چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۵
وضعيت صنايع دستي كشور و كنفرانس UNWTO از نگاه مسئولان و برنامه ريزان
دور افتاده از بازارهاي جهاني
003534.jpg
علي ياسين
جهان به زودي تماشاگر شكوه و اعجاب دست آوردهاي تمدني بين المللي به ميزباني ايران خواهد بود. نخستين كنفرانس بين المللي دولت نهم با نام كنفرانس گردشگري و صنايع دستي به اهتمام UNWTO و با ميزباني ايران از ۲۳ تا ۲۵ ارديبهشت ماه با حضور فرانچسكو فرانجيالي، دبيركل سازمان جهاني جهانگردي در تهران برگزار مي شود. در اين كنفرانس كه با حضور بيش از ۴۰ تن از وزراي گردشگري و ۱۵۰ كارشناس برجسته برگزار خواهد شد، فرازهايي از چالش معضلات و پتانسيل هاي صنايع دستي و گردشگري بررسي خواهد شد.
اهميت برگزاري اين كنفرانس از آن رو مضاعف مي شود كه بدانيم صنايع دستي و گردشگري كه در هر كشوري جزو پوياترين بخشهاي فرهنگي و اقتصادي محسوب مي شوند، در ايران موضوعاتي دست چندم بوده و هيچ كدام به جايگاه شايسته و بايسته خود دست نيافته اند. صنايع دستي ايران كه در روزگاري نه چندان گذشته جزو غني ترين و معروف ترين هنرهاي سنتي به شمار مي رفت، اكنون رو به اضمحلال بوده و نفس هاي آخر خود را مي كشد. توريسم ايران نيز كه به لحاظ جاذبه ها به روايت WTO جزو ۵ كشور برتر جهان است، در مقام بهره برداري به رتبه ۶۰ در ميان كشورهاي توريست پذير اكتفا كرده است. به لحاظ اقتصادي نيز از سبد ۷۰۰ ميلياردي توريسم جهان، در خوش بينانه ترين حالت بيش از يك ميليارد عايد ايران نشده است؛ حال آن كه تركيه با ۲۰ ميليارد دلار درآمد توريستي و امارات به عنوان قطب چهارم گردشگري جهان، فرانسه و اسپانيا با بيش از ۴۰ ميليارد و... اين رقم ها و عناوين را كافي نمي دانند.
طبق ارزيابي هاي انجام شده تا ۲۰۱۰ توريسم در صدر صنايع جهان قرار گرفته و اقتصاد جهاني از وابستگي تك محصولي به سوي اقتصاد خدمات گردشگري گام برمي دارد. شايد از اين رو باشد كه در چشم انداز ۲۰ ساله گردشگري در ايران نيز جذب ۲ درصد از جهانگردان بين المللي و كسب بيش از ۲۰ ميليارد دلار مبناي هدف قرار گرفته است. صنايع دستي نيز با توجه به بعد اشتغالزايي و صادراتي خود قادر است در كنار صنعت توريسم، به صورتي مانا و پويا اقتصاد ايران را از وابستگي به نفت رهايي دهد. بديهي است كه بخش اعظمي از اين اهداف در قالب هاي تبليغات، برنامه ريزي براي بازارهاي هدف، بازاريابي و آماده سازي زيرساخت ها امكان پذير خواهد شد. نفس برگزاري كنفرانس UNWTO هرچند كه در نوع خود پسنديده و اقدامي ارزشمند محسوب مي شود، اما بدون توجه به واقعيات حاكم بر صنايع دستي و گردشگري، در عمل سودي را عايد ايران نخواهد كرد. حضور سران گردشگري جهان و كارشناسان زبده اين حوزه در ايران، بهترين فرصت ممكن براي دست اندركاران توريسم است تا جاذبه هاي ايران را بر روي خروجي هاي رسانه هاي بين المللي ارسال كنند.
نخستين پيشنهاد علمي و عملي كه در آستانه كنفرانس UNWTO ارايه شده، از سوي فرهنگستان هنر براي تأسيس شهرك هاي صنايع دستي براي جذب جهانگردان داخلي و خارجي است.
در همين ارتباط، دبير اين فرهنگستان تاسيس اين مراكز و شهرك هاي صنايع دستي را امري حياتي دانسته و گفته است: ايجاد اين شهرك ها باعث ارتباط گسترده تر مردم با صنايع دستي شده و اين امر، زمينه را براي گسترش چرخه اين صنايع و رونق اقتصادي مهيا مي سازد.
نامور مطلق، يكي از عناصر اساسي در جذب جهانگردان را تدوين تاريخچه بسيار غني و قدرتمند از صنايع ايراني، آثار تاريخي، نسخه هاي خطي، نمايشگاه ها و... دانسته و مي گويد: از اين طريق مي توانيم چشم انداز بضاعت هاي گردشگري كشور و هنرهاي سنتي را به جهانيان و حداقل توريست هاي مردم شناس معرفي كنيم.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس نيز با تاكيد بر اين كه چرخه توليد صنايع دستي در گرو توسعه توريسم است، مي گويد: برپايي كنفرانس UNWTO در شرايط بين المللي امروز، مي تواند نشانگر تحرك جدي و عيني ما در صحنه هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي باشد.
به باور آريان منش، اين همايش قادر است تا بسترهاي مؤثري را براي معرفي قابليت هاي توريستي و گستردگي محصولات صنايع دستي فراهم كرده و ضمن فراهم سازي زمينه حضور جهانگردان خارجي، شرايط استفاده از تجارب ساير كشورها را براي ما امكان پذير سازد.
اكنون دست اندركاران صنايع دستي بر اين باورند كه با توجه به ركود حاكم بر اين حوزه، رگ حيات صنايع دستي به توسعه صنعت جهانگردي دوخته شده است. تداوم حيات اين حوزه در شهرهايي چون لالجين، اصفهان، يزد، ميبد و... كه توريست پذيرند، به خوبي مؤيد اين ادعاست. با اين حال جاي اين سؤال خالي است كه راهكارهاي كاربردي كردن و استفاده بهينه از كنفرانس UNWTO براي توسعه توريسم در ايران كدامند؟
003537.jpg
قدير افروند، در پاسخ به اين پرسش نشست گردشگري و صنايع دستي را سرآغازي نوين در توريسم ايران مي داند. اين كارشناس گردشگري به ما مي گويد: ميان شمار ورودي جهانگردان به يك كشور و صادرات صنايع دستي ارتباط مستقيمي وجود دارد و كشورهاي توريست پذير از ارزش صادراتي زيادي در صنايع دستي برخوردار بوده اند.
افروند صنايع دستي را جزئي لاينفك از حوزه توريسم دانسته و برگزاري نمايشگاه هاي صنايع دستي، تبليغات ملي و بين المللي، برپايي تورهاي بازديد از مراكز صنايع دستي و كارگاه هاي توليدي، راه اندازي فروشگاه هاي صنايع دستي در مراكز تاريخي و فرهنگي و چاپ بروشورها و كاتالوگ هاي نفيس از هنرهاي سنتي را از جمله اقداماتي ذكر مي كند كه مي توانند در خلال نشست UNWTO نقش مؤثري در توسعه توريسم فرهنگي و معرفي ايران ايفا كنند.
آريان منش نيز اظهار مي كند: شكوفايي صنايع دستي، وابسته به توسعه صنعت توريسم است. لذا بايد زمينه فعاليت بخش خصوصي آژانس هاي توريستي را فراهم كرد تا آنها بتوانند زمينه هاي رونق و بالندگي توريسم را جدي تر سازند.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به لزوم اقدامات و برنامه هايي در خارج از كشور خاطرنشان كرد: معرفي ايران و جاذبه هاي طبيعي و تاريخي، پيش بيني تسهيلات لازم در فرودگاه ها، توسعه تورهاي گردشگري و امكانات هواپيمايي و ارايه آمادگي هاي صحيح به جهانيان از جمله اقدامات ضروري در اين زمينه است.
در اين شرايط به نظر مي رسد كه زمان مناسب براي تبليغات توريستي و فرهنگي از سوي رايزني هاي ايران در خارج از كشور در خلال نشست UNWTO فرا رسيده است چرا كه مهم ترين راهكار مناسب براي تأثيرگذاري بلندمدت كنفرانس گردشگري و صنايع دستي معرفي قابليت ها و ظرفيت هاي صنايع دستي در كنار برگزاري نمايشگاه هاست.
رئيس سازمان صنايع دستي يزد با تاييد اين مطلب مي گويد: تحقق اين امر منجر به بازاريابي، ارايه توانايي هاي فرهنگي، صنعتي و پتانسيل هاي توليد صنايع دستي و گردش اقتصادي در اين بخش مي شود.
عماد تشكري بر اين باور است كه علي رغم ظرفيت هاي بالاي اين حوزه ها هيچ گاه فرصت بروز براي صنايع دستي و گردشگري وجود نداشته است.
اما مسئول برگزاري كنفرانس UNWTO نيز تأكيد دارد كه براي برگزاري نخستين كنفرانس جهاني دولت نهم تمهيدات ويژه اي انديشيده شده است. سجادپور با اشاره به ميزباني ايران و نگاه دولت به بعد اشتغال زايي و درآمدزايي صنايع دستي و گردشگري اذعان مي دارد كه جدا از معضلات فرهنگي، توسعه توريسم قادر است تا از معضلات سياسي نيز بكاهد، چرا كه كشورهاي توريست پذير به راحتي قابل تحريم نيستند؛ از اين رو تبليغات ملي و بين المللي اين كنفرانس با چنين رويكردي در سطح رسانه هاي داخلي و جهاني آغاز خواهد شد.
ختم كلام آن كه پس از سال ها، سرانجام مجلس و دولت رضايت دادند تا مثل كشورهاي ديگر صنايع دستي از پيكره وزارت صنايع جدا و به پيكره اصلي خود يعني سازمان گردشگري ملحق شود. تحقق اين امر هرچند در آستانه نشست UNWTO خبر خوشايندي است، اما بايد مراقب بود كه اين نهال تازه به ثمر رسيده، در بعد صادرات خود دچار مشكل نشود.

خبرهاي ميراث فرهنگي و گردشگري
تشكيل كميته راهبردي بازاريابي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
به منظور بررسي مشكلات مربوط به ورود جهانگردان به كشور از سوي معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، كميته اي با عنوان «كميته راهبردي بازاريابي» تشكيل شده است. به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر ملك زاده معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، چند نفر از استادان دانشگاه و افرادي را كه تجربه و تخصصي در مسائل جهانگردي دارند، دعوت كرده است كه با تشكيل كميته اي، راه حل هاي مناسبي براي بحران هاي پيش آمده در صنعت جهانگردي كشور ارائه دهند.
بنابر همين گزارش، اعضاي اين كميته كه زير نظر مستقيم معاونت گردشگري فعاليت دارند، عبارتند از: دكتر محمدتقي رهنمايي، دكتر احمد روستا،  دكتر ضرغام، دكتر اسرافيل شفيع زاده، دكتر صدر محمدي، دكتر شادنوش، دكتر سيدعبدالله سجادي، دكتر جمشيد عدالتيان، جواد قاسمي، دكتر غضنفري، مرتضي طالع ماسوله و عليرضا زماني.
اين كميته تاكنون دو جلسه تشكيل داده كه در اين جلسات چند مورد از مشكلات كنوني صنعت گردشگري بررسي شده است.
افزايش بودجه جاري و عمراني ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان
بودجه سال جاري اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان در نظر گرفته شد، اين رقم نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزايش داشته است.
مدير اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان ضمن بيان اين مطلب گفت: همچنين بودجه عمراني در نظر گرفته شده براي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان در سال جاري ۵/۳ ميليارد تومان است كه نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.
صادق محمدي با اشاره به اينكه امسال ۳ موزه در شهرهاي دزفول، شوشتر و مسجد سليمان ساخته خواهد شد، گفت: حدود ۱۷۰ ميليون تومان بودجه براي اين ۳ موزه در نظر گرفته شده است.وي در ادامه از منطقه تفريحي، توريستي زراس به عنوان يك منطقه نمونه گردشگري ياد كرد و در اين خصوص افزود: كارهاي مطالعاتي منطقه زراس در ايذه انجام شده است. اين منطقه بايد در جلسه كار گروه به عنوان يك منطقه نمونه گردشگري تصويب شود.
جلسات متعددي نيز در اين خصوص با مسئولان استان انجام شده و بخش خصوصي آمادگي خود را براي اجراي كار اعلام كرده است.

جاذبه هاي فرهنگي -گردشگري ايران
كشتي با چوخه اسفراين تماشا دارد
003549.jpg
003552.jpg
حميد دهقان: كشتي با چوخه يكي از ورزش هاي مورد علاقه مردم خراسان است. پايبندي به  آيين جوانمردي و پهلواني اين ورزش شهرت فراواني دارد.
كشتي با چوخه در چند شهر خراسان برگزار مي شود، ولي مرحله نهايي و فينال آن در فروردين هر سال در شهر اسفراين ميان شهرهاي سبزوار و بجنورد برگزار مي شود.
كشتي گيران با گرفتن يقه يا كمر لباس خود با يكديگر به مبارزه مي پردازند.
به پهلوان رتبه اول جوايزي مانند قوچ، جوايز نقدي و لوازم برقي اهدا مي شود.
گفتني است هنگام برگزاري كشتي با چوخه، زنان نيز در يك طرف ورزشگاه و ميداني كه مسابقه در آن برپا شده است، به تماشا مي نشينند.
عكس ها: سيامك ايمان پور

ايران زيبا
معبد آناهيتا در كنگاور
003528.jpg
آندرانيك هويان
يكي از زيباترين، با عظمت ترين و وسيع ترين آثار باستاني ايران زمين معبد آناهيتا است كه بقاياي آن بر روي صفه اي مرتفع در شهر كنگاور خودنمايي مي كند.
آناهيتا يكي از ايزدان مورد پرستش هخامنشيان و اشكانيان بود. برخلاف تصور برخي از محققان، هخامنشيان و اشكانيان هرگز زرتشتي نبودند، بلكه تثليث، اهورامزدا، آناهيتا و مهر، مورد پرستش آنان بود در كتيبه اي كه از اردشير دوم(۴۰۴-۳۵۹پ-م-م) بدست آمده، نوشته شده است: «اين ايوان را من به خواست اهورامزدا و آناهيتا و ميترا بنا كرده ام، بشود كه اهورامزدا، آناهيتا و ميترا مرا در پناه خود گرفته از هر كينه و خصومتي حفظ كنند.»
آناهيتا رب النوع آبهاي زميني، آسماني و باروري و مربي گياهان و ستوران بود و به صورت، زني زيبا با موهاي بلند بافته شده و جامه پارسي و تاج كنگره دار نشان داده شده است. از ستوران گاو سمبل آناهيتا بود. پاره اي از محققان و باستانشناسان غربي، بناي معبد آناهيتا را مربوط به عصر سلوكي ها مي دانند. ولي معبد آناهيتا ساخته و پرداخته ايراني است. نوادگان معماران و حجاراني كه تخت جمشيد به آن عظمت را به وجود آوردند،  معبد آناهيتا را ساخته اند. در حفاري هايي كه در معبد آناهيتا به وسيله باستانشناسان ايراني انجام پذيرفته، كوچكترين آثاري از سلوكي ها يافت نشده است. ولي در معبد و اطراف آن آثار بسياري از اشكانيان و از جمله سكه هاي اشكاني كشف گرديده است.
در جنوب معبد آناهيتا همانند تخت جمشيد، پلكاني دو طرفه ساخته شده كه در هيچ يك از آثار باستاني جهان ديده نشده است. پايه ستون ها، ستون ها و سرستون ها كوچكترين شباهتي با آثار سلوكي ندارند. معبد شباهت بسيار با كاخ آپاداناي تخت جمشيد دارد. كاوش هاي علمي در معبد آناهيتا از سال ۱۳۴۷ به وسيله باستان شناسان ايراني به سرپرستي سيف الله كامبخش فرد آغاز گرديد. سال ۱۳۴۸ عملياتي انجام نشد، ولي در فصل حفاري سالهاي ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ كاوش و حفاري و بررسي ادامه يافت.
003531.jpg
در بخش وسيعي از معبد آناهيتا، اهالي كنگاور خانه ساخته بودند، پس از تأمين اعتبار، تعدادي از خانه ها خريداري و تخريب گرديد و عمليات كاوش و حفاري و خاكبرداري انجام شد.
صفه اي كه معبد آناهيتا بر روي آن ساخته شده است، پانزده متر از سطح زمين هاي اطراف مرتفع تر است. هخامنشيان بناها و كاخ هاي خود را بر روي صفه مي ساختند. براي احداث صفه سه سوي دامنه كوه را با سنگ هاي حجيم  تراشيده شده، محصور مي كردند و پس از پر كردن ميان ديوارها صفه اي مرتفع به وجود مي آوردند. اشكانيان نيز به همين روش در كنگاور صفحه اي ساختند و معبد آناهيتا را برفراز آن بنا كردند. طول ديوارهاي اطراف معبد ۲۳۰ط۲۲۰ متر و قطر ديوارها ۱۸متر است. بر روي دو ديوار باختري و جنوبي و بخشي از ديوار خاوري معبد تا ۱۲۰ متر يك رديف ستون بر لبه آنها ساخته اند، قطر ستون ها ۴۰/۱ و ۴۵/۱ متر و ارتفاع ستون ها ۵۴/۳ متر است. در طول ۱۲۰ متر ديوار خاوري معبد ۲۰ تا ۲۴ ستون ساخته شده است كه در حال حاضر ۱۶ ستون آن سالم مانده است.
در اطراف محوطه معبد آناهيتا سه نوع مقبره كشف شده است.
نوع اول: مقبره هايي است به ابعاد ۶۰*۲۰۰ سانتيمتر كه در صخره طبيعي كنده شده است در برخي از اين قبرها سكه هاي اشكاني از فرهاد اول (۱۷۱ پ.م ) و ارد(۵۶ تا۳۷ پ.م) پيدا شده است.
نوع دوم: تابوت هايي است سفالين بدون لعاب و تزئين به ابعاد ۳۵*۲۱۰ و ژرفاي ۳۰سانتيمتر، مردگان را در اين تابوت ها به پهلو مي خواباندند، تابوت ها را در حفره هايي كه در صخره مي كندند قرار مي دادند و روي تابوت را با در پوش سفالين يا ورقه اي از سنگ آهك مي پوشاندند.
نوع سوم: خمره هايي است كه مردگان را درون آن قرار مي دادند و دهانه خمره ها را به وسيله تخته سنگي مسدود مي كردند. از اين نوع خمره ها باستانشناسان در حفاري هاي دشت مغان در آثار اشكانيان كشف كرده اند.

بازارچه
003540.jpg
دوست بداريداما لوس نكنيد
نويسنده: دكتر نانسي سامالين و كاترين ويت ني/ ترجمه: مهدي قراچه  داغي/ انتشارات پيك بهار/ چاپ اول، ۱۳۸۵/ شمارگان: ۲۲۰۰ نسخه/ ۲۲۴ صفحه، رقعي/ قيمت: ۲۲۰۰ تومان.
نانسي سامالين كارشناس ارشد مشاوره، يكي از خبرگان در آموزش والدين است كه سه كتاب پرفروش در اين زمينه منتشر كرده است. بيش از ۲۰ سال است كه وي در زمينه آموزش والدين در سطح بين المللي به سخنراني و برگزاري كلاس هاي آموزشي مي پردازد.در كتاب «دوست بداريد اما لوس نكنيد» نويسنده، مخاطبان خود را با راه كارهايي آشنا مي كند كه بتوانند بدون لوس كردن فرزندانشان آنها را به طرزي شايسته تربيت كنند. در اين كتاب روشهاي علمي تربيت صحيح فرزندان با ارائه نمونه هاي مختلف به والدين آموزش داده مي شود كه بهترين راه ها را براي اصلاح رفتار فرزند خود برگزينند و از والد بودن خود لذت ببرند.
003543.jpg
سال هاي باورنكردني
نوشته: كارولين وبستر استراتون/ مترجم: روحيه فنائيان/ ناشر: انتشارات نخستين / چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۳۱ صفحه/رقعي/ قيمت:۲۸۰۰ تومان.
همه كودكان گهگاه به دلايل مختلف رفتارهاي بد از خود نشان مي دهند: گاهي مي خواهند امتحان كنند كه تا كجا مي توانند پيش بروند و گاهي صرفاً مي خواهند جلب توجه كنند. پدر و مادري كه براي اين امر آمادگي ندارند، يا با خشم واكنش نشان مي دهند و با اين كار بيشتر به مشكل دامن مي زنند و يا با احساس عجز از پا در مي آيند.كتاب سال هاي باورنكردني، با راهنمايي هايي كه ارائه مي دهد به والدين كمك مي كند تا با طيف گسترده اي از مسائل و مشكلات دست و پنجه نرم كنند. برخي از مسائلي كه در اين كتاب مورد بررسي قرار گرفته اند، عبارتند از: غلبه بر خشم و نوميدي، مقابله با مشكلات رفتاري خاص نظير نافرماني، دروغگويي، اعتياد به تلويزيون، خيس كردن جا، دزدي و... بازي با فرزندان، استفاده از تحسين و پاداش براي پيشبرد رفتار خوب، برقرار كردن ارتباط مؤثر با فرزندان.اين كتاب راهنما، براساس ۱۲سال تحقيقات دامنه دار روي بيش از يكهزار خانواده و همچنين براساس تجربيات خود نويسنده به عنوان روانشناس كودك و معلم و مادر نگاشته شده است. دكتر كارولين وبستر استراتون، نويسنده كتاب، رئيس كلينيك تربيت و استاد پرستاري در دانشگاه واشنگتن است. وي در دانشگاه هاي ييل و تورنتو تحصيل كرده و دكتراي خود را در روانشناسي كودك از دانشگاه واشنگتن گرفته و به مدت ۱۵سال به عنوان روانشناس و درمانگر در زمينه كمك به خانواده ها كار كرده است.
رعد و برق بي باران
مجموعه داستان كوتاه/ نويسنده: محمد محمدعلي/ ناشر: انتشارات عطايي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه/ قطع: رقعي/ قيمت: ۱۰۰۰ تومان.
«رعد و برق بي باران» آخرين اثري است كه از محمد محمدعلي چهره آشناي داستان نويسي چاپ و منتشر شده است. كتاب مذكور كه توسط انتشارات عطايي به زيور طبع آراسته شده، مشتمل بر چهار داستان كوتاه است.
پيش از اين، از محمدعلي كتاب هاي نقش پنهان، باورهاي خيس يك مرده، برهنه در باد، آدم و حوا، قضيه تهمينه و بازنشستگي منتشر شده بود. طرح روي جلد را سعيد زاشكاني طراحي كرده است.
003546.jpg
تنبلي در درس و مدرسه
نويسنده: دكتر مل لووين/ ترجمه:  الهه رضوي و فرح  اژدري/ انتشارات پيك بهار/ چاپ اول، ۱۳۸۵/ شمارگان: ۲۲۰۰ نسخه/ ۲۵۶ صفحه، رقعي/ قيمت: ۲۶۰۰ تومان.
دكتر مل لووين، استاد پزشكي كودكان در دانشكده پزشكي كاروليناي شمالي و رئيس مركز درماني مطالعات رشد و يادگيري درباره درك تفاوت هاي يادگيري فعاليت مي كند.نويسنده، در كتاب «تنبلي در درس و مدرسه» به اين موضوع كه همه مي خواهند كارآمد باشند ولي بسياري از بچه ها با انگ «تنبلي» و يا ناكارآمدي كنار گذاشته مي شوند پرداخته  است. وي در كتاب خاطرنشان مي كند كه اغلب اوقات مهارت هاي نگارشي، كليد تشخيص علل اين شكست ها در مدارس هستند و والدين و آموزگاران مي توانند با بهره گيري از مطالب ارائه شده در اين كتاب، به شكلي كاربردي و منطقي از بچه ها حمايت و از شكست ها پيشگيري كنند.
سايه عقابها
نويسنده: اميررضا پرحلم/ ناشر: انتشارات عطايي/ چاپ اول، زمستان ۱۳۸۴/ شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه/ قطع: رقعي/ قيمت: ۳۵۰۰ تومان.
سايه عقابها كه عنوان محتوايي «طرح سري حمله آمريكا به ايران» را به دنبال دارد، از سري كتاب هايي است كه انتشارات عطايي در زمستان ۸۴ چاپ و روانه بازار كتاب كرده است. كتاب مذكور مشتمل بر ۲۶ فصل است. برخي از عناوين فصول كتاب از اين قرار است: نفت و خون، بمب اتم، براي نابودي اسرائيل، تيك تاك هاي بمب اتم، نقشه يك طرح مارشال(ايران در مركز شبكه شرارت)، پرسه هاي مشكوك در آن سوي مرزها، صداي گوشخراش ناقوس جنگ و... .
اميررضا پورحلم از نويسندگان جواني است كه به بررسي چگونگي احتمالات جنگ در خاورميانه و نرمش ها و تهديدات رئيس جمهور آمريكا عليه حكومت اسلامي ايران پرداخته است. وي با فاكت ها و مستندات متعدد از رؤساي دولت آمريكا، مقاصد احتمالي يا بلوف هاي سياسي آنها را مورد نقد و تحليل قرار داده است.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |