چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۳
بيماري هاي جديد از راه مي رسند
خودكرده را تدبير چيست؟
004818.jpg
ترجمه: فرهاد رضايي
يك دهه پيش، دولت بريتانيا نخستين گزارش مبني بر وجود ارتباط ميان بيماري انسفالوپاتي اسفنجي شكل گاوي (BSE) و معادل انساني آن يعني CJD را منتشر كرد كه به بيماري جنون گاوي شهرت يافت. همچنين 5 سال پيش، جمع آوري ميليون ها گاو و گوسفند مظنون به ابتلا به بيماري تب برفكي آغاز شد و 3 سال قبل، بيماري سندرم فوق حاد تنفسي (سارس) بهداشت جهاني را تهديد كرد.
هم اكنون نيز مراكز پرورش مرغ و خروس ها در سراسر جهان گوش به زنگ و آماده باش هستند تا دامنه گسترش بيماري آنفلوآنزاي مرغي دامنگير آنان نشود، به ويژه آنكه سويه H5N1 ويروس مولد اين بيماري از قابليت انتقال از پرنده به انسان ها برخوردار است و مي تواند معضلات بهداشتي بزرگي براي جوامع ايجاد كند.
همزمان با كشف اجساد پرندگان حامل سويه H5N1 ويروس آنفلوآنزاي مرغي در برخي كشورهاي جهان و افزايش تدابير امنيتي در مرغداري ها به ويژه در قاره اروپا، اين توافق در ميان دانشمندان، بوم شناسان و كارشناسان بهداشت عمومي قوت بيشتري به خود گرفته است كه سويه مورد اشاره از ويروس آنفلوآنزاي پرندگان همچون موارد ديگري مانند ويروس مولد ايدز، ويروس نيل غربي، ويروس ابولا، ويروس مولد سارس، BSE، بيماري لايم و ديگر موارد مشابه، در واقع به سبب بروز انواع تغييرات زيست محيطي و نيز تشديد و گسترش كشاورزي و زراعت در زمين هاي مختلف، امروزه با سهولت بيشتري در حال ظهور و انتشار در ميان جوامع گوناگون هستند.
همچنين كارشناسان بهداشت عمومي نيز بر اين نكته تأكيد دارند كه فرآيند جهاني سازي اقتصاد و گسترش سيستم هاي حمل و نقل هوايي در سراسر جهان، به طور قابل توجهي به اين پديده دامن زده و سرعت انتشار و شيوع اين قبيل عوامل بيماري زا را بيش از پيش افزايش داده است.
اگر چه در دوره هاي گوناگوني از تاريخ بشر، شماري از بيماري ها از طريق حيات وحش و جانوران مختلف به انسان انتقال يافته اند، اين نكته بسيار مهم را نبايد از نظر دور داشت كه نوع و روش همكنش انسان امروزي با جانوران در مقايسه با اعصار گذشته، تغيير و تحول بسيار زيادي يافته است و اين همكنش اكنون در روش هاي بسيار متفاوتي نسبت به گذشته انجام مي شود.
رويكرد صنعتي
دانيل نيرنبرگ ، پژوهشگر مؤسسه ديده بان جهان، ضمن تأكيد بر اين تغيير، تصريح مي كند كه جهان در 40 سال گذشته، شاهد يك انقلاب دامي بوده است؛ انقلابي بزرگ و متفاوت با آنچه در انقلاب سبز رخ داد.
به گفته وي، از سال 1961 تاكنون شمار دام هاي جهان به ميزان 38 درصد افزايش يافته و امروزه به حدود 4 ميليارد و 300 ميليون رأس رسيده است. همچنين بر اساس آمارهاي موجود، جمعيت جهاني مرغ و خروس هاي در دست پرورش نيز در مدت زمان ياد شده، به ميزان 4 برابر افزايش يافته و به 17 ميليارد و 800 ميليون قطعه و نيز شمار خوك هاي پرورشي به 2 ميليارد رأس رسيده و 3 برابر شده است.
كارشناسان بر اين باورند كه همزمان با افزايش بسيار سريع و شتابان شمار جانوران در دست تكثير براي تأمين منابع غذايي مورد نياز بشر، آن هم در مدت زماني بسيار كوتاه، ارتباط بشر با اين موجودات نيز دستخوش تغيير شده است.
نيرنبرگ مي افزايد افزايش شمار اين قبيل جانوران با رويكردي صنعتي صورت گرفته است؛ يعني با روشي كه سنخيت بسيار كمي با گرايش هاي طبيعي و محيطي جانوران مورد نظر دارد.
به گفته اين محقق مؤسسه ديده بان جهان، اتخاذ چنين رويكردي در زمينه ارتباط انسان با جوامع حيواني مورد استفاده خود به عنوان منبع تغذيه، سبب ظهور چالش ويژه اي در اين ارتباط شده است؛ به طوري كه راه اندازي دامپروري صنعتي در هر منطقه، ظهور فجايع و معضلات بوم شناختي و بهداشتي را در آن بخش به همراه داشته است.
كارخانه بيماري
كارشناسان بهداشت عمومي و متخصصان بوم شناسي بر اين نكته تأكيد دارند كه تكثير و زادآوري انبوه و متمركز جانوران در دامداري ها و مرغداري هاي جهان، سبب ظهور سويه هاي جديدي از ويروس ها و نيز به وجود آمدن سويه هاي مقاوم به آنتي بيوتيك ها در ميان باكتري ها شده و اين امر، معضلات فراواني را به وجود آورده است.
بر اين اساس، رويكرد صنعتي بشر در ارتباط با تكثير منابع غذايي خويش در دامداري ها و مرغداري هاي كوچك و بزرگ سراسر دنيا، جانوران در دست تكثير در آنها را به نوعي كارخانه توليد بيماري تبديل كرده است كه مي توانند زمينه ساز شيوع اپيدمي هاي جديد و همه گيري هاي گسترده اي باشد.
به گفته هانس گرهارد ونگر ، يك مقام ارشد سازمان فائو وابسته به سازمان ملل متحد در كشور تايلند، تكثير صنعتي انبوه و متمركز انواع چهارپايان و پرندگان، اكنون بستري براي ظهور انواع بيماري ها در جهان شده است.
كارولين لوكاس ، از گروه گرين مپ در انگلستان، ديگر كارشناسي است كه تأكيد مي كند تكثير انبوه و متمركز دام ها امروزه نقش مهم و برجسته اي در انتشار بيماري ها در جوامع انساني ايفا مي كند.
وي مي گويد: در رويكرد صنعتي انسان به دامپروري، براي رسيدن به حداكثر سرعت تكثير منابع غذايي، كاهش قابل توجهي در تنوع نژادها صورت گرفته است و اين روند همچنان ادامه دارد؛ به گونه اي كه جانوران در دست تكثير روز به روز به انواع بيماري ها حساس تر مي شوند.
به گفته لوكاس ، راز افزايش حساسيت دام ها و پرندگان در حال پرورش در دامداري ها و مرغداري ها را بايد در روش زادآوري و نگهداري اين جانوران جست و جو كرد. اين كارشناس مي افزايد بشر به دنبال كسب منافع و سود بيشتر در اين صنعت، آسيب پذيري جانوران را در درجه نخست و سپس آسيب پذيري خود را افزايش داده است و اين روند همچنان ادامه دارد. وي تأكيد مي كند: سياست هاي امروزي ما در اين زمينه، در واقع مشوق تكثير هرچه بيشتر است، اما اساسي ترين اصول اين نوع تكثير را ناديده مي گيرد و به آن توجه كافي نمي كند.
تغييرات زيست محيطي
وندانا شيوا ، بوم شناس، نيز بر اين باور است كه مخاطرات غذايي بشر همراه با فرآيند صنعتي شدن توليد و فرآوري غذا، افزايش چشمگيري يافته است و در يك مقياس جهاني، بيماري هاي جديد در حال ظهور هستند.
وي تصريح مي كند: همراه با فرآيند جهاني سازي كه پيش برنده روند توسعه و گسترش كارخانه هاي توليد دام و كشاورزي صنعتي در سراسر دنيا است، افزون بر پديدار شدن بيماري هاي جديد، اشكال و انواع كشنده تري از بيماري هاي قديمي نيز سربر مي آورند و مشكلات عديده اي را براي جوامع بشري رقم مي زنند.
به گفته اين بوم شناس، شيوع و همه گيري بيماري ها و مخاطرات غذايي، پيامد و ثمره روش هاي توليدي هستند كه بر اساس نهاده ها و فرآيندهاي مخاطره آميزي در صنايع غذايي امروزي جهان استوار شده اند و مورد استفاده قرار مي گيرند.
پيتر دازك ، مدير كنسرسيوم حفاظت طبي (CCM) كه براي درك هر چه بهتر ارتباط موجود ميان دگرگوني هاي تحميلي انسان به محيط زيست با بيماري هاي حيات وحش، مسأله بهداشت عمومي جوامع و موضوع حفاظت تلاش مي كند، بر اين عقيده است كه بيماري هاي در حال ظهور در جوامع انساني همچون آنفلوآنزاي مرغي ناشي از سويه H5N1 ويروس مولد اين بيماري در ميان پرندگان، در حال شكل دادن بحران بزرگي در بهداشت عمومي جوامع بشري است.
دازك كه در كشف ارتباط ميان خفاش هاي آسيايي با بيماري سندرم فوق حاد تنفسي (سارس) همكاري داشته است، مي گويد: بيماري هايي مانند سارس، ابولا، جنون گاوي، ايدز و آنفلوآنزاي مرغي، همگي نشأت گرفته از تغييرات و دگرگوني هاي بزرگ زيست محيطي بر روي اين سياره هستند؛ تغييراتي كه به طور تقريبي مي توان گفت همه آنها از فعاليت هاي انساني ناشي شده اند.
وي مي افزايد: از آنجايي كه انسان ها عوامل بيماري زا و پاتوژن هاي بسياري را با جانوران به اشتراك گذاشته و سهيم شده اند، اثر بشر در پيشبرد بيماري هاي حيات وحش غير قابل انكار است و اين بيماري ها سرانجام دامنگير جوامع انساني شده و بهداشت عمومي را مورد هجوم و تهديد جدي قرار داده است.
دازك تصريح مي كند: ويروس سارس كه جان دست كم 700 نفر را در جهان گرفت، از تجارت حيات وحش براي مصارف غذايي منشأ گرفت و سپس از طريق سيستم حمل و نقل هوايي گسترش و شيوع پيدا كرد و به همين ترتيب، مي توان وضع مشابهي را در مورد آنفلوآنزاي مرغي مشاهده كرد.
به اعتقاد وي، تمام اين بيماري ها در واقع از فعاليت هاي انساني نظير راه سازي، گسترش كشاورزي، انتشار آلاينده ها و مهاجرت انسان ها به شهرها مشتق شده اند و سرعت شديد ظهور تغييرات زيست محيطي در پي انفجار جمعيت بشر را بايد در اين زمينه مسئول اصلي به شمار آورد.
بيمه طبيعي
مدير كنسرسيوم حفاظت طبي يادآور مي شود: صنعت جهاني مرغداري به روشني و آشكارا با معضل ظهور و گسترش آنفلوآنزاي مرغي در ارتباط است؛ جهان شاهد انفجار در صنعت جهاني مرغداري بوده و همواره پيوند نزديك و تنگاتنگي ميان انسان و مرغ و خروس وجود داشته است.
دازك مي افزايد: به هنگام پديدار شدن بيماري هايي همچون نسخه H5N1 آنفلوآنزاي مرغي، فرآيند جهاني سازي اقتصاد و توسعه صنعت حمل و نقل هوايي، مي تواند آن را به سرعت در جوامع گوناگون منتشر سازد.
وي با اشاره به تداوم اين وضع در كشورهاي مختلف، تأكيد مي كند: به اين ترتيب، ما در آينده نيز ظهور و گسترش بيماري هاي بيشتر و بيشتري را از اين دست شاهد خواهيم بود كه آثار بسيار زيادي بر سلامت و اقتصاد جوامع ما بر جا خواهند گذاشت.
گروهي متشكل از دانشمندان متخصص تنوع زيستي موسوم به گروه Diversitas نيز بر اين باورند كه حفظ دست نخوردگي جنگل ها و ديگر اكوسيستم هاي اين سياره، مي تواند بهترين سپر محافظت از انسان در برابر ظهور بيماري هاي جديد باشد.
به گفته كارشناسان اين گروه، دخل و تصرف نامطلوب بشر به ويژه در مناطق داغ تنوع زيستي زمين كه تنوع حيات در آنها بسيار بالا است، مخازن و ذخيره هاي زيستي را آشفته و مشوش در مواردي نابود ساخته و همزمان با آن، جوامع انساني را در معرض بيماري هاي عفوني جديد قرار داده است.
آن لاريگادريه مدير گروه دايورسيتاس معتقد است كه تنوع زيستي غني در واقع با رقيق ساختن تراكم نسبي جانوران ناقل و ميزبان در ميان جوامع جانوري، تأثير اين مخاطرات را بر جامعه بشري كاهش مي دهد و نوعي بيمه بهداشتي جهاني را از اين طريق به وجود مي آورد.
وي تصريح مي كند: تنوع زيستي نه فقط ذخيره گاهي براي توليد داروهاي نوين و درمان هاي جديد به شمار مي آيد، كه به عنوان بافر و ضربه گيري ميان انسان ها و ارگانيسم هاي مولد بيماري عمل مي كند.
لاريگادريه پزشكان و بوم شناسان را براي تبادل هر چه بيشتر اطلاعات خود فرا مي خواند و مي گويد: جامعه پزشكي بايد براي درك و فهم دقيق منشأ و ريشه هاي زيست محيطي ويروس ها و آنچه آنها را بيماري زا مي كند، تلاش بيشتري به عمل آورد.
وي مي افزايد: ويروس ها همواره در آنجا هستند؛ در جنگل ها يا دشت ها و به اين ترتيب، آشفتگي ها و تخريبات زيست محيطي سبب نزديكي هر چه بيشتر انسان ها با عوامل بيماري زا خواهد شد.
مدير گروه دايورسيتاس تأكيد مي كند: بهترين ايمني در برابر بيماري هايي همچون آنفلوآنزاي مرغي، حفاظت و نيز هشياري دولت ها و جامعه پزشكي جهان از اين نكته است كه اين قبيل بيماري ها به طور صرف يك معضل و مسأله پزشكي نيستند. طبيعت آنها را در كنترل دارد تا اين كه انسان آنها را در پي تخريب هاي خود ساخته، به سوي خويش فرا مي خواند و آنگاه ديگر خيلي دير است.
همچنان كه جمعيت بشر به رشد خود ادامه مي دهد، نياز ما به فضا و منابع سبب افزايش دست اندازي انسان به طبيعت و كاهش فضاهاي طبيعي بر روي زمين مي شود. ظهور بيماري هاي عفوني جديد، سوژه اي مشترك ميان پزشكان، دامپزشكان و متخصصان حفاظت از حيات وحش است. اين مسأله كوچكي نيست و حل آن چندان آسان نخواهد بود، اما درك اشتراك مسأله ميان گروه هاي ياد شده، نقطه آغاز است.
منبع: گاردين

بيماري هاي جديد
مدتهاست كه دخالت عوامل بوم شناختي و محيط زيستي در پيدايش بيماري ها و شيوع آنها شناخته شده است. در سال هاي اخير ظهور بيماري هاي جديدي، از قبيل سارس و جنون گاوي و ... و از طرف ديگر گسترش دخالت هاي انساني در محيط زيست بررسي اين مساله را به موضوعي مبرم بدل كرده است. شيوع بيماري ها را بايد در چارچوبي وسيع تر (نه صرفا عامل بيماري زا و ميزبان بيماري) مورد بررسي قرار داد.

تازه ها
دستگاه ترميم زخم با ليزر و ربات
004827.jpg
ايرنا- دستگاه ترميم پوست و عصب به كمك ليزر ديود و ربات توسط عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي امير كبير طراحي و ساخته شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، دكتر سيد محمد عترتي خسروشاهي مجري اين طرح گفت: در اين طرح تمام اطلاعات فيزيولوژيكي و اپتيكي لازم مربوط به بافت مورد نظر را با يك دسته تجهيزات سخت افزاري دريافت و با برنامه نرم افزار از طريق كامپيوتر به ربات منتقل مي كنيم و ربات ليزر ديود را به صورت عرضي و يا طولي به منظور لحيم كاري پوست و عصب مورد استفاده قرار مي دهد.
عمل لحيم كاري با استفاده از يك ماده بيولوژيكي به نام ICG صورت مي گيرد كه در اثر پرتودهي ليزر، پيوندي مناسب در محل جراحت ايجاد مي كند.
وي در مورد ويژگي هاي ليزر به كار رفته گفت: ليزر به كار گرفته شده يك ليزر ديود با طول موج 810 نانومتر است كه مي تواند در صورت لزوم هم به صورت پالسي و هم به صورت پيوسته عمل كند و زخم را بهبود بخشد.
دانشيار و مدير گروه بيومتريال دانشكده مهندسي پزشكي افزود: اين پروژه ما بين دانشگاه و صنايع نوين به عنوان حامي منعقد شد و در حال حاضر مرحله آزمايشگاهي خود را مي گذراند و اميدواريم پس از كسب نتايج مطلوب و مناسب، آن را در مرحله باليني بسط دهيم.

درمانگاه
سردرد بستني
004821.jpg
صدف كوه كن- در برخي اشخاص ممكن است در اثر خوردن بستني و يا يك نوشابه خيلي سرد و يا كمي ماست منجمد، دردي در پيشاني احساس شود كه اين پديده را سردرد بستني مي گويند. اين سردرد معمولاً دردي گذراست و ظرف 30-20 ثانيه برطرف مي شود. بعضي اوقات ممكن است اين درد در داخل قسمت عقب بيني و يا در گيج گاه و يا در قسمت عقب چانه نيز احساس شود.
توضيحي كه دكتر ساپر درباره حدوث اين درد دارد اين است كه: به محض اين كه سردي يك ماده سرد به سقف دهان برخورد كند، عكس العملي را در عصب پنجم جمجمه تحريك مي كند كه شاخه اي از آن از طريق دهان به طرف سر مي رود. اين عصب جمجمه اي مهمترين مسير سردرد است. دليل علمي ايجاد سردرد بستني در برخي اشخاص روشن نيست ولي به هر حال حدوث آن خيلي رايج است. يك محقق انگليسي در آزمايشي در مورد 15 دانشجوي داوطلب مشاهده كرده است، همين كه مقداري بستني در تماس با سقف دهان آنها قرار گرفت، 46 درصد آنها احساس سردرد مي كردند. راه  حلي كه دكتر ساپر براي پرهيز از اين سردرد پيشنهاد مي كند اين است كه اصولاً بستني و ساير مواد خيلي سرد را بايد خيلي آهسته خورد و پس از آن كه داخل دهان شد، چند لحظه در قسمت جلوي دهان نگه داشت تا سقف دهان كم كم مقداري سرد شود و پس از آن بلع و خورده شود و به اين ترتيب از شوك سردي كه باعث تحريك سردرد است جلوگيري نمود.

روزها
به مناسبت روز جهاني بيماري پاركينسون
004833.jpg
علي ملائكه- بيماري پاركينسون كه در افواه به نام لقوه هم مشهور است يكي از بيماري هاي ناتوان كننده عصبي است كه در حال حاضر درمان قطعي بر آن وجود ندارد. در اين بيماري به علت از بين رفتن سلول هاي عصبي توليد كننده دوپامين در مغز بيمار دچار اختلال حركتي پيشرونده به وجود مي آيد. ابتلاء به همين بيماري، محمد علي كلي بوكسور مشهور يا مايكل جي فوكس بازيگر آمريكايي را از فعاليت انداخته است.
در سال هاي اخير شيوه هاي جديدي براي درمان اين بيماري در حال بررسي بوده است. از جمله پيوند بخشي از غده فوق كليه (كه حاوي سلول هاي توليد كننده دوپامين است) به نظر استفاده از سلول هاي بنيادي براي جايگزيني سلول هاي عصبي از دست رفته و بالاخره كاشت الكترود تحريك كننده درون مغز، آژانس خبري فرانس پرس به اين مناسبت مطلب زير را در مورد روش كاشت الكترودهاي تحريك كننده مغز براي درمان بيماري پاركينسون مخابره كرده است.
شش ميليون بيمار در كانون توجه
سه شنبه 11 آوريل (22 فروردين ماه) حدود شش ميليون فرد مبتلا به بيماري پاركينسون مورد توجه قرار گرفتند. 11 آوريل هر سال زاد روز دكتر پاركينسون پزشك انگليسي كه حدود دو قرن پيش براي اولين بار اين اختلال عصبي را توصيف كرد و نامش را به آن داد، روز جهاني بيماري پاركينسون نامگذاري شده است.
در چند ماه اخير مباحثات زيادي بخصوص در مورد شيوه هاي جديد درمان، بخصوص استفاده از جراحي تحريك عمقي مغز در جريان بوده است، در اين عمل جراحي الكترودهايي در عمق مغز بيماراني كه به درمانهاي معمول پاسخ نمي دهند كاشته مي شود تا تحريك الكتريكي ناشي از آنها باعث بهبودي علائم بيماران شود.
بيماري پاركينسون ناشي از فقدان تدريجي سلول هاي عصبي توليد كننده ماده شيميايي دوپامين در مغز است. اين بيماري يك بيماري تحليل  برنده (دژنراتيو) دستگاه مغز و اعصاب است كه با علائم حركتي مثل لرزش دست (لقوه) و اختلال تعادل سفتي عضلات و كندي و كاهش حركات همراه است. علائم بيماري در طول زمان بدتر مي شود و علاج قطعي براي آن وجود ندارد.
برونو فاوير 62 ساله يكي از افرادي است كه زماني مجموعه علائم رنج آور عصبي اين بيماري او را ناتوان كرده بودند: لرزش غيرقابل كنترل، عدم تسلط شديد بر حركات، فلج موقتي و حركات شديداً آهسته. او بايد يك ساعت تقلا مي كرد تا تنها وارد رختخوابش شود و تنها دو ساعت خوابش مي برد.
اما فاوير 12 سال پس از تشخيص اين بيماري در 50 سالگي اش تحت عمل جراحي بحث برانگيز كاشت الكترود در مغز قرار گرفت و اكنون به قول خودش به زندگي كاملاً طبيعي بازگشته است .
او يكي از 400 بيماري است كه در فرانسه- كه در حال حاضر 120 هزار نفر در آن به پاركينسون مبتلا هستند- تحت اين عمل جراحي قرار گرفته است.
در اين عمل جراحي سيمي كه در سر آن الكترودهايي قرار دارد مستقيماً در يكي از اين سه نقطه مغز كاشته مي شود: تالاموس ، بخشي از مغز كه حركات غيرارادي در بدن را كنترل مي كند؛ گلوبوس پاليدوس مجموعه اي از سلول هاي عصبي از قاعده مغز؛ و هسته زير تالاموسي، كه در مورد فاير هم همين نقطه مورد استفاده قرار گرفت.
فاوير تقريباً بلافاصله پس از يك عمل جراحي هشت ساعته كه با بي حسي موضعي انجام شد و او در طي آن هشيار بود- احساس كرد و وضعيتش كاملاً زير و رو شده است. به قول خودش: دوباره توانايي هايم را به دست آورده بودم .
جراحي براي درمان پاركينسون سابقه اي قديمي تر دارد. در گذشته ها يك عمل جراحي راديكالنز انجام مي شد كه شايعتر شكل آن برداشتن كل ناحيه تالاموس مغز بود اما امروزه اين شيوه به خاطر آنكه بيش از حد براي مغز مخرب است عمدتاً كنار گذاشته شده است.
علاقه به شيوه تحريك عمقي مغز، كه پيشگام آن در دهه 1980 يك گروه پژوهشي در گرونوبل فرانسه بودند، در سال هاي اخير، بخصوص با روشن شدن محدوديت هاي درمان متعارف دارويي براي پاركينسون، تجديد شده است.
داروهايي مانند لوودوپا كه معمولاً براي درمان پاركينسون استفاده مي شوند در آغاز اثرات درماني قابل توجهي دارند. اما استفاده درازمدت از آنها باعث مي شود تأثير آن كاهش يابد و از طرف ديگر كنترل عوارض جانبي آنها نيز در بعضي افراد مشكل است.
به گزارش انجمن بيماري پاركينسون در بريتانيا 70 تا 80 درصد بيماراني كه با كاشت الكتروهاي تحريك كننده نواحي تالاموس و زير تالاموس مغز درمان شده اند، اثرات مفيدي را از لحاظ كاهش علائم تجربه كرده اند، اما اين انجمن در عين حال هشدار مي دهد كه در فقدان كارآزمايي هاي باليني كنترل شده در اين زمينه، در حال حاضر اغلب اطلاعات موجود موردي است.
دكتر جيمز پاركينسون در 11 آوريل 1775 در انگليس متولد شد و رساله مشهورش با عنوان جستاري در باب فلج لرزان را در سال 1817 پس از مشاهده شش نفر مبتلا به نوعي بيماري منتشر كرد كه بعدها با نام بيماري پاركينسون مشهور شد.

دريچه
004830.jpg
آلرژي و خرخر در كودكان
رويترز - نتايج تحقيق جديد در آمريكا نشان مي دهد كه آلرژي، آفريقايي تبار بودن، سابقه خانوادگي خرخر همگي با افزايش خطر خرخر كردن مداوم در كودكان يكساله همراهي دارند.
در اين پژوهش كه نتايج آن در نشريه پزشكي Chest به چاپ رسيده است، خرخر كردن مداوم با عادتي به عنوان خرخر كردن سه بار در هفته تعريف مي شود و پانزده درصد كودكان تحت بررسي به اين مشكل مبتلا بودند.دكتر مانيندر كالرا از بيمارستان كودكان سينسيناتي سرپرست اين تحقيق مي گويد: با توجه به گستردگي اين عارضه در كودكان كم سن اثر منفي آن بر كاركرد شناختي كودكان در سنين مدرسه، شديداً توصيه مي كنيم كه اين كودكان در معرض خطر در مراحل اوليه مورد شناسايي و درمان قرار گيرند. در اين تحقيق رابطه اي ميان قرار گرفتن به دود سيگار و خرخر كردن عادتي يافت نشد.
پيوند اعضا بايد جدي گرفته شود
ايسنا- بخش پيوند مغز استخوان بيمارستان امام خميني(ره) طي مراسمي افتتاح شد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين مراسم گفت: بيمارستان امام خميني(ره) را به عنوان مركز پيوند در نظر داريم و پيوند در زمينه هاي مختلف در دانشگاه هاي ايران بايد جدي گرفته شود. دكتر لاريجاني در رابطه با ضرورت راه اندازي پيوند خون اظهار كرد: در كشور بر اساس آمار 160 تا 200 هزار بيمار تالاسمي داريم كه ضرورت راه اندازي آن را محرز مي كند و راه اندازي آن مي تواند پيوند خون را دگرگون سازد. رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران در رابطه با تعرفه هاي بخش پيوند مغز استخوان بيان كرد: با توجه به اينكه در كشورهاي ديگر 120 تا 150 هزار دلار براي آن هزينه مي شود، نبايد توقع داشت كه اين پيوند مجاني انجام شود، ولي با كمك هاي خير مردم و تعرفه هاي در نظر گرفته شده براي آن اميدواريم از عهده هزينه ها بر آييم هر چند ممكن است اين تعرفه گذاري ها مدتي به طول انجامد.
دكتر شريفيان، رئيس مركز تحقيقات بيمارستان امام خميني(ره)، افزود: بر حسب آمار هر ساله 700 بيمار داريم كه پيوند مغز استخوان برايشان اضطراري است ولي به دليل كمبود اين مراكز مجبورند در نوبت بمانند در حالي كه بيماريشان در حال عود است. براي اين ميزان بيمار حداقل 7 يا 8 مركز پيوند مغز استخوان نياز است كه نه تنها در تهران، بلكه در كل كشور بايد گسترش يابند.

پرسش و پاسخ
به چه مقدار نور خورشيد نياز داريم؟
004824.jpg
پاسخ كوتاه اين است كه زياد قرار گرفتن در معرض نور خورشيد براي تشديد توليد ويتامين D در پوست لازم نيست. 10 يا 15 دقيقه تابيدن نور خورشيد دو بار در هفته به پوست صورت، دست ها و بازوها و پشت (كه كرم ضدآفتاب روي آن ماليده نشده است) كافي است.
حتماً توجه داشته باشيد به دنبال اين كار كرم ضد آفتاب كه فاكتور محافظت نور (SPF) آن حداقل 15 باشد، به پوست بماليد. گرچه تابش نور خورشيد به پوست يكي از منابع عمده توليد ويتامين D در بدن است، تنها منبع آن نيست. بسياري از مواد غذايي ازجمله شير و غلات غني شده داراي ويتامين D هستند. ويتامين D همچنين در ماهي آزاد، تخم مرغ و قارچ ها هم وجود دارد. در افرادي كه كمتر از اين مقدار در معرض نور آفتاب هستند بايد ويتامين D از رژيم غذايي به دست آيد. كرم هاي ضدآفتاب با SPF8 يا بالاتر، جذب اشعه ماوراءبنفش را كه باعث توليد ويتامين D مي شود مهار مي كنند، اما استفاده منظم اين كرم ها براي كمك به جلوگيري از سرطان پوست و ساير عواقب تابش زياد آفتاب به پوست، ضروري است.

خواندني ها
به بچه ها چه بگوييم؟
004815.jpg
عنوان فوق نام كتابي است كه به پاسخ پرسش هاي والدين در رابطه با مشكلات روان شناختي موجود در مواجه با كودكان مي پردازد. سرفصل هاي اين كتاب عبارتند از چگونگي آماده سازي رواني كودكان در رويارويي با مشكلات، پنج ترس اساسي، چگونه با بچه ها حرف بزنيم، آموزش عشق و غريزه جنسي در خانواده، پرخاشگري، حسادت، ترك خانواده و مشكلات ناشي از طلاق و... ديگر مشكلاتي است كه خانواده ها و كودكان آنها درگير آن هستند. اين كتاب نوشته دكتر آواسيگلر با ترجمه ميترا كدخدايان زيرنظر دكتر محمدولي سهامي فوق تخصص روان پزشكي اطفال- توسط انتشارات مرواريد به چاپ رسيده است. در مقدمه اين كتاب از زبان دكتر محمدولي سهامي آمده است: مطالعه اين كتاب را براي پدر و مادرها كه مدام در مقابل سؤالات كودكان و نوجوانان قرار دارند، در درجه اول به عنوان يك پدر و سپس به عنوان يك روانپزشك توصيه مي كنم.

سلامت
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
نمايشگاه
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |