چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۳
اتومبيل هاي گران قيمت در فروردين و ارديبهشت ماه ارزان مي شوند
سال ركود خودرو از بهارش پيداست
004794.jpg
ليلا موسوي زاده
با آغاز سال جديد اغلب نوعي سردرگمي در بازار كالاهاي مختلف به وجود مي آيد و بسياري از مردم از خريد يا فروش اجناس مورد نظر خود امتناع مي كنند. خودرو يكي از وسايل مورد نياز بسياري از مردم است كه در ماه اسفند، به دليل نزديك شدن به سال نو و افزايش نياز مردم و به تبع آن رشد تقاضا، بازار متغيري پيدا مي كند، به طور معمول هر ساله در ماه اسفند، قيمت انواع خودرو افزايش مي يابد، اما آيا اين افزايش قيمت در ماه فروردين هم ادامه پيدا خواهد كرد. خودرو نيز مانند بسياري از كالاهاي ديگر در اين ماه بازاري راكد را تجربه مي كند. بسياري از مردم كه در انتظار خريد و يا فروش خودرو خود هستند علاقه مند به دريافت اطلاعات درباره پيش بيني وضعيت بازار در سال جديد هستند، اكثر مردم مي خواهند بدانند كه خودرو در سال جاري گران مي شود يا ارزان؟ قيمتش ثابت مي ماند؟ كيفيت خودروهاي داخلي بهتر خواهد شد يا نه؟ آيا تعداد خودروهاي وارداتي افزايش پيدا مي كند؟ تعرفه هاي گمركي چطور؟ چند خودرو جديد به محصولات قبلي اضافه خواهد شد؟ پيشنهاد كارشناسان و توليدكنندگان در مورد انتخاب خودرو چيست؟
بازار داغ اسفند ماه
جلال ريخته گر قديمي رئيس اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان تهران در مورد بازار خودرو اسفند ماه گذشته مي گويد: اسفند ماه هر سال به دليل نزديك شدن سال نو، رفت و آمد، ديد و بازديد و يا مسافرت هاي مربوط به تعطيلات نوروزي، خريداران خودرو افزايش پيدا مي كنند. بعضي از مردم نيز خودروهاي خود را با مدل هاي جديدتر عوض مي كنند. اين موضوع باعث مي شود تا فروشندگان از مدتي قبل تعداد خريد خود را افزايش بدهند تا به اين وسيله با جور كردن جنس سود بيشتري را نصيب خود كنند. اگر چه قابل توجه است كه لزوماً هر ساله در ماه مورد اشاره قيمت ها افزايش پيدا نمي كنند و گاهي فروشندگان با ضرر قابل توجهي مواجه مي شوند. در ماه اسفند سال گذشته برخي از خودروهاي ارزان قيمت نظير پرايد يا آردي حدود 100 تا 200 هزار تومان افزايش قيمت پيدا كردند اما خودروهاي گران قيمت نه تنها افزايش قيمت نداشتند بلكه فروشندگان آنها تسهيلاتي نيز براي خريداران فراهم كردند.
تسهيلات توليدكننده هاي داخلي و نمايندگي هاي خارجي براي خريداران
تنوع و تكثر خودروهاي داخلي و وارداتي، تقاضاي كمتر خريداران در اواخر سال گذشته،شركتهاي توليدكننده و يا نمايندگي هاي خودروهاي وارداتي را مجبور به پيدا كردن راه حل هاي گوناگون كرد، تا هر كدام با ترفندهايي بتوانند خريداران را راضي به خريد خودروي آن شركت كنند، شرايط فروش انواع خودرو به صورت اقساط و بدون بهره مهم ترين روش فروش خودرو بود كه شامل خودرو از ارزان تا گران قيمت مي شد، حتي شركتهاي واردكننده خودروهاي گران قيمت با متقاضيان محدود هم براي فروش روش هايي را به كار بردند تا كمي اين  بازار راكد را تكان دهند و وسوسه اي براي خريداران به وجود بيايد.
جلال ريخته گر قديمي در اين زمينه مي گويد: سال گذشته بسياري از شركت هاي توليدكننده نحوه فروش خود را تغيير دادند، براي خودروي حدود 20 ميليون تومان 5ميليون تومان پيش قسط گرفتند و مابقي پول ماهي 1 ميليون تومان بدون سود توسط خريدار به كارخانه توليدكننده پرداخت مي شود، اما اين فقط در ابتداي كار خوشايند است، خيلي از اين خودروها بازار فروش دست دوم ندارند و خريدار بايد با ضرر و زيان زياد خودروي خود را بفروشد. پس از مدتي پرداخت ماهي 1 ميليون تومان براي خيلي از افراد ممكن نيست و آنها مجبور مي شوند تا با ضرر خودروي خود را بفروشند، خريداران بايد دورانديشي بيشتري براي انتخاب خودروي مورد نظر خود داشته باشند. البته ماشين هاي ارزان قيمت هم به صورت اقساط فروخته شده اند به عنوان مثال يكي از اين ماشينها با پيش قسط 2 ميليون تومان و اقساط ماهي 140 هزار تومان به مردم توسط كارخانه عرضه شد. برخي از شركتها علاوه بر فروش اقساط تجهيزاتي هم به خودروهاي خود اضافه كردند و شرايط اخذ وام براي خريداران آسانتر شد. همچنين نياز به ضامن و چك بانكي هم از بين رفت، با اين شرايط خيلي از افراد جامعه توانايي خريد خودرو را پيدا كردند. اين شرايط فقط منحصر به خودروهاي توليد داخل و يا ارزان قيمت نبود، بلكه خودروهاي گران قيمت داخلي و خارجي هم شرايط آسانتري براي خريداران فراهم كردند، يكي از كمپاني هاي عرضه كننده ماشين هاي گران قيمت خارجي از هر فردي كه 2 خودرو از آن كمپاني بخرد. براي هر ماشين 10 ميليون پيش قسط مي گيرد و بقيه پول به صورت اقساط ماهي 1 ميليون تومان توسط خريدار پرداخت مي گردد. اما نكته قابل توجه اين است كه اين مدل خودرو از طرف خود شركت توليدكننده به دليل اينكه به سال گذشته ميلادي تعلق دارد، كاهش قيمت پيدا كرده است.
قيمت خودرو در آغاز سال جاري
طبق روال معمول هر سال فروردين ماه بازار خودرو دچار ركود مي شود، اما هر سال مجموعه عواملي روي اين ركود تأثيرگذار خواهند بود.
مجتبي مهباني يكي از فروشندگان خودروهاي لوكس و گران قيمت كه از اعضاي هيأت مديره اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاهها و فروشندگان اتومبيل تهران است بازار اواخر گذشته خودروهاي گران قيمت را نسبتاً مناسب عنوان كرد، اما گفت: برخي از خودروها به دليل توليد و واردات زياد تقاضاي كمتري داشتند به همين دليل قيمت شان تا حدودي افت كرد. عمده خودروها در اسفند ماه قيمت شان نسبت به ماههاي قبل افزايش پيدا نكرد، امسال (فروردين ماه) بازار اين نوع خودروها راكد است. البته مجموعه عواملي هم روي قيمت خودرو تأثيرگذار هستند، مثل گمرك، هزينه محضر و هزينه شماره گذاري. اين فروشنده خودرو و نمايشگاه دار شرايط فروش خودرو به صورت قسطي را راه حل مناسبي براي فعال شدن بازار و افزايش تعداد خريداران عنوان مي كند و بازار امسال را بهتر از سال 84 پيش بيني مي كند.
قديمي رياست اتحاديه مي گويد: قيمت خودروها در فروردين ماه معلق است و هنوز جايگاه ثابتي پيدا نكرده البته قيمت برخي از خودروها از اسفند ماه ارزانتر شده است. از 30 سال قبل تا به حال هيچ وقت در ماه فروردين قيمت ماشين در كف بازار مشخص نبوده، اكثر شركتهاي توليدكننده به كف بازار دست دوم نگاه مي كنند و اتحاديه هم تا حدودي در بازار دخالت مي كند و با گراني بدون دليل برخورد خواهد كرد. در واقع اتحاديه نوعي بين بازار و كارخانه ها و شركتهاي عرضه كننده خودرو تأثيرگذار خواهد بود تا تعادل قيمت برقرار شود. در اسفند ماه سال گذشته خودروهاي ارزان قيمت مثل پرايد 100 تا 200 تومان افزايش قيمت داشتند، در فروردين ماه قيمت اين مدل خودروها تقريباً ثابت است و كاهش قيمت در بازار خودروهاي ارزان قيمت تأثير زيادي نخواهد گذاشت، اما پيش بيني مي شود خودروهاي گران قيمت در فروردين و ارديبهشت ماه با كاهش قيمت مواجه شوند. در مجموع سال 85 در بازار خودرو ركودي ديده خواهد شد كه اين موضوع در كاهش قيمت خودروها تأثيرگذار هستند.
روشن روان فروشنده خودرو و از اعضاي هيأت مديره اتحاديه نمايشگاهها و فروشندگان اتومبيل تهران مي گويد: مردم مثل سابق بودجه براي خريد خودرو ندارند، اسفند ماه سال 84 برخي از ماشين ها قيمت شان 70 تا 100 هزار تومان كاهش پيدا كرد. امسال هم عرضه نسبت به تقاضا بيشتر است طرح زوج و فرد هم بازار را راكدتر از قبل كرده، ماشين هاي شركتهاي توليدكننده به صورت كامپيوتري پلاك گذاري مي شوند، همين چند وقت پيش يك نفر براي خريد ماشين پلاك زوج مراجعه كرد كه متأسفانه پلاك ماشين فرد شماره گذاري شد. در بازار دست دوم هم نمي توان براساس زوج و فرد ماشين فروخته شود، چون ماشينها پس از خريداري مجدداً بايد پلاك گذاري شوند و تضميني براي زوج يا فرد بودن شماره پلاك وجود ندارد. يكي از مشكلات بازار خودرو نوسان قيمت كارخانه هاي توليد كننده است، به عنوان مثال قيمت ماشين هاي ايران خودرو هر دو هفته نوسان دارد، اين نوسان بازار را خراب مي كند، تكليف فروشنده و خريدار مشخص نيست. روشن روان در ارتباط با سرمايه گذاري روي خودرو توسط مردم گفت: اين روش سرمايه گذاري در حال حاضر جواب نمي دهد. در سالهاي گذشته بسياري از مردم از اين طريق سرمايه گذاري مي كردند اما در حال حاضر همان ماشين صفر كارخانه در بنگاههاي ماشين حدود 500 هزار تومان زيرقيمت كارخانه توليد كننده فروخته مي شود، در ضمن بايد براي اين خودروها حدود 200هزار تومان هم پول محضر پرداخت شود. در هر صورت اكثر مراجعه كنندگان براي فروش خودروهاي خود به بنگاه ها مراجع مي كنند و تعداد فروشنده از خريدار بيشتر است. مسئله مهمي كه اين روزها بايد به آن توجه كرد، فروش خودرو به صورت قسطي است. يك عده از افراد سودجو و كلاهبردار از اين شرايط سوءاستفاده مي كنند، دفاتري به اين عنوان داير مي شود. خودرويي كه به اين طريق فروخته مي شود تا پرداخت اقساط كه حدوداً 4سال است سند نمي خورد، با اين روش برخي ها پول مردم را مي گيرند و پس از مدتي فرار مي كنند، بدون آنكه سندي براي خريدار زده شود. اين فروشنده خودرو عنوان كرد كه در سال جديد شركت سايپا تا به حال قيمت پرايد را 100هزار تومان گران كرده است.
۷۵درصد يك خودرو را قطعاتش تشكيل مي دهند
نجفي منش، عضو هيأت مديره انجمن قطعه سازان مي گويد: قطعه قطعه جمع گردد وانگهي خودرو شود . بي ترديد همه ما مطلع هستيم كه كيفيت هر خودرو به مرغوبيت قطعات آن بستگي دارد. نجفي منش آمار پيش توليد خودرو را در سال جاري يك ميليون و 150هزار دستگاه از انواع خودرو اعلام مي كند كه در سال گذشته حدود يك ميليون و 14هزار عدد خودروهاي مختلف توليد شده است. او مي گويد: امسال دو نكته پشت در قانون بودجه مجلس ديده شده است؛ اول كاهش سود بانكي و رسيدن آن به 7درصد و دوم سوبسيد براي خارج كردن 250هزار خودرو فرسوده از چرخه مصرف كه قرار است علاوه بر نيازهاي معمول 250 هزار خودرو جديد جايگزين خودروهاي فرسوده بشود و مصرف سوخت پايين تر و آلايندگي استاندارد داشته باشند. همچنين افزايش بهبود كيفيت توليد قطعات اتفاقي است كه به صورت مستمر رخ مي دهد. يكي از اقدامات مثبت در صنعت قطعه سازي، اجرا شدن پروژه ال -90 در ايران است. اگر قطعه سازان اين پروژه در ايران كار خود را شروع كنند و همكاري آنها با قطعه سازان داخلي صورت بگيرد، كيفيت توليد در ايران بالاتر خواهد رفت و به استانداردهاي جهاني نزديك مي شويم. قرار است در اين شرايط دانش فني هم در اختيار قطعه سازان داخلي از طرف شركت هاي معتبر و خارجي قرار گيرد كه اين اتفاق روي كل بازار قطعه سازي داخل كشور تأثير مثبت مي گذارد و در نهايت به ارتقاي كيفيت قطعات و رفاه مردم كمك مي كند. اتفاق مثبت ديگري كه در قطعه سازي ايران به وجود آمده خريد شركت پژو از توليدات ايران است كه دفتر رسمي اين كمپاني بزودي به صورت رسمي در ايران داير خواهد شد. مسئولان شركت پژو كشورهاي ايران، هند، چين و برزيل را براي خريد قطعات خود انتخاب كرده اند. اگر ما بتوانيم قطعه اي با كيفيت خوب به شركت پژو ارائه كنيم، پيامدهاي مثبت آن به بازار داخلي برخواهد گشت.
نجفي منش درباره قيمت قطعات در سال 85 گفت: امسال هزينه هاي كارگري بالا رفته (افزايش دستمزد) و افزايش قيمت مواد اوليه هم دست ما نيست، اما نهايت سعي ما اين است كه قيمت ها براي مصرف كننده ها خيلي افزايش پيدا نكند.

رقابت بي انتها
شايد بيش از نيم قرن پيش، توانايي ساخت انبوه خودرو در جهان مزيت و نشانه پيشرفت سريع كشورها در پيوستن به دنياي مدرن محسوب مي شد. در آن زمان هنوز كشورهاي جنوب شرقي آسيا و آمريكاي لاتين به جمع سازندگان خودرو نپيوسته بودند و حتي بعضي از آنها تا دهه هاي بعد نيز همچنان مشغول سياه مشق كردن ساخت وسايل نقليه بودند. ايران نيز كمتر از چهار دهه پيش با شروع مونتاژ به جمع مونتاژكاران خودرو پيوست و تا حدودي توانست نياز قشر وسيعي از متقاضيان را در داخل كشور پاسخ دهد.
اما زمان به پيش رفت و پيكان همچنان در جاي خود چرخيد. پس از پيروزي انقلاب و آغاز دوران جنگ، پيكان با همه كاستي هايش به دردانه بازار تبديل شد. او رقيب خارجي نداشت و رقباي داخلي اش نيز به لحاظ خط توليد، قيمت، كاربرد و... توانايي رقابت با آن را نداشتند.
نياز به پيكان و بي رقيب بودن، تا به آنجا پيش رفت كه او در كنار سكه و طلا و دلار به عنوان كالاهاي قابل اعتماد و حافظ سرمايه شناخته شد. در بعضي سال هاي جنگ كار به آنجا رسيد كه قيمت پيكان طي مدت كمتر از يك ماه، مسير افزايش قيمت 50 و حتي تا صددرصدي را طي كرد. اكنون اين رخدادها كه روزي واقعيت بازار بود تبديل به خاطرات حيرت آور يا خنده دار شده است. ديگر پيكان محبوب نيست. ديگر پيكان طلا نيست و ديگر خريد پيكان تبديل كردن پول به احسن محسوب نمي شود. شايد حتي ديگر نه تنها پيكان، ساير خودروها نيز علاوه بر آنكه سرمايه را افزايش نمي دهند بلكه نمي توانند سرمايه را حفظ كنند و حتي ديگر در بين مردم مصطلح شده است كه خريد خودرو سرمايه گذاري نيست. خريد خودرو مواجه شده است با كاهش تدريجي سرمايه اي كه هميشه در خطر است. بنابر همين دلايل مورد اشاره و دلايل بسيار ديگري كه ناگفته ماند. نگاه دوباره به بازار امروز و فرداي خودرو در كشور به متغيرهاي ديگري نياز دارد اگرچه هنوز هم خريد خودرو مي تواند بسياري از خانواده ها را به منزل مقصود برساند يا خداي ناكرده به خاك سياه بنشاند.

شيشه ها پاشنه آشيل بازار خوشبو كننده ها شده اند
بوي تقلب در بازار عطر
004797.jpg
مهديا گل محمدي- تند، ملايم، سرد، گرم، زنانه و مردانه ويژگي هاي عطرهاي رنگارنگي است كه هم خود مي بويند و هم عطار ستايش آنها را مي گويد: فقط در يك دكه عطر فروشي جداي از اين كه داخل ايستگاه مترو باشد يا ته يك پاساژ، بي مبالغه حدود 200 اسانس با مارك هاي مختلف وجود دارد. اين نوع فروش عطر كه به صورت فله اي و بدون بسته بندي خاصي در بازار انجام مي شود حدود ده دوازده سالي است كه بازار عطر و ادكلن را متحول كرده است. در اوايل دوره ورود آن ها قيمت پايين اين محصولات خوش بو تقاضاي خريد عطرهاي بسته بندي شده را به مقدار زيادي كاهش داد. اما كم كم با گسترش تبليغات شركت هاي سازنده در مورد كيفيت بالاي محصولات شان و تناسب بيشتر اين بخش با مصارف كادويي بازار عطرهاي بسته بندي شده رونق دوباره اي گرفت.
با اين وجود پيكان هاي خوش بويي كه راه برخي رهگذران را به سمت مغازه ها و دكه هاي عطرفروشي كج مي كنند همچنان برنده شدن خودشان را در جنگ به رخ مي كشند.
از سوي ديگر اگرچه سابقه توليد انبوه عطر به كشور مصر و هم اكنون فرانسه و ايتاليا باز مي گردد، تاريخچه استفاده از آن به لحاظ بومي و فرهنگي به دو هزار و 500 سال پيش در كشور ايران مي رسد. با اين كه بيش از دوهزار سال پيش، ساكنان اين سرزمين به خوشبو بودن و استفاده از لوسيون هاي معطر توجه نشان مي دادند اما امروزه دگرگوني هاي فرهنگي و تغيير عادات مردم ميزان تقاضاي خريد عطر را نسبت به ساير كشورها بسيار پايين تر نشان مي دهد. براي نمونه تحقيقات صورت گرفته در مجامع اروپايي نشان مي دهد از هر ده نفر خانم اروپايي 9 نفر روزانه از عطر استفاده مي كنند. اين نسبت در آقايان به نصف مي رسد.
مشكلات بازار عطر و ادكلن به پايين بودن سرانه مصرف عطر در ايران ختم نمي شود. نبود اطلاعات و آگاهي كافي در بين مردم حتي خانم ها راجع به تفاوت و نوع كاربرد انواع عطر، برخي كالاهاي اين حوزه مانند دئودورانت ها را منزوي كرده است.
دئودورانت ها براي ورزشكاران كاربرد بيشتري دارند و استفاده از عطر و ادكلن به دليل تبخير سريع و متصاعد كردن بوي عرق توصيه نمي شود. اما اغلب دئودورانت ها همچنان با استقبال كمي از سوي ورزشكاران روبه رو هستند.
نوع استفاده از انواع خوشبو كننده ها و عطرها به ميزان غلظت آنها بستگي دارد. Perfum يا همان عطر با درجه خلوص و غلظت 15 تا 40 درصد بالاترين ماندگاري را دارد و بنابراين از هر نوعي كه باشد نسبت به ساير درجه بندي ها گران تر است. Perfum ٍEade يا ادوپرفيوم كه از سوي مردم با ادكلن ها اشتباه گرفته مي شود، با خلوص 22 درصد دوامي حدود سه تا چهار ساعت دارند و بنابر اين قيمتي ارزان تر از عطرها دارند.
در مرحله آخر نيز ادوتوالت (Eau de toilete) و ادكلن (Eaude Clogne) قرار دارد كه از پايين ترين غلظت و قيمت در ميان ساير خوشبوكننده ها برخوردارند. در اين زمينه جالب است بدانيم يك پوند (452 گرم) روغن اسانس گل محمدي خالص، بيش از پنج هزار دلار و يك پوند روغن اسانس گل ياسمن به قيمت بيش از 25هزار دلار در بازارهاي جهاني خريد و فروش مي شوند چرا كه براي توليد يك كيلو روغن معطر، چهار هزار كيلوگرم گل لازم است. اين در حالي است كه شيشه حاوي اين گونه عطرها گاهي گران تر از محتويات آنها است. حال با احتساب قيمت 215 هزار دلاري عطر ايمپريال مجستي بهاي ظرف كريستالي آن نيز بايد بسيار گران باشد كه در مجموع چنين قيمتي را رقم زده است. در اين سوي مرزها اما قيمت عطرها به ويژه در دكه ها و مغازه هاي عطر فله اي به فراخور قدرت خريد مشتري وارد و عرضه مي شوند. عطر از هر مارك و نوعي كه باشد در يك شيشه 6 ميلي گرمي با قيمتي حدود يك هزارو 500 تومان فروخته مي شود.
پاشنه آشيل (نقطه ضعف) اين محصولات باز و غيربسته بندي شده را همين شيشه هاي غيراستانداردي تشكيل مي دهند كه از محتويات خود به خوبي نگهداري نمي كنند. عطر از توپي پلاستيكي اين شيشه ها به بيرون نشت كرده و با تمام شدن آن مشتري را دوباره راهي خريدي مجدد مي كند.
از ديگر تحولاتي كه در بازار عطر و ادكلن رخ داده است شايعات مربوط به آلرژي زا و تقلبي بودن اين كالا بود. اين شايعات كه بعدها انطباق آنها با واقعيت اثبات شد اندكي بر كاهش ميزان تقاضا اثرگذار بود. براي درك واقعيت اين موضوع، كافي است اندك زماني به گشت و گذار در خيابان مروي تهران اختصاص داد. انبوه محصولات كشورهاي چين، پاكستان و امارات كه به نام توليدات فرانسه وارد بازار شده اند در صورت بررسي كارشناسانه از سوي خريداران، چهره واقعي خود را نمايان مي كنند. تقلبي بودن اين نوع كالا به دليل تشابه فراواني آن به انواع اصل تأثير كمي در كاهش تقاضا برجاي گذاشت. در مقابل اين موضوع بحث آلرژي زا بودن خوشبوكننده ها، ضربان بازار را نامنظم كرد. در آن روزها محققان دريافتند كه اين نوع محصولات و حتي مرغوب ترين آنها، منشاء شايع ترين حساسيت هاي پوستي است.
اين كاستي شايد از آنجا ناشي مي شود كه منشأ مواد اوليه عطرسازي شامل برخي انواع گياه، حيوان يا تركيبات شيميايي است. اغلب مردم احتمال دارد با مصرف هر يك از اين مواد از خود واكنش نشان دهند. انواع مصنوعي نيز به همين ترتيب احتمال ايجاد آلرژي را افزايش مي دهند.
به طور كلي گياهان به عنوان منابع اساسي تركيبات معطر محسوب مي شوند در اين بين گل ها شامل گل سرخ، مريم، ميخك و ياس، برگ ها شامل برگ هاي نعناع هندي، بنفشه، رزماري، مركبات، گوجه فرهنگي، علف خشك و برخي دانه ها، منابع گياهي را تشكيل مي دهند. منابع حيواني نيز شامل مشك كه از كيسه آهوي آسيايي و كاستوريوم كه از كيسه سگ آبي آمريكاي شمالي به دست مي آيد، استحصال مي شود. مصنوعات خوشبو كه از منابع مصنوعي شامل تركيبات ارگانيكي و فرآورده هاي نفتي توليد مي شوند متنوع ترين و بيشترين انواع عطرها را شامل مي شوند.آخرين تحولاتي كه بازارهاي خارجي عطر را صاحب اخبار و دگرگوني هاي نو كرده است، عطر گل هاي فرا زميني است! اخيراً نوعي از گل هاي زميني را با فضاپيما به فضا مي فرستند و از آن، عطر و رايحه اي جديد كه با نوع زميني آن متفاوت است، توليد مي كنند. توليدكنندگان متمول عطر و ادكلن در جست وجوي عطرها و رايحه هاي جديد به فضا نظر مي كنند.
براي نمونه عطر ذن (Zen) توليد شده در يك شركت ژاپني داراي ويژگي هايي متفاوت از عطرها و رايحه هاي زميني است. اين عطر از گل رزي كه در سال 1998 ميلادي با شاتل فضايي ناسا به فضا فرستاده شد، تهيه گرديده است. گل مورد اشاره در حالت بي وزني در فضا، رايحه و عطري متفاوت از خود متصاعد مي كرد. محققان و كارشناسان توليد عطر، تركيبات دقيق اين عطر را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. نتيجه اين شد از آنجا كه هر گلي براي جذب حشرات به منظور گرده افشاني رايحه اي خاص توليد مي كند، محيط زيست در زمان، چگونگي و شدت توليد روغن معطر گياه مؤثر است. شرايط خاص فضا نيز براين گل تأثير داشت به طوري كه رايحه اين گل را متفاوت ساخت.
براي تشخيص ويژگي هاي اين عطر فضايي و نوع رايحه آن، فضانوردان با استفاده از سوزن هاي جاذب مخصوصي، اسانس اين گل را گرفتند. پس از انجام آزمايش هاي فراوان بر تركيبات اين گل، محققان موفق به ساخت اولين عطر فضايي در محيط آزمايشگاهي شدند.

بازار
بازار خودرو از زاويه اي ديگر
عمده توليد خودرو در داخل كشور توسط چند كارخانه صورت مي گيرد كه در كنار آن تعدادي خودرو هم از خارج وارد مي شود. براي برنامه ريزي توليدات داخلي و پيش بيني قيمت و تعداد توليد به مجموعه عواملي احتياج است كه تأثير مستقيمي روي بازار توليد خواهند گذاشت. مثل شرايط سياسي، اقتصادي، قيمت مواد اوليه، واردات بنزين و... يكي از كارشناسان ايران خودرو مي گويد: چندين سناريو براي توليد خودرو در سال 85 وجود دارد كه طبق شرايط موجود تعداد توليد خودرو مشخص خواهد شد، اما در قيمت توليدات داخلي امسال افزايش دستمزد كارگرها، قيمت قطعات را 5درصد افزايش داده، اگر بهره وري افزايش پيدا كند و مواد اوليه گران نشود، با وجود تورم 13درصدي، قيمت خودرو نه تنها زياد نشده بلكه طبق اين مجموعه كاهش هم پيدا مي كند. تلاش مسئولان اين است كه قيمت ها از سال گذشته بيشتر نشود.
خودروهاي جديدي كه قرار است امسال در داخل كشور ساخته شود، خودروSUV (سوزوكي) با تعداد 2000 دستگاه و قيمتي حدود 28 ميليون تومان، رنو ال -90، بنز سواري حدود 2500 دستگاه و خودروي كوچك چيني با قيمتي حدود 7ميليون تومان و تعداد 5 هزار دستگاه كه هنوز نام مشخصي ندارد. اين كارشناس در ارتباط با افزايش توليد و كاهش تعداد خريدار گفت: در حال حاضر به دليل كاهش تقاضا، بازار فروشنده به بازار خريدار تبديل شده است و توليد كننده ها و فروشندگان بايد براي جذب مشتري تلاش بيشتري داشته باشند. امسال تعرفه واردات از 100 درصد به 90 درصد رسيده كه پيش بيني مي شود تا 4سال آينده به 50درصد برسد. اين مسئله روي بازار برخي از توليدات گران قيمت داخلي تأثير منفي خواهد گذاشت.
خدمات پس از فروش و كيفيت تعميرات
يكي از مسائلي كه باعث گلايه فروشندگان خودرو شده، فروش خودرو از طريق نمايندگي هاي مجاز است. آنها عنوان مي كنند وظيفه اصلي تعميرگاه ها، تعمير خودرو و جلب رضايت مردم است. جلال ريخته گر قديمي، رياست اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران در اين زمينه مي گويد: تعدادي از خودروهاي وارداتي خدمات بهينه پس از فروش نداشتند، برخي از شركت ها در تهران هم يك تعميرگاه ندارند و تعدادشان بسيار محدود است، شهرستان ها هم كه جاي خود دارد. يكي از مشكلات در حال حاضر تعميرگاه هاي مجاز هستند كه به جاي تعمير دقيق و صحيح خودروها و توجه به ارباب رجوع، وقت خود را صرف فروش خودرو مي كنند، دليل آن سود بيشتري است كه از اين كار نصيب آنها مي شود. در حال حاضر چالش اصلي بازار بي ضابطه بودن واردات، عرضه و توزيع توليدات داخلي است. به نحوي مسئوليت و فعاليت تعميرگاه فروشنده، اتحاديه و... با هم ادغام شده است. اگر نظارت دقيق و صحيح روي خودرو اعمال شود، انواع خودرو به صورت سليقه اي فروخته نمي شود.
براي اينكه از چند و چون خدمات پس از فروش آگاه شويم، به سراغ يكي از كارشناسان انجمن صنفي خدمات پس از فروش رفتيم و او گفت: ما وظيفه تدوين قوانين و نظارت را نداريم، كارهاي ستادي شركت هاي خدمات پس از فروش خودرو توسط انجمن صورت مي گيرد. سازمان بازرسي وزارت صنايع قوانين را تعيين مي كند و برحسب دستورالعمل سازمان بازرسي و كيفيت استاندارد نمايندگي ها از درجه 1 تا 4 درجه بندي مي شوند. تعيين نوع درجه نمايندگي به تجهيزات، فضاي نمايندگي، نوع عملكرد و نحوه رضايت مردم برمي گردد. سازمان استاندارد به هر نمايندگي 6ماه فرصت مي دهد تا كيفيت خود را افزايش دهد و به درجه بالاتر برسد در غير اين صورت امتياز نمايندگي لغو خواهد شد.
در حال حاضر 14 شركت توليدكننده عضو انجمن صنفي خدمات پس از فروش هستند كه عضويت شركت ها و كارخانجات اجباري نيست، اكثر شركت هاي وارد كننده عضو انجمن صنفي خدمات پس از فروش نيستند در نهايت وظيفه اصلي اين انجمن مشاوره دادن به اعضا است.
با وجود اينكه فقط يكي از شركت هاي داخلي توليد خودرو طي سال گذشته 5ميليون خودرو را زير پوشش خدمات پس از فروش گرفت، چنين آماري را مي توان از زاويه ديگري نيز بررسي كرد. از آنجا كه بسياري از خودروهاي صفر كيلومتر توليد داخل پس از گذشت يكي دو ماه يا حتي در بدو استفاده دچار نقص فني مي شوند، آمار مشمولين خدمات پس از فروش خودرو افزايش مي يابد. شايد بهتر بود علاوه برآمار مراجعين به تعميرگاه هاي مجاز به منظور استفاده از خدمات پس از فروش شركت هاي خودروسازي، آماري نيز از ميزان شكايات و يا نارضايتي مراجعين توسط اين شركت ها اعلام مي شد، زيرا اغلب خريداران خودروهاي صفر كيلومتر داراي ضمانت چنين خدماتي سرمايه گذاري بيشتري به منظور دست اول بودن آن مي پردازند تا از شر مصائب و مشكلات مربوط به معايب فني خودرو تا حدودي خلاص شوند.بنابراين با ملاحظه بروز چنين معايبي در خودروهاي خريداري شده، تسهيلات مربوط به استفاده آسان از خدمات پس از فروش حق مسلم هر خريداري است.
از سوي ديگر بسياري از سرويس دهي هايي كه مشمول طرح هاي رايگان ارائه خدمات به صاحبان خودرو مي شد، اخيراً با ضروري شدن اخذ مبالغي تحت عنوان انعام از سوي كاركنان و تعميركاران، واژه رايگان را كاملاً صوري و غير عملي كرده است. در مجموع بروز مشكلات متعددي در اين زمينه كه اين اواخر به چالش بزرگي براي صنعت خودروسازي بدل گشته است، از يك سو جايگاه و ميزان كيفيت توليدات داخلي اين بخش را زير سؤال برده است و از سوي ديگر اين بي توجهي به كيفيت، عاملي مضاعف براي سود سرشار و افزايش تيراژ و كميت خودروها محسوب مي شود.

دخل و خرج
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
زيبـاشـهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |