياوري سپرده شد. البته مديران اين باشگاه از هم اكنون اعلام كرده اند كه در پايان اين فصل با ياوري قرارداد خود را تمديد نخواهند كرد كه با ياوري تعدادي مربيان اين تيم كه از استقلال اهواز كنار رفتند به ۵ مربي مي رسد.
استقلال اهواز علي رغم اين همه جابه جايي در حال حاضر در لايه هاي پاييني جدول ليگ قرار دارد.
صبا باتري ديگر تيمي بود كه بعد از قهرماني تيمش از جام حذفي با مجيد جلالي بعد از چند هفته ناكامي ضيايي را به عنوان سرمربي برگزيد. البته اين تغييرات به سود صبا بود زيرا اين تيم در ادامه با كسب نتايج درخور توجه، تيمش را به خوبي در ليگ قهرمانان آسيا و ليگ برتر هدايت كرد.
ضيايي از جمله مربيان جواني است كه آينده  درخشاني در انتظار اوست. او مي تواند با حضور در كلاس هاي پيشرفته مربيگري در سطح آسيا به دانش خود بيفزايد.
تيم شهيد قندي يزد بعد از استقلال اهواز ركورددار تغيير مربي است. آنها كه با احد شيخ لاري موفق به صعود به ليگ برتر شدند، بدون اين كه دليل قانع كننده اي داشته باشند سكان رهبري را به يورگن گده سپردند. قندي كه در مجموع اين فصل اشتباهات بزرگي را در نحوه تيم داري مرتكب شده بود بعد از در اختيار گرفتن چند بازيكن برزيلي كه از نظر كيفي بازيكنان بسيار نازلي بودند سير نزولي را طي كرد. منصور پورحيدري گزينه بعدي قندي بود كه اين مربي هم دوام چنداني در اين تيم نداشت. مجيد جلالي در حالي رهبري اين تيم را برگزيد كه مي دانست راه بسيار دشواري در پيش دارد. حتي حضور جلالي نيز نتوانست مانع از سقوط قندي يزد بشود تا اين تيم تنها بعد از يك فصل حضور در ليگ برتر بار ديگر به دسته پايين تر سقوط كند.
ورود آري هان، خروج پروين
شايد مهمترين تغيير در سطح مربيگري به باشگاه پرسپوليس مربوط مي شود. پروين كه در فوتبال ايران يك اسطوره است بعد از اين كه بارها در اين فصل اعلام كرد از پرسپوليس جدا مي شود با حضور آري هان مجبور شد به خواسته باشگاه تن در دهد و سكان رهبري پرسپوليس را به اين مرد هلندي بسپارد. البته اهداف پرسپوليس بلندمدت است و به اين فصل منتهي نمي شود. انصاري فر براي اين كه به افق هاي روشني در پرسپوليس دست يابد و براي اين كه بار ديگر پرسپوليس در سطح آسيا به قدرت اول اين قاره تبديل شود، يك مربي هلندي را با سابقه اي درخشان به پرسپوليس آورد تا اين تيم بار ديگر در جاده موفقيت گام بردارد. البته به دليل اين كه بازيكنان حال حاضر پرسپوليس را آري هان انتخاب نكرده بود نمي توان نتايج پرسپوليس را اگرچه درخور توجه نبوده به اين مرد هلندي نسبت داد. پرسپوليس آري هان را بايد فصل بعد ديد و از آن لذت برد.
آري هان موفق شده بود به همراه چين به رقابتهاي جام جهاني صعود كند و اين تيم را تا فينال جام ملتهاي آسيا نيز رهنمون نمايد.
003381.jpg
قهرماني كه سقوط كرد
فولاد خوزستان كه براي اولين بار در چهارمين دوره ليگ برتر به مقام قهرماني رسيد اين مقام را مديون زحمات ملادن فرانچيچ كروات بود. او با پيدا كردن بازيكنان بااستعدادي از تيم اميدهاي فولاد خدمات شاياني را در امر استعداديابي به باشگاه فولاد ارائه داد اما پاسخ زحمات او اخراج در ميانه فصل بود. فولاد كه بايد در رقابتهاي ليگ قهرمانان آسيا شركت مي كرد به فرانچيچ اين فرصت را نداد و نناد نيكوليچ جايگزين وي شد.
اين انتخاب براي فولاد مثمر ثمر نبود و تيم قهرمان مجبور شد در ميانه هاي جدول به زندگي خود ادامه دهد.
راه آهن يكي ديگر از تيم هايي بود كه بعد از صعود به ليگ برتر با فيروز كريمي با اين مربي به كار خود ادامه داد اما اختلافات مديريتي با او همواره در صدر اخبار بود و در نهايت مسئولين راه آهن تصميم گرفتند تا كريمي را اخراج و به جاي او بهروز تاباني بازيكن سابق اين تيم را جايگزين وي كنند. تاباني در بازي هايي كه رهبري راه آهن را بر عهده داشت توانست امتيازات لازم را براي ماندگاري اين تيم در ليگ برتر كسب كند تا اين تيم براي فصل آينده با خاطري آسوده به برنامه ريزي بپردازد.
اما عجيب ترين اتفاق سال در پايان هفته بيست و هشتم رخ داد. خبر خيلي كوتاه بود؛ بيژن ذوالفقار نسب از تيم سايپا كنار گذاشته شد. داستان سايپا در اين فصل بسيار جذاب است. ماجرا به فصل پيش برمي گردد؛ زماني كه سايپا به رهبري مجتبي تقوي در آستانه سقوط به ليگ دسته اول بود. البته در آن زمان دكتر نيز به عنوان مدير فني با سايپا همكاري داشت.
تقوي كه از نظر فني در سطح رهبري سايپا نبود تيم را به بي راهه برد و با روي آوردن به شيوه هايي كه در فوتبال مرسوم نيست تيم را در دام باورهاي خرافي انداخت تا شايد بتواند به عنوان مستمسك تيم را نجات دهد.
بعد از اطلاع مديران باشگاه از اين موضوع و وضعيت خطرناك باشگاه ذوالفقار نسب جايگزين تقوي شد. ذوالفقار نسب با خشكاندن ريشه باورهاي غلط در سايپا اين تيم را براي اين فصل آماده كرد. آنها شروع خوبي داشتند. سايپا به تدريج نتايج درخور توجه اي گرفت و در مقطعي نيز صدرنشين بازي ها بود.
در آن زمان به دعوت روزنامه همشهري ذوالفقار نسب براي يك مصاحبه اختصاصي به همشهري آمد و در گفت وگويي ۳ساعته برنامه هاي خود را در اين باشگاه تشريح كرد.
او در پاسخ به اين سؤال كه آيا سايپا مي تواند در پايان فصل در بين ۴ تيم بالاي جدول باقي بماند گفت:
از زمان آغاز همكاري ام با سايپا برنامه درازمدتي را به باشگاه ارائه دادم. بر اساس هدف گذاري مديريت باشگاه و با توجه به بودجه مشخص تيم ما بدون ادعاي قهرماني در ليگ پنجم در يك جايگاه با ثبات به كار خود پايان دهد.
برنامه سايپا در ليگ ششم حضور در بين چهار تيم بالاي جدول است و براي ليگ هفتم سايپا براي قهرماني در ايران و آسيا برنامه ريزي كرده است.
وي در ادامه افزود: همواره بازي هاي ليگ در دور برگشت بسيار سخت و دشوار است و آرزو دارم كه بالاترين مقام را به دست آوريم. اگر قهرمان شويم خيلي خوشحال مي شويم و تمام تلاشمان را مي كنيم تا به اين هدف دست پيدا كنيم. به دليل اين كه تمامي بازيكنان و مسئولان بلندپايه تيم خواهان اين مقام هستند، اما بايد واقع بين تر باشيم. اگر بتوانيم در بين چهار تيم باشيم دور از برنامه هايمان نيست و خارج از هدف  گذاري كه كرده ايم نيست.
با توجه به صحبت هاي بيژن ذوالفقار نسب در آن مصاحبه مشخص مي شود كه مسئولين باشگاه  در آن مقطع هيچ گونه هدفي براي قهرماني نداشته اند و معلوم نيست چگونه آنها يك شبه خواب قهرماني مي بينند و براي اين كه اين شانس را از دست داده اند تنها در فاصله ۲ هفته به پايان بازي ها مربي موفق خود را اخراج مي  كنند.
با بررسي عملكرد سايپا در اين فصل آنها يك سال موفقيت آميز را سپري كرده اند. خبر اخراج ذوالفقارنسب مثل يك بمب خبري بود كه بازتاب گسترده اي در مطبوعات ايران داشت.
ذوالفقارنسب درمورد نتايج اين فصل سايپا گفت: تيم ما در ليگ پنجم بهترين نتيجه را گرفت و هفته ها به عنوان مدعي در صدر جدول ايستاد و قضاوت درباره نتايج سايپا را به كارشناسان و رسانه ها مي سپارم. سايپا در سال جديد به قدري خوب نتيجه گرفت كه در سالهاي اخير بي سابقه بوده است.
اينگونه اتفاقات در فوتبال ما كم نبوده است و همواره به بدنه فوتبال لطمه وارد مي كند. در اينكه مديران باشگاه ها در عزل و نصب مربيان آزاد هستند اما بايد اين گونه تصميمات عاقلانه و روي درايت و دورانديشي انجام شود.

المپيك در المپيك
ايران در رخداد المپيك
003375.jpg

شادروان جهان پهلوان با كسب ۳ مدال طلا، نقره و برنز از بازي هاي المپيك و حضور در ۴ دوره اين بازي ها هنوز هم ركورددار حضور ورزشكاران ايراني در اين بازي ها است
فاطمه ابوطالبي
پس از اين كه در سال ۳۹۴ كشور يونان دستخوش آشوب و ورود قبايل مختلف از جمله روم شد، بازي هاي المپيك كه سال ۷۷۶ پيش از ميلاد مسيح آغاز شده بود به دستور امپراطور روم متوقف شد. يك دانشمند فرانسوي به نام «پي ير بارون دو كوبرتن» پس از سال ها عبور از توقف اين مسابقات و با تلاش تعدادي ديگر از دوستان محققش در سال ۱۸۸۹ در پاريس همايشي تشكيل داد و اساس بازي هاي «المپيك جديد» را بنا نهاد. روز ۵ آوريل (۱۶فروردين)، سالگرد احياي مجدد اين مسابقات بود كه همين زمان بهانه اي شد تا به تاريخچه اين مسابقات و حضور ايران در اين رقابتها پرداخته شود. به اعتقاد باستان شناسان و مورخان، يونانيان در دوره باستان جشن هايي ترتيب مي داده اند كه در ابتدا جنبه مذهبي داشته و بعدها به سوي زورآزمايي و مبارزه هاي ورزشي گرايش يافته است. چون اين جشن ها در دامنه كوه معروف «المپ» برگزار مي شد و دوره پررونقي داشت به جشن «المپيا» مشهور گرديده است.
با نگرش در تاريخ يونان و آثار كشف شده به سال ۷۷۶پيش از ميلاد مسيح برخورد مي كنيم كه «تيمائوس» نخستين مورخ يوناني در نوشته هاي خود از مردمي به نام «كره ابوس» ياد كرده است كه در راه رفتن از همه سريع تر بوده است. اين جشن ها از آن جهت رونق گرفت كه عاملي بود براي ورزيده شدن و آماده كردن جوانان براي مقابله با هر نوع تجاوز به خاك يونان. همين اصل در ورزش باستاني و زورخانه اي ايران نيز ديده مي شود. عمليات سربازي، دوره هاي طولاني، مشت زني، كشتي گيري و مسابقه ورزش هاي پنج گانه «پنتاتلن» از جمله بازي هاي المپيك بود.
در اين مسابقات نوجوانان، جوانان و پهلوانان به طور جداگانه به مبارزه مي پرداختند و علاوه بر زورآزمايي، مسابقه هاي شعر و شاعري، سخنوري و موسيقي هم برگزار مي شد. جشن هاي المپيا همچنان ادامه داشت تا سال ۳۹۴؛ (زماني كه كشور يونان دستخوش آشوب و ورود قبايل مختلف از جمله روم شد) كه امپراطور روم آن را تعطيل كرد. اين تعطيلي طولاني سبب ويراني المپيا و نمايشگاه «زئوس» نماد قدرت و قهرماني گرديد.
مسابقات المپيك نوين
پس از توقف بازي هاي المپيك و ويراني المپيا، يك باستان شناس آلماني به نام كورتيوس در دل تپه هاي خاموش المپيا به كاوش پرداخت و آثار شگفتي را كشف كرد. در اين زمان بود كه فكر احياي اين بازي ها قوت گرفت. سرانجام دانشمندان اروپا به سراغ يونان رفتند و ادبيات اين كشور را ترجمه كردند كه در اين راه موضوع بازي هاي المپيك مطرح شد. دانشمندان و محققان فرانسوي، آلماني و يونان به جست وجوي آثار «دهكده المپ» پرداختند و ميدان و بناهاي مخروبه تأسيسات را پيدا كردند و به پيشنهاد «پي ير بارون دو كوبرتن» فرانسوي در سال ۱۸۸۹ همايشي در پاريس تشكيل و اساس بازي هاي جديد المپيك پايه گذاري شد. نخستين دوره از اين مسابقات در سال ۱۸۹۶ در آتن برگزار شد و به صورت هر ۴ سال يك بار ادامه مي يافت. كشورهاي برگزار كننده اين مسابقات برچند پايه استوار شدند؛ تقدس، صلح طلبي، برابري، غيرناسيوناليستي، آماتوري، جشن و شادماني.
برگزاري مسابقات المپيك يكي از بزرگترين و مهم ترين وقايع ورزشي است كه هر ۴ سال يك بار در جهان برگزار مي شود و تيم هاي زيادي از كشورهاي مختلف دنيا در اين مسابقات به مصاف يكديگر مي روند.
در مسابقات المپيك تابستاني ۲۰۰۴ آتن ۱۰۵۰۰ ورزشكار از ۲۰۲كشور در ۳۰۱مسابقه حضور يافتند. رسانه ها و مطبوعات زيادي نيز همراه و همگام با برگزاري مسابقات المپيك براي پوشش اخبار آن فعال مي شوند. در مسابقات المپيك ۲۰۰۰ سيدني بيش از ۱۶ هزار رسانه جهاني براي پوشش اخبار اين مسابقات در سيدني -محل برگزاري مسابقات- حضور داشتند.
امروزه ۲۰۲ كشور مختلف در مسابقات المپيك شركت مي كنند، اما با به رسميت شناخته شدن يك كشور جديد از سوي كميته بين المللي المپيك (IOC) اين تعداد اضافه مي شود و به دليل مسايل سياسي بين كشورها شايد گهگاهي اين تعداد كمتر شود.
اگر چه پس از احياي مسابقات المپيك و شروع المپيك نوين، «دو كوبرتن» اظهار اميدواري كرد كه برگزاري اين مسابقات ديگر متوقف نشود و به صورت مداوم هر ۴ سال يك بار برگزار شود اما به دليل وقوع جنگ جهاني اول، در سال ۱۹۱۶ و جنگ جهاني دوم، در سال هاي ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ مسابقات المپيك برگزار نشد.
ايران در المپيك
تا سال ۱۹۳۶ ايران در بازي هاي المپيك شركت نكرد. در آن سال ايران با گروهي از دانشجويان ايراني كه براي تحصيل به فرانسه، ايتاليا، بريتانيا، آلمان و اتريش رفته بودند وارد المپيك شد و براي اولين بار با گروهي ۱۹ نفره پا به دهكده المپيك نهاد .به دليل وقوع جنگ جهاني دوم و آثار آن، بازي ها در سه دوره تعطيل شد تا اين كه در سال ۱۹۴۸دوره ديگري از اين بازي ها در انگليس برگزار شد. در اين سال گروه ورزشي ايران با ۵۲ نفر از ورزشكاران، مربيان، سرپرستان و... عازم لندن شد. تيم ايران در اين دوره از مسابقات به دو مقام پنجمي رسيد. منصور ريشي در كشتي مقام چهارم را كسب كرد و جعفر سلماسي تنها ورزشكار ايراني بود كه در مسابقات وزنه برداري توانست مدال برتر را به خود اختصاص دهد.
در سال ۱۹۵۲ در مسابقات المپيك هلسينكي فنلاند، ايران پس از بازي هاي المپيك لندن و نشان برنز سلماسي و امتياز ديگر ورزشكاران، با تدارك و تصميم گيري هاي بهتر به اين مسابقات رفت. در اين دوره از المپيك تيم ايران ۲ مدال نقره و ۳ مدال برنزكسب كرد.
در المپيك ۱۹۵۶ ملبورن، تيم اعزامي ايران ۲ مدال طلا و ۳ مدال نقره به خود اختصاص داد.
در سال ۱۹۶۰ و المپيك رم ،تيم ايران يك مدال نقره و ۳ مدال برنز به دست آورد. در المپيك ۱۹۶۴ توكيو، ايران تنها توانست ۲ مدال برتر را در اين مسابقات به خود اختصاص دهد.
المپيك ۱۹۶۸ مكزيكوسيتي ۲ مدال طلا، ۱ نقره و ۲ برتر براي ايران به همراه داشت. در المپيك ۱۹۷۲ مونيخ تيم ايران ۲ مدال نقره و يك مدال برتر به خود اختصاص داد. در سال ۱۹۷۶ و در المپيك مونترال رهاورد تيم ايران يك مدال نقره و يك مدال برتر بود. در مسابقات المپيك ۱۹۸۸ سئول، تيم ايران فقط يك مدال نقره به دست آورد. تيم ايران در مسابقات المپيك ۱۹۹۲ بارسلون نيز يك مدال نقره و ۲ مدال برتر به خود اختصاص داد.
مسابقات المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا براي تيم ايران ۱ مدال طلا، ۱ نقره و ۱ برنز به همراه داشت. در مسابقات المپيك ۲۰۰۰ سيدني تيم ايران ۳ مدال طلا و يك مدال برتر به خود اختصاص داد.
در آخرين مسابقات المپيك برگزار شده تا كنون يعني در مسابقات المپيك ۲۰۰۴ آتن نيز تيم ايران ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز كسب كرد. ايران بازي هاي المپيك ۱۹۸۰ مسكو و ۱۹۸۴ لس آنجلس را تحريم كرد و در اين دوره ها شركت نكرد. تحريم بازي هاي مسكو به دليل جنگ شوروي با كشور اسلامي افغانستان بود و علت تحريم بازي هاي لس آنجلس نيز دشمني آمريكا با ايران و نيز حمايت آمريكا از حضور اسرائيل در سرزمين هاي فلسطين بود.

مدال هاي ايراني
اسامي مدال آوران ايراني در مسابقات المپيك

المپيك ۱۹۴۸ (لندن):
وزنه برداري: جعفر سلماسي: برنز
المپيك ۱۹۵۲ (هلسينكي):
كشتي آزاد: غلامرضا تختي: نقره، كشتي آزاد: ناصر گيوه چي: نقره، كشتي آزاد: جهانبخت توفيق: برنز، كشتي آزاد: عبدالله مجتبوي: برنز، كشتي آزاد: محمود ملاقاسمي: برنز، وزنه برداري: محمود نامجو: نقره، وزنه برداري: علي ميرزايي: برنز
المپيك ۱۹۵۶ (ملبورن):
كشتي آزاد: غلامرضا تختي: طلا، كشتي آزاد: امام علي حبيبي: طلا، كشتي آزاد: محمدعلي خجسته پور: نقره، كشتي  آزاد: مهدي يعقوبي: نقره، وزنه برداري: محمد نامجو: برنز
المپيك: ۱۹۶۰ (رم):
كشتي آزاد: غلامرضا تختي: نقره، كشتي آزاد: محمد ابراهيم سيف پور: برنز، كشتي آزاد: محمد پذيرايي: برنز، وزنه برداري: اسماعيل علم خواه: برنز.
المپيك ۱۹۶۴ (توكيو):
كشتي آزاد: اكبر حيدري: برنز، كشتي آزاد: محمدعلي صنعتكاران: برنز
المپيك ۱۹۶۸ (مكزيكوسيتي):
كشتي آزاد: عبدالله موحد: طلا، كشتي آزاد: ابوطالب طالبي: برنز، كشتي آزاد: شمس الدين سيدعباسي: برنز، وزنه برداري: محمد نصيري: طلا، وزنه برداري: پرويز جلايره: نقره
المپيك ۱۹۷۲ (مونيخ):
كشتي فرنگي: رحيم علي آبادي: نقره، كشتي آزاد: ابراهيم جوادي: برنز، وزنه برداري: محمد نصيري: نقره
المپيك ۱۹۷۶ (مونترال):
كشتي آزاد: منصور برزگر: نقره، وزنه برداري: محمد نصيري: برنز
المپيك ۱۹۸۸ (سئول):
كشتي آزاد: عسگري محمديان: نقره
المپيك ۱۹۹۲ (بارسلون):
كشتي آزاد: عسگري محمديان: نقره، كشتي آزاد: اميررضا خادم: برنز، كشتي آزاد: رسول خادم: برنز
المپيك ۱۹۹۶ (آتلانتا):
كشتي آزاد: رسول خادم: طلا، كشتي آزاد: عباس جديدي: نقره، كشتي آزاد: اميررضا خادم: برتر
المپيك ۲۰۰۰ (سيدني):
وزنه برداري: حسين رضا زاده: طلا، وزنه برداري: حسين توكلي: طلا، كشتي آزاد: عليرضا دبير: طلا، تكواندو: هادي ساعي: برنز
المپيك ۲۰۰۴ (آتن):
وزنه برداري: حسين رضازاده: طلا، تكواندو: هادي ساعي: طلا، تكواندو: يوسف كرمي: برنز، كشتي آزاد: مسعود مصطفي جوكار: نقره، كشتي آزاد: عليرضا حيدري: برنز، كشتي آزاد: عليرضا رضايي: نقره.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |