شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۵
شهروندان تاكسي هاي متخلف را معرفي كنند
متوسط 15درصدي افزايش كرايه تاكسي در سال 85
004995.jpg
عكس: ساغر امير عظيمي
نغمه دانش آشتياني
فرمانداري طي نامه اي به شوراي شهر در خصوص مصوبه نرخ كرايه تاكسي هاي شهر تهران در سال 85 اعلام كرد كه اين مصوبه با سياست هاي كلي دولت نهم و مصوبات مجلس شوراي اسلامي در زمينه كاهش و تثبيت قيمت ها مغايرت دارد، ضمن اينكه امسال قيمت مواد سوختي افزايش نيافته و در مقايسه جداول هزينه جابه جايي سال هاي 84 و 85، نرخ كرايه تاكسي ها 8 تا 100درصد افزايش داشته است. فرمانداري در بخش ديگر نامه از شوراي شهر خواسته كه به استناد ماده 80 قانون شوراها در نرخ كرايه ها تجديدنظر كند.
كامران دانشجو- استاندار تهران- در اولين جلسه شوراي توسعه استان در سال 85 پيرامون اين موضوع گفت: افزايش نرخ تاكسي ها برخلاف قانون صورت گرفته و سياست دولت و مجلس در برنامه 5 ساله چهارم توسعه، مبتني بر تثبيت قيمت  هاست. ضمن اينكه مصوبه شوراي شهر تهران مي بايست قبل از ابلاغ و اجرا به تصويب فرمانداري مي رسيد و شوراي شهر برخلاف قانون، آن را به تاكسيراني ابلاغ كرده و اجراي آن در حال حاضر غيرقانوني است و دولت در برابر آن سكوت نمي كند تا از اعمال قانون قبل از مصوبه جلوگيري شود .
چمران- رئيس شوراي شهر تهران- در پاسخ به اين اظهارات در دويست و بيست و ششمين نشست علني شوراي شهر گفت: هنوز بعضي ها فكر مي كنند كه مصوبات شوراي شهر بايد به تصويب فرمانداري يا وزارت كشور برسد كه اصلاً چنين چيزي نيست. بر اساس قانون، چنين چيزي نداريم كه مصوبات شوراي شهر در جاي ديگر تصويب شود و فرمانداري هم فقط بر اساس قانون بايد مصوبات شورا را بررسي كند كه مغاير با قوانين نباشد و اعتراض خود را مستدل اعلام كند. اگر قرار بود فرمانداري در خصوص كم يا زياد بودن نرخ كرايه ها نظر بدهد پس شورا چه كاره است. فرمانداري فقط مي تواند اعلام كند كه اين نرخ ها با كدام قانون مغاير است. ضمن اينكه اين نرخ ها براساس نرخ واقعي 6 ماهه دوم سال 84 با حدود 5/13درصد افزايش در برخي خطوط به تصويب رسيد .
وي در پايان اشاره كرد: ما نمي توانستيم شهر را بدون نرخ رها كنيم و اعلام نرخ بهتر از اين بود كه هر فردي براساس نظر خود كرايه بگيرد . (منبع: ايرنا)
چمران در جلسه روز شنبه شوراي شهر تاكيد كرده بود كه متوسط افزايش كرايه تاكسي در سال جديد 15 درصد است كه اين افزايش كرايه با هدف حفظ منافع هم شهروندان و هم رانندگان تاكسي صورت گرفته است. چمران همچنين تاكيد كرد مراجع مسئول (سازمان تاكسيراني و راهنمايي و رانندگي) بايد رعايت كرايه هاي مصوب را تضمين كنند و افزايش خارج از حد مصوبه كرايه ها ناشي از اقدام شوراي شهر و بلكه به خاطر ضعف نهادهاي مسئول در اجراي قانون است.
همچنين جمعي از اعضاي شوراي شهر نيز خواستار ارائه مستندات فرمانداري در خصوص افزايش 8 تا 100درصدي نرخ كرايه تاكسي ها شدند. دكتر نادر شريعتمداري- رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران- نيز در اين باره گفت: افزايش نرخ كرايه ها در بيشتر موارد متناسب با افزايش قيمت ديگر اقلام بوده است ولي باز هم اعتراض فرمانداري مورد بررسي قرار مي گيرد .
وي همچنين در دويست و بيست و ششمين جلسه شوراها اعلام كرد: بررسي ها نشان مي دهد كه برخلاف سياست دولت و مجلس، نرخ اقلام مصرفي، بر اساس نرخ تورم افزايش يافته است. دولت مي تواند مابه التفاوت افزايش نرخ تاكسي ها را همچون بخش اتوبوسراني و مترو تقبل كند. ميانگين افزايش نرخ خطوط بر اساس مصوبه شوراي شهر 15درصد بوده و فرمانداري مي بايست مشخص كند كدام خطوط، 100درصد افزايش نرخ داشته اند .گويي شوراي شهر براي تعيين نرخ تاكسي ها در سال جديد، نرخ تورم، افزايش 15درصدي حقوق كارمندان و تأثير آن در سبد هزينه هاي زندگي مسافران و رانندگان و افزايش دستمزد كارگران را در نظر گرفته است.
رسول خادم- رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران- هم مي گويد: تعيين نرخ ها پايين تر از كف خيابان امكان پذير نبود و با در نظر گرفتن منافع راننده و مسافر و بر اساس نرخ كرايه هايي كه از نيمه دوم سال 84 از مردم دريافت مي شد، اين رقم ها تعيين شد.
بنزين گران شود، كرايه ها ثابت مي ماند!
از آنجا كه دولت در نظر دارد نيمه دوم سال 85 ، بنزين را دو نرخي توزيع كند اين مسئله به طور حتم در نرخ كرايه تاكسي هر چند آن نرخ ها از سوي چندين سازمان و ارگان قانوني و لازم الاجرا اعلام شده باشد، تأثير خواهد داشت ولي تيموري نظر ديگري دارد و مي گويد: اين نرخ ها تحت هيچ شرايطي تا پايان سال تغيير نخواهد كرد. ما طبق برنامه ريزي مان نياز سوختي مان را به سازمان پخش فرآورده هاي نفتي اعلام كرده ايم تا بتوانيم در صورت دو نرخي شدن بنزين سوخت را به ميزان لازم در اختيار رانندگان فعال كه شغل آنها تنها رانندگي تاكسي است قرار دهيم.
نرخ تاكسي هاي نارنجي تا قبل از نصب تاكسيمتر چگونه محاسبه مي شود؟
در حال حاضر كه تاكسي هاي نارنجي (گردشي) مجهز به تاكسيمتر نشده اند، رانندگان موظف شده اند كه براي هر فرد ورودي 100 تومان در نظر بگيرند و بعد از طي هر 500 متر به تناسب كرايه آن خط، نرخ كرايه مسافر را حساب كنند. اين روند تا راه اندازي كليه تاكسيمترها كه به نظر مي رسد 4 ماه آينده باشد، ادامه دارد. اين نحوه محاسبه نرخ كرايه نه براي رانندگان و نه براي مسافران قابل قبول نيست ولي تا راه اندازي تاكسيمترها چاره ديگري وجود ندارد.
تاكسيمترها اين بار جدي گرفته شده اند
كار نصب و به روز كردن تاكسيمتر 25 هزار تاكسي نارنجي (گردشي) از اول ارديبهشت آغاز مي شود. مشابه اين خبر در زمينه راه اندازي تاكسيمتر را بارها و بارها شنيده ايم، ولي شاهد اجرايي شدن طرح ها نبوده ايم. اين بار مسئولان تاكسيراني مصمم هستند به هر قيمتي طرح خود را اجرايي كنند و بر نصب، راه اندازي و استفاده از تاكسيمتر نظارت جدي داشته باشند.
حسين تيموري مديرعامل سازمان تاكسيراني اشاره مي كند: نصب و راه اندازي تاكسي هاي ترمينال، فرودگاه و بيهقي به پايان رسيده و در مرحله بعد تاكسي هاي گردشي مجهز به تاكسيمتر مي شوند. تاكسي هاي خطي هم كه تعيين نرخ شده اند، ولي طرح نصب تاكسيمتر در اين تاكسي ها هم در دست بررسي است .
وي مي افزايد: تمامي تاكسي هاي نارنجي موظف به نصب يا به روز كردن تاكسيمتر خود هستند و ما در نظر داريم در كمتر از 2 ماه اجراي اين طرح را به پايان برسانيم . رانندگان تاكسي گردشي براي به روزكردن تاكسيمتر مبلغ 1200 تومان، نصب 40 هزار تومان، انتقال به خودروي ديگر 2 تا 3 هزار تومان پرداخت خواهند كرد و براي نصب و به روزكردن تاكسيمتر مي توانند به مراكز مستقر در ترمينال غرب، شرق، جنوب، شهر ري و پارك سوار بيهقي مراجعه كنند.
گلايه هاي تاكسيرانان از سازمان تاكسيراني
سازمان تاكسيراني كه امسال با تعيين نرخ هاي كرايه تاكسي زير تيغ انتقاد رفته است در تمام مراحل دليل اين رقم ها را حمايت از حقوق رانندگان تاكسي و توجه به وضعيت معيشت آنها اعلام كرده است ولي به نظر مي رسد اين فعاليت ها هنوز نتوانسته رضايت رانندگان را كسب كند و آنها از نگرفتن هيچ گونه امكانات، تسهيلات و يارانه از سوي سازمان تاكسيراني شكايت دارند.
يكي از رانندگان 70 ساله كه 25 سال است تاكسيران است مي گويد: خودرو من سمند است كه هزينه آن خيلي بالاست و از سازمان انتظار دارم كمكي جهت خريد لوازم يدكي و تعميرات براي ما در نظر بگيرد.
رانندگان تاكسي هاي پلاك موقت با بيشترين مشكلات روبه رو هستند آنها نه بيمه مي شوند نه وام مي گيرند و نه سابقه كارشان محاسبه مي شود. يكي از رانندگان در اين باره مي گويد: من از ساعت 5 صبح تا 8 شب كار مي كنم تا خرج ماشين و زندگي ام تأمين شود هر 6 ماه يكبار هم 10 هزار تومان براي تمديد مجوزم به سازمان مي پردازم ماهانه 2 هزار تومان هم مي دهيم كه نمي دانيم براي چيست. سالي 30 هزار تومان ماليات هم مي دهم. سازمان تاكسيراني اصلاً  به ما خدمات نمي دهد انگار نه انگار ما زير مجموعه اش هستيم. اين سال ها كه من عوارض و ماليات پرداخت مي كنم چون تاكسي ام پلاك موقت است اصلاً در سابقه ام محسوب نمي شود و از وقتي تاكسي بگيرم از آن موقع حساب مي شود و همه اين سال ها فعاليت حق و حقوقم ضايع مي شود.
در توضيح گلايه هاي رانندگان تاكسي باز هم سراغ مدير عامل سازمان تاكسيراني رفتيم. او مي گويد: سازمان هيچ يارانه و تسهيلاتي از هيچ بخش دولتي يا غيردولتي براي خدمات دهي به رانندگان دريافت نمي كند. ما مي خواهيم در زمينه تعميرگاه، سوخت، لوازم يدكي و حتي بيمه به رانندگان كمك كنيم ولي هيچ سازماني به ما كمك نكرده و بودجه اي در اين زمينه نداريم. تاكسيرانان تعاوني اي دارند كه زير نظر 14500 نفر از تاكسيرانان اداره مي شود و شايد آنها خدمات ارايه كنند. ما در همين شرايطي كه داريم تمام تلاشمان را مي كنيم كه شرايط بهتري براي رانندگان فراهم كنيم.
تاكسي هاي خصوصي 2 ماه ديگر مي آيند
به نظر مي رسد بحث ورود گسترده بخش خصوصي به شبكه حمل و نقل درون شهري تهران كاملاً جدي شده است و مقرر شده 13 شركت خصوصي واجد شرايط تا 2 ماه ديگر در ناوگان تاكسيراني فعال شوند. با آغاز به كار اين 13 شركت، 3 تا 5 هزار خودرو سمند و پژو GLI جديد وارد شبكه خصوصي تاكسيراني خواهد شد. اين تاكسي ها به سيستم بي سيم مجهزند و مسافران مي توانند از منزل با آنها تماس بگيرند. اين شركت ها با كسب اجازه بهره برداري، به طور رسمي فعاليت خود را آغاز و با صدور فراخوان براي جذب راننده اقدام خواهند كرد. كرايه تاكسي هاي شركت هاي خصوصي، طبق نرخ هاي مصوب شوراي شهر تهران خواهد بود و مي بايست مجهز به تاكسي متر باشند.
در صورت بروز تخلف از سوي راننده تاكسي خصوصي، مسئول شركتي كه آن تاكسي تحت تابعيت آن قرار دارد بايد پاسخگو باشد. شركت ها موظف به تأمين حقوق و مزاياي تاكسيرانان زيرمجموعه خود هستند.
بنابر پيش بيني هاي انجام شده سازمان تاكسيراني، اين مسافربرها در 4 نقطه شمال، جنوب، غرب و شرق تهران به جابه جايي مسافران مي پردازند.
اخبار رسمي حاكي از آن است كه شركت هاي خصوصي به طور رسمي از 2ماه ديگر كار خود را آغاز مي كنند؛ در حالي كه در دي ماه 84 روابط عمومي شركت تاكسي بي سيم آغاز به كار نخستين شركت خصوصي تاكسيراني در تهران با 100 دستگاه تاكسي سمند را اعلام كرده بود. در اين خبر آمده بود كه رانندگان اين تاكسي ها به زبان هاي ژاپني، انگليسي، فرانسوي، عربي و تركي استانبولي آشنايند و اكثراً تحصيلات عالي دارند. از آنجا كه حضور اين تاكسي ها در شهر محسوس نيست، در اين باره از تيموري پرسيديم. وي گفت: اين شركت از معاونت قبلي حمل ونقل مجوز گرفته بود و با 10 تا 15 ماشين فعاليت مي كرد و در حال حاضر هم يكي از 13شركتي است كه به زودي به طور رسمي در تهران آغاز به كار خواهند كرد و ليكن در اين فاصله، فعاليت تاكسي هاي آن در تهران غيرقانوني است .
شوراي شهر و سازمان تاكسيراني يك سوم مبلغ ماهيانه بيمه كه 11 هزار تومان بود از سوي سازمان پرداخت مي شد، ولي قرارداد ما 29/12/84 با بيمه تمام شد و ديگر جزو تعهدات ما نيست كه حق بيمه رانندگان را پرداخت كنيم و ما هم هيچ گونه يارانه و كمكي از سوي دولت براي بيمه رانندگان دريافت نمي كنيم. ضمن اينكه سال گذشته پايه حقوق 125 هزار تومان بود كه 30 درصد آن يعني 30 هزار تومان بابت بيمه پرداخت مي شد، ولي امسال حداقل حقوق 155 هزار تومان در نظر گرفته شده كه 30 درصد آن 40 هزار تومان مي شود و 30 درصد آن براي حق بيمه در نظر گرفته مي شود. اين قيمت ها دست سازمان تاكسيراني نيست. وليكن بهتر است دولت از 205 هزار راننده تاكسي كه در سطح كشور در حال خدمت رساني به مردم هستند حمايت كند و بخشي از هزينه بيمه آنها را متقبل شود. در حال حاضر نزديك به 20 درصد جابه جايي مسافران در سطح شهر توسط تاكسي ها انجام مي شود، ولي تاكسيرانان و سازمان تاكسيراني هيچ گونه خدماتي از دولت دريافت نمي كنند .
يك سوي ديگر قضيه بيمه اين است كه رانندگان تاكسي هاي پلاك موقت اصلاً نمي توانند از خدمات بيمه اي سازمان تاكسيراني استفاده كنند و در صورت تمايل مي بايست به صورت آزاد بيمه شوند. گرچه به نظر مي رسد با شرايط فعلي همه رانندگان آزاد بيمه شده اند!
سالي 500 هزار تومان بدهيد، بيمه شويد!
از موضوعات داغ در حوزه تاكسي و تاكسيراني، بيمه تاكسيرانان بود كه در ماه هاي پاياني سال 84 با جديت پيگيري شد. رانندگان تاكسي مي توانستند با ارائه مدارك خود به سازمان تأمين اجتماعي از خدمات موضوع ماده 3 قانون تأمين اجتماعي بهره مند شوند. تيموري مديرعامل سازمان تاكسيراني در اين باره اظهار داشت: تا پايان سال گذشته 6 هزار و 450 نفر از رانندگان تاكسي بيمه شدند و دفترچه خود و خانواده هايشان را تحويل گرفتند. 7 هزار نفر افراد واجد شرايط هم تنها فرم ثبت نام را دريافت كرده و اقدام ديگري انجام نداده اند،  البته ما چند روز آينده با مسئولان تأمين اجتماعي جلسه اي جهت پيگيري و ادامه طرح بيمه رانندگان خواهيم داشت.
اما اين بيمه شدن نه تنها باعث خرسندي رانندگان نشده بلكه خشم آنها را نيز به دنبال داشت. يكي از رانندگان مي گويد: سرما كلاه گذاشتند. براي حق بيمه 3 ماه از ما 125550 تومان گرفتند. مگر من در سال چقدر درآمد دارم كه 500 هزار تومان آن را به بيمه بدهم. سال گذشته حق بيمه هر 3 ماه، 30 هزار تومان بود. بنابر چه قانوني آنقدر افزايش قيمت داشته است.
تيموري اعتراض رانندگان تاكسي در زمينه بيمه را اينگونه پاسخ مي دهد: سال گذشته برابر مصوبه و تفاهم نامه سازمان تأمين اجتماعي با رانندگان از اول ارديبهشت تا 20 روز فرصت دارند تا در اين زمينه اقدام كنند و پس از اين فرصت مي بايست به سازمان تاكسيراني مراجعه كنند و اگر تاكسي نارنجي اي پس از مهلت مقرر به راه اندازي تاكسيمتر خود اقدام نكند با او برخورد خواهد شد.
تاكسي ها از نگاه آمار و ارقام
هم اينك 43 هزار دستگاه انواع تاكسي در تهران فعال است. درحالي كه اين شهر به 106 هزار دستگاه تاكسي نياز دارد. از اين تعداد تاكسي فعال،  24 هزار دستگاه آن تاكسي نارنجي (گردشي)،  ۴۰۰۴ دستگاه تاكسي خطي، 2 هزار دستگاه تاكسي ويژه فرودگاه، ترمينال، راه آهن و بيهقي، 13 هزار دستگاه تاكسي پلاك موقت، 917 تاكسي تلفني هستند.
اين آمار از لحاظ نوع ماشين بدين گونه است: 5 هزار خودرو سمند، 2 هزار خودرو پژو GLI و مابقي تاكسي پيكان.
سهم تاكسي و مسافربر در ميان وسائل نقليه در جابجايي سفرهاي سواره 24 ساعت ساكنين تهران براساس تعميم اوليه آمارگيري نمونه سال 83 حدود 30/20 درصد و سهم تاكسي و مسافربر در ميان وسائل نقليه در سفرهاي يك ساعت اوج صبح براساس مدل تخصيصي ترافيك در سال 84 حدود 5/16 درصد است.
در حالي كه كليه تاكسي ها مي بايست معاينه فني داشته باشند و مراكز معاينه فني به خودروهايي كه بيش از 15 سال عمر كرده اند مجوز نمي دهند، 12 هزار تاكسي زير مجموعه سازمان تاكسيراني، عمري بالاي 15 سال دارند و از نظر قانون از رده خارج هستند. بنابر پيش بيني هاي سازمان تاكسيراني تا پايان سال 85، حداقل 2 تا 3 هزار دستگاه تاكسي جديد در جهت توسعه سازمان به ناوگان اضافه خواهد شد و اگر ديگر سازمان هاي ذيربط به تعهدات خود عمل كنند تا پايان سال 5 هزار خودرو هم تغيير مدل خواهند داد.
از سوي ديگر به منظور دستيابي به توسعه پايدار شهري جهت حفظ محيط زيست و در راستاي تحقق جزء 3 بند الف ماده 30، بند الف ماده 22 و بندهاي الف و ب ماده 62 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به دولت اجازه داده شد براي توسعه حمل و نقل عمومي و خارج كردن خودروهاي فرسوده از چرخه حمل و نقل در سال 85 حداكثر تا 4 ميليارد دلار را از طريق منابع مالي خارجي (فاينانس) و 1 ميليارد و 52 ميليون و 600 هزار دلار با استفاده از حساب ذخيره ارزي تأمين و در جهت نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي اختصاص دهد.
در همين راستا دولت موظف شده كه براي خريد 50 هزار دستگاه تاكسي جديد دوگانه سوز و 15 هزار دستگاه خودرو جمعي كوچك و مناسب (ون) كمك بلاعوض به متقاضيان و سازمان هاي مربوطه بدهد. همچنين پرداخت حداكثر 7 درصد از سود تسهيلات بانكي با ازاي هر دستگاه خودرو حداكثر تا سقف 50 ميليون ريال براي خروج 250 هزار دستگاه خودرو فرسوده از ناوگان عمومي و خصوصي و جايگزيني آن با خودروهاي نو و دوگانه سوز از ديگر تمهيدات دولت است.
همچنين شوراي اقتصاد در نخستين جلسه خود كه اوائل آبان 84 برگزار شد مقرر كرد حداقل 20 هزار دستگاه تاكسي فرسوده از طريق واگذاري خودروهاي دوگانه سوز، از رده خارج و به ازاي هر دستگاه خودروي دوگانه سوز 20 ميليون ريال يارانه از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران پرداخت شود.
نماينده ويژه مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در امور حمل و نقل شهري در خصوص همكاري اين شركت در زمينه فروش خودرو جهت پيوستن به ناوگان تاكسيراني پيش از اين اعلام كرده بود: در نظر داريم سال 85، 15 هزار دستگاه سمند دوگانه سوز و 20 هزار دستگاه آردي به سازمان تاكسيراني تهران و سراسر كشور تحويل دهيم و در صورت ادامه همكاري ها طي 5 سال آينده ناوگان تاكسيراني كل كشور نوسازي خواهد شد. همچنين در اين 5 سال بيش از 150 هزار دستگاه سمند دوگانه سوز، پژو آردي، جي ال آي و جي ال ايكس به ناوگان تاكسيراني كشور خواهد پيوست.
مدير عامل سازمان تاكسيراني درباره زمان آغاز نوسازي ناوگان تاكسيراني در سال 85 گفت: ما نياز خود را اعلام كرده ايم و منتظر تخصيص بودجه هستيم و در صورت در اختيار گرفتن بودجه در يك بسيج كلي كار نوسازي و تجهيز ناوگان را آغاز خواهيم كرد.
وي همچنين اشاره كرد: سال گذشته 1400 تاكسي فرسوده در تهران از رده خارج شد و تا پايان 3 ماه اول 85، 30 هزار تاكسي فرسوده نوسازي مي شود.
اين در حالي است كه قرار بود تا پايان سال 84، به 100 هزار تاكسي فرسوده در كل كشور از رده خارج شود.
پيوستن 30 خودروي ون به جمع تاكسي ها
۳۰ دستگاه خودروي ون غزال از 28 فروردين به جمع تاكسي هاي شهر تهران پيوست.
در راستاي نوسازي و تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي درون  شهري، تاكسي ون به طور آزمايشي با ظرفيت حمل 12 نفر در سطح شهر تهران به جابه جايي مسافران مي پردازد. اين خودروهاي سفيدرنگ، برچسب هايي روي شيشه شان نصب شده كه مشخصه تاكسي بودن آنهاست و در مسيرهاي ترمينال شرق به ترمينال غرب و برعكس و نيز از ميدان بهارستان به ميدان جمهوري تردد مي كنند.
سازمان تاكسيراني در نظر دارد براي حركت خودروهاي ون، خطوط ويژه اي اختصاص دهد. گفته مي شود با ورود اين خودرو به ناوگان حمل و نقل درون شهري، سهم ناوگان تاكسي در جابه جايي مسافر از 5/16 درصد فراتر رود.
ايستگاه هاي تاكسي دو برابر مي شود
يكي از بزرگترين مشكلات مسافران، رانندگان تاكسي و البته پليس ها اين است كه در كلانشهر تهران ايستگاه هاي تاكسي به تعداد كافي و در اماكن مناسب وجود ندارد و اين مسأله در مسيرهاي پررفت و آمد و در ساعات شلوغي به بحراني جدي تبديل مي شود كه همه ما آن را تجربه كرده ايم.
در روز آغازين اسفندماه 84 مديرعامل سازمان تاكسيراني در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا اعلام كرد: براي سرويس دهي مناسب به شهروندان ايستگاه هاي تاكسي پايتخت تا پايان فصل بهار دوبرابر خواهد شد .
وي تعداد ايستگاه هاي موجود را 580 ايستگاه تاكسي در تهران عنوان كرد و افزود: تاكنون 100 محل براي ايستگاه جديد تاكسي شناسايي و براي تصويب به سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران معرفي شده كه پس از تصويب راه اندازي مي شود و در صورت اجراي كامل طرح تا پايان بهار مجموع ايستگاه هاي تاكسي تهران به بيش از 1000 ايستگاه مي رسد.
روزهاي باراني و برفي هم تاكسي داريم
باران و برف كه مي آيد و به تعطيلات كه مي رسيم اولين چيزي كه ناياب مي شود تاكسي است. آن تعداد معدودي هم كه به طور اتفاقي ديده مي شوند بيشتر دربست كار مي كنند. مسافران مي مانند و مدت هاي مديد انتظار و تحمل شرايط سخت. آنچه ما گفتيم بارها و بارها اتفاق افتاده است وليكن مسئولان مربوطه در شهرداري و سازمان تاكسيراني تهران ادعا مي كنند كه بازرسان سازمان تاكسيراني موظف به استقرار در ايستگاه ها و معابر شلوغ هستند. اين بازرسان در نقاط پرتردد تهران در 5 منطقه و 22 ناحيه از ساعت 6:30 بامداد تا 20:30 شامگاه حضور دارند و از تخلفاتي چون دربستي سوار كردن تاكسي ها به خصوص در شرايط خاص جلوگيري مي كنند.
مديرعامل سازمان تاكسيراني مي گويد: از عيد سعيد غدير طرح آزمايشي عدم تمركز براي ايجاد رفاه مسافران در شرايط باراني و برفي و تعطيلات اجرا شد كه با هماهنگي رؤساي خطوط توانستيم به موفقيت هايي دست پيدا كنيم و اميدواريم در آينده در هر شرايطي تاكسي ها به تعداد كافي در اختيار مردم باشند.
ايستگاه هاي اختصاصيCNG
براي تاكسي ها
آيا داشتن پمپ هاي بنزين يا سوخت ويژه تاكسي ها لازم است؟ رانندگان تاكسي هاي گاز سوز هميشه از كمبود ايستگاه هاي پمپ گاز و پراكندگي آن گله دارند ولي به نظر مي رسد رانندگاني كه با پمپ هاي بنزين سر و كار دارند چندان شكايتي ندارند. از آنجا كه قرار است امسال 15 هزار دستگاه خودرو گازسوز به جمع تاكسي هاي تهران اضافه شود و با موجودي 4 هزار دستگاه فعلي به نظر مي رسد مشكل كمبود ايستگاه CNG جدي تر شود. البته سازمان تاكسيراني مذاكرات اوليه را با شركت پخش فرآورده هاي نفتي براي در نظر گرفتن جايگاه هاي اختصاصي براي تعداد 19 هزار تاكسي گازسوز، انجام داده است.
تجليل از تاكسيرانان
سازمان تاكسيراني با كمك شهرداري تهران از تاكسيرانان موفق، با سابقه، امين و كم تخلف تجليل مي كند.مرحله اول اين طرح به تجليل از تاكسيرانان پرسابقه و امين اختصاص يافت كه طي آن 400 نفر راننده با حضور شهردار مورد قدرداني قرار گرفتند و از اين ميان 14 نفر به سفر حج فرستاده شده و 14 نفر سكه گرفتند. در مرحله دوم در نظر گرفته شده كه با همفكري روساي خطوط، تعداد ديگري از رانندگان تاكسي مورد قدرداني قرار گيرند.

مسكن مقطعي
دعوا بر سر نرخ كرايه تاكسي هاي شهر تهران ادامه دارد. اين اختلافات از آنجا آغاز شد كه سازمان تاكسيراني در ماه هاي پاياني سال 84 ، نرخ خطوط مختلف را پس از يك دوره كار كارشناسي تعيين و جهت تصويب به شوراي شهر تهران ارسال كرد.اين نرخ ها پس از تصويب شوراي شهر از اول فروردين 85 به رانندگان ابلاغ و اجرايي شد. در حالي كه استاندار، فرماندار و مردم شهر تهران به گران شدن نرخ كرايه ها اعتراض داشتند، تعدادي از رانندگان هم شكايات خود مبني بر كم بودن نرخ ها را اعلام كرده اند. اين مسئله حال حاضر بزرگ ترين چالش بين فرمانداري و شوراي شهر تهران است.حال اين چالش منجر به حل مسئله يا مسكني مقطعي مي شود، موضوعي است كه در آينده معلوم مي شود.

بازار
تغيير كيفيت در تاكسي هاي تهران
شركت ايران خودرو براي امسال و سال هاي آينده تعداد قابل توجهي سمند و پژو GLI براي ورود به جمع تاكسي ها در نظر گرفته است. اينكه آيا اين ماشين ها مناسب براي تاكسي بودن هستند يا خير خود بحث گسترده اي است ولي مدير عامل سازمان تاكسيراني GLI را ماشين خوبي براي تاكسي مي داند ولي قيمت خريد و خدمات و تعميرات بالاي آن را از مشكلات آن مطرح مي كند. سمند از نظر وي داراي اشكالاتي در سيستم ترمزها و درهاست كه با ايران خودرو مطرح شده است. تيموري از ايران خودرو مي خواهد كه تسهيلاتي براي رانندگان تاكسي كه از محصولات اين شركت استفاده مي كنند قايل شود.

مناقصه بين المللي خريد تاكسي
با اينكه خودروسازان داخلي تلاش مي كنند نياز ناوگان تاكسيراني كشور را تأمين كنند ولي بحث خريد تاكسي خارجي و برپايي مناقصه هاي بزرگ هنوز به قوت خود باقي است و دولت در نظر دارد بهترين و استانداردترين خودرو را براي استفاده به عنوان تاكسي در ايران از طريق مناقصه تهيه كند.البته شركت هاي داخلي هم مي توانند در اين مناقصه ها شركت كنند و با شركت هايي چون بنز، تويوتا، هيونداي و... رقابت كنند.
تيموري در پاسخ به اين پرسش كه اين حركت مي تواند ضربه اي به خودروسازان داخلي بزند مي گويد: بيشتر شركت هاي خارجي با اسپانسرهاي داخلي و در داخل ايران فعاليت  مي كنند و همگي در ايران نمايندگي دارند و به نوعي باز هم شركت داخلي از اين امكانات بهره مند خواهد شد.

تاكسي ها متحدالشكل مي شوند
راننده ها متحدالباس
بعد از گذشت سال ها فعاليت تاكسيراني و تاكسي ها در كشور هنوز نتوانسته ايم به ناوگان تاكسيراني منظم و متحدالشكلي برسيم. تاكسي هاي ما نه تنها شكل واحدي ندارند بلكه رنگ و حتي خط نشانه آنها نيز مشابه يكديگر نيست (البته بعضي تفاوت ها هدفمند در نظر گرفته شده است.) حتي قرار بود رانندگان لباس هاي متحدالشكل  بپوشند كه اين طرح هم پس از آن كه 10هزار توماني خرج روي دست برخي رانندگان گذاشت نيمه كاره  رها شد. مدير عامل سازمان تاكسيراني در اين باره مي گويد: زمان و روند مشخصي براي تحويل خودرو به سازمان وجود دارد. سال گذشته 1000 دستگاه به ما تحويل داده شد كه اگر اين رقم را با رقم 42 هزار تاكسي فعال مقايسه كنيم مي بينيم متحد كردن اين ناوگان كار دشواري است و همين متفاوت بودن زمان هاي تحويل باعث شده كه ما نتوانيم طرح يكسان سازي را اجرا كنيم. به نظر مي رسد اگر مسئولان به وعده هاي خود عمل كنند تا 3 سال آينده بتوانيم ناوگان تاكسيراني منظمي داشته باشيم. در زمينه لباس رانندگان هم در گام نخست شركت هاي خصوصي موظف شده اند براي رانندگان خود لباس فرم مشخص در نظر بگيرند و ما هم در گام دوم از كليه رانندگان مي خواهيم كه از لباس متحدالشكل استفاده كنند.

فرمان تاكسي ها در دستان زنان
مهرماه سال گذشته مديرعامل وقت سازمان تاكسيراني اعلام كرد كه به زودي تعداد 100 نفر از بانوان با استفاده از تاكسي هاي بي سيم و مجهز به سيستم GPS سرويس دهي به شهروندان به ويژه خانم ها را انجام مي دهند و قرار بود كار عضوگيري از ابتداي آبان 84 آغاز شود.زنان تاكسيران مي بايست شرايطي چون تاهل، داشتن گواهينامه، عدم سوءپيشينه اخلاقي، سلامت جسماني، سن 30 تا 50 سال و خودرو سالم را دارا باشند. مقرر بود اين زنان زير نظر سازمان تاكسيراني و برخوردار از تمامي تسهيلات سازمان باشند.پس از انتشار اين خبر ديگر اطلاعات جديدي در اين زمينه منتشر نشد. از حسين تيموري كرماني، مديرعامل كنوني سازمان تاكسيراني تهران درباره اين طرح پرسيديم. وي گفت: در حال حاضر گروهي از كارشناسان مشغول بررسي جزئيات، محسنات و معايب اين طرح هستند و وقتي طرح به مرحله اجرا مي رسد كه همه جوانب آن بررسي شده باشد. در آينده نزديك كه بخش خصوصي به جمع ناوگان تاكسيراني مي پيوندد آنها نيز مي توانند از رانندگان خانم استفاده كنند. اين رانندگان مي توانند براي سرويس مدارس و فعاليت دربستي بسيار مفيد باشند. به هر صورت اين حركت خوبي است، ولي مي بايست به درستي اجرا شود .
گفتني است مرداد 84 مديرعامل سازمان تاكسيراني بندرانزلي خبر داده بود كه به زودي 2 تاكسي تلفني ويژه بانوان با رانندگان زن در انزلي و غازيان راه اندازي مي شود. همچنين مديرعامل سازمان تاكسيراني اصفهان دي ماه 84 اعلام كرد كه بيش از 300 نفر تاكسيران زن در اصفهان و در بخش تاكسي مدارس فعال هستند و در برنامه ريزي آتي تمام مدارس دخترانه اصفهان توسط رانندگان تاكسي زن سرويس دهي خواهند شد.
اين طور كه به نظر مي رسد با كمي فرهنگسازي مي توان رانندگي تاكسي را به عنوان شغل ثابت براي زنان علاقه مند در نظر گرفت.

نظارت بر شرايط رفاهي تاكسي ها
بسياري از تاكسي هايي كه در سطح شهرها تردد مي كنند از لحاظ رفاهي و شرايط صندلي ها، شيشه ها، كولر، بخاري و... شرايط استانداردي ندارند و هيچ سازمان مسئولي هم جهت نظارت بر اين شرايط وجود ندارد.كنترل دوره اي وضعيت كيفي تاكسي ها امري ضروري است؛ همچنين به نظر مي رسد رسيدگي به وضعيت سلامت جسمي و روحي رانندگان تاكسي كه روزانه با تعداد بسياري از مردم در ارتباطند هم امري ضروري است. سازمان تاكسيراني بازرس هاي ويژه اي دارد كه در سطح شهر رفتار رانندگان را زير نظر دارند و در صورت مشاهده عادات و روش هاي نامعمول، فرد خاطي را به هيأت هاي انضباطي معرفي مي كنند. وضعيت ظاهري و رفاهي تاكسي ها نيز مي بايست توسط همين سازمان مورد بازرسي قرار گيرد كه با كمك ارگان مختلف بايد در اين زمينه اقدام كند.

دخل و خرج
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |