سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۲
ميراث دولت آپارتايد
كابوس  ژوهانسبورگ
004707.jpg
فرهاد نهاوندي
خبرگزاري بي بي سي در تحليلي عوامل ناكامي سياست هاي دولت آفريقاي جنوبي در بخش مسكن را بررسي كرده است. در اين تحليل، بررسي عوامل اجتماعي- شهري و سياسي در اولويت قرار گرفته و سپس به عوامل اقتصادي آن پرداخته شده است. به منظور آنكه در اين مطلب سعي شده بيشتر به ارتباط فقر و شهرنشيني پرداخته شود، مبحث اقتصادي آن از اصل انگليسي به فارسي برگردانده نشده است.
آنچه در اين تحليل بيشتر مورد توجه قرار گرفته، نتايج اقدامات تبعيض آميز دولت آفريقاي جنوبي است كه منجر به مهاجرت بي رويه به شهرها و بروز معضلات عديده اي در بخش مسكن شده است.
***
شمعي به نيمه رسيده و قوطي كبريتي نم خورده روي ميزي چوبي وسط اتاقي كه روشنايي آن را كورسوي نور خورشيد از لابه لاي روزنه پرده هاي آويخته تأمين مي كند، قرار گرفته اند. چندين مجله نيز روي ميز قرار دارند كه تاريخ ماه هاي مختلف بر آنها نقش بسته اند.
تخت نظيف و مرتب نلسون چاو كه معتقد است شما بايد سعي كنيد محل زندگي تان را تميز و خشك نگه داريد نيز در كنار ميز قرار گرفته است. نلسون چاو درباره زندگي ديدگاه  هاي جالبي دارد: من انسانم. به همين دليل بايد مراقب خودم باشم. هيچ فردي مسئوليت اداره محل زندگي چاو و همسايگانش را به عهده ندارد و هر هفته آنها گرد هم مي آيند و در كنار يكديگر راه پله و دالان هاي آپارتمان را تميز مي كنند. تلاش آنها تنها به نظافت محدود مي شود و جهت از ميان بردن بوي گند فاضلاب كه از زيرزمين بالا مي زند، كاري از دست آنان برنمي آيد.
او اكنون در خانه اي محقر و با امكانات رفاهي بسيار پاييني زندگي مي كند. اين وضعيت در حالي فكر او را به خود مشغول ساخته كه بايد تا چند ساعت بعد شمع روي ميز را براي تأمين روشنايي اتاق محل اقامتش روشن كند؛ ساختمان چاو از جريان الكتريسيته بي بهره است.
ساختمان 10 طبقه سان خوسه با پنجره هاي بزرگ و راه پله هاي بتوني، محور اصلي نبردي قانوني شده كه مي تواند عواقبي غيرقابل پيش بيني را براي توسعه مركز شهر ژوهانسبورگ در پي داشته باشد.
آقاي چاو كه در خيابان هاي شهر به فروش لباس اشتغال دارد، در سال 2004 به اين ساختمان نقل مكان كرد.
ورود وي به ساختمان مذكور درست مصادف با زماني شد كه مقامات شهر از طرح خود مبني بر گرفتن حكم تخليه ساختمان سان خوسه خبر داده بودند. اين تصميم به دليل آنكه هيچ يك از مستأجران حق اجاره پرداخت نمي كردند، اتخاذ شده بود.
مبارزه
پس از اتخاذ اين تصميم از سوي مسئولان شهر، مستأجران به دادگاه شكايت بردند. در نتيجه اين اقدام، پرونده ساختمان سان خوسه به جريان افتاد و در نهايت، پس از برگزاري جلسات مكرر، دادگاه عالي ژوهانسبورگ در سوم ماه مارس سال جاري، حكم خود را بدين شرح صادر كرد: اقدامات شوراي شهر ژوهانسبورگ جهت تخليه اهالي ساختمان، غيرقانوني بوده است و تنها در صورتي مي توان به اين اقدام جنبه قانوني داد كه مقامات شهري، محل ديگري را براي سكونت آنان بيابند(درواقع راه حلي جايگزين ارائه كنند).
پس از صدور اين حكم، شوراي شهر بحث جديدي را مطرح كرد؛ ساختمان سان خوسه براي سكونت انساني نامناسب است. از سوي ديگر مستأجران نيز با اعلام اينكه ما جايي براي رفتن نداريم، به ادعاهاي مطرح شده شوراي شهر ژوهانسبورگ واكنش نشان دادند. پس از اعلام رأي دادگاه، توجه افكار عمومي بر اين پرونده و وضعيت ناگوار مسكن در آفريقاي جنوبي متمركز شد. در واقع وضعيت نامساعد ساخت و ساز واحدهاي مسكوني در آفريقاي جنوبي، كمبود مسكن را در پي آورده كه اين وضعيت مستقيماً بر قشر فقير تأثير گذاشته است.
بر اساس آمارهاي ارائه شده از سوي دولت آفريقاي جنوبي، 8/1 ميليون واحد مسكوني از سال 1994 به اين طرف ساخته شده يا در حال ساخت است.
مركز حقوق مسكن و تخليه در بخشي از گزارش خود درباره ساخت مسكن نوشته است: اين ميزان ساخت و تحويل واحدهاي مسكوني حتي از ميزان آن در عرصه بين المللي نيز بالاتر است. البته در اين گزارش به نكات منفي موجود در بخش ساخت و ساز مسكن در ژوهانسبورگ نيز اشاره شده و كاستي هاي موجود در زيرساخت هاي بخش مسكن، ميراث زمان تبعيض نژادي قلمداد شده است.
در چارچوب همين گزارش، كاستي ها در بخش مسكن و هجوم پيش بيني نشده مردم به محدوده شهري، معضلات بزرگي براي قشر فقير جامعه عنوان شده اند. در واقع مهاجران به دليل دو مورد يادشده، در بيشتر مواقع نمي توانند يك واحد مسكوني در نزديكي محل كار خود اجاره كنند و چاره اي جز اجاره منازلي در مناطق دوردست شهري برايشان باقي نمي ماند. بر همين اساس دويست و پنجاه هزار نفر در ليست دريافت يارانه براي احداث واحد مسكوني در انتظار به سر مي برند.
اين مشكلات در واقع ميراث حكومتي محسوب مي شود كه نه تنها در ساخت خانه براي فقرا و سياه پوستان (اكثريت ساكنان آفريقاي جنوبي) از خود كم كاري نشان مي داد، كه سياست دورنگه  داشتن سياه پوستان از محدوده هاي شهري را نيز پي گرفته بود (به عبارتي بهتر، اخراج آنان از شهرها). در واقع دولت آپارتايد مانع بزرگي بر سر راه ورود مردم به شهرها بود؛ در نتيجه در زمان فروپاشي اين سيستم، مردم به طرز بي رويه اي به شهرها هجوم آوردند.
همـــزمان بــا گستـرش مهاجرت هاي داخلي، بسياري از ساكنان ساير كشورهاي آفريقايي نيز جهت كسب مزاياي زندگي بهتر به آفريقاي جنوبي هجوم آوردند.
آتش
در كنار همه اين مسائل، بايد به عدم امنيت ساختمان ها نيز اشاره كرد؛ بسياري از ساختمان هاي ساخته شده در سال هاي اخير از حد خطرپذيري بسيار بالايي در قبال زيست اجتماعي و سلامت افراد برخوردارند.
نلسون چاو در اين ميان موفقيتي كم نظير به دست آورده و توانسته است آپارتمان خود را به رغم نبود آب و برق به صورت مكاني دلپذير براي زندگي حفظ كند.
در اغلب اين آپارتمان ها پنج نفر يا بيشتر سكونت دارند. آنها در اين فضاي محدود مي پزند، مي خورند و مي خوابند.
همين امر سبب شده است تا اخيراً حوادث ناگواري از قبيل آتش سوزي در اين دست واحدهاي مسكوني پيش بيايد.
اخيراً 12 نفر بر اثر آتش سوزي كشته شده اند. اين آتش سوزي ها ظاهراً بر اثر اشكال در سيم كشي هاي ساختمان هاي محل سكونت مهاجران رخ داده اند. اغلب اين سيم كشي ها غيرقانوني هستند و بدون نظارت مهندسان صورت مي گيرند.
آموس ماسونا دو- شهردار ژوهانسبورگ- ضمن اعلام همدردي خود با بازماندگان اين حوادث، طي سخناني گفت: ما بايد تلاش هاي خود را براي ارائه راه حلي جهت مرتفع كردن چالش هاي سكونت هاي غيرقانوني و دسترسي غيرمجاز به خدمات شهري انجام دهيم.
اين سخنان از سوي شهردار در حالي مطرح شد كه مركز حقوق مسكن و تخليه طي بيانيه اي، نداشتن راه حل هاي جايگزين را از علل بروز اين مشكلات برشمرد. در اين بيانيه قيد شده: اين مسئله، مردم فقير شهر را در برابر وضعيت دشواري قرار داده است.
همچنين در ادامه آمده است: اقدامات بهداشتي و حفاظتي، علل اصلي تخليه مردم از ساختمان هاي غيرمقاوم و كم امكانات نيست بلكه دولت درصدد آن است كه مردم را از بخش هاي مركزي شهر خارج كند؛ اقدامي كه مستأجران اين ساختمان ها با رجوع به مراجع قضايي، تاكنون اجراي آن را با ناكامي يا تأخير مواجه كرده اند.

قايقي با پاهاي مصنوعي
004698.jpg
جواد نصرتي- فرانكي ويلارين در هواي گرم و شرجي جزيره ماسباتي - 800كيلومتر دورتر از مانيل- يك روز تكراري ديگر را سر مي كند. خورشيد امروز تيزتر است، اما براي او كه عمري را روي صندلي بيرون از خانه نشسته و با برگ درخت خرما زنبيل بافته است، آفتاب تيز و باران موسمي تفاوتي ندارد. او غذا مي خورد و نشسته روي صندلي زنبيل مي بافد، او رشد مي كند و نشسته روي صندلي زنبيل مي بافد، او نفس مي كشد و نشسته روي صندلي زنبيل مي بافد. فرانكي زندگي مي كند و نشسته روي صندلي زنبيل مي بافد.
نشستن روي صندلي و زنبيل بافتن تنها كاري است كه فرانكي در سراسر عمرش انجام داده است. او بدون پا متولد شده است و وسعت تمام دنيايي كه كشف كرده، دايره اي است به شعاع چند ده متر كه بر گرد صندلي هميشگي فرانكي- مركز دايره جهان فيزيكي او- كشيده شده است.
آرزوي داشتن پا همراه هميشگي من در زندگي بوده است ؛ در حالي كه با دستان پينه بسته شاخه هاي خشن نخل را درهم مي تند تا زنبيل ديگري بافته باشد، اين را مي گويد و پس از آنكه با دندان هاي نامرتب و زردش خاري را كه در انگشتش فرو رفته بيرون مي كشد، ادامه مي دهد: اگر پا داشتم مي توانستم راه بروم، خانه ام را ترك و هزينه هاي زندگي ام را تأمين كنم.
چند مايل دورتر در روستاي كوروادا، ميچله آپلاكادور در كار كندن برگ ذرت  ها به مادرش كمك مي كند. ميچله يكي از چهار فرزند خانواده است، اما برخلاف سه بچه ديگر و همچون فرانكي زنبيل باف، بدون پا متولد شده است. او حتي يك دست هم بيشتر ندارد تا بتواند مثل فرانكي زنبيل ببافد. دنياي ميچله، از ابعاد اتاق تاريكي كه زندگي را خوابيده در آن سر مي كند، فراتر نمي رود. ميچله در دنيايي زندگي مي كند كه خانواده اش او را در آن زنداني كرده اند. او با بغضي كودكانه مي گويد: من در تنهايي مطلق زنداني شده ام. افراد خانواده ام مي توانند بيرون از خانه باشند و به مدرسه بروند، اما من بايد در همين اتاق بمانم و كارهاي ساده و احمقانه انجام دهم.
هاوايي؛ قايق نجات
فرانكي و ميچله تنها دو نمونه از هزاران نفري هستند كه در كشور زيبا و بسيار فقير فيليپين به دست فراموشي سپرده شده اند. نيمي از اين جمعيت فراموش شده با درآمدي كمتر از يك دلار زندگي مي كنند. گفته مي شود در حدود 10 درصد از معلولان حركتي فيليپين به صورت پنهاني در 7 هزار جزيره اطراف سرزمين مادر، بدون دسترسي به كمترين امكانات بهداشتي و پزشكي زندگي مي كنند. حالا اما يك مؤسسه خيريه فرانسوي به نام هندي كپ اينترنشنال براي حل مشكل اين افراد روش ساده اي را پيشنهاد و عملي كرده است؛ حالا كه بيماران نمي توانند خود را به مراكز بهداشتي - درماني برسانند، مراكز بهداشتي - درماني به جزاير آنها منتقل مي شود. اين مؤسسه به همين منظور در قايقي به نام هاوايي امكانات پزشكي خاصي تعبيه كرده است و آن را به صورت دوره اي به جزاير كوچك و بزرگ مي فرستد تا به معلولان جسمي خدمات مورد نياز ارائه شود. هاوايي، ايده بن گوبين- مسئول بخش فيليپيني هندي كپ اينترنشنال- است. او خود در اين مورد مي گويد: همه فكر مي كردند ما ديوانه ايم كه مي خواهيم چنين كاري بكنيم، چون پيش از ما كسي چنين كاري نكرده بود. او همچنين مي افزايد: وقتي كه طرح عملياتي شد، مشكلات فني زيادي پيش روي ما به وجود آمد بايد قايق را براي حمل امكانات مورد نظر طراحي مي كرديم.
فرشتگان نجات
هرچند مؤسسه خيريه باني طرح فرانسوي است، اما تمامي پرسنل قايق فيليپيني هستند. شش عضو گروه پزشكي و چهار خدمه كشتي، تمام پرسنل اين قايق هستند. بخش اعظمي از قايق مخصوص نگهداري دست و پاهاي مصنوعي است و مسئوليت آن به المار ويلاگاماس سپرده شده است. جالب اينكه المار خود معلول جسمي است و پاهاي خود را در يك بمب گذاري از دست داده است. او يكي از قربانيان جنگ داخلي 30 ساله اي است كه هزاران نفر را در فيليپين با معلوليت جسمي مواجه كرده است. المار اجازه نمي دهد معلوليتش خللي در كار او ايجاد كند و برعكس، معتقد است معلوليتش باعث مي شود بهتر كار خود را درك كند.
امكانات و منابع اين تيم امدادي بسيار محدود است و خدمه هاوايي سعي مي كنند از هر آنچه در قايق دارند استفاده كنند. آنها براي هر سفر بخشي از يك جزيره يا تمام آن را پوشش مي دهند و هر سفر تقريباً سه ماه طول مي كشد.
نجات يافتگان
آخرين جزيره اي كه هاوايي در آن لنگر انداخته، ماسباتي است؛ جزيره اي بسيار فقيرنشين كه فرانكي و ميچله، در آن زندگي مي كنند. تمام 750 هزار سكنه اين جزيره از راه كشاورزي امرار معاش مي كنند، اما دوري از سرزمين مادري ، زندگي فقيرانه و سختي براي آنها به بار آورده است. مسئولان بهداشتي بومي، براي فرانكي زنبيل باف يك پاي مصنوعي تدارك ديده بودند اما او در شرايط بسيار بد جسمي و روحي، نيازمند كمك تيم پزشكي  هاوايي بود. كمك كردن به او هم چندان كار ساده اي نبود، چون فرانكي در دور افتاده ترين نقطه جزيره كه هيچ راهي به آن ختم نمي شود، زندگي مي كرد. اما پزشكان قايق، سختي راه را به جان خريدند و يك پاي مصنوعي مناسب به او هديه كردند. حالا او مي تواند راه برود و شعاع دايره دنياي كوچك اطرافش را هر روز بيشتر كند. فرانكي اميدوار است با اين پاي جديد بتواند كار بهتري پيدا كرده و ازدواج كند.
اما ميچله به خوش شانسي فرانكي نبود؛ تيم پزشكي هاوايي نتوانست براي او پاي مصنوعي تدارك ببيند و فقط به او يك صندلي چرخ دار ويژه كه با يك دست هم مي توان آن را به حركت در آورد، هديه كرد. براي خانواده فقيري كه درآمد ناچيزي دارد، اين صندلي چرخ  دار بهترين هديه است كه مي توان تصور كرد.
در يك مورد ديگر تيم پزشكي با مردي به نام خوزه ميخارس روبه رو شد. اين مرد هنگام برداشت محصول، با يك داس بزرگ پاي خود را قطع كرده بود و از آنجا كه پول نداشت به مراكز بهداشتي مراجعه كند، با استفاده از طب سنتي خون ريزي را قطع كرده بود، اما پس از مدتي ناحيه جراحت ديده عفونت كرد و او با وضعيتي فلاكت بار خانه نشين شد. خانه اي كه علاوه بر او، همسر و 9فرزندش هم بدون هيچ درآمدي در آن زندگي مي كردند. خوزه اما براي تأمين مخارج زندگي مجبور شد پس از مدتي خانه نشيني با عفونت شديد و پايي مصنوعي از جنس چوب بامبو، به كار در مزرعه بپردازد. اگر تيم پزشكي هاوايي كمي ديرتر به داد او مي رسيد، عفونت شديد، خوزه را از پاي درمي آورد. اما حالا عفونت او برطرف شده است و با پاي مصنوعي مناسبي كه از تيم پزشكي هاوايي هديه گرفته است، مي تواند به راحتي در مزرعه كار كند و مخارج خانواده 11نفره اش را تأمين كند.
نجات جامعه
تيم پزشكي هاوايي علاوه بر خدماتي كه به معلولان جسمي ارائه مي دهد، سعي مي كند سطح معلومات مردم را هم در چگونگي برخورد با معلولان بالا ببرد، چون خرافات و باورهاي بد فرهنگي- اجتماعي در منطقه عملاً باعث شده معلولان جسمي به دست فراموشي سپرده شوند. در اين منطقه معلولان جسمي صرفاً به خاطر اين باور غلط كه باعث شرمندگي خانواده هستند، از ديد ديگران مخفي نگه داشته مي شوند. براي نمونه پزشكان هاوايي در يك روستا مرد 30ساله نابينايي را يافتند كه قادر نبود راه برود؛ تنها دليل آن اين بود كه آلن- مرد نابينا- تمام زندگي اش را در يك اتاق كوچك گذرانده بود.
با اين حال بن گوبين اميدوار است به معلولان چيزي بيش از قدرت حركت داده شود: ما فكر مي كنيم چيزي كه براي ما مهم است هديه دادن صندلي چرخ دار و دست و پاي مصنوعي نيست؛ چيزي كه ما به معلولان داده ايم اعتماد به نفس است. آنها با اعتماد به نفس مي توانند زندگي خود را خودشان تعيين كنند. چون همه چيز به آنها بستگي دارد و خود معلولان هستند كه بايد مسير زندگي خود را انتخاب كنند.
***
صداي سو ت هاوايي را مردماني كه براي بدرقه آن به بندرگاه آمده اند، به سختي مي شنوند. چند مايل دورتر فرانكي زنبيل هايي را كه بافته است، براي فروش به روستايي بسيار دورتر از صندلي كه روزي مركز دنياي كوچكش بود آورده است و مي خواهد با پول فروش اين زنبيل ها، براي خود يك صندلي راحت بخرد.

پيشخوان
004710.jpg
آركانزاس دموكرات
اين روزنامه آمريكايي مهمترين خبر خود را به ناآرامي هاي اخير عراق اختصاص داده است و در گزارشي تحليلي اوضاع امنيتي تمام استانهاي عراق را بررسي كرده است. در اين گزارش كه در آن اوضاع سياسي، اقتصادي و امنيتي هر استان بررسي شده در مجموع هفت استان از هجده استان عراق ناامن اعلام شده است.
اين گزارش در حالي انتشار مي يابد كه در آخرين اقدامات تروريستي در عراق، هفت كارمند يك شركت سازه در بصره به قتل رسيده اند.
004713.jpg
ديلي استار
اين روزنامه انگليسي زبان لبناني خبر اول خود را به برگزاري سومين كنفرانس بين المللي قدس در تهران اختصاص داده است و با چاپ تصويري از حضور آيت ا... خامنه اي رهبر انقلاب در كنار محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري كشورمان حضور رهبر انقلاب در اين كنفرانس را پوشش داده است. سخنان مقامات ارشد دولتي و حكومتي كشورمان در اين كنفرانس در حمايت از مردم فلسطين، بازتاب گسترده اي در رسانه هاي سراسر جهان داشته و موضع گيري هاي متفاوتي را از سوي دولت هاي جهان در پي آورده است.
004716.jpg
لاراسون
روزنامه اسپانيايي زبان لاراسون خبر و عكس اول خود را به مسافرت هاي توريستي در زمان تعطيلات هفته عيد پاك مسيحيان اختصاص داده است.
به نوشته اين روزنامه چاپ آرژانتين، به نظر مي رسد مسافرت هاي توريستي روزهاي عيد پاك نسبت به سال 2000 افزايش چشم گيري پيدا كند.
به منظور سرويس دهي مناسب هوايي، طي هفته اخير 145 پرواز اضافي به مقاصد توريستي آرژانتين انجام شده است و شركت هاي هواپيمايي بليت هاي بيشتري را در اختيار متقاضيان قرار داده اند.
004695.jpg
چاينا ديلي
روزنامه چاينا ديلي عكس اول خود را به انجام حركت هاي خارق العاده از سوي پيشخدمت هاي چيني اختصاص داده است.
اين روزنامه شرح عكس را در زيرنويس خود اين چنين توضيح داده است:
پيشخدمت ها در حال نمايش دادن خلاقيت هاي خويش به هنگام سرو چاي هستند، اين نمايش در مركز شهر هانگژو پايتخت استان ژجيانگ در شرق چين انجام شد. شهر هانگژو به داشتن يكي از بهترين چاي هاي چيني شهرت دارد، در واقع چاي اژدها در اين شهر توليد مي شود.

دريچه
004704.jpg
سرباز سلطنتي
اين جوان سرخ روي، يكي از دانش آموختگان آكادمي نظامي سلطنتي انگلستان در سندهربست منطقه اي در جنوب انگلستان است. او كه يكي از سربازان اين آكادمي نظامي است با لبخندي بر لب در حال اداي احترام نظامي است و منتظر است تا چند لحظه ديگر سردوشي هاي خود را دريافت كند. اين جوان خندان شاهزاده هري، نوه خاندان سلطنتي است كه پس از ايجاد دردسرهاي بسيار زياد براي مادربزرگ تاج دار و پدر پرآرزويش بالاخره به سربازي رفت تا مگر گفته پدران ما درست از آب درآيد كه پسر تا سربازي نرود... در مراسم اعطاي نشان به هري، خود ملكه اليزابت و وليعهد او، پرنس چارلز حضور يافتند. هري سومين پسر پرنس  چارلز است كه با وجود سن كم (21 سال)، چندين بار آبروي خانواده سلطنتي را به باد داده است. مي  خوارگي و پرسه هاي شبانه در بارهاي گران قيمت انگليس، تا پيش از آن كه به اجباري برود كار هر شب هري بود، اما اوج افتضاحاتي كه او به بار آورده است به ژانويه سال 2005 بازمي گردد. در اين ماه يك روز نشريه سان عكس بزرگي از او چاپ كرد كه لباس نازي ها را به تن داشت.
اين حركت جنجال برانگيز اوج افتضاحاتي به شمار مي رود كه هري به بار آورده است. اما پس از آن هري تصميم گرفت به ارتش ملحق شود و حالا پس از اتمام دوره آموزش نظامي، منتظر است يا به عراق اعزام شود يا به افغانستان.
004701.jpg
راهبان رها
اين دو راهب بودايي كه در دامنه كوه اورست در حال برف بازي هستند، ميهمان يكي از مجلل ترين هتل هاي كوهستاني سراسر جهان - در ارتفاع 5هزار متري- هستند. دو راهب رها از تمام اتفاقاتي كه در چند هزار متر پايين تر مي افتد، با هم شوخي مي كنند و مي خندند. در واقع تمام نپالي هايي كه به دور از كاتماندو در دامنه هاي كوه اورست زندگي مي كنند زندگي روزانه خود را سپري مي كنند. آنها نمي دانند مردم در كاتماندو پايتخت نپال- به خيابان ها ريخته اند و خواهان آزادي دموكراسي هستند. البته بايد به اين راهبان و مردم ديگر دامنه اورست حق داد، چون در دامنه اورست مهم ترين مسئله در تمام سال رفت وآمد كوهنوردان و ميزان خريد آنها از مردم است. اين راهبان به گفته هاي پادشاه نپال كه قول برگزاري انتخابات آزاد در سال 2007 مهم ترين آنها بوده است، هيچ اهميتي نمي دهند و از خدا مي خواهند تعداد كوهنوردان را چند برابر كند.
004692.jpg
پيشي كوچولو نجات يافت
تصوير روبه رو متعلق به گربه اي است كه پس از دو هفته گرفتاري در پس ديواره هاي يك رستوران در نيويورك، توسط امدادگران نجات يافت. صاحب اين گربه 11 ماهه كه مولي نام دارد، حال جانور را خوب توصيف كرد و گفت: وضعيت جسماني مولي پس از رهايي مناسب است و او در حال حاضر مشغول خوردن گوشت و ساردين است. در جريان عمليات نجات مولي، آجرهاي ديواره رستوران توسط چكش و اهرم هاي قوي درآورده شدند، البته مولي در ابتدا از بيرون آمدن استنكاف مي كرد كه امدادگران با آوردن بچه گربه هايي، غريزه مادري وي را تحريك كرده و موفق شدند وي را از مخمصه نجات دهند.
مولي براي گرفتن موش ها در رستوران گرينويچ ويليچ استخدام شده بود.
مولي جمعه هفته گذشته از ميان آجرهاي ديوار آشپزخانه و صفحه اي فلزي توسط امدادگران نجات پيدا كرد.
در تمام اين مدت عابران صداي ناله مانند مولي را از پياده رو مجاور محل رستوران مي شنيدند، اما مولي پس از رهايي از اين مخمصه در برابر دوربين رسانه ها از خود آرامش نشان داد و به گفته متخصصان و دامپزشكان هيچ نشانه اي از تشويش و اضطراب در وي به چشم نمي خورد.
كارول ويلبورن از گربه شناسان مشهور است كه تلاش كرد با پخش كردن صداي ضبط شده نهنگ به مولي قوت قلب ببخشد. او در اين نوار صداي خود را نيز كه مي گفت: اوه مولي تو مي تواني مقاومت كني، ما تو را دوست داريم ، ضبط كرده بود.

جهانشهر
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |